[Grem] Gysz s vgasz / Tegzes K. segt nvr

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Okt. 31., H, 15:32:04 CET


Tegzes Katalin segítő nővér gyászról és vigaszról: Veszteséggel élünk, de a
remény fényében járunk
2016. október 30. vasárnap 19:50
http://www.magyarkurir.hu/hirek/tegzes-katalin-segito-
nover-gyaszrol-es-vigaszrol-veszteseggel-elunk-de-remeny-feny
Mindenszentek és halottak napja közeleg. Tegzes Katalin segítő nővérrel
beszélgettünk, aki személyesen kísér veszteséggel élő embereket,
rendszeresen vezet csoportokat és tart lelkinapokat gyászolók számára.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=73173&img=o_IMG_1376.jpg>

*– Évekig dolgozott az Országos Onkológiai Intézetben, folyamatosan a halál
közelségében. Az ott szerzett élmények mennyire játszottak szerepet abban,
hogy több mint tíz éve rendszeresen vezet csoportokat gyásszal élők
számára?*

– Eredetileg orvos szerettem volna lenni, de ez a tervem akadályokba
ütközött. Tíz évig dolgoztam azonban az onkológiai intézetben
aneszteziológus asszisztensként. Tudatosan választottam ezt a
foglalkozást, *tisztában
voltam azzal, hogy az ott ápolt betegek életük sajátos időszakát élik,
szembe kell nézniük a halállal is. *Természetesen mindnyájunkban az
életösztön dolgozik, így a súlyosan, nem egyszer halálosan beteg emberekben
is. A képzésünkhöz hozzátartozott a *speciálpszichológia* is. Az előadónk
azt kérte tőlünk, hogy írjuk le, milyen tapasztalatokat szereztünk a saját
területünkön. Én arról írtam, hogy *a betegeink* számára alapvetően
megváltozott a *rák* és a *halál* szavak jelentése. Korábban kívülállóként
beszélgettek arról, mit tennének, ha rákos betegek lennének, *amikor
viszont róluk derült ki, hogy rákban szenvednek, fantasztikus életösztön
lépett fel náluk. Hamar rádöbbentem arra, mennyire lényeges, hogy őszintén
beszéljünk a rákos betegekkel.* Ehhez jelentősen hozzájárult a személyes
érintettségem, ami egyértelműen a Gondviselés keze volt. A bátyám is rákos
lett, és mindig ezt kérte tőlem: „Kató, csak az igazat mondd!” Napjainkban
a halál az emberek számára azért válik tabuvá, mert nem mernek beszélni
róla, vagy nincs, akivel beszéljenek erről. Azt nem tudom, hogy mindezek az
élmények mennyire játszottak szerepet abban, hogy immár *több mint tíz éve
hivatásom része a gyászpasztoráció, azt viszont tudom, hogy ezek a
beszélgetések nagy segítséget jelentenek mindazoknak, akik igénylik.*

*– Melyek a gyászpasztorációs szolgálat alapjai?*

– Egyszer megkérdezte tőlem valaki – ráadásul katolikus pap volt az illető
–, hogy ilyen is létezik, gyászpasztoráció? Mondtam, hogy igen. Az
onkológiai intézetben eltöltött idő alatt *szoros kapcsolatba kerültem a
hospice-szal. Később szakoktatóként készítettem fel idősek otthonában
dolgozó ápolónőket. Itt is alapvetően fontos volt annak tudatosítása, hogy
az otthonban élők számára a következő állomás a halál.* A gyászpasztoráció
nem egy terápiás forma.* Sokan mondják, hogy a gyászt fel kell dolgozni,*
de én ezt a kifejezést nem szeretem.* A lent meg a kendert dolgozzuk fel.**
A gyászt elfogadni lehet, együtt élni vele. A gyász szelídülni tud,
megszűnni nem.*

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=73173&img=o_IMG_1363.jpg>

*– Feltételezem, hogy másféle törődést igényel az a szülő, aki elveszti a
kiskorú vagy fiatalkorú gyermekét, mint az a férfi vagy nő, akinek idős
korban hal meg a házastársa, és megint másképp kell foglalkozni azzal,
akinek az öregkort megélt édesapja vagy édesanyja adja vissza lelkét a
Teremtőnek.*

– Ez így van. Az első és legfontosabb, hogy nem én adok tanácsokat, hanem
meghallgatom a gyászoló szülőt, házastársat vagy gyermeket. Kérdéseket
teszek fel nekik arról, hogyan élik meg a veszteségüket, és hallgatom őket,
együtt haladok velük, kísérem őket mindabban, amit megélnek. *A gyermek
elvesztése talán a legnehezebben elviselhető, mert az élet természetes
rendjét borítja fel.* Egy valóban hívő ember viszonyulása egészen más a
gyászhoz, a veszteséghez, mint a nem hívőé. *A gyász eltávolíthat**
Istentől,* főleg ha őt okoljuk,* de több olyan esettel találkozom, amikor
pontosan a halál hozza közelebb a gyászolót Istenhez.* Amikor özveggyel
beszélgetek, valóban nem mindegy, hogy az illető fiatal vagy idős, de a
gyász mindenképpen megváltoztatja az életállapotát, hiszen addig
házasságban élt ez az ember. Viszont házassági esküje
„holtomiglan-holtodiglanig” tart, ezért akár újra házasságot köthet a
későbbiekben. A gyermeküket elvesztők esetében viszont döntő az a tényező,
hogy a gyermek nem pótolható. Lényeges kérdés, hogy mi az, amibe
belekapaszkodhat ilyenkor az ember.* Ha például hosszú szenvedés után hal
meg a gyermek, vigasz lehet, hogy már nem szenved tovább, ám a gyermek
hiányát nem lehet pótolni a szülők lelkében akkor sem, ha vannak testvérek,
vagy a veszteség után születik még gyermekük.*

*– Folyamatosan visszatérő kérdés, hogy ha Isten valóban irgalmas, miért
hagy szenvedni egy gyermeket, miért veszi el az életét? Hol és hogyan
mutatkozik itt meg Isten szerető irgalmassága? Lehet, hogy jelen van, csak
számunkra láthatatlan, felfoghatatlan módon? Ahogy a Szentírásban olvassuk:
„az én gondolataim nem a ti gondolataitok, az én útjaim nem a te
útjaitok…”?*

– Mi, emberek szeretünk mindent kézzelfoghatóvá tenni, az Isten
irgalmasságát is úgy megközelíteni, hogy az konkrét dologban nyilvánuljon
meg. Gyakran fölteszem a kérdést: mi az, ami a gyermekét elvesztő szülőnek
a legnagyobb fájdalmat okozza? Nyilvánvalóan az, hogy nagyon szerette a
gyermekét. Meg szoktam kérdezni a szülőtől, szerinte a Jóisten szerette az
ő gyermekét? *Hívő embernek hatalmas ajándék az Istenbe vetett hit.* Ha a
szülő ebben a hitben élve azt tudja mondani, hogy igen, akkor tovább tudok
lépni. *Megkérdezem tőle: gondolja, hogy ő jobban szerette a gyermekét,
mint a Jóisten? A Jóisten magához hívta, lehet, hogy sok minden rossztól
megóvta, ami ezután következett volna – akár egy még nagyobb szenvedéstől.
Isten befogadta a gyermeket az ő szeretetébe. Az a kérdés, tud-e a szülő
ezzel azonosulni, képes-e az Isten kezébe visszahelyezni őt. A válasz nem
könnyű, a szülők fájdalmának és szenvedésének megéléséhez időre van
szükség, időnként nagyon sok időre.*

*– Ha a hit szemével közelítünk egy gyermek elvesztéséhez, mondhatjuk, hogy
bármennyire is fájdalmas, de az élete így volt teljes, még ha igen korán
befejeződött is?*

– *Amikor azt mondom, hogy a Jóisten szerette őt, az azt jelenti: akkor
hívta el magához, amikor az élete teljes volt. Betöltötte itt a földön a
küldetését. *A mi közösségünk Szent Ignác-i lelkiségben él. Szent Ignác azt
tanítja, hogy a teremtettségünk célját szeretnénk elérni, ezért teszünk meg
mindent. *Hiszem, hogy ha Isten a teljesség, a mindenség Ura, akkor akár
kicsiny gyermekként, akár idős emberként hal meg valaki, mindenki az élet
teljességét éli meg e világban.* Az Úristennél nincs idő, nincs kilencven
év vagy kilenc hónap. Mindnyájan azért születünk, hogy elérjünk
teljességünk céljára, Isten örök dicséretére. Célunk eljutni az üdvösségre.
Az, hogy ez előbb vagy utóbb következik be, olyan kérdés, amit az Úristen
kegyelmére bízok. *Ha képes vagyok a Jóistenre hagyni a veszteségemet,
akkor lehetőségem nyílik arra, hogy elengedjem a szeretett személyt oda,
ahová egész életében készült, tudatosan vagy tudat alatt. *Az elengedés
azonban nem azonos az elfelejtéssel, semmi köze hozzá. Nem azt jelenti,
hogy elfelejtem a veszteségemet, hanem szabadon átengedem az Istennek,
annak, akitől kaptam. Arra, hogy az emlékezés mennyire fontos, a hívő ember
számára legkonkrétabb példa maga a szentmise, ahol Jézus jelen van, a pap
pedig minden szertartáson megismétli az Ő szavait: „Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre!” Nem felejtünk tehát, hanem emlékezünk. *Amikor azt kérem a
gyászolótól, hogy beszéljen az elvesztett gyermekéről, a hozzátartozójáról,
akkor ő emlékezik. Ez az emlékezés idővel gyógyító lesz számára.*

*– Mindenszentek ünnepén, illetve halottak napján minden évben fölerősödik
bennünk a már eltávozottak emléke. Ön ilyenkor lelkinapokat tart a
gyászolóknak. Milyen szempontok alapján?*

– Legelőször is, szét kell választanunk mindenszentek ünnepét és a halottak
napját.* Nekünk, segítő nővéreknek különösen is jelentős mindkét nap.
Alapítónk, Gondviselésről nevezett Boldog Mária (A Tisztítótűzben Szenvedő
Lelkeket Segítő Nővérek Kongregációja alapítója, eredeti nevén Eugénie
Smet, 1856-ban alapította meg a rendet Párizsban – a szerk.) ugyanis
mindenszentek ünnepén hallotta meg a belső indíttatást, hogy hozzon létre
egy imaközösséget a tisztítótűzben szenvedő lelkekért; másnap, halottak
napján pedig arra kapott hívást, hogy alapítson szerzetesközösséget
ugyanerre a célra: vagyis mind a tisztítótűzben szenvedő, mind pedig a
földön a tisztulás útján járó emberek segítségére.* Mivel mind az
imaközösség, mind a rend elevenen működik, a mai napig megünnepeljük
alapításunkat e két napon.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=73173&img=o_IMG_1344.jpg>

*A bűneink**től való tisztulás már itt, a földi életben elkezdődik, tehát
nem csak a halál utáni tisztulásról van szó. Mindenszentek ünnepének a
lényege a kapcsolat az élők és az elhunytak között, *az ünnep már a nevében
is hordozza, hogy az üdvösséget megélő lelkek közös ünnepéről van szó. Az
ünnep lényegét a katolikus egyház így fogalmazza meg: „Az élő és elhalt
hívek titokzatos közösséget alkotnak a szentek egyességében, egymásért
könyörögnek. Ennek alapján *beszélünk küzdő egyházról, mely a földön élő
lelkek közössége, a szenvedő egyházról, mely a meghalt, de még a
tisztítótűzben szenvedő lelkeké, és diadalmas egyházról, mely a már
mennyekbe jutott, üdvözült hívek társasága. És ezen a napon ünnepeljük
mindazon megdicsőült lelkeket, akikről megszámlálhatatlan sokaságuk miatt a
kalendárium külön, név szerint nem emlékezhet meg.”* Mindenszentek ünnepét
követi az egyházban *a halottak napja. Az elhunytak már nem tudnak magukon
segíteni, földi életüket befejezték. Mi, élők viszont pontosan az előző nap
lényegéből eredően tudunk tenni halottainkért, hogy eljussanak
teremtettségük céljára, akkor is, ha még a tisztulás útját járják.*

*– A mindenszenteket és halottak napját megelőző lelkinapokon tehát ezek a
kérdések kerülnek elő?*

– Igen. Lelkileg készítjük fel a gyászban, veszteségben élőket arra,
gondolják végig, mit jelent számukra mindenszentek ünnepe és a halottak
napja. Egy régebben elhunyt hozzátartozó felemlegetése is váratlan lelki
reakciókat válthat ki az itt maradtakban. Sajnos sok ember csak ezekben a
napokban gondol a halottaira, pedig nagyon fontos lenne a köztes időben is.
Ezt szolgálja az imaközösségünk, amely a rendünkkel egyidős, sőt előbb
kapott egyházi jóváhagyást, mint a rend. Ez a világi közösségünk jelenleg
is működik szerte a világon, ahol a szerzetesnővéreink élnek. *Megpróbáljuk
az embereket az élők és az elhunytak titokzatos közösségébe bekapcsolni.
Amikor azt keressük, hogy mi vagy ki tud igazi vigaszt nyújtani, nem kell
bonyolult válaszokban gondolkodnunk. Forduljunk bátran a gondviselő,
irgalmas Isten vigasztaló Szentlelkéhez segítségért. Ő az, aki meg tud
vigasztalni. És kérjük Szűzanyánknak, a vigasztalás anyjának közbenjárását.*

*– Húsvét táján is tartanak lelkinapokat. Hogyan kapcsolódnak össze a
mindenszentek előtti és a feltámadás ünnepét követő lelkinapok?*

– *Tavaszi lelkinapjainkat a húsvétot követő héten tartjuk, amikor a
feltámadás öröme tölt el bennünket, az a reménység, hogy földi elmúlásunk
nem végleges, hiszen újjászületünk az örök életre.* Veszteségünk diadalmas
győzelemmé változik. Veszteséggel élünk ugyan, de a remény fényében járunk.

Fotó: Lambert Attila
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20161031/1dc7b1b3/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl