[Grem] Interjú Varga Judit igazságügy miniszterrel
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2020. Jan. 25., Szo, 19:38:21 CET
*Egy vezérlő elvünk van, hogy helyreálljon a normalitás *
https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html
*Sajnos az Európai Néppártban sokan vannak, akik liberálisabbak akarnak
lenni a liberálisoknál is, a néppárt eltolódott balliberális és a
bevándorláspárti irányba*.* A Fidesz azonban keresztény-konzervatív párt
marad*, nekünk nem a fejléc, nem a házszám a fontos, hanem* az értékalapú
azonosság és a magyar emberek érdeke *– * nyilatkozta a Magyar Nemzetnek
adott interjúban Varga Judit igazságügyi miniszter. **A börtönbizniszről
úgy fogalmazott: a kormány célja, hogy helyreállítsa a normalitást, a
tettesek helyett az áldozatot helyezzék a középpontba, ellentétben bizonyos
nemzetközi trendekkel*. A tárca kezdeményez egy olyan módosítást is, hogy
ha valaki szándékosan a másik életére tört, akkor ne lehessen feltételesen
szabadságra bocsátani.
*– Sajtóhírek szerint az Európai Néppárt tartósan felfüggesztett tagságot
ajánlana a Fidesznek, vagyis a jelenlegi állapotot hosszabbítaná meg. Mi a
véleménye erről a látszatmegoldásról?*
– *A Fidesz fog dönteni a saját sorsáról, hogy hol folytatjuk tovább. *
Sajnos ez a jellemző a néppárti gondolkodásra, de szerintem *az igazi vita
arról szól, hogy a néppárt miként viszonyul a saját egykori értékrendjéhez.
Útkeresésnek is tekinthető a hezitálásuk.** Mi többször világossá tettük,
hogy a Fidesz tudja, milyen pártcsaládban képes magát önazonosan
képviselni. Ha a néppárt is visszatalál az európai keresztény gyökereihez,
a konzervatív eszmeiséghez, és az emberek mellé áll, akkor ez természetesen
lefedi azt az értékrendet, amit a Fidesz magáénak vall*.* Sajnos a
néppártban sokan vannak, akik liberálisabbak akarnak lenni a liberálisoknál
is, a néppárt eltolódott balliberális és a bevándorláspárti irányba.* A
Fidesz ebben nem partner, mi a magyar emberek akaratát képviseljük.
Szerintem nem érdemes egy olyan versenybe beszállni, ahol eleve vesztésre
vannak ítélve. Van néhány nem túl jelentős, de rendkívül hangos tagpárt az
EPP-ben, akik próbálják a pártszervezetet egyre liberálisabb irányba
terelni, és vannak sokan, akik hallgatnak.
*– Az Európai Parlamentben sok néppárti is megszavazta a hetes cikkely
szerinti eljárásra vonatkozó határozatot. Biztos, hogy a Fidesz mellett áll
a csendes többség?*
– Nehéz messzemenő következtetéseket levonni ebből a statisztikából, hiszen
nemcsak hazánkról, hanem Lengyelországról is szavaztak. Sok néppárti
egyértelműen kiállt mellettünk. Az Európai Parlament bevándorláspárti
többsége akarta, hogy szülessen határozat a hetes cikkely kérdésében. Ahogy
mondtam, a néppártban is vannak sajnos erősen liberális, bevándorláspárti
képviselők. Nyugat-Európában a politikusok sokszor a folyamatok rabjai, és
úgy gondolják, ha felállítanak egy folyamatábrát, ami szerint látványos
eredményeket értek el, akkor megoldották a feladatot. Szerintem egyáltalán
nem az számít, hány pipát vagy x-et tesznek a mi papírunkra, hanem hogy a
néppárt képes-e következetesen konzervatív politikát folytatni. Az időhúzás
annak a jele, hogy nem egyértelmű, mit gondolnak saját magukról a
pártcsaládunk tagjai. Amennyiben egyértelműen ki tudnák mondani, hogy ők
nem azonosulnak a mi politikánkkal, akkor már megszületett volna a döntés.
*– A Fidesz semmiképp nem fog változtatni a politikáján?*
– Mivel a magyar emberek többségének a felhatalmazása megerősít minket a
politikánkban, ezért mi nem fogunk változtatni az álláspontunkon. Nem a
néppárt, hanem a magyar emberek érdekei szerint fogunk politizálni
Brüsszelben. *Kiállunk a nemzeti szuverenitás és a keresztény kultúra
védelmében, és nem támogatjuk a bevándorlók betelepítését.*
*– Meddig maradhat a Fidesz a néppártban?*
– Esélylatolgatásokba nem szeretnék bocsátkozni, ez a kérdés idővel majd
eldől, de *az biztos, hogy a Fidesz keresztény-konzervatív párt marad,
nekünk nem a fejléc, nem a házszám a fontos, hanem ez az értékalapú
azonosság és a magyar emberek érdeke.*
*– Továbbra is napirenden van a kohéziós pénzek jogállamisághoz kötése.
Elveszítheti hazánk az uniós forrásokat?*
– A tervezetekben szerepel ez az ötlet, ami ellen az első perctől küzdünk.
A következő hónapokban a legmagasabb politikai szinten zajlanak a
tárgyalások. Ez kulcsfontosságú eleme a teljes csomagnak, amit minden
országnak maradéktalanul el kell fogadnia. Egyértelmű az álláspontunk: egy
olyan jogállamiságot vizsgáló mechanizmust, amely minden ország
szempontjából azonos és egyértelmű kritériumokat tartalmaz, és a valós
adatokat, tényeket vizsgálja, el tudunk fogadni. Egyelőre sajnos egy
politikai visszaélésre alkalmas szöveget látunk, ami nagyon homályosan van
megfogalmazva. Ma is léteznek a pénzügyi fegyelmet betartató rendeletek
Európában, és jogállamisági eljárás is van már. Ezért is *égbekiáltó az a
politikai szándék, hogy újabb nyomásgyakorlási eszközt vezessenek be.
Miért nem inkább a deficitkorlátokat ellenőrzik szigorúbban a pénzügyi
fegyelem kapcsán? **Hiszen vannak olyan tagállamok, amelyek évek óta
képtelenek betartani az erre vonatkozó szabályozást, mégsem éri őket
jelentős kritika.*
*– A miniszterelnök arra kérte, tekintsék át a feltételes szabadságra
bocsátás szabályozását. Mire jutottak? Milyen törvénymódosítások várhatók?*
– *A tragikus győri gyerekgyilkosság világított rá arra, hogy hiába a
szigorú törvény, ha a bírósági gyakorlatban enyhén büntetnek és idő előtt
kiengednek súlyos, erőszakos bűnözőket a börtönből.** Ezért szeretnénk
szigorítani. **A feltételes szabadságra bocsátást szigorító
törvénytervezetet már lehet véleményezni a honlapunkon. A kormány az
erőszak bármilyen formája ellen már évekkel ezelőtt zéró toleranciát
hirdetett. Most egy olyan módosítást kezdeményezünk, hogy ha valaki
szándékosan a másik életére tört, akkor ne lehessen feltételesen
szabadságra bocsátani.*
*„Elfogadhatatlan, hogy a bűnözők oldalán áll a joggyakorlat” Fotó: Kurucz
Árpád*
*– Milyen lépéseket tesz a kormány a társadalom kedélyét borzoló
börtönbiznisz felszámolására?*
– *A miniszterelnök azt mondta, nyissuk újra a vitát,* hiszen az emberek
igazságérzetét rendkívül bántja, hogy automatizmussá vált és üzletszerűen
zajlik a rabok kártérítése, amelyen persze a dörzsölt ügyvédjeik is
gazdagodnak. Amikor egy bűnöző megkapja a büntetését, szinte már kezdheti
is számolni a neki mindenféle hamis ürüggyel kiperelt „napidíjat”, és
milliomosként távozik a börtönből. Ez minden jóérzésű emberben
felháborodást kelt, hiszen mégiscsak elfogadhatatlan, hogy a bűnözők
oldalán áll a joggyakorlat. Rendkívül magas, a tízezret is meghaladó
igénylési számról és közel tízmilliárdnyi kártérítési összegről beszélünk,
amelyet a magyar adófizetők pénzéből kell kifizetni. Nem a megfelelő helyen
van a hangsúly, hiszen nem arról beszélünk, hogy kik a valódi sértettek és
kiket kellene védeni. Nekünk az a célunk, hogy az áldozatot helyezzük a
középpontba, ellentétben azokkal a trendekkel, ahol az áldozatok helyett a
tettesek szempontjából érzékenyítik az igazságszolgáltatást. Most dolgozunk
a javaslatunkon, ami természetesen a jogállamiság minden kritériumának
megfelel majd*. Egy vezérlő elvünk van, hogy helyreálljon a normalitás.* *A
strasbourgi joggyakorlat miatt automatizmussá vált, hogy négyzetméterek és
légköbméterek alapján ítélnek meg kártérítést*.* Idehaza a
börtönzsúfoltsági viszonyok az elmúlt években jelentősen javultak, több
férőhely van, mint korábban. Megváltoztak a körülmények, amelyekkel
kapcsolatban létrehozták a szabályozást, ezért újra kell nyitni ezt a
kérdést.*
*– Említette az igazságszolgáltatás érzékenyítésére való törekvéseket. Mit
tehet ez ellen a kormányzat?*
– *A nemzetközi ajánlásokból és a különféle NGO-k befolyásának hatására
egyre inkább az a trend bontakozik ki, hogy már ne is kerüljenek börtönbe
az elkövetők, hanem inkább alternatív büntetést kapjanak. Ezek a
szervezetek komolyan befolyásolják az igazságszolgáltatást az
érzékenyítőprogramokkal*. Nálunk viszont a józan emberek és politikusok
felteszik a kérdést, hogy miért van erre szükség. *Kezd a helyzet* *a
társadalom igazságérzete szempontjából* *elviselhetetlenné válni és
veszélyeztetni az igazságszolgáltatás függetlenségét*. Ezért szükség van
rá, hogy határozottan fellépjen a magyar politika, hogy megjelenhessenek
más vélemények is, hiszen a miénk is legitim álláspont. Nem kell vele
mindenkinek egyetérteni, lehet, hogy Európában kisebbségi vélemény a miénk,
de egyelőre még jogunk van ahhoz, hogy képviseljük az álláspontunkat.
*– Az ellenzék szerint ha igazán tenni akarnának az erőszak ellen,
ratifikálnák az isztambuli egyezményt. Miért nem hajlandók erre, amikor
szinte minden uniós tagállam megtette?*
– Rendkívül *károsnak tartom azt a társadalmi dezinformációt, amit egyes
ellenzéki politikusok művelnek. Azt a látszatot keltik, mintha a
ratifikáció lenne az akadálya annak, hogy működjön a büntetőjog és a
kapcsolaton belüli erőszak elleni fellépés*. Már 2013-ban, egy évvel *az
isztambuli egyezmény *életbelépése előtt büntető törvénykönyvi tényállássá
tettük a kapcsolati erőszakot, és az isztambuli egyezmény minden
jogalkotást igénylő anyagi és eljárásjogi rendelkezése átültetésre került a
magyar jogrendszerbe. A magyar jog ilyen szempontból szigorúbb és
kiemeltebb védelmet ad a nőknek és gyermekeknek, mint általában az uniós
gyakorlat. A statisztikák szerint nálunk lényegesen az európai átlag alatt
van a kapcsolati erőszak. Természetesen nem arról van szó, hogy nincs
folyamatos teendőnk, hiszen a sajnálatos egyéni tragédiák is bizonyítják,
hogy mindig szigorúan fel kell lépni minden egyes cselekedet ellen; de
látni kell, hogy ennek a küzdelemnek semmi köze ahhoz, hogy egy ország
ratifikálta-e az isztambuli egyezményt. *Az egyezmény kilencven
százalékával egyetértünk és át is ültettük,* *de a tíz százaléka a
számunkra elfogadhatatlan genderideológiát erőlteti, amit törvényi erőre
kellene emelni. Nem akarjuk például, hogy gendersemleges óvodákba
kényszerítsék a magyar gyerekeket*,* ahogy azt már elkezdték más
országokban. A genderideológia jogrendbe ültetése pedig* *ellentétes a
magyar kormány álláspontjával. Hazánkban működik az áldozatsegítés is. **A
bántalmazást elszenvedőknek nyújtott segítségről a Bántalmazás.hu oldalon
lehet tájékozódni. Védett házak és szálláshelyek rendszere áll az áldozatok
rendelkezésre. Minden jó szándékú javaslatot megfontolunk, de arra kérek
mindenkit, hogy* * fejezze be **az isztambuli ratifikációval kapcsolatos
hangulatkeltést.*
*– Mire alapozzák, hogy a genderelmélet terjesztését szolgálja az
egyezmény?*
– *Az egyezmény maga ad egy definíciót a „nem” fogalmára, ez pedig nem a
biológiai, hanem a társadalmi nem leírását tartalmazza, ami már önmagában
aggodalomra ad okot*. Az egyezmény végrehajtását ellenőrző szakértői
testület nemrég tette közzé Olaszországról szóló első jelentését, ami aztán
a legrosszabb félelmeinket igazolta vissza. *A jelentés szerint ugyanis
aggasztóak **a korábbi olasz kormányzat törekvései arra, hogy a genderalapú
politika helyett hagyományos családpolitikát vigyen és támogassa az
anyaságot. *Az már csak hab a tortán, hogy a testület az olasz hatóságokat
a Salvini idején hozott intézkedések, a tengeri kutató-mentő missziók
leállítása, a kikötési tilalom elrendelése, illetve a migránsokat
szervezetten Európába utaztató civil szervezetekkel szembeni határozottabb
fellépés miatt is bírálta. A kormány politikája és az egyezmény között ezen
a két területen alapvető szemléletbeli különbségek vannak.
*– Mit gondol a Szeviép-perről, amelyben többszörösen felmerült a bírói
összeférhetetlenség, sőt konkrétan a korrupció gyanúja?*
– Egy igazságügyi miniszter csak az igazságszolgáltatás tanúja lehet, mivel
független hatalmi ágról van szó, ami önigazgatásra épül*. Az önigazgatási
rendszer – az Országos Bírósági Hivatal – vezetése megfelelően reagált a
Szeviép-ügyre, hiszen belső vizsgálatokat rendeltek el a korrupciógyanúba
és összeférhetetlenségbe keveredett szegedi bíró ellen. A törvények
mindenkire érvényesek, legyen szó az egyszerű állampolgárokról vagy a
bírákról*. *Amennyiben a vizsgálatok alapján további lépésekre lesz
szükség, azt a hatóságok bizonyára meg fogják tenni*. Minden kormány azt
szeretné, hogy az igazságszolgáltatás mindenféle – akár üzleti, akár
politikai – befolyástól mentes legyen. A szabályozás Magyarországon
megfelelő, a* vizsgálat pedig majd eldönti, hogy melyek legyenek a
következő lépések.*
<https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115415-Egy_vezerlo_elvunk_van__hogy_helyrealljon_a_normalitas.html#>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200125/ca99839f/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról