[Grem] Téveszmék - "A kemény munka meghozza gyümölcsét"
KEA
kea at turul.banki.hu
2020. Júl. 14., K, 09:27:59 CEST
"A kemény munka meghozza gyümölcsét"
Téveszmék blog, 2020.07.13. -- G. Nagy László
https://teveszmek.blog.hu/2020/07/13/_a_kemeny_munka_meghozza_gyumolcset
Vannak, akik az ősrégi dogmákban hisznek, s rendíthetetlenül mantrázzák:
"csakis a kemény munka számít". Teszik ezt annak dacára is, ha évtizedek
óta sehová sem jutottak. Mások semmiben sem hisznek. Szerintük minden
relatív, minden esetleges, minden kiszámíthatatlan. S e két szélsőség
között vannak páran, akik szeretnek belátni a kulisszák mögé, hogy ne
homályos hitekre, hanem a tudományos meggyőződésre építhessék
világlátásukat. Ilyen ember Barabási Albert-László hálózatkutató is, aki
A képlet című könyvében - sokéves kutatómunkát összegezve - a siker
törvényszerűségeit tárja fel a nagyközönség előtt.
A SIKER SOHA NEM RÓLAD SZÓL, DE MÉG CSAK NEM IS TELJESÍTMÉNYEDRŐL. A
SIKER RÓLUNK SZÓL, ÉS ARRÓL, HOGYAN LÁTJUK A TELJESÍTMÉNYEDET.
Barabási ezzel a definícióval indít, mindjárt az elején leszögezve: a
tudomány - és általában a külső szemlélő - képtelen mérni a belső
elégedettség szintjét. A hálózatkutatás területe nem is alkalmas arra,
hogy kiderítse, mennyire boldog egy szupersztár, s hozzá képest mit érez
a szürke átlagpolgár. A siker kollektív természete ugyanakkor objektív
módon mérhető - díjak, elismerések, dollárok, kattintások, eladások,
hivatkozások stb. -, s a háttere is kutatható, feltérképezhető.
I. TÖRVÉNY: A TELJESÍTMÉNY VONZZA A SIKERT. DE HA A TELJESÍTMÉNY NEM
MÉRHETŐ, A SIKERT A HÁLÓZATOK HATÁROZZÁK MEG.
A kemény munka néha valóban meghozza gyümölcsét. A tenisz világában
folytatott kutatások arra az eredményre jutottak, hogy a teljesítmény
erősen korrelál a sikerrel. Olyannyira, hogy a szerző kutatócsoportja ma
már pontosan meg tudja jósolni, hogy egy napon belül hány ember fog
rákattintani egy adott játékos Wikipédia-oldalára egy konkrét mérkőzés
után. Igen ám, de a tenisz egy különlegesen steril terület. Egyéni
sport, ez nagyban leegyszerűsíti a képletet, továbbá az eredmények
magukért beszélnek. Életünk más színterein ugyanakkor a teljesítmények
közel sem hasonlíthatók egymáshoz ilyen objektív módon. Barabási a
festészetet hozza példaként, ahol ember legyen a talpán, aki a művészi
értéket mérni képes. Rembrandt Aranysisakos férfi című festménye például
a nyolcvanas évekig tömegeket vonzott a berlini Frigyes Császár
Múzeumba. Amint kiderült, hogy a kép nem is Rembrandttól való, az
érdeklődés azonnal alábbhagyott. Tudunk ellenpéldát is: a Mona Lisa egy
bő évszázaddal ezelőttig csak egy volt a Louvre sok értékes festménye
között, csak azután vált minden idők legismertebb alkotásává, hogy
1911-ben - fényes nappal! - ellopták a múzeumból, s két év hajtóvadászat
kellett hozzá, hogy előkerüljön. Ami a modern képzőművészetet illeti, a
szerző kutatócsapata félmillió festő közel hárommillió alkotásának
kiállítási adatait vizsgálta 1980-tól 2016-ig; 14 ezer galériát és
nyolcezer múzeumot érintően. Munkájuk eredményeképpen kirajzolódott egy
térkép, mely pazarul feltárta a műalkotások útját a világban. Azt
találták, hogy amelyik alkotónak sikerül kiállítania a meghatározó
csomópontok valamelyikében, abból garantáltan szupersztár válik. Erre
azonban csekély az esély, ugyanis a kisebb galériák csupán egymás közt
utaztatják a festményeket, erről a szintről nemigen nyílik átjárás a
meghatározó centrumokba. Andy Warhol már jóval korábban átlátta a
lényeget: "Ahhoz, hogy valaki a képzőművészetben sikeres legyen, az
kell, hogy műveit egy jó nevű galéria állítsa ki, méghozzá ugyanazon
okból, amiért például Christian Dior soha nem árulta munkáit a
Woolworth'sben."
II. TÖRVÉNY: A TELJESÍTMÉNY KORLÁTOS, A SIKER KORLÁTLAN
Míg a festők többségének egy teljes pályafutás sem elég ahhoz, hogy tíz
kiállításig jussanak, addig vannak néhányan, akiknél ez a szám az ezret
is eléri; Andy Warhol esetében pedig meghaladja a tízezret is. Vagy
tekintsük a golf világát: Tiger Woods nevét egy világ ismeri, de vajon
meg tudunk-e nevezni rajta kívül más golfjátékost? 2009-ben Woods lett
az első profi sportoló, aki aktív évei során elérte az egymilliárd
dolláros bevételt, miközben versenytársai átlagosan évi 100 ezer dollár
körül keresnek. Pedig Tiger Woods - akármilyen kimagasló tehetség is -
ennyivel nem jobb a mezőnynél. Ha nyer, csak kicsivel nyer; a mutatói
nem sokkal jobbak, mint a többi versenyzőé. Az emberi teljesítmény
igencsak korlátos, mi több, e korlátok kalkulálhatók. Filippo Radicchi -
aki szintén a siker tudományát kutatja - 1896-ig visszamenően elemezte
az újkori olimpiák adatait, s megállapította, hogy a rekordok
megdöntésének eloszlása haranggörbét ír le. Ez alapján sikerült
megjósolnia egy sor konkrét rekorddöntést - néhányat egészen megdöbbentő
pontossággal. (Számításai szerint a 100 méteres síkfutás terén az
elérhető legjobb eredmény 8,28 másodperc, úgyhogy van még mozgástér a
jövő atlétái számára.) Az emberi teljesítménynek tehát nagyon is van
felső határa, a sikernek azonban nincs; az a néhány szupersztár, aki
kiemelkedik a mezőnyből, aránytalanul magas jutalmazásban részesül.
III. TÖRVÉNY: ALKALMASSÁG * KORÁBBI SIKER = JÖVŐBELI SIKER
A szerző több olyan kutatást is említ, amelyben totál kezdők sorsára
fókuszáltak. Az egyik a Kickstarter oldalára feltöltött induló
vállalkozásokat érinti. (Ez egy olyan amerikai portál, ahol kezdőtőkét
igénylő ötletek jelennek meg, a látogatók pedig adományaikkal
támogathatják a nekik tetszőket.) Véletlenszerűen kiválasztottak 200
olyan új projektet, melynek egyenlege nullát mutatott. Az egyik felét
megtámogatták egy jelképes összeggel, a többit hagyták parlagon heverni.
Az eredmény: az előbbiek kétszer akkora eséllyel részesültek további
támogatásokban, mint a kontrollcsoport. Egy másik, erre rímelő kísérlet
a MusicLab-hoz kötődik: 14 ezer fiatalt tereltek 9 virtuális szobába, 48
amatőr zenekar számait rangsorolandó. A jutalmuk az volt, hogy a nekik
tetsző számokat szabadon letölthették. 8 szobában mindenki folyamatosan
láthatta, hogy az adott csoport tagjai mely számokat töltötték le. Azt
figyelték meg, hogy e 8 virtuális közösségben hamar megszülettek a
favorit nóták, majd a résztvevők mindvégig ki is tartottak ezek mellett.
Az igazán érdekes pedig elsősorban az, hogy az elkészült 8 lista
semmiféle hasonlóságot nem mutatott; akadt olyan szám, amely az egyik
csoportban toronymagasan vezetett, míg a másikban a hátsó szekcióban
kullogott. Vagyis az esetek többségében nem a tényleges alkotói minőség
döntött (már ha létezik ilyen egyáltalán), hanem a többiek értékítélete.
A tanulság mindkét esetből: semmi sem olyan fontos, mint a kezdőlökés,
hiszen a siker sikert szül. Aki és ami sikeresnek tűnik, az vonzza a
további sikereket - Barabási ezt preferenciális kapcsolódásnak nevezi.
Természetesen nincs új a Nap alatt - ezt a jelenséget az élet számtalan
színterén megtapasztalhatjuk. Már az állatvilágban is működik;
klasszikus kísérletnek számít, amikor a társtalan hím fajdkakas mellé
egy kitömött nőstényt helyeznek, melynek hatására a hús-vér nőstények is
megjelennek. (Az evolúciós biológia terminológiája ezt úgy nevezi:
pre-selection.) Ugyanezt a látszat-kereslet képzést figyelhettük meg a
kilencvenes évek aluljáróiban az "itt a piros, hol a piros" játék
pitiáner csalóinál is. Nem létezett olyan stand, ahol pangó
érdektelenséggel megállt volna az élet; mindig akadt 3-4 potenciális
fogadó, akik állandó közönséget alkottak, hogy további érdeklődőket
vonzzanak maguk közé. Érdekes módon ez a fogás még úgy is működött, hogy
messze lerítt mindegyikükről, hogy egyazon banda - többnyire rettenetes
színészi képességekkel megáldott - tagjai.
IV. TÖRVÉNY: MÍG A CSAPAT SIKERE A SOKFÉLESÉGBEN ÉS AZ EGYENSÚLYBAN
REJLIK, A BABÉROKAT MINDIG EGYVALAKI ARATJA LE
Csapatsportok, szerzőgárdák, kutatócsoportok... manapság kevés a
magányos hős, a legtöbben team-munkában alkotnak. Igen ám, de egy
Nobel-díjat például nem lehet százfelé vágni, márpedig sokszor olyan
cikkek hozzák az elismerést, melyeket több tucat szerző jegyez.
Barabásiék létrehoztak egy olyan algoritmust, mely képes üzembiztosan
előrejelezni, ki kapja a díjat egy adott projekt szereplői közül. A
megoldás kulcsa: az észlelés számít, nem a teljesítmény. Az algoritmus
könnyedén leköveti a Nobel-bizottság gondolkodásmódját, s feltérképezi,
hogy az adott tudományterületen az érintettek közül korábban ki mennyit
publikált. Egy adott közösségből szinte kivétel nélkül az viszi a
pálmát, aki a múltban a legtöbbet tette le az asztalra a szóban forgó
szakterület kapcsán, tökéletesen függetlenül a díjazott felfedezésben
való szerepvállalás mértékétől.
V. TÖRVÉNY: HA KITARTUNK, A SIKER BÁRMIKOR BEÜTHET
Albert Einstein - aki 26 évesen megírta a speciális
relativitáselméletről szóló cikkét - így nyilatkozott: "Aki 30 éves
koráig nem alkot valami nagyot a tudományban, az már nem is fog."
Barabási csapata ráállt a kérdésre, s csaknem két évig tartott, míg több
tízezer kutató csaknem 40 millió publikációját megvizsgálva hasonló
eredményre jutottak: a sikeres kutatásokra tipikusan a karrierek első
két évtizedében lehet számítani. Az áttörés esélye a pályafutás 20.
esztendeje után drámaian zuhanni kezd. Az elszomorító eredményt látva
tovább folytatták vizsgálódásukat, és az találták: ugyanez igaz a
produktivitásra is. Vagyis: úgy tűnik, nem az életkor az, ami számít, a
kreativitásnak nincs szavatossági ideje. Egy tudós legnagyobb hatású
munkája ugyanúgy lehet az első, ahogyan a kétszázadik is. Nem azért jön
korán a siker, mert a fiatal agy frissebb, hanem a lendület miatt: a
tudósok jellemzően nagyságrendekkel többet publikálnak ifjúkorukban,
mint későbbi életszakaszaik során.
JÓKOR, JÓ HELYEN
Kivételesek című könyvében Malcolm Gladwell már 2009-ben rámutat arra,
hogy a siker - túl az egyéni ambíción - sokszor elsősorban azon múlik,
hogy jókor legyünk jó helyen. Kutatómunkájának első állomását egy
ifjúsági jégkorong meccs jelentette, melynek játékosstatisztikáját
böngészve döbbenten vette észre: a pályára lépő hokisok túlnyomó
többsége januári, vagy februári születésű. Valahogy sejtette, hogy ez
nem lehet a véletlen műve és azt is valószínűnek tartotta, hogy nem a
Bakok és Vízöntők különleges tehetsége a kulcs. Kis utánajárással
megtudta, hogy a fiatal játékosokat születésük naptári esztendeje
szerint szerepeltetik az egyes kategóriákban, ami fizikai fejlettség
tekintetében elképesztő előnyt jelent az első negyedév szülötteinek, s
szinte ledolgozhatatlan hátrányt a novemberieknek és decemberieknek.
Hasonló érdekességeket vett észre akkor is, amikor az informatika
milliárdos nagyágyúit vette górcső alá. Vajon mi a közös Bill Gates és
Steve Jobs életútjában? Elsősorban az, hogy - szakterületük sok más
meghatározó alakjával együtt - 1955-ben születtek. Ez azt jelenti, hogy
a hetvenes évek elején jártak középiskolába, pont amikor a
számítástechnika tudománya még az első, ügyetlen lépéseit tette. Ha
Gates és Jobs pár évvel korábban látja meg a napvilágot, már rég
egyetemre jártak volna, s borítékolhatóan más karrierálmokat dédelgettek
volna, amikor az első lyukkártyás gépek megjelentek. Ha pár évvel később
születnek, simán lemaradnak mindenről. Barabási Albert-László nem
fogalmaz meg külön törvényt e jelenség kapcsán, azonban könyvében
lépten-nyomon megjelennek azok a megfigyelések, melyek a véletlen
szerepére hívják fel a figyelmet. Megemlíti például az Erzsébet
Királynő Zenei Versenyt, melyet - a részrehajlás kiküszöbölése érdekében
alkotott számos szabálya miatt - a legigazságosabb tehetségkutatónak
tartanak. A 12 döntős ugyanazt a darabot adja elő, a zsűri naponta két
versenyzőt hallgat meg. Csodák csodája: még sosem nyert olyan zenész,
akit az első napra sorsoltak, ugyanakkor messze a legtöbbször az ötödik
napon szereplő művészek közül került ki a győztes. Hasonló tendencia
érvényesül az Eurovíziós Dalfesztiválokon, a műkorcsolyaversenyeken és
számos más vizsgált eseményen, ahol zsűri, vagy vizsgabizottság dönt a
jelöltek sorsa felett - abszolút meghatározó, hogy az érintettek a
riválisokhoz viszonyítva mikor kerülnek sorra. A véletlen döntő szerepét
legszemléletesebben Einstein példátlan ismertsége mutatja. Lássuk be:
egyedülálló jelenség az, hogy egy tudós arcképét a világ minden pontján
azonosítani tudják. S hogy honnan e népszerűség? Az 1921. április 3-án
New Yorkba látogató tudóst húszezres sokadalom fogadta. A helyszínre
érkező újságírók maguk is dobtak egy hátast a szokatlan csődület láttán.
A másnapi sajtó lelkesen be is számolt róla, micsoda tömeg verődött
össze a híres fizikus tiszteletére, s innentől nem volt megállj:
akárhová is utazott, hasonló fogadtatásban részesült. A vicc csak az,
hogy New Yorkban még véletlenül sem miatta jött össze az a sok ember.
Einstein csupán egy cionista delegáció tagjaként érkezett, a tömeget
pedig a helyi zsidó közösségek vezetői verbuválták. A legtöbben még csak
nem is hallottak soha a relativitáselméletről...
Barabási törvényei egyértelműen azt támasztják alá, hogy a siker
rendszerint a legkevésbé sincs arányban a befektetett munkával. Ez
persze nem jelenti azt, hogy az erőfeszítések megspórolhatóak, vagy hogy
vacak teljesítménnyel is szupersztárrá válhat bárki. Sokkal inkább azt,
hogy a számos kiváló versenyző közül nem feltétlenül a legkiválóbbak
viszik a pálmát; s hogy a győztesek jutalma mindig aránytalanul magas.
Mindez elsősorban az emberiség nyájszellemével áll összefüggésben: a
legtöbben azt lájkoljuk, amit más is lájkol. S hogy milyen
következtetéseket tudunk levonni mindebből? Alapvetően háromfélét; egy
ostobát, s két bölcset. Kezdjük az előbbivel: a "Foglaljuk el a Wall
Streetet" és más, hasonló mozgalmak nem képesek megemészteni, hogy siker
sikert szül, s hogy a gazdagok még gazdagabbakká válnak. Az ilyenfajta
gyermeteg, kommunista hőzöngés már csak azért is nevetséges, mert a
szupersztárokat - legyenek festők, sportolók, zenészek, vagy épp
brókerek - mi magunk emeljük fel, mindenféle kényszer nélkül. Ez maga a
demokrácia - annak minden előnyével és hátrányával. Léteznek azonban
megszívlelendő tanulságai is Barabásiék kutatómunkájának. Ha tudjuk,
hogy a nyájszellem ilyen brutális mértékben formálja a sikert, úgy
egyetlen másodpercig sem becsülhetjük le a tömegmarketing szerepét. Ez
azonban csakis akkor érvényes, ha eladóként vagyunk jelen a piacon.
Vevőként, fogyasztóként, választópolgárként sokszor érdemes pont
szembemenni a tömeggel, vagy legalábbis szkeptikusan kezelni a bégető
hangokat. Egészen biztosan az vezet a leggazdagabb és legkomplexebb
élethez, ha képesek vagyunk az önálló értékítéletre, s van elég
bátorságunk a magunk útját járni.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról