[Grem] A házasság felbonthatatlansága és esetleges érvénytelenítése / Papp M. görögkat.morálteológus
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2019. Sze. 18., Sze, 20:33:37 CEST
A Papp válaszol – házasság érvénytelenítése
https://777blog.hu/2019/09/18/a-papp-valaszol-hazassag-ervenytelenitese-ferenc-papa-reinkarnacio/
*A 777 egyik legolvasottabb cikksorozata lett “A Papp válaszol”, ahol Papp
Miklós görögkatolikus pap és családapa hetente 3 kérdésetekre válaszol.*
*Ágnes (Budapest)*
Férjemmel 25 éve vagyunk együtt egy pár, 1998-ban polgári esküvőt
tartottunk, két gyermekünk született. Nagyfiúnk 20 éves, kislányunk 9 éves
volt idén. Férjemmel mindkettőnknek vallását tekintve római katolikus,
szeretnénk megerősíteni házasságunkat templomilag is az Úr színe előtt.
Férjemnek már volt egy templomi esküvője, így úgy tudjuk, hogy ez kizáró ok
lehet. Kérdésünk annyi lenne, tényleg így van ez és megoldható, hogy az így
is boldog, kiegyensúlyozott kapcsolatunkat megerősítsük és a templomban is
házasságot kössünk.
Nagyon dicséretre méltó, amikor valakik rendezni szeretnék a kapcsolatukat.
Akinek fontos Isten, annak fontos, hogy élete *minden* területét rendezze
Isten színe előtt, s kérje élete *minden* részére áldását (munkára,
betegségre, hobbira is). Ha Isten az „egész”, életünk „rész”-területei nála
találják meg igaz értéküket. Dicséretre méltó az is, hogy ez a kapcsolat
nem tűnik átmeneti fellángolásnak, vannak jó gyümölcsei, van benne érték. A
kérdés az, hogy szentségi házassággá válhat-e?
A katolikus egyház hivatalos tanítása szerint, ha valaki kötött már
érvényes egyházi házasságot, akkor nem köthet másikat, hiszen az a sírig
kötelezi. Az egyházban az érvényes házasságnak nagy értéke van: a
történelem folyamán sok minden alakult az egyház tanításában, valamit
tudunk ma már enyhébben megítélni, valamit szigorúbban – de a házasság
területén nincs „tanbeli változás”, *az egyház a házasságot, a családot
isteni alapításúnak tartja, amit ember önkényesen nem változtathat meg
(Katekizmus 1603)*. Amikor Krisztust a válásról kérdezték, Ő is a Teremtő
eredeti tervére hivatkozott. Az egyház ezért próbálja alaposan megvizsgálni
a jegyeseket, ezért kéri őket, hogy alaposan fontolják meg szándékukat, s
aztán dolgozzanak a hűségen, mert „nehezen” adunk össze embereket, amit
aztán nem is tudunk szétválasztani.
Ám az egyház azt is tudja: tévedhet az ember, mert bűnös, mert teremtmény.
Hozhat rossz döntést, s azt az idő sem teszi igazzá. Ha férjének az első
házassága tévedés volt, akkor az kivizsgálható. Ahhoz, hogy Önök szentségi
házasságot köthessenek, ki kellene vizsgálni, hogy érvényes, igaz volt-e az
első. Az egyházban ezt *érvénytelenítési eljárásnak* nevezik (nem
válásnak), hiszen nem válást mondunk ki, hanem azt, hogy létre sem jött a
házasság. Ferenc pápa sokat segített az ilyen helyzetben élőknek, ma már
könnyebb az eljárás.
Mindenképpen azt javaslom: kezdjék el a vizsgálatot. Meg kell keresni az
önök saját papját (vagy ilyen ügyekben járatosabb paptestvért), a
segítségével írni kell egy keresetlevelet az egyházi bíróságnak, hogy miért
is véli az ön férje érvénytelennek az első házasságot. Az egyházi bíróság
(ami többnyire papokból áll) tapintatosan, a titkokat megtartva, de az
igazságért felelősen kikérdezik a feleket, az eskető papot, tanúkat a
rokonságból. S ha úgy látja a bíróság, hogy ez érvénytelen, akkor az
eljárás után megköthetik az első igaz egyházi házasságukat. A túl
éretlenül, megfontolás nélküli házasságok 1-2-3 éven belül felbomlanak, az
élet hamar kideríti, mi igaz, és mi nem az. Az önök 25 évi szerelme, 2 szép
gyermeke érték – talán errefelé van életük igazsága. Nagyon biztatom
önöket: *ne legyenek restek vagy szégyenlősök, járjanak a végére a
történetnek! *Tényleg csodálatos dolog áldást kapni a szerelmünkre,
rendszeresen járulni szentségekhez, s úgy megöregedni, hogy rendeztük
életünk fontos területét.
------------------------------
*Mónika*
A világegyházban sok vita, forrongás zajlik. Vannak, akik szerint a
Szentatya régóta szükséges reformokat vezetett be, mások szerint rossz
irányba kormányozza az Egyházat, sőt eretnekségeknek ad zöld utat. Egyszerű
hívőként honnan tájékozódhatunk az igazságról? Számomra nem világos,hogy
melyek a katolikus hit megváltoztathatatlan igazságai, és mely tanok
vonatkozásában képzelhető el fejlődés, eltérés.
A vitát nem kellene ördögtől valónak tartani. Mivel nem vagyunk istenek,
csak teremtmények, sőt, a bűntől megsebzettek, nekünk fontos a vita. Nem
kell attól megijedni, ha a szerelmesek között, a jó csapatjátékosok között,
vagy éppen az egyházban viták vannak. *A vitától félnek a diktatúrák, az
ideológiák, a fundamentalista hitűek, az alacsony önbecsüléssel
rendelkezők, vagy éppen akik naivan gondolkodnak az igazság, az egység
komplexitásáról. *A vita a növekedés, a keresés, az alázat, végső soron *a
különbözővel is együttműködni akaró szeretet jele*.
Éppen az a házasság, diktatúra, véleményterror, vagy fundementalista
fanatikus vallásosság fojt meg, ahol nem lehet vitatkozni.
Ugyanakkor hisszük, hogy az egyház mégsem egy pusztán emberi alapítású
igazságkereső közösség, hanem a Lélek vezetése alatt áll. Hisszük,
hogy *Krisztus
vőlegényként szereti népét,* *s nem hagyja, hogy az üdvösségünket érintő
fontos dologban tévedésbe essen az egyház* (Katekizmus 888-892). Így az
egyházban lehet tévedés egy történelmi megítélésre, politikára vonatkozóan,
de az üdvösség legfontosabb kérdéseiben, a hit és erkölcs alapkérdéseiben
nem. Ferenc pápának így *kettős* dolga van: egyrészt életben tartani a
vitát, a dialógust mindenkivel, másrészt őrizni a hit letéteményét, a
legfontosabb alapköveket.
Az egyház korábbi életében is voltak változások, hiszen *úton vagyunk a
teljes igazság felé* – s akkor is lehettek, akik nagyon elképedtek a
vitáktól, a változásoktól. Milyen nagy változás volt, amikor pogányokat is
mertek megkeresztelni anélkül, hogy előbb zsidóvá kellett volna válniuk!
Milyen nagy változás volt, amikor az üldöztetés után császárokat koronáztak
meg a püspökök! Milyen nagy változás volt, amikor kinyomtatták a Bibliát és
az emberek kezébe merték adni! Milyen nagy változás volt a II. Vatikáni
Zsinat ablaknyitása, amikor pl. párbeszédbe kezdtünk a biológia, a
csillagászat tudósaival a világ keletkezéséről! Ezek sem mentek viták,
sebek, fájdalmak nélkül. Nem kell kétségbe esnünk, ha a világ nagy
változásai közepette az egyház prófétai makacssággal őrzi, ami a hit
letéteménye (magja, lényege), s mer változtatni azon, ami nem az.
A legutóbbi püspöki szinódus a családról jó minta volt. Ferenc pápa
számomra nagyon szimpatikusan engedte a püspököket vitázni: *bátorította*
őket, hogy szabadon, a lelkiismeretüktől vezéreltetve mondják ki, amit
igaznak gondolnak – de a pecsétet ő teszi a tanításra. Persze az újságírók
és a fundamentalisták szenzációéhesen híresztelték, hogy „veszekednek a
bíborosok”, „szakad az Egyház” – jóllehet inkább mintát adtak minden emberi
együttműködésnek (legyen házasság, család, munkahely, nemzet).
Vitázzunk őszintén, aztán alázatosan hallgassunk a Lélek vezetésére.
Természetesen a mindenkori pápáknak is lehetnek figyelmetlen
megfogalmazásai, Ferenc pápának is vannak. Ám bízunk abban, hogy az
üdvösségünket érintő fontos dolgokban az egyház jó úton jár. Azt
viszont *súlyos
bűnnek* érzem, ha valaki tudatosan szítja az egyház egységének
bomlasztását, ha felelőtlenül a „pápa mondjon le” kijelentést tesz. Máig
érvényes Szent Pál tanácsa, amit a frissen alapított, majdnem szétbomló
közösségeinek adott: maradjanak együtt, s az erősek karolják fel a
gyöngéket, a gyöngék pedig figyeljenek a tanítóikra. Mindenkinek lehet
véleménye, de nem mindenkinek egyformán van igaza, nem mindenkinek
egyformán értékes a véleménye. Az egyház vitáiban érdemes az erősekre
figyelnünk, az erőseknek megszólalniuk, s érdemes a gyengébbeknek nem
akárkire hallgatniuk, hanem az erősekre. Én mindig vallom, hogy a szív
legfontosabb kérdéseit (pl. az egyházat illető kérdéseimet) akárkiknek nem
szabad feltenni (hozzá nem értőknek, fundamentalistáknak, kifejezetten
egyházelleneseknek). Nagyon-nagyon meg kell válogatni, hogy a szív közepét
érintő kérdéseket kinek teszem fel, kinek a válaszait engedem be középre.
Mindezen túl szeretném mondani, hogy a pápáknak van egy olyan személyes
kisugárzásuk, ami elképesztő, s ami soha nem jöhet át mesterségesen
beállított médiafelületen. Aki már találkozott Szent II. János Pál pápával,
Ferenc pápával, az tudja, hogy páratlan békesség, egyensúly, valamiképpen
Isten páratlan áldása sugárzik belőlük.
A pápa nem egyszerűen egy vitapartner, hanem Krisztus földi helytartója.
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190918/5428cbec/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról