[Grem] Interjú.2.rész / G. Müller bíb-sal pl. az egyházi szexuális visszaélésekről
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2018. Okt. 10., Sze, 21:06:49 CEST
Az EWTN interjúja Gerhard Müller bíborossal - Második rész
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/10/10/az_ewtn_interjuja_gerhard_muller_biborossal_masodik_resz>
*Október 4-én Gerhard Müller
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/M%C3%BCller> bíboros, a Hittani
Kongregáció előző prefektusa
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2017/07/01/varatlan_szemelycsere_a_hittani_kongregacio_elen>
volt az amerikai EWTN katolikus televízió "The World Over" műsorának
vendége <https://youtu.be/vIxfnXRZ7Pc>, ahol a műsorvezető, Raymond Arroyo,
közel negyven percen át kérdezgette őt különböző aktuális témákról. A
beszélgetés összefoglalóját terjedelmi okokból két részletben közöltük. Az
alábbiakban az interjú második felének összefoglalóját olvashatják. Az első
rész összefoglalója ide kattintva
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/10/08/megszolal_a_hittani_kongregacio_elozo_prefektusa_az_ewtn_interjuja_gerhard_muller_biborossal>
olvasható. A műsor teljes videója, angol nyelven, az összefoglalónk végén
beágyazva megtekinthető.*
*[image: muller_ewtn_ii.png]A papi visszaélési ügyek kezelésének módjáról*
Folytatva a szexuális visszaélésekkel szembeni fellépés témáját, Gerhard
Müller bíboros, a kiskorúak ellen elkövetett visszaélések kivizsgálásáért
felelős Hittani Kongregáció korábbi prefektusa bírálta a vizsgálatok
eredményeinek jelenlegi kezelését. Mint mondta:
Az áldozatoknak joga van tudni a Kongregáció döntéseiről. Normális
körülmények között őket ezekről nem informálják. Meg kellene újítanunk az
eljárásnak ezeket a pontjait. Ezek nem isteni jogúak. Tanulnunk kell a
polgári jogból és bíróságoktól is, és nagyobb függetlenségre lenne szükség
a vizsgálatokban és ítéletekben.
A riporter, Raymond Arroyo, ezután egy idézetet közölt Ferenc pápa
legutóbbi repülős interjújából
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/09/26/kikerulte_a_visszaelesek_es_a_mccarrick-vigan_ugy_temajat_ferenc_papa_a_repulointerjujan>,
amelyen a Szentatya határozottan kijelentette: *"Olyan sok elítélő végzést
kaptam a Hittani Kongregációtól, én pedig azt mondtam, gyerünk tovább,
gyerünk tovább. Soha egyetlen terhelő ítélet után sem írtam felmentő
kérvényt. Ebben nincs alku."* (Ferenc pápa, 2018. szeptember 25.).
*"Ön is így látta ezt?"* - tette fel a kérdést Müller bíborosnak a
riporter, miután az interjú első felében
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/10/08/megszolal_a_hittani_kongregacio_elozo_prefektusa_az_ewtn_interjuja_gerhard_muller_biborossal>
Mauro Inzoli korábban nyilvánosságot kapott esete kapcsán
<https://www.facebook.com/KatolikusValasz/posts/1918984351496011>
szóbakerült, hogy Ferenc pápa valóban enyhítette több gyermekmolesztáló pap
büntetését, amelyeket még XVI. Benedek pápa idején a Hittani Kongregáció
kiszabott rájuk.
A kérdésre az egykori prefektus így válaszolt:
Mindig viszonylag jó kapcsolatom volt a Szentatyával, és ő bátorított
engem. De aztán egy speciális kollégiumot hozott létre, a Kongregáción
belül ugyan, de a Kongregációról leválasztva, egy tízfőset, akik a
folyamodványokat elkészítették. Ők sok esetben a mi álláspontunkkal
ellentétesen döntöttek a büntetések feloldásáról. Közülük egyesek azon a
véleményen voltak, hogy nem laicizálhatunk egy papot. Teljességgel ellene
voltak ennek. Szerintük ez helytelen - büntetést ki kell ugyan szabni, de
az nem lehet a papságból elbocsájtás. És mindig ez a vita ment a háttérben.
Most pedig látjuk az eredményét ennek a teljességgel téves vagy naív
politikának. Nem értették meg, és semmit sem tanultak a tapasztalatainkból.
Csak megismételni tudom az én felfogásomat: ha a visszaélés ennyire súlyos,
úgy az egyetlen megoldás és igazságtétel az áldozat felé az, ha az
elkövetőt elbocsájtjuk a papságból. Ha papként jó pásztor vagy, akkor nem
teheted tönkre a nyájadat.
Ez az egyetlen kiút ebből a válságból. És nem azért vagyunk ebben a
válságban, mert a püspökök ennyire rosszak vagy rosszul gondolkodnak. Hanem
azért, mert ennyire naívak. Nem tudnak eleget azokról a szörnyű
következményekről, amikkel az áldozatok szembenéznek.
*"Ez tehát a téves irgalomfelfogásra vezethető vissza?"* - kérdezett vissza
a riporter. A bíboros így felelt:
Ez a '60-es, '70-es évekre nyúlik vissza. Volt egy olyan felfogás, hogy
Jézus a szeretetről prédikált, és hogy nincs szükségünk törvényekre az
Egyházban. De ez ostobaság! Hiszen mi emberi közösség vagyunk. A szeretet
Istentől ered, de mi bűnösökké válhatunk, bűncselekményeket követhetünk el.
Az Egyházban ezért szükség van büntetésekre a tagokkal, különösen a klérus
tagjaival szemben. És vissza kellene térnünk a régi rendszerhez. Az jobb
volt. Át kellene dolgoznunk a büntetőjogot és kánonjogot, hogy túljussunk
ezen a válságon.
*A gazdasági visszaélések megfékezéséről*
A riporter ezután felvetette, hogy a Vatikánban pénzügyi vizsgálatokra
lenne szükség, olyanokra, amilyeneket George Pell
<https://en.wikipedia.org/wiki/George_Pell> bíboros is kezdeményezett.
Arroyo szerint a tapasztalat az, hogy az ilyen vizsgálatok egyéb más
visszaéléseket is feltárnak. Ezután a bíboros véleményét kérdezte erről.
Mint Müller bíboros elmondta, szerinte szükség van ugyan a Vatikán
újraszervezésére, de ugyanakkor újfajta gondolkodásmódra is. A bíboros
Németország és az Egyesült Államok pénzügyi világát hozta fel, mint pozitív
példákat, ezekben az országokban ugyanis szerinte világos és átlátható,
hogy mely pénzek milyen felelősségi körbe tartoznak, és így azok mire
használhatók.
*A katolikus tanítás "megreformálási" kísérleteiről*
A tanítás "megrontásáról" szólva, a riporter szerint tény, hogy Müller
bíboros az *Amoris Laetitia* vitájában kitartott amellett
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/02/18/amoris_laetitia_a_megvalosult_freiburgi_lazadas>,
hogy az Oltáriszentség nem szolgáltatható ki újraházasodott elváltaknak, mi
több, maga a kérdés előkerülése is aggasztotta a bíborost. Ezt leszögezve,
az interjú folytatásában a volt prefektus ezt lényegében megerősítette.
Folytatva azonban a monológját, a riporter arra mutatott rá, hogy az
ifjúsági szinódus kapcsán furcsa terminológiák kerültek elő a hivatalos
egyházi kommunikációban. Mint mondta, most először fordult elő az Egyház
történetében, hogy egy vatikáni dokumentumba bekerült az "LMBT" jelző
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/06/21/miert_beszel_az_ifjusagi_szinodus_munkadokumentuma_lmbt_fiatalokrol>,
az *"LMBT fiatalok"* szókapcsolatban használva. A riporter arra is
emlékeztetett, hogy Lorenzo Baldisseri bíboros, a szinódus főtitkára azt
mondta
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/06/21/miert_beszel_az_ifjusagi_szinodus_munkadokumentuma_lmbt_fiatalokrol>,
hogy maguk a fiatalok kérték, hogy a szinódus során ezt a fogalmat
használják, erről azonban hamar kiderült
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/06/21/miert_beszel_az_ifjusagi_szinodus_munkadokumentuma_lmbt_fiatalokrol>,
hogy nem igaz, a bíborosnak pedig ezért visszakoznia is kellett.
Arroyo ezek után feltette a kérdést Müller bíborosnak: mit gondol
egyáltalán erről a sok szinódusról? Nem gondolja-e úgy, hogy ezek már úgy
működnek, mintha *"mini II. vatikáni zsinatok"* lennének?
Müller bíboros szerint:
A püspöki szinódus nem egyetemes zsinat, nincs ilyen felhatalmazása. Még
amikor a pápa felhatalmazásról is beszél, ez nem tanítóhivatali tekintélyt
jelent. A pápa nem változtathatja meg az Egyház alapvető felépítését, nem
adhat új definíciót arra, mi a pápaság, mi Róma püspökének elsősége, és mit
tehetnek a püspökök.
Ezek mögött a szinódusok mögött azonban van egy olyan mozgalom, amelyik meg
akarja változtatni az Egyház tanítását. A tanításnak van fejlődése, de ha
ma 'A'-t mondasz, holnap meg 'B'-t, az nem fejlődés, hanem minden bizonnyal
ellentmondás. És ez teljességgel lehetetlen: ha valaki halálos bűnben van,
nem részesülhet szentáldozásban addig, amíg nem gyónt meg, és nem kapott
feloldozást. És nincs lehetőség megváltoztatni a szentségtannak ezt az
alapját. És a szexuális erkölcsre vonatkozó hatodik parancsolat alapján nem
lehet elfogadni a homoszexualitást, mint gyakorlatot. Ez a hatodik
parancsolat ellen van. És magának Istennek a törvényei szerint a
szexualitás megélésének egyetlen legitim módja a számunkra, keresztények
számára, a törvényes házasság.
A riporter itt felvetette, hogy a pápa nemrég hozott új szabályozása
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/uj-apostoli-konstitucio-szabalyozza-puspoki-szinodusokat>
a püspöki szinódusokról az, hogy ha a záródokumentumot a pápa jóváhagyja,
úgy az a továbbiakban automatikusan tanítóhivatali tekintéllyel bír. Müller
bíboros erre úgy válaszolt:
Nem tudom, honnan jött ez az ötlet. Úgy tűnik, mintha ez ellentmondásban
lenne az I. és II. Vatikáni Zsinatok határozataival. A rendes tanítóhivatal
az Egyház mindennapi tanítása, és nem pedig egy szinódusé. Egy szinódus
ugyanis bizonyos püspökök gyűlése, de nem egyetemes zsinat, és nem is helyi
szinódus. Ezért nincs olyan tekintélye, amiről beszélünk. De ha a pápa egy
ilyen dokumentum elkészítése után azt mondja, hogy ez az én tanításom, úgy
a pápa tanítása pedig mindig összhangban kell, hogy legyen a Szentírás
tanításával, az Apostoli Hagyománnyal, és mindazzal, amit a Tanítóhivatal
korábban kimondott. Ezek között nem lehet ellentmondás.
A tanítás megváltoztatását szorgalmazó püspökökről és bíborosokról Müller
bíboros ezután azt mondta:
Ezeknek az embereknek a pápa mellett - a 'barátainak' - az a furcsa
elképzelése van, hogy az Egyház tanítása túlságosan kemény, és jobban
kellene alkalmazkodnunk a mai kor felfogásához. Szerintük Isten Népére és a
püspökökre kellene hallgatnunk. Csakhogy Isten Népének és a püspököknek is
mindenekelőtt Istenre kellene hallgatniuk. Nem mi vagyunk az Egyház urai,
és a pápa sem az Egyház főnöke. Nem tehet azt, amit akar. Ahogy XVI.
Benedek pápa mondta: az Egyházban a pápát köti legjobban az Igazság, a
kinyilatkoztatott igazság, a kinyilatkoztatott hit. És én úgy gondolom,
hogy a pápa mellett sokan nagyon alacsony szinten értik csak a katolikus
teológiát.
*A kínai-vatikáni megállapodásról*
A riporter az interjú utolsó szegmensében a kínai-vatikáni megállapodásról
kérdezte Müller bíboros véleményét. Ahelyett, hogy Müller bíboros erről
kifejtette volna a saját véleményét, határozottan így válaszolt:
Én inkább Zen bíborosban <https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/Zen> bízok,
mert neki minden tapasztalata megvan a kommunistákkal, az összes
hazugságukkal és az üldözésekkel, amiket elkövettek. Persze a pápáé a
hivatal, és övé a feladat, hogy visszahívja ezeket a szakadárokat a teljes
egységre az Egyházzal - de a kérdés az, hogy milyen áron? Kiegyezhet az
Szent Egyház, Krisztus Teste az ateista kommunistákkal?
És bár nem vagyok szakértő ezekben a kérdésekben, a diplomáciában, ahol a
utak nem teljesen világosak, de nekem teológusként az első a
Kinyilatkoztatás igazsága, az Egyház autonómiája a tanításában és a vallási
életében. [...] Az én kérdésem [ezért] az lenne, hogy tiszteletben
tartják-e itt a katolikus egyház szabadságát? Mert csakis ez lehet a
megbékélés alapja.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20181010/cac9ba5e/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról