[Grem] A nős papok mítosza / I.rész

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2019. Nov. 30., Szo, 15:12:44 CET


 A nős papok mítosza - Első rész
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/11/28/a_nos_papok_mitosza_elso_resz>
https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/11/28/a_nos_papok_mitosza_elso_resz

*Rövid cikksorozatunkban azt járjuk körül, miért téves a keleti katolikus
egyhá**t**zak házas papjaira hivatkozva érvelni a nős férfiak ("viri
probati" <https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/viri_probati>) pappá
szentelése mellett a latin egyházban; hogyan terjedt el a cölibátus nélkül
élő házas papság legitimitásának hamis mítosza; és hogyan erősítette tovább
ezt a mítoszt Ferenc pápasága az elmúlt néhány évben.*

*Elsőként nem valamely keleti katolikus egyházzal, hanem a katolikus
egyházba megtért anglikán papokkal foglalkozunk, mivel az esetük rámutat a
mítosz terjedésének dinamikájára, és a vele szembenálló valóságra, vagyis a
házasságban élő papok engedélyezésének valós (rendkívüli) gyakorlatára a
katolikus egyházban.*

*[Ez a cikksorozat Veszprémi Csaba szerkesztőnk munkája. Kép: Az anglikán
egyház korábbi püspökeinek felszentelése katolikus papokká; forrás: Dan
Kitwood / Getty Images
<https://www.learnreligions.com/married-catholic-priests-3970735>]*
*A pán-amazóniai szál*

*Andrea Tornielli <https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/Tornielli>, a
kommunikációért felelős vatikáni dikasztérium kiadójának igazgatója
szeptember 19-én beszélt arról
<https://catholicherald.co.uk/news/2019/09/21/married-priests-are-a-possible-option-for-the-amazon-says-vatican-spokesman/>
a Vatican News-nak adott interjújában, hogy az októberi pán-amazóniai
szinódus <https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/p%C3%A1n-amaz%C3%B3nia>
résztvevői arra kérhetik majd  (kérték is
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/10/26/pan-amazoniai_szinodus_zaroszavazas_nos_papok_noi_diakonusok>)
Ferenc pápát, hogy engedélyezze az amazóniai térségben nős, családos
férfiak római katolikus pappá szentelését.*

A téma kapcsán Tornielli kifejtette: *"a katolikus egyházban sok évszázadon
át voltak nős papok. Ők a keleti katolikus egyházak papjai, akik Rómával
teljes közösségbe tértek vissza. Vegyük azonban észre, hogy az esetükben
nem papok nősülhetnek, hanem olyanokat szentelnek fel, akik már házasok -
és ez a keletiekre igaz."*

Hozzátette: *"Ugyanez létezik a latin* [ti. római katolikus - KV
szerk.] *egyházban
is - és ez talán meglepő lesz a hallgatók számára -, kivételként, XII.
Piusz pápa ideje óta. Pacelli pápa olyan, korábban anglikán papokat
fogadott be, akik közösségre akartak lépni Rómával, és bár házasok voltak,
egyben felszentelt papok is, akiknek el kellett tartaniuk a családjaikat.
Benedek pápa az Anglicanorum coetibus konstitúciójában elrendelte, hogy ez
a kivétel az anglikánok esetében maradjon fenn. Így tehát már most is
vannak kivételek."*
*Andrea Tornielli tévedése és a megtérő nős anglikán papok mítosza*

*XVI. Benedek pápa 2009. november 4-én adta ki azt az Anglicanorum coetibus
<http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/en/apost_constitutions/documents/hf_ben-xvi_apc_20091104_anglicanorum-coetibus.html>
konstitúciót, amelyre* *Andrea Tornielli is hivatkozott.*

Mindenekelőtt árnyaltabb a kép annál, mint amit az igazgató a pán-amazóniai
szinódus újító ötletének védelmében mond, vagyis hogy a megtért nős
anglikán papokkal ma a latin egyházban is vannak nős papok*. E megtért
anglikánok számára Benedek pápa ugyanis új, önálló (anglikán katolikus)
rítus és személyi ordinariátus létrehozását rendelte el. *Nem egyszerűen
arról van tehát szó, hogy az immár Rómával közösségben lévő anglikán
papokból Benedek pápa latin papokat kreált volna, latin megyéspüspöki
fennhatósággal.

Ennél lényegesebb azonban, hogy* a katolikus egyházba megtérő nős anglikán
papokra vonatkozóan a konstitúcióban ez** a - szinte sehol nem idézett -
rendelkezés szerepel *(VI. § 2.):

*Az Ordinárius [ti. a katolikus egyházon belüli anglikán közösségé - KV
szerk.], a latin egyház cölebsz papsága fegyelmének teljes betartásával,
(pro regula) szabályként kizárólag cölebsz férfiakat engedhet a papi
rendbe. Ugyanakkor egyedi esetben lehetősége van a római pápához folyamodni
a 277 § 1. enyhítéseként házas férfiak felvételéért a papi rendbe, a
Szentszék által elfogadott objektív kritériumoknak megfelelően.*

*XVI. Benedek pápa a konstitúciójában tehát kizárólag az anglikán egyházból
visszatérő nős papok számára engedélyezte, hogy a házas és családos
állapotukban maradhassanak*. *A *katolikus egyházba *már visszatért*
anglikán közösség *később felszentelendő férfijai számára azonban Benedek
pápa ugyanúgy a latin egyház kötelező papi cölibátusát írta elő.*

A katolikus egyház anglikán közösségének ordináriusa kizárólag egyedi,
rendkívüli esetben kérvényezheti, hogy az anglikán közösség számára nős
férfit szentelhessen pappá. Szigorú értelemben véve ilyen rendkívüli eset
lehet például, ha valaki nős anglikán *papnövendékként* vágyik a katolikus
egyházba való visszatérésre. Ilyenkor nem kell, hogy kivárja az anglikán
pappá szentelését az Egyházba való visszatéréshez: az ordináriusával együtt
kérvényezheti a római pápától, hogy növendékként térhessen meg, házas
emberként mégis rendkívüli lehetőséget kapva a pappá szentelésre.
*VI. Pál pápa a közvetlen előzmény*

A 2009-es *Anglicanorum coetibus* konstitúció a cölibátus előírásának és az
alóli felmentésének gyakorlatában (ld. VI. § 1.) Szent VI. Pál pápa
*Sacerdotalis
coelibatus*
<http://w2.vatican.va/content/paul-vi/en/encyclicals/documents/hf_p-vi_enc_24061967_sacerdotalis.html>
enciklikájának 42. pontját hivatkozza közvetlen előzményeként és követendő
normaként. Ebben *az 1967-ben kiadott enciklikában Pál pápa arra adott
engedélyt, hogy más, a katolikus egyházzal egységben nem lévő keresztény
közösség egy házas papja vagy lelkésze számára lehetőség nyíljon úgy
megtérni a katolikus egyházba, hogy az illető, megtartva a szolgálatát, nem
cölebsz emberként is felszentelt katolikus pappá válhasson.*

*VI. Pál pápa enciklikája semmiféle olyan lehetőséget nem említ, amely
szerint a katolikus egyházba már megtért közösségek a későbbiek során házas
férfiakat is pappá szentelhetnek.* Az enciklika 42. pontja kifejezetten
előírja azt is, hogy a megtérő házas papok papként való befogadásának
gyakorlata nem lehet a latin egyház papi cölibátusa gyakorlatának kárára.
Vagyis *a szent pápa kizárta annak lehetőségét is, hogy a megtért
közösségek engedéllyel létező házas papjait bárki hivatkozásként használja
a latin egyház cölibátusgyakorlatának fellazítására.*

XII. Piusz pápa ugyanígy anglikán (házas) papok visszafogadásával - amelyre
szintén hivatkozik Tornielli - ugyanazt a gyakorlatot követte, amit VI.
Pál: a már házas megtérő papoknak engedélyezte, hogy házas emberekként is
megmaradjanak a papi szolgálatban, de nem adott engedélyt arra, hogy az
Egyházba már megtért közösségek a házas férfiak felszentelésének
hagyományát megtartva szentelhessenek új papokat. Bár Piusz pápa vonatkozó
rendelkezései online nem elérhetők, VI. Pál pápa 1967-es és XVI. Benedek
pápa 2009-es, ezzel összhangban lévő rendelkezései nem hagynak kétséget
afelől, hogy XII. Piusz pápa is ugyane gyakorlat szerint járt el.
De mi a helyzet a keleti katolikus egyházak házas papjaival?

Egyháztörténész kutatók számára vélhetően nem azok, számunkra azonban
elérhetetlennek bizonyultak a katolikus egyházba megtért keleti
közösségekkel szembeni eredeti szentszéki engedmények. Ha e közösségek
valóban jóváhagyást kaptak Rómától arra, hogy ne csak a megtért házas
papjaik maradhassanak papi szolgálatban, de új papokat is szentelhessenek
házas férfiak közül, ez - ahogy XII. Piusz, VI. Pál, és XVI. Benedek pápák
példáin láttuk - bizonyosan szembenállt a latin egyházban elfogadott
gyakorlattal.


*Folytatni fogjuk...*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20191130/1809459f/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról