[Grem] A kormány folytatja Bp. építését és megpróbál együttműködni a városvezetéssel /Fürjes B. a Bp.fejlesztéséért felelős államtitk.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2020. Feb. 2., V, 12:23:01 CET


 *A kormány folytatja Budapest építését*

*https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html>*
A kormány Budapest-politikájának fókuszában a közlekedés, a minőségi
zöldfelületek növelése és az otthonteremtés áll *Fürjes Balázs *szerint.* A
Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár a Magyar Nemzetnek adott
interjúban beszélt az új városvezetés első száz napjáról, baljós árnyakról,
a szükséges türelemről, a városvezetők számának és fizetésének meredek
emelkedéséről, a fővárosi közlekedés fejlesztéséről és a városházi
demokráciadeficitről is. *
2020. február 1. 11:58
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/115473-A_kormany_folytatja_Budapest_epiteset.html#>

*– Hogyan értékeli az új városvezetés első száz napját?*

– *Mindenkinek az az érdeke, hogy az új városvezetés jól végezze dolgát.
Ezért kívántunk nekik sok sikert már a választás éjszakáján, ezért
szögeztük le azonnal, hogy mi együttműködésre, korrekt partneri viszonyra
készülünk*. Orbán Viktor az első adandó alkalommal meghívta az új
főpolgármestert a kormányülésre. A miniszterelnök garanciát vállalt, hogy a
kormány csak olyan fejlesztést valósít meg Budapesten, amit a városvezetés
is támogat, és *hogy fillérre és betűre betartunk minden élő megállapodást,
amit Tarlós Istvánnal kötöttünk*. Ez nem üres gesztus: *a 2018 végén
született Tarlós–Orbán-megállapodás 110 milliárd forint többlettámogatáshoz
juttatja Budapestet 2020 és 2024 között.* Ugyanakkor a városvezetés
teljesítményének értékelésével még várnunk kell.

*– Száz nap türelem nem elég?*

– Most úgy látom, *a száz napnál is hosszabb türelmi időt érdemes adni
Karácsony Gergelynek. Még nincs igazán alapja a teljesítményalapú
értékelésnek. Meg kell várnunk, amíg megkezdik az érdemi munkát. Az egyik
legnehezebb feladathoz még hozzá sem fogott a városvezetés: el kell
készíteniük a ­2020-as fővárosi költségvetést. *Egy költségvetés
feketén-fehéren megmutatja, mik a városvezetés céljai, mit tartanak
fontosnak, mit nem. Mit teljesítenek ígéreteikből, mit nem.

*– Mégis, ha röviden értékelni kellene az első száz napot, mit mondana?*

– A politikai teljesítmények megítélése elsősorban az emberek, a budapesti
polgárok dolga, bízzuk rájuk. Nagyon tömören: *a kép vegyes*. Folytattunk
már eredményes egyeztetéseket a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában,
konstruktív hozzáállással a budapestiek érdekében. Ám az is tagadhatatlan,
hogy van, amit inkább nem kellett volna.

*– Mire gondol?*

– *Önmagáért beszél, hogy mivel kezdték: saját magukkal és a saját
fizetésükkel. A DK-s, momentumos, szocialista többség első döntésével
megduplázta a jól fizetett főpolgármester-helyettesek és az
alpolgármesterek számát, alaposan megemelték saját és elvtársaik fizetését.
Az önkormányzati bizottságokba delegált politikai megbízottak száma
megháromszorozódott. *Karácsony Gergelyék hatalmi osztozkodással és a pénz
egymás közötti elosztásával, a politikusok számának megháromszorozásával, a
politikusfizetések durva megemelésével kezdték*. Ez pont az
ellenkezője **annak,
amivel Tarlós István és a Fidesz kezdett 2010-ben*.

*– Mivel kezdett Tarlós?*

– Ha valaki mindenáron meg akarja ítélni Karácsony Gergely száznapos
teljesítményét, van egy kitűnő *mérce: Tarlós István első száz napja
2010-ben. Hogyan nézett ki a Tarlós 100 nap? Politikusstop: kevesebb
politikus kevesebb fizetéssel. Cégvezetők számának és fizetésének
csökkentése. BKV ­működési hitelének felszámolása. Közlekedésjavító
intézkedések: BKK létrehozatala Vitézy Dávid vezetésével, a jegy- és
bérlet­árak befagyasztása, a szokásos áremelés megakadályozása. Egész
ciklusra szóló gazdasági program elfogadása. Heim Pál gyermekkórház
adósságkonszolidációja. Dohányzás és alkoholfogyasztás betiltása
aluljárókban, játszótereken. 4-es metró Demszky-féle korrupciós
szerződéseinek újratárgyalása, sokmilliárd forint megtakarításával.
Villamosprojektek és a Futár projekt indítása. *Sokat vesztettünk Tarlós
István távozásával.

*– Ön mégis többször békülékeny hangot ütött meg a sajtóban Karácsony
Gergellyel kapcsolatban, és az együttműködés fontosságát hangsúlyozta.*

– És fogom is, Budapest szerelmeseként, utolsó leheletemig! Javíthatatlanul
hiszek a párbeszéd, az együttműködés, az értelmes viták erejében. A
kampánynak vége, a budapestiek joggal várják el tőlünk, hogy * működjünk
együtt a város érdekében. Budapest nem csatatér *– munkára, nem pedig
háborúskodásra kaptunk felhatalmazást. Az eltérő megközelítés még a
budapestiek előnyére is válhat: több szem többet lát alapon segíthet
megtalálni a legjobb megoldásokat.

*– A Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjából létrehozzák a Budapest
Fejlesztési Központot (BFK). Az ellenzék vádjával szemben még hangsúlyosabb
lesz a főváros fejlesztése?*

–* Az elmúlt 150 évben a mindenkori kormányok oroszlánrészt vállaltak a
város építésében*: a főváros hídjai, közlekedési hálózata, legismertebb
középületei, intézményei mind-mind kormányzati munkával jöttek létre. *A
BFK a kormányzati Budapest-munka centruma*. Az elmúlt tíz év eredményeiből
is látható, szívügyünk Budapest, folytatjuk a munkát.

*– A főpolgármester szerint a BFK-val a kormány elvonja a főváros
hatásköreit.*

– Ez egy a választások óta közzétett főpolgármesteri
Facebook-bejegyzésekből. Van belőlük néhány, tegnapig pontosan 253.
Mondják: amiből sok van, az keveset ér. Személyes egyeztetéseinken fel sem
merült ez a kifogás. *A Fővárosi Önkormányzat hatáskörei változatlanok, a
kormányzat budapesti feladatait összpontosítjuk, szervezzük ebben a szakmai
műhelyben. Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója kitűnő város- és
közlekedésfejlesztési szakember, ráadásul a tudását minden politikai oldal
elismeri. Maga Karácsony Gergely kérte fel Vitézy Dávidot a BKK vezetésére,
és amikor azt nem vállalta, akkor gondoltam úgy, hogy vétek lenne kihagyni
őt a munkából*.

– *A BFK új vezetőjével a közösségi közlekedés irányába mozdul el a
városfejlesztés?*

– *A kormány Budapest-politikájának fókuszában három terület lesz: a
közlekedés, a minőségi zöldfelületek növelése és az otthonteremtés*. Ezért
gondoljuk, hogy a következő évek egyik kiemelt projektje *a HÉV-vonalak
teljes felújítása* kell legyen. A HÉV-eket a külső kerületekből és az
agglomerációból érkező mintegy 150 ezer utas használja naponta, ez több
mint egymillió utas hetente. A sínek, az állomások, az utastájékoztató
rendszer a XX. század hetvenes évei­nek színvonalát képviseli, a
járműállomány átlagéletkora pedig elérte az ötven évet. Ezért döntött úgy a
kormány, hogy az összes HÉV-vonal rekonstrukcióját elindítja. *Prioritás,
hogy a szentendrei és a gödöllői HÉV-ek mellett a csepeli és a ráckevei
vonalak is elérjék a metrót. Az a cél, hogy a déli HÉV-vonalak
mélyvezetésben a Kálvin térig járjanak, átszállást biztosítva napi 60-80
ezer, heti majdnem félmillió utasnak a 3-as és a 4-es metrókra.*

*Az államtitkár szerint a sok építő gondolat, program a főváros javára
válik Fotó: Kurucz Árpád*

*– Mikor utazhatunk a megújult HÉV-vonalakon?*

– Februárban megjelenik az összes HÉV-vonal felújítására vonatkozó
tervezési munka közbeszerzési kiírása. Nyílt, európai uniós közbeszerzés
jön, ami a legnagyobb versenyt garantálja és a leginkább transzparens
eljárás. Elindul a többéves tervezői munka. Ezzel párhuzamosan, fél-egy
éven belül a MÁV-val közösen ki tudjuk írni a járműparkra vonatkozó
közbeszerzést, amelyhez ­uniós pénzeket kívánunk lehívni. Ez azt jelenti, *hogy
10-15 éven belül közlekedhetünk új, korszerű járműveken a felújított,
Kálvin térig meghosszabbított vonalakon.*

*– Ez lenne az 5-ös metró?*

– *Igen, a HÉV-felújítás részeként elindul az 5-ös metrónak is nevezett
összeköttetés tervezése is. Ennek célja, hogy az északi, szentendrei
vonalat összekapcsoljuk – a Duna alatt, a pesti belváros érintésével – a
Kálvin térig futó déli HÉV-ekkel. Egyetértünk Karácsony Gergellyel abban,
hogy a cél a belváros autósforgalmának csillapítása.* Mi ezt nem tiltással,
büntetéssel, hanem* a közösségi közlekedés minőségi javításával képzeljük
el Budapesten belül és agglomerációs viszonylatban is*. Rengeteg tervünk
van, reméljük, a város partner lesz ezekben. *A forgalomcsillapításhoz
szükséges a külső, déli és északi új hidak, a Galvani és az aquincumi
építésének előkészítése is.** Ezek mind tehermentesítenék a belvárost*.
Ezek a beruházások klímavédelmi, zöldszempontokból és a város élhetőségét
tekintve forradalmi változást hozhatnak.

*– A tervezés alatt álló Galvani híddal szemben a fővárosi vezetés az
Albertfalvai híd megépítését erőltetné. Milyen érvek szólnak a Galvani híd
mellett?*

– *Budapesten 15-20 évente épül új átkelő 1849, a Lánchíd befejezése óta,
felváltva, egyszer északon, egyszer délen.* Ez a természetes ritmusa a
hidak és kiszolgáló úthálózat létesítésének. Legutóbb a Megyeri híd épült
meg 2008-ban, a soron következő pedig egy déli átkelő, amely 2028-ig
átadható. *A Rákóczi hídtól délre tervezett Galvani híd a hatástanulmányok
szerint napi 35-55 ezer közötti gépjárművel csökkentené a bálvárosi hidak
terhelését, valamint napi 5-6 ezer autóval a belső Üllői út forgalmát*.
Reméljük, hogy a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának következő, február
27-i ülésén a főváros egy kis habozás után igent mond erre a fejlesztésre.*
Hídstopról nem olvastunk a főpolgármester programjában.*

*– Az már kiderült, hogy Karácsony Gergely szerint nincs pénz a fővárosi
kezelésben lévő Lánchíd felújítására. Kisegíti a kormány Budapestet?*

– *A híd a főváros tulajdona, a felújítás a Fővárosi Önkormányzat feladata.
A felújításhoz a kormány korábban hatmilliárd forintot ígért Tarlós
Istvánnak, ez a pénz Karácsony Gergelynek is rendelkezésre áll. Azt
javasoljuk az új főpolgármesternek, hogy lásson munkához, cselekedjen,
éljen a közbeszerzési törvény adta lehetőségekkel.* Rendelje el az
árfelülvizsgálatot, kezdjenek tárgyalásokat az ajánlattevőkkel, tartsanak
szigorú, nyilvános árlicitet, gondolják át, optimalizálják a műszaki
tartalmat. Ha kell, írjanak ki új közbeszerzést az árak letörése érdekében.

*– Mit szól ahhoz, hogy a főpolgármester önöket vádolja beruházások
túlárazásával?*

–* Karácsony Gergely és támogatói, a DK, az MSZP, a Momentum rendre azzal
vádolják* *a kormányt, hogy túl drágák a beruházások.* *Most itt a remek
lehetőség arra, hogy bebizonyítsák, képesek letörni az árakat. Megígérjük,
hogy a kormányzati támogatás akkor sem csökken, ha ugyanazt a munkát
olcsóbban tudják elvégeztetni.*

*– A főváros a biodóm kapcsán is milliárdokért kopogtat. Ebben tud segíteni
a kormány?*

– Ugyanaz a helyzet, mint a Lánchídnál: semmilyen írásos elemzést,
hatástanulmányt nem kaptunk a fővárostól. *A kormány eddig 47 milliárd
forintot adott a főváros tulajdonában álló állat- és növénykert
beruházására, minden elvárhatót megtett. *Amennyiben pluszforrás kell, azt
most már a főváros tegye hozzá. Segítőkészek voltunk eddig is*, a jövőben
pedig a kormány fel tudja ajánlani, hogy a tervezett Hermina garázs
pénzügyi forrásait, öt-hatmilliárd forintot a biodómra lehessen
felhasználni, ha közösen arra jutnánk, hogy az autómentes ligetben nincs
szükség erre a mélygarázsra.*

*– A fejlesztéseken túl a demokrácia felfogása kapcsán sem értenek
mindenben egyet.*

– Vannak és lesznek vitáink, ez természetes*. Karácsony Gergelyt
demokratikus politikusnak tartom, és őszintén hiszem, hogy tenni akar a
városért. Éppen ezért nagyon meglepődtem, amikor kijelentette, hogy
Budapesten csak az ő programja valósítható meg, csak neki lehet
igaza*. Meglepett
akkor is, amikor azt mondta, hogy *megtiltja, hogy a kormányzati
Budapest-tájékoztatókat Budapest­infónak nevezzük. *És végképp meglepett,
amikor* olyan házszabályt fogadtatott el a Fővárosi Közgyűlésben, ami
durván korlátozza a megválasztott képviselők demokratikus jogait, és
egyszemélyi túlhatalmat ad a főpolgármesternek.*

*– És hogyan értékeli ezt, ha felocsúdik a meglepetésből?*

– *Budapest sokszínű város, a sok építő gondolat, program a javára válik –
egyikünk sem mondhatja, hogy csak ő az úr, csak neki lehet igaza*. A
Budapest szó használatához a mindennapi beszédben eddig nem kellett
senkitől sem engedélyt kérni, remélem, ez nem változik – ez a
szólásszabadságot venné el mindannyiunktól. A közgyűlési házszabály pedig
csak valami félre­értés lehet – inkább tűnik a demokrácia korlátozásának,
mint megerősítésének. *Mondtam is Gulyás Gergelynek, terjesszen be egy
ugyanilyen javaslatot a parlamentben, lássuk, mit szól hozzá a parlamenti
ellenzék, ha őket fosztják meg így a jogaik­tól*… E*z a fellépés Gyurcsány
idejéből ismerős, nagyon nem jó irány. Feltűntek baljós árnyak is*, *de mi
munkára szegődtünk, folytatjuk Budapest építését. Sikeres Budapest nélkül
nincs sikeres Magyarország, *ezt sosem felejthetjük el!
magyarnemzet.hu
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200202/4e91b1cb/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról