[Grem] A II.Vatikáni Zsinat némely megfogalmazása korrekcióra szorul / A.Schneider püspök

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2017. Aug. 1., K, 19:51:52 CEST


A II. Vatikáni Zsinat értelmezése és kapcsolata az Egyház jelenlegi
válságával
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/07/27/a_ii_vatikani_zsinat_ertelmezese_es_kapcsolata_az_egyhaz_jelenlegi_valsagaval>


*http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/07/27/a_ii_vatikani_zsinat_ertelmezese_es_kapcsolata_az_egyhaz_jelenlegi_valsagaval
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/07/27/a_ii_vatikani_zsinat_ertelmezese_es_kapcsolata_az_egyhaz_jelenlegi_valsagaval>*

*Az alábbiakban Athanasius Schneider püspök 2017. július 21-én a Rorate
Caeli oldalon megjelent
<https://rorate-caeli.blogspot.com/2017/07/guest-op-ed-bishop-schneider.html>
írásának magyar fordítását közöljük.*

[image: bp-schneider-1.jpg]*Az Egyház* *jelenlegi példátlan
válsághelyzete **összehasonlítható
a IV. század **általános válságával, amikor az ariánizmus megfertőzte a
püspökök döntő többségét,* meghatározó szerepet töltve be az Egyház
életében. Keresnünk kell annak módját, hogy ezt a jelenlegi helyzetet
egyfelől valósághűen, másfelől természetfeletti lelkülettel jellemezzük -
az Anyaszentegyházunk iránti mélységes szeretettel, aki Krisztus passióját
szenvedi e rettentő és általános tanításbeli, liturgikus, és pasztorális
zűrzavar miatt.

Meg kell újítanunk a hitünket abban, hogy *az Egyház biztos kezekben van
Krisztusnál, és hogy Ő mindig közbeavatkozik azért, hogy megújítsa az
Egyházat **azokban a pillanatokban is, amikor az Egyház hajója felborulni
látszik *- mint ami napjainkban is a nyilvánvaló helyzet.

Ami *a II. Vatikáni Zsinat iránti hozzáállásunkat illeti, el kell kerülnünk
két szélsőséget**: a teljes elutasítást *(amit a szedevakantisták és a Szent
X. Piusz Papi Testvérület (SSPX)
<http://katolikusvalasz.blogspot.hu/2017/02/ferenc-papa-segiti-szent-x-piusz-papi.html>
egy része művelnek), *és* *mindannak* *"tévedhetetlenítését"*, *amiről a
zsinat nyilatkozott.*

*A II. Vatikáni Zsinat legitim gyűlés volt, ami felett a pápák őrködtek, és
fenn kell tartanunk e zsinat felé a tiszteletteljes hozzáállást.*
Mindazonáltal *ez nem jelenti *azt, *hogy tilos számunkra kifejezni a jól
megalapozott kétségeinket vagy a tiszteletteljes továbbfejlesztési
javaslatainkat* egyes konkrét pontokkal kapcsolatban,* amíg mindez az
Egyház teljes hagyományán és az állandó Tanítóhivatalon alapul.*

A Tanítóhivatal sokévszázados időszak alatt közölt hagyományos és állandó
doktrinális kijelentéseinek előzményei vannak, és az igazolás kritériumát
adják a későbbi tanítóhivatali kijelentések pontosságának megítéléséhez. *A
Tanítóhivalat új kijelentései*nek elvileg pontosabbaknak és világosabbaknak
kell lenniük, de *sohasem lehetnek **zavarosak, és látszólag ellentétesek**
a korábbi tanítóhivatali kijelentésekkel.*

*A II. Vatikáni Zsinat* *azon kijelentéseit, amelyek zavarosak,* *az Egyház
teljes Hagyományának és állandó Tanítóhivatalának kijelentései szerint kell
olvasni és értelmezni.*

Kétely esetén az állandó Tanítóhivatal (az előző zsinatok és pápai
dokumentumok, amelyek tartalma az évszázadok során, ugyanazon értelem
mellett, biztosnak és állandó hagyománynak bizonyultak) kijelentéseinek alá
vannak rendelve a II. Vatikáni Zsinat azon objektíve zavaros vagy új
kijelentései, amik nehezen egyeztethetők össze az állandó és korábbi
Tanítóhivatal konkrét kijelentéseivel (mint például az állam kötelessége,
hogy nyilvánosan hódoljon Krisztus, minden társadalom Királya előtt; a
püspöki kollegialitás igazi értelme a péteri elsőség és az Egyház egyetemes
kormányzásának viszonyában; valamennyi nemkatolikus vallás kártékonysága és
veszélyességük a lelkek örök üdvösségére).

*A II. Vatikáni Zsinatot úgy kell látni és befogadni, ahogy van, és ahogy
valójában volt: egy elsődlegesen pasztorális zsinatként. Ennek a zsinatnak
nem állt szándékában új tanítást közölni, vagy definitív formában közölni*.
A kijelentéseiben a zsinat nagyban megerősítette az Egyház hagyományos és
állandó tanítását.

*A II. Vatikáni Zsinat egyes újszerű kijelentéseinek (pl. a kollegialitás,
a vallásszabadság, az ökumenikus és vallásközi párbeszéd, a világhoz való
viszony) nincs definitív természete, és mert **látszólagosan vagy
ténylegesen nincsenek összhangba*n *a Tanítóhivatal hagyományos és állandó
kijelentéseivel*,* pontosabb magyarázattal és precízebb, tanító jellegű
toldalékokkal kell kiegészíteni őket.* A "folytonosság hermeneutikája"
elvének szemellenzős alkalmazása sem segít, mivel erőltetett
értelmezésekhez vezet, amik nem meggyőzőek, és amik nem segítenek abban,
hogy a katolikus hit megváltoztathatatlan igazságainak, és azok konkrét
alkalmazásának világosabb megértésére jussunk.

V*oltak esetek a történelemben, amikor bizonyos ökumenikus zsinatok nem
definitív kijelentéseit* *később - köszönhetően a higgadt teológiai vitának
- finomították vagy hallgatólagosan kijavítottak *(pl. a Firenzei Zsinat
kijelentéseit az Egyházi Rend szentségének anyagáról, ti. hogy annak anyaga
az eszközök átadása, miközben a biztosabb és állandó hagyomány azt mondta,
hogy a püspöki kézrátétel elegendő - ez olyan igazság, amit végül XII.
Piusz pápa 1947-ben erősített meg). Ha a Firenzei Zsinat után a teológusok
vakon alkalmazták volna a "folytonosság hermeneutikájának" elvét a Firenzei
Zsinatnak erre a konkrét (objektíve téves) kijelentésére, és kiálltak volna
amellett, hogy az a feltevés, hogy az eszközök átadása az Egyházi Rend
szentségének anyaga, az állandó Tanítóhivatallal összhangban áll,
valószínűleg sohasem értük volna el a teológusok általános egyetértését az
igazságban, ami szerint egyedül a püspöki kézrátétel az Egyházi Rend
szentségének valódi anyaga.

*A doktrinális vita higgadt kultúráját kell létrehoznunk az Egyházban **a
II. Vatikáni Zsinat **azon kijelentéseit illetően, amik zavarosak, vagy
amik téves értelmezésekhez vezettek. *Egy ilyen doktrinális vitában semmi
sem botrányos, hanem épp ellenkezőleg: hozzájárulást jelent ahhoz, hogy az
Egyház változtathatatlan hitletéteményét biztosabb és teljesebb módon
megőrizzük és elmagyarázzuk.

*Senki sem emelhet ki egy bizonyos zsinatot, abszolutizálva azt, vagy a
valóságban egyenlővé téve* *azt** Isten elbeszélt (Szenthagyomány) vagy
leírt (Szentírás) Igéjével.* Maga a II. Vatikáni Zsinat helyesen állapítja
meg (vö. *Dei Verbum*, 10 <http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=11#DV10>),
hogy *a Tanítóhivatal (a pápa, a zsinatok, a rendes és rendkívüli
Tanítóhivatal)* *nem **Isten Igéje **felett*, *hanem alatta áll,
alárendeltje annak, és csupán szolgája annak (ti. Isten elbeszélt Igéjének,
vagyis a Szenthagyománynak, és Isten leírt Igéjének, vagyis a
Szentírásnak).*

Objektív oldalról nézve, a Tanítóhivatal (a pápák és zsinatok) definitív
jelleggel bíró kijelentéseinek nagyobb értéke és nagyobb súlya van a
pasztorális kijelentéseikéhez képest, amelyek természetszerűleg
változtatható és átmeneti jelleggel bírnak, a történelmi körülményektől és
egy bizonyos korszak pasztorális helyzeteitől függően. Ugyanez a helyzet a
II. Vatikáni Zsinat kijelentéseinek legtöbbjével.

A II. Vatikáni Zsinat eredeti és értékes hozzájárulása az Egyház valamennyi
tagjának életszentségre való egyetemes meghívásában (*Lumen gentium*, 5.
fejezet <http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=3#LG39>), a Miasszonyunknak
az Egyház életében betöltött központi szerepének tanításában (*Lumen
gentium*, 8. fejezet <http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=3#LG52>), a
laikus hívek fontosságának kimondásában a katolikus hit fenntartása,
megvédése és hirdetése terén, az evangelizálásra és az időleges
valóságoknak az Egyház állandó felfogása szerinti megszentelésére irányuló
kötelességük kimondásában (*Lumen gentium*, 4. fejezet
<http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=3#LG30>), és az Egyház életében és a
liturgia ünneplésében az Isten iránti hódolat elsőségének kimondásában
áll (*Sacrosanctum
Concilium*, nn. 2 <http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=1#SC2>; 5-10
<http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=1#SC5>). Az ezen felülieket bizonyos
mértékben másodlagosaknak, átmenetieknek, és a jövőt illetően valószínűleg
felejthetőknek ítélhetjük, mint amilyenek a múltban a különféle ökumenikus
zsinatok nem definitív, pasztorális, és egyházfegyelmi kijelentései voltak.

Ezek a pontok - *a Miasszonyunk, a hívek személyes életének megszentelése,
a világnak az Egyház állandó felfogása szerinti megszentelése, és az Isten
iránti hódolat elsősége - a legsürgetőbb területek, amelyek szerint a
napjainkban élnünk kell. Mindezekben a II. Vatikáni Zsinat prófétai
szereppel bír, amely sajnálatos módon nem valósult még meg kielégítően.*

*Ahelyett,* *hogy e négy terület szerint élnénk,* *az egyházi élet
teológiai és adminisztratív "kifejezéstárának" ** jelentős része zavaros
doktrinális, pasztorális, és liturgikus pontokat népszerűsített az elmúlt
50 évben, és népszerűsít ma is, eltorzítva ezze*l *a zsinat eredeti
szándékát*,* és visszaélve a kevésbé világos vagy zavaros tanító
kijelentéseivel, annak érdekében, hogy egy másik egyházat hozzon létre -
egy relativisztikus vagy protestáns típusú egyházat.*

Napjainkban *ennek a fejlődésnek a betetőzését tapasztaljuk.*

*Az Egyház jelenlegi válságának problémája részben abban a tényben áll,
hogy a II. Vatikáni Zsinat néhány kijelentését - amelyek objektíve
zavarosak, vagy azon kevés kijelentést, amelyek nehezen hozhatók összhangba**
az Egyház állandó tanítóhivali hagyományával* - *tévedhetetlenítették.
Ilyen módon az egészséges vitát a szükséges implicit vagy hallgatólagos
korrekcióról meggátolták.*

*Mindezzel egyidőben ösztönözték az olyan teológiai gondolatok
megalkotását, amelyek **ellentétesek* *az állandó hagyománnyal *(pl. az
egyházkormányzás rendes kettős legfőbb alanyának - ti. a pápa egyedül, és a
teljes püspöki kollégium a pápával együtt - új elméletével kapcsolatban; az
államnak a közösségi hódolat iránti semlegességét hirdető tanítás, amely
hódolat kijár az igaz Istennek, aki Jézus Krisztus, minden egyes emberi és
politikai társadalom Királya; * annak az igazságnak* *a relativizálása, **hogy
a katolikus egyház az üdvösség Isten által akart és rendelt egyetlen útja).*

Fel kell szabadítanunk magunkat az abszolutizálás rabságából, és a II.
Vatikáni Zsinat teljes tévedhetetlenítéséből. *A higgadt és tiszteletteljes
vita légkörét kell kérnünk, az Egyház és az Ő megváltoztathatatlan hite
iránti őszinte szeretetből.*

*Pozitív jelet láthatunk abban a tényben, hogy 2012. augusztus 12-én XVI.
Benedek pápa előszót írt **ahhoz a II. Vatikáni Zsinatról szóló kötethez,
ami az ő Opera omniája részeként jelent meg. **Ebben az előszóban XVI.
Benedek a fenntartásait fejezi ki **a Gaudium et spes
<http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=16> és a Nostra aetate
<http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=9> dokumentumok konkrét tartalmaival
kapcsolatban.* XVI. Benedek e szavainak hangneméből láthatjuk, hogy *a
dokumentumok** bizonyos részeinek konkrét hiányosságai *nem javíthatók a
"folytonosság hermeneutikájával".

Egy olyan SSPX, ami kánonjogilag és teljesen integrálódott az Egyház
életébe, szintén értékes hozzájárulásokat adhat ehhez a vitához - ahogy azt
Marcel Lefebvre érsek szerette volna. Az SSPX kánonjogilag rendezett
jelenléte napjaink egyházi életében szintén segíthet az építő viták
légkörének megteremtésében, annak érdekében, hogy amit mindig, mindenhol,
és minden katolikus hitt kétezer éven át, napjainkban is világosabb és
biztosabb módon higgyék, megvalósítva a II. Vatikáni Zsinat atyáinak igazi
pásztori szándékát.

*A hiteles pásztori szándék a lelkek örök üdvösségét célozza - olyan
üdvösséget, amit csakis Isten teljes akaratának hirdetésén keresztül
érhetünk el *(vö. ApCsel 20,7). *A hitbeli tanítás és konkrét
alkalmazásának (a liturgiában és a pasztorális életben*) *zavarossága
veszélybe sodorná **a lelkek örök üdvösségét*, *következésképpen
anti-pasztorális lenne*, mivel a katolikus hit és hithű konkrét alkalmazása
teljességének és világosságának hirdetése Isten kifejezett akarata.

*Csakis a teljes engedelmesség Isten akaratának - Aki Krisztuson, a
Megtestesült Igén és az apostolokon keresztül kinyilatkoztatta azt az igaz
hitet, amit az Egyház Tanítóhivatala magyarázott és gyakorolt mindig
ugyanabban az értelemben - hozhatja magával a lelkek üdvösségét.*



*+ Athanasius Schneider*
*Astana Maria Santissima érsekségének segédpüspöke, Kazahsztán*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20170801/e9d5a51a/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról