[Grem] Pál Feri atya / interjú
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Nov. 6., V, 21:05:22 CET
Itt vagyok: CĂmlap <http://www.digitalhungary.hu/> / InterjĂșk
<http://www.digitalhungary.hu/interjuk/>
PĂĄl Feri atya: Ăgy lesznek szemĂ©lyesek a kĂ©rdĂ©sek
http://www.digitalhungary.hu/interjuk/Pal-Feri-atya-igy-lesz
nek-szemelyesek-a-kerdesek/3485
[image: PĂĄl Feri atya: Ăgy lesznek szemĂ©lyesek a kĂ©rdĂ©sek]
2016. *november 02.* 09:05InterjĂșk
<http://www.digitalhungary.hu/interjuk>Csermely
Ăkos
PĂĄl Ferenc atya Ă©s mentĂĄlhigiĂ©nĂ©s szakember *törekszik az egyĂŒttĂ©rzĂ©sre Ă©s
elfogadĂĄsra, Ă©s âłmegprĂłbĂĄlom meg is Ă©rteni a nekem feltett Ă©s ki nem
mondott kĂ©rdĂ©seket is. Felteszem Ćket magamnak is,* Ăgy a kĂ©rdĂ©sek,
melyeket mĂĄsoktĂłl hallok szemĂ©lyessĂ© vĂĄlnakâ - mondja.
*(Ez az interjĂșnk a 2016 Ćszi Internet Hungary konferencia elĆtt kĂ©szĂŒlt.)*
* Kicsoda PĂĄl Ferenc?*
*â Kicsoda PĂĄl Ferenc? LelkipĂĄsztor, atya, mentĂĄlhigiĂ©nĂ©s szakember Ă©s
showman. VĂĄlogatott atlĂ©ta voltĂĄl, magas ugrĂł bajnok; siker, hĂrnĂ©v Ă©s jĂł
lehetĆsĂ©g arra, hogy az emberek közt a közĂ©ppontban lĂ©gy. Mindenki rĂĄd
figyelt. Mégis csendes, befelé forduló ember voltål, és a papi hivatåst
vĂĄlasztottad. Mi törtĂ©nt, amitĆl vĂ©gĂŒl ebbe az irĂĄnyba fordultĂĄl? Volt egy
konkrét fordulópont, vagy fokozatosan jöttél rå, hogy mi a te utad?*
â* Volt egy fordulĂłpont:* egy magasugrĂł verseny utĂĄn *a dobogĂłn ĂĄlltam*,
nyakamba akasztottĂĄk az Ă©rmet, gratulĂĄltak, a közönsĂ©g is tapsolt, de Ășgy*
éreztem, hogy ez nekem kevés.* Eszembe jutott, hogy talån, ha egy olimpiån
a dobogĂł tetejĂ©n ĂĄllnĂ©k, az minĆsĂ©gileg több lenne, de rĂĄjöttem, hogy*
valami olyasmit keresek, amit sikerrel nem lehet betölteni.* Vagy Ășgy is
mondhatom, hogy a személyiségemnek van egy mélyebb rétege, amit a siker, a
gyĆzelem egyszerƱen nem Ă©rint meg, mindeközben viszont nekem alapvetĆen
fontos.
*â Ezek szerint sikerorientĂĄlt ember vagy, csak nem volt mindegy az Ășt
hozzĂĄ, ami oda vezet?*
â
* Eredményorientålt vagyok, nem sikerorientålt.*
*â MiĂ©rt Ă©rezted Ășgy, hogy az ember Ă©s a lelke megismerĂ©se Ă©s ĂĄpolĂĄsa lesz
â ha mondhatom Ăgy â a te utad?*
â *MĂĄr az elsĆ papi Ă©vemben is sokan fordultak hozzĂĄm bizalommal*, mely
egyrĂ©szt meglepetĂ©st okozott hiszen fiatalember voltam, 30 Ă©ves. ElsĆsorban
életvezetési, tårskapcsolati, csalådi kapcsolatrendszerre vonatkozó
kérdéseket tettek föl⊠*Inspirålt a bizalmuk. Azt éreztem, hogy szeretnék
megbĂzhatĂł vĂĄlaszt adni, de ahhoz Ă©rtenem kellene ahhoz, amit Ćk kĂ©rdeznek.*
*â Mit gondolsz, a plĂ©bĂĄniĂĄn tartott kis lĂ©tszĂĄmĂș, közössĂ©gi hittanĂłrĂĄidrĂłl
hogyan vezethetett az Ășt az többezres tömeghez, akik egy sportcsarnokban
hallgattak téged? Måsok is tartanak hittanóråkat, mégsem jutnak el egy
sportcsarnokba nagy tömegek elĂ©âŠ*
â TalĂĄn az, hogy valĂłdi Ă©rdeklĆdĂ©s van bennem; törekszem az egyĂŒttĂ©rzĂ©sre
és elfogadåsra és *megpróbålom meg is érteni a nekem feltett és ki nem
mondott kĂ©rdĂ©seket is.* Felteszem Ćket magamnak is, Ăgy a kĂ©rdĂ©sek,
melyeket mĂĄsoktĂłl hallok szemĂ©lyessĂ© vĂĄlnak. Ăgy tekintem magamat, mint aki
Ă©rintett minden egyes kĂ©rdĂ©sben, Ă©s nem nyugszom, mĂg a szemĂ©lyes
vĂĄlaszaimat meg nem talĂĄlom.
*â Sikeres ember vagy, aminek biztosan vannak pozitĂv Ă©s negatĂv, szeretett
és nem szeretett részei. Hogyan éled meg mindezt?*
â* Richard Rohr szokott eszembe jutni, aki erre azt mondta, hogy âamiĂ©rt
rajonganak Ă©rtem, az nem Ă©n vagyok, Ă©s amiĂ©rt gyƱlölnek, az semâ. TalĂĄlĂłnak
érzem ezt.*
*â VĂĄltsunk tĂ©mĂĄt. SzĂ©p, Ășj, digitĂĄlis vilĂĄg. Azt mondjĂĄk, a digitĂĄlis
vilĂĄg megosztĂł. Ăn mĂ©gis ĂĄllĂtom, hogy a digitĂĄlis vilĂĄg a közössĂ©gi
oldalakon keresztĂŒl összehoz bennĂŒnket. Ha nem is szemĂ©lyesen, de
gyakrabban van lehetĆsĂ©gĂŒnk barĂĄtainkkal, szeretteinkkel, Ă©s a vilĂĄggal
kapcsolatot ĂĄpolni Ă©s/vagy kiĂ©pĂteni. MĂ©gis nagyon sokan fĂ©lnek tĆle, mert
azt gondoljĂĄk, eltĂĄvolĂtja az embereket egymĂĄstĂłl. Te mit gondolsz errĆl?*
â* EgyrĂ©szt sokunk szĂĄmĂĄra nagy lehetĆsĂ©g arra, hogy kĂ©pesek legyĂŒnk
kapcsolatban maradni. Az egĂ©szsĂ©ges szemĂ©ly szĂĄmĂĄra alapvetĆen fontos, hogy
fölfedezzĂ©k, Ă©rtĂ©keljĂ©k, hogy törĆdjenek vele, Ă©rdeklĆdjenek a szemĂ©lye Ă©s
az ĂĄltala felvetett tĂ©mĂĄk, kĂ©rdĂ©sek irĂĄnt.* A kapcsolattartĂĄson keresztĂŒl
fontos mentålhigiénés funkciók valósulhatnak meg. *Måsrészt nem ugyanaz, ha
megfoghatom valaki kezét vagy åtölelhetem és érezhetem az illatåt, mint ha
ezt nem teszem. SzĂŒksĂ©gĂŒnk van a fizikai kontaktusra, Ă©s valĂłszĂnƱleg ez
tovĂĄbbra is Ăgy lesz.*
*â Mit gondolsz, miĂ©rt szeretĂŒnk valahova â egy közössĂ©ghez, nem egy
helyhez â tartozni?*
â* A közössĂ©gekhez vagy a csoportokhoz tartozĂĄsunk az önazonossĂĄgunk rĂ©sze.*
Tårsas lény voltunk miatt, ha olyan csoportokhoz, közösségekhez,
intĂ©zmĂ©nyekhez tudunk tartozni, melyek szĂĄmunkra Ă©rtĂ©kesek, akkor az beĂ©pĂŒl
az önmagunkrĂłl alkotott kĂ©pbe. AzutĂĄn beĂ©pĂŒl az identitĂĄsunkba Ă©s mĂĄskĂ©ppen
Ă©rezzĂŒk magunkat a bĆrĂŒnkben.* MĂ©g az Ă©rzelmi vilĂĄgomat is meghatĂĄrozza, ha
példåul azt mondhatom, hogy ennek és ennek a fociklubnak a szurkolója
vagyok.* Ha nagyra tartom azt a klubot, akkor mĂĄr attĂłl jobban vagyok, hogy
nekik szurkolok. Ezért is lehet , hogy valaki személyes fåjdalomként élheti
meg, ha az a klub, amelyiknek Ć szurkol, veszĂt. EbbĆl az is adĂłdik, hogy a
legtöbben késztetést éreznek arra, hogy olyan csoportokhoz és közösségekhez
tartozzanakâŠ
*â âŠamelyek gyĆztesek.*
â Igen.* Mi emberek szeretĂŒnk a gyĆztesekhez tartozni. Ez mĂ©lyen benne van
a termĂ©szetĂŒnkben.* Egy afrikai misszionĂĄriustĂłl hallottam, hogy ahol
mƱködött a legtöbb keresztĂ©nnyĂ© vĂĄlĂł Ćslakos katolikus lett. MegkĂ©rdeztĂŒk
tĆle, hogy miĂ©rt Ă©pp katolikus? Mi alapjĂĄn döntenek? AkĂĄr lehetnĂ©nek
protestĂĄnsok is; miĂ©rt katolikusok lesznek? Azt mondja, âóó hĂĄt az afrikai
lĂ©lekââMegkĂ©rdezik tĆlem, hogy ki a legnagyobb nĂĄlunk.â Amikor elmondom,
hogy a katolikus egyhĂĄz, akkor azt vĂĄlasztjĂĄk. Ez az archaikus lelki
megnyilatkozås rånk is igaz, talån kevésbé låtvånyosan. A vallåsi
identitåsnak része az egyhåzhoz tartozås. Ezért,* ha valaki föl tud nézni
az egyhåzra, akkor jól van.** Ha valaki nem tud felnézni arra az egyhåzra,
melynek valamilyen mĂłdon tagja, akkor az identitĂĄsĂĄban zavarok
keletkezhetnek.*
*â Kik a szĂŒletett vezetĆk szerinted?*
â *SzĂŒletett vezetĆk pĂ©ldĂĄul azok, akik Ă©lvezik a döntĂ©si helyzeteket Ă©s a
döntĂ©shozatalt. *Az emberek többsĂ©ge ezzel nem Ăgy van. A többsĂ©g szĂĄmĂĄra a
sok döntĂ©s fokozott szorongĂĄssal, bizonytalansĂĄggal Ă©s megterhelĆ
felelĆssĂ©gĂ©rzettel jĂĄr. Aki igazĂĄn jĂł vezetĆ, annak ĂĄltalĂĄban van
valamifĂ©le âihletettsĂ©geâ. LĂ©lektani szempontbĂłl megfogalmazva: Ă©rez
magĂĄban valamifĂ©le nagyra-törĂ©st. Mindez talĂĄn egĂ©szen a csecsemĆkorra
vezethetĆ vissza. Ăli a baba az Ă©letĂ©t, vannak vĂĄgyai Ă©s kĂvĂĄnsĂĄgai, Ă©s jön
valaki â az anya â Ă©s teljesĂti azokat. EzĂ©rt az a benyomĂĄsa keletkezhet,
hogy Ć olyan hatalmas , hogy elĂ©g vĂĄgyakoznia, hogy a dolgok Ășgy legyenek,
ahogy akarja. EbbĆl a csecsemĆkori Ă©lmĂ©nyvilĂĄgbĂłl, a vĂĄgyakbĂłl pedig
teremteni lehet valamit.* Kisgyerekkorban pedig a nagyratörĆ fantĂĄziĂĄink
erĆsödhetnek föl. Aki ezt felnĆttkĂ©nt â gyermeki vilĂĄgĂĄnak öröksĂ©gĂ©t â
kĂ©pes lĂ©pĂ©srĆl lĂ©pĂ©sre reĂĄlis teljesĂtmĂ©nybe fordĂtani, belĆle jĂł vezetĆ
lehet.*
*â MĂĄsok a vezetĆk Ă©s mĂĄsok a vĂ©lemĂ©nyvezĂ©rek, ugye? Kik a vĂ©lemĂ©nyvezĂ©rek
szerinted?*
â Zavarba hoz engem ez a kifejezĂ©s, idegenkedem tĆle. BizonyĂĄra, hogy van
ilyen, Ă©s lefed egy aktuĂĄlis jelensĂ©get, de zavarba hoz⊠PĂĄr Ă©vvel ezelĆtt
Ășgy fogalmaztam ezt meg magamnak, hogy â sarkos lesz, ahogy fogalmazok â *âaz
emberek vĂ©lemĂ©nye nem kelti föl az Ă©rdeklĆdĂ©semetâ. AzĂ©rt, mert a vĂ©lemĂ©ny
szĂłnak a tartalma: âez a vĂ©lemĂ©nyemâ, âĂgy vĂ©lekedekâ, nem tĂșl gazdag.
Lehet, hogy se tudĂĄs, se elmĂ©lyĂŒltsĂ©g, se igazsĂĄg nincs benneâŠ*
*â MĂ©gis dominĂĄns jelensĂ©g, rĂ©sze a hĂ©tköznapjainknak.*
â *Igen, manapsĂĄg mindenkinek megvan a maga vĂ©lemĂ©nye. SĆt, nagyon sokan
szeretik kinyilvĂĄnĂtani, megosztani, mindenfĂ©le formĂĄban közzĂ©tenni a
vĂ©lemĂ©nyĂŒket. Ăgy tapasztalom , hogy ezzel növekszik a felszĂnessĂ©g Ă©s a
hangzavar. **A véleményt nem érzem nagyon értékes dolognak. *Ha valaki azt
mondja pĂ©ldĂĄul, hogy ânekem a boldogsĂĄgrĂłl az a vĂ©lemĂ©nyem, hogyâŠâ, ez
kevĂ©sbĂ© Ă©rdekel. Viszont hogy mikor Ă©s mitĆl volt boldog, az mĂĄr Ă©rdekel.
Az is érdekel, hogy mit tesz azért, hogy boldog legyen, és hogy a
boldogsågkeresés sorån elszenvedett kudarcait hogyan dolgozza fel. Ez mind
Ă©rdekel. *A vĂ©lemĂ©nyek vilĂĄgĂĄt felszĂnesnek lĂĄtom, a felszĂnes dolgok pedig
alig érdekelnek, gyakran pedig untatnak is.* *Ezért is törekszem arra,*
hogy *a vélemények *
*mögött az emberrel tudjak kapcsolatba kerĂŒlni.*
*â Ărtem. Van vĂ©lemĂ©nyvezĂ©r. Van-e Ă©rzelemvezĂ©r?*
â Olyan, aki erĆteljes Ă©rzĂ©seket Ă©s Ă©rzelmeket vĂĄlt ki egy mĂĄsik emberbĆl
vagy akĂĄr csoportbĂłl?
*â Igen. Kell az embernek Ă©rzelemvezĂ©r?*
â Ha jĂłl Ă©rtem az Ă©rzelemvezĂ©rek azok akik Ă©rzelmileg hatĂĄst gyakorolnak
rĂĄnk, kihoznak belĆlĂŒnk valamit, ami megpezsdĂt minket. FölszĂtjĂĄk
szenvedĂ©lyĂŒnket, a mĂ©lyebb vĂĄgyainkat, Ă©s azt mondjuk, hogy âna, ez igenâ.
AlapvetĆen fontos szĂĄmunkra, hogy meg tudjuk-e vĂĄlaszolni azt a kĂ©rdĂ©st,
hogy tudunk-e Ă©lni Ă©s Ă©lĂŒnk-e igazĂĄn. Mi az, ami lelkesĂt bennĂŒnket? Mi az,
ami miatt igazĂĄn Ă©rdemes reggel felkelnĂŒnk? EzĂ©rt fontosabbak szĂĄmunkra
azok a kapcsolatok, amelyek visszasegĂtenek bennĂŒnket ahhoz az Ă©lmĂ©nyhez,
amit Ășgy tudok nagyon egyszerƱen összefoglalni, hogy âmegint Ă©lekâ. Engem
azonban sokkal inkĂĄbb* az Ă©rdekel, hogy tudok Ășgy Ă©lni, hogy ĂșjbĂłl Ă©s ĂșjbĂłl
az legyen az Ă©lmĂ©nyem, hogy Ă©lek, hogy szeretek Ă©lni, anĂ©lkĂŒl, **hogy
kiszolgĂĄltatottĂĄ, manipulĂĄlhatĂłvĂĄ, vagy fĂŒggĆvĂ© vĂĄlnĂ©k valakitĆl*.
*DigitalizĂĄciĂł, digitĂĄlis vilĂĄg*
*â Eljön, sĆt bizonyos terĂŒleteken mĂĄr itt is van a szĂ©p, Ășj, digitĂĄlis
vilĂĄg. Terjednek az automata gĂ©pek, amik kivĂĄltjĂĄk az emberi munkaerĆt.
PozitĂvan nĂ©zve a dolgot: kevesebbet kell dolgozni, több idĆ marad a
pihenĂ©sre, a szĂłrakozĂĄsra. De az embernek szĂŒksĂ©ge van a cĂ©lokra Ă©s â
ezeken keresztĂŒl â a stresszre is. Mi lesz, ha nem lesz cĂ©l Ă©s nem lesz
majd jĂł Ă©rtelemben vett feszĂŒltsĂ©g?*
â A szakirodalom nagyon vilĂĄgosan fogalmaz ebben a tĂ©mĂĄban. *SzĂŒksĂ©gĂŒnk van
az ösztönzésre, a motivåcióra, a flow élményre. A flow pedig nem egy
ellazult érzelmi ållapot, hanem van benne stressz is. Flow-ban olyan
helyzetbe kerĂŒlök, aminek kockĂĄzata van. Amiben oda kell tennem magam, hogy
abbĂłl valami jĂł tudjon szĂŒletni.*
*â TehĂĄt szĂŒksĂ©gĂŒnk van a stresszre?*
*â Hogyne. Fontos persze a megfelelĆ szintje,* illetve az, hogyan vagyok
képes a hatåsåt szabålyozni. A stressz is hozzåjårul ahhoz az élményhez,
hogy képes vagyok valamire, alkalmas vagyok az életre Mondok erre egy
pĂ©ldĂĄt: egy majomnak adnak egy egyszerƱ lakatot, amit hĂĄrom egymĂĄst követĆ
mozdulattal lehet kinyitni. Ez a feladat egy majomnak nem magĂĄtĂłl Ă©rtetĆdĆ,
szĂĄmĂĄra ez egy kihĂvĂĄs. A majmok addig-addig bajlĂłdnak vele, amĂg ki nem
tudjåk nyitni, pedig a lakat kinyitåsåért nem kapnak jutalmat és ha nem
nyitjĂĄk ki, akkor sem kapnak bĂŒntetĂ©st. A kutatĂłk föltettĂ©k a kĂ©rdĂ©st, hogy
* miĂ©rt fĂĄradozik egy fĆemlĆs ennyit egy lakat kinyitĂĄsĂĄval, ha se jutalom,
se bĂŒntetĂ©s nem jĂĄr Ă©rte? A vĂĄlasz az, hogy azĂ©rt, mert mƱködik egy
önjutalmazĂł rendszer â az emberben is. Amikor ĂĄtĂ©ljĂŒk, hogy kĂ©pesek vagyunk
valamit megcsinĂĄlni, az jĂł Ă©rzĂ©seket kelt bennĂŒnk.*
*â Szerinted mi az oka annak, hogy ha Ă©ppen minden rendben van körĂŒlöttĂŒnk,
akkor keresĂŒnk egy Ășj kihĂvĂĄst â vagy akĂĄr egy hĂŒlyesĂ©get â, Ă©s persze Ășjra
stresszelĂŒnk?*
â Ennek több oka is lehet. *Az egyik, hogy tartĂłsan heverĂ©szve, henyĂ©lve
egy idĆ utĂĄn unatkozni kezdĂŒnk. A mĂĄsik az, hogy sok informĂĄciĂłban van
rĂ©szĂŒnk â ez pedig korproblĂ©mĂĄt szĂŒl.* A gyerekeken lehet lĂĄtni, hogy az
idegrendszer egyrĂ©szt tĂșlterhelĆdik, mĂĄsrĂ©szt hozzĂĄszokik a tĂșlfeszĂŒlt
vilĂĄghoz â fĆleg akkor, ha mĂĄr kora gyermek-, csecsemĆ-, vagy akĂĄr magzati
kortĂłl ki van tĂ©ve neki. A tĂșlzott ingermennyisĂ©g szĂĄmukra normĂĄlissĂĄ
vĂĄlik, Ăgy pĂ©ldĂĄul az emberi kapcsolatok lassabb tempĂłja nehezebb
lesz. *EgyszerƱen
hozzĂĄszokunk Ă©s szĂŒksĂ©gĂŒnk lesz a sok ingerre, informĂĄciĂłra, miközben
feszĂŒlttĂ©, ingerlĂ©kennyĂ©, agresszĂvvĂĄ Ă©s szorongĂłvĂĄ tesz minket. A
folyamatosan tĂșlzott stresszhelyzeteknek kitett gyerekek a poszttraumĂĄs
stressz szindrĂłma tĂŒneteit mutatjĂĄk. Mintha hĂĄborĂșban nĆttek volna föl.*
*â Te hogyan kezeled, amikor stresszhelyzetbe kerĂŒlsz?*
*â Vannak rövid Ă©s hosszabb tĂĄvĂș stratĂ©giĂĄim erre. Rövid tĂĄvon olyan
stresszkezelĆ mĂłdszereket hasznĂĄlok, mint pĂ©ldĂĄul lĂ©gzĆgyakorlatok, vagy az
izomtónus våltoztatåsa. Hetente egyszer jelképes módon kivonom magamat a
vilågból. Eldöntöttem azt is, hogy legalåbb hat óråt alszom minden nap; és
egyszer meleg ételt eszek.*
*â Annak az embernek, aki el szeretne Ă©rni valamit, egyszerre kell bĂĄtornak
Ă©s kezdemĂ©nyezĆnek lennie, ugyanakkor korlĂĄtokat is kell ĂĄllĂtani a maga
szĂĄmĂĄra, esetleg szabĂĄlyrendszert kialakĂtani. Hogyan tudjuk a cĂ©ljainkat
elĂ©rni anĂ©lkĂŒl, hogy börtönĂŒnkkĂ© vĂĄlna a korlĂĄt, vagy megfojtanĂĄnak a
szabålyok? Vagy ne legyenek hatåraink, és éljen a szabad alkotås, a totålis
individualizmus?*
â* Az Ă©letben nemcsak alapigazsĂĄgok, realitĂĄsok vannak,* mint, hogy pĂ©ldĂĄul
ennĂŒnk kell, hogy Ă©letben maradjunk, *hanem alap dilemmĂĄk, feszĂŒltsĂ©gek is.
**Az alapdilemmĂĄk megoldhatatlanok, de megtanulhatunk egyensĂșlyt talĂĄlni
bennĂŒk Ă©s egyĂŒtt Ă©lni velĂŒk. Ilyen alapkonfliktus az önkifejezĂ©s Ă©s az
alkalmazkodĂĄs dilemmĂĄja. JĂłl akkor lehetĂŒnk, ha megtanulunk szabadon
alkalmazkodni Ă©s szabadon kifejeznĂŒnk magunkat. Ez azt is jelenti, hogy
kĂ©pes vagyok alkalmazkodni anĂ©lkĂŒl, hogy elĂĄrulnĂĄm magam, mĂĄsrĂ©szt pedig
önmagamat kifejezni, Ă©rvĂ©nyesĂteni anĂ©lkĂŒl, hogy fenyegetnĂ©m a
kapcsolataimat. EgymĂĄst kiegĂ©szĂtĆ igazsĂĄgokra, Ă©rtĂ©kekre Ă©s azok
egyensĂșlyĂĄra van szĂŒksĂ©gĂŒnk.*
- See more at: http://www.digitalhungary.hu/interjuk/Pal-Feri-atya-igy-lesz
nek-szemelyesek-a-kerdesek/3485#sthash.J1PWiJiM.dpuf
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20161106/f5772c4f/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról