[Grem] Az angol kórház által 'halálra ítélt' 5 éves kislány állapota Oaz őt befogadó olasz kórházban javul
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2020. Jan. 13., H, 19:43:57 CET
helyesbítés: Fent mind Papp Miklós, morálteológus, görögkat. pap, mind
Szerdahelyi Miklós, a KVBlog, továbbá a Katolikus Egyház Katekizmusából
vett korábbi és mostani idézet is olvasható, tehát nem csak Papp Miklós
válasza.
On Mon, Jan 13, 2020 at 7:39 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
> Papp Miklós, morálteológus, görögkat. pap a következő választ adta a
> 'halálbüntetés' kérdésére, l. alább:
>
> Papp Miklós: a halálbüntetés nem bensőleg rossz
> <https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/16/papp_miklos_a_halalbuntetes_nem_bensoleg_rossz>
>
> https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/16/papp_miklos_a_halalbuntetes_nem_bensoleg_rossz
>
> [image: pappmiklos_1.jpg]
>
> Papp Miklós teológussal telefonon beszélgettem a Katekizmus újrafogalmazott
> 2267-es pontjáról
> <https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/02/ferenc_papa_atirta_a_katolikus_egyhaz_katekizmusat>,
> mely a halálbüntetést “megengedhetetlennek” nevezi, mivel az “vét a személy
> méltósága ellen”. Papp Miklósnak a Magyar Kuríron megjelent elemzése
> <https://www.magyarkurir.hu/hirek/teologusi-velemeny-halalbuntetesrol-szolo-egyhazi-tanitasrol>
> kapcsán is tisztázni szerettem volna, hogy szerinte mostantól az Egyház bensőleg
> avagy önmagában
> <http://lexikon.katolikus.hu/E/erk%C3%B6lcsi%20cselekedet.html> (vagyis
> körülményektől és szándéktól függetlenül) rossz erkölcsi cselekedetnek
> tartja-e a halálbüntetést.
>
> Papp Miklós a válaszában kifejtette, hogy *erről nincs szó*, és hogy *a
> bensőleg rossz cselekedetek fel vannak sorolva a Veritatis Splendor kezdetű
> enciklikában <https://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=82>, és a
> halálbüntetés nincs köztük.* Leszögezte, hogy az Egyház tanításától sem a
> szabadelvű, sem a szigorúbb irányba nincs joga a katolikusoknak eltérni.
>
> Kérdésemre, hogy mi változott tulajdonképpen a korábbi, már eleve
> restriktív megfogalmazáshoz képest, mely a Katekizmusban mostanáig
> szerepelt, Papp Miklós elmondta: "*a halálbüntetés megengedhetetlen volta
> lett kimondva". A teológus szerint ez szervezett államok esetén áll fent.*
>
> Arra a felvetésre, hogy a világ radikálisan megváltozhat, vagy akár ma is
> vannak jobban és kevésbé jobban szervezett államok, és ezekben az
> esetekben, mit jelent vajon az, hogy “megengedhetetlen”, a teológus
> kifejtette, hogy *az új szöveget a jelenben kell értelmezni, és a
> Szentatya célja az lehet, hogy az egész világ abba az irányba mozduljon el,
> hogy a halálbüntetés megszüntethető legyen.*
>
> Papp Miklós szerint *a változtatás egyik értelme az volt, hogy ne
> lehessen hivatkozni a Katolikus Egyházra, mint aki támogatja a
> halálbüntetést.*
>
> ***
>
> A Katekizmus új szövegével kapcsolatban az én aggodalmam továbbra is az,
> hogy egy *különbség nélküli megkülönböztetéssel* állunk szemben, ha egy
> erkölcsi tettet "az evangélium fényében megengedhetetlennek" tartunk, de
> nem "bensőleg rossznak". Ha valami "az evangélium fényében
> megengedhetetlen", az nem lehet csak a szervezett államokban vagy
> napjainkban megengedhetetlen, hanem mindig is az. Továbbá a Katekizmus új
> szövege, figyelmes olvasás mellett, véleményem szerint, nem engedi meg,
> hogy szervezett államokra korlátozzuk a halálbüntetés
> "megengedhetetlenségét". A halálbüntetés *feltételes/prudenciális
> megengedhetetlensége* természetes értelmezése volt a Katekizmus korábbi
> megfogalmazásának. Viszont az új megfogalmazásnak is hasonló értelmet kell
> tulajdonítanunk, ha folytonosságot feltételezünk a kettő között. Papp
> Miklós tehát a folytonosság jegyében értelmezi a Katekizmus új
> szövegezését, ám sajnos maga a szöveg önmagában olvasva megenged a
> hagyománynak ellentmondó értelmezést is. A halálbüntetés *feltételes/prudenciális
> megengedhetetlenségéből *fakadó igyekezettel, hogy teremtsük meg a
> feltételeket mindenhol a világon, hogy a halálbüntetés szükségtelenné
> váljon, egyetértek. Ám a Katekizmus új szövegének félreérthetősége
> éppenséggel gátolhatja is ezt a célt, mert szükségtelen ellenállást vált ki
> azokban, akik a halálbüntetést bizonyos körülmények között megengedhetőnek
> tartják a Katekizmus korábbi megfogalmazása, az Egyház hagyománya, és a
> Biblia alapján. *(Szerdahelyi Miklós)*
>
> *A KEK 2267. pontja mostanáig így hangzott:*
>
> Az Egyház hagyományos tanítása - a tettes kilétének és felelősségének
> teljes bizonyítását föltételezve - nem zárja ki a halálbüntetéshez
> folyamodást olyan esetekben, amikor ez az egyetlen járható út az emberek
> életének hatékony megvédésére a jogtalan támadóval szemben.
>
> Ha pedig a vérontás nélküli eszközök elegendők a támadó elleni védekezésre
> és a személyek biztonságának megőrzésére, a hatalom ezekre az eszközökre
> korlátozódjék, mert ezek jobban megfelelnek a közjó konkrét javainak és
> inkább összhangban állnak az emberi személy méltóságával.
>
> Napjainkban ugyanis, mivel az állam olyan lehetőségekkel rendelkezik,
> melyekkel hatékonyan tudja büntetni a bűntényt, ártalmatlanná téve
> elkövetőjét, anélkül, hogy véglegesen megfosztaná a jobbulás lehetőségétől,
> a tettes kivégzésének szükséges volta *"immár nagyon ritka, ha egyáltalán
> előfordul"*. (II. János Pál pápa: *Evangelium vitae* kezdetű enciklikája,
> 56.)
>
> *A KEK ugyanezen pontja most így hangzik: *
>
> Hosszú ideig egyes bűncselekmények súlyosságára megfelelő válasznak és bár
> végső, de elfogadható eszköznek tekintették, hogy a törvényes hatóság,
> szabályos eljárást követően, a közjó védelme érdekében halálbüntetéshez
> folyamodjon.
>
> Ma mind elevenebb annak tudata, hogy az ember súlyos bűncselekmények
> elkövetésével sem veszíti el személyi méltóságát. Ezenkívül mára az állam
> büntetőjogi szankcióinak új felfogása terjedt el. Végül hatékonyabb fogva
> tartási rendszereket dolgoztak ki, amelyek biztosítják a polgárok megfelelő
> védelmét, ugyanakkor nem veszik el végérvényesen a bűnöstől a javulás
> lehetőségét.
>
> Ezért az Egyház az evangélium fényénél tanítja, hogy *„a halálbüntetés
> megengedhetetlen, mert vét a személy sérthetetlensége és méltósága ellen”*
> [1], és eltökélten küzd annak eltörléséért az egész világon.
>
> [1] Ferenc pápa: Beszéd az Új Evangelizáció Pápai Tanácsa által szervezett
> találkozó résztvevőihez (2017. október 11.): *L’Osservatore Romano*,
> 2017. október 13., 5. old.
>
> A halálbüntetéssel kapcsolatos korábbi cikkeinket ajánljuk olvasásra a
> katolikus tanítás alaposabb megismerése, valamint korábbi magyar vélemények
> és viták felelev
>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200113/e13c0370/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról