[Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk

László Baják laszlo.bajak at gmail.com
2020. Feb. 7., P, 20:27:28 CET


Kedves Trixi! Kicsit talán karikiroztad a NAT helyzetet. Az nem azt
mondja, hogy csak a győztes csatákat kell tanítani, hanem azt, hogy azt is
kell. A pozsonyi csata, pl. korábban egyáltalán nem szerepelt a
tananyagban, pedig ez zárta le a honfoglalást. Ezzel szemben Augsburgot
annál többet emlegették pedig igazán nagy  jelentősége csak a németek
számára volt. A magyar középkor mérlege pozitiv, a magyar állam
összességében sikeres volt, ám a korábbi tananyagban csak időleges hatású
kudarcokat emelték ki.  Nikápoly és Várna pl. az országtól távol, mélyen a
Balkán belsejében található, azaz a hatása Magyarországra egyáltalán nem
volt döntő. (Ellenben ilyen nagyszabású támadó hadjáratokat csak
nagyhatalmak voltak képesek végrehajtani.) Muhit és Mohácsot pedig nyilván
senki sem fogja kihagyni, bár a két esemény közel sem egyenrangú. A
történelem tananyag mindig is nagy volt, (tetszik nem tetszik, de
Közép-Európa egy erősen történelem függő régió. A történelem jelentősége
itt nagyobb, mint nyugaton.) Amúgy a mostani NAT csökkentette az egyetemes
történelem anyagot,  (mély sajnálatomra) pl. az antik, görög-római anyagot
kurtították meg. Tökéletes tanterv persze nincs, viszont vigasztaljon, hogy
ez nem szentírás, csak egy alap és keret, azaz a tanár, nyilván bizonyos
korlátok között, de el is térhet tőle. Üdv

Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7.,
P, 8:55):

> Azért a középiskolákban tanító tanárokat (biztosan van ilyen legtöbbünk
> környezetében) érdemes megkérdezni. Ha más baj nem volna a NAT-tal
> (egyébként van), az minimum felróható, hogy irdatlan mennyiség megtanítását
> várná el. A szemléletről meg csak annyit, hogy a négyosztályos
> gimnáziumokban 9. osztályban kellene eljutni az őskortól a középkor végéig.
> Ennek következtében a teljes Anjou-korra vagy a Hunyadiakra marad kb. két
> óra. Az meg extra vicces, hogy az Árpád-kor és a késő középkor győztes
> csatáit emeli ki (mintha azokból állna a történelem). Vagyis a forrásokból
> alig ismert pozsonyi csata kell, Muhi nem kell, a nándorfehérvári diadal
> jöhet, a nikápolyi vagy a várnai vereség nem. És akkor mit kezdjünk
> Moháccsal? Vagy az elmaradt? Igény, mondjuk, lett volna rá, de ettől még
> megtörtént, és mintha lett volna egy-két következménye. A NAT bölcsész
> részének a szemléletével van baj. Aki szerint ez nekünk jó, az adjon a
> gyereke kezébe Herceg Ferenc könyvet (ugyanis kötelező olvasmány lett).
> Szép napot!
> Trixi
>
> gabszodt <gabszodt at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7., P, 6:32):
>
>> Evek ota megy a NAT tervezese. Bizonyos pedagogus  körök ott tettek
>> keresztbe a NATnak ahol lehet. Az elso NAT javaslat elbukott, azt a kormany
>> hivta vissza, tenyleg ocska volt. Az elitgimnaziumok vezetoi vegig benne
>> voltak az elokeszitesben, lattak, hogy mi keszul, nem erte oket
>> felkeszuletlenul a dolog. A tanarokat igazabol alig ellenorzik,
>> gyakorlatilag szabadon azt tanitanak amit akarnak. Az a baj, hogy szinte
>> mindenből politikai kerdest csinalnak, ezert nem lehet valodi szakmai
>> vitakat folytatni Magyarorszagon szinte semmirol, es utana persze jon a
>> vad, hogy OV mindent lesopor az asztalrol.
>>
>> Az egyik legszebb ilyen pelda a Varral kapcsolatos Hauszmann program
>> vitaja volt, ahol a "szakertok",  fo ellenerve az volt, hogy a fidesz a
>> Horthy korszak epiteszetet akarja visszahozni, pedig ezek az epuletek 1914
>> elott epultek. A Kossuth ter rendbetetelenel is horogtek a baloldalon, hogy
>> miert eppen rossz emleku 1944-es evi allapotot hozzak vissza es feltek,
>> hogy a nyari husito vizparasito rendszer igazabol azert lett betervezve,
>> hogy konnygazt spricceljenek az ellenzeki tuntetok koze. Ez nem az a szint,
>> amin ertelmes vitakat lehetne ma Magyarorszagon lefolytatni. Nagy kar, ez
>> mindenkinek rossz!
>> G.
>>
>>
>>
>> Az üzenetet Samsung táblagépről küldték.
>>
>> -------- Eredeti üzenet --------
>> Feladó: László Baják <laszlo.bajak at gmail.com>
>> Dátum: 2020. 02. 05. 18:44 (GMT+01:00)
>> Címzett: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> Tárgy: Re: [Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
>>
>> A NAT tudtommal nem a gyerekeknek szól, hanem a tanároknak. (nem
>> követelmény, hogy egy terv izgalmas legyen.) Az izgalmakat a tanárnak kell
>> beletennie! A NAT Nem tankönyv, hanem tanulmányi terv. A NAT egyáltalán nem
>> tiltja meg, hogy a tanár mást, másokat is tanítson vagy olvastasson, mint
>> amit a normatíva előír. Szerencsére sokkal több jó író van, semhogy
>> mindenki beleférjen. Mindig ki fog maradni egy csomó jó író. Nem értem ezt
>> a hisztériakeltést, azaz persze értem, de ez nem az irodalomról szól.
>>
>> KEA <kea at turul.banki.hu> ezt írta (időpont: 2020. febr. 5., Sze, 13:48):
>>
>>> Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
>>>
>>> Index, 2020.02.04. -- Dragomán György
>>>
>>> https://index.hu/velemeny/2020/02/04/nat_irodalom_nemzeti_alaptanterv_dragoman_gyorgy_utopia_olvasas_szeretet/
>>>
>>>
>>> Én nyilván egy utópiában élek, mert azt hiszem, hogy az iskolának olvasó
>>> és gondolkodó és szabad embereket kell és kellene nevelni. Olyanokat,
>>> akik szeretnek, akarnak és tudnak olvasni. Nem irodalomtörténetet és
>>> életrajzot és életműveket kellene tanítani, hanem jó és élvezetes
>>> szövegeket, elsősorban erőt adó élményt kellene adni és csak másodsorban
>>> lexikális tudást. Hagyni kellene a tanárokat és a diákokat olyan
>>> szövegeket választani amelyek évezhetőek és szerethetőek. Hogy mindenki
>>> megtalálhassa az irodalomban azt, ami segít és felemel.
>>>
>>> Ez a mostani NAT minden csak ez nem: száraz, unalmas, szinte
>>> taníthatatlan, nem személyre szabható, gyanakvó, poros és bizalmatlan.
>>>
>>> "Olyan mintha az lenne az célja, hogy mindenkit elijesszen az
>>> irodalomtól és az olvasástól."
>>>
>>> Aki írta, az nem tudja, és nem is akarja tudni, hogy mi a tanítás
>>> tempója, hogy milyen irdatlan nehezen lehet megszerettetni egy mai
>>> átlagos kamasszal az olvasást egyáltalán, és főleg a költészetet, és
>>> semmit se tud a mostani digitális és egyre digitálisabbá váló világról.
>>>
>>> „Bezzeg az én időmben” mondja, aki kitalálta, és most nyilván azt hiszi,
>>> hogy beültethet mindenkit az időgépbe, ami ötven vagy hetven évvel
>>> visszavisz a múltba, és ezzel majd sikeresen fogja tudni ráerőltetni a
>>> gyerekekre és a tanárokra a saját korlátait.
>>>
>>> Nyilván meg van győződve róla, hogy mi olyan gazdagok vagyunk, hogy
>>> megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy ne tanítsuk és ne is
>>> taníthassuk a gimnáziumban Ottlikot, Pilinszkyt, Nemes Nagyot, Kertészt,
>>> Weörest, Szerb Antalt, Rejtőt, Petrit, Tamásit, Márait, Krúdyt (és hány
>>> de hány nevet lehetne még ideírni, jaj); visszadöbben attól a
>>> lehetőségtől, hogy egy tanár a saját ízlése szerint választhasson ebből
>>> a kincsesházból, attól a gondolattól meg, hogy a jó tanár azt
>>> taníthasson a magyar és világirodalomból, amit valóban szeret, egyenesen
>>> kirázza a hideg.
>>>
>>> "Szilárdan hisz abban is, hogy úgy kell tennie, mintha kortárs magyar
>>> irodalom nem is létezne: a jó író a halott író."
>>>
>>> Számára a gyerek is és a tanár is csak arra kell, hogy kioktassa,
>>> számonkérje, megalázza. Rettegjen csak szegény tanár, amiért nem tudja
>>> teljesíteni a rámért lehetetlen feladatot, nem tud mindenkiből
>>> engedelmes, önálló gondolatokat produkálni még véletlenül se képes
>>> magológépet nevelni, utálja csak meg szegény diák az olvasást és az
>>> irodalmat, szenvedjen csak, úgy kell neki, mert ugye tudjuk, teher alatt
>>> nő a pálma.
>>>
>>> Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk, ide jutottunk.
>>>
>>> Egyedül csak az eddig is emberfeletti munkát végző tanárok önfeláldozó
>>> munkájában és józan belátásában lehet még bízni; abban, hogy erejüket
>>> megfeszítve, mindennek ellenére azt fogják tenni ezután is, ami miatt
>>> hősiesen kitartanak a pályán: olvasó, szabad embereket nevelnek, akiknek
>>> megpróbálják átadni az olvasás és az irodalom életre szóló szeretetét.
>>>
>>> Kár, hogy egyre kevesebben vannak, és egyre nehezebben bírják.
>>>
>>> (Tudom, tudom, utópia, de alapjaiban kellene megreformálni az
>>> irodalomoktatást, szakítani a kronologikus oktatással, kiscsoportos
>>> olvasóköröket szervezni, és közben persze legalább a mostani ötszörösére
>>> kellene emelni a tanári fizetéseket. Harminc éve is késő lett volna már,
>>> most meg...)
>>>
>>> Az eredetileg a Facebook-oldalán megjelent írást Dragomán György
>>> engedélyével közöljük.
>>>
>>> (Borítókép: Dragomán György. Fotó: Mészáros László / Dragomán György /
>>> Facebook)
>>>
>>> --
>>>
>>> Üdvrivalgással:
>>> KEA.
>>> _______________________________________________
>>> Grem mailing list
>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200207/db828ea3/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról