[Grem] Lenin igazi arca + pénzelése������
Reinisch-Fischer
reinisch at t-online.hu
2018. Nov. 11., V, 16:53:55 CET
Kedves Emőke és Lista !
Igen a cikk a felvetett gondolat kört járja körbe bár a felvilágosodás
szót mint már említettem nem igazán szeretem mert úgy tűnne mintha a
keresztény középkör csak sötét lenne .
De jobb híján maradjunk ennél a szónál :a felvilágosodásnak önmagában
nem volt hite mert egy rendkívül szerteágazó gondolati irányzatokat
tartalmazott.Ráadásul ennek az eszmei áramlatnak az emberi méltóság
tiszteletben tartására és a társadalom tudományban megjelenő pozitív
tartalmak alapvetően keresztény eredetűek ennek bizonyítására eddig csak
Szent Tamásra hivatkoztam de ha lesz időm majd még írok erről.Én meg
merem kockáztatni azt az állításomat hogy a felvilágosodás tudományos
gondolkodása a középkori szerzetes rendek gondolkodóitól indult el. A
szerző keresztyén hitről ír és itt megjelenik a predesztináció is ami a
katolikus hitvallástól egy kicsit távoli.
Az eredeti 18. századi liberalizmus is még bizonyos értelemben a
keresztény hitvallás reinkarnációjának tekinthető hiszen az ember
szabadság jogait még Isten által teremtettnek tekinti és ebből vezeti le
(az amerikai Függetlenségi Nyilatkozat és az Emberi és Polgári Jogok
Nyilatkozata még Isten és a kicsit már furcsa legfelsőbb lény előtt
köttetik ) .Ebből akkor lesz ateizmus amikor már csak valamilyen
természeti törvényekről beszélnek.Gondoljatok arra mit írt erről
László:az ateizmus egyik oka a jóléti társadalom létre jötte , pont az
fordul visszájára amiért szorgalmazták a társadalmi reformokat ,szomorú.
A 18. században valóban megjelennek vad egyház ellenes törekvések de
ezek a kor politikai helyzetéből fakadtak és még általában nem ateisták
.Bár milyen hihetetlen még Maximálisan de Robespierre sem volt ateista
sőt az általa irányított terror során halálbüntetés járt az ateizmusért
és még azért is ha valaki nem hit a lélek túlvilági életében .Ez
azonban új pogányságnak tekinthető mert Istent leváltotta valamilyen
saját maga kreálta legfelsőbb lényre.Robespierre gondolat világa
egyébként a skizoid fantaszta orvosi szakszóval írható le.(emiatt a mai
becslések szerint 17 000 embert fejeztek le gyorsított ítélettel és még
a terror csúcspontján 13 000 embert már csak közvádlói utasítással )
Az igaz hogy kibujt a szellem a palackból a nem tudományos hanem a
tudományosodó gondolkodással együtt megjelent az ateizmus de ez igazából
még Franciaországban is csak a 19 század végen emelkedett állami szintre
.Poincaré miniszterelnöknek( majd köztársasági elnök ,első világháború
időszaka ) már bujkálva kellett katolikus esküvőt kötnie menyasszonyával
mert ez magas rangú állami hivatalnoknak már nem illett.
A cikk megemlíti a jelenleg divatos történészt Harrarit is aki bár azt
hiszem ateista ,de könyveiben az emberi társadalom együttműködés
készségének legfontosabb tényezőjeként a közös vallást és az ahhoz
kapcsolódó törvényeket említi.
Abban a cikkírónak persze igaza van ,hogy a legfontosabb európai
narratíva a keresztény hitvallás én is ezt állítom ,de frázisok nélkül
írni a felvilágosodásról ahhoz nagyon el kell mélyülni a témában.
Üdv Egon
2018.11.11. 14:58 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
> Kedves Laci és Egon!
> A múlt előtti héten olvastam egy cikket (Köntös László: A
> keresztyénség mint a legteljesebb történelmi narratíva
> http://mandiner.hu/cikk/20181104_kontos_laszlo_a_keresztyenseg_mint_a_legteljesebb_tortenelmi_narrativa
> )
> Ennek végén a cikkíró a felvilágosodás egy jelentős károkozására: a
> keresztény hit megroppantásáról ír (l. alább). Gondolom az ember
> előtérbe helyezése egyben Isten háttérbe kerülését, az
> elistentelenítést is magával vonta. Erről mit tudtok mondani?
>
> /".. A keresztyénséget úgy is fel lehet fogni, mint a világnak ezen a
> részén gyökeret vert legteljesebb történelmi narratívát, amely
> megfogalmazta az emberi jelenség értelmét a végtelen ismeretlenben.
> Nem csak arra akar választ adni, hogy mit tett az ember az eddigi
> történelemben, s mi várható, hanem főleg arra, hogy mi maga az emberi
> történelem. Ami magyarázatra szorul, az nem pusztán a történelem
> menete az idő folyásában, a történelmen belül. hanem maga az emberi
> történelem egésze mint olyan. A kérdés igenis legitim és racionális.
> Legföljebb azok számára nem, akik tudatlanságukban a mindentudás
> bűvöletébe estek, s azt feltételezik, hogy az emberi jelenség a maga
> történetével önmagában és önmagából magyarázható. Nos, eleddig még nem
> tudunk semmilyen végérvényes válaszról, merthogy nincs is. *A
> felvilágosodás hite messze nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket,
> s nem talált semmilyen olyan végső, „objektív” értelmezési
> keretet,**amelyből kiindulva végső válaszokat lehetne adni az emberi
> lét alapvető kérdéseire.*/
>
> /*S nincs mese, a mindenkori embernek – abbéli igényében, hogy értse
> önmagát, s megfogalmazza létének jelentését, elbeszélje önmagát –, nem
> maradt más, csak a hit*.*Elmondhatatlan tragédia, hogy a
> felvilágosodás nyomána keresztyénségbe mint a legteljesebb történelmi
> elbeszélésbe vetett hit megroppant.**_Ezzel megroppant _*_*a hit a
> hitben, mint egyetlen olyan eszközben, amelynek segítségével az emberi
> sors egésze még elbeszélhető.*_/
>
> Köszönöm, ha van hozzáfűzni valótok!
> Emőke
>
> /
> /
>
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
---
Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
https://www.avast.com/antivirus
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20181111/c17748d4/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról