[Grem] A magyar oktatás helyzete / Rétvári Bence interjú

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2019. Júl. 6., Szo, 10:06:18 CEST


 Politikai okból kezdik ki az eredményeinket
https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html
Az államtitkár szerint az ellenzék ragaszkodik a nemzeti kishitűséghez

*Nincs szégyenkeznivalója Magyarországnak az oktatási rendszer eredményei
miatt,* noha bizonyos körök politikai indíttatásból lépten-nyomon ennek az
ellenkezőjét állítják — szögezte le Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások
Minisztériumának parlamenti államtitkára, aki a Magyar Nemzetnek adott
interjújában felhívta a figyelmet *a hazai diákok nemzetközi sikereire, az
egymás után megnyert versenyekre és a magas színvonalon teljesített
külföldi felvételik*re is. Rámutatott, hogy* a tanári kar elöregedése**
kevésbé érinti a magyar oktatási rendszert,* mint mondjuk a németet, s
kitért *a közoktatási törvény módosításá*ra is.
2019. július 3. 16:58
<https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/113630-Politikai_okbol_kezdik_ki_az_eredmenyeinket.html#>

*– A hazai és a nemzetközi közvélemény egy része nagyjából minden héten
eltemeti a magyar jogállamiságot, de az utóbbi hetekben melléföldelték az
oktatási rendszerünket is. Írjuk azt a fejfájára, hogy élt 2019-ig?*

– Vannak, akik következetesen ragaszkodnak a nemzeti kishitűség
programjához, és egyre csak azt hajtogatják: Magyarország minden
tekintetben Nyugat-Európa mögött kullog. Számukra a magyar nemzet
történelme is lemaradástörténet, ami kizárólag arról szól, mikor miben
előztek meg minket mások. Mondhatnánk, hogy az ő bajuk, de mindenkire rá
akarják erőltetni a nézőpontjukat. Miközben a valóság az, *hogy a múltban
és a jelenben egyaránt sok minden van, amire büszkék lehetünk. Ilyen az
oktatási rendszerünk is.*

*– Nem csak a kincstári optimizmus beszél önből?*

– *2010 óta* minden elemében sokat fejlődött az oktatás, ezt mutatják az
azóta* elért eredmények*. Javaslom, hogy szemezgessünk kicsit az elmúlt
évek kormányzati döntései közül: bevezettük az* ingyenes tankönyvellátás*t,
2020 őszétől minden diák ingyenesen juthat hozzá a tankönyvekhez, ami
jelentős megtakarítást jelent a családoknak. * Ingyenessé tettük a
KRESZ-tanfolyamot, a KRESZ-vizsga letételét, a nyelvvizsgát, és mára közel
42 ezer fia­tal bizonyítványának az árát térítette meg az állam.*
Mindeközben annyi *informatikai eszköz *áll rendelkezésre a magas szintű
digitális tudás megszerzéséhez, valamint az élményszerű oktatás
biztosítására, mint korábban soha. *Csak ebben a tanévben 45 ezer laptopot,
24 ezer táblagépet, ötezer projektort és háromezer interaktív kijelzőt
kapnak az iskolák.* És akkor még nem beszéltünk a* kétszer két hetes nyelvi
tanulmányút*ról,* amelyet szintén az állam finanszíroz,* és amivel évente
140 ezer 9. és a 11. évfolyamos diák vehet részt külföldi nyelvi kurzuson.
Ez egy párját ritkító lehetőség egész Európában. Nem mellesleg 125 milliárd
forintból *sok száz település hatszáz tanintézményét újítjuk meg éppen*. A
2020-as költségvetésben pedig az oktatási kiadások megközelítik a 2080
milliárd forintot, ami több mint 633 milliárd forintos növekedést jelent
2010-hez, és közel ötvenmilliárdot 2019-hez képest. Melyik kormány
fordított utoljára ekkora figyelmet az oktatásfejlesztésre?

*– Nehéz lenne eltagadni a kormány intézkedéseit, a kritikus hangok egy
része nem is erre irányul, inkább azt kérik számon, hogy elengedték a
felsőoktatást; a hangsúlyok a szakképzés felé tolódtak el. Magyarországnak
valóban nem kellenek a diplomások?*

– Nem tudom, emlékszik-e rá, nekem beleégett a retinámba egy kép az
ellenzéki tüntetésekről: volt ott egy tábla, amire azt írták, „Érzem, hogy
butulok”. Az „internet népművészei” nagyon szerették, rengeteg mémet
készítettek erre alapozva. De szerencsére a magyar fiatalok helyzetére,
esélyeire az alapállítás egyáltalán nem jellemző. Sőt! Miközben sajnos
évről évre szűkül az a generáció, amelyet az oktatás érint, *2018-ben mégis
800 fővel nőtt a sikeresen érettségizők száma; a mesterképzésen részt vevő
hallgatóké tíz százalékkal; az osztatlan képzésben résztvevőké pedig 37
százalékkal emelkedett, és ötszázzal többen járnak doktori képzésre. *Ennyire
„nem kellenek” nekünk a diplomások. A célunk a gyermekek, tanulók iskolai
előmenetelének támogatása.

*– A mennyiségi mutatókat ­illetően tehát jól állunk. De mi a helyzet a
minőséggel? Az ellenzék előszeretettel hivatkozik ilyen-olyan nemzetközi
felmérésekre.*

– Akkor beszéljünk kicsit a nemzetközi tapasztalatokról is. Tudta, *hogy az
utóbbi években a Cambridge-i Egyetemen a magyar felvételizők érik el az
egyik legjobb eredményt? *Évekig a második legjobb eredményt hozták a
magyarok a felvételin, és idén már nem volt jobb nálunk, *megelőztük a
hazai pályán induló briteket, de még az oktatás egyik fellegvárának tartott
Szingapúrból jelentkező diákokat is.* Önmagában ez a tény bizonyíték arra,
hogy akik a magyar oktatási rendszer teljesítményét lebecsülik, ezt
elsősorban politikai indíttatásból teszik. Ám nem ez az egyetlen adat vagy
eredmény, amire büszkék lehetünk. Két, * joghallgatóknak szervezett
nemzetközi perbeszédversenyt nyertek meg hazai csapatok, de a diákjaink
sorra aratnak a technikai, robotikai és informatikai megméretéseken is*. A
balett grand prix-n ugyancsak az élen végeztek. Vagyis a magyar oktatás, a
magyar pedagógusok a humán, a természettudományos és a művészeti képzés
terén is olyan hátteret biztosítanak a tanulóiknak, hogy világszínvonalat
tudnak hozni.

*– Igen, csak kérdés, hogy meddig. Egyesek folyton azt hangoztatják, hogy a
jó szakemberek kiöregszenek, nyugdíjba vonulnak, a fiatalok pedig nem
mennek tanárnak.*

–* A tanárutánpótlás problémája nem magyar sajátosság, ez egy európai
szintű kihívás*. Viszont a magyar kormány időben észlelte és reagált rá.
Ennek köszönhetően az ötvenévesnél idősebb pedagógusok arányát tekintve az
unió legjobban teljesítő tíz országa közé tartozunk, azaz *nálunk a tanári
kar kevésbé elöregedett, mint mondjuk Németországban.* A pedagóguspálya
egyre vonzóbb, ezt bizonyítja a jelentkezések száma is, amely az elmúlt
években jelentősen emelkedett. Ehhez bizonyosan* kellett a
pedagógus-életpályamodell, hogy átlagosan ötven százalékkal nőtt a
pedagógusok bére, és a Klebersberg-ösztöndíj bevezetése.* De hogy konkrét
számokat is mondjak,* míg a németeknél a tanárok 45 százaléka idősebb
ötvenévesnél, nálunk 37.*

*A politikus úgy véli, büszkék lehetünk az oktatásunkra Fotó: Kurucz Árpád*

*– Egy régi toposz, hogy a tanári pálya elnőiesedett. Kell-e, lehet-e ezen
változtatni?*

–* Ez a megállapítás igaz – de már egyre kevésbé*. A diákoknak, egyetemi
vagy főiskolai hallgatóknak egyaránt szükségük van férfi- és női mintákra,
példaképekre. És e tekintetben, *úgy tűnik, trendfordulóhoz érkeztünk. A
középiskolákban mára 38:62-re javult a férfi tanárok aránya. A
felsőoktatásban ugyanakkor a női előadók száma gyarapszik mostanában, így
csökken az egyetemi oktatók körében a férfidominancia.*

–* Valamelyik balliberális lap a köznevelési törvény módosításáról azt
írta, hogy ez a jogszabály tulajdonképpen visszahozza a Kádár-kort.*

– A balliberális sajtó egy ideje lényegé­ben átvette az ellenzék szerepét.
Ugyanakkor, ha figyelmesen elolvassa a cikkeiket, azt látja, hogy nem
nagyon találtak fogást a köznevelési törvény módosításán. Amikor látszólag
mégis, akkor meg nem volt igaz, amit állítottak.

*– Például a magántanulói státus eltörlésére gondol?*

– Igen*, a magántanulókkal kapcsolatos hírverés jó példa erre, hiszen szó
sincs arról, hogy a kormány eltörölné az iskolán kívüli tanulás lehetőségét*
. Mi* azt szeretnénk, hogyha ezen a területen is érvényesülne a
jogegyenlőség, amit az új rendszer a korábbinál jobban biztosít majd*.
Továbbá azt, hogy az egyéni tanrend azoknak legyen elérhető, akiknek a
körülményei ezt valóban indokolják: például a sportolók vagy a tartósan
beteg gyerekek. E tekintetben a módosítás éppen a diákok és a családjuk
érdekeit tartja szem előtt. Továbbá* az eltérő joggyakorlatok és
visszaélések világának felszámolása a cél.* Tehát a támadások oka itt is
inkább a politikai érdek, mintsem a diákokért való aggódás.

*– Igaz az, hogy a törvényjavaslat előkészítése során nem hallgatták meg a
szakmai-érdekképviseleti szervezeteket?*

– Nem a véletlen műve, hogy a szakmai szervezetek kérésének
­megfelelően *bekerült
a tervezetbe például a pedagógusok céljuttatása, a külsős óraadó tanárok
óraszámának emelése és a végzős tanárszakos hallgatók bevonása az oktatásba*.
De ugyanez igaz a bérgarancia-alap megteremtésére is. Ennek egyébként az a
lényege, hogy a magánintézményekben tanító pedagógusok a munkáltató
fizetésképtelenné válása esetén is hozzájuthassanak az elmaradt bérükhöz.
Szintén *bekerült a tervezetbe *a Nemzeti Pedagóguskar régóta hangoztatott
javaslata,* az igazgatói életpálya.* Ez érezhető jövedelememelkedést jelent
majd az iskolaigazgatóknak.

*– Kissé mintha elsikkadt volna, hogy a javaslatuk elfogadása komolyan
érinti az óvodákat is. Erről mit lehet tudni?*

– *Az óvoda a magyar oktatási rendszer egyik legfontosabb eleme.* E téren
két kérdéssel kellett foglalkoznia a kormánynak. Az egyik *a kapacitás
növelése, ami mára már jó úton halad.* A következő években számos új óvoda
épül, többet pedig felújítanak. Az elmúlt években *közel ezerrel nőtt az
óvodapedagógusok száma és tízezerrel az óvodai férőhelyeké. *Ezzel
párhuzamosan pedig csökkent az egy pedagógusra jutó gyermekek száma*, így
minden óvodásra nagyobb figyelem juthat. *A másik egy tartalmi elem. A
gyerekek életében nagyon markáns választóvonal van az óvoda és az iskola
között. Ezen úgy szeretnénk változtatni, hogy *a nagycsoport, tehát az
óvoda utolsó éve egyre hangsúlyosabban iskola-előkészítővé válik, ami
elősegíti az iskolai érettséget és könnyebbé teszi a beilleszkedést az
iskolai keretek közé.*
magyarnemzet.hu

<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190706/91fd3fcc/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról