[Grem] R.Scruton konzerv. filozófus: "Posztmodern betegség támadja a nemzeteket"
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Sze. 20., K, 20:17:33 CEST
Roger Scruton: Posztmodern betegség támadja a nemzeteket
<http://mandiner.hu/cikk/20160920_roger_scruton_posztmodern_betegseg_tamadja_a_nemzeteket>
http://mandiner.hu/cikk/20160920_roger_scruton_posztmodern_betegseg_tamadja_a_nemzeteket
2016. szeptember 20. 14:23 | *Írta: Rajcsányi Gellért
<http://mandiner.hu/szerzo/rajcsanyi_gellert>*
*Nemzedékeken átnyúló lojalitásra és a nemzetek fennmaradására van
szükség* *Sir
Roger Scruton brit konzervatĂv filozĂłfus szerin*t, aki Budapesten adott elĹ‘
a Danube Institute, az MTA BTK Filozófiai Intézete és a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem szervezésében. A brit gondolkodó szerint *a baloldal
igyekszik a pozitĂv Ă©rzelmeket negatĂvra fordĂtani, a meglĂ©vĹ‘ iránti
szeretetet az idegensĂ©g elleni gyűlöletkĂ©nt felcĂmkĂ©zni. Ezt **tartja
Scruton* *a „posztmodern betegségnek”, ami **ellen a konzervativizmusnak a
szeretet erejével, a polgári lét és a szabadság kultúrájának megőrzésével
kell fellépnie. *
FilozĂłfus, esztĂ©ta, regĂ©nyĂrĂł, operaszerzĹ‘, kultĂşrharcos – Ă©s 2016 nyarátĂłl
immár brit lovag. Sir Roger Scruton a kortárs brit konzervatĂv gondolkodás
egyik fĹ‘alakja, aki a legbalosabb Ă©vtizedekben is vĂvta a maga a harcát az
ellenoldali értelmiségiekkel, és aki már a rendszerváltás előtt járta
Kelet-Közép-Európát, hogy az általa képviselt szellemiséget terjessze.
Scruton most újra Budapesten jár – készülő nagyinterjúnk előtt itt
olvashatják tudĂłsĂtásunkat a rendezvĂ©nyrĹ‘l, ahol konzervatĂv alapvetĂ©sekrĹ‘l
adott elő.
A Danube Institute, az MTA BTK Filozófiai Intézete és a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem szervezésében az MTA budavári, Országház utcai épületének
dĂsztermĂ©ben adott elĹ‘ Scruton, arrĂłl beszĂ©lve, hogy* mit is jelent a
konzervativizmus a 21. század Európájában.*
*Metafizikai és empirikus konzervativizmus*
Mint ahogy konzervatĂv koponyáktĂłl megszoktuk, Scruton azzal kezdte: nehĂ©z
meghatározni, mi is az a konzervativizmus – már azon kĂvĂĽl, hogy ez az
eszmerendszer bizonyára *konzerválni, megőrizni akar valamit **az örök
ĂşjĂtĂłk szándĂ©kaival **szemben*.
*Scruton elmondta: egyetemistaként ott volt 1968 Párizsában, és a baloldali
lázongĂłkkal szembeni ellenĂ©rzĂ©sei tettĂ©k Ĺ‘t akkor Ă©s ott konzervatĂvvá. *A
brit gondolkodĂł szerint fontos aláhĂşzni, hogy a „konzervatĂv” jelzĹ‘t inkább
csak az angolszász világban szeretik felvállalni a politikusok, mĂg a
kontinentális Európában, például Franciaországban vagy Németországban ez a
jelzĹ‘ a reakciĂłssággal, maradisággal, elĂtĂ©lendĹ‘ jobboldalisággal fĂĽgg
össze.
*Kétféle konzervativizmust* különböztet meg Scruton:* a metafizikai és az
empirikus konzervativizmus*t. A* metafizikai konzervativizmusnak vallási
gyökerei vannak, elsĹ‘sorban a kontinentális EurĂłpában dĂvik, Ă©s olyan
gondolkodĂłkhoz kapcsolĂłdik, mint de Maistre, Hegel, Voegelin vagy Simone
Weil. *Ezzel szemben *az empirikus, gyakorlatias konzervativizmus az
angolszász világ sajátja, Scruton Hume-ot, Burke-öt, Jeffersont,
Oakeshottot és Hayek*et sorolja ebbe az iskolába.
Scruton szerint ahhoz, hogy a 21. században sikeres konzervatĂv politikát
lehessen megteremteni, különböző alapvető összetevőkre van szükség.
*A szeretet erejével*
Az első *a „hihető” konzervativizmus *megléte: *hihető és gyakorlatias
megoldásokbĂłl induljon ki, Ă©pĂtsen a meglĂ©vĹ‘ világ iránti szeretetbĹ‘l,* ne
csak a kritikából. Scruton szerint *alapvető emberi természetünkhöz
tartozik a kapcsolódás, a birtoklás iránti vágy, ami a szereteten
alapul – szemben** azzal a baloldali propagandával, amely a szándékokat
kifordĂtva negatĂv Ă©rzĂ©sekkel akarja megtölteni ugyanazokat a fogalmakat.
ĂŤgy prĂłbálják a pozitĂv nemzeti Ă©rzĂ©seket xenofĂłbiának, idegengyűlöletnek
lefordĂtani, a szeretetet gyűlölettĂ© változtatni. **Ez* Scruton szerint* a
baloldal „morális inverziĂłja”, amely a pozitĂv dolgokat negatĂvumba
fordĂtaná.*
*A konzervatĂv gondolkodás alapeleme a nemzetállamokban valĂł gondolkodás.*
Minden politikai közösség a *„mi”* meghatározásán alapszik. A törzs, a
vallás, a nemzet és a birodalom is egy közösség. A birodalmaknak
leáldozott; a törzsi identitás túlontúl homályos, nomád; a vallási
identitás pedig univerzalitásra törekszik Scruton szerint. A brit előadó
úgy látja,* a nemzeti identitás adja a terület, a szokások és a nyelv
teljes egységét, és ebből születhet a stabilitás és a béke.* Ezzel szemben *az
EU nem tudott egységes identitást adni az európaiaknak.*
*A szekularizmus és a képviselet védelme*
Scruton szerint a konzervativizmus harmadik alapeleme* a szekuláris jog
tisztelete és védelme. *Szerinte *a 20. századi tragédiák szétrombolták a
jog talapzatát*, *a diktatúrák **az igazság szolgáltatása **helyett az
emberek ellenĹ‘rzĂ©sĂ©re használták fel a jogot*. Roger *Scruton nem hĂve a
vallási jognak, amibe termĂ©szetesen a muszlim sarĂa is beletartozik; hiszen
a vallás joga csak a vallást követőkre vonatkozik, az együttélés megoldása
helyett a konfliktusok növelését szolgálja.* A brit előadó* az univerzális
emberi jogok egyre terjeszkedő birodalma miatt is aggódik, szerinte ez is
kikezdi a nemzetállami, vagyis meghatározott keretek között,
közmegegyezésen alapuló jogrendszerek világát.*
Fontos konzervatĂv alapeszme *a politikai kĂ©pviselet *fogalma is. Scruton
Ăşgy látja, nem a többsĂ©gi hatalmat, hanem *a kĂĽlönbözĹ‘ szĂnezetű csoportok
megfelelő képviseletét kell preferálni. Szükség van egy felelős
kormányzatra, ám annak elszámoltathatónak kell lennie.* Burke nyomán arról
beszélt: *a képviselők**nek nem* *kötött mandátumú küldötteknek* k*ell
lenniük, hanem olyan személyeknek, akik felelősen, a saját tájékozottságuk
és belátásuk szerint tudnak dönteni a köz ügyeiről. *
*A szabad polgárság kultúrája*
TermĂ©szetesen konzervatĂv alapeszmĂ©ny *a polgárság, a polgári lĂ©t* is. Sir
Roger Scruton szerint* felelős polgárokra van szükség, akik részt vesznek a
közĂ©letben, a kormányzás alakĂtásában.* A polgári társadalom alkotja a „*jogok
pajzsát”*, az *„idegenek közösségét”*; akik* tisztában vannak azzal is,
hogy a jogok mellé kötelezettségek is járnak.* Fontos a polgárok
kötelesség- és felelősségérzete, fontos a polgárrá nevelés is, hiszen
rajtunk áll, hogy polgárok vagy alattvalók leszünk a saját nemzetünkben.
Scruton szerint a mai korban nagy dilemma az, hogy a nagyra nőtt jóléti
államok több előnnyel vagy több veszéllyel járnak-e a polgári társadalmak
számára, hogy csökkentik-e a felelősségtudatukat.
Ehhez szorosan kapcsolĂłdik egy Ăşjabb konzervatĂv alapeszme, *a szabadság
kultúrája* is. Az európai évszázadok az egyének és a nemzeti közösségek
felemelkedéséről szóltak. *A Nyugat kitermelte a klasszikus liberalizmust,
melyben szabadon választhatjuk meg kormányainkat, s melyben intézményeink a
társadalmi szerződést képviselik.* *De a szabadság kultúrájából** ideológia
lett, a liberalizmus a folyamatos haladás, a progresszió útjára lépett, ami
máig tart. *Scruton szerint* az a fontos, hogy a szabadság kultúráját
megőrizzük. „A józan megoldások a folyamatos párbeszéden alapuló
kompromisszumokból születnek”.* Adam Smith láthatatlan keze nem csak a
gazdaságban, hanem egy jĂłl működĹ‘ társadalomban is a jĂł irányba mozdĂthatja
el a dolgokat.
Sir Roger Scruton végül *az önfeláldozás fogalmá*ról beszélt, ami szerinte
nehéz feladat a mai társadalmakban. *„A társadalmaknak újra kell alkotniuk
önmagukat, minden nemzedéknek meg kell szülnie az újabbat”*. Szerinte ezért*
fontos a házasság és a család intézményének és értékének megőrzése. Ebből
születik a nemzedékeken átnyúló lojalitás, ami fenn tudja tartani a
nemzeteket. És ez az, amit* – Scruton szavaival élve –* a posztmodern
betegség folyamatosan támad.*
-
-
- 57
2
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160920/0be20503/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról