[Grem] !!:( Marx és a !!!!! keresztények
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2018. Jún. 23., Szo, 21:40:57 CEST
Marx és a keresztények
https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html
*Németország délnyugati borbirodalma, Rajna-vidék-Pfalz szövetségi
tartomány* *Karl Marx-lázban ég.* Az idei nyár egyértelmű nyerő húzása a
200 éve Trierben született forradalmi rögeszmés gondolkodó *Marx
értékesítése minden lehetséges XXI. századi formában*. E sorok írásakor
éppen a város régi textilgyárában, a ma TUFA néven népszerű kulturális
centrum nagytermében *Marx-revü*t tekint meg a nagyérdemű, *amelyben Marx a
showsztár, „szeretett” proletariátusa pedig a tánckar. *
2018. június 23. 09:50
<https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/110231-Marx_es_a_keresztenyek.html#>
*„Nos hát, hogy nevelt-e ki Marx gyilkosokat, nem tudom, *
*de ahogy hallottam, a férfi, Blind, *
*akinek a lövései okozta sebeket most is magamon hordozom,*
*Marx neveltje volt.”*
(Otto von Bismarck)
A vaskancellár három évvel „Trier legnagyobb fia” halála után, 1886
márciusában mondta ezeket a szavakat a Reichstagban. Nem nehéz
kikövetkeztetni belőlük, hogy *a kortársak, méghozzá az akkori fősodor
mennyire tisztában voltak** nézetei veszélyességével.* Ezért is érthetetlen
a mai európai fősodor rajongása Marxért, aki *nemcsak a XIX. századot
fertőzte meg erőszakos teóriájával, hanem a rákövetkezőnek is elég muníciót
adott ahhoz, hogy deklarálja a maga osztálydiktatúráját minden „ellenség”
kíméletlen elnyomásával.* Az uralmukat *proletárdiktatúrának* nevező
bolsevikok olyan* kifejezést *választották, amelyet *Marx írt le először
egy levelében* (Konrad Löw: A kommunista ideológia vörös könyve. Marx és
Engels – A terror atyjai. XX. Század Intézet. 22. o.). A nem kevésbé
harcias *Friedrich Engels Marx temetésén mindenekelőtt forradalmárként
határozta meg elhunyt barátját.* Két hónappal korábban, 1883. január 18-án
Eduard Bernsteinhez írott levelében ez áll: *„Ne kapálódzék kézzel-lábbal
az ember az ellenfél ütései alatt, ne vonítson, ne szűköljön és ne
mentegetőzzék dadogva: nem akart semmi rosszat, ahogyan oly sokan teszik.
Vissza kell vágni, minden ellenséges csapásra kettőt, hármat. Mindig is ez
volt a taktikánk, s mostanáig, azt hiszem, még jóformán minden
ellenfelünket legyűrtük.”* (idézi: Konrad Löw, 242. o.) Úgy emlékszem,
Rákosi és Kádár is hasonló fordulatokat használt beszédeiben… (lásd:
Központi Bizottság üléseinek jegyzőkönyvei.) Kétségtelen, hogy a kétszáz
éve, 1818. május 5-én Trier városában megszületett Karl Heinrich* Marx új
nyelvet adott a világnak: a szeretet nyelvezetét cserélte le
gyűlöletbeszédre. *Az életét és a munkáit bármelyik oldalról kutatók
egyetértenek abban, hogy Marx és Engels írásaiban szavak tömkelege mutatja
az utat a Gulag táborai felé*. A kortársai, sőt elvbarátai szerint is
uralkodó természetű, öntömjénező Marx egyik kedvenc szava a
„megsemmisíteni” volt. Nála már csak Lenin használta gyakrabban, aztán
Sztálin…*
*Ennek az „istentelen önisten”-nek*, *ahogy a németek nagy romantikusa, a
politizáló költő, Heinrich Heine gúnyosan nevezte*, * egyszerre négy
kiállítással tiszteleg szülővárosa 2018-ban.* Külön céget, Kft.-t hoztak
létre a kiállításokra, s ami számomra a legfurcsább, hogy a komoly múltú
trier-i székesegyház múzeuma is beszállt a világ legkártékonyabb
ateistájának emlékezetkampányába. A Museum am Dom-ban az értékteremtő, az
életnek értelmet adó munka az október 21-éig látható tárlat témája, amely
Marxot is sokat foglalkoztatta. *A kiállítást olyan előadások kísérik,
melyek a katolikus egyház társadalmi tanításait vetik össze Marx tömeges
nyomorúság és az iparosítás közötti összefüggés-elméletével.* Marx hatását
mutatják ki és olyan hasonlóságokat, amelyek végül is a német jóléti állam
kifejlődéséhez vezettek.
Trier egykori püspöke, *Reinhard Marx bíboros, jelenleg München és Freising
érseke* *ma is aktuálisnak tartja névrokonát.* A május 5-i hivatalos
ünnepségen Junckerrel együtt jelen lévő bíboros
<http://latoszogblog.hu/blog/az_ordog_jobb_es_bal_keze>számos interjút
adott Marx-témában. A legfigyelemreméltóbb, amikor* Marx aktualitását azzal
indokolja, hogy a nacionalizmussal szemben jól használható világnézetet
képvisel, valamint az Egyház szociális tanításának létrejötte is neki
köszönhető („Marx vállán állunk”)
<https://rp-online.de/kultur/200-geburtstag-von-karl-marx-was-kardinal-reinhard-marx-bischof-von-trier-ueber-marx-denkt_aid-17443715>.
*Ugyanakkor a névrokona fő művére tudatosan rájátszó bíboros *A tőke* című,
magyarul 2009-ben megjelent könyvében figyelmeztet: a keresztény tanításon
alapuló globális irgalom és szolidaritás gyakorlatba való átültetésére van
szükség, ellenkező esetben újra találkozhatunk Karl Marx eszméivel, s
könnyen megismétlődhetnek a XX. század szörnyűségei, *„ennek azonban az
ember érdekében nem szabad megtörténnie! Karl Marx pedig nyugodjék
békében!”* *Határozottan elveti* *Karl Marx erőszakos megoldását,* *helyette
vallja*, hogy a munkás felszabadításának nem forradalmi úton kell
végbemennie, hanem a kapitalizmus megszelídítésével és szociális
piacgazdasággá fejlesztésével,* az erkölcsi kérdések előtérbe helyezésével,
„a gazdaság nem öncél, hanem az ember szolgálója” elmélet gyakorlatba való
átültetésével.*
Interjúiban említi a *„Munkáspüspök” (Arbeiterbischof) elnevezést kiérdemlő
főpapot, Kettelert (Wilhelm Emmanuel), aki báróként és egyházi karrierje
csúcsán, mainzi püspökként 1849-ben (!) megalapította az első katolikus
munkásegyletet. Ketteler hivatásának központi elemeként tekintett a
nyomorban élők életlehetőségeinek javítására, így – szemben * *Karl
Marx-szal* –* a modern polgári állammal kiegyező Lassalle szociális
programját vélte követhetőnek, de* *mind a liberalizmust, mind a
szocializmust **elutasította**. A liberalizmust a szabadság köntösébe
bújtatott modern abszolutizmusnak tartotta, **mindeközben határozottan
szembeszállt az egyház szerepvállalását* *nélkülöző, sőt, elutasító
szocialista tendenciákkal.* *Tanítása és munkássága nagy hatást gyakorolt a
későbbi XIII. Leó pápára, aki az ő szellemiségét követve adta ki 1891-ben a
Rerum novarum <https://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=125>kezdetű
enciklikát, az egyház társadalmi tanításának első modern összefoglalását.*
*Karl Marx **kortársai közül nemcsak a müncheni érsek által hivatkozott
Ketteler tűnt ki szociális érzékenységével, hanem olyanok is, akiket ma
boldogként vagy szentként tisztelünk. Például a Köln melletti Kerpenben,
egyszerű juhászcsaládban született Adolf Kolping, aki Elberfeldben
káplánként ismerkedett meg az iparoslegények nehéz sorsával. Kölnbe történt
áthelyezésekor már élethivatásának tekintette, hogy a munkás fiatalokkal
foglalkozzon. Kölnben 1849. május 1-jén (!) hét iparos fiúval alapította
meg a Katolikus Legényegyletet, amely fáradhatatlan tevékenysége folytán
1865-ben már 25 ezer taggal működött több mint négyszáz egyesületben,
Európa számos országában.* Az egyletek célja a közös művelődés és
önsegélyezés megszervezése volt. *Kolping atya a társadalom
megváltoztatását az egyes emberek megváltoztatása által akarta elérni.
Szándéka szerint a keresztény tanítást életszerűen és bátran kell
alkalmazni a gyakorlati életben. (Magyarországon 1856 májusában a Belvárosi
Nagyboldogasszony-templomban személyesen alapította meg az első
egyesületet.) Torino legendás papja, a szalézi szerzetesközösséget
megalapító Giovanni Bosco (Bosco Szent János) szintén a nagyvárosban
csavargó fiatalokat tanította meg a munkára (közben a hitre) úgy, hogy a
helyi iparosokhoz beajánlotta őket, majd a szakma elsajátítása után figyelt
arra is – a világtörténelemben elsőként ̶ , hogy a mesterek
munkaszerződést kössenek az ifjú munkásaikkal; mindezt még** a Kommunista
Kiáltvány közzététele előtt! **Sokszor maga fogalmazta a fiatalok érdekeit
szem előtt tartó szerződésszövegeket. Ők cselekedtek,* *míg Marx
elméleteket gyártott.*
*Karl Marx szülőháza a Brückenstraße 10. szám alatt Trierben*
Visszatérve *a "200 Jahre Karl Marx" emlékévhez, Gerő András is reflektál
<http://geroandras.hu/blog/2016/03/25/marx-a-gettoban/> *a Marx
szülőházában bemutatott állandó kiállításra a tőle megszokott széles
látókörrel és okos, ámde kockázatos állításokkal. Kétségtelenül rizikót
vállal, amikor* arra a következtetésre jut, hogy a modernitásban, a
szekularizált világban Marx Károly hatása vetekszik Jézus Krisztuséval.* *Ezt
még nem tudhatjuk, mert Marx csak „200”, utóbbi pedig „2000”. Ahogy a
történelmi idő szempontjából a szekularizált világ is még túl fiatal, és
nem tudhatjuk meddig tart ̶ itt Európában.*
Ahogy a válaszok sem születtek még meg a 20. századból örökül hagyott
alapkérdésre: Istennel vagy Isten nélkül? *A II. világháború vége felé * *Henri
de Lubac jezsuita teológus megírta híres könyvét az ateista humanizmus
<http://docplayer.hu/18955736-Ateista-humanizmus-es-posztmodern-kultura.html>
drámájáról, rávilágítva* *a marxi, nietzschei radikális ateizmus gyökereire
és következményeire. **„Ha az ember önmagát teszi meg saját istenének, egy
ideig azt az illúziót táplálhatja, hogy felemelkedik és felszabadul. De ez
a heves lelkesültség csak átmeneti. Valójában Istene alacsonyodik le, de
vele együtt az ember is csakhamar a mélyben találja magát… Ha ’Isten
meghalt’ (az emberi tudatban a tagadás révén), az ember – Isten képmása is
– halott. A világot meg lehet szervezni Isten nélkül, Isten ellen, de az
emberellenes társadalom, embertelen világ lesz.”*
*Ha Marx tétele, a „homo homini deus” (az embernek az ember az istene)
érvényesül, akkor az angol filozófus, Hobbes jóslata valósul meg: „homo
homini lupus” (ember embernek farkasa).** Ha Isten helyett bálványokat
imádunk (pénzt, élvezeteket, szexet), az szétmállasztja az erkölcsi
normákat. **„Ha Isten nincs, minden megengedett”,** hirdette Nietzsche
nyomán az ateista író-filozófus, Jean-Paul Sartre is.*
*A mai Európában az emberek jelentős része úgy él, mintha Isten nem
létezne, s nem is igyekeznek filozófiai „támasztékokat” keresni
világszemléletüknek.* *„Az ember számára az ember a legfőbb lény” –
fogalmazta meg* *gyökeres ateizmusát Marx*.* Az istenhit nem más, mint a
„nép ópiuma”,* *amellyel az elnyomottak vigasztalják magukat, ahelyett,
hogy küzdenének a proletárdiktatúra és a kommunizmus megvalósításáért.* *A
marxizmusból harcos ateizmus született. Lenin szerint az istenhit az
elnyomók által „a nép számára kitalált ópium”, ezért a kommunista kormányok
nem várnak türelmesen az istenhit természetes kihalására (amelyet Marx
jövendölt), hanem annak eltűnését a legbrutálisabb eszközökkel
szorgalmazzák.*
*A II. vatikáni zsinat a Gaudium et spes kezdetű konstitúcióban részletesen
tárgyalja az ateizmus fajtáit és gyökereit, valamint az Egyháznak az
ateizmussal szembeni magatartását. Ez az első hivatalos egyházi
megnyilvánulás, amely az ateistákkal való megértő párbeszédet ajánlja. A
zsinat az ateisták tíz fajtáját sorolja fel, illetve kitér a modern
ateizmus két szisztematikus formájára: az egyik az Istent az ember
korlátlan szabadságának korlátozójaként veti el, a másik pedig a vallást a
társadalom gazdasági és szociális felemelkedése akadályának tekinti (az
előbbi az egzisztencialista ateizmus, az utóbbi a marxista ateizmus.)*
* Az európai evangelizálással foglalkozó 1991-es különleges püspöki
szinódus – amelyet II. János Pál pápa mindjárt az 1989-es politikai
fordulat után Velehrádban, Szent Metódnak, Európa egyik védőszentjének
sírjánál jelentett be – nem váratlanul jelent meg. Wojtyła pápa egész
szolgálata alatt hangoztatta, hogy a kontinens csakis keresztény
gyökereinek felélesztésével találhatja meg önazonosságát és olyannyira
keresett egységét. II. János Pál realista volt már akkor, amikor 1982-ben
Santiago de Compostelában kimondta: „Én, Róma püspöke és az egyetemes
egyház pásztora, szeretettel teljes felhívást intézek hozzád, vén Európa:
Találd meg újra önmagadat! Légy önmagad! Fedezd fel eredetedet! Éleszd fel
gyökereidet! Éleszd fel azokat az igazi értékeket, amelyek dicsővé tették
történelmedet, és jelenléted szolgáljon más földrészek javára!”*
*A jubileumi állami kiállítás részlete Trierben, a Proletariátus
feltalálása terem*
*36 év elteltével sem tartunk itt. Helyette Európa, az Unió több ezer
négyzetméteren ünnepli Marxot
<https://www.karl-marx-ausstellung.de/home.html>, professzionális és vaskos
(216 oldalas) tanári módszertani kézikönyvvel
<https://www.karl-marx-ausstellung.de/schule.html> disszeminálják
tanítását, melyet ingyenesen kap meg **az összes Rajna-vidéki középiskola,
a legkisebbeknek ötéves kor**tól (!) oktatják Marxot múzeumdetektívesdi
formájában és kreatívnál kreatívabb performanszokat, alternatív
kiállításokat (Pénzmámor/MoneyFest) mutatnak be. Ja, és a szünidőre is
ajánlják Marxot* *azoknak, akiknek nincs kedvük unatkozni…*
*Mindeközben** Németországban **megállíthatatlannak tűnik** a kereszténység* *
zsugorodása*. *Jelenleg az egykori NDK számít a világ egyik legkevésbé
vallásos területének, ahol a lakosság 52 százaléka ateista és csak nyolc
százalék hisz egy személyes istenbe*n. 2000 óta több mint 400 katolikus és
több mint 100 protestáns templomot zártak be, mivel a protestánsok alig
négy, a katolikusok is csak 12,3 százaléka számít rendszeres templomba
járónak.
*B. Varga Judit*
*történész-muzeológus*
latoszogblog.hu
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20180623/3db8ea29/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról