[Grem] Szt. László magyar szent király
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2020. Jún. 27., Szo, 12:28:12 CEST
Szent László király
Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2020. június 26., péntek |
20:10
https://www.magyarkurir.hu/kultura/szent-laszlo-kiraly
8
Szent királyunkra, Lászlóra emlékezünk liturgikus ünnepén, június 27-én.
*„Boldog László király kiragyogva kimagaslott Magyarország királyainak
fényes nemzetségéből. Kétségtelen édesatyja a nevezetes első Béla, a
hírneves András király öccseura; alkotóereje szorgalmából azon években,
midőn uralkodott, az állam, sőt az egész Pannónia annyira rendezetten s
meggyarapodva virágzott, hogy boldog István király ideje óta törvények,
szabadság és bőség tekintetében soha még ily csodálatosan nem csillogott.
Minden korábbi állapotánál gazdagabban Magyarország azidétt kezdte
szabadságának fejét a bőség telt szaruival az egekig emelni, s
gazdagságában, rangban és dicsőségben szinte valamennyi vidéket legyőzni”* –
olvassuk Szent László 1192 után keletkezett legendájában.
*A belső viszályok okozták,* *hogy László nem magyar földön, hanem
Lengyelországban látta meg a napvilágot*. Születésének éve* 1046-*ra tehető*.
Atyja I. Béla magyar király (1060–1063) volt, anyja Richéza, II. Miciszláv
lengyel király leánya, nőágon II. Ottó császár dédunokája.* László bátyja,
Géza 1074 és 1077 között uralkodott.
*László **kétszer házasodott. Első felesége, akinek nevét nem ismerjük,
valószínűleg magyar főnemesi családból származó leány volt. Ebből a
házasságból született leányát Jaroszláv orosz herceg vette feleségül. Majd
özvegységre jutva Rheinfeldi Rudolf német ellenkirály leánya, Adelhaid lett
a felesége, akitől Piroska nevű leánya
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/piroska-egy-arpad-hazi-magyar-kiralylany-bizanci-tronon-012>
született, akit János bizánci császár vett el feleségül, és Iréne néven
bizánci császárné lett. Keleten szentként tisztelik.*
*A 14. századi *Magyar Anjou-legendárium
* képei (*
*1. A leány lefejezi a kunt; 2. Szent László megpihen a leány ölében; *
*3. Szűz Mária meggyógyítja a király sebeit; 4. A király ima közben a
levegőbe emelkedik)*
*Az ország védelmében László még mint fiatal herceg kitüntette magát*.
*1068-ban*, Salamon uralkodása idején *az úzok (fekete kunok) betörtek* az
ország keleti részébe. A Kerlés melletti ütközetben *László döntő szerepet
játszott a győzelem kivívásában*.* Emellett üldözőbe vette az egyik
menekülő kun vezért, aki egy magyar leányt vitt magával. Kiszabadította a
lányt*, jóllehet előzőleg már súlyos sebet kapott a csatában.* E hőstette
legendává vált, a következő századokban számtalan magyar templom falán
megfestették*. László ugyancsak döntő szerepet játszott* a Salamon király
és Géza bátyja közötti testvérharcban: **a mogyoródi csatában (1074)
bátyját győzelemre segítette, s uralmát biztosította.*
*László herceg és testvére, I. Géza király (miniatúra a *Képes króniká*ból)*
A Képes krónika szerint *1077-ben, **„amikor a magyarok meghallották, hogy
Magnus (Géza) király meghalt, egész sokaságuk öccséhez, Lászlóhoz gyűlt, és
egy értelemmel, közös szóval és egyetértő akarattal őt választották az
ország kormányzására, vagyis helyesebben buzgó és állhatatos kéréssel
rákényszerítették. Mindnyájan tudták ugyanis, hogy föl van ruházva a
tökéletes virtusokkal, hite szerint katolikus, kiváltképpen kegyes, bőkezű
adakozó, szeretettel teljes. Úgy ragyogott föl, mint köd közepette a
hajnali csillag, mely elűzi a homályt; és miképpen a telihold világol a
maga napjaiban, vagy amiképpen a nap ragyog: fény lett népének közepette.”*
László egész életét sok küzdelem és megpróbáltatás kísérte. *Vallásos
lelkületét anyjától, a vitézséget atyjától örökölte*. *Még jóformán fel sem
serdült, máris* *viszontagságos időket kellett átélnie: a testvérharcot
András király és apja, Béla herceg, majd az évekig húzódó viszályt Salamon
király és Géza bátyja között. Így korán megedződött az élet iskolájában,**
s korán előkészült küzdelmes uralkodói éveire. **Az ő feladata lett ugyanis
a belső rend megszilárdítása és a külső határok biztosítása.*
*I. László koronázása (miniatúra a *Képes króniká*ból)*
*„Mikor pedig a királyi méltóság feladatát méltó módon elvállalta,
szavakkal nem lehet kifejteni, mennyire s miképpen látta el. Mert nem
hajlott szíve a felé áramló gazdagságra (vö. Zsolt 61,11) vagy más földi
javakra: lelke mélyén mindig az örök jóra gondolt, arra vágyott
kielégíthetetlen kívánsággal, azt kutatta, szüntelen nagylelkű
munkálkodással. Hiszen nem kételkedett, hogy minden, ami számára kívánatos:
Isten, s minden lelki erénye az ő felségére irányult; megőrizte a királyi
méltóságot, kinek-kinek megadta a magáét, Istent magáért szerette, a világi
hívságokat Isten kedvéért. Hűséges és odaadó volt tehát a Teremtőhöz
fogadalmakban és felajánlásokban, jóakaratú a népével, bőkezű a
külföldiekkel, adakozott az alattvalóknak, irgalmazott a megkínzottaknak, s
az elnyomottak hatalmas megszabadítója volt. Jóságos hát indulatában,
megfontolt a tanácskozásban, igazmondó a beszédben, állhatatos az
ígéretben, igazságos az ítéletben, derűs a korholásban, s az ítéletek
mérlegelésekor nem annyira ítélni félt, mint megítéltetni: úgy hitte, őt
magát inkább fenyegeti rettenetes ítélet, mint azokat, akiket ő ítélt meg.
Ezért az igazság szigorát az irgalom szelídségével mérsékelve olyannak
mutatkozott, hagy alattvalói inkább szerették, mint félték. Mert az ország
kormányzása néki nemcsak rangot adott: gondot is. Nem a maga, hanem – az
apostol szerint – Jézus Krisztus javát kereste (vö. Fil 2,21) kesergés
nélkül. Ezért a tények s elnevezésük sajátságai miatt mintegy nevét
változtatva, minden népe kegyes királynak hívta.” *(Részlet Szent László
király legendájából)
*László nevéhez fűződik Horvátország és Szlavónia meghódítása is.* Az úz,
kun és besenyő betörések tapasztalatai pedig arra bírták, hogy *a végeket
megerősítse. Az elnéptelenedett területekre új telepeseket hozott,
kiépítette e keleti részeken a közigazgatási szervezetet, ily módon
politikai egységgé formálva a későbbi Magyarországot*. Ezt a munkát az
északnyugati részeken is ő kezdte meg, de Kálmán király fejezte be. Ők
ketten építették ki a 72 vármegyéből álló vármegyei rendszert.
*I. László király (miniatúra a *Képes króniká*ból)*
A politikai szervezés munkájával párhuzamosan haladt *az egyházi élet
megújítása, intézményeinek újjászervezése, továbbfejlesztése.* A
meglévő *székesegyházakat,
káptalanokat és kolostorokat nagy birtokokkal gazdagította, a megkezdett
templomépítéseket befejezte, ahogy a váci székesegyházat is, újakat épített
Váradon és Gyulafehérváron, valamint kolostorok egész sorát alapította. *A
kalocsai érseki egyházmegyét átszervezte, székhelyét Bácsra helyezve át,
ahol 1091-ben megalapította az új, zágrábi püspökséget Szent István
tiszteletére, de a kalocsai érseknek alárendelve.
László nevéhez fűződik *az igazságszolgáltatás újjászervezése is. A*z
évtizedes testvérharcban és az egyéb belső küzdelmekben erősen *megrendült
a törvények kötelező ereje. Különösen elhatalmasodott a tolvajlás, és
meglazultak az erkölcsi életet szabályozó törvények. *Ezért uralkodása
második évében,* 1078-ban Pannonhalmán a papság és előkelők jelenlétében
szigorú törvényeket hoztak* a megrendült vagyonbiztonság megerősítésére.
Nem kímélték az előkelő és gazdag embereket sem. Aki egy tyúk értékénél
többet lopott vagy elorzott, fölakasztották. Az emberölést sem torolták meg
ilyen szigorúan. Az 1085 táján keletkezett újabb törvénykönyvből az tűnik
ki, hogy* a szigorú rendszabályok hatásosak voltak*, s egyiket-másikat
enyhíteni lehetett.
*Szent László király a Mátyás-templom freskóján*
*László király az egyházi személyek életviszonyait is szabályozta. Az
1092-ben Szabolcsba összehívott zsinaton intézkedtek a papok házassága
ügyében, tilalmazták az egyházi javak elidegenítését, s rendezték az
ünnepek és böjtök megtartását*. Ugyanez *a zsinat büntetéssel sújtotta** a
pogány szokásoknak hódolókat,** és szabályokat léptetett életbe az erkölcsi
élet védelmére,* mind a házasságon belül, mind azon kívül.
*Közismert volt László vendégszeretete is. Nem egy királyi vagy fejedelmi
sarj talált nála menedékre. Udvarában neveltette fivére, Géza két fiát,
Kálmánt és Álmost, valamint András király Dávid nevű fiát, s egy ideig
Salamont is udvarában tartotta, mindennel ellátva őt rangjához mérten, *amíg
csak önként el nem távozott az országból.
A magyar nemzet és az Egyház szolgálata nyilvánult meg abban is, amikor *a
király 1083-ban saját nemzetéből adott szent példaképeket a magyar népnek:
júliusban szentté avattatta András és Benedek zoborhegyi remetéket
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-zoerard-andras-es-benedek-remetek>,
majd Gellért püspököt
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-gellert-unnepe>, augusztus 20-án
István királyt
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-istvan-kiraly-magyarorszag-fovedoszentje>,
november 5-én pedig Imre herceget
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-imre-herceg-2014>.*
Amikor tehette, László *szeretett félrevonulni és imádkozni. Imáinak
hatásossága nyilvánul meg az alakját körülfonó legendákban *is: az üldöző
ellenség előtt a szikla meghasad, éhező katonái táplálására szarvascsordák
jelennek meg, imájára víz fakad a sziklából, az ellenség elé dobott pénzei
kővé változnak. Nem csoda, hogy híre a határon túl is elterjedt, benne
látták a kor egyik legszebb lovageszményét, s kiszemelték a keresztes hadak
vezérének. Ez azonban nem valósult meg, mert *a király 1095. július 29-én
az örökkévalóságba költözött. Egy ideig a somogyvári monostorban nyugodott,
később Váradon helyezték végső nyugalomra.*
*„Siratta az egyetemes magyarság, a papság és a nép, együtt a gazdag és a
szegény (Zsolt 48,3), a gyászoló ifjak és szűzek (Zsolt 148,12), sötét
ruhában, három éven át nem táncoltak, és mindenféle hangszer elnémult a
gyász ideje alatt. Míglen a hívek a nyári napok hősége s a hosszú út miatt
haboztak, hogy testét Váradra vigyék-e (ugyanis az ő meghagyása szerint ide
kellett volna temetni, de úgy látszott, okosabb a fehérvári egyház mellett
dönteni, minthogy az volt közelebb), egy fogadóhoz értek, ahol a
fáradtságtól és a szomorúságtól elaludtak. Miután elnyomta őket az álom, a
kocsi, amelyre a testet rakták, mindenféle állati vonóerő nélkül magától
indult Váradra a helyes úton. Felébredvén nem találták a kocsit, és
vigasztalhatatlanul futkostak szerte a vidéken, amíg meg nem találták a
Várad felé magától futó szekeret, s a ráhelyezett szent testet.” *(Részlet
Szent László király legendájából)
Tulajdonképpen *maga a nép avatta szentté László királyt, mielőtt az Egyház
hivatalosan megtette volna. Seregestől keresték föl sírját, nemcsak a
gyógyulást, vigasztalást óhajtók, hanem a vitában álló peres felek is. A
csodás gyógyulások híre gyorsan terjedt. A szent király ereklyéibe vetett
bizalom egyre növekedett; szokássá vált, hogy sírjánál döntsenek el nagy
fontosságú pereket, és László oltára előtt tegyenek esküt. Itt tartották az
1134. évi nemzeti zsinatot, s itt döntötték el egy alkalommal a zágrábi
püspök perét is. Ezek után az Egyház hivatalos lépése sem váratott soká
magára. III. Béla király sürgetésére III. Celesztin pápa 1192-ben László
királyt a szentek sorába iktatta.*
*Szent László hermája a győri székesegyház Héderváry-kápolnájában*
A szent lovagkirály kultusza népe körében az idők folyamán csak növekedett,
egyesek szerint még Szent Istvánét is felülmúlta. A nagyváradi székesegyház
előtt állították föl híres lovasszobrát, a Kolozsvári testvérek alkotását;
a győri székesegyházban őrzött hermája fenséget, erőt, s egyúttal
nyájasságot is sugároz – ez volna a szent király igazi arca. *A mindig
győzelmes „Bátor László” lett a katonák védőszentje, nevének oltalma alatt
vonultak a csatába, s ez volt a csatakiáltásuk: „Szent László, segíts!”
1684-ben, a törökök elleni fölszabadító háború idején egy külföldi fültanú
elbeszélése nyomán följegyezték, hogy a katonák a tábortűznél „fél óráig
zenéltek és magyar víg dalokat mondottak Szent László tiszteletére, kinek
épp aznap ünnepe volt”. Tisztelete tehát még akkor is elevenen élt. Arany
János két költeményben idézte és örökítette meg szent királyunk csodás
tetteit: a Szent László című legendában
<http://mek.oszk.hu/00500/00597/html/vs185302.htm#13> és a Szent László
füve című népmondában <http://mek.oszk.hu/00500/00597/html/elb01.htm#03>.*
*Istenünk, te sokféle csodával dicsőítetted meg Szent László királyt.
Érdemeiért és közbenjárására őrizz meg minket minden rossztól, és vezess a
boldog örök életre. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled
él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Ámen.*
*Forrás*
*Diós István: A szentek élete*
*Magyar katolikus lexikon*
*Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom történetéhez – Középkor
(1000–1530)*
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200627/6cd795f5/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról