[Grem] Rendek Marx nélkül
Reinisch Egon
reinisch at t-online.hu
2020. Jún. 26., P, 22:01:39 CEST
Kedves Laci !
Elhagytam a régebbi eszmecserék szövegeit mert végre eljutottunk odáig
,hogy Marx elavult ,illetve végre Laci is kimondta hogy eleve rossz
premisszákból indult ki ,ezt állítottam folyamatosan Én is .
Viszont jönnek a RENDEK. Az rendben van ,hogy a középkorban a három
elvi hivatásrend az imádkozik a harcolók és a dolgozók rendje nem
pontosan fedi le a Királyságokban a később kialakult rendi ország
gyűlésekben rendi szavazati jogokkal rendelkező rendeket azonban
véleményem szerin a két fogalom rendszer nem független egymástól teljesen.
A dolgozok rendjében tartozik elvileg mindenki aki nem nemes vagy pap
csak éppen a személyi függőségek miatt a klasszikus jobbágyság
országaiban a parasztok nem kaptak önálló képviseleti jogot mint ahogy
azok a városban lakók sem akik nem kaptak városi polgár jogot. Tehát a
feudalizmusra jellemző azonos jogok és kötelességek rendszerében a
városi polgárok és a jobbágyok bár elvileg a hivatás rend szerint
dolgozok lettek voltak a feudális jogok szerint szét csúsztak egymástól.
Azonban azokban a királyságokban ahol a feudalizmus nem járt a
parasztok szoros személyi függőségével mint Svédország vagy Dánia
estében a parasztok saját jogon kaptak a rendi országgyűlésben
képviselet jogot így tehát bár külön csoportban de a rendi ország
gyűlésben a dolgozók rendjében képviselték magukat.Itt tehát a hivatás
rendek egybe estek a rendi ország gyűlés kereteivel.
A középkor klasszikus megfogalmazása szerint ebben a korban az volt
szabad ember akinek nem volt azonos a ura a bírájával.A legtöbb
országban azonban a jobbágynak azonos volt az ura és a bírája a földes
úri joghatóság miatt .Annak ellenére volt ez így Magyarországon a
jogilag egységes jobbágyság kialakulása után ,hogy a jobbágyokat
"Libernek " azaz szabadnak nevezték de ez elsősorban a költözésre
vonatkozott mert ha átköltöztek egy másik földes úrhoz a személyi
kötöttségek rendszer újra felállt.
Tehát Laci a fenti gondolat menet miatt utaltam arra hogy a társadalom
hivatás rendi megfogalmazása sem pontos teljesen véleményem szerint és
nem azért mert az elvi hivatás rendek megfogalmazását vitattam volna.
Üdv. Egon
Kedves Egon! A hivatásrend nem rend, illetve nem az ún rendi társadalom
fogalom körében értelmezendő. A középkor három alapvető hivatásrendje az
oratores, bellatores, laboratores, azaz az imádkozók, a harcolók és
dolgozók rendje. Ennek semmi köze nincs az általad hivatkozott rendi
társadalomhoz. 1514-ben sokkal inkább beszélhetünk előreformációs
vallási mozgalomról, mint szociális célú háborúról. Nem volt céljuk
felforgatni a társadalmat, csak a nemességgel egyenlő jogokat akartak,
de csak azoknak, akik a nemesség helyett harcolnak a pogány török ellen.
Szó sincs valami általános paraszti rendről. Inkább csak a tehetősebb
mezővárosi parasztpolgárok vettek részt benne. A huszita mozgalom is
elsősorban vallási mozgalom volt és nem pedig társadalmi forradalom és
főleg nem osztályharc. Marx tevékenységét csak a 19. század keretein
belül értelmezhetjük. A saját korában jelentős volt az újszerűsége
miatt. A z elméletei később elavulttá váltak (Ebben egyet értünk) A
történeti tételezései nem váltak be és nem válhattak be, mert rossz
premisszákból indult ki. Szerintem a tudósok filozófusok stb nézeteinek
többségéről elmondható, hogy idővel meghaladottakká váltak. Ez Marxnál
is így van, még akkor is ha némelyek Marx halála után makacsul
megpróbáltak életet lehelni bele. Marx tanainak igazolására a legdurvább
erőszaktól sem visszariadva.
--
Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
https://www.avast.com/antivirus
További információk a(z) Grem levelezőlistáról