[Grem] Mai tanácsolt ünnep: Gyertyaszentelő Boldogasszony + népszokások
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2019. Feb. 2., Szo, 16:55:59 CET
Urunk bemutatása – Gyertyaszentelő Boldogasszony
2019. február 2. szombat, 12:01
https://www.magyarkurir.hu/hirek/urunk-bemutatasa-gyertyaszentelo-boldogasszony-20190201143941
A mai ünnepen arra emlékezünk, hogy *Szűz Mária, negyven nappal Jézus
születése után, bemutatta gyermekét a jeruzsálemi templomban.*
<https://www.magyarkurir.hu/img.php?id=93986&v=0&img=o_gyertyaszent_fraang.jpg>
*Fra Angelico: Jézus bemutatása a templomban (1440–42)*
A szokásnak megfelelően *a szülők, Mária és József áldozatként két gerlicét
vagy galambfiókát ajánlottak fel, és az Úrnak szentelték az elsőszülött
fiút.** A mózesi törvény szerint előírt áldozat fölajánlásakor jelen volt
Anna és Simeon is, aki a nemzeteket megvilágosító világosságnak nevezte
Jézust. *
A világ világosságával való találkozás szimbólumaként alakult ki *a
gyertyaszentelés szokása*.* A gyertya* mint Jézus Krisztus jelképe egyike a
legrégibb szentelményeknek. Már az ókeresztény korban *Krisztus jelképé*vé
vált: *magát fölemészti, hogy másoknak szolgálhasson.*
<https://www.magyarkurir.hu/img.php?id=93986&v=0&img=o_sreteniye_02.jpg>
*Giotto di Bondone: Krisztus bemutatása a templomban (1306)*
*Az Úr Jézus bemutatását (praesentatio Domini) Jeruzsálemben már a 4.
században megünnepelték, ekkor még február 14-én, mivel karácsonyt január
6-án ülték.* Attól kezdve, hogy Jézus születésének ünnepnapja december
25-ére került, Jézus bemutatását február 2-án kezdték ünnepelni.
*Róma a 7. században fogadta el e liturgikus napot, a Simeon és a kisded
Jézus találkozására utaló hypapante (találkozás) néven – ekkor találkozott
először Jézus az emberiséggel, az emberekkel, akikért megtestesült.* Az agg
Simeon felé fordult, nagy örömmel ismerte fel benne az üdvösség hozóját:
karjába vette a gyermeket, és áldotta Istent, hogy megérhette ezt a boldog
napot.
<https://www.magyarkurir.hu/img.php?id=93986&v=0&img=o_rembrandt_simeon’s_song_of_praise.jpg>
*Rembrandt: Simeon hálaéneke (1669)*
*Simeon hálaéneke, a Nunc dimittis (Lk 2,29–32) *a napi zsolozsma állandó
része, a kompletórium kantikuma.
*„Most bocsátod el, Uram, szolgádat,a te igéd szerint békességben,mert
látták szemeim üdvösségedet,melyet minden nép színe előtt
készítettél,világosságul a nemzetek megvilágosításáraés dicsőségére
népednek, Izraelnek.”*
A 10. századtól a nyugati egyház liturgikus könyvei egyre inkább Mária
tisztulását emelték ki, és erről nevezték el az ünnepet: *purificatio*.
Majd a keleti egyház hagyományával teljes összhangban 1960 óta ismét az Úr
ünnepeként, Urunk bemutatásaként tartjuk számon.
*Találkozás az Úrral (15. század)*
Az 1092-es szabolcsi zsinat a kötelező ünnepek közé sorolta. *A 20. század
elejétől tanácsolt ünnep.*
*Mindenható, örök Isten, egyszülött Fiadat ma emberi testünk valóságában
mutatták be templomodban. Tisztítsd meg szívünket, hogy méltók legyünk
egykor mi is megjelenni előtted. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad
által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten
mindörökkön örökké. Ámen.*
<https://www.magyarkurir.hu/img.php?id=93986&v=0&img=o_gyertyaszent.jpg>
*Guido da Siena: Jézus bemutatása a templomban (1270-es évek)*
*Szent II. János Pál pápa 1997-ben nyilvánította február 2-át,
Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepét a megszentelt élet világnapjává.
Azóta ezen a napon az egyház azt a mintegy egymillió férfit és nőt is
ünnepli, akik a világon megszentelt életet élnek.*
Az ünnep célja: hálát adni Istennek a megszentelt élet ajándékaiért,
előmozdítani a hívek körében ennek az életformának az ismeretét és
szeretetét, valamint lehetőséget adni a megszentelt életet élőknek, hogy
tudatosuljon bennük életük szépsége és azok a csodák, amelyeket az Úr
bennük és általuk művel az egyház és a világ javára.
Imádkozzunk a szerzetesekért és a megszentelt életet élőkért, valamint a
hivatásokért!
* * *
*A magyar paraszti hagyományban a szentelt gyertya a bölcsőtől a koporsóig
elkísérte az embert:* keresztelésig az újszülött mellett világított; amikor
a fiatal anya először ment templomba, szintén gyertyát vitt a kezében;*
gyertyát égettek a súlyos beteg mellett, szentelt gyertyát adtak a haldokló
kezébe, hogy az ördög ne tudjon rajta győzedelmeskedni, körül is járták az
ágyát, megkerekítették
<http://elfelejtettszavak.blogspot.hu/2014/09/megkerekit.html> a testét
vele, hogy mintegy elzárják a leselkedő gonosz elől.* Bő, Osli asszonyai
szerint *a gyertya fénye mutatja a haldoklónak a mennyei utat, füstje pedig
elűzi, távol tartja a lélektől a gonoszt.*
*A szentelt gyertyát a sublótban, ládafiában tartották, vagy szalaggal
átkötve a falra helyezték, és főképpen vihar idején gyújtották meg és
imádkoztak mellette.*
<https://www.magyarkurir.hu/img.php?id=93986&v=0&img=o_gyertyaszent_neprajz.jpg>
*Gyertyaszentelésre induló menyecske és leányok;*
*Csömör, Pest-Pilis-Solt-Kislun vm.**(Forrás: Sulinet Tudásbázis)*
A szegedi táj népe úgy tartotta, ha szenteléskor nem alszik el a gyertya,
akkor jó méztermés lesz. Ez utalás a gyertya viaszára. * Kiszombori
asszonyok a szentelésről hazaérve a gyertyából egy csipetnyit a kilincsre
tettek, hogy mindig békesség legyen a háznál, és megveregették vele a
gyümölcsfákat, hogy szépen teremjenek.*
A magyar népi kalendáriumban Gyertyaszentelő Boldogasszony napja idő- és
termésjóslásai szerint a hátralévő tél negyvenes rámutatónapja. A naphoz
fűződő időjóslás egy középkori deák szentenciát őriz, eszerint: *ha
Gyertyaszentelőkor süt a nap, hidegebb lesz, mint előtte volt. (Vagyis: ha
a medve meglátja árnyékát, visszabújik barlangjába, mert hideg napok jönnek
még.)*
Forrás:
*Magyar katolikus lexikonMagyar néprajzi lexikonBálint Sándor: Ünnepi
kalendárium I.*
*Ková*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190202/4f23a013/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról