[Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu
Romhányi Beatrix
t.romhanyi at gmail.com
2020. Feb. 28., P, 11:25:31 CET
Kedves Gyuszi!
Én nem vagyok jogász, de az az érzésem, hogy a fejtegetésed mindenfajta
demonstráció jogalapját és értelmét kérdőjelezi meg. Feljelentést tenni a
jelen esetben nem lehet, hiszen az eljárás jogszerű volt. A NAT tartalma
bíróságon aligha támadható meg. A KSH adatai szerint jelenleg középiskolai
tanárként kb. 36 ezren dolgoznak az országban, beleértve az angoltanártól a
testneveléstanárig mindenkit. Ebből eddig közel ezren írták alá a piaristák
honlapján közzétett nyilatkozatot, természetesen elsősorban magyart,
illetve más humán tantárgyakat tanítók, hiszen őket érinti a probléma
közvetlenül.
Ez az egész vita elég jól illusztrálja, hogy mi a kormányzat és a jelek
szerint a társadalom jelentős részének a véleménye a bölcsészetről. Ha csak
a magyartanárok, esetleg a történelemtanárok tiltakoznak, az
elhanyagolható. A természettudományi tanterv jó, elfogadható, úgyhogy
minden rendben van. Ha az egyetemi magyar szakok oktatói, köztük akadémiai
doktor professzorok tiltakoznak, az csak néhány politikailag motivált ember
hőzöngése (az persze nem tűnik fel, hogy "balos" és "jobbos" professzorok
is tiltakoztak, történetesen szakmai érvek mentén). Az egész történetnek
szép illusztrációja a Nemzeti Tudományos Tanács összetétele, amelybe még
biodíszletnek sem fért bele egyetlen bölcsész sem. Még az a Maróth Miklós
sem, akit pedig a jelenlegi miniszter, Palkovics László neveztetett ki az
akadémiától elvett kutatóhálózat élére. Ezek után csak az a kérdés, hogy a
bölcsészet nem nemzeti vagy nem tudomány. Az biztos, hogy a bölcsészek a
szó több értelmében is tanácstalanok.
Üdvözlettel
Trixi
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 28., P,
10:56):
> Kedves Trixi!
>
> Talán van megoldás a rejtélyre:
>
> Nem lehet, hogy hivatalos körökben a hivatalos tiltakozást nevezik
> tiltakozásnak? Ez gondolom valami pecsétes vagy legalábbis aláírt papíron
> megfelelő formában benyújtott dolgot jelenthet, amire lehet és néha kell is
> válaszolni, ami tehát a döntéshozási-felülvizsgálati folyamatba a megfelelő
> hivatalos úton becsatlakoztatható.
>
> Nem lehet, hogy a többi „önjelölt tiltakozó” a hivatalok felől nézve nem
> tiltakozik, mert a tisztségviselő még csak nincs is milyen
> okiratra-beadványra válaszoljon, ha akarna is válaszolni? Nem lehet, hogy
> ez valami olyasmi, mint amikor a rendőrség hivatalból nem kezd (és nem
> kezdhet) nyomozni, hacsak valaki vádat nem emel vagy bűnügyet nem jelent,
> vagy minimum (megfelelő hivatalos csatornán, ami a rendőrségnél egy
> telefonszám is lehet -- nem értek ehhez) a problémát nekik (és nem másnak)
> jelenti?
>
> Onnan, a hivatal felől nézve azok, akik az utcán kiabálnak, akik
> nyilatkozgatnak, esetleg nyilvános leveleket írnak, vagy mondjuk a
> szomszédasszonynak vagy talán egy rangos nemzetközi újság riporterének,
> vagy akár egy brüsszeli bizottságnak szidják a döntést, ha komoly érvekkel
> teszik is -- szóval az ilyen megnyilatkozások a hivatal szempontjából nem
> számítanak tiltakozásnak, mert még csak válaszolni se lehet rájuk hivatalos
> minőségben?
>
> Másik példa: én, Kis János, hiába tüntetek az utcán, hogy a
> társasházunkban a közös képviselő mit döntött, az a közös képviselő
> szempontjából nem számithat semmit. Az számítana, ha a megfelelő formában
> beadványt terjesztek elő a következő társasházi közgyűlésen, esetleg
> feljelenteném a megfelelő formában. A többi csak hőzöngés, politikai
> felhanggal vagy anélkül.
>
> Csak eltűnődtem a soraidon...
>
> Gyuszi
>
> On Fri, 28 Feb 2020, Romhányi Beatrix wrote:
>
> > Date: Fri, 28 Feb 2020 08:59:51 +0100
> > From: Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com>
> > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > Subject: Re: [Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu
> >
> > Kedves Lista!
> > Néhány napja a miniszter azt nyilatkozta a NAT-ról, hogy a tiltakozás
> csak
> > elenyésző, az is főleg a magyar irodalom tanítását érinti és kifejezetten
> > ideológiai alapú (pl. itt:
> https://hu.euronews.com/2020/02/25/kasler-szeptembertol-mar-az-uj-nat-szeri
> > nt-tanitanak). Kásler miniszter úr szerint " összesen hét iskolából
> > tiltakoztak a NAT bevezetése ellen, illetve néhány egyetemi oktató
> > csatlakozott hozzájuk". Háttérként javaslom a linken található
> nyilatkozat
> > elolvasását. Érdemes végignézni a szöveg alatti igen hosszú névsort is.
> >
> https://budapest.piarista.hu/hirek/allasfoglalas-az-oktatas-mai-helyzeterol
> > Üdvözlettel
> > Trixi
> >
> >
> > [icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]
> > Mentes a vírusoktól. www.avast.com
> >
> > Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr.
> 20.,
> > Cs, 0:08):
> > Kedves Lista!
> > Piláth Károllyal nem szállnék vitába, a Trefort egyik meghatározó
> > tanára, nyilván meglapozott a véleménye. A természettudományok
> > integrált oktatásánál csak annyi kérdésem volna, hogy ha ez volt a cél
> > és már régóta látszott az irány, akkor az elmúlt években miért nem
> > képeztek az egyetemeken ilyen tanárokat, és miért nem indul ilyen
> > képzés most szeptemberben sem? Ebben a pillanatban még nincs is ilyen
> > képzési és kimeneti követelményrendszer, ami nélkül nem készíthető
> > mintatanterv, anélkül meg nem lehet sem akkreditáltatni, sem
> > meghirdetni a szakot. Mondhatnám: jó reggelt.
> > A magyarról nyilatkozó Kozák András már problémásabb. Nem hiszem, hogy
> > megalapozott véleményt tud mondani a középiskoláról, lévén egy
> > általános iskola (http://zapor.obudainagylaszlo.hu/)
> > igazgatóhelyettese. A neve mellett feltüntetett "megbízott egyetemi
> > oktató" nyomára nem sikerült akadnom, nem tudom, hol tanít, de ezzel a
> > háttérrel valószínűleg szakmódszertant a 10 féléves képzésben
> > (általános iskolai tanár), illetve gyakorlatvezető lehet ugyanebben a
> > képzésben. Ezt azért egyetemi oktatásnak nem nevezném. A FÜPI
> > (Független Pedagógiai Intézet) nevű képződmény is érdekesen néz ki, ha
> > az ember rákeres a neten.
> > Mindettől függetlenül, hogy a szakértő saját területén maradjunk: 5-8.
> > osztályban heti két óra jut az irodalomra, ehhez képest a NAT 58
> > szerzőt és évente három részletesen feldolgozott kötelező olvasmányt
> > ír elő. Ha nem marad el egyetlen óra sem, akkor a dolgozatokra
> > felhasznált órákat leszámítva kb. 4,5 óra jut egy szerzőre átlagosan.
> > Ráadásul kronologikus rendben gondolkodik, vagyis pl. Zrínyi Miklós
> > Szigeti veszedelmével a gyermekcse mintha kissé korán találkozna (jobb
> > esetben 7. osztályban, rosszabb esetben már hatodikban). Éljen az
> > elmélyülés és az olvasásélmény erősítése.
> > (Engem ezen felül az is érdekelne, hogy a nyelvtan tanítás keretében
> > mit értenek a NAT szerzői azon, hogy 8. osztály végére a tanuló
> > "etikusan és kritikusan használja a hagyományos papíralapú, illetve a
> > világhálón található és egyéb digitális adatbázisokat", de ez már
> > igazán csak kötözködés.)
> > Amúgy a MN eljárást nem tartom túl etikusnak, egy fajsúlyos
> > véleménnyel próbálnak hitelesíteni egy - mondjuk úgy - kevésbé
> > fajsúlyosat.
> > Szép estét!
> > Trixi
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr.
> > 19., Sze, 20:42):
> > Növeli a szakmai autonómiát a NAT
> > https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html
> > Köznevelési szakértők szerint minden eddiginél több lehetőséget
> > kapnak a pedagógusok, hogy saját elképzeléseiket megvalósítsák
> > az órákon, az új Nemzeti alaptanterv (NAT) ugyanis bővíti a
> > tanárok lehetőségeit. Gyakorló pedagógus forrásaink szerint az
> > irodalom, a fizika és az informatika tananyaga is előremutatóan
> > változott.
> > 2020. február 19. 17:39
> > [120193.jpg]
> >
> > A demokratizmus és szakmai autonómia nem csorbul, hanem éppen
> > hogy szélesedik a megújult Nemzeti alaptanterv (NAT) által –
> > hangsúlyozta a Magyar Nemzetnek Kozák András köznevelési
> > szakértő, megbízott egyetemi oktató, gyakorló magyartanár.
> > Szerinte a pedagógusok szabad mozgásterét jól példázza a
> > szabadon felhasználható órakeret növekedése.
> >
> > A 11. és 12. évfolyamon maximálisan szervezhető heti 34 órából
> > egy igen jelentős részt, heti 10, illetve 9 órát minden iskola a
> > nevelő testület saját döntése alapján szervezhet meg, olyan
> > foglalkozásokra fordítva ezt az időt, ami az adott iskola
> > pedagógiai programjában foglalt szakmai célok, a fenntartó, vagy
> > éppen a szülők elvárásai alapján legfontosabbak. Ebben én
> > mindenképpen lehetőséget látok, akárcsak a természettudományok
> > összevont oktatásában. Üdvözlendő továbbá, hogy a kormányzat,
> > respektálva a szakmai szervezetek véleményét, az óraszámok
> > maximalizálásával csökkentette a diákok, tanárok terheit. Ennek
> > szükségessége már a pedagógusok szakmai ellenőrzése
> > (tanfelügyelet) során, sőt a Nemzeti Pedagógus Kar által
> > kezdeményezett konzultációkon is kifejezésre jutott –
> > fogalmazott.
> >
> > Az irodalom tananyaggal kapcsolatban a szakértő kiemelte:
> > megfelelő arányokat képviselnek a NAT-ban azok a szerzők, akik
> > átfogó képet adnak a magyar és világirodalom fejlődéséről. – A
> > kötelező és ajánlott szerzőket támadó viták merőben politikai
> > viták, amelyeknek a szakmaisághoz vajmi kevés köze van. El kell
> > fogadni azt, hogy nemzeti köznevelés és nemzeti alaptanterv nem
> > létezhet nemzettudat nélkül. Fontos eszmei cél, hogy pozitívan
> > megvilágítsuk a diákok számára, mit jelent magyarnak lenni,
> > mellesleg a köznevelési törvényből is levezethető, hogy a
> > NAT-nak a nemzettudatosságot kell közvetítenie. Ha pedig magyar
> > identitásuk miatt támadjuk a szerzőket, akkor Petőfit, Katonát
> > vagy Balassit épp úgy lehetne kritizálni, mint az erdélyi
> > szerzőket, sőt ennyi erővel az egész reformkori irodalmat vagy a
> > Nyugat első nemzedékét kivehetnénk a tananyagból. Az pedig nem
> > igaz, hogy a NAT-ban ne szerepelnének kortárs alkotások. A
> > dokumentumban mintegy húsz alkalommal szerepel a kortárs szerzők
> > fogalma, igaz, az egyes írókat, költőket nem nevesítik, de élő
> > alkotókat igencsak problémás is lenne nevesíteni – hangsúlyozta
> > Kozák András.
> >
> > Szerinte látszik, hogy a megújult NAT nagy hangsúlyt fektet az
> > olvasóvá nevelésre, az olvasás megszerettetésére, ezért
> > jelenhettek meg a tanulók lelkivilágához közelebb álló,
> > olvasmányosabb, fordulatosabb művek is a tananyagban, mint
> > például az Agatha Christie krimik. – A kötelező és ajánlott
> > olvasmányokkal kapcsolatban fontos kiemelni azt is, hogy nem egy
> > eltérést nem tűrő felsorolást látunk. A pedagógusok szabadon
> > választható ifjúsági és meseregényekkel is kiegészíthetik a
> > listát – fűzte hozzá a pedagógus, aki a NAT alapelveit értékelve
> > kiemelte: jó, hogy az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése
> > érdekében az iskola első időszakában nem a tudásanyag átadására,
> > hanem az iskolai életre való felkészítésre, a szocializációra, a
> > közösségi személyiségfejlesztésre került a hangsúly. Kitért arra
> > is: nem igazak azok a vádak, amelyek szerint nem vonták be a
> > szakmai nyilvánosságot a NAT készítésébe. – Határozattan
> > cáfolom, hogy ne lett volna egyeztetés, én magam is számos
> > konferencián vettem részt, amely a NAT előkészítéséről,
> > bevezetéséről szólt – jegyezte meg.
> >
> > – Egy művész életművének értékelésekor nem az számít, hogy mit
> > tesz a közéletben, például hogy milyen nyilatkozatai maradnak
> > fenn, hanem az, hogy mit hoz létre – jelentette ki lapunknak
> > Temesi Ferenc író. Szavai szerint tudatos ferdítés volt egyes
> > körök részéről, hogy az üldözött zsidókat is bújtató Wass
> > Albertet fasisztának állították be. Megjegyezte: Nyirő József az
> > egyik legjelentősebb novellistánk, s bár Wassnak a jelentősége
> > nem mérhető Tamási Áronéhoz, az erdélyi témájú A funtineli
> > boszorkány című regényének nemzetközi elismertségét az is
> > mutatja, hogy egyebek mellett románra is lefordították.
> >
> > A tananyag szabad megválasztására minden eddiginél több
> > lehetőséget kapnak a pedagógusok, az új Nemzeti alaptanterv
> > (NAT) szerint ugyanis az órakeret húsz százalékát szabadon,
> > saját belátásuk szerint hasznosíthatják az intézmények – ezt már
> > Piláth Károly kutatótanár mondta lapunknak az új tantervi
> > szabályozás kapcsán. A fizika és informatika szakos pedagógus
> > úgy látja, mindkét általa tanított szakterületen inkább az
> > előrelépés dominál.
> >
> > – Szeretném hangsúlyozni, hogy én nem a szaktanárok, vagy egy
> > iskola nevében, hanem csakis a saját nevemben nyilatkozom a
> > tantervi változásokról, ellentétben a PDSZ-es és egyéb hangadó
> > kollégákkal, akik úgy nyilatkoznak általában a tanárok nevében,
> > mintha azok teljesen egységes álláspontot képviselnének.
> > Meglátásom szerint a fizika tananyag végre igazodott a
> > realitásokhoz, hiszen már valamikor kb. 25 évvel ezelőtt is
> > elhangzott egy fizikatanári ankéton, hogy egy Science-típusú,
> > interdiszciplináris tantárgy bevezetése lehet a követendő út,
> > ami a közismert szaktanári létszámgondokon is enyhítene.
> >
> > Ennek keretei között például a maga egészében lehetne bemutatni
> > a diákoknak a világ működését, ahogyan ezt már Marx György is
> > megálmodta. A megújított NAT pedig erre teremt most lehetőséget
> > – hangsúlyozta a pedagógus, aki szerint a gyerekekkel a fizikai
> > gondolkodást már a 10 évfolyam előtt érdemes megismertetni, mert
> > később már nehezebb felkelteni, fenntartani a korábban
> > elvesztett diákok érdeklődését. – A NAT-ban leírt fizika
> > tananyag mennyiségét a 10. évfolyamot követő fakultációs órák
> > keretében lehet két tanév alatt megtanítani, ha motivált
> > gyerekekről van szó. Akik nem ilyen irányban szeretnének
> > továbbtanulni, azokat felesleges fizikával terhelni, ők
> > válasszanak maguknak valamilyen más tantárgyat a mintának
> > tekintett bezzeg országok már több éve létező gyakorlatának
> > megfelelően – tette hozzá.
> >
> > A következő tanévtől már digitális kultúra néven futó,
> > tartalmában is megújuló informatikaoktatás kapcsán kiemelte:
> > örvendetes, hogy az óraszám emelésen túl a tantárgyhoz rendelt
> > tartalom is kedvezően változott. – Régóta vágyott dolog
> > valósulhat meg az informatika órákon, hiszen már nem az
> > idejétmúlt felesleges tartalmakkal kell „szórakoztatnunk” a
> > gyerekeket, hanem több kódolás, robotika, és izgalmas
> > programelemek kerültek a tananyagba. Jó néhány iskolában
> > egyébként már ma is dolgozhatnak például Lego robotokkal,
> > mikrokontrollerekkel a tanulók, de a szaktanárok egy részének
> > bizony sokat kell még tennie azért, hogy naprakész tudással
> > rendelkezzen ezen a rohamtempóban változó területen –
> > hangsúlyozta Piláth Károly.
> >
> > magyarnemzet.hu
> >
> >
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >
> >
> > [icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]
> > Mentes a vírusoktól. www.avast.com
> >
> >_______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200228/80064c18/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról