[Grem] Iszlámkutató: Hogyan gyűri maga alá a várost az iszlamizáció
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2017. Jan. 31., K, 21:00:53 CET
A radikális iszlám maga alá gyűri a várost
<http://migracio.mandiner.hu/cikk/20170131_abdesszamad_belhadzs_a_radikalis_iszlam_maga_ala_gyuri_a_varost>
http://migracio.mandiner.hu/cikk/20170131_abdesszamad_
belhadzs_a_radikalis_iszlam_maga_ala_gyuri_a_varost
2017. január 31. 07:36
*Az iszlamizmus a városok perifériájára költözött sivataglakó népek
félurbánus terméke.* *Ha a város ellenáll,* *akkor az iszlamisták fegyvert
fognak, hogy megszállják. *
*Abdesszamad Belhadzs iszlámkutatĂł, egyetemi tanár Ărása*
*Párhuzamos terek, párhuzamos társadalmak: migráció és a tér*
*A radikális iszlám maga alá gyűri a várost*
*A tér és az integráció*
Mára már elismert tény, hogy Európában kudarcot vallott a muszlim
közösségek integrációja, ám *még mindig nem látjuk át, *h*ogy a muszlim
közösségekre jellemző gondolkodás- és viselkedésmód – és az ezeket
megjelenĂtĹ‘ kulturális intĂ©zmĂ©nyek Ă©s szimbĂłlumok, amelyek* *elutasĂtják
vagy felĂĽlbĂrálják* *a befogadĂł társadalom Ă©rtĂ©krendjĂ©t *– milyen hatással
vannak a társadalmi beilleszkedésre, és *hogyan bomlasztják a társadalmi
kohéziót.*
A bevándorlók térhez való viszonya meghatározó ebben a folyamatban. Az
Európába újonnan érkező egyén vagy csoport gyorsan megtanulja, hogyan
igazodjon el a térben: felismeri a fizikai határokat, szállást keres,
megtudja, hogy hol érhet el bizonyos szolgáltatásokat, kapcsolatba lép a
helyi hatóságokkal, akik regisztrálják, stb. – ezek összessége kijelöli a
helyét a város lakójaként, akinek törvényes kötelezettségei és jogai
vannak. *Ha az egyén vagy a csoport elzárkózik a várostól, mert nem
hajlandó eleget tenni a kötelezettségeinek, vagy a város egy bizonyos
részét a sajátjának tekinti, akkor ezzel megtöri **a közös teret. *A
vandalizmust bünteti a törvény, mert a köztereket és épületeket rombolja.
*A város lakosaitól* *történő elzárkózás azonban* *a várost magát is*
*bomlasztja.* Í*gy jönnek létre az úgynevezett szürke zónák, *amelyek
számos fenyegetĂ©st Ă©s kihĂvást jelentenek a lakosok számára Nyugat-EurĂłpa
szinte minden nagyvárosában. *A mecsetek **Ă©pĂtĂ©sĂ©t *a rituális cĂ©lokon tĂşl
ezeken a helyeken* iszlamizáciĂłs folyamat kĂsĂ©ri. *A migráciĂł következtĂ©ben
a városban* eltűnnek a határok, csökken a közbiztonság és lendületet vesz a
radikalizálódás.*
*Urbanizáció és iszlamizmus a Közel-Keleten és Észak Afrikában*
Amit ma tapasztalunk, az nem más, mint a muszlim városokra jellemző
félurbánus struktúrák elterjedése az európai külvárosokban: a közel-keleti
és az észak-afrikai országok függetlenedése után a városokat elárasztották
a terméketlen területekről elköltöző tömegek. A metropolisszá váló
telepĂĽlĂ©sek arculata mindenĂĽtt negatĂvan változott: „a város elveszĂtette a
lelkét”, a zöld területeket felszámolták, a városok többségében nincsenek
rendezett közterek a polgárok számára, nincs kultúra. A betelepülő népesség
a törzsi területek hagyományait és kapcsolatrendszerét egyszerűen
átköltöztette a városok perifériáira. A harmincas és a negyvenes években
ezeket a félig urbánus területeket árasztották el propagandájukkal az első
kommunisták, az arab nacionalisták és az iszlamisták azért, hogy
totalitárius elképzeléseikhez tömegbázist toborozzanak a fiatalokból.
*Az iszlamizmus a városok perifériájára költözött sivataglakó népek
félurbánus terméke.* Mi teszi az iszlamista mozgalmakat a kommunistáknál és
a nacionalistáknál sikeresebbé a városok peremén? Az iszlamizmus a városban
vagy annak környékén ver gyökeret, elég közel ahhoz, hogy hatással legyen
rá, de elég távol ahhoz, hogy elkerülje annak „tisztátalanságát”. Ezt *az
iszlám által meghatározott teret jótékonysági szervezetekkel, iszlám
iskolákkal, muszlim viselettel és imával tölti meg. Az iszlamista távolról
szemlĂ©li a várost, meg akarja hĂłdĂtani, megtisztĂtaná az
erkölcstelensĂ©gektĹ‘l, Ă©s helyĂ©n egy utĂłpisztikus várost akar alapĂtani.
Európába települve kritizálja a nyugati materializmust, ugyanakkor uralni
akarja annak vĂvmányait.* *Ha a város ellenáll,* *akkor az iszlamisták
fegyvert fognak, hogy megszállják.*
*Importált külvárosok*
A Nyugat-Európába tartó migráció zömét adó Közel-Kelet és Észak Afrika
törzsi területei egytől egyig az államhatalom befolyásától független régiók
társadalmi és kulturális jegyeit mutatják. Ezek a kibocsátó peremterületek,
amelyek általában a hegyekben, a sivatag elzártságában helyezkednek el,
Ă©rtĂ©ktelennek számĂtanak saját országuk gazdasági központjaihoz kĂ©pest. Az
ugyanazon régióból származó bevándorlók nem szükségszerűen erőszakosak,
politikailag szakadárok vagy kulturálisan bomlasztók.
Ugyanakkor *tény, hogy a közel-keleti és észak-afrikai területekről érkező,
a szabályozott városi létformához nem szokott migránsok nem rendelkeznek az
urbanitás és az állam, a rend és a törvény társadalmi, politikai és
történelmi kultúrájával.* *Mivel általában megőrzik a saját családi és
törzsi társadalmi hagyományaikat és kapcsolataikat,* *attitűdjükben ott
lappang az erőszak *– az államtól és törvényeitől való függetlenedés, a
várostĂłl valĂł elzárkĂłzás Ă©s *az autonĂłm perifĂ©riák kialakĂtása iránti
igény.* A közel-keleti és észak-afrikai országok kormányainak ösztönzésére
tömegesen elvándoroló népesség ezt a létmódot exportálja az európai
országokba.
A gyermekként elvándorolt vagy már Európában született *második generáció
tagjai között aggasztó méreteket ölt a bűnözés:* a városban *tudatosan
rongálnak, nőket támadnak meg, bandákat szerveznek, üzleteket rabolnak ki,
és lopnak*; ez már az 1980-as években is mindennapos probléma volt a
második generációs bevándorlók körében. A városok perifériáin az élet
komoly biztonsági kockázattal jár. Csupán egy példa erre: Xavier Raufer,
francia kriminológus 2000. március 28-án a francia szenátus
decentralizációs bizottsága előtt kijelentette, hogy a városban elkövetett
erőszakos cselekedetekért 3000-ből 2950 esetben bevándorlók vagy
bevándorlók leszármazottai a felelősek.
*A szürke zónák bűnözői a belvárost támadják*
Biztonság tekintetében a szürke zóna kisebb fenyegetést jelent a lakosaira,
mint a zĂłnán kĂvĂĽli terĂĽletekre vagy az arra sĂ©tálĂłkra. Tanulmányok szerint
azoknak a nagyvárosoknak a külvárosaiban, amelyekbe erős a migrációs
beáramlás, a központban nagyobb, a külvárosokban pedig – a betöréses
lopásoktól és az autórablásoktól eltekintve – kisebb a biztonsági kockázat; a
külvárosokban kevésbé kerül sor utcai támadásokra és zaklatásra. *A
történelmi központban, a belvárosban és a középosztály által lakott
városrészekben **magasabb a bűnözés*, mint a külvárosokban.
Másképp fogalmazva, a külvárosok nem jelentenek fenyegetést saját állandó
lakosaik számára, bár a kisebbséghez tartozó lakosait nem védelmezi.1 A
szürke zónából származó bűnöző más területeken „vadászik”, és keresi
prédáját.
*PerifĂ©riák Ă©s a tĂ©rĂtĂ©s*
Az iszlamista térkultúra hatással van az európaira. *A városok perifériáján
a bevándorlók együtt élik mindennapjaikat az európaiakkal, üzleti és
társadalmi kapcsolatokon keresztĂĽl meg tudnak szĂłlĂtani – Ă©s gyĹ‘zni –
egyeseket azzal, ahogyan Ĺ‘k látják az iszlámot. Sokan vannak azok, akik Ăgy
térnek át az iszlámra és annak is a radikális ágához.*
A statisztikák szerint* Irakban Ă©s SzĂriában **a francia dzsihádisták
20-25%-a *nem született, hanem* áttért muszlim. *A szalafita csoportok
nagyon aktĂvan tĂ©rĂtenek, *a misszionálás (da'wa) kötelessĂ©gĂĽk*. Mivel erre
csak a „peremvidéken” van lehetőségük, a *marginalizálódott helyi emberekre
vannak hatással, vagyis azokra, akik a periféria vagy a szomszédos
kerületek „őslakosai”.* A periféria társadalmi-vallási átalakulása abban is
tetten érhető, hogy a külvárosokban élő helyi konvertiták a muszlimokkal
azonos társadalmi identitást alakĂtanak ki. Az iszlámra valĂł áttĂ©rĂ©s
ugyanakkor megerĹ‘sĂti, Ă©s egyben fel is magasztalja marginalizált
helyzetĂĽket.
*Szegregáció és terrorizmus*
Azt a tényt, hogy az idegenség érzete fontos szerepet játszik az áttérésben
és a radikalizálódásban, jól szemlélteti egy nalcsiki férfi története.
Nalcsik Kabard- és Balkárföld fővárosa Oroszországban, a Kaukázus
hegységben, fontos szerepet játszott a csecsen háborúban. A 26 éves orosz
fiatalember már évek óta Belgiumban élt, ahol áttért az iszlámra. A férfi
áttĂ©rĂ©se valĂłszĂnűleg az ott Ă©lĹ‘ csecsen kapcsolatokkal kezdĹ‘dött, akiknek
többsége háborús menekült volt.
A férfi tehát Oroszország peremvidékéről Belgium perifériájára költözött,
ahol ezek a menekültek élnek. Ezt követően Egyiptomban egy vallási
iskolában tanult, amely szintén a város peremén volt. Törökországon
keresztĂĽl SzĂriába ment, egy szĂ©trombolt országba, hogy csatlakozzon egy
csecsen egységhez. Végül pedig hazament, Nalcsikba hogy terrortámadást
kĂ©szĂtsen elĹ‘ a saját városában.* A terroristák Ă©letĂ©ben figyelemre mĂ©ltĂł
közös szál, hogy vágynak a városokba, és rendszeresen visszatérnek ezekbe,
de mindig a periférián maradnak.*
*A külváros maga alá gyűri a várost*
Az iszlamista térkultúra időben és földrajzilag is átjárja az európai
teret. A szabad mozgáshoz, a szabad vallásgyakorláshoz és a magánélet
tiszteletben tartásához való jog törvényessé teszi a terjeszkedést.
Németországban Petra Kuppinger, aki muszlimok által lakott területeket
tanulmányoz a nĂ©met városokban, arra a megállapĂtásra jutott, hogy az
iszlám által uralt terek már évtizedek óta szerves részei a huszonegyedik
századi német városképnek. *Az iszlám terjeszkedése fokozatos és
gazdaságilag a várostĂłl fĂĽgg, ezĂ©rt nem alakĂthatja át a város rendjĂ©t
egyik napról a másikra, és ez nem is áll érdekében.* *A helyiek csak akkor
tiltakoznak, ha észreveszik,* *hogy a terjeszkedésből megszállás lett*,
vagyis amikor azt látják, hogy már nem szĂvesen látják Ĺ‘ket az iszlamizált
területen, hacsak nem fogadják el annak öltözködési és viselkedési
szabályait.
*Az iszlamizált terület azonban nem lesz a város része. A perifériák
dinamikája bomlasztja, és maga alá gyűri a várost *abban az értelemben,
hogy a külváros és a város között zéróösszegű játszma folyik: a külváros a
város kárára terjeszkedik; minĂ©l nagyobb teret hĂłdĂt, annál kevĂ©sbĂ©
életképes a város. Egyre kevesebb a befektető, a turista és azok száma is,
akik a környĂ©ken akarnak Ă©lni. ĂŤgy a város adĂłkat Ă©s forrásokat veszĂt,
beleértve a képzett munkaerőt is.
*A rituális tér és az elzárkózás*
*Európában a muszlim közösségek a szekuláris közegről tudomást sem véve
egyre több aktĂv társadalmi, gazdasági Ă©s politikai szerepkörökkel
felruházott mecsetet Ă©pĂtettek. A mecset – vegyĂĽk most egy hivatalosan
elismert mecset esetĂ©t – lĂ©trehoz egy alapĂtványt, ami lehetĹ‘vĂ© teszi
számára azt, hogy tevékenységét kiterjessze az oktatásra, kereskedelemre,
jótékonykodásra, stb. Így már nem csupán egy mecset, hanem a közösség
társadalmi és gazdasági központja is.*
Nos, ha az egyesĂĽletnek törvĂ©ny tiltja egy bizonyos tevĂ©kenysĂ©gi tĂpus
gyakorlását, mondjuk az oktatást, akkor a mecset attól még megszervezheti
azt „vallási tudatosságra ösztönző összejövetelnek” nevezve. A mecset
tevékenységeinek terjeszkedése megváltoztatja a teret. Például a mecset
közelében több arab nevű bolt lesz, mert a mecset megszenteli a körülötte
lévő teret, ez vonzza a vásárlókat, a bolt pedig támogatja a mecsetet és
tevékenységei bővülését.
Az is igaz, hogy* a mecsetĂ©pĂtĂ©s egy-egy adott terĂĽleten általában
ütközetet jelent*: *a város lakosai ellenállnak *– néha sikerrel, néha
sikertelenül – saját * környékük* *iszlamizációjának.* A mecsetek miatti
harcok már sok európai várost megosztottak. Dalil Boubakeur, a CFCM (a
Francia Muszlimok Tanácsának) volt elnöke, ami a muszlimok legmagasabb
képviseleti szerve Franciaországban, a helyiek véleményével mit sem törődve
kijelentette: „2200 mecsetünk van Franciaországban, és 2 év alatt meg
akarjuk duplázni a számukat, mert nincs elég mecset Franciaországban a 7
millió muszlimnak”.
*A mecsetegyesület azonban sok esetben az iszlamisták trójai falova.
Kihasználják az európai társadalmak gyengeségeit, ahol a rituális hely
kialakĂtása szabadságjog. A mecsetĂ©pĂtĂ©s emellett az identitás megĹ‘rzĂ©sĂ©t
is szolgálja. Először épül egy mecset a muszlimoknak, aztán egy másik már
csak a szunnitáknak Ă©s egy másik a sĂitáknak, majd egy mecset az
észak-afrikai szunnitáknak, aztán a tunéziaiaknak, majd az egyik tunéziai
régióból vagy egy afganisztáni tartományból érkezőknek, stb. Ez tovább
töredezi és rombolja **a társadalmi kohéziót.*
*Ki a felelős?*
*Az iszlamisták úgy tartják, hogy az egész föld Istené, aki azoknak adja,
akiket kiválaszt.*
*Ezt a folyamatot két tényező támogatja*: egyrészt *egyes nyugat-európai
politikai pártok törekvĂ©se szavazĂłbázisuk erĹ‘sĂtĂ©sĂ©re, *másrĂ©szt *az
iszlamizmus igénye a terjeszkedésre.* Mindkét fél saját politikai céljának
megvalĂłsĂtásához egymás kölcsönös, hallgatĂłlagos beleegyezĂ©sĂ©vel
felhasználja a szürke zónákat. Ennek érdekében a nyugat-európai kormányok
bevándorláspolitikájukat összhangba hozták a muszlim közösségek párhuzamos
társadalmainak belső dinamikájával.
Ez egyidejűleg messzemenően szolgálja az iszlamizmus haszonelvűségét, arra
való készségét, hogy a helyi lehetőségeket teljes mértékben felhasználja
saját terjeszkedése érdekében. Sok muszlim azért él a szürke zónákban, mert
olcsóbbak és diszkrétebbek. Ugyanakkor sokan felismerik a gettósodás
torzĂtĂł hatását Ă©s vannak, akik el is költöznek ezekbĹ‘l.
Bármely integráciĂłs vagy radikalizálĂłdást megelĹ‘zĹ‘ Ă©s kezelĹ‘ erĹ‘feszĂtĂ©s Ă©s
migrációs politika csak akkor lehet hatékony, ha az állam teljesen
ellenőrzése alatt tudja tartani ezeket a területeket.
*A cikk a MigráciĂłkutatĂł IntĂ©zet számára kĂ©szĂtett tanulmány rövidĂtett
változata. Speidl Bianka fordĂtása.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20170131/30c2f403/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról