[Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
Romhányi Beatrix
t.romhanyi at gmail.com
2020. Feb. 7., P, 23:05:59 CET
Kedves Laci!
Az, hogy minek mekkora hatása volt, hát nem tudom. Az augsburgi vereség
vezetett a magyar fejedelemség teljes átszervezéséhez, ami végül a Magyar
Királyság lett. Az ún. kalandozó hadjáratokról meg már marha régóta mást
gondolunk, de még mindig ezeket a becsontosodott toposzokat mantrázzák a
tankönyvek. Most annyi változott, hogy bekerült a pozsonyi csata, amiről
oltári baromságok keringenek - a gyerekeimen keresztül hallom, mit tanulnak
róla, és a hajamat tépem. Nikápoly következménye az volt, hogy az ország
védelmét totálisan újra kellett gondolni, kiépült a végvárrendszer, amit
azonban utána fenn is kellett tartani, méghozzá egy növekvő nyomással
szemben. Ez kb. olyan, mintha ma Magyarországon 10 évente felépítenénk egy
újabb paksi erőművet. Talán nem véletlen, hogy a 15. századi Magyarországon
nem építettek csodás katedrálisokat és a Loire-menti kastélyokhoz hasonló
palotákat. A pénz pillanatnyilag másra kellett. De - és ez legalább olyan
fontos - ez az ország igenis bírta ezt a nyomást. A vége felé egyre
nehezebben, de bírta. Pl. azért mert nem kicsi, nem periferikus és nem
szegény. Nem folytatom. A történelem tananyag kb. 50 évvel van elmaradva a
kutatástól. Ez két generáció, ennyi idő alatt lassan be kellett volna
épüljön egy csomó minden.
Igazad van, az antik tananyag megkurtítása is baj. De a NAT sajnos
szentírás. Lehet, hogy nem annak szánták, de az. Összesen két tankönyv
közül lehet választani, egyik rosszabb, mint a másik. A tanárok egy nem kis
része pedig azt a megoldást választja ma is, hogy egyszerűen bemagoltatja a
tankönyvet. Két körben véleményeztem a NAT 2018-ban készült tervezetét, az
összesített szakmai véleményt is ismerem. Szinte semmi sem köszön vissza
belőle a most megjelent szövegben, és ugyanezt hallom a magyaros
kollégáktól is.
Üdv
Trixi
László Baják <laszlo.bajak at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7., P,
20:27):
> Kedves Trixi! Kicsit talán karikiroztad a NAT helyzetet. Az nem azt
> mondja, hogy csak a győztes csatákat kell tanítani, hanem azt, hogy azt is
> kell. A pozsonyi csata, pl. korábban egyáltalán nem szerepelt a
> tananyagban, pedig ez zárta le a honfoglalást. Ezzel szemben Augsburgot
> annál többet emlegették pedig igazán nagy jelentősége csak a németek
> számára volt. A magyar középkor mérlege pozitiv, a magyar állam
> összességében sikeres volt, ám a korábbi tananyagban csak időleges hatású
> kudarcokat emelték ki. Nikápoly és Várna pl. az országtól távol, mélyen a
> Balkán belsejében található, azaz a hatása Magyarországra egyáltalán nem
> volt döntő. (Ellenben ilyen nagyszabású támadó hadjáratokat csak
> nagyhatalmak voltak képesek végrehajtani.) Muhit és Mohácsot pedig nyilván
> senki sem fogja kihagyni, bár a két esemény közel sem egyenrangú. A
> történelem tananyag mindig is nagy volt, (tetszik nem tetszik, de
> Közép-Európa egy erősen történelem függő régió. A történelem jelentősége
> itt nagyobb, mint nyugaton.) Amúgy a mostani NAT csökkentette az egyetemes
> történelem anyagot, (mély sajnálatomra) pl. az antik, görög-római anyagot
> kurtították meg. Tökéletes tanterv persze nincs, viszont vigasztaljon, hogy
> ez nem szentírás, csak egy alap és keret, azaz a tanár, nyilván bizonyos
> korlátok között, de el is térhet tőle. Üdv
>
> Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr.
> 7., P, 8:55):
>
>> Azért a középiskolákban tanító tanárokat (biztosan van ilyen legtöbbünk
>> környezetében) érdemes megkérdezni. Ha más baj nem volna a NAT-tal
>> (egyébként van), az minimum felróható, hogy irdatlan mennyiség megtanítását
>> várná el. A szemléletről meg csak annyit, hogy a négyosztályos
>> gimnáziumokban 9. osztályban kellene eljutni az őskortól a középkor végéig.
>> Ennek következtében a teljes Anjou-korra vagy a Hunyadiakra marad kb. két
>> óra. Az meg extra vicces, hogy az Árpád-kor és a késő középkor győztes
>> csatáit emeli ki (mintha azokból állna a történelem). Vagyis a forrásokból
>> alig ismert pozsonyi csata kell, Muhi nem kell, a nándorfehérvári diadal
>> jöhet, a nikápolyi vagy a várnai vereség nem. És akkor mit kezdjünk
>> Moháccsal? Vagy az elmaradt? Igény, mondjuk, lett volna rá, de ettől még
>> megtörtént, és mintha lett volna egy-két következménye. A NAT bölcsész
>> részének a szemléletével van baj. Aki szerint ez nekünk jó, az adjon a
>> gyereke kezébe Herceg Ferenc könyvet (ugyanis kötelező olvasmány lett).
>> Szép napot!
>> Trixi
>>
>> gabszodt <gabszodt at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7., P,
>> 6:32):
>>
>>> Evek ota megy a NAT tervezese. Bizonyos pedagogus körök ott tettek
>>> keresztbe a NATnak ahol lehet. Az elso NAT javaslat elbukott, azt a kormany
>>> hivta vissza, tenyleg ocska volt. Az elitgimnaziumok vezetoi vegig benne
>>> voltak az elokeszitesben, lattak, hogy mi keszul, nem erte oket
>>> felkeszuletlenul a dolog. A tanarokat igazabol alig ellenorzik,
>>> gyakorlatilag szabadon azt tanitanak amit akarnak. Az a baj, hogy szinte
>>> mindenből politikai kerdest csinalnak, ezert nem lehet valodi szakmai
>>> vitakat folytatni Magyarorszagon szinte semmirol, es utana persze jon a
>>> vad, hogy OV mindent lesopor az asztalrol.
>>>
>>> Az egyik legszebb ilyen pelda a Varral kapcsolatos Hauszmann program
>>> vitaja volt, ahol a "szakertok", fo ellenerve az volt, hogy a fidesz a
>>> Horthy korszak epiteszetet akarja visszahozni, pedig ezek az epuletek 1914
>>> elott epultek. A Kossuth ter rendbetetelenel is horogtek a baloldalon, hogy
>>> miert eppen rossz emleku 1944-es evi allapotot hozzak vissza es feltek,
>>> hogy a nyari husito vizparasito rendszer igazabol azert lett betervezve,
>>> hogy konnygazt spricceljenek az ellenzeki tuntetok koze. Ez nem az a szint,
>>> amin ertelmes vitakat lehetne ma Magyarorszagon lefolytatni. Nagy kar, ez
>>> mindenkinek rossz!
>>> G.
>>>
>>>
>>>
>>> Az üzenetet Samsung táblagépről küldték.
>>>
>>> -------- Eredeti üzenet --------
>>> Feladó: László Baják <laszlo.bajak at gmail.com>
>>> Dátum: 2020. 02. 05. 18:44 (GMT+01:00)
>>> Címzett: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> Tárgy: Re: [Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
>>>
>>> A NAT tudtommal nem a gyerekeknek szól, hanem a tanároknak. (nem
>>> követelmény, hogy egy terv izgalmas legyen.) Az izgalmakat a tanárnak kell
>>> beletennie! A NAT Nem tankönyv, hanem tanulmányi terv. A NAT egyáltalán nem
>>> tiltja meg, hogy a tanár mást, másokat is tanítson vagy olvastasson, mint
>>> amit a normatíva előír. Szerencsére sokkal több jó író van, semhogy
>>> mindenki beleférjen. Mindig ki fog maradni egy csomó jó író. Nem értem ezt
>>> a hisztériakeltést, azaz persze értem, de ez nem az irodalomról szól.
>>>
>>> KEA <kea at turul.banki.hu> ezt írta (időpont: 2020. febr. 5., Sze, 13:48):
>>>
>>>> Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
>>>>
>>>> Index, 2020.02.04. -- Dragomán György
>>>>
>>>> https://index.hu/velemeny/2020/02/04/nat_irodalom_nemzeti_alaptanterv_dragoman_gyorgy_utopia_olvasas_szeretet/
>>>>
>>>>
>>>> Én nyilván egy utópiában élek, mert azt hiszem, hogy az iskolának
>>>> olvasó
>>>> és gondolkodó és szabad embereket kell és kellene nevelni. Olyanokat,
>>>> akik szeretnek, akarnak és tudnak olvasni. Nem irodalomtörténetet és
>>>> életrajzot és életműveket kellene tanítani, hanem jó és élvezetes
>>>> szövegeket, elsősorban erőt adó élményt kellene adni és csak
>>>> másodsorban
>>>> lexikális tudást. Hagyni kellene a tanárokat és a diákokat olyan
>>>> szövegeket választani amelyek évezhetőek és szerethetőek. Hogy mindenki
>>>> megtalálhassa az irodalomban azt, ami segít és felemel.
>>>>
>>>> Ez a mostani NAT minden csak ez nem: száraz, unalmas, szinte
>>>> taníthatatlan, nem személyre szabható, gyanakvó, poros és bizalmatlan.
>>>>
>>>> "Olyan mintha az lenne az célja, hogy mindenkit elijesszen az
>>>> irodalomtól és az olvasástól."
>>>>
>>>> Aki írta, az nem tudja, és nem is akarja tudni, hogy mi a tanítás
>>>> tempója, hogy milyen irdatlan nehezen lehet megszerettetni egy mai
>>>> átlagos kamasszal az olvasást egyáltalán, és főleg a költészetet, és
>>>> semmit se tud a mostani digitális és egyre digitálisabbá váló világról.
>>>>
>>>> „Bezzeg az én időmben” mondja, aki kitalálta, és most nyilván azt
>>>> hiszi,
>>>> hogy beültethet mindenkit az időgépbe, ami ötven vagy hetven évvel
>>>> visszavisz a múltba, és ezzel majd sikeresen fogja tudni ráerőltetni a
>>>> gyerekekre és a tanárokra a saját korlátait.
>>>>
>>>> Nyilván meg van győződve róla, hogy mi olyan gazdagok vagyunk, hogy
>>>> megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy ne tanítsuk és ne is
>>>> taníthassuk a gimnáziumban Ottlikot, Pilinszkyt, Nemes Nagyot,
>>>> Kertészt,
>>>> Weörest, Szerb Antalt, Rejtőt, Petrit, Tamásit, Márait, Krúdyt (és hány
>>>> de hány nevet lehetne még ideírni, jaj); visszadöbben attól a
>>>> lehetőségtől, hogy egy tanár a saját ízlése szerint választhasson ebből
>>>> a kincsesházból, attól a gondolattól meg, hogy a jó tanár azt
>>>> taníthasson a magyar és világirodalomból, amit valóban szeret,
>>>> egyenesen
>>>> kirázza a hideg.
>>>>
>>>> "Szilárdan hisz abban is, hogy úgy kell tennie, mintha kortárs magyar
>>>> irodalom nem is létezne: a jó író a halott író."
>>>>
>>>> Számára a gyerek is és a tanár is csak arra kell, hogy kioktassa,
>>>> számonkérje, megalázza. Rettegjen csak szegény tanár, amiért nem tudja
>>>> teljesíteni a rámért lehetetlen feladatot, nem tud mindenkiből
>>>> engedelmes, önálló gondolatokat produkálni még véletlenül se képes
>>>> magológépet nevelni, utálja csak meg szegény diák az olvasást és az
>>>> irodalmat, szenvedjen csak, úgy kell neki, mert ugye tudjuk, teher
>>>> alatt
>>>> nő a pálma.
>>>>
>>>> Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk, ide jutottunk.
>>>>
>>>> Egyedül csak az eddig is emberfeletti munkát végző tanárok önfeláldozó
>>>> munkájában és józan belátásában lehet még bízni; abban, hogy erejüket
>>>> megfeszítve, mindennek ellenére azt fogják tenni ezután is, ami miatt
>>>> hősiesen kitartanak a pályán: olvasó, szabad embereket nevelnek,
>>>> akiknek
>>>> megpróbálják átadni az olvasás és az irodalom életre szóló szeretetét.
>>>>
>>>> Kár, hogy egyre kevesebben vannak, és egyre nehezebben bírják.
>>>>
>>>> (Tudom, tudom, utópia, de alapjaiban kellene megreformálni az
>>>> irodalomoktatást, szakítani a kronologikus oktatással, kiscsoportos
>>>> olvasóköröket szervezni, és közben persze legalább a mostani
>>>> ötszörösére
>>>> kellene emelni a tanári fizetéseket. Harminc éve is késő lett volna
>>>> már,
>>>> most meg...)
>>>>
>>>> Az eredetileg a Facebook-oldalán megjelent írást Dragomán György
>>>> engedélyével közöljük.
>>>>
>>>> (Borítókép: Dragomán György. Fotó: Mészáros László / Dragomán György /
>>>> Facebook)
>>>>
>>>> --
>>>>
>>>> Üdvrivalgással:
>>>> KEA.
>>>> _______________________________________________
>>>> Grem mailing list
>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>
>>> _______________________________________________
>>> Grem mailing list
>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200207/7f2d08f7/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról