[Grem] !! Müller bíb.:"Az őszi pán-amazóniai szinódus munkadokumentuma eretnekséget képvisel"
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2019. Júl. 14., V, 19:14:05 CEST
Müller bíboros: "A szinódus az Egyház megváltoztatását készíti elő"
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/07/14/muller_biboros_a_szinodus_az_egyhaz_megvaltoztatasat_kesziti_elo>
Az
őszi szinódus munkadokumentuma "eretnekséget" képvisel. Meghúzta a
vészharangot a Hittani Kongregáció előző prefektusa.
https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/07/14/muller_biboros_a_szinodus_az_egyhaz_megvaltoztatasat_kesziti_elo
*"A pán-amazóniáról szóló szinódus az Egyház megváltoztatását készíti elő,
az a tény pedig, hogy Rómában rendezik meg, annak hangsúlyozására szolgál,
hogy egy 'új Egyház' veszi kezdetét." - jelentette ki Gerhard Müller
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/M%C3%BCller> bíboros, a Hittani
Kongregáció előző prefektusa az olasz La Nuova Bussola Quotidiana katolikus
híroldalnak nyilatkozva.*
*A híroldal július 11-én jelentetett meg
<http://lanuovabq.it/it/sinodo-amazzonia-un-pretesto-per-cambiare-la-chiesa>
interjút a bíborossal arról, milyen súlyos problémákat lát ő az októberben
rendezendő szinódus munkadokumentumában
<http://www.sinodoamazonico.va/content/sinodoamazonico/es/documentos/instrumentum-laboris-del-sinodo-para-la-amazonia.html>
("Instrumentum
Laboris"). A bíboros ennek kapcsán hangsúlyozta: "Ez csupán egy
munkadokumentum, ami nem bír tanítóhivatali tekintéllyel. **Ezért csak a
tudatlanok mondhatják azt, hogy akik ezt kritizálják, azok a pápa
ellenségei. Sajnos ezzel a trükkel bújnak ki minden párbeszéd alól.** Ha
ellenvetést teszel, rögtön a pápa ellenségének bélyegeznek."*
*Az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük a La Nuova Bussola Quotidiana
Gerhard Müller bíborossal készített interjúját. Az eddig megjelent cikkeink
a pán-amazóniáról szóló püspöki szinódusról ide kattintva
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/p%C3%A1n-amaz%C3%B3nia> érhetők el.*
*****
*[image: cardinal_muller_0.jpg]*
*Eminenciás úr, ön azt állítja, hogy "meg akarják változtatni az Egyházat".
De mik ennek a szándéknak a világos jelei?*
*Az Instrumentum Laboris egy olyan ideológiai szemléletet képvisel, aminek
semmi köze a kereszténységhez**. Meg akarják menteni a világot a saját
elgondolásaik alapján, ehhez pedig helyenként szentírási elemeket
használnak fel.* *Nem meglepő ezért, hogy bár **kinyilatkoztatásról,
teremtésről, szentségekről,* * a világhoz való viszony**ról beszélnek,* *szinte
egyáltalán nem hivatkoznak a II. Vatikáni Zsinat szövegeire,* amelyek pedig
ezeket meghatározták: a *Dei Verbum*ra, a *Lumen Gentium*ra, a *Gaudium et
Spes*re. *Szó sem esik az emberi méltóság eredetéről, a megváltás
egyetemességéről, az Egyházról, mint a megváltás szentségéről*. *Csupán
profán ötletek vannak,** amelyekről lehet ugyan társalogni*,* de ezeknek
semmi köze **a Kinyilatkoztatás**hoz*.
E* tekintetben úgy tűnik, fontos megemlíteni az Instrumentum Laboris 39.
pontját, ami "a különféle lelkiségek, hitvallások, és az amazóniai vallások
közötti átfogó és nélkülözhetetlen párbeszédről" beszél, "ami a különböző
kultúrák barátságos közeledését teszi szükségessé". Továbbá ezt mondja: "A
nem őszinte közeledés egymás felé és az a vállalati szemlélet, amely a
megváltást kizárólag a saját hitéhez köti, ártanak az ebben való
elköteleződésnek".*
*Úgy kezelik* *a Hitvallásunkat*, *mintha az a mi európai
véleményrendszerünk lenne.* *Pedig a Hitvallás Isten kinyilatkoztatása
Jézus Krisztusban, aki pedig az Egyházban van jelen.* * Más hit **nem
létezik*. *Vannak más filozófiai meggyőződések vagy mitológiai
kifejeződések, de ezidáig soha senki nem merte azt mondani, hogy például
Platón bölcselete Isten kinyilatkoztatásának egy formája.* A világ
teremtésében Isten csak az Ő létét nyilvánítja ki, mint a lelkiismeret, a
természettörvény vonatkoztatási pontját, *Jézus Krisztuson kívül azonban
nincs más kinyilatkoztatás*. A *lógos spermatikós* ("az Ige magvai")
koncepciója, amelyet a II. Vatikáni Zsinat vetett fel, nem jelenti azt,
hogy a Jézus Krisztusban kapott kinyilatkoztatás valamennyi kultúrában,
Jézus Krisztustól függetlenül létezik - vagyis mintha Jézus csupán egy
eleme lenne a Kinyilatkoztatásnak.
*Egyetért tehát Brandmüller bíborossal, amikor ő a dokumentum kapcsán
"eretnekségről" beszél
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/06/27/brandmuller_biboros_a_pan-amazoniai_szinodus_munkadokumentuma_eretnekseget_es_aposztaziat_kepvisel>?*
*Eretnekség? Nem csupán az, de ostobaság is. **Az eretnek ismeri a
katolikus tanítást, és úgy mond ellent neki.* *Itt azonban általános
zűrzavar van, aminek a középpontjában nem Jézus Krisztus áll, hanem ők
maguk, és az ő elképzeléseik a világ megmentéséről.*
*A dokumentumban az átfogó ökológia egy modelljeként szerepel az őslakos
embereknek az a "világlátása", hogy a szellemek és istenségek "egy
területtel és a természettel kapcsolatban állva" működnek. Ez szerintük
párhuzamban áll Ferenc pápának azzal a visszatérő gondolatával, hogy
"minden kapcsolatban áll egymással" (ld. 25. pont).*
*Ez a "világlátás" egy materialista felfogás, hasonló a marxizmuséhoz**,
aminek a végén az áll, **hogy azt csinálhatunk, amit akarunk.* *Mi azonban
a Teremtésben hiszünk, abban, hogy az anyag a természet lényegi formája, mi
pedig nem tehetünk meg bármit, amit csak akarunk.* *A teremtés Isten
dicsőségét szolgálja, *és számunkra egyúttal kihívás is: *arra vagyunk
hívva, hogy együttműködjünk Isten minden emberre kiterjedő megváltó
akaratával. A feladatunk nem* *az, hogy a természetet megőrizzük olyannak,
amilyen;* a* mi felelősségünk az emberiség előmozdítása, az oktatáson, a
társadalmi igazságosságon, a békén keresztül.* Ezért építenek a katolikusok
iskolákat, kórházakat - ez az Egyház küldetésének része. *A természetet **nem
szabad idealizálni, mintha az amazóniai régió maga a Paradicsomkert lenne,*
mert a természet nem mindig könyörületes az emberrel szemben. *Az amazóniai
régióban élnek ragadozók, vannak fertőzések és betegségek.* *Az ott élő
gyermekeknek és fiataloknak is joga van a jó oktatáshoz és a modern
orvoslás vívmányaihoz. Nem szabad **idealizálni a hagyományos gyógyászatot
úgy, ahogyan azt a szinódusi dokumentum teszi.* Egy dolog egy fejfájást
ellátni, és egy másik dolog komoly betegségekkel megküzdeni, vagy bonyolult
műtéteket elvégezni. Az embernek nemcsak joga, de kötelessége is mindent
megtenni az egészsége megőrzéséért vagy helyreállításáért. A zsinat is
nagyra értékeli a modern tudományt, mivel annak köszönhetően rengeteg
betegséget sikerült legyőznünk, lecsökkent a gyermekhalandóság, és az anyák
is kevesebb kockázatnak vannak kitéve.
*Az amazóniai bennszülöttek hagyományos kultúráját és vallásait mégis úgy
mutatják be, mint a természettel fennálló harmónia modelljét.*
*Az eredeti bűn után nincs **harmónia** a természettel.* *A természet
sokszor az ember ellensége, de legalábbis kettősség áll vele fent.
Gondoljon csak a négy alapelemre: föld, tűz, víz, levegő. A földrengések, a
tűzvészek, az árvizek, a viharok mind a természet megnyilvánulásai, amelyek
veszélyt jelentenek az ember számára.*
*Mindent az "ökológiai megtérés" kötelességének fényében kell
értelmeznünk...*
*Teljességgel el kell utasítanunk* *az olyan kifejezéseket, mint amilyen az
"ökológiai megtérés".* *Megtérni csakis az Úrhoz lehet, ennek pedig
következménye az, hogy ez a természetnek is javára válik.* *Nem tehetjük* *az
ökologizmust egy új vallássá. Itt egy panteista elgondolással állunk
szemben, amit* *pedig el kell vetnünk.* *A panteizmus nemcsak egy elmélet
Istenről, de az ember lealacsonyítása is. Az az Isten, aki önmagát a
természettel azonosítja, nem személy*. *Márpedig a teremtő Isten az Ő
képére és hasonlatosságára teremtett minket. Az imádságban kapcsolatba
kerülünk Istennel, aki meghallgat minket, és megérti, amit mondani akarunk.
Ez nem* *valamiféle miszticizmus, amiben a személyes mivoltunk feloldódik.*
*...és a Földanyáról is szó van.*
*A mi anyánk egy személy, és nem* *a Föld. **A hitbeli édesanyánk pedig
Mária. Az Egyházról is anyaként és Jézus Krisztus menyasszonyaként
beszélünk. Ezeket a kifejezéseket azonban nem szabad **kiterjesztenünk*.
Egy dolog, hogy tisztelettel vagyunk ennek a világnak minden eleme iránt,
de egy másik dolog az, ha ezeket idealizáljuk vagy istenítjük.* Isten**nek
ez az azonosítása a természettel az ateizmus egy formája,* Isten ugyanis
független a természettől. Itt teljesen figyelmen kívül hagyják a Teremtést.
*Az előző század '80-as éveinek elején az akkori Ratzinger bíboros már
látta azt
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/07/24/a_hittel_szembenallo_nehezsegek_ma_europaban_a_kesobbi_xvi_benedek_papa_profetai_figyelmeztetese_198>,
hogy a templomokban nem beszélnek a Teremtésről, és előre is vetítette
ennek drámai következményeit.*
Ami azt illeti, *ezek a tévedések a Teremtő és a teremtmény
összekeveréséből erednek*,* a természet Istennel való azonosításából, ami
többek között politeizmushoz vezet, mert minden egyes természeti elemet egy
istenséghez társítanak. **A bibliai egyistenhitűség lényege a Teremtő és a
teremtmény közötti ontológiai különbségtétel. Isten nem része az Ő művének,
Ő szuverén és minden teremtett dolog felett áll. *Ez a természetnek nem
lealacsonyítása, hanem éppen hogy felemelése. *Az ember ezáltal nem* *szolgája
többé az elemeknek*, *nem kell* *imádnia a tűz istenét, vagy áldozatokat
bemutatnia a tűz istenének *azért, hogy megbékítsen vele egy félelmetes
elemet. *Az ember végre szabad lehet.*
*Ennek a panteista víziónak a keretében, amit az Instrumentum Laboris
képvisel, az antropocentrizmust is bírálják, mint olyat, amit az Egyháznak
korrigálnia kell.*
*Abszurd dolog úgy tenni, mintha* *Isten nem lenne antropocentrikus. Az
ember áll a teremtés középpontjában, Jézus pedig emberré lett, nem **növénnyé.
**Ez egy* *az emberi méltóság**gal szembenálló eretnekség*. *Épp
ellenkezőleg: az Egyháznak hangsúlyoznia kell az antropocentrizmust, mert
Isten az embert az Ő saját képére és hasonlatosságára teremtette. Az ember
élete végtelenszer többet ér bármely állaténál.* *Ma ott tartunk, hogy ez
az elv az ellenkezőjére fordult: ha Afrikában megölnek egy oroszlánt, az
világbotrány, de amikor nálunk gyerekeket ölnek meg az anyaméhben, azzal
minden rendben van. * Sztálin is amellett érvelt, hogy az emberi méltóságot
ki kellene venni a középpontból - hogy azután rengeteg embert
kényszeríthessen arra, hogy csatornát építsenek, és áldozzák fel az
életüket a következő nemzedékekért. Ezek az ideológiák erre valók: arra,
hogy egyeseket uralkodóvá tegyenek mások felett.* Isten azonban
embercentrikus, a Megtestesülés embercentrikus. Az antropocentrizmus*
*elutasítása
csakis öngyűlöletből és mások gyűlöletéből fakad.*
*Az Instrumentum Laboris másik varázsszava az "inkulturáció", amit gyakran
társítanak a Megtestesüléshez ["incarnatio"].*
*A Megtestesülést **majdnem szinonímaként használni az inkulturációra az
egyik legfőbb megtévesztés.* *A Megtestesülés egy egyedülálló és
megismételhetetlen esemény: maga az Ige testesül meg Jézus Krisztusban*.
Isten nem testesült meg a zsidó vallásban, nem testesült meg
Jeruzsálemben. *Jézus
Krisztus egyedülálló. Ez egy alapvető pont, mert a szentségek a
Megtestesülésből erednek, azok a megtestesült Ige megjelenései*. Bizonyos
kifejezések olyan, központi szereppel bírnak a kereszténységben, amivel nem
szabad visszaélni.
*Térjünk vissza az inkulturációra: a szinódusi dokumentum szerint el kell
fogadnunk az őslakosok hitvilágát, rituáléit és szokásait. Ebben arra a
folyamatra hivatkoznak, ahogyan a korai kereszténység a görög világba
inkulturálódott. Azt mondják, ma ugyanezt kell tennünk az amazóniai
emberekkel.*
*Csakhogy a katolikus egyház sohasem fogadta el* *a görög és római
mítoszokat*. *Épp ellenkezőleg: elvetette** azt a civilizációt, ami semmibe
vette az embert a rabszolgasággal, elvetette Róma birodalmi kultúráját,
vagy épp elvetette a görögöknél szokásos pederasztiát.* *Az Egyház a görög
kultúra bölcseletére utalt, mint amiben olyan elemeket ismert fel, amelyek
előkészítették az utat a kereszténység számára*.* Arisztotelész a tíz
kategóriáját nem kitalálta: ezek valóságosan léteznek, ő pedig felfedezte
őket*. Ez történik a modern tudományban is: az nem valami olyasmi, ami csak
a nyugati világra tartozik, hanem olyan struktúrák és mechanizmusok
felfedezéséről szól, amelyek objektíve léteznek a természetben. *Ugyanez
igaz a római jogra is, ami nem valami mondvacsinált rendszer. Az bizonyos
jogi elvek felfedezéséről szól, amelyeket a rómaiak a közösség
természetében ismertek fel.* Egyes kultúrákban nincs meg ez a mélység. Mi
azonban nem a görög kultúrában élünk, *a kereszténység ugyanis teljesen
átalakította a görög és római kultúrát*. *Bizonyos pogány mítoszoknak lehet
pedagógiai dimenziója a kereszténység számára, ezek azonban nem olyan
elemek, amelyekre a kereszténységnek alapoznia kellene magát.*
*Az inkulturációnak ebben a folyamatában az Instrumentum Laboris
újraértelmezi a szentségeket is, különösen az egyházi rend szentségét,
azzal az alapvetéssel, hogy egy ilyen hatalmas területre nagyon kevés pap
jut
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/06/20/ha_egy_regioban_paphiany_van_miert_nem_kuld_oda_misszioba_papokat_az_egyhaz>.*
*Itt ismét azt demonstrálják, hogy **a megközelítésüknek semmi köze sincs* *a
kereszténység**hez*. I*sten Kinyilatkoztatása Krisztusban a szentségekben
válik jelenvalóvá, az Egyháznak pedig semmilyen hatalma nincs rá, hogy
megváltoztassa a szentségek sajátosságait. Ezek nem** tetszés szerinti
rituálék,* *a papság pedig nem* *egy szociológiai kategória, amit a
közösségen belüli kapcsolatépítésre kellene használni.* *Minden kultúrának
megvannak a rituáléi és szimbólumai,* *a szentségek azonban az isteni
kegyelem eszközei, ezért nem változtathatjuk meg sem **a tartalmukat, sem a
formájukat*. És nem változtathatjuk meg a rítust akkor sem, ha azt maga
Krisztus rendelte el.* Nem keresztelhetünk akármilyen folyadékkal,
természetes vízzel kell azt tennünk. Az Utolsó Vacsorán Jézus Krisztus nem
akármilyen italt és ételt vett, hanem szőlőbort és búzakenyeret. ** Erre
azt mondják
<https://catholicherald.co.uk/news/2019/03/09/eucharistic-yuca-not-on-the-table-at-amazon-synod-vatican-says/>:
de a búza nem terem meg az amazóniai régióban, vegyünk tehát valami mást.
Ez azonban nem inkulturáció. Nem csak azt akarják megváltoztatni, ami
egyházi törvény, de azt is, ami isteni joggal bír.*
*Egy utolsó dolog, Eminenciás úr: ön gyakran hivatkozik "rájuk" - azokra,
akik meg akarják változtatni az Egyházat. De kik azok az "ők"?*
Ez nem egy konkrét egyént vagy embercsoportot jelent. *Ez egy rendszer, egy
gondolkodásmód, aminek részei például azok, akik a szinódus előkészítésén
dolgoznak. Idomulni akarnak a világhoz: a házassággal, a cölibátussal, női
papokkal; mindent meg kell változtatni abban a meggyőződésben, hogy ezzel
új tavasz köszönt majd az Egyházra.* Mintha a protestánsok példája nem lett
volna már elég ahhoz, hogy ezt az illúziót eloszlassuk. *Ők nem látják,
hogy ezzel valójában elpusztítják az Egyházat; olyanok, mint a vakok, akik
szakadékba tartanak. Ha azonban valaki mond valamit, azonnal félreállítják,
és a pápa ellenségének bélyegzik.*
*A Catholic Herald főszerkesztője is kiakadt a pán-amazóniai szinódus
munkadokumentumán*
[image: new-project-5_sized-770x415xt.jpg]
*Lemondott a posztjáról
<https://pjmedia.com/faith/editor-in-chief-of-catholic-herald-resigns-after-blasting-garbage-synod-feeble-bishops-and-scandal-plagued-pope-francis/>**
a Catholic Herald brit katolikus hetilap főszerkesztője, Damian Thompson*,
miután összekülönbözött a lap új tulajdonosával az Egyház jelenlegi
irányvonaláról. A vita közte és a lapot májusban megszerző olasz
luxushotel-tulajdonos, Rocco Forte között azután pattant ki, hogy Thompson
az EWTN amerikai katolikus televízió *The World Over* műsorának* június
28-ai adásában <https://youtu.be/1TcVa4OST6A> élesen bírálta **a
pán-amazóniai szinódus munkadokumentumát. *
Az élő adásban *Thompson, miután kifejtette, hogy egyetért a német Walter
Brandmüller bíborossal abban*, *hogy az Instrumentum Laboris eretnekséget
képvisel,* így fakadt ki: *"[A]z amazóniai régió erdőire egy vatikáni
munkadokumentum úgy tekint, mint az isteni kinyilatkoztatás különleges
formájára! Az én reakcióm az volt, amikor elolvastam ezt a szemetet, hogy
ez olyan, mint egy PC [politikailag korrekt] Disney mozi, vagy mint egy
Avatár film, amit nyolcvanéves európai szocialisták írtak: 'Mondjátok meg,
ó bölcsek, mit üzennek nekünk az erdő szellemei!'"*
*Thompson 25 éven keresztül volt a Catholic Herald
<https://catholicherald.co.uk/> főszerkesztője*. *Miután** a vita **nyomán
a felmondás mellett döntött*, rövid időn belül *a Twitter oldalán ezt az
üzenetet tette közzé
<https://twitter.com/holysmoke/status/1146851382789660673>: "Ez az első
bejegyzésem szabad emberként. Immár nyilvánvaló, hogy Ferenc pápa mélyen
benne van borzasztó botrányokban. Az én aggodalmaim nem teológiaiak: egy
korrupt pápa látványa olyasmi, amit sohasem gondoltam, hogy látni fogok az
életem során."*
szinódus <https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/szin%C3%B3dus> Müller
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/M%C3%BCller> Thompson
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/Thompson> Trending
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/Trending> pán-amazónia
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/p%C3%A1n-amaz%C3%B3nia>
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190714/7df8229b/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról