[Grem] R.Scruton konzerv. filozófus: "Posztmodern betegség támadja a nemzeteket"

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Sze. 20., K, 20:17:33 CEST


Roger Scruton: Posztmodern betegség támadja a nemzeteket
<http://mandiner.hu/cikk/20160920_roger_scruton_posztmodern_betegseg_tamadja_a_nemzeteket>

http://mandiner.hu/cikk/20160920_roger_scruton_posztmodern_betegseg_tamadja_a_nemzeteket
2016. szeptember 20. 14:23 | *Írta: Rajcsányi Gellért
<http://mandiner.hu/szerzo/rajcsanyi_gellert>*

*Nemzedékeken átnyúló lojalitásra és a nemzetek fennmaradására van
szükség* *Sir
Roger Scruton brit konzervatív filozófus szerin*t, aki Budapesten adott elő
a Danube Institute, az MTA BTK Filozófiai Intézete és a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem szervezésében. A brit gondolkodó szerint *a baloldal
igyekszik a pozitív érzelmeket negatívra fordítani, a meglévő iránti
szeretetet az idegenség elleni gyűlöletként felcímkézni. Ezt **tartja
Scruton* *a „posztmodern betegségnek”, ami **ellen a konzervativizmusnak a
szeretet erejével, a polgári lét és a szabadság kultúrájának megőrzésével
kell fellépnie. *

Filozófus, esztéta, regényíró, operaszerző, kultúrharcos – és 2016 nyarától
immár brit lovag. Sir Roger Scruton a kortárs brit konzervatív gondolkodás
egyik főalakja, aki a legbalosabb évtizedekben is vívta a maga a harcát az
ellenoldali értelmiségiekkel, és aki már a rendszerváltás előtt járta
Kelet-Közép-Európát, hogy az általa képviselt szellemiséget terjessze.
Scruton most újra Budapesten jár – készülő nagyinterjúnk előtt itt
olvashatják tudósításunkat a rendezvényről, ahol konzervatív alapvetésekről
adott  elő.

A Danube Institute, az MTA BTK Filozófiai Intézete és a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem szervezésében az MTA budavári, Országház utcai épületének
dísztermében adott elő Scruton, arról beszélve, hogy* mit is jelent a
konzervativizmus a 21. század Európájában.*

*Metafizikai és empirikus konzervativizmus*

Mint ahogy konzervatív koponyáktól megszoktuk, Scruton azzal kezdte: nehéz
meghatározni, mi is az a konzervativizmus – már azon kívül, hogy ez az
eszmerendszer bizonyára *konzerválni, megőrizni akar valamit **az örök
újítók szándékaival **szemben*.

*Scruton elmondta: egyetemistaként ott volt 1968 Párizsában, és a baloldali
lázongókkal szembeni ellenérzései tették őt akkor és ott konzervatívvá. *A
brit gondolkodó szerint fontos aláhúzni, hogy a „konzervatív” jelzőt inkább
csak az angolszász világban szeretik felvállalni a politikusok, míg a
kontinentális Európában, például Franciaországban vagy Németországban ez a
jelző a reakcióssággal, maradisággal, elítélendő jobboldalisággal függ
össze.

*Kétféle konzervativizmust* különböztet meg Scruton:* a metafizikai és az
empirikus konzervativizmus*t. A* metafizikai konzervativizmusnak vallási
gyökerei vannak, elsősorban a kontinentális Európában dívik, és olyan
gondolkodĂłkhoz kapcsolĂłdik, mint de Maistre, Hegel, Voegelin vagy Simone
Weil. *Ezzel szemben *az empirikus, gyakorlatias konzervativizmus az
angolszász világ sajátja, Scruton Hume-ot, Burke-öt, Jeffersont,
Oakeshottot és Hayek*et sorolja ebbe az iskolába.

Scruton szerint ahhoz, hogy a 21. században sikeres konzervatív politikát
lehessen megteremteni, különböző alapvető összetevőkre van szükség.

*A szeretet erejével*

Az első *a „hihető” konzervativizmus *megléte: *hihető és gyakorlatias
megoldásokból induljon ki, építsen a meglévő világ iránti szeretetből,* ne
csak a kritikából. Scruton szerint *alapvető emberi természetünkhöz
tartozik a kapcsolódás, a birtoklás iránti vágy, ami a szereteten
alapul – szemben** azzal a baloldali propagandával, amely a szándékokat
kifordítva negatív érzésekkel akarja megtölteni ugyanazokat a fogalmakat.
Így próbálják a pozitív nemzeti érzéseket xenofóbiának, idegengyűlöletnek
lefordítani, a szeretetet gyűlöletté változtatni. **Ez* Scruton szerint* a
baloldal „morális inverziója”, amely a pozitív dolgokat negatívumba
fordítaná.*

*A konzervatív gondolkodás alapeleme a nemzetállamokban való gondolkodás.*
Minden politikai közösség a *„mi”* meghatározásán alapszik. A törzs, a
vallás, a nemzet és a birodalom is egy közösség. A birodalmaknak
leáldozott; a törzsi identitás túlontúl homályos, nomád; a vallási
identitás pedig univerzalitásra törekszik Scruton szerint. A brit előadó
úgy látja,* a nemzeti identitás adja a terület, a szokások és a nyelv
teljes egységét, és ebből születhet a stabilitás és a béke.* Ezzel szemben *az
EU nem tudott egységes identitást adni az európaiaknak.*

*A szekularizmus és a képviselet védelme*

Scruton szerint a konzervativizmus harmadik alapeleme* a szekuláris jog
tisztelete és védelme. *Szerinte *a 20. századi tragédiák szétrombolták a
jog talapzatát*, *a diktatúrák **az igazság szolgáltatása **helyett az
emberek ellenőrzésére használták fel a jogot*. Roger *Scruton nem híve a
vallási jognak, amibe természetesen a muszlim saría is beletartozik; hiszen
a vallás joga csak a vallást követőkre vonatkozik, az együttélés megoldása
helyett a konfliktusok növelését szolgálja.* A brit előadó* az univerzális
emberi jogok egyre terjeszkedő birodalma miatt is aggódik, szerinte ez is
kikezdi a nemzetállami, vagyis meghatározott keretek között,
közmegegyezésen alapuló jogrendszerek világát.*

Fontos konzervatív alapeszme *a politikai képviselet *fogalma is. Scruton
úgy látja, nem a többségi hatalmat, hanem *a különböző színezetű csoportok
megfelelő képviseletét kell preferálni. Szükség van egy felelős
kormányzatra, ám annak elszámoltathatónak kell lennie.* Burke nyomán arról
beszélt: *a képviselők**nek nem* *kötött mandátumú küldötteknek* k*ell
lenniük, hanem olyan személyeknek, akik felelősen, a saját tájékozottságuk
és belátásuk szerint tudnak dönteni a köz ügyeiről. *

*A szabad polgárság kultúrája*

Természetesen konzervatív alapeszmény *a polgárság, a polgári lét* is. Sir
Roger Scruton szerint* felelős polgárokra van szükség, akik részt vesznek a
közéletben, a kormányzás alakításában.* A polgári társadalom alkotja a „*jogok
pajzsát”*, az *„idegenek közösségét”*; akik* tisztában vannak azzal is,
hogy a jogok mellé kötelezettségek is járnak.* Fontos a polgárok
kötelesség- és felelősségérzete, fontos a polgárrá nevelés is, hiszen
rajtunk áll, hogy polgárok vagy alattvalók leszünk a saját nemzetünkben.
Scruton szerint a mai korban nagy dilemma az, hogy a nagyra nőtt jóléti
államok több előnnyel vagy több veszéllyel járnak-e a polgári társadalmak
számára, hogy csökkentik-e a felelősségtudatukat.

Ehhez szorosan kapcsolódik egy újabb konzervatív alapeszme, *a szabadság
kultúrája* is. Az európai évszázadok az egyének és a nemzeti közösségek
felemelkedéséről szóltak. *A Nyugat kitermelte a klasszikus liberalizmust,
melyben szabadon választhatjuk meg kormányainkat, s melyben intézményeink a
társadalmi szerződést képviselik.* *De a szabadság kultúrájából** ideológia
lett, a liberalizmus a folyamatos haladás, a progresszió útjára lépett, ami
máig tart. *Scruton szerint* az a fontos, hogy a szabadság kultúráját
megőrizzük. „A józan megoldások a folyamatos párbeszéden alapuló
kompromisszumokból születnek”.* Adam Smith láthatatlan keze nem csak a
gazdaságban, hanem egy jól működő társadalomban is a jó irányba mozdíthatja
el a dolgokat.

Sir Roger Scruton végül *az önfeláldozás fogalmá*ról beszélt, ami szerinte
nehéz feladat a mai társadalmakban. *„A társadalmaknak újra kell alkotniuk
önmagukat, minden nemzedéknek meg kell szülnie az újabbat”*. Szerinte ezért*
fontos a házasság és a család intézményének és értékének megőrzése. Ebből
születik a nemzedékeken átnyúló lojalitás, ami fenn tudja tartani a
nemzeteket. És ez az, amit* – Scruton szavaival élve –* a posztmodern
betegség folyamatosan támad.*

   -
   -


   - 57
   2
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160920/0be20503/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról