[Grem] Szexuális visszaélés és homoszexualitás a papságban / Brandmüller bíboros
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2018. Nov. 20., K, 18:22:40 CET
Brandmüller bíboros: Szexuális visszaélés és homoszexualitás a papságban
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/11/19/brandmuller_biboros_szexualis_visszaeles_es_homoszexualitas_a_papsagban>
"Szembenézni
a válsággal – a történelem tanulságai."https://katolikusvalasz.blog.hu
/2018/11/19/brandmuller_biboros_szexualis_visszaeles_es_homoszexualitas_a_papsagban
*Az alábbiakban a teológus és egyháztörténész Walter Brandmüller
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/Brandm%C3%BCller> bíboros, a Pápai
Történelemtudományi Bizottság nyugalmazott elnökének írását adjuk közre
magyarul, teljes terjedelmében, amely eredetileg november 7-én jelent meg
<https://www.kath.net/news/65778> német nyelven az osztrák kath.net
<http://kath.net> oldalon.*
*****
[image: brandmuller.jpg]*A papság* *körében, sőt, az amerikai, ausztráliai
és európai Egyház vezetői között is szinte járványszerűen terjed a
szexuális visszaélés és a homoszexualitás*. Ez a tapasztalat *alapjaiban
rengeti meg korunk** Egyházát*, *sokkoló hatása szinte bénító*. Olyan
jelenségről van szó, amely, bár régen is előfordult, a mai, rémisztő
nagyságrendjében *egészen a XX. század közepéig ismeretlen volt.* Fel kell
tehát tenni azt a kérdést, hogyan juthattunk el idáig.
A választ keresve* két tényező*re kell irányítani a figyelmünket:* egyrészt
a mai, parttalanul liberális társadalom*ra, *másrészt az utóbbi évtizedek
erkölcsteológiájára és annak képviselőire*. *Néhány véleményvezér közülük
elhagyta* *a klasszikus, a természetjogon és a kinyilatkoztatás teológiáján
alapuló felfogást* *s új elméleteket kezdett hirdetni.* *Autonóm
erkölcs*, *amely
az általánosan kötelező normákat* *nem akarja elismerni,* *konzekvencializmus,
amely* *egy cselekvés etikai minőségét* *a következményei alapján ítéli
meg,* vagy *a szituációs etika,* *amely** egy tett jó vagy rossz jellegét
az emberi cselekvés *mindenkori *konkrét körülményeitől teszi függővé –* *az
erkölcsteológia ilyen és ehhez hasonló irányzatait képviselték a
professzorok a teológiai szakokon és a papi szemináriumokban, amelyeket
természetesen a szexuális erkölcsre is kiterjesztettek*.* Így lehetett a
homoszexualitást is erkölcsileg elfogadhatónak beállítani*, *s a Szentírás
erről alkotott egyértelműen elítélő kijelentéseit* *korfüggőnek,
historikusnak, vagyis meghaladottnak tekinteni.*
Ennek hátterében az a már ’klasszikus’ modernista felfogás áll, hogy – az
’evolúció’ sémáját követve – az emberiség egyre magasabb kulturális szint
irányába való fejlődésének dinamikája a vallásra és az erkölcsre is
érvényes. *Eszerint egy már éppen elért, magasabb tudatossági szinten ma
már erkölcsileg megengedett az, ami tegnap még tiltott volt.* Ismert
neveket lehet említeni ezekkel az elméletekkel kapcsolatban, olyanokat is,
akik pápai egyetemeken oktattak, de nem mentették fel őket a
hivatalukból. *Hamarosan
látszottak a következmények: papi szemináriumok váltak, különösen az
Egyesült Államokban, a homoszexualitás melegágyaivá.* Malachi Martin
ex-jezsuita írt az így kialakult helyzetről az 1996-ban megjelent *The
Windswept House* című regényében, amely napjainkra megdöbbentő valósággá
vált.
E romlottság nyilvánosságra kerülésére a megdöbbent, de ugyanakkor
felháborodott katolikus hívek széles fronton reagáltak, mint ezt a
különböző világhálós oldalak, stb., meggyőzően bizonyítják.
Következményként kezdtek megcsappanni a katolikus hívek alapítványaiból a
Vatikán kasszáiba egyébként bőven folyó pénzforrások. Nem a püspökök, hanem
a hívek ragadták magukhoz a kezdeményezést. A megszokott bőséges adományok
visszatartását jogosnak mondható protestként kell felfogni Rómának a
jelenlegi válsághelyzetben tanúsított elégtelen hozzáállásával szemben. S
éppen ezzel a magatartással követtek a hívők - valószínűleg tudtukon kívül
– egy késő középkori történelmi mintát.
*A XI-XII. századi olasz Egyházban ugyanis hasonló helyzet alakult ki. Az
első évezred folyamán a jelentős bevételek miatt a pápaság, a püspöki
székek, sőt, az egyszerű egyházi hivatalok is egyre vonzóbbá váltak, ezért
viták, harcok, sőt pénzügyi alkuk segítségével igyekeztek ezeket
megszerezni. Ezt a beteg jelenséget simóniának nevezik Simon mágus nevéről,
aki pénzt ígért Péternek azért, hogy megkapja a Szentlélek adományait.
Ehhez társult a világi uralkodók igénye arra, hogy beleavatkozzanak a
magasabb egyházi hivatalok elosztásába – laikus invesztitúra –, és
természetesen számos pap konkubinátusa is.*
*Még a pápaság is hasonló sorsra jutott: a IX. és X. század folyamán
áldozatul esett két római nemesi nemzetség viszályának. Ezek a családok
azután – semmitől sem visszariadva - saját fiaikat és rokonaikat helyezték
a pápai székbe. Közöttük voltak olyan, nagyon fiatal és erkölcsi tartás
nélküli férfiak is, akik Péter utódaként inkább uralkodóként, s nem az
Egyház legfőbb pásztoraként viselkedtek.*
*E fejlemények következtében valamilyen okból kifolyólag a homoszexualitás
is oly mértékben elterjedt az Egyházban, hogy 1049-ben Damjáni Szent Péter
a frissen megválasztott pápának, IX. Leónak (1049-1054) átnyújtotta a Liber
antigomorrhianus című levelét erről az Egyház és sokak lelki üdvét
veszélyeztető jelenségről.** A traktátus címe a Ter 18 alatt olvasható
Szodoma és Gomorra történetére utal, amely városokat Isten a bűneik miatt
megsemmisítette*.* Damjáni Szent Péter valószínűleg hathatós fellépést várt
a reformerként ismert pápától a széles körben elterjedt vétekkel
szemben.* *Azt
írja: „A homoszexualitás rákfenéje befészkeli magát az Egyház testébe. Vad,
őrjöngő bestiaként tombol Krisztus nyájának akoljában olyan vakmerően és
olyan fékezhetetlenül, hogy sokak lelki üdvössége a laikusok rabigája alatt
nagyobb biztonságban van, mint az Isten szolgálatába való önkéntes belépés
után a Sátán zsarnokságának vastörvénye alatt”, amely a klérusban
uralkodott.*
*Rendkívül figyelemre méltó, hogy szinte ugyanabban az időben kezdett
kialakulni egy laikus mozgalom, amely nemcsak a klérusban uralkodó
erkölcstelenségek, a papok konkubinátusa ellen lépett fel, hanem a világi
hatalmasságoknak az egyházi hivatalok megszerzésére irányuló beavatkozása,
és e hivatalok kiárusítása ellen is.* *Hiszen éppen emiatt szüremkedtek be
olyan egyének a klérusba, akik nem tudtak és nem is akartak a papi
állapotnak megfelelő életet élni. A világi uralkodóknak gyakran fontosabb
volt az Egyház javánál az, hogy a püspöki székben a hű vazallusuk üljön.*
*Ez **ellen emelte fel szavát a Pataria nevű széleskörű népi mozgalom,
melynek vezetői milánói nemesek voltak, a hívei viszont a népből
származtak, és néhány vezetője a papságból is.* *A patarénusok szorosan
együttműködtek a Damjáni Szent Péter körüli reformista csoporttal, majd
VII. Gergely pápával, valamint Luccai Anzelm püspökkel, a jelentős
egyházjogtudóssal – a későbbi II. Sándor pápával - , és erőszakkal (is)
kikövetelték az utóbb VII. Gergelyről elnevezett reform végrehajtását a
klérus hűségben megélt cölibátusáért, és a püspökségek* *erőszakos
elfoglalása, valamint a simónia* *ellen.*
*Ebben a reformmozgalomban az az érdekes, hogy szinte egyszerre alakult ki
Róma magasabb köreiben és a lombardiai széles hívő néprétegekben,
válaszként az Egyház**ban uralkodó tarthatatlan állapotokra.*
*Ugyanakkor ez az érdekszövetség nem bizonyult tartósnak. Amikor ugyanis
ennek következtében a szegénységi mozgalom egyes ágai kialakultak, sokan
közülük nem vették át a ferences testvérek hűségét az egyházi
hierarchiához, és spontán prédikációikkal kivonták maguk ellen a hierarchia
haragját, amely nem értette meg az idők jeleit. **A szentségek által
megalapozott Egyház **elutasítása miatt számos „Krisztus szegénykéje”
süllyedt tévedésbe és engedetlenségbe. * *Megjelentek a szerteágazó eretnek
szegénymozgalmak, amelyek nagy részét csak III. Ince pápa előrelátó
pasztorális tevékenysége tudta ismét a hivatalos Egyházba integrálni.*
Az elmondottakat azért idéztem fel, mert *az akkori helyzet néhány
jelenségére ma is ráismerhetünk,* amikor túlzottan ügybuzgó világi hívek a
papok és a püspökök ellen fordulnak. Ez *manapság, ugyanúgy, mint régen,
konfliktusok*hoz vezet egy az intézményrendszerében megmerevedett
episzkopátus – a pápai kúriát is beleértve - és a laikus mozgalmak között,
akik úgy érzik, hogy az Egyház pásztorai és tanítói, az apostolok utódai
elhagyták, sőt, elárulták őket.* Nem kevés erőfeszítést fog igénybe venni a
klérus és az egyházi hierarchia részéről, hogy a hívek elvesztett bizalmát
visszaszerezzék. **Igaz, hogy a Hittani Kongregáció kiadott a
morálteológiával kapcsolatban néhány dokumentumot, mint pl. 1975-ben a
„Persona humana” címűt. Teológiai tévedések miatt két professzort el is
tiltottak az oktatói tevékenységének gyakorlásától 1972-ben és 1986-ban,
valamint kifogásolták néhány, a szexuális erkölcsről szóló könyv
megjelenését.* De *az igazán jelentős tévtanítók, pl. a jezsuita Josef
Fuchs, aki 1954-1982 között a Pápai Gergely Egyetemen oktatott, **Bernard
Häring, aki a redemptoristák római főiskolájának tanára volt, Franz Böckle,
a rendkívül befolyásos bonni morálteológus, vagy a tübingeni Alfons
Auer, * *Róma
és a püspökök szeme **előtt hinthették el a tévtanítás magjait.*
Visszatekintve,* érthetetlen a Hittani Kongregáció és a püspökök
magatartása ezekkel az esetekkel kapcsolatban. Láttuk jönni a farkast, és
csak néztük, hogyan hatol be a nyájba.** Noha II. János Pál „Veritatis
splendor” <https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=82> című enciklikája -
amelyben Joseph Ratzinger szerepét is méltatnunk kell – nagyon világosan
lerakta a katolikus erkölcstan alapjait, az ** továbbra is a teológusok
elutasításába ütközött. Talán azért is, mert amikor megjelent, az
erkölcsteológiai hanyatlás és szétesés már nagyon előrehaladott állapotban
volt.*
Bármilyen érthetetlen és sajnálatos az egyházi apparátus kudarca egyrészt,
s bármennyire is szükséges és dicséretes a hívek ügybuzgalma másrészt,
mindkettőjük hozzáállása és magatartása jelentős veszélyt rejt magában.
Ugyanis ha az inkább csak a pénzügyekkel és igazgatással törődő ún.
„hivatalos Egyház” fentebb vázolt viselkedése miatt a katolikusok növekvő
számban kivonulnak az Egyházból, ezeket a túl öntudatos laikusokat az a
veszély fenyegeti, hogy nem veszik figyelembe az Egyház megszentelt voltát,
és tiltakozásból evangéliumi keresztény közösségek alapításával letérnek a
helyes útról.
Tehát *a jelenlegi helyzetben *bármennyire is fontos, hogy megértsük, sőt,
elismerjük és bátorítsuk azokat az elsősorban észak-amerikai, tudatosan
szerveződő hívő csoportosulásokat, akik tiltakoznak a papok, püspökök, sőt,
bíborosok szexuális lezüllése ellen, *ügyelni kell arra, nehogy* *figyelmen
kívül hagyják* *a papság szentségén alapuló Egyház konstitutív
jelentőségét, és azt, hogy a papok többsége a hivatásához hűséges életet
él.*
Mindazonáltal a válság leküzdésében éppen a két pólus közti feszültség
bizonyulhatna hatékonynak.* Gondoljunk csak boldog John Henry Newman-re,
aki a hívek tanúságtételének jelentőségét méltatta „in matters of
doctrine”, a tantételek dolgában. Amit 1859-ben megfogalmazott, manapság is
alkalmazható lenne a „matters of economic” ill. „moral”, az Egyház
gazdasági és erkölcsi ügyeire*. *Különösen azért, mert **a püspökök - éppen
úgy, mint a IV. század krisztológiai harcaiban – ma sem tesznek semmit.* *E
passzivitásnak a jelenlegi, szexuális visszaélések okozta válságban is
valószínűleg az lehet az oka, hogy a püspöki konferenciák struktúrája és
apparátusa a kollegialitás és a szinódusi szellemiség ürügyén megnehezíti
az egyes püspökök személyes lelkipásztori felelősségének tudatosítását, és
az abból fakadó egyéni kezdeményezést.*
De minél erősebben érzik a püspökök a hívek erős akaratát és támogatását az
Egyház revitalizálására és megújítására, annál könnyebben fognak bele az
egyház hiteles reformjának munkájába. *A püspökök, papok és hívek
együttműködésével a Szentlélek erejéből válhat – és kell is, hogy váljon –
korunk válsága egy posztkeresztény társadalom lelki megújulásának, s ezzel
együtt újraevangelizációjának kezdetévé.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20181120/c8aef104/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról