[Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu
Gy Greschik
gy.greschik at teguec.com
2020. Feb. 28., P, 17:13:23 CET
Kedves Trixi! -- Nem tudom hova tenni, amit írsz.
Olyan, mintha úgy hinnéd, mintha valakiket meg kellene védened tőlem vagy a véleményemtől. Azt is írod, hogy „úgy érzed”, mintha valaminek a jogalapját megkérdőjelezném. Olvasd el még egyszer! Nem állítottam, hogy tüntetni, hőzöngeni, vagy akár a szomszédasszonynak panaszkodni jogszerűtlen. Hogy van-e értelme? Lehet, hogy nincs. De erről sem állítottam semmit.
Kedves András! -- Olyasmit sem írtam, hogy a kormánynak (vagy akárkinek) csak a hivatalos csatornákon kereszül kell a világról tájékozódnia.
Annyit írtam, hogy a tiltakozás mint fogalom egy hivatalnak mást jelenthet, mint ahogyan a kifejezést a „tiltakozók” közül sokan használják.
Tévedtem volna?
Gyuszi
On Fri, 28 Feb 2020, Romhányi Beatrix wrote:
> Date: Fri, 28 Feb 2020 11:25:31 +0100
> From: Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com>
> To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu
>
> Kedves Gyuszi!
> Én nem vagyok jogász, de az az érzésem, hogy a fejtegetésed mindenfajta demonstráció
> jogalapját és értelmét kérdőjelezi meg. Feljelentést tenni a jelen esetben nem lehet,
> hiszen az eljárás jogszerű volt. A NAT tartalma bíróságon aligha támadható meg. A KSH
> adatai szerint jelenleg középiskolai tanárként kb. 36 ezren dolgoznak az országban,
> beleértve az angoltanártól a testneveléstanárig mindenkit. Ebből eddig közel ezren írták
> alá a piaristák honlapján közzétett nyilatkozatot, természetesen elsősorban magyart,
> illetve más humán tantárgyakat tanítók, hiszen őket érinti a probléma közvetlenül.
> Ez az egész vita elég jól illusztrálja, hogy mi a kormányzat és a jelek szerint a
> társadalom jelentős részének a véleménye a bölcsészetről. Ha csak a magyartanárok,
> esetleg a történelemtanárok tiltakoznak, az elhanyagolható. A természettudományi tanterv
> jó, elfogadható, úgyhogy minden rendben van. Ha az egyetemi magyar szakok oktatói, köztük
> akadémiai doktor professzorok tiltakoznak, az csak néhány politikailag motivált ember
> hőzöngése (az persze nem tűnik fel, hogy "balos" és "jobbos" professzorok is tiltakoztak,
> történetesen szakmai érvek mentén). Az egész történetnek szép illusztrációja a Nemzeti
> Tudományos Tanács összetétele, amelybe még biodíszletnek sem fért bele egyetlen bölcsész
> sem. Még az a Maróth Miklós sem, akit pedig a jelenlegi miniszter, Palkovics László
> neveztetett ki az akadémiától elvett kutatóhálózat élére. Ezek után csak az a kérdés,
> hogy a bölcsészet nem nemzeti vagy nem tudomány. Az biztos, hogy a bölcsészek a szó több
> értelmében is tanácstalanok.
> Üdvözlettel
> Trixi
>
> [icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]
> Mentes a vírusoktól. www.avast.com
>
> Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 28., P, 10:56):
> Kedves Trixi!
>
> Talán van megoldás a rejtélyre:
>
> Nem lehet, hogy hivatalos körökben a hivatalos tiltakozást nevezik
> tiltakozásnak? Ez gondolom valami pecsétes vagy legalábbis aláírt papíron
> megfelelő formában benyújtott dolgot jelenthet, amire lehet és néha kell is
> válaszolni, ami tehát a döntéshozási-felülvizsgálati folyamatba a megfelelő
> hivatalos úton becsatlakoztatható.
>
> Nem lehet, hogy a többi „önjelölt tiltakozó” a hivatalok felől nézve nem
> tiltakozik, mert a tisztségviselő még csak nincs is milyen
> okiratra-beadványra válaszoljon, ha akarna is válaszolni? Nem lehet, hogy ez
> valami olyasmi, mint amikor a rendőrség hivatalból nem kezd (és nem kezdhet)
> nyomozni, hacsak valaki vádat nem emel vagy bűnügyet nem jelent, vagy minimum
> (megfelelő hivatalos csatornán, ami a rendőrségnél egy telefonszám is lehet
> -- nem értek ehhez) a problémát nekik (és nem másnak) jelenti?
>
> Onnan, a hivatal felől nézve azok, akik az utcán kiabálnak, akik
> nyilatkozgatnak, esetleg nyilvános leveleket írnak, vagy mondjuk a
> szomszédasszonynak vagy talán egy rangos nemzetközi újság riporterének, vagy
> akár egy brüsszeli bizottságnak szidják a döntést, ha komoly érvekkel teszik
> is -- szóval az ilyen megnyilatkozások a hivatal szempontjából nem számítanak
> tiltakozásnak, mert még csak válaszolni se lehet rájuk hivatalos minőségben?
>
> Másik példa: én, Kis János, hiába tüntetek az utcán, hogy a társasházunkban a
> közös képviselő mit döntött, az a közös képviselő szempontjából nem számithat
> semmit. Az számítana, ha a megfelelő formában beadványt terjesztek elő a
> következő társasházi közgyűlésen, esetleg feljelenteném a megfelelő
> formában. A többi csak hőzöngés, politikai felhanggal vagy anélkül.
>
> Csak eltűnődtem a soraidon...
>
> Gyuszi
>
> On Fri, 28 Feb 2020, Romhányi Beatrix wrote:
>
> > Date: Fri, 28 Feb 2020 08:59:51 +0100
> > From: Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com>
> > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > Subject: Re: [Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu
> >
> > Kedves Lista!
> > Néhány napja a miniszter azt nyilatkozta a NAT-ról, hogy a tiltakozás csak
> > elenyésző, az is főleg a magyar irodalom tanítását érinti és kifejezetten
> > ideológiai alapú (pl.
> itt:https://hu.euronews.com/2020/02/25/kasler-szeptembertol-mar-az-uj-nat-szeri
> > nt-tanitanak). Kásler miniszter úr szerint " összesen hét iskolából
> > tiltakoztak a NAT bevezetése ellen, illetve néhány egyetemi oktató
> > csatlakozott hozzájuk". Háttérként javaslom a linken található nyilatkozat
> > elolvasását. Érdemes végignézni a szöveg alatti igen hosszú névsort is.
> > https://budapest.piarista.hu/hirek/allasfoglalas-az-oktatas-mai-helyzeterol
> > Üdvözlettel
> > Trixi
> >
> >
> > [icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]
> > Mentes a vírusoktól. www.avast.com
> >
> > Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 20.,
> > Cs, 0:08):
> > Kedves Lista!
> > Piláth Károllyal nem szállnék vitába, a Trefort egyik meghatározó
> > tanára, nyilván meglapozott a véleménye. A természettudományok
> > integrált oktatásánál csak annyi kérdésem volna, hogy ha ez volt a cél
> > és már régóta látszott az irány, akkor az elmúlt években miért nem
> > képeztek az egyetemeken ilyen tanárokat, és miért nem indul ilyen
> > képzés most szeptemberben sem? Ebben a pillanatban még nincs is ilyen
> > képzési és kimeneti követelményrendszer, ami nélkül nem készíthető
> > mintatanterv, anélkül meg nem lehet sem akkreditáltatni, sem
> > meghirdetni a szakot. Mondhatnám: jó reggelt.
> > A magyarról nyilatkozó Kozák András már problémásabb. Nem hiszem, hogy
> > megalapozott véleményt tud mondani a középiskoláról, lévén egy
> > általános iskola (http://zapor.obudainagylaszlo.hu/)
> > igazgatóhelyettese. A neve mellett feltüntetett "megbízott egyetemi
> > oktató" nyomára nem sikerült akadnom, nem tudom, hol tanít, de ezzel a
> > háttérrel valószínűleg szakmódszertant a 10 féléves képzésben
> > (általános iskolai tanár), illetve gyakorlatvezető lehet ugyanebben a
> > képzésben. Ezt azért egyetemi oktatásnak nem nevezném. A FÜPI
> > (Független Pedagógiai Intézet) nevű képződmény is érdekesen néz ki, ha
> > az ember rákeres a neten.
> > Mindettől függetlenül, hogy a szakértő saját területén maradjunk: 5-8.
> > osztályban heti két óra jut az irodalomra, ehhez képest a NAT 58
> > szerzőt és évente három részletesen feldolgozott kötelező olvasmányt
> > ír elő. Ha nem marad el egyetlen óra sem, akkor a dolgozatokra
> > felhasznált órákat leszámítva kb. 4,5 óra jut egy szerzőre átlagosan.
> > Ráadásul kronologikus rendben gondolkodik, vagyis pl. Zrínyi Miklós
> > Szigeti veszedelmével a gyermekcse mintha kissé korán találkozna (jobb
> > esetben 7. osztályban, rosszabb esetben már hatodikban). Éljen az
> > elmélyülés és az olvasásélmény erősítése.
> > (Engem ezen felül az is érdekelne, hogy a nyelvtan tanítás keretében
> > mit értenek a NAT szerzői azon, hogy 8. osztály végére a tanuló
> > "etikusan és kritikusan használja a hagyományos papíralapú, illetve a
> > világhálón található és egyéb digitális adatbázisokat", de ez már
> > igazán csak kötözködés.)
> > Amúgy a MN eljárást nem tartom túl etikusnak, egy fajsúlyos
> > véleménnyel próbálnak hitelesíteni egy - mondjuk úgy - kevésbé
> > fajsúlyosat.
> > Szép estét!
> > Trixi
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr.
> > 19., Sze, 20:42):
> > Növeli a szakmai autonómiát a NAT
> > https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html
> > Köznevelési szakértők szerint minden eddiginél több lehetőséget
> > kapnak a pedagógusok, hogy saját elképzeléseiket megvalósítsák
> > az órákon, az új Nemzeti alaptanterv (NAT) ugyanis bővíti a
> > tanárok lehetőségeit. Gyakorló pedagógus forrásaink szerint az
> > irodalom, a fizika és az informatika tananyaga is előremutatóan
> > változott.
> > 2020. február 19. 17:39
> > [120193.jpg]
> >
> > A demokratizmus és szakmai autonómia nem csorbul, hanem éppen
> > hogy szélesedik a megújult Nemzeti alaptanterv (NAT) által –
> > hangsúlyozta a Magyar Nemzetnek Kozák András köznevelési
> > szakértő, megbízott egyetemi oktató, gyakorló magyartanár.
> > Szerinte a pedagógusok szabad mozgásterét jól példázza a
> > szabadon felhasználható órakeret növekedése.
> >
> > A 11. és 12. évfolyamon maximálisan szervezhető heti 34 órából
> > egy igen jelentős részt, heti 10, illetve 9 órát minden iskola a
> > nevelő testület saját döntése alapján szervezhet meg, olyan
> > foglalkozásokra fordítva ezt az időt, ami az adott iskola
> > pedagógiai programjában foglalt szakmai célok, a fenntartó, vagy
> > éppen a szülők elvárásai alapján legfontosabbak. Ebben én
> > mindenképpen lehetőséget látok, akárcsak a természettudományok
> > összevont oktatásában. Üdvözlendő továbbá, hogy a kormányzat,
> > respektálva a szakmai szervezetek véleményét, az óraszámok
> > maximalizálásával csökkentette a diákok, tanárok terheit. Ennek
> > szükségessége már a pedagógusok szakmai ellenőrzése
> > (tanfelügyelet) során, sőt a Nemzeti Pedagógus Kar által
> > kezdeményezett konzultációkon is kifejezésre jutott –
> > fogalmazott.
> >
> > Az irodalom tananyaggal kapcsolatban a szakértő kiemelte:
> > megfelelő arányokat képviselnek a NAT-ban azok a szerzők, akik
> > átfogó képet adnak a magyar és világirodalom fejlődéséről. – A
> > kötelező és ajánlott szerzőket támadó viták merőben politikai
> > viták, amelyeknek a szakmaisághoz vajmi kevés köze van. El kell
> > fogadni azt, hogy nemzeti köznevelés és nemzeti alaptanterv nem
> > létezhet nemzettudat nélkül. Fontos eszmei cél, hogy pozitívan
> > megvilágítsuk a diákok számára, mit jelent magyarnak lenni,
> > mellesleg a köznevelési törvényből is levezethető, hogy a
> > NAT-nak a nemzettudatosságot kell közvetítenie. Ha pedig magyar
> > identitásuk miatt támadjuk a szerzőket, akkor Petőfit, Katonát
> > vagy Balassit épp úgy lehetne kritizálni, mint az erdélyi
> > szerzőket, sőt ennyi erővel az egész reformkori irodalmat vagy a
> > Nyugat első nemzedékét kivehetnénk a tananyagból. Az pedig nem
> > igaz, hogy a NAT-ban ne szerepelnének kortárs alkotások. A
> > dokumentumban mintegy húsz alkalommal szerepel a kortárs szerzők
> > fogalma, igaz, az egyes írókat, költőket nem nevesítik, de élő
> > alkotókat igencsak problémás is lenne nevesíteni – hangsúlyozta
> > Kozák András.
> >
> > Szerinte látszik, hogy a megújult NAT nagy hangsúlyt fektet az
> > olvasóvá nevelésre, az olvasás megszerettetésére, ezért
> > jelenhettek meg a tanulók lelkivilágához közelebb álló,
> > olvasmányosabb, fordulatosabb művek is a tananyagban, mint
> > például az Agatha Christie krimik. – A kötelező és ajánlott
> > olvasmányokkal kapcsolatban fontos kiemelni azt is, hogy nem egy
> > eltérést nem tűrő felsorolást látunk. A pedagógusok szabadon
> > választható ifjúsági és meseregényekkel is kiegészíthetik a
> > listát – fűzte hozzá a pedagógus, aki a NAT alapelveit értékelve
> > kiemelte: jó, hogy az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése
> > érdekében az iskola első időszakában nem a tudásanyag átadására,
> > hanem az iskolai életre való felkészítésre, a szocializációra, a
> > közösségi személyiségfejlesztésre került a hangsúly. Kitért arra
> > is: nem igazak azok a vádak, amelyek szerint nem vonták be a
> > szakmai nyilvánosságot a NAT készítésébe. – Határozattan
> > cáfolom, hogy ne lett volna egyeztetés, én magam is számos
> > konferencián vettem részt, amely a NAT előkészítéséről,
> > bevezetéséről szólt – jegyezte meg.
> >
> > – Egy művész életművének értékelésekor nem az számít, hogy mit
> > tesz a közéletben, például hogy milyen nyilatkozatai maradnak
> > fenn, hanem az, hogy mit hoz létre – jelentette ki lapunknak
> > Temesi Ferenc író. Szavai szerint tudatos ferdítés volt egyes
> > körök részéről, hogy az üldözött zsidókat is bújtató Wass
> > Albertet fasisztának állították be. Megjegyezte: Nyirő József az
> > egyik legjelentősebb novellistánk, s bár Wassnak a jelentősége
> > nem mérhető Tamási Áronéhoz, az erdélyi témájú A funtineli
> > boszorkány című regényének nemzetközi elismertségét az is
> > mutatja, hogy egyebek mellett románra is lefordították.
> >
> > A tananyag szabad megválasztására minden eddiginél több
> > lehetőséget kapnak a pedagógusok, az új Nemzeti alaptanterv
> > (NAT) szerint ugyanis az órakeret húsz százalékát szabadon,
> > saját belátásuk szerint hasznosíthatják az intézmények – ezt már
> > Piláth Károly kutatótanár mondta lapunknak az új tantervi
> > szabályozás kapcsán. A fizika és informatika szakos pedagógus
> > úgy látja, mindkét általa tanított szakterületen inkább az
> > előrelépés dominál.
> >
> > – Szeretném hangsúlyozni, hogy én nem a szaktanárok, vagy egy
> > iskola nevében, hanem csakis a saját nevemben nyilatkozom a
> > tantervi változásokról, ellentétben a PDSZ-es és egyéb hangadó
> > kollégákkal, akik úgy nyilatkoznak általában a tanárok nevében,
> > mintha azok teljesen egységes álláspontot képviselnének.
> > Meglátásom szerint a fizika tananyag végre igazodott a
> > realitásokhoz, hiszen már valamikor kb. 25 évvel ezelőtt is
> > elhangzott egy fizikatanári ankéton, hogy egy Science-típusú,
> > interdiszciplináris tantárgy bevezetése lehet a követendő út,
> > ami a közismert szaktanári létszámgondokon is enyhítene.
> >
> > Ennek keretei között például a maga egészében lehetne bemutatni
> > a diákoknak a világ működését, ahogyan ezt már Marx György is
> > megálmodta. A megújított NAT pedig erre teremt most lehetőséget
> > – hangsúlyozta a pedagógus, aki szerint a gyerekekkel a fizikai
> > gondolkodást már a 10 évfolyam előtt érdemes megismertetni, mert
> > később már nehezebb felkelteni, fenntartani a korábban
> > elvesztett diákok érdeklődését. – A NAT-ban leírt fizika
> > tananyag mennyiségét a 10. évfolyamot követő fakultációs órák
> > keretében lehet két tanév alatt megtanítani, ha motivált
> > gyerekekről van szó. Akik nem ilyen irányban szeretnének
> > továbbtanulni, azokat felesleges fizikával terhelni, ők
> > válasszanak maguknak valamilyen más tantárgyat a mintának
> > tekintett bezzeg országok már több éve létező gyakorlatának
> > megfelelően – tette hozzá.
> >
> > A következő tanévtől már digitális kultúra néven futó,
> > tartalmában is megújuló informatikaoktatás kapcsán kiemelte:
> > örvendetes, hogy az óraszám emelésen túl a tantárgyhoz rendelt
> > tartalom is kedvezően változott. – Régóta vágyott dolog
> > valósulhat meg az informatika órákon, hiszen már nem az
> > idejétmúlt felesleges tartalmakkal kell „szórakoztatnunk” a
> > gyerekeket, hanem több kódolás, robotika, és izgalmas
> > programelemek kerültek a tananyagba. Jó néhány iskolában
> > egyébként már ma is dolgozhatnak például Lego robotokkal,
> > mikrokontrollerekkel a tanulók, de a szaktanárok egy részének
> > bizony sokat kell még tennie azért, hogy naprakész tudással
> > rendelkezzen ezen a rohamtempóban változó területen –
> > hangsúlyozta Piláth Károly.
> >
> > magyarnemzet.hu
> >
> >
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >
> >
> > [icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]
> > Mentes a vírusoktól. www.avast.com
> >
> >_______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
> [icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]
> Mentes a vírusoktól. www.avast.com
>
>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról