[Grem] Az örök magyarságról az örök Európában / Mezei B.vall.filoz.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2017. Sze. 21., Cs, 21:42:08 CEST


<http://ad.adverticum.net/C/1681116/4716787/471984100/1506022085237/mandiner.hu/4719819?click0=http%3A%2F%2Fad%2Eadverticum%2Enet%2FC%2F4694140%2F4753490%2F475320400%2F1506022085237%2Fmandiner%2Ehu%2F4753203%3Fu%3D1601236298440023360505%26ct0%3D&u=1601236298440023360505>
<http://ad.adverticum.net/C/1681116/4716787/471984100/1506022085237/mandiner.hu/4719819?click0=http%3A%2F%2Fad%2Eadverticum%2Enet%2FC%2F4694140%2F4753490%2F475320400%2F1506022085237%2Fmandiner%2Ehu%2F4753203%3Fu%3D1601236298440023360505%26ct0%3D&u=1601236298440023360505>
<http://ad.adverticum.net/C/1681116/4716787/471984100/1506022085237/mandiner.hu/4719819?click0=http%3A%2F%2Fad%2Eadverticum%2Enet%2FC%2F4694140%2F4753490%2F475320400%2F1506022085237%2Fmandiner%2Ehu%2F4753203%3Fu%3D1601236298440023360505%26ct0%3D&u=1601236298440023360505>
<http://ad.adverticum.net/C/1681116/4716787/471984100/1506022085237/mandiner.hu/4719819?click0=http%3A%2F%2Fad%2Eadverticum%2Enet%2FC%2F4694140%2F4753490%2F475320400%2F1506022085237%2Fmandiner%2Ehu%2F4753203%3Fu%3D1601236298440023360505%26ct0%3D&u=1601236298440023360505>
Az örök magyarságról az örök Európában
<http://mandiner.hu/cikk/20170920_mezei_balazs_az_orok_magyarsagrol_az_orok_europaban>
2017. szeptember 21. 12:57
http://mandiner.hu/cikk/20170920_mezei_balazs_az_orok_magyarsagrol_az_orok_europaban
<http://ad.adverticum.net/C/1681116/4716787/471984100/1506022085237/mandiner.hu/4719819?click0=http%3A%2F%2Fad%2Eadverticum%2Enet%2FC%2F4694140%2F4753490%2F475320400%2F1506022085237%2Fmandiner%2Ehu%2F4753203%3Fu%3D1601236298440023360505%26ct0%3D&u=1601236298440023360505>

Mezei Balázs
Mandiner
<http://mandiner.hu/cikk/20170920_mezei_balazs_az_orok_magyarsagrol_az_orok_europaban?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201709>

*Magyarország önmagában egy miniatűr Európa. A magyarság egyetlen
lehetősége a kárpát-medencei szerveződés és a szomszéd népekkel való szoros
együttműködés. *Ezzel *egy új Közép-Európa *alakulhat ki, amely* Európa
újjászületésének lehet majd záloga.* Esszé.

*Mezei Balázs vallásfilozófus, egyetemi tanár Mandineren megjelent
esszéjének (Europa aeterna – merre tovább, Óvilágunk?
<http://mandiner.hu/cikk/20170918_mezei_balazs_europa_aeterna_merre_tovabb_ovilagunk?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201709>)
folytatása, melyben a magyarság Európában betöltött szerepével foglalkozik.*



***

Magyarország önmagában egy miniatűr Európa. Igazi közege Közép-Európa,
elementuma a közép-európai szellemiség, sokszínűség, amelyben sajátos
integráló erejét ki tudja fejteni.

Fontos látni, hogy *a magyarság különösen érdekelt Közép-Európa egységében,
szellemi, gazdasági és akár politikai értelemben is. A *jelenlegi, darabos
viszonyok között fontos hangsúlyozni azt a jellemzőt, amely a magyarságot
kezdettől jellemezte:* hagyomány és újítás egyszerre *volt jelen olyan
sajátos szintézisben, amely az újítást részesítette előnyben – nem a
hagyományok rovására, hanem a hagyományok továbbvitelével.

A kérdés úgy vethető fel: vajon Magyarország képes-e hozzájárulni az
európai egység oly átalakításához, amely elősegíti az európaiság
megújítását, illetve a lokális érdekek méltányos érvényesítését?

Véleményem szerint lehetséges az utóbbi, ha megfelelő támogatást kap
Közép-Európa más államai részéről. *A helyi érdek érvényesítésének értelme
pontosan az, hogy Európa a rá jellemző centrális világhelyzetét megújítsa,
továbbfejlessze. Ha ehhez Magyarország képes hozzájárulni, önmagát is
szolgálja.*

*

*A magyar nyelv a különössége ellenére ma is a legnagyobb nyelv a
Kárpát-medencében, és szám szerint sokkal többen értik, mint amennyien
beszélik*. Ezt a helyzetet felfoghatjuk történeti utóhatásnak, de bizonyos,
hogy Herder jóslatára alaposan rácáfol.* A nyelv mögött meghúzódó szellemi
alakzat azonban már más lapra tartozik. A középkori Magyarország Bizánc és
Róma között egyensúlyozott, és hatalmas esélyhez jutott Konstantinápoly
bukása után: visszaverhette volna a török hódítást és magát mint Európa
vezető hatalmát szervezhette volna meg.* *E lehetőség** elveszítése mögött
külső és belső meghasonlottság húzódott meg, s e kettő azóta is jellemzi a
helyzetünket:*
*a belső magyar erők** egymással sokszor élet-halál küzdelmet folytatnak, s
a külső erők közül több is tart **egy megerősödő Magyarországtól.*

Szellemileg a délnémet vonal a legerősebb a hagyományainkban, de ezzel
szemben újra meg újra megfogalmazódott a nyelvi különlegességből táplálkozó
sajátosság, amely visszatérően keresztény-ellenes formákat ölt.

Ezen csodálkozni aligha lehet, hiszen* mind Mohács, mind Trianon olyan erők
összhatásának volt tulajdonítható, amelyek magukat kereszténynek tartották.
Mohács a keresztény főnemesek széthúzásának a rovására írható, Trianon
pedig – amelyhez hasonló népgyilkosság kevés esett meg az európai
történelemben – a nyugati hatalmak árulásából következett, amelyek* *egy
erős Közép-Európától** tartva egyedül annak szétforgácsolását tartották
céljuknak.*

Ebben a helyzetben tehát *nem lehet csodálkozni a magyarországi
nyugat-ellenes érzületen.* A* mai magyar települések sokaságának határában
rovásírásos tábla is jelzi a helység nevét. Ez egyedülálló jelenség, ami
arra utal, hogy az állami közigazgatáson túl, azzal szemben és akár azt
felülírva oly erők ténykednek a hazában, amelyek maguknak igénylik a
hivatalos tájékoztatás jogát – oly titkosírással, amelyet csak kevesen
értenek. Egy szellemi mélyország válik itt kitapinthatóvá, *amelynek
Nyugat-ellenessége másutt egyértelműen kifejeződik, különösen a
kereszténység elvetésében.

*Mindez azonban tévút:*
*a magyarság egyetlen lehetősége a kárpát-medencei szerveződés, a szomszéd
népekkel való szoros együttműködés,*

*ezáltal egy új Közép-Európa kialakítása, amely Európa újjászületésének
lehet majd záloga.*

*Egyedül ez a köztes Európa lesz képes szembeszegülni **az eurafrikai és
eurázsiai koncepcióval, amelyek Európa történelmi elpusztításán serénykedi*
k.* A közép-európai koncepció alapján még elérhető, amit ** Trianon
megakadályozni akart*:* olyan nép- és államszövetség létrehozása, amelynek
egységes politikai formája és egyértelmű szellemi küldetése Európa
megmentése. Ebben a magyarság szerepe pótolhatatlan,* s különösen azoké,
akik kitekintésük, tapasztalatuk által a legmagasabb színvonalat képviselik
szellemileg, tudományosan és politikailag.

*

Európa az eredetmítosz szerint áldozat, aki áldozatisága által emelkedik
uralkodói pozícióba. Az ebben rejlő igazság egybecseng az evangélium
üzenetével. S ha ez az üzenet örök – ahogyan meggyőződésem szerint az –,
úgy *Európa is örök.*

*Ezt fejezi ki az Europa aeterna kifejezése, sőt elve, amely a „Nyugat
alkonyán” messze túlmutatva fogja fel Európa sajátos eredetét és még
sajátosabb, helyettesíthetetlen küldetését minden hanyatlás közepette. *
Hiszen a hanyatláselméletek – melyek szerint a világ mai állapota végleges
összeomlás eredménye – csak akkor mutatják meg (korlátozott)
igazságtartalmukat, ha a per aspera ad astra prizmáján keresztül nézzük
őket.

Mindez először is szellemileg értendő, mint az igazság nemes kifejezése;
másodszor történetileg, mint múlt, jelen és jövő értelmes összekapcsolása.
Europa: aeterna, mivel a pusztulás a saját fennállásának szerves, sőt építő
mozzanata. A rossz: valójában hajtóerő*. Europa aeterna eszkatologikus: a
jó és a rossz végső küzdelmének horizontján fogja fel önmagát mint olyan
áldozatot, amelynek megújulása a világ megújulásának záloga.*

*A magyarság történeti sorsáról ugyanez mondható: benne is kifejeződik
annak a pozíciónak az eltörölhetetlensége, amely Európát létrehozta.*
*Ha Európa örök, a magyarság sorsa is az,*

*s ha Europa aeterna, úgy Hungaria ugyancsak aeterna. *Ez nem szónoki
fogás, nem is az üres hetvenkedés szava, mert mindkettő idegen a valós
gondolkodástól. A magyarság sorsát saját története egyértelműen kifejezi, s
ez: a pusztulás ellenére visszatérő, sőt állandó megújulás –* abban a
szolgálatban, amelyet a magyarság Európa és a világ számára végez.*

Különös, de korántsem érthetetlen módon ebből az elvből következik* a belső
meghasonlás ereje, ahogyan ez az elv határozza meg a jakobinus mészárlást
is, amelynek neve „Trianon”.* Jellemző példa: *1904-ben a „magyar
katolikusok” hozzájárultak a lourdes-i kálvária építéséhez („a francia
katolikusok részére”), és egy szoborcsoportot ajándékoztak, amely a mai
napig látható a helyi, monumentális Kálvária-dombon a magyar és francia
felirattal. A szoborcsoport életnagyságban mutatja be a „Krisztust
megfosztják köntösétől” jelenetet – mintegy előre jelezvén azt, ami
Trianonban a magyarsággal történt azok részéről, akik ezt a prófétai
ajándékot befogadták.*

Ám mindennek ellenére, a belső és külső meghasonlások dacára a magyarság
szellemi és történelmi megmaradása döntő jelentőségű, s egyben: az
elsődleges szellemi imperatívusz. Ehhez meg kell haladni a szektásságot
éppúgy, mint a kommunizmusból itt maradt embertelenséget; a keletre meredő
egyoldalúságot éppúgy, mint a nyugati bálványimádást.

*Hungaria aeterna értelmét Europa aeterna hordozza, s az utóbbi ruházza fel
a magyarságot is azzal a szellemi erővel, amely történelmi szolgálatát
biztosítja.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20170921/b2dd2a76/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról