[Grem] Pál Feri atya / interjú

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Nov. 6., V, 21:05:22 CET


Itt vagyok: CĂ­mlap <http://www.digitalhungary.hu/> / InterjĂșk
<http://www.digitalhungary.hu/interjuk/>
Pål Feri atya: így lesznek személyesek a kérdések

http://www.digitalhungary.hu/interjuk/Pal-Feri-atya-igy-lesz
nek-szemelyesek-a-kerdesek/3485
[image: Pål Feri atya: így lesznek személyesek a kérdések]
2016. *november 02.* 09:05InterjĂșk
<http://www.digitalhungary.hu/interjuk>Csermely
Ákos
PĂĄl Ferenc atya Ă©s mentĂĄlhigiĂ©nĂ©s szakember *törekszik az egyĂŒttĂ©rzĂ©sre Ă©s
elfogadĂĄsra, Ă©s ″megprĂłbĂĄlom meg is Ă©rteni a nekem feltett Ă©s ki nem
mondott kĂ©rdĂ©seket is. Felteszem Ƒket magamnak is,* Ă­gy a kĂ©rdĂ©sek,
melyeket mĂĄsoktĂłl hallok szemĂ©lyessĂ© vĂĄlnak” - mondja.

*(Ez az interjĂșnk a 2016 Ƒszi Internet Hungary konferencia elƑtt kĂ©szĂŒlt.)*
* Kicsoda PĂĄl Ferenc?*

*– Kicsoda PĂĄl Ferenc? LelkipĂĄsztor, atya, mentĂĄlhigiĂ©nĂ©s szakember Ă©s
showman. Vålogatott atléta voltål, magas ugró bajnok; siker, hírnév és jó
lehetƑsĂ©g arra, hogy az emberek közt a közĂ©ppontban lĂ©gy. Mindenki rĂĄd
figyelt. Mégis csendes, befelé forduló ember voltål, és a papi hivatåst
vĂĄlasztottad. Mi törtĂ©nt, amitƑl vĂ©gĂŒl ebbe az irĂĄnyba fordultĂĄl? Volt egy
konkrét fordulópont, vagy fokozatosan jöttél rå, hogy mi a te utad?*
–* Volt egy fordulópont:* egy magasugró verseny után *a dobogón álltam*,
nyakamba akasztottĂĄk az Ă©rmet, gratulĂĄltak, a közönsĂ©g is tapsolt, de Ășgy*
éreztem, hogy ez nekem kevés.* Eszembe jutott, hogy talån, ha egy olimpiån
a dobogĂł tetejĂ©n ĂĄllnĂ©k, az minƑsĂ©gileg több lenne, de rĂĄjöttem, hogy*
valami olyasmit keresek, amit sikerrel nem lehet betölteni.* Vagy Ășgy is
mondhatom, hogy a személyiségemnek van egy mélyebb rétege, amit a siker, a
gyƑzelem egyszerƱen nem Ă©rint meg, mindeközben viszont nekem alapvetƑen
fontos.

*– Ezek szerint sikerorientĂĄlt ember vagy, csak nem volt mindegy az Ășt
hozzĂĄ, ami oda vezet?*
–
* Eredményorientålt vagyok, nem sikerorientålt.*
*– MiĂ©rt Ă©rezted Ășgy, hogy az ember Ă©s a lelke megismerĂ©se Ă©s ĂĄpolĂĄsa lesz
– ha mondhatom így – a te utad?*
– *MĂĄr az elsƑ papi Ă©vemben is sokan fordultak hozzĂĄm bizalommal*, mely
egyrĂ©szt meglepetĂ©st okozott hiszen fiatalember voltam, 30 Ă©ves. ElsƑsorban
életvezetési, tårskapcsolati, csalådi kapcsolatrendszerre vonatkozó
kĂ©rdĂ©seket tettek föl
 *InspirĂĄlt a bizalmuk. Azt Ă©reztem, hogy szeretnĂ©k
megbĂ­zhatĂł vĂĄlaszt adni, de ahhoz Ă©rtenem kellene ahhoz, amit Ƒk kĂ©rdeznek.*

*– Mit gondolsz, a plĂ©bĂĄniĂĄn tartott kis lĂ©tszĂĄmĂș, közössĂ©gi hittanĂłrĂĄidrĂłl
hogyan vezethetett az Ășt az többezres tömeghez, akik egy sportcsarnokban
hallgattak téged? Måsok is tartanak hittanóråkat, mégsem jutnak el egy
sportcsarnokba nagy tömegek elé *
– TalĂĄn az, hogy valĂłdi Ă©rdeklƑdĂ©s van bennem; törekszem az egyĂŒttĂ©rzĂ©sre
és elfogadåsra és *megpróbålom meg is érteni a nekem feltett és ki nem
mondott kĂ©rdĂ©seket is.* Felteszem Ƒket magamnak is, Ă­gy a kĂ©rdĂ©sek,
melyeket mĂĄsoktĂłl hallok szemĂ©lyessĂ© vĂĄlnak. Úgy tekintem magamat, mint aki
érintett minden egyes kérdésben, és nem nyugszom, míg a személyes
vĂĄlaszaimat meg nem talĂĄlom.

*– Sikeres ember vagy, aminek biztosan vannak pozitĂ­v Ă©s negatĂ­v, szeretett
és nem szeretett részei. Hogyan éled meg mindezt?*
–* Richard Rohr szokott eszembe jutni, aki erre azt mondta, hogy „amiĂ©rt
rajonganak Ă©rtem, az nem Ă©n vagyok, Ă©s amiĂ©rt gyƱlölnek, az sem”. TalĂĄlĂłnak
érzem ezt.*

*– VĂĄltsunk tĂ©mĂĄt. SzĂ©p, Ășj, digitĂĄlis vilĂĄg. Azt mondjĂĄk, a digitĂĄlis
vilĂĄg megosztĂł. Én mĂ©gis ĂĄllĂ­tom, hogy a digitĂĄlis vilĂĄg a közössĂ©gi
oldalakon keresztĂŒl összehoz bennĂŒnket. Ha nem is szemĂ©lyesen, de
gyakrabban van lehetƑsĂ©gĂŒnk barĂĄtainkkal, szeretteinkkel, Ă©s a vilĂĄggal
kapcsolatot ĂĄpolni Ă©s/vagy kiĂ©pĂ­teni. MĂ©gis nagyon sokan fĂ©lnek tƑle, mert
azt gondolják, eltávolítja az embereket egymástól. Te mit gondolsz errƑl?*
–* EgyrĂ©szt sokunk szĂĄmĂĄra nagy lehetƑsĂ©g arra, hogy kĂ©pesek legyĂŒnk
kapcsolatban maradni. Az egĂ©szsĂ©ges szemĂ©ly szĂĄmĂĄra alapvetƑen fontos, hogy
fölfedezzĂ©k, Ă©rtĂ©keljĂ©k, hogy törƑdjenek vele, Ă©rdeklƑdjenek a szemĂ©lye Ă©s
az ĂĄltala felvetett tĂ©mĂĄk, kĂ©rdĂ©sek irĂĄnt.* A kapcsolattartĂĄson keresztĂŒl
fontos mentålhigiénés funkciók valósulhatnak meg. *Måsrészt nem ugyanaz, ha
megfoghatom valaki kezét vagy åtölelhetem és érezhetem az illatåt, mint ha
ezt nem teszem. SzĂŒksĂ©gĂŒnk van a fizikai kontaktusra, Ă©s valĂłszĂ­nƱleg ez
tovĂĄbbra is Ă­gy lesz.*

*– Mit gondolsz, miĂ©rt szeretĂŒnk valahova – egy közössĂ©ghez, nem egy
helyhez – tartozni?*
–* A közössĂ©gekhez vagy a csoportokhoz tartozĂĄsunk az önazonossĂĄgunk rĂ©sze.*
Tårsas lény voltunk miatt, ha olyan csoportokhoz, közösségekhez,
intĂ©zmĂ©nyekhez tudunk tartozni, melyek szĂĄmunkra Ă©rtĂ©kesek, akkor az beĂ©pĂŒl
az önmagunkrĂłl alkotott kĂ©pbe. AzutĂĄn beĂ©pĂŒl az identitĂĄsunkba Ă©s mĂĄskĂ©ppen
Ă©rezzĂŒk magunkat a bƑrĂŒnkben.* MĂ©g az Ă©rzelmi vilĂĄgomat is meghatĂĄrozza, ha
példåul azt mondhatom, hogy ennek és ennek a fociklubnak a szurkolója
vagyok.* Ha nagyra tartom azt a klubot, akkor mĂĄr attĂłl jobban vagyok, hogy
nekik szurkolok. Ezért is lehet , hogy valaki személyes fåjdalomként élheti
meg, ha az a klub, amelyiknek Ƒ szurkol, veszít. EbbƑl az is adódik, hogy a
legtöbben késztetést éreznek arra, hogy olyan csoportokhoz és közösségekhez
tartozzanak


*– 
amelyek gyƑztesek.*
– Igen.* Mi emberek szeretĂŒnk a gyƑztesekhez tartozni. Ez mĂ©lyen benne van
a termĂ©szetĂŒnkben.* Egy afrikai misszionĂĄriustĂłl hallottam, hogy ahol
mƱködött a legtöbb keresztĂ©nnyĂ© vĂĄlĂł Ƒslakos katolikus lett. MegkĂ©rdeztĂŒk
tƑle, hogy miĂ©rt Ă©pp katolikus? Mi alapjĂĄn döntenek? AkĂĄr lehetnĂ©nek
protestĂĄnsok is; miĂ©rt katolikusok lesznek? Azt mondja, „óó hĂĄt az afrikai
lĂ©lek”„MegkĂ©rdezik tƑlem, hogy ki a legnagyobb nĂĄlunk.” Amikor elmondom,
hogy a katolikus egyhĂĄz, akkor azt vĂĄlasztjĂĄk. Ez az archaikus lelki
megnyilatkozås rånk is igaz, talån kevésbé låtvånyosan. A vallåsi
identitåsnak része az egyhåzhoz tartozås. Ezért,* ha valaki föl tud nézni
az egyhåzra, akkor jól van.** Ha valaki nem tud felnézni arra az egyhåzra,
melynek valamilyen mĂłdon tagja, akkor az identitĂĄsĂĄban zavarok
keletkezhetnek.*

*– Kik a szĂŒletett vezetƑk szerinted?*
– *SzĂŒletett vezetƑk pĂ©ldĂĄul azok, akik Ă©lvezik a döntĂ©si helyzeteket Ă©s a
döntéshozatalt. *Az emberek többsége ezzel nem így van. A többség szåmåra a
sok döntĂ©s fokozott szorongĂĄssal, bizonytalansĂĄggal Ă©s megterhelƑ
felelƑssĂ©gĂ©rzettel jĂĄr. Aki igazĂĄn jĂł vezetƑ, annak ĂĄltalĂĄban van
valamifĂ©le „ihletettsĂ©ge”. LĂ©lektani szempontbĂłl megfogalmazva: Ă©rez
magĂĄban valamifĂ©le nagyra-törĂ©st. Mindez talĂĄn egĂ©szen a csecsemƑkorra
vezethetƑ vissza. Éli a baba az Ă©letĂ©t, vannak vĂĄgyai Ă©s kĂ­vĂĄnsĂĄgai, Ă©s jön
valaki – az anya – Ă©s teljesĂ­ti azokat. EzĂ©rt az a benyomĂĄsa keletkezhet,
hogy Ƒ olyan hatalmas , hogy elĂ©g vĂĄgyakoznia, hogy a dolgok Ășgy legyenek,
ahogy akarja. EbbƑl a csecsemƑkori Ă©lmĂ©nyvilĂĄgbĂłl, a vĂĄgyakbĂłl pedig
teremteni lehet valamit.* Kisgyerekkorban pedig a nagyratörƑ fantĂĄziĂĄink
erƑsödhetnek föl. Aki ezt felnƑttkĂ©nt – gyermeki vilĂĄgĂĄnak öröksĂ©gĂ©t –
kĂ©pes lĂ©pĂ©srƑl lĂ©pĂ©sre reĂĄlis teljesĂ­tmĂ©nybe fordĂ­tani, belƑle jĂł vezetƑ
lehet.*

*– MĂĄsok a vezetƑk Ă©s mĂĄsok a vĂ©lemĂ©nyvezĂ©rek, ugye? Kik a vĂ©lemĂ©nyvezĂ©rek
szerinted?*
– Zavarba hoz engem ez a kifejezĂ©s, idegenkedem tƑle. BizonyĂĄra, hogy van
ilyen, Ă©s lefed egy aktuĂĄlis jelensĂ©get, de zavarba hoz
 PĂĄr Ă©vvel ezelƑtt
Ășgy fogalmaztam ezt meg magamnak, hogy – sarkos lesz, ahogy fogalmazok – *„az
emberek vĂ©lemĂ©nye nem kelti föl az Ă©rdeklƑdĂ©semet”. AzĂ©rt, mert a vĂ©lemĂ©ny
szĂłnak a tartalma: „ez a vĂ©lemĂ©nyem”, „így vĂ©lekedek”, nem tĂșl gazdag.
Lehet, hogy se tudĂĄs, se elmĂ©lyĂŒltsĂ©g, se igazsĂĄg nincs benne
*

*– MĂ©gis dominĂĄns jelensĂ©g, rĂ©sze a hĂ©tköznapjainknak.*
– *Igen, manapsĂĄg mindenkinek megvan a maga vĂ©lemĂ©nye. SƑt, nagyon sokan
szeretik kinyilvånítani, megosztani, mindenféle formåban közzétenni a
vĂ©lemĂ©nyĂŒket. Úgy tapasztalom , hogy ezzel növekszik a felszĂ­nessĂ©g Ă©s a
hangzavar. **A véleményt nem érzem nagyon értékes dolognak. *Ha valaki azt
mondja pĂ©ldĂĄul, hogy „nekem a boldogsĂĄgrĂłl az a vĂ©lemĂ©nyem, hogy
”, ez
kevĂ©sbĂ© Ă©rdekel. Viszont hogy mikor Ă©s mitƑl volt boldog, az mĂĄr Ă©rdekel.
Az is érdekel, hogy mit tesz azért, hogy boldog legyen, és hogy a
boldogsågkeresés sorån elszenvedett kudarcait hogyan dolgozza fel. Ez mind
érdekel. *A vélemények vilågåt felszínesnek låtom, a felszínes dolgok pedig
alig érdekelnek, gyakran pedig untatnak is.* *Ezért is törekszem arra,*
hogy *a vélemények *
*mögött az emberrel tudjak kapcsolatba kerĂŒlni.*
*– Értem. Van vĂ©lemĂ©nyvezĂ©r. Van-e Ă©rzelemvezĂ©r?*
– Olyan, aki erƑteljes Ă©rzĂ©seket Ă©s Ă©rzelmeket vĂĄlt ki egy mĂĄsik emberbƑl
vagy akĂĄr csoportbĂłl?

*– Igen. Kell az embernek Ă©rzelemvezĂ©r?*
– Ha jĂłl Ă©rtem az Ă©rzelemvezĂ©rek azok akik Ă©rzelmileg hatĂĄst gyakorolnak
rĂĄnk, kihoznak belƑlĂŒnk valamit, ami megpezsdĂ­t minket. FölszĂ­tjĂĄk
szenvedĂ©lyĂŒnket, a mĂ©lyebb vĂĄgyainkat, Ă©s azt mondjuk, hogy „na, ez igen”.
AlapvetƑen fontos szĂĄmunkra, hogy meg tudjuk-e vĂĄlaszolni azt a kĂ©rdĂ©st,
hogy tudunk-e Ă©lni Ă©s Ă©lĂŒnk-e igazĂĄn. Mi az, ami lelkesĂ­t bennĂŒnket? Mi az,
ami miatt igazĂĄn Ă©rdemes reggel felkelnĂŒnk? EzĂ©rt fontosabbak szĂĄmunkra
azok a kapcsolatok, amelyek visszasegĂ­tenek bennĂŒnket ahhoz az Ă©lmĂ©nyhez,
amit Ășgy tudok nagyon egyszerƱen összefoglalni, hogy „megint Ă©lek”. Engem
azonban sokkal inkĂĄbb* az Ă©rdekel, hogy tudok Ășgy Ă©lni, hogy ĂșjbĂłl Ă©s ĂșjbĂłl
az legyen az Ă©lmĂ©nyem, hogy Ă©lek, hogy szeretek Ă©lni, anĂ©lkĂŒl, **hogy
kiszolgĂĄltatottĂĄ, manipulĂĄlhatĂłvĂĄ, vagy fĂŒggƑvĂ© vĂĄlnĂ©k valakitƑl*.



*DigitalizĂĄciĂł, digitĂĄlis vilĂĄg*

*– Eljön, sƑt bizonyos terĂŒleteken mĂĄr itt is van a szĂ©p, Ășj, digitĂĄlis
vilĂĄg. Terjednek az automata gĂ©pek, amik kivĂĄltjĂĄk az emberi munkaerƑt.
PozitĂ­van nĂ©zve a dolgot: kevesebbet kell dolgozni, több idƑ marad a
pihenĂ©sre, a szĂłrakozĂĄsra. De az embernek szĂŒksĂ©ge van a cĂ©lokra Ă©s –
ezeken keresztĂŒl – a stresszre is. Mi lesz, ha nem lesz cĂ©l Ă©s nem lesz
majd jĂł Ă©rtelemben vett feszĂŒltsĂ©g?*
– A szakirodalom nagyon vilĂĄgosan fogalmaz ebben a tĂ©mĂĄban. *SzĂŒksĂ©gĂŒnk van
az ösztönzésre, a motivåcióra, a flow élményre. A flow pedig nem egy
ellazult érzelmi ållapot, hanem van benne stressz is. Flow-ban olyan
helyzetbe kerĂŒlök, aminek kockĂĄzata van. Amiben oda kell tennem magam, hogy
abbĂłl valami jĂł tudjon szĂŒletni.*

*– TehĂĄt szĂŒksĂ©gĂŒnk van a stresszre?*
*– Hogyne. Fontos persze a megfelelƑ szintje,* illetve az, hogyan vagyok
képes a hatåsåt szabålyozni. A stressz is hozzåjårul ahhoz az élményhez,
hogy képes vagyok valamire, alkalmas vagyok az életre Mondok erre egy
pĂ©ldĂĄt: egy majomnak adnak egy egyszerƱ lakatot, amit hĂĄrom egymĂĄst követƑ
mozdulattal lehet kinyitni. Ez a feladat egy majomnak nem magĂĄtĂłl Ă©rtetƑdƑ,
szĂĄmĂĄra ez egy kihĂ­vĂĄs. A majmok addig-addig bajlĂłdnak vele, amĂ­g ki nem
tudjåk nyitni, pedig a lakat kinyitåsåért nem kapnak jutalmat és ha nem
nyitjĂĄk ki, akkor sem kapnak bĂŒntetĂ©st. A kutatĂłk föltettĂ©k a kĂ©rdĂ©st, hogy
* miĂ©rt fĂĄradozik egy fƑemlƑs ennyit egy lakat kinyitĂĄsĂĄval, ha se jutalom,
se bĂŒntetĂ©s nem jĂĄr Ă©rte? A vĂĄlasz az, hogy azĂ©rt, mert mƱködik egy
önjutalmazĂł rendszer – az emberben is. Amikor ĂĄtĂ©ljĂŒk, hogy kĂ©pesek vagyunk
valamit megcsinĂĄlni, az jĂł Ă©rzĂ©seket kelt bennĂŒnk.*
*– Szerinted mi az oka annak, hogy ha Ă©ppen minden rendben van körĂŒlöttĂŒnk,
akkor keresĂŒnk egy Ășj kihĂ­vĂĄst – vagy akĂĄr egy hĂŒlyesĂ©get –, Ă©s persze Ășjra
stresszelĂŒnk?*
– Ennek több oka is lehet. *Az egyik, hogy tartĂłsan heverĂ©szve, henyĂ©lve
egy idƑ utĂĄn unatkozni kezdĂŒnk. A mĂĄsik az, hogy sok informĂĄciĂłban van
rĂ©szĂŒnk – ez pedig korproblĂ©mĂĄt szĂŒl.* A gyerekeken lehet lĂĄtni, hogy az
idegrendszer egyrĂ©szt tĂșlterhelƑdik, mĂĄsrĂ©szt hozzĂĄszokik a tĂșlfeszĂŒlt
világhoz – fƑleg akkor, ha már kora gyermek-, csecsemƑ-, vagy akár magzati
kortĂłl ki van tĂ©ve neki. A tĂșlzott ingermennyisĂ©g szĂĄmukra normĂĄlissĂĄ
vålik, így példåul az emberi kapcsolatok lassabb tempója nehezebb
lesz. *EgyszerƱen
hozzĂĄszokunk Ă©s szĂŒksĂ©gĂŒnk lesz a sok ingerre, informĂĄciĂłra, miközben
feszĂŒlttĂ©, ingerlĂ©kennyĂ©, agresszĂ­vvĂĄ Ă©s szorongĂłvĂĄ tesz minket. A
folyamatosan tĂșlzott stresszhelyzeteknek kitett gyerekek a poszttraumĂĄs
stressz szindrĂłma tĂŒneteit mutatjĂĄk. Mintha hĂĄborĂșban nƑttek volna föl.*

*– Te hogyan kezeled, amikor stresszhelyzetbe kerĂŒlsz?*
*– Vannak rövid Ă©s hosszabb tĂĄvĂș stratĂ©giĂĄim erre. Rövid tĂĄvon olyan
stresszkezelƑ mĂłdszereket hasznĂĄlok, mint pĂ©ldĂĄul lĂ©gzƑgyakorlatok, vagy az
izomtónus våltoztatåsa. Hetente egyszer jelképes módon kivonom magamat a
vilågból. Eldöntöttem azt is, hogy legalåbb hat óråt alszom minden nap; és
egyszer meleg ételt eszek.*

*– Annak az embernek, aki el szeretne Ă©rni valamit, egyszerre kell bĂĄtornak
Ă©s kezdemĂ©nyezƑnek lennie, ugyanakkor korlĂĄtokat is kell ĂĄllĂ­tani a maga
szåmåra, esetleg szabålyrendszert kialakítani. Hogyan tudjuk a céljainkat
elĂ©rni anĂ©lkĂŒl, hogy börtönĂŒnkkĂ© vĂĄlna a korlĂĄt, vagy megfojtanĂĄnak a
szabålyok? Vagy ne legyenek hatåraink, és éljen a szabad alkotås, a totålis
individualizmus?*
–* Az Ă©letben nemcsak alapigazsĂĄgok, realitĂĄsok vannak,* mint, hogy pĂ©ldĂĄul
ennĂŒnk kell, hogy Ă©letben maradjunk, *hanem alap dilemmĂĄk, feszĂŒltsĂ©gek is.
**Az alapdilemmĂĄk megoldhatatlanok, de megtanulhatunk egyensĂșlyt talĂĄlni
bennĂŒk Ă©s egyĂŒtt Ă©lni velĂŒk. Ilyen alapkonfliktus az önkifejezĂ©s Ă©s az
alkalmazkodĂĄs dilemmĂĄja. JĂłl akkor lehetĂŒnk, ha megtanulunk szabadon
alkalmazkodni Ă©s szabadon kifejeznĂŒnk magunkat. Ez azt is jelenti, hogy
kĂ©pes vagyok alkalmazkodni anĂ©lkĂŒl, hogy elĂĄrulnĂĄm magam, mĂĄsrĂ©szt pedig
önmagamat kifejezni, Ă©rvĂ©nyesĂ­teni anĂ©lkĂŒl, hogy fenyegetnĂ©m a
kapcsolataimat. EgymĂĄst kiegĂ©szĂ­tƑ igazsĂĄgokra, Ă©rtĂ©kekre Ă©s azok
egyensĂșlyĂĄra van szĂŒksĂ©gĂŒnk.*
- See more at: http://www.digitalhungary.hu/interjuk/Pal-Feri-atya-igy-lesz
nek-szemelyesek-a-kerdesek/3485#sthash.J1PWiJiM.dpuf
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20161106/f5772c4f/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról