[Grem] a Szt.Efrém Férfikar, a szír Szt.Efrém, liturgikus zene, Cseh T., muszlim zene

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Május. 28., Szo, 12:22:05 CEST


BubnĂł TamĂĄs: Istent dicsƑíteni a zene nyelvĂ©n
2016. ĂĄprilis 10. vasĂĄrnap 12:00
http://www.magyarkurir.hu/hirek/bubno-tamas-istent-dicsoiteni-zene-nyelven
A Szent Efrém Férfikart 2002-ben hozta létre Bubnó Tamås Liszt Ferenc-díjas
egyhåzzenész, karmester és karigazgató. A bizånci imådsågokat, himnuszokat
Ă©neklƑ, megzenĂ©sĂ­tƑ fĂ©rfikar a közeljövƑben koncertkörĂștra indul. EbbƑl az
alkalombĂłl beszĂ©lgetĂŒnk az egyĂŒttes vezetƑjĂ©vel.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68855&img=o_IMG_4104.jpg>
*– Milyen cĂ©lbĂłl alakĂ­totta meg 2002-ben a Szent EfrĂ©mrƑl elnevezett
férfikart?*

– *KorĂĄbban nem volt olyan tervem, hogy fĂ©rfikart hozzak lĂ©tre. Akkoriban
az egyhĂĄzzenei doktorimon dolgoztam KĂĄrpĂĄtaljĂĄn, Ă©s ott a kezembe kerĂŒlt
egy 1920-ban keletkezett kotta,* Boksay Jånos görögkatolikus pap és
zeneszerzƑ korĂĄbban elveszettnek hitt alkotĂĄsa. * AranyszĂĄjĂș Szent JĂĄnos
liturgiĂĄjĂĄt dolgozta fel, fĂ©rfikarra. Tudtam ennek a mƱnek a lĂ©tezĂ©sĂ©rƑl.
Hazahoztam a kottĂĄt, megmutattam a Hungarotonban, Ă©s azt mondtĂĄk, vegyĂŒk
fel.* Rendben van, de ez férfikarra íródott. Akkor *férfikarra vedd föl,
hangzott a vålasz. Ezzel indult el a Szent Efrém Férfikar
<http://szentefrem.hu/> története*. A baråtaimat, kollégåimat és a
Budapesti Énekes IskolĂĄban tanulĂł Ă©s mĂĄr felnƑtt generĂĄciĂłt is bevontam egy
ad hoc tĂĄrsasĂĄgba, fölvettĂŒk Boksay JĂĄnos liturgiĂĄjĂĄt, amely nagy sikert
aratott, kĂŒlföldön is több helyen megjelent.

Senki nem tudott errƑl a mƱrƑl, igazi kuriĂłzum volt, szĂ©p romantikus zene.
A kedvezƑ fogadtatĂĄst Ă©rzĂ©kelve Ășgy gondoltuk, hogy Ă©rdemes egyĂŒtt
maradnunk, és tovåbb folytatni a megkezdett zenei szolgålatot. A lemez
2004-ben jött ki,* kĂ©t Ă©vvel kĂ©sƑbb pedig mĂĄr LengyelorszĂĄgban is
koncerteztĂŒnk, megnyertĂŒk az egyik jelentƑs szlĂĄv ortodox versenyt. Ez
olyan kĂŒlönleges eredmĂ©nynek szĂĄmĂ­tott, mintha egy magyar sĂ­ugrĂł gyƑzne a
VilĂĄg KupĂĄn. Sokan csodĂĄlkoztak is ezen, hogy MagyarorszĂĄgon, ahol
többségben vannak a római katolikusok, ilyen hitelesen szólaltatjåk meg a
bizĂĄnci egyhĂĄzzenĂ©t.* Mi voltunk az elsƑ nem szlĂĄv egyĂŒttes, amely
megnyerte ezt a versenyt. Attól kezdve rengeteg felkérést kaptunk
mindenfelƑl, keletrƑl Ă©s nyugatrĂłl is, Ă©s *ma mĂĄr, csaknem mĂĄsfĂ©l Ă©vtizedes
mƱködés utån elmondhatjuk, hogy a vilåg négy földrészét bejårtuk, az ötödik
az tĂșl messze van, felƑlem akĂĄr ki is maradhat, bĂĄr vannak, akik szĂ­vesen
elutaznĂĄnak oda is.* Érdekes egyĂ©bkĂ©nt, hogy megtudtam*, AusztrĂĄliĂĄban nagy
libanoni közösség él, akik kedvelik a keleti, keresztény zenét.*

MegalakulĂĄsunk Ăłta rengeteg emberrel megismertettĂŒk ezt a dallamvilĂĄgot,
talĂĄlkozhattunk a vilĂĄg legjobb elƑadĂłival, kapcsolatban vagyunk velĂŒk,
vannak közös fellĂ©pĂ©seink*, rĂĄkerĂŒltĂŒnk a bizĂĄnci zene tĂ©rkĂ©pĂ©re. EnnĂ©l
többet egy magyar egyĂŒttes ezen a terĂŒleten nem is nagyon Ă©rhet el.*

*– Mi indokolta a nĂ©vvĂĄlasztĂĄst? Szent EfrĂ©m szĂ­r egyhĂĄzatya, teolĂłgus,
költƑ a Kr. u. 4. szĂĄzadban Ă©lt, amikor a keresztĂ©nysĂ©get egyarĂĄnt
fenyegette a mår hanyatló, de még antik pogånysåg, valamint Hitehagyó
Julianus csåszår keresztényellenes fellépése.*

–* Szent EfrĂ©m ragyogĂł szemĂ©lyisĂ©g volt, nagyon sok legenda Ă©s dokumentum
is fönnmaradt rĂłla. Az eretnekek Ă©s kĂŒlönbözƑ tĂ©vtanok korĂĄban egyszerre
volt kivĂĄlĂł, hithƱ szĂłnok, diakĂłnus, himnuszköltƑ Ă©s tanĂ­tĂł. Gyerekeket,
ifjĂș leĂĄnykĂĄkat, felnƑtt hölgyeket Ă©s fĂ©rfiakat tanĂ­tott a keresztĂ©ny
zenélésre. Himnuszokat írt nekik Edesszåban, ahol a székhelye volt. Virågzó
keresztĂ©ny Ă©let jött lĂ©tre az Ƒ vezetĂ©sĂ©vel. *

*Szent Efrémet mind a nyugati, mind a keleti egyhåz szentként tiszteli. A
nagyböjtben minden vecsernye vĂ©gĂ©n elmondjuk az Életem Ura, UralkodĂłja
kezdetƱ bƱnbĂĄnĂł imĂĄjĂĄt, amelyben azt is kĂ©ri IstentƑl, mi az, amit ne
engedjen meg neki, illetve mi az, amit viszont megadjon. Szent Efrém az
egyhåzunk egyik legnagyobb szentje, gyönyörƱ, Isten közeli szövegeket írt*.
Egyik pap barĂĄtom mondta: egy bizĂĄnci zenĂ©t Ă©neklƑ magyar egyĂŒttes kirƑl
nevezze el magĂĄt, ha nem SzĂ­r Szent EfrĂ©mrƑl?

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68855&img=o_IMG_4128.jpg>
*– Az utĂłbbi Ă©vekben mĂĄr Szent EfrĂ©m-napokat is szerveznek NyĂ­regyhĂĄzĂĄn Ă©s
Debrecenben, Kocsis FĂŒlöp görögkatolikus Ă©rsek-metropolita vĂ©dnöksĂ©gĂ©vel.*

– Szent EfrĂ©m emlĂ©knapja nĂĄlunk, a görögkatolikus egyhĂĄzban januĂĄr 28.
EzĂ©rt e körĂ© szervezƑdnek a megemlĂ©kezĂ©sek, az ön ĂĄltal emlĂ­tett kĂ©t
vĂĄrosban, a görögkatolikussĂĄg fƑ központjaiban. Amikor ezt hĂĄrom Ă©ve
fölvetettem Kocsis FĂŒlöp akkor mĂ©g pĂŒspök atyĂĄnak, nagy örömmel fogadta a
kezdemĂ©nyezĂ©semet, Ă©s azĂłta is mellette van, tĂĄmogatja. RemĂ©ljĂŒk, hogy ez
még sokåig megmarad, hiszen, mint említettem, *Szent Efrém nem csupån
mƱvĂ©szkĂ©nt, de tanĂ­tĂłkĂ©nt is rendkĂ­vĂŒl jelentƑs szemĂ©lyisĂ©g volt; a tanai,
elképzelései arról, hogy a keresztény mƱvészetet, zenét, költészetet miként
lehet ĂĄtadni az utĂĄna következƑ generĂĄciĂłnak, ma is abszolĂșt Ă©rvĂ©nyesek.*

*– Érsek atya a közelmĂșltban azt mondta, hogy a Szent EfrĂ©m-napok
esztétikai tovåbbképzések, megmutatjåk a zenében Isten szépségét.*

– Így van, s errƑl eszembe jut, hogy* Jelenits István atya pedig egyszer
azt mondta: Ă©rdemes az egyhĂĄzi remekmƱveknĂ©l hosszasan elidƑzni.* Ez nagyon
fontos mondat. MeggyƑzƑdĂ©sem ugyanis, hogy a gyerekek az igazi Ă©s hiteles
Ă©rtĂ©kekre rendkĂ­vĂŒl fogĂ©konyak, legyen szĂł irodalmi vagy zenei mƱvekrƑl,
jĂĄtĂ©krĂłl, Ă©telrƑl, szeretetteljes kapcsolatrĂłl. *A remekmƱvekkel lehet
valĂłban oktatni. A gyerek abbĂłl tudja az Ƒ ifjĂș szĂ­vĂ©vel, agyĂĄval felfogni
azokat a dolgokat, melyek neki éppen fontosak. Ahogy pedig növekszik
fizikailag, Ă©rzelmileg Ă©s tudĂĄsban is gazdagodik, Ășgy Ă©rzi ĂĄt egyre
mélyebben a valódi remekmƱvek igazi voltå*t. Klasszikus nyugati zenei
remekmƱ példåul *A varåzsfuvola*, mely a kisgyereknek egy nagyon szép
jĂĄtĂ©k, mese. Ám ahogy az idƑ mĂșlĂĄsĂĄval egyre többet Ă©rt meg belƑle,
felfogja a mƱ valódi értékét.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68855&img=o_IMG_4110.jpg>
*– Ön gyakran hangoztatja, mennyire fontos, hogy a zenei nevelĂ©s mĂĄr
egĂ©szen korĂĄn elkezdƑdjön a csalĂĄdban.*

*– ErrƑl sajĂĄt szemĂ©lyemben tehetek tanĂșsĂĄgot, hiszen Ă©desapĂĄm
görögkatolikus pap volt és egyhåzzenész,* a Påzmåny Péter-egyetemen
vĂ©gzett. *KivĂĄlĂłan hegedĂŒlt, zongorĂĄzott, bejĂĄrt BĂĄrdos Lajos tanĂĄr Ășr
egyházzenei óráira, nagyon jóban voltak, leveleztek egymással. Édesanyám
pedig zongoratanĂĄrnƑ volt, aki szintĂ©n görögkatolikus papcsalĂĄdbĂłl
szĂĄrmazott. Így aztĂĄn folyamatosan Ă©lhettem, tapasztalhattam meg, hogy
mennyire igaza volt Csajkovszkijnak, aki azt mondta: AranyszĂĄjĂș Szent JĂĄnos
liturgiája a világ drámailag legszebb alkotása. Ebben felnƑni csodálatos
dolog,* még akkor is, ha ez nem mindig van olyan mƱvészi fokon
megvalósítva, mint egy Csajkovszkij vagy mås nagy egyhåzmƱvész åltal megírt
mƱben. A liturgikus, teológiai, hitbeli és érzelmi lényeg azonban mégis ott
van benne, mĂ©g akkor is, ha esetleg esztĂ©tikailag nem Ă©ri el a csĂșcsszintet.

TegyĂŒk fel, hogy egy kis faluban csak idƑsek Ă©lnek, Ă©s mĂĄr nem tudnak olyan
szĂ©pen Ă©nekelni. *Az az Ă©rzĂŒlet azonban, amit Ƒk ĂĄtadnak, a gyerekre mindig
óriåsi hatåssal van, soha nem tudjuk elfelejteni az élményt, amit
gyerekkorunkban ĂĄtĂ©ltĂŒnk, a templomban hallgatva az Ă©neket. S ezekben
vannak nagyon mély, meghitt, illetve mulatsågos élmények is, de ezek mind
egyĂŒtt vannak. És ez Ă­gy jĂł. AzĂ©rt tartom nagyon fontosnak mindezt ĂĄtadni –
Ă©s itt az Énekes IskolĂĄban ezt tesszĂŒk mĂĄr harminc Ă©ve **(BubnĂł TamĂĄs a
józsefvårosi Deåk Diåk Általånos Iskola énekes tagozatånak mƱvészeti
vezetƑje – B.D.)* –, hogy a gyerekek ne csak azt hallják, amit nekik a
kĂŒlvilĂĄg zenekĂ©nt tĂĄlal. Az a diĂĄk is kapjon Ă­zelĂ­tƑt a mĂĄsfajta zenĂ©bƑl –
Ă­gy az egyhĂĄzzenĂ©bƑl vagy a klasszikus remekmƱvekbƑl –, aki otthon nem,
vagy alig rĂ©szesĂŒlt zenei nevelĂ©sben. Ez rendkĂ­vĂŒl fontos missziĂł, mert *ha
meg akarjuk Ƒrizni mindazt, amit az elmĂșlt ezer Ă©vben a keresztĂ©ny EurĂłpa
kivívott magånak, mƱveltségben, gondolkodåsban, akkor ezt muszåj åtadni a
jövƑ generĂĄciĂłjĂĄnak.* Sokat beszĂ©lnek napjainkban korszakvĂĄltĂĄsrĂłl, de ez
nem mindig jĂĄr egyĂŒtt zenei vĂĄltĂĄssal is, aki ezt gondolja, az szerintem
téved.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68855&img=o_IMG_4158.jpg>
*– Ön gyakran hĂ­vja fel a figyelmet arra, hogy a kĂŒlönbözƑ nĂ©pek – szlĂĄvok,
moldvaiak, csĂĄngĂłk, görögök, magyarok – ortodox imĂĄdsĂĄgaiban, himnuszaiban
közös motĂ­vumok talĂĄlhatĂłk, mindenekelƑtt Isten imĂĄdĂĄsa, dicsƑítĂ©se, Ă­gy
könnyen Ă©rthetƑek egymĂĄs szĂĄmĂĄra.*

– Nagyon lĂ©nyeges, hogy tisztĂĄban legyĂŒnk azzal: *a nemzeti hovatartozĂĄs
rendkĂ­vĂŒl fontos szint az ember Ă©letĂ©ben, ezt ĂĄt kell Ă©rezni, meg kell Ă©rni
benne, tudni kell róla.* Ugyanakkor *mégiscsak az a legfontosabb, hogy
mivel mindnyĂĄjan Isten teremtmĂ©nyei vagyunk, egyenlƑ jogok illetnek meg
bennĂŒnket ezen a vilĂĄgon. KivĂ©tel nĂ©lkĂŒl minden embert. Egy AtyĂĄnak vagyunk
a gyermekei, ez a keresztény tanítås egyik legfontosabb alapja. Ha ezt nem
fogadjuk el, zsĂĄkutcĂĄba jutunk. Dobszay LĂĄszlĂł tanĂĄr Ășr amerikai
zenetörtĂ©nĂ©szekkel egyĂŒtt vallotta, hogy vannak olyan zenei univerzĂĄliĂĄk,
amelyek minden egyes nĂ©pben – legyen az keresztĂ©ny vagy nem keresztĂ©ny – az
Isten felé mozdulåst fejezik ki. S ezek megvannak Vlagyivosztokban,
Csångóföldön és Londonban is. *Aki érzékeny, aki keresi az Istent, szeretne
hitet kapni, az éppen a zene åltal sikeres lehet. Sajnos ez nem biztos, a
zene nem garancia semmire, de segítség lehet ennek a megéléséhez. Ezért
gondolom azt, hogy* a liturgia* *elvetése és mås dolgokkal való
behelyettesĂ­tĂ©se – mĂ©g ha Ă©rdekes vagy vallĂĄsos is – nem jĂĄrhatĂł Ășt.*

Aki nemet mond a liturgiåra, az is arra törekszik, hogy létrehozzon egy
mĂĄsikat. EzĂ©rt jönnek lĂ©tre kĂŒlönbözƑ szertartĂĄsok
 rockkoncertektƑl kezdve
minden. Az embereknek igĂ©nyĂŒk van arra a mozzanatra, amit a liturgia
alkotott meg, Ă©s ha elvetik az Ƒsit, lĂ©trehoznak helyette egy mĂĄsikat. A
gyerekeknek minderrƑl tudniuk kell. *VĂ©tkezĂŒnk a fiatalsĂĄg ellen, ha nem
tanĂ­tjuk meg* *nekik az Ƒsi dolgokat, akĂĄr a liturgikus zenĂ©ben, akĂĄr a
nĂ©pzenĂ©ben, vagy akĂĄr a klasszikusban.* Hogy aztĂĄn a gyerek – mint ahogy Ă©n
is, a fiaim is Ă©s mĂĄsok is – szereti az adott kor zenĂ©jĂ©t, a rockzenĂ©t, a
popot, ez természetes. Ezzel nincsen semmi baj. A lényeg, hogy a gyereknek
legyen tudomĂĄsa arrĂłl, hogy lĂ©tezik ezen kĂ­vĂŒl mĂĄs is. És* ha a mai divatos
zenĂ©k elmĂșlnak, mert helyettĂŒk jön mĂĄsik, majd azok helyett is,* *akkor
legyen hovĂĄ visszanyĂșlnia. A liturgikus zene pont ezen segĂ­t,
kikristĂĄlyosodĂł tĂĄjĂ©kozĂłdĂĄsi pontot ad *az idƑsödƑ embernek.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68855&img=o_IMG_4135.jpg>
*– A Szent EfrĂ©m FĂ©rfikar a klasszikus ortodox imĂĄk, himnuszok mellett a
közelmĂșltban megzenĂ©sĂ­tette BeremĂ©nyi GĂ©za–Cseh TamĂĄs Ima cĂ­mƱ Ă©nekĂ©t.
Nyitni szĂĄndĂ©koznak a modern ember istenkeresƑ fohĂĄszai felĂ© is?*

– *Cseh TamĂĄssal szemĂ©lyesen jĂł kapcsolatban voltam, többször lĂ©ptĂŒnk fel
egyĂŒtt.* TisztĂĄban volt azzal, hogy amit Ƒ csinĂĄlt, az nem a kedvenc
stĂ­lusom. Az viszont vitathatatlan, hogy *TamĂĄs rendkĂ­vĂŒli szemĂ©lyisĂ©g
volt. Ez az imĂĄja pedig szĂ©p Ă©s mĂ©ly, Ă©s Ășgy gondoltuk, feldolgozzuk a
fĂ©rfikarra. Így is tovĂĄbb hordozza azt a mondanivalĂłt, amit ki akart
fejezni, ugyanakkor e mellett kinyitottuk egy mĂĄsik dimenziĂłjĂĄt a dalnak,
mert nem egy elƑadĂł Ă©nekli egy szĂĄl gitĂĄrral a kezĂ©ben, hanem tizennĂ©gy
férfi, több szólamban, a szólista pedig Sebestyén Mårta.* Cseh Tamås
szemĂ©lyisĂ©gĂ©t figyelembe vĂ©ve nem dolgozhattuk fel az imĂĄjĂĄt Ășgy, mint egy
Bach-korålt. Kell hozzå egy ember, aki hordozza a dallamot és a
mondanivalót. Sebestyén Mårta tökéletesen alkalmas erre a feladatra. Vele
többször is fellĂ©ptĂŒnk mĂĄr.

Egyébként nemcsak magyar nyelvƱ énekeket, hanem* afrikai, szutu nyelvƱ
istenkeresƑ himnuszokat, gospeleket is feldolgoztunk már – ezeket Márk fiam
Ă©nekli szĂłlĂłban –, emellett grĂșz Ă©s örmĂ©ny zenĂ©t is.* NĂ©hĂĄny Ă©vvel ezelƑtt
pedig megismerkedtĂŒnk a csodĂĄlatos hangĂș *libanoni Ă©nekesnƑvel, Abeer
NehmĂ©vel,* Ă©s *többször fellĂ©ptĂŒnk vele közel-keleti orszĂĄgokban. Ɛ
maronita keresztĂ©ny, megnyitott egy Ășj ajtĂłt nekĂŒnk, az Ƒsi szĂ­r zenĂ©t,*
ami szĂĄmomra teljesen ismeretlen volt, ma pedig mĂĄr egyre jobban szeretem,
mert olyan mély dolgokat hordoz, amit öröm énekelni.

Nagyon lĂ©nyeges, hogy megmutassuk a vilĂĄgnak, hogy a szigorĂșan vett bizĂĄnci
liturgikus kultĂșrĂĄn kĂ­vĂŒl *mik azok az Ășn. paraliturgikus vagy nĂ©pies
vallåsossåggal åtitatott zenék, amelyek gyönyörƱek,* igazi zenei kincsek.
Sok Ă©vszĂĄzaddal ezelƑtt keletkeztek, alkotĂłik nevĂ©t nem ismerjĂŒk.
Fennmaradtak azonban, és ez jelzi, hogy valódi igazgyöngyök. Nagyon
szeretjĂŒk ezeket Ă©nekelni. *Van egy grĂșz MiatyĂĄnk, amely nem teljesen
olyan, mint az ĂĄltalunk jĂłl ismert imĂĄdsĂĄg, szerzƑje idĂ©z belƑle, Ă©s
hozzåfƱzi a sajåt, személyes bƱnbånati énekét.*

*– Tavaly tavasszal a gyƑri Nagyboldogasszony-szĂ©kesegyhĂĄzban egyĂŒtt lĂ©ptek
fel Nishat Khan indiai szitĂĄrmƱvĂ©sszel, aki a muszlim vallĂĄs szĂșfi ĂĄgĂĄhoz
tartozik. Emellett többször is szerepeltek olyan orszågokban, amelyekben az
iszlĂĄm az ĂĄllamvallĂĄs. KeresztĂ©ny–muzulmĂĄn pĂĄrbeszĂ©d a liturgikus zene
nyelvĂ©n? Mekkora a fogadĂłkĂ©szsĂ©g erre mĂĄsok rĂ©szĂ©rƑl?*

– Vannak olyanok, akik neheztelnek emiatt, mondvĂĄn, hogy miĂ©rt kell nekĂŒnk
ebbe beleĂĄrtanunk magunkat? Megint csak azt tudom mondani:* mindegy, hogy
valami polinĂ©z törzsi zene, vagy muszlim szĂșfi Ă©nek, vagy gregoriĂĄn dallam,
bizĂĄnci Ă©nek, ha benne van Ă©s hordozza az Isten felĂ© odafordulĂĄs igĂ©nyĂ©t *–
mĂĄrpedig *a szĂșfi zenĂ©k csodĂĄlatosak *–, akkor nekĂŒnk ebben talĂĄlkoznunk
kell, hiszen* ugyanazt szeretnĂ©nk, a fölöttĂŒnk lĂ©vƑt imĂĄdni a zenĂ©vel.*
Ilyen szempontból mindegy, hogy a mƱvész és a zene melyik vilågvallåshoz,
vagy akĂĄr szektĂĄhoz tartozik. Ha lĂĄtom rajta, hogy ez nemcsak egy ĂŒzleti
fogĂĄs, nem az exhibicionizmusĂĄnak a kiĂ©lĂ©se – mĂĄrpedig a közös zenĂ©lĂ©s
rĂ©vĂ©n ez hamar kiderĂŒl, nem a zenei, hanem az Ă©rzelmi hamissĂĄg –,* ha
lĂĄtom, hogy Ƒszinte a közeledĂ©s, a pĂĄrbeszĂ©d igĂ©nye, akkor nyitott vagyok
az efféle közös zenélésre.*

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68855&img=o_IMG_4099.jpg>
*– Muszlim földön is nyitottan fogadtĂĄk Önöket?*

*– Igen, soha nem volt olyan Ă©rzĂ©sĂŒnk, sem MarokkĂłban – ami egy Ƒsi muszlim
föld –, sem Dubaiban, sem az emirĂĄtusokban, melyek modern iszlĂĄm ĂĄllamok,
hogy idegenkednĂ©nek tƑlĂŒnk.* Az kĂ©tsĂ©gtelen, hogy a mĂĄsnapi ĂșjsĂĄgokban nem
címlapon, hanem* eldugott helyen jelent meg,* *hogy Abeer Nehme és a Szent
Efrém Férfikar közös koncertet adott, de ez nem érinti a lényeget.*

*– VĂ©gezetĂŒl mondana nĂ©hĂĄny szĂłt a közelgƑ koncertsorozatukrĂłl?*

– *Az Orientale Lumen (Kelet vilĂĄgossĂĄga) sorozatunk megrendezĂ©se immĂĄr
hagyomĂĄnnyĂĄ vĂĄlt a fĂ©rfikar Ă©letĂ©ben*. A hĂ­vek mĂĄjus 1-jĂ©n ĂŒnneplik meg az
ortodox hĂșsvĂ©tot, a budapesti Szent IstvĂĄn-bazilikĂĄban Kocsis FĂŒlöp
Ă©rsek-metropolita atya lesz a fƑ szĂłlista, Ă©s a Lautitia KĂłruscsalĂĄd, Nemes
JĂłzsef vezetĂ©sĂ©vel – amely a debreceni Szent EfrĂ©m Görögkatolikus ÁltalĂĄnos
Iskola kĂłrusa, szĂĄzötven tagbĂłl ĂĄll – Ă©nekelnek velĂŒnk. (Az est programjĂĄt
egyébként åprilis 27-én a debreceni görögkatolikus templomban is
elĂ©nekeljĂŒk.) JĂșnius 19-Ă©n, az ortodox pĂŒnkösdkor a mĂĄr emlĂ­tett Abeer
NehmĂ©vel lĂ©pĂŒnk fel, ez a koncert zĂĄrja be a bazilikĂĄban a sorozatot. Itt
mĂ©g fellĂ©p Szokolay DongĂł BalĂĄzs barĂĄtom is, akivel a közelmĂșltban
kĂ©szĂ­tettĂŒnk egy BartĂłk-lemezt, Ă©s ezt is sokfelĂ© visszĂŒk a vilĂĄgban,
hamarosan ErdĂ©lyben Ă©s a romĂĄn fƑvĂĄrosban, Bukarestben fogunk koncertezni.

Ezek mellett GyƑrben is fellĂ©pĂŒnk, jĂșnius 3-ĂĄn, abbĂłl az alkalombĂłl, hogy
idĂ©n ĂŒnneplik a Loyolai Szent IgnĂĄcrĂłl elnevezett belvĂĄrosi bencĂ©s
plébåniatemplom felszentelésének 375. évfordulójåt.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160528/0d6db169/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról