[Grem] Jézus Szíve búcsú Kalocsán / Jézus szíve személyesen szeret minden egyes embert!
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2019. Júl. 10., Sze, 17:39:43 CEST
Isten külön-külön szeret, nem tömegként – Háromnapos Jézus Szíve-búcsút
tartottak Kalocsán
https://www.magyarkurir.hu/hirek/isten-kulon-kulon-szeret-nem-tomegkent-haromnapos-jezus-szive-bucsut-tartottak-kalocsan
Immár 157. alkalommal rendezték meg Kalocsán a hagyományos háromnapos Jézus
Szíve-búcsút június 28–30. között. Az ünnepi hétvége Bábel Balázs érsek
nyitó szentmiséjével vette kezdetét.
A főpásztor beszédében, miután elmondta, hogy a szív szó zsidó-keresztény
kultúránkban kiemelt helyet kapott, az ősi szó jelentéstartalmának
különböző szintjeit magyarázta a híveknek. Elsődleges jelentése szerint, ha
valakinek szívproblémái vannak, akkor a kardiológus orvosokhoz fordul, *hiszen
a szív az a szervünk, melynek munkája pótolhatatlan*. A következő jelentési
szint már a költészet irányába mutat. A gyermeket váró édesanyára mondják:
„szíve alatt hordja gyermekét” – ténylegesen, biológiailag is igaz, de már
bővebb jelentést hordoz, valamiképpen benne van kettejük
szeretetkapcsolata. Az irodalmi szinten is számos módon jelenik meg a szív
kifejezés, de ehhez már hozzákapcsolódik az erkölcsi szint is. Gondoljunk
csak a „kőszívű ember fiaira”.
*Az erkölcsi rend az a magaslat már, ahol az értelem, az akarat, sőt az
érzelem is megjelenik, *és kiszámíthatatlanná teszi az emberi személyt. A
Szentírás szintjén a teológiával érintkezik a jelentés tartalma. Az
ószövetségi Szentírás utolsó betűje „l”, az első pedig „b”: a „léb” szó
pedig a szívet jelenti, hiszen *az Isten törvényében benne dobog az Isten
szíve. **Isten törvénye** több mint jogszolgáltatás, hiszen ** felcsillan
benne az isteni irgalom. Jézus *ezt mutatja meg életével, hiszen *szelíd és
alázatos szívű, akiben nyugalmat talál az ember lelke**. A megváltás isteni
műve az irgalom,* mely a Jézus Szíve szimbólumában jól kifejezhető: az
üdvösség szimbólumává is vál*t. Az üdvösségtörténet mindig összefonódik a
világ történetével: az a korszak, amikor Alacoque Szent Margit és a
jezsuiták megteremtették Jézus Szíve tiszteletének kultuszát, válasz volt a
racionalizmusra, amikor azt hitték, hogy az ember egyszerűen értelme által
mindent megalkothat és megmagyarázhat.* *Ám az értelem **erkölcsiség és hit
nélkül a legnagyobb terrorba torkollik, amint azt a francia forradalom
megmutatta.*
Szombaton egész délután tartó szentségimádáson vett részt a hívő közösség.
Az esti ünnepi szentmisét Csorba Dávid kiskunhalasi káplán, iskolalelkész
mutatta be, aki a kalocsai búcsú történetéből indult ki szentbeszédében.
Megemlékezett róla, hogy 1887. június 18-án az ország történetének egyik
legtöbb áldozatot követelő vízi katasztrófája következett be: a biskói
kompkatasztrófában több mint kétszázan lelték halálukat a kalocsai búcsúra
tartva.
A búcsú harmadik napján a reggeli szentmisék után *ünnepi körmenet*ben
vonultak a hívek a Nagyboldogasszony-főszékesegyházhoz.* Az
Oltáriszentséget a búcsú szervezője és lelkiatyja, Mészáros István
kanonok-prépost vitte a menetben. A főmisét hagyományosan a
főszékesegyházban mutatták be*, az ünnep főcelebránsa és szónoka idén Fülöp
Ernő, a székesegyház kanonok-plébánosa volt. Beszédében *az isteni szív
szeretetét a Jó Pásztor képével magyarázta.*
Az isteni szív szeretete a Jó Pásztor képében mutatkozik be a szentírási
olvasmányokban. Fülöp Ernő elmondta, hogy a pásztor kép nagyon kedvelt volt
a próféták között, de a zsoltáros is szívesen használta, mert az isteni
szeretet közelségének leírására kifejezetten alkalmas. *Az ószövetségi
olvasmányban Ezekiel próféta is úgy beszél az Istenről, mint a pásztorról,
aki maga gondoskodik a nyájról: ügyel övéire, visszahozza őket
mindenhonnan, hazavezérli és legelteti őket*. Csupa olyan tevékenységet
végez, ami megnyugvást jelent a nyájnak. Olyan Istenünk van, aki
szeretetből közel jön hozzánk: együtt jár népével, és ez az együtt járás a
legbensőségesebb pontig jut el. *A Pásztor egy lesz közülünk, tanít és
gyógyít minket, elvégzi megváltásunk művét, és együtt marad velünk, itt
marad az Ő Egyházában, itt marad az Oltáriszentségben, az isteni szóban**.
Itt marad a szentségekben, a közösségben, a papságban. Folytonos jelenléte
a megnyugvás forrása.*
Ezután a szónok arról elmélkedett, hogy *Jézus szívének szeretete személyes*;
nem általános szeretet, hanem* konkrét és egyedi. Loyolai Szent Ignác
ismételte: „inkább tettekben, mint szavakban nyilvánul meg”,* elsősorban
„adni, és nem kapni akar”. *A Jó Pásztor még az életét is kész övéiért
áldozni.* Ahogy János evangéliuma megjegyzi: *minden egyes juhát ismeri és
szereti külön-külön,* nem tömegként. *Mindegyiknek ismeri nevét, gondját,
történetét*.
*A virtuális tömegtársadalomban, melyben élünk, könnyen előfordul, hogy az
embert elfelejtik, és névtelenségbe süllyed*. Életünk néhány számsorozattá
silányodik egy adószám, társadalombiztosítási szám vagy belépési kód
fogságában. A személytelen ember arcát nem kell látni. Az arc nélküli,
egyéniség nélküli, nem látható embert könnyű vezetni, könnyű eldobni, vagy
netán elpusztítani. *A halál retorikáját élő világban* *Jézus Szívének
szeretete az „élet evangéliuma”. Jézus Szíve nem feledkezik meg senkiről,
mindenkit szeret és névről ismer.*
Vizsgáljuk meg életünket, hogy nem távolodtunk-e el ettől az életet adó
szeretettől. Ha fáradtak vagyunk és elcsigázottak, mint az a tömeg, amelyen
Jézusnak megesett a szíve, mert olyanok voltak, mint a pásztor nélküli
juhok, akkor jusson eszünkbe a Pásztor ígérete, aki megkeresi, összegyűjti,
megmenti mindazt, aki elveszett – mondta a kanonok. Az ünnepi szentmise a
Jézus Szíve-litánia elimádkozásával, majd szentségi áldással ért véget.
*Forrás: Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye*
*Fotó: Koprivanacz Kristóf*
*Magyar Kurír*
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190710/6a3ca6d0/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról