[Grem] Korzenszky R./ "Közügy a vallásos értékrend", "Értékrend nélkül nincs egészséges társadalom"
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Május. 10., K, 19:55:49 CEST
Korzenszky RichĂĄrd: Igenis közĂŒgy a vallĂĄsos Ă©rtĂ©krend
<http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160509_korzenszky_richard_interju_igenis_kozugy_a_vallasos_ertekrend>
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160509_korzenszky_richard_interju_igenis_kozugy_a_vallasos_ertekrend
2016. mĂĄjus 9. 09:10 | *Ărta: Szilvay Gergely
<http://mandiner.hu/szerzo/szilvay_gergely>*
Bizony *lehet valaki magyar Ășgy, hogy nem keresztĂ©ny; Ă©s eurĂłpai Ășgy, hogy
nem magyar *â mondja a Mandinernek *Korzenszky RichĂĄrd bencĂ©s szerzetes,
tihanyi perjel.* Korzenszky szerint nem jĂł az oktatĂĄs tĂșlzott
központosĂtĂĄsa, viszont *tĂĄrgyi tudĂĄsra Ă©s memoriterekre szĂŒksĂ©g van.* A
tihanyi perjel Ășgy lĂĄtja: baj, hogy *nincsenek tĂĄrsadalmi elvĂĄrĂĄsok,
normĂĄk, nincs kĂŒlönbsĂ©g jĂł Ă©s rossz között*; *a vallĂĄsos ember Ă©rtĂ©krendje
pedig igenis közĂŒgy*. InterjĂșnk.
*Kora dĂ©lelĆtti, tavaszi napsĂŒtĂ©sben Ă©rkezĂŒnk meg Tihanyba, ahol a
megszokott nyĂĄri nyĂŒzsgĂ©ssel szemben csend Ă©s nyugalom fogad minket. Ăs
persze Korzenszky Richård bencés szerzetes, a tihanyi közösség 74 éves
perjele, akinek igencsak tele van a naptĂĄra, Ăgy nem könnyƱ vele idĆpontot
egyeztetni. AnnĂĄl szĂvĂ©lyesebben fogad minket, amikor az apĂĄtsĂĄg
kerengĆjĂ©ben kezet fogunk. A perjeli hivatalban kĂ©szĂŒlĂŒnk neki az
interjĂșnak. A fotĂłs kollĂ©gĂĄval gyorsan közös tĂ©mĂĄt talĂĄl Korzenszky atya,
hiszen Ć is szinte profi a szakmĂĄban: kĂ©pei tihanyi kĂ©peslapokonĂ©s a
kolostor kerengĆjĂ©nek falain lĂĄthatĂłk. Korzenszky atya elĆveszi Ă©desapja
Leicåjåt és annak szovjet måsolatåt is a fiókból. *
*LeĂŒlĂŒnk beszĂ©lgetni, Ă©s Ășjabb meglepetĂ©s Ă©r minket: a perjel pĂĄrhuzamosan
gĂ©peli azt, amit közben nekĂŒnk, az interjĂșban mond. ElĂŒtĂ©s
nĂ©lkĂŒl. Korzenszky RichĂĄrdnak nemrĂ©g jelent meg Mi vĂ©gre vagyunk a vilĂĄgon?
cĂmƱ kötete, amelyben korĂĄbbi ĂrĂĄsaibĂłl vĂĄlogat. Ennek kapcsĂĄn
beszĂ©lgettĂŒnk vele.*
***
*MiĂ©rt lett szerzetes? Azokban az idĆkben, amikor Ăgy döntött, Ă©pp a
kommunista diktatĂșra tombolt hazĂĄnkban.*
CsalĂĄdunkban nem volt sem szerzetes, sem pap. HĂvĆ csalĂĄdban nĆttem föl.
Pannonhalmån voltam diåk, *szerzetestanåraim között sok igazi egyéniség
volt, akiken ĂĄtsugĂĄrzott, hogy Ă©rtelmes az Ă©letĂŒk. Vonzott ez az Ă©letforma.*
ElĆször Ășgy gondoltam, ĂĄllatorvos leszek, mint apĂĄm, nagyapĂĄm, aztĂĄn
egyszerre csak természetesen fogalmazódott meg bennem a vågy, hogy bencés
szerzetestanĂĄr legyek. Egyik nagyanyĂĄm, amikor megtudta, hogy ez a
szĂĄndĂ©kom, sĂrni kezdett Ă©s felsĂłhajtott:* âDe hĂĄt a mai vilĂĄgban?â* Mindig
âmai vilĂĄgâ van, mindenkinek a mai vilĂĄgban kell megtalĂĄlnia a helyĂ©t, a
feladatĂĄt.
*Mit ért el Tihany a rendszervåltås óta?*
A legfontosabbnak azt tekintem, hogy *Tihanyban Ășjra szerzetesi közössĂ©g Ă©l
az Ćsi monostorban.* Nem holt mƱemlĂ©k az apĂĄtsĂĄg, hanem* egy Ă©lĆ
közösség *otthona,
amely sok keresĆ Ă©s Ă©rdeklĆdĆ ember szĂĄmĂĄra igazodĂĄsi pont lehet.
*Pår éve åtvették a tihanyi iskolåt. Jó, hogy sorra åtvesz az egyhåz ållami
iskolĂĄkat?*
*Az ĂĄllamosĂtĂĄsko*r *a magyar közoktatĂĄs több, mint 60 szĂĄzalĂ©ka egyhĂĄzi
fenntartĂĄsĂș volt.* A rendszervĂĄltozĂĄs utĂĄn megnyĂlt a lehetĆsĂ©g az egyhĂĄzi
iskolĂĄk indĂtĂĄsĂĄra. Ahol igĂ©ny volt rĂĄ, megprĂłbĂĄltĂĄk az egyhĂĄzak vagy a
rĂ©gi intĂ©zmĂ©nyeiket Ășjra sajĂĄt kezelĂ©sbe venni vagy egĂ©szen Ășjakat
indĂtani. Az elmĂșlt Ă©vekben nem kevĂ©s telepĂŒlĂ©sen az önkormĂĄnyzatok kĂ©rtĂ©k
az egyhĂĄzakat, hogy vegyĂ©k ĂĄt az iskolĂĄjukat. Ăgy több helyen
megmaradhatott a telepĂŒlĂ©sen az iskola. A kĂ©rdĂ©s: *âjĂł-eâ**? Ha az egyhĂĄz
valóban gazdåja lesz egy iskolånak, és az önkormånyzattal harmonikusan
egyĂŒtt tud mƱködni, valĂłszĂnƱ, hogy jĂł: jobb, *mintha ingĂĄzĂłvĂĄ vĂĄlna a
helyi kisgyermek. A tihanyi iskolåt nem az apåtsåg kérte az
önkormånyzattól. S nem egykönnyen mondtunk igent a kérésre. *Nem tartom
szerencsĂ©snek, ha egy telepĂŒlĂ©s egyetlen iskolĂĄja egyhĂĄzi fenntartĂĄsĂș.* De*
inkåbb egyhåzi legyen ez az iskola, **mintsem megszƱnjön*. Ez nem
elsĆsorban az egyhĂĄz Ă©rdeke, hanem a telepĂŒlĂ©sĂ©.
*Mit gondol a KlikrĆl Ă©s a központosĂtott oktatĂĄsi rendszerrĆl, mint a
pĂŒspöki konferencia egykori oktatĂĄsĂŒgyi szakĂ©rtĆje, iskolabizottsĂĄgĂĄnak
vezetĆje? *
Közvetlen tapasztalatom a Klikkel kapcsolatban nincs. MeggyĆzĆdĂ©sem, hogy
szĂŒksĂ©ges volt bizonyos fokĂș összefogĂĄsra, központosĂtĂĄsra: az iskola sehol
sem magĂĄnĂŒgy, mind tartalmi, mind irĂĄnyĂtĂĄsi szempontbĂłl az iskolĂĄknak
rendszerben kell mƱködniĂŒk. FelĂŒgyeletre, ellenĆrzĂ©sre is szĂŒksĂ©g volt, van
Ă©s lesz.* A tĂșlzott centralizĂĄciĂł azonban veszĂ©lyes, elburjĂĄnzik az
adminisztrĂĄciĂł, szemĂ©lytelennĂ© vĂĄlik minden.* *Az iskolaĂŒgynek
meggyĆzĆdĂ©sem szerint kulcskĂ©rdĂ©se a szemĂ©lyessĂ©g, minden szinten.
AzonkĂvĂŒl fontos az adott keretek között az autonĂłmia Ă©s a szabadsĂĄg.* Nem
az eszközöket kellene központilag meghatårozni, hanem az elvårható
eredmĂ©nyt. Nagyon sok fĂŒgg a pedagĂłgus kreativitĂĄsĂĄtĂłl: nagyobb szabadsĂĄgot
kellene biztosĂtani az iskolĂĄknak. Ăs ez nem csupĂĄn a gazdĂĄlkodĂĄsra
vonatkozik.
*Korzenszky atya nagy hobbifotós, képeslapokon is feltƱnnek munkåi. Itt
édesapja Leicåjåt próbålja mƱködésbe hozni*
*Rendszerint hallani a kĂvĂĄnalmat: felesleges a netes keresĆk idejĂ©n a
lexikĂĄlis tudĂĄs, a kĂ©szsĂ©geket kell fejleszteni az iskolĂĄban, jelentĆsen
csökkentve a lexikålis tananyagot. Egyetért?*
EgyĂ©rtelmƱ, hogy *szĂŒksĂ©g van biztos tĂĄrgyi tudĂĄsra.* Az informĂĄciĂł
mennyisĂ©ge, amit egy iskola rĂĄzĂșdĂt egy diĂĄkra, egyszerƱen befogadhatatlan
Ă©s feldolgozhatatlan. Ăgy volt ez mĂĄr negyven-ötven Ă©vvel ezelĆtt is.*
Kell, hogy legyen biztos alapismerete mindenkinek,* de hogy a sajĂĄt egykori
szaktårgyamnål maradjak, egy åltalånos vagy középiskolås gyereknek nem
irodalomtörtĂ©neti ismeretekre van szĂŒksĂ©ge, Ășgyis elfelejti; hanem
elsĆsorban irodalomĂ©lmĂ©nyre. MeggyĆzĆdĂ©sem Ă©s tapasztalatom: *sokkal
nagyobb jelentĆsĂ©ge van a memoriternek, a könyv nĂ©lkĂŒl tudott verseknek,
mint gondolnånk. Ez nem puszta informåció, annål sokkal mélyebb. Tudat- és
személyiségformåló, amikor valaki a jól megvålasztott, mértékkel adagolt
szövegeket el tudja sajĂĄtĂtani: az ember Ă©rzĆ lĂ©ny, az Ă©rzĂ©sekkel is
foglalkozni kell⊠*RĂ©gi vitatĂ©ma, hogy mƱveltsĂ©gi terĂŒletekkel vagy
tantĂĄrgyakkal foglalkozzon az iskola. Kulcsszerepe van a pedagĂłgusnak, aki
kell, hogy ismerje a diåkjait, és tudnia kell, mi az, ami mindenki szåmåra
nĂ©lkĂŒlözhetetlen, s mi az, ami kevĂ©sbĂ© jelentĆs. *Az iskolĂĄnak sokkal
inkĂĄbb szemĂ©lyisĂ©g-központĂșnak kellene lennie, Ă©s biztosĂtania kellene azt,
hogy mindenki az adottsågai szerint teljesebb emberré våljék.* *Ez azonban
az informĂĄciĂł-halmaz rĂĄkĂ©nyszerĂtĂ©sĂ©vel sosem fog sikerĂŒlni. *
*Az egyhĂĄz **megfelelĆ mĂ©rtĂ©kben vĂĄllal rĂ©szt a hĂĄtrĂĄnyos helyzetƱek
oktatĂĄsĂĄbĂłl, kĂ©pzĂ©sĂ©bĆl? Gyakran hallani a vĂĄdat, hogy az egyhĂĄz csak
elitképzést csinål. *
*Az ĂĄllamosĂtĂĄs* *elĆtt â 1948 elĆtt â ez a kĂ©rdĂ©s föl sem merĂŒlt.
Egyhåzak, szerzetesrendek foglalkoztak a håtrånyos helyzetƱekkel.* A
kommunizmus évtizedeiben csak gimnåziumokat mƱködtethettek a felekezetek:
nyolc katolikus, egy proteståns és egy zsidó gimnåzium vészelte åt az
ideolĂłgiai diktatĂșrĂĄt. A gimnĂĄzium cĂ©lkitƱzĂ©se pedig â fĂŒggetlenĂŒl attĂłl,
hogy egyhĂĄzi vagy nem egyhĂĄzi â elitnevelĂ©s.
A rendszervĂĄltozĂĄs biztosĂtotta a szabad iskolaalapĂtĂĄst, megszƱnt az
ĂĄllami iskolamonopĂłlium.* Amikor az egyhĂĄzak ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄkat indĂtottak
vagy vettek és vesznek åt, nem elitképzéssel foglalkoznak, hanem az
alapokkal, legyen az vĂĄroson vagy falun. Amint lehetĆsĂ©g nyĂlt rĂĄ,
megindult Gödön a piaristĂĄk szakmunkĂĄskĂ©pzĆ iskolĂĄja. A kilencvenes Ă©vek
legelején mår a szalézi rend Kazincbarcikån mƱködtetett håtrånyos helyzetƱ
fiatalok szĂĄmĂĄra szakkĂ©pzĆ intĂ©zetet. A katolikus, nagy hagyomĂĄnyokkal
rendelkezĆ Kolping-szervezet ugyancsak nem elitkĂ©pzĂ©si cĂ©llal több helyen
indĂtott olyan intĂ©zmĂ©nyt, amelyben hĂĄtrĂĄnyos helyzetƱekkel foglalkoztak
(pl. Gyöngyösön, Esztergomban, NagykĆrösön, SzekszĂĄrdon).
Kelet-Magyarorszågon a görögkatolikus egyhåznak komoly próbålkozåsai vannak
roma gyerekekkel ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄkban. Nem szoktam olvasni a sajtĂłban a
katolikus Vakok BattyhĂĄny GyermekotthonĂĄrĂłl, ahol halmozottan hĂĄtrĂĄnyos
helyzetƱ gyerekekkel, fiatalokkal foglalkoznak. Vagy tudomåst vesznek-e a
keresztĂ©ny fenntartĂĄsĂș roma szakkollĂ©giumokrĂłl? Mit tud a közvĂ©lemĂ©ny a
reformĂĄtusok halmozottan hĂĄtrĂĄnyos gyerekeket gondozĂł ĂłvodĂĄirĂłl,
iskolĂĄirĂłl? *Amikor pedig szakkĂ©pzĆ intĂ©zeteket vettek ĂĄt az egyhĂĄzak az
elmĂșlt Ă©vekben, többet olvastam az egyhĂĄzak kiapadhatatlan Ă©tvĂĄgyĂĄrĂłl, mint
arrĂłl, hogy nehĂ©z helyzetben lĂ©vĆkkel prĂłbĂĄlnak foglalkozni.
TermĂ©szetesen többre volna szĂŒksĂ©g. Azonban ne felejtsĂŒk el, hogy akik ezt
a feladatot az ĂĄllamosĂtĂĄs elĆtt szakszerƱen Ă©s hivatĂĄsbĂłl vĂ©geztĂ©k,
kihaltak. Az egyhĂĄzak nem elvont szervezetek, hanem konkrĂ©t emberekbĆl ĂĄllĂł
közösségek.
*âĂrtĂ©krend nĂ©lkĂŒl nincs egĂ©szsĂ©ges tĂĄrsadalom.â *
*MostanĂĄban sok a vita az iskolai esĂ©lyegyenlĆsĂ©grĆl: hogy az iskola
fenntartja, esetleg növeli az egyenlĆtlensĂ©geket, hĂĄtrĂĄnyos helyzetet,
amelyeket a csalådi håttere miatt hoz magåval valaki. Sokak szeretnék, ha
ezt az iskola orvosolnĂĄ. Ugyanakkor Ăn azt Ărja: az iskola csak azt tudja
felnevelni, amit a szĂŒlĆ elvetett. Nem tudja helyettesĂteni az iskola a
csalĂĄdot?*
*A csalĂĄd utĂĄn az iskola a mĂĄsodik legfontosabb, meghatĂĄrozĂł tĂ©nyezĆ a
felnövekvĆ ember Ă©letĂ©ben. Az apa Ă©s az anya szeretetkapcsolatĂĄt kell
megtapasztalnia legelĆször a gyermeknek, s azt, hogy Ćt szeretik, akarjĂĄk.*
JĂłzsef Attila kiĂĄltĂĄsĂĄt mindenki ismeri: *âHagyja a dagadt ruhĂĄt mĂĄsra!
Engem vigyen a padlĂĄsra!â* Ezt a felkarolĂĄst senki Ă©s semmi nem pĂłtolhatja.
Se nevelĆotthon, se iskola. BĂĄrmennyire is hangoztatjĂĄk sokan, hogy a
csalĂĄd nem szĂŒksĂ©ges, meggyĆzĆdĂ©sem, tapasztalĂĄsom, hogy semmivel nem
helyettesĂthetĆ. SzoktĂĄk mondani, hogy a gyermek nevelĂ©se mĂĄr a szĂŒletĂ©se
elĆtt kilenc hĂłnappal elkezdĆdik. Az anyamĂ©hben. S akkor fog biztonsĂĄgot
talĂĄlni a gyermek vilĂĄgrajövetele utĂĄn, ha mĂĄr a szĂŒletĂ©se elĆtt is
megtapasztalja a biztonsĂĄgot Ă©desanyja rĂ©vĂ©n, akinek magĂĄnak is szĂŒksĂ©ge
van a biztonsĂĄgra. SzĂŒksĂ©ge van tĂĄrsra. EzĂ©rt *elengedhetetlenĂŒl fontos egy
tårsadalom életében, hogy stabilak legyenek a pårkapcsolatok. *
*Azt is megemlĂti: nem vilĂĄgosak a tĂĄrsadalmi elvĂĄrĂĄsok Ă©s nem kĂ©szĂt fel
az iskola pĂ©ldĂĄul a szĂŒlĆi, apai Ă©s anyai szerepekre. MĂĄsok szerint Ă©pp az
a jó, ha minél kisebbek a tårsadalmi elvåråsok, mert azok korlåtoznak
minket, ezzel egyĂŒtt mĂ©g mindig tĂșl patriarchĂĄlis tĂĄrsadalomban Ă©lĂŒnk. Mit
gondol errĆl egy bencĂ©s szerzetes-tanĂĄr?*
EmlĂtettem, hogy stabil pĂĄrkapcsolatokra van szĂŒksĂ©g*. A legtöbb nehezen
nevelhetĆ gyerek problĂ©mĂĄi valahol otthon kezdĆdnek*. AkĂĄr van bĂĄtorsĂĄgunk
kimondani, akĂĄr nincs, meggyĆzĆdĂ©sem, hogy *mindenki boldog szeretne lenni.**
Ez nem egyenlĆ azzal, hogy az Ă©letet Ă©lvezni akarom. Az Ă©lvezet szintje* *Ă©s
a szeretet szintje egészen mås. A szeretet egymås elfogadåsåt is
jelenti.* *ApĂĄtlan,
anyĂĄtlan nemzedĂ©kek nĆnek föl a szemĂŒnk elĆtt, akik nem talĂĄljĂĄk a helyĂŒket
ebben a vilågban. Nincsenek tårsadalmi elvåråsok: ki-ki éli az életét,
ahogy akarja, ahogy neki tetszik. Nincsenek normĂĄk, nincs kĂŒlönbsĂ©g jĂł Ă©s
rossz között, legföljebb csak a szåmomra haszontalan vagy hasznos között.
Nem* *Ă©rtĂ©k az Ă©let.* LĂĄtjuk* az eredmĂ©nyĂ©t, egy önmagĂĄt vĂĄllalni nem merĆ
eurĂłpai tĂĄrsadalom, ahol a pĂĄrkapcsolatokra jutĂł gyermekek szĂĄma valahol
1,3 körĂŒl van, kĂ©ptelen önmagĂĄt fenntartani*. *ĂrtĂ©krend* *nĂ©lkĂŒl
nincs **egészséges
tĂĄrsadalom*. * Ăngyilkos tĂĄrsadalomban Ă©lĂŒnk. *
*Az olvasható egy beszédében, hogy nincs szerzetesi iskola szerzetesi
szellemisĂ©g nĂ©lkĂŒl. Ugyanakkor egyre kevesebb a szerzetes. Mi a szerzetesi
iskolĂĄk jövĆje?*
*Egyre kevesebb a gyermek, egyre kevesebb Ăgy a szerzetes is*. Annak a
kevĂ©s szerzetesnek, akik sokszor tĂșlterhelve vĂ©gzik mindennapi teendĆiket,
igazodĂĄsi ponttĂĄ kellene vĂĄlnia.* Minden szerzetesrendnek megvan a maga
sajĂĄtos szellemisĂ©ge, karizmĂĄja.* A velĂŒk kapcsolatban lĂ©vĆ, velĂŒk
azonosulni tudó vilågiak képesek arra, hogy a szellemiséget képviseljék.
EgyrĂ©szt *szĂŒksĂ©g van szaktudĂĄsra, mĂĄsrĂ©szt szellemisĂ©gre. S kell, hogy a
håttérben ott legyen egy bårmilyen kicsiny, de hiteles szerzetesi
közösség. *
*Regionålis szellemi központként tekint a kolostorra?*
A kolostoromra Ă©n elsĆsorban Ășgy tekintek, mint az otthonomra, ahol sokfĂ©le
kihĂvĂĄssal kell szembenĂ©zni. Annak csak örĂŒlni tudok, ha mĂĄsok szĂĄmĂĄra
valamikĂ©ppen szellemi központot jelentĂŒnk.
*âA kolostoromra Ă©n elsĆsorban Ășgy tekintek, mint az otthonomra, ahol
sokfĂ©le kihĂvĂĄssal kell szembenĂ©zni.â*
*Milyen feladatok talåltåk meg a tihanyi bencés szerzeteseket a
Balaton-parti faluban?*
Tihanyt lehet Ășgy is nĂ©zni, mint egy Balaton-parti falut, de Ășgy is, mint
egy olyan helyet, amely valamiképpen összefonódott a magyarsåg
törtĂ©nelmĂ©vel. 1950-ben megszƱnt itt a szerzetesi Ă©let, egy rendtĂĄrsunk â
mint egyhĂĄzmegyĂ©s pap â vezethette a plĂ©bĂĄniĂĄt, 1962-ig. Az apĂĄtsĂĄg
elsĆsorban mint kiĂĄllĂtĂłhely Ă©lt a köztudatban, de hogy az apĂĄtsĂĄg fogalma
szerzetesi közösséget jelent, azt sokan talån most sem tudjåk.
ĂtvettĂŒk a lelkipĂĄsztori munkĂĄt: ez volt a legelsĆ feladat. SikerĂŒlt
szĂnvonalas kiĂĄllĂtĂĄsokat rendeznĂŒnk. TuristĂĄk jöttek Ă©s jönnek tovĂĄbbra
is: ennek a bonyolĂtĂĄsa is a mi feladatunk. Egy lepusztult, elhanyagolt
Ă©pĂŒletet vettĂŒnk ĂĄt, fel kellett ĂșjĂtani a templomot, az apĂĄtsĂĄg Ă©pĂŒletĂ©t;
Ă©s hogy a szerzetesi közössĂ©gnek az apĂĄtsĂĄg Ă©pĂŒlete adjon otthont, kiĂĄllĂtĂł
helyet kellett Ă©pĂtenĂŒnk. TermĂ©szetesen ezeket a feladatokat munkatĂĄrsak
nĂ©lkĂŒl nem tudtuk volna Ă©s nem tudnĂĄnk ellĂĄtni.
A legnagyobb kihĂvĂĄs Ă©s feladat szĂĄmomra az volt, hogy Ă©lĆ szerzetesi
közössĂ©gkĂ©nt lehessĂŒnk jelen Tihanyban. Minden gyengesĂ©gĂŒnk ellenĂ©re ez
szåmomra a legnagyobb ajåndék, hogy bencés közösség él a félszigeten, az
Ćsi Ă©pĂŒletben, rendszeres közös imĂĄdsĂĄggal, sok munkĂĄval, a kilenc fĆs
közössĂ©g Ă©letkori megoszlĂĄsa kiegyensĂșlyozott: a legidĆsebb 84, a
legfiatalabb 24 Ă©ves. Ăs öröm, hogy vannak, akik Ă©rdeklĆdnek a szerzetesi
élet irånt.
*Milyen szerepet tölt be a TetĆtĂ©ri estĂ©k sorozata Tihanyban, s kik jĂĄrnak
rĂĄ?*
A *TetĆtĂ©ri estĂ©k* talĂĄlkozĂĄsi lehetĆsĂ©g Ă©rdeklĆdĆk szĂĄmĂĄra azokkal az
Ă©rtĂ©kekkel, amelyeket kĂ©pviselĂŒnk. Nem âhitbuzgalmiâ vagy teolĂłgiai
jellegƱek ezek az elĆadĂĄsok, de nem is politikaiak. A lĂĄtogatĂłk elsĆsorban
értelmiségiek, többen vannak, akik egy ilyen talålkozåsért több mint szåz
kilomĂ©tert utaznak ide, s este mennek vissza. Ăgy Ă©rzem, igĂ©ny van arra,
hogy emberek talĂĄlkozzanak Ă©rtĂ©kekkel. A közel kĂ©tszĂĄz elĆadĂĄs, ami itt
elhangzott, egy hatĂĄrozott Ă©rtĂ©krendet kĂ©pvisel. Az elĆadĂĄsok nyitottak,
bårki szabadon jöhet.
*Mintha az egyhĂĄzi szellemi elit nem tartanĂĄ a kapcsolatot a vilĂĄgival, s a
papsĂĄg - meg a keresztĂ©ny vilĂĄgi Ă©rtelmisĂ©g jelentĆs rĂ©sze â nem tartanĂĄ
szåmon, milyen szellemi åramlatok vannak épp a vilågban.*
Nem tudom, mit Ă©rtsĂŒnk âegyhĂĄzi szellemi elitenâ. A papsĂĄgot? KeresztĂ©ny
értelmiségieket? Hol van åltalåban a magyar szellemi elit?
SzekĂ©rtĂĄborokban⊠Nem szeretnĂ©k szekĂ©rtĂĄborhoz tartozni. ĂltalĂĄban
hiĂĄnyoznak a magyar szellemi Ă©letbĆl a valĂłban nagy formĂĄtumĂș gondolkodĂłk.
Nem csak az egyhĂĄzbĂłl. HiĂĄnyzik a magyar közĂ©letbĆl. HiĂĄnyzik egymĂĄs
kölcsönös megbecsĂŒlĂ©se, a mĂĄs vĂ©lemĂ©nyĂ©nek megĂ©rteni akarĂĄsa, egymĂĄs
tisztelete.
*âHol van ĂĄltalĂĄban a magyar szellemi elit? SzekĂ©rtĂĄborokban⊠Nem szeretnĂ©k
szekĂ©rtĂĄborhoz tartozni.â*
*Frissen megjelent kötetĂ©nek egyik ĂrĂĄsĂĄban kritizĂĄlja, amikor kifelĂ© is a
belsĆ egyhĂĄzi nyelvezetet hasznĂĄljĂĄk az egyhĂĄziak, pedig a kĂvĂŒlĂĄllĂł nem
szereti a kenetteljes beszĂ©det. ArrĂłl is Ăr, hogy fontos, ki veszi fel a
telefont. Az egyhĂĄz mintha nem tudna dƱlĆre jutni a mĂ©diĂĄval: morog, hogy
nem keresik, ha keresik, megijed és nem nyilatkozik. Pedig az évtizedek
alatt mår beletanulhatott volna a módjåba. Miért maradt ez el, mit lehet
tenni?*
Nem kenetteljessĂ©grĆl van szĂł, hanem mĂ©lyebb Ă©s komolyabb kommunikĂĄciĂłs
problémåról. Egy szekularizålódott tårsadalom nem tud mit kezdeni a
vallĂĄsos fogalmakkal, sĆt, ĂĄltalĂĄban nem tud beszĂ©lni a lĂ©tezĂ©s fontos
kĂ©rdĂ©seirĆl. Mintha elfelejtettĂŒnk volna gondolkodni, ennek következtĂ©ben
beszĂ©lni is nehezen tudunk egymĂĄssal Ă©s egymĂĄsrĂłl. SzĂŒksĂ©g volna közös
alapokra, közös mƱveltsĂ©gre. Kölcsönösen. Ha elĆfordulhat az, hogy a magyar
katolikus egyhĂĄz vezetĆjĂ©t hĂranyagban âegyhĂĄzfinakâ aposztrofĂĄljĂĄk, nem
arrĂłl van szĂł, hogy nincs egyhĂĄzi mƱveltsĂ©gĂŒk (az sincs), de nem ismerik
PetĆfinek *A helysĂ©g kalapĂĄcsĂĄ*t sem, ahol a *âfondor lelkĂŒletƱ
egyhĂĄzfirĂłlâ* van szĂł, aki pedig a templomszolga, a sekrestyĂ©s. Nem
vilågnézeti probléma ez, hanem egyszerƱen a mƱveltség, a tåjékozottsåg
hiĂĄnya.
Ami a médiåval való kapcsolatot illeti, hadd jegyezzem meg, hogy mindaddig,
amĂg a mĂ©dia szĂĄmĂĄra csak a negatĂv esemĂ©nynek vagy valami botrĂĄnynak van
igazi hĂrĂ©rtĂ©ke, nem csodĂĄlkozom, hogy bĂĄtortalanok az egyhĂĄziak, ha a nagy
nyilvĂĄnossĂĄg elĆtt kell szerepelniĂŒk. Sokat tehet ebbĆl a szempontbĂłl a
helyi mĂ©dia, a regionĂĄlis napilap, helyi kĂĄbeltelevĂzió⊠Ha azonban egy
riporterrel Ă©lĆben,nagy nyilvĂĄnossĂĄg elĆtt mĂ©rkĆzĂ©st kell vĂvni, ember
legyen a talpĂĄn, aki ezt gyakorlat, rutin nĂ©lkĂŒl vĂĄllaljaâŠ
*Mennyire politizĂĄljon az egyhĂĄz?*
Mi Ă©s ki az egyhĂĄz? Az egyhĂĄzat a közvĂ©lemĂ©ny a hivatalviselĆkkel, a
papsĂĄggal azonosĂtja. Az egyhĂĄz sokkal szĂ©lesebb közössĂ©g, a hĂvĆk
közössĂ©ge. A politika: közĂŒgy, nem egyszerƱen pĂĄrtok ĂŒgye. PĂĄrtpolitikĂĄval
ne foglalkozzanak a papok. De* igenis legyen vĂ©lemĂ©nyĂŒk közĂŒgyekrĆl,
oktatĂĄsrĂłl, csalĂĄdrĂłl, korrupciĂłrĂłl, mindenrĆl, ami az emberi Ă©lethez hozzĂĄ
tartozik. KötelessĂ©gĂŒnk megszĂłlalni, akĂĄr tetszik, akĂĄr nem, minden olyan
ĂŒgyben, amikor az Ă©letrĆl, csalĂĄdrĂłl, nĂ©prĆl, nemzetrĆl van szĂł. S ezt a
nyilvĂĄnossĂĄg elĆtt is meg kell tenni. *Ne gondoljuk, hogy a vallĂĄs
szabadsĂĄga az istentisztelet szabadsĂĄgĂĄval egyenlĆ. TehĂĄt a templomba valĂł. *A
vallĂĄs magĂĄnĂŒgy. De a vallĂĄsos ember lĂ©tezĂ©se, Ă©rtĂ©krendje igenis közĂŒgy. A
templom falain kĂvĂŒl lĂ©tezĆ, tĂĄrsadalmat formĂĄlĂł tĂ©nyezĆ. Minden, aminek
köze van a tårsadalomhoz, az a szó legigazibb értelmében politika.* Minden
vallĂĄsos embernek joga van ahhoz, hogy a lelkiismeretĂ©vel összeegyeztethetĆ
pårtnak tagja legyen. De ha egy pårtnak felfogåsa szerint az azonos nemƱek
pĂĄrkapcsolata a fĂ©rfi-nĆ kapcsolatĂĄval azonos Ă©rtĂ©kƱ, az a pĂĄrt a
keresztény ember szåmåra vållalhatatlan. A szabadsågjogokhoz ez is
hozzĂĄtartozik.
S ha egy pap pĂĄrtpolitikĂĄval foglalkozna, azt joggal nem kifogĂĄsolhatnĂĄ
senki. De a katolikus egyhĂĄz belsĆ fegyelme ezt nem engedi meg a szĂĄmĂĄra.
Véleményem szerint nagyon bölcsen.
*âTihanyban a termĂ©szeti környezet minden nap a teremtĂ©s csodĂĄjĂĄt tĂĄrja
elĂ©m.â*
*KeresztĂ©nysĂ©g, magyarsĂĄg Ă©s EurĂłpa nem szĂŒksĂ©gkĂ©pp összetartozĂł fogalmak â
Ărja. Sokan prĂŒszkölnĂ©nek. Mit Ă©rtett ez alatt? *
PrĂŒszkölnek vagy nem prĂŒszkölnek: ez a vĂ©lemĂ©nyem.* ĂrtĂ©k a keresztĂ©nysĂ©g,
Ă©rtĂ©k a nemzeti közössĂ©g, Ă©rtĂ©k az eurĂłpaisĂĄg. De lehet valaki magyar Ășgy,
hogy nem keresztĂ©ny, Ă©s eurĂłpai Ășgy, hogy nem magyar. *Bonyolult
összefĂŒggĂ©srendszer ez: a keresztĂ©nysĂ©g EurĂłpa kultĂșrĂĄjĂĄt meghatĂĄrozta.
Ugyanakkor a szekularizĂĄlĂłdĂł EurĂłpa egyre inkĂĄbb tĂĄvolodik a
keresztĂ©nysĂ©gtĆl. Nem szeretnĂ©k belebonyolĂłdni egy mĂĄsik kĂ©rdĂ©sbe sem:
van-e létjogosultsåga Európåban a nemzetållamoknak?
Ăn magam *nem szĂ©gyellem vĂĄllalni a babitsi meghatĂĄrozĂĄst: hogy EurĂłpa az
antikvitĂĄs Ă©s a keresztĂ©nysĂ©g kettĆs pillĂ©rĂ©n nyugszik. Ăs azt sem, hogy a
magyarsĂĄg Ă©rtĂ©k. Itt vagyok itthon.* Babits ezt Ărja: â*Magyar vagyok:
lelkem, érzésem örökséget kapott, melyet nem dobok el: a vilågot nem
szegĂ©nyĂteni kell, hanem gazdagĂtani. Hogy szolgĂĄlhatom az emberisĂ©get, ha
meg nem Ćrzök magamban minden szĂnt, minden kincset, ami az emberisĂ©get
gazdagĂthatja? A magyarsĂĄg szĂnĂ©t, a magyarsĂĄg kincsĂ©t! De mily balga
volnĂ©k, ha ugyanakkor mĂĄs szĂnt, mĂĄs kincset el akarnĂ©k venni vagy
meggyengĂteni!â*
*A magyar egyhåznak gyakran a szemére vetik, hogy nem követi a påpa
pĂ©ldĂĄjĂĄt â legyen az XVI. Benedek vagy Ferenc. LegutĂłbb a migrĂĄnsvĂĄlsĂĄg
kapcsån voltak hangok, amelyek szerint nem eléggé vette ki a részét a
karitatĂv munkĂĄbĂłl, bezzeg az ĂĄllammal tĂșlsĂĄgosan össze van fonĂłdva. Hogy
lĂĄtja: milyen ĂĄllapotban van a magyar egyhĂĄz?*
A magyar egyhĂĄzak vethetnĂ©k szemĂ©re a sajtĂłnak, hogy az egyhĂĄzak karitatĂv
tevĂ©kenysĂ©gĂ©rĆl enyhĂ©n szĂłlva mĂ©rtĂ©ktartĂłan tudĂłsĂtanak⊠*A Katolikus
KaritĂĄsz egyhĂĄzi szervezet. A MĂĄltai SzeretetszolgĂĄlat ugyancsak. JĂł
szĂvvel tudom ajĂĄnlani, nĂ©zzĂ©k meg a honlapjaikat, hogy mikĂ©nt vannak jelen
a rĂĄszorulĂłk segĂtĂ©sĂ©ben. Vagy Ă©rdemes volna szĂĄmba venni, mennyien vannak,
akik kĂŒlönfĂ©le fogyatĂ©kkal Ă©lnek, Ă©s egyhĂĄzi szervezet ad nekik munkĂĄt.
Vagy nem volt igazi hĂrĂ©rtĂ©ke annak, hogy a nigĂ©riai Francist, aki a Boko
Haram elĆl menekĂŒlt, a gyĆri bencĂ©sek befogadtĂĄkâŠ* Ha ezt mondjuk egy
politikus tette volna, tele lett volna vele a sajtĂł.
Hogy milyen ĂĄllapotban van *a magyar egyhĂĄz? *ArrĂłl a helyrĆl, ahol
jelenleg vagyok, meggyĆzĆdĂ©ssel mondhatom, hogy* Ă©l. ĂtalakulĂłban van.
MikĂ©nt az egĂ©sz magyar Ă©s eurĂłpai tĂĄrsadalom. A hagyomĂĄnyos âfalusiâ
keresztĂ©nysĂ©g visszaszorulĂłban, ahogy a falvak is kihalnak. Vannak Ă©lĆ,
eleven csoportok, közössĂ©gek, amelyek nem szokĂĄsbĂłl, hanem igazi belsĆ
meggyĆzĆdĂ©sbĆl, elkötelezettsĂ©gbĆl vallĂĄsosak. Ezek az emberek boldogabbak
mint a magyar åtlag. Sokkal kevésbé rabjai egy fogyasztåsra berendezkedett,
haszonelvƱ felfogĂĄsnak. SzĂĄmukra Ă©rtĂ©k a csalĂĄd, a gyermek. Ćk â sok ilyen
csoporttal talĂĄlkoztam â szeretnek Ă©lni. MĂ©g akkor is, ha anyagi
nehézségeik vannak.* Nem azon kell keseregni, ami ideig-óråig tartó volt és
most Ă©ppen elhal. ĂrĂŒlni kell az Ășj hajtĂĄsoknak.
Az egyhåz mint szervezet, mint intézményfenntartó nagyon komoly
kihĂvĂĄsokkal kell hogy szembenĂ©zzen. ElvĂĄrĂĄsok vannak az egyhĂĄzi
intézményekkel szemben. Ezek az elvåråsok talån hatårozottabbak, mint mås
nem egyhĂĄzi intĂ©zmĂ©nyekkel kapcsolatban. Ha valami âegyhĂĄziâ, akkor az
âmĂĄrkanĂ©vâ.* Hitelesnek, megbĂzhatĂłnak kell lenni. Az egyhĂĄz mind közössĂ©g
pedig sejtekben, szigeteken él. *Vannak csoportok, amelyeknek azzal a
kĂsĂ©rtĂ©ssel kell szembenĂ©zni, hogy önmagukba zĂĄrĂłdnak. Vannak csoportok,
amelyek szĂĄmĂĄra bĂ©nĂtĂł *a hagyomĂĄny,** a tradĂciĂł â pedig ez meggyĆzĆdĂ©sem
szerint megtartĂł erĆ. MindenkĂ©ppen olyan tĂĄrsadalmi tĂ©nyezĆ hazĂĄnkban az
egyhĂĄz, amit figyelmen kĂvĂŒl hagyni semmikĂ©ppen nem lehet. *
*Vannak olyan csoportok is, amelyek szĂvesen hĂșzĂłdnĂĄnak meg elĆĂrĂĄsok,
jogszabĂĄlyok mögött, örĂŒlnĂ©nek, ha a hagyomĂĄnyok megtartĂł ereje jobban
Ă©rvĂ©nyesĂŒlne. FĂ©lnek* *a felelĆssĂ©gtĆl. *
Az egyhåz az evangélium szerint só kell, hogy legyen, meg kovåsz. A
ânĂ©pegyhĂĄzâ a mĂșltĂ©, bĂĄr egyhĂĄzszervezetĂŒnk mĂ©g mindig ezt tĂŒkrözi. Mivel
nem ritkån talålkozom azzal, hogy sokak szåmåra valamiképpen irritåló az
egyhåz jelenléte a tårsadalomban, még ha ez szerény is, azt gondolom, hogy *él
az egyhĂĄzunk.* Mert *vilĂĄgos, hogy a tĂĄrsadalom szĂĄmtalan sebbĆl vĂ©rzik.*
A sĂł a seben pedig nagyon irritĂĄlĂłâŠ
*âNem holt mƱemlĂ©k az apĂĄtsĂĄg, hanem egy Ă©lĆ közössĂ©g otthona.â*
*Mi vĂĄr a tihanyi a közössĂ©gre a következĆ Ă©vekben?*
A közössĂ©gben vannak idĆsebbek Ă©s fiatalabbak. Fokozatosan ĂĄt kell adni Ă©s
ĂĄt kell venni a feladatokat Ă©s a felelĆssĂ©get. Ki kell vennĂŒnk a rĂ©szĂŒnket
a környĂ©k lelkipĂĄsztori ellĂĄtĂĄsĂĄban: Ășj utakat Ă©s lehetĆsĂ©geket kell
talĂĄlnunk. IntenzĂvebbĂ© kell tennĂŒnk a jelenlĂ©tĂŒnket, hogy a szerzetessĂ©g
nem valami Ă©letidegen Ă©s idejĂ©t mĂșlt vĂĄllalkozĂĄs, hanem igazi lehetĆsĂ©g
arra, hogy az ember megtalålja a helyét, és tåmasza is lehessen måsoknak.
*Az Ă©pĂŒletegyĂŒttes felĂșjĂtĂĄsa befejezĆdött?*
Egy rĂ©gi Ă©pĂŒletet ĂĄllandĂłan gondozni kell. A nagy munkĂĄk befejezĆdtek, de
ahogy mĂșlnak az Ă©vek, Ă©vtizedek, sok mindent lehet kezdeni elölrĆl. Nagyon
fontos volna forrĂĄsokat tartani a rendszeres, mĂłdszeres karbantartĂĄsra,
kĂŒlönben hĂșsz Ă©venkĂ©nt Ășjra Ă©s Ășjra föl kell ĂĄllvĂĄnyozni mindent Ă©s elölrĆl
kell kezdeni a munkĂĄt.
*HelyreĂĄllĂtottĂĄk a tihanyi KĂĄlvĂĄriĂĄt. Visszakapta mĂ©ltĂł helyĂ©t a tihanyiak
életében?*
Az önkormĂĄnyzattal egyĂŒttmƱködve sikerĂŒlt az 1960-ban lerombolt KĂĄlvĂĄriĂĄt
Ășjra felĂ©pĂteni. 2013-ban volt az ĂŒnnepĂ©lyes megĂĄldĂĄsa. Sokak szĂĄmĂĄra
érdekes és szép turista-låtvånyossåg, de sokan vannak, akiknek azt
elmĂ©lyĂŒlĂ©s, az elcsendesedĂ©s helye lett. NagypĂ©nteken nagyon sokan vesznek
rĂ©szt a keresztĂșton. El tudom kĂ©pzelni, hogy egyszer tömegeket vonzĂł, mĂ©ly
Ă©lmĂ©nyt adĂł passiĂłjĂĄtĂ©k helyszĂne is lehet.
*Hogy lehet szerzetesnek lenni a turistazsivaj közepette?*
Amikor Tihanyba kerĂŒltem, az egyik közvetlen munkatĂĄrsam azt kĂ©rdezte: *âaz
atya mikor Ă©l szerzetesi Ă©letet?â* Azt vĂĄlaszoltam: *âmostâ*. SzerzeteskĂ©nt
vĂ©gzem a feladataimat, legyen az szervezĂ©s, elĆadĂĄs, lelkipĂĄsztori munka,
vendégek fogadåsa. A szerzetesi életnek lényegéhez tartozik, hogy egy
közössĂ©gnek vagyok a tagja, egy közösen imĂĄdkozĂł, közösen felelĆssĂ©get
vĂĄllalĂł közössĂ©gĂ©. TermĂ©szetesen keresni kell az idĆt, az alkalmat arra is,
hogy szemĂ©lyesen, magamban tudjak elmĂ©lyĂŒlni, olvasni, elmĂ©lkedni,
imĂĄdkozni. Minden nap van erre lehetĆsĂ©g. S mĂ©g valami: Tihanyban a
termĂ©szeti környezet minden nap a teremtĂ©s csodĂĄjĂĄt tĂĄrja elĂ©m. A felkelĆ
Ă©s lenyugvĂł Nap, a csillogĂł, hol zöld, hol ezĂŒstös, hol kĂ©k vize a
Balatonnak⊠Reggel Ă©s este kĂŒlönösen is segĂt abban, hogy rĂĄcsodĂĄlkozzak a
teremtésnek és az életnek a titkåra.
FotĂłk: FöldhĂĄzy ĂrpĂĄd
<http://www.arpadfoldhazi.com/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201605>
.
-
-
-
- 37
3
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160510/39e7b61a/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról