[Grem] Korzenszky R./ "Közügy a vallásos értékrend", "Értékrend nélkül nincs egészséges társadalom"

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Május. 10., K, 19:55:49 CEST


Korzenszky RichĂĄrd: Igenis közĂŒgy a vallĂĄsos Ă©rtĂ©krend
<http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160509_korzenszky_richard_interju_igenis_kozugy_a_vallasos_ertekrend>

http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160509_korzenszky_richard_interju_igenis_kozugy_a_vallasos_ertekrend
2016. május 9. 09:10 | *Írta: Szilvay Gergely
<http://mandiner.hu/szerzo/szilvay_gergely>*

Bizony *lehet valaki magyar Ășgy, hogy nem keresztĂ©ny; Ă©s eurĂłpai Ășgy, hogy
nem magyar *– mondja a Mandinernek *Korzenszky RichĂĄrd bencĂ©s szerzetes,
tihanyi perjel.* Korzenszky szerint nem jĂł az oktatĂĄs tĂșlzott
központosĂ­tĂĄsa, viszont *tĂĄrgyi tudĂĄsra Ă©s memoriterekre szĂŒksĂ©g van.* A
tihanyi perjel Ășgy lĂĄtja: baj, hogy *nincsenek tĂĄrsadalmi elvĂĄrĂĄsok,
normĂĄk, nincs kĂŒlönbsĂ©g jĂł Ă©s rossz között*; *a vallĂĄsos ember Ă©rtĂ©krendje
pedig igenis közĂŒgy*. InterjĂșnk.

*Kora dĂ©lelƑtti, tavaszi napsĂŒtĂ©sben Ă©rkezĂŒnk meg Tihanyba, ahol a
megszokott nyĂĄri nyĂŒzsgĂ©ssel szemben csend Ă©s nyugalom fogad minket. És
persze Korzenszky Richård bencés szerzetes, a tihanyi közösség 74 éves
perjele, akinek igencsak tele van a naptĂĄra, Ă­gy nem könnyƱ vele idƑpontot
egyeztetni. Annål szívélyesebben fogad minket, amikor az apåtsåg
kerengƑjĂ©ben kezet fogunk. A perjeli hivatalban kĂ©szĂŒlĂŒnk neki az
interjĂșnak. A fotĂłs kollĂ©gĂĄval gyorsan közös tĂ©mĂĄt talĂĄl Korzenszky atya,
hiszen Ƒ is szinte profi a szakmĂĄban: kĂ©pei tihanyi kĂ©peslapokonĂ©s a
kolostor kerengƑjĂ©nek falain lĂĄthatĂłk. Korzenszky atya elƑveszi Ă©desapja
Leicåjåt és annak szovjet måsolatåt is a fiókból. *

*LeĂŒlĂŒnk beszĂ©lgetni, Ă©s Ășjabb meglepetĂ©s Ă©r minket: a perjel pĂĄrhuzamosan
gĂ©peli azt, amit közben nekĂŒnk, az interjĂșban mond. ElĂŒtĂ©s
nĂ©lkĂŒl. Korzenszky RichĂĄrdnak nemrĂ©g jelent meg Mi vĂ©gre vagyunk a vilĂĄgon?
címƱ kötete, amelyben koråbbi íråsaiból vålogat. Ennek kapcsån
beszĂ©lgettĂŒnk vele.*

***

*MiĂ©rt lett szerzetes? Azokban az idƑkben, amikor Ă­gy döntött, Ă©pp a
kommunista diktatĂșra tombolt hazĂĄnkban.*

CsalĂĄdunkban nem volt sem szerzetes, sem pap. HĂ­vƑ csalĂĄdban nƑttem föl.
Pannonhalmån voltam diåk, *szerzetestanåraim között sok igazi egyéniség
volt, akiken ĂĄtsugĂĄrzott, hogy Ă©rtelmes az Ă©letĂŒk. Vonzott ez az Ă©letforma.*
ElƑször Ășgy gondoltam, ĂĄllatorvos leszek, mint apĂĄm, nagyapĂĄm, aztĂĄn
egyszerre csak természetesen fogalmazódott meg bennem a vågy, hogy bencés
szerzetestanĂĄr legyek. Egyik nagyanyĂĄm, amikor megtudta, hogy ez a
szĂĄndĂ©kom, sĂ­rni kezdett Ă©s felsĂłhajtott:* „De hĂĄt a mai vilĂĄgban?”* Mindig
„mai vilĂĄg” van, mindenkinek a mai vilĂĄgban kell megtalĂĄlnia a helyĂ©t, a
feladatĂĄt.

*Mit ért el Tihany a rendszervåltås óta?*

A legfontosabbnak azt tekintem, hogy *Tihanyban Ășjra szerzetesi közössĂ©g Ă©l
az Ƒsi monostorban.* Nem holt mƱemlĂ©k az apĂĄtsĂĄg, hanem* egy Ă©lƑ
közösség *otthona,
amely sok keresƑ Ă©s Ă©rdeklƑdƑ ember szĂĄmĂĄra igazodĂĄsi pont lehet.

*Pår éve åtvették a tihanyi iskolåt. Jó, hogy sorra åtvesz az egyhåz ållami
iskolĂĄkat?*

*Az ållamosítåsko*r *a magyar közoktatås több, mint 60 szåzaléka egyhåzi
fenntartĂĄsĂș volt.* A rendszervĂĄltozĂĄs utĂĄn megnyĂ­lt a lehetƑsĂ©g az egyhĂĄzi
iskolåk indítåsåra. Ahol igény volt rå, megpróbåltåk az egyhåzak vagy a
rĂ©gi intĂ©zmĂ©nyeiket Ășjra sajĂĄt kezelĂ©sbe venni vagy egĂ©szen Ășjakat
indĂ­tani. Az elmĂșlt Ă©vekben  nem kevĂ©s telepĂŒlĂ©sen az önkormĂĄnyzatok kĂ©rtĂ©k
az egyhĂĄzakat, hogy vegyĂ©k ĂĄt az iskolĂĄjukat. Így több helyen
megmaradhatott a telepĂŒlĂ©sen az iskola. A kĂ©rdĂ©s: *„jĂł-e”**? Ha az egyhĂĄz
valóban gazdåja lesz egy iskolånak, és az önkormånyzattal harmonikusan
egyĂŒtt tud mƱködni, valĂłszĂ­nƱ, hogy jĂł: jobb, *mintha ingĂĄzĂłvĂĄ vĂĄlna a
helyi kisgyermek. A tihanyi iskolåt nem az apåtsåg kérte az
önkormånyzattól. S nem egykönnyen mondtunk igent a kérésre. *Nem tartom
szerencsĂ©snek, ha egy telepĂŒlĂ©s egyetlen iskolĂĄja egyhĂĄzi fenntartĂĄsĂș.* De*
inkåbb egyhåzi legyen ez az iskola, **mintsem megszƱnjön*. Ez nem
elsƑsorban az egyhĂĄz Ă©rdeke, hanem a telepĂŒlĂ©sĂ©.

*Mit gondol a KlikrƑl Ă©s a központosĂ­tott oktatĂĄsi rendszerrƑl, mint a
pĂŒspöki konferencia egykori oktatĂĄsĂŒgyi szakĂ©rtƑje, iskolabizottsĂĄgĂĄnak
vezetƑje? *

Közvetlen tapasztalatom a Klikkel kapcsolatban nincs. MeggyƑzƑdĂ©sem, hogy
szĂŒksĂ©ges volt bizonyos fokĂș összefogĂĄsra, központosĂ­tĂĄsra: az iskola sehol
sem magĂĄnĂŒgy, mind tartalmi, mind  irĂĄnyĂ­tĂĄsi  szempontbĂłl az iskolĂĄknak
rendszerben kell mƱködniĂŒk. FelĂŒgyeletre, ellenƑrzĂ©sre is szĂŒksĂ©g volt, van
Ă©s lesz.* A tĂșlzott centralizĂĄciĂł azonban veszĂ©lyes, elburjĂĄnzik az
adminisztrĂĄciĂł, szemĂ©lytelennĂ© vĂĄlik minden.* *Az iskolaĂŒgynek
meggyƑzƑdĂ©sem szerint kulcskĂ©rdĂ©se a szemĂ©lyessĂ©g, minden szinten.
AzonkĂ­vĂŒl fontos az adott keretek között az autonĂłmia Ă©s a szabadsĂĄg.* Nem
az eszközöket kellene központilag meghatårozni, hanem az elvårható
eredmĂ©nyt. Nagyon sok fĂŒgg a pedagĂłgus kreativitĂĄsĂĄtĂłl: nagyobb szabadsĂĄgot
kellene biztosítani az iskoláknak. És ez nem csupán a gazdálkodásra
vonatkozik.

*Korzenszky atya nagy hobbifotós, képeslapokon is feltƱnnek munkåi. Itt
édesapja Leicåjåt próbålja mƱködésbe hozni*



*Rendszerint hallani a kĂ­vĂĄnalmat: felesleges a netes keresƑk idejĂ©n a
lexikĂĄlis tudĂĄs, a kĂ©szsĂ©geket kell fejleszteni az iskolĂĄban, jelentƑsen
csökkentve a lexikålis tananyagot. Egyetért?*

EgyĂ©rtelmƱ, hogy *szĂŒksĂ©g van biztos tĂĄrgyi tudĂĄsra.* Az informĂĄciĂł
mennyisĂ©ge, amit egy iskola rĂĄzĂșdĂ­t egy diĂĄkra, egyszerƱen befogadhatatlan
Ă©s feldolgozhatatlan. Így volt ez mĂĄr negyven-ötven Ă©vvel ezelƑtt is.*
Kell, hogy legyen biztos alapismerete mindenkinek,* de hogy a sajĂĄt egykori
szaktårgyamnål maradjak, egy åltalånos vagy középiskolås gyereknek nem
irodalomtörtĂ©neti ismeretekre van szĂŒksĂ©ge, Ășgyis elfelejti; hanem
elsƑsorban irodalomĂ©lmĂ©nyre. MeggyƑzƑdĂ©sem Ă©s tapasztalatom: *sokkal
nagyobb jelentƑsĂ©ge van a memoriternek, a könyv nĂ©lkĂŒl tudott verseknek,
mint gondolnånk. Ez nem puszta informåció, annål sokkal mélyebb. Tudat- és
személyiségformåló, amikor valaki a jól megvålasztott, mértékkel adagolt
szövegeket el tudja sajĂĄtĂ­tani: az ember Ă©rzƑ lĂ©ny, az Ă©rzĂ©sekkel is
foglalkozni kell
 *RĂ©gi vitatĂ©ma, hogy mƱveltsĂ©gi terĂŒletekkel vagy
tantĂĄrgyakkal foglalkozzon az iskola. Kulcsszerepe van a pedagĂłgusnak, aki
kell, hogy ismerje a diåkjait, és tudnia kell, mi az, ami mindenki szåmåra
nĂ©lkĂŒlözhetetlen, s mi az, ami kevĂ©sbĂ© jelentƑs. *Az iskolĂĄnak sokkal
inkĂĄbb szemĂ©lyisĂ©g-központĂșnak kellene lennie, Ă©s biztosĂ­tania kellene azt,
hogy mindenki az adottsågai szerint teljesebb emberré våljék.* *Ez azonban
az informĂĄciĂł-halmaz rĂĄkĂ©nyszerĂ­tĂ©sĂ©vel sosem fog sikerĂŒlni. *

*Az egyhĂĄz **megfelelƑ mĂ©rtĂ©kben vĂĄllal rĂ©szt a hĂĄtrĂĄnyos helyzetƱek
oktatĂĄsĂĄbĂłl, kĂ©pzĂ©sĂ©bƑl? Gyakran hallani a vĂĄdat, hogy az egyhĂĄz csak
elitképzést csinål. *

*Az ĂĄllamosĂ­tĂĄs* *elƑtt – 1948 elƑtt – ez a kĂ©rdĂ©s föl sem merĂŒlt.
Egyhåzak, szerzetesrendek foglalkoztak a håtrånyos helyzetƱekkel.* A
kommunizmus évtizedeiben csak gimnåziumokat mƱködtethettek a felekezetek:
nyolc katolikus, egy proteståns és egy zsidó gimnåzium vészelte åt az
ideolĂłgiai diktatĂșrĂĄt. A gimnĂĄzium cĂ©lkitƱzĂ©se pedig – fĂŒggetlenĂŒl attĂłl,
hogy egyhĂĄzi vagy nem egyhĂĄzi – elitnevelĂ©s.

A rendszervåltozås biztosította a szabad iskolaalapítåst, megszƱnt az
ĂĄllami iskolamonopĂłlium.* Amikor az egyhĂĄzak ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄkat indĂ­tottak
vagy vettek és vesznek åt, nem elitképzéssel foglalkoznak, hanem az
alapokkal, legyen az vĂĄroson vagy falun. Amint  lehetƑsĂ©g nyĂ­lt rĂĄ,
megindult Gödön a piaristĂĄk szakmunkĂĄskĂ©pzƑ iskolĂĄja. A kilencvenes Ă©vek
legelején mår a szalézi rend Kazincbarcikån mƱködtetett håtrånyos helyzetƱ
fiatalok szĂĄmĂĄra szakkĂ©pzƑ intĂ©zetet. A katolikus, nagy hagyomĂĄnyokkal
rendelkezƑ Kolping-szervezet ugyancsak nem elitkĂ©pzĂ©si cĂ©llal több helyen
indított olyan intézményt, amelyben håtrånyos helyzetƱekkel foglalkoztak
(pl. Gyöngyösön, Esztergomban, NagykƑrösön, SzekszĂĄrdon).
Kelet-Magyarorszågon a görögkatolikus egyhåznak komoly próbålkozåsai vannak
roma gyerekekkel ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄkban. Nem szoktam olvasni a sajtĂłban a
katolikus Vakok BattyhĂĄny GyermekotthonĂĄrĂłl, ahol halmozottan hĂĄtrĂĄnyos
helyzetƱ gyerekekkel, fiatalokkal foglalkoznak. Vagy tudomåst vesznek-e a
keresztĂ©ny fenntartĂĄsĂș roma szakkollĂ©giumokrĂłl? Mit tud a közvĂ©lemĂ©ny a
reformĂĄtusok halmozottan hĂĄtrĂĄnyos gyerekeket gondozĂł ĂłvodĂĄirĂłl,
iskolĂĄirĂłl? *Amikor pedig szakkĂ©pzƑ intĂ©zeteket vettek ĂĄt az egyhĂĄzak az
elmĂșlt Ă©vekben, többet olvastam az egyhĂĄzak kiapadhatatlan Ă©tvĂĄgyĂĄrĂłl, mint
arrĂłl, hogy nehĂ©z helyzetben lĂ©vƑkkel prĂłbĂĄlnak foglalkozni.

TermĂ©szetesen többre volna szĂŒksĂ©g. Azonban ne felejtsĂŒk el, hogy akik ezt
a feladatot az ĂĄllamosĂ­tĂĄs elƑtt szakszerƱen Ă©s hivatĂĄsbĂłl vĂ©geztĂ©k,
kihaltak. Az egyhĂĄzak nem elvont szervezetek, hanem konkrĂ©t emberekbƑl ĂĄllĂł
közösségek.

*„ÉrtĂ©krend nĂ©lkĂŒl nincs egĂ©szsĂ©ges tĂĄrsadalom.” *



*MostanĂĄban sok a vita az iskolai esĂ©lyegyenlƑsĂ©grƑl: hogy az iskola
fenntartja, esetleg növeli az egyenlƑtlensĂ©geket, hĂĄtrĂĄnyos helyzetet,
amelyeket a csalådi håttere miatt hoz magåval valaki. Sokak szeretnék, ha
ezt az iskola orvosolná. Ugyanakkor Ön azt írja: az iskola csak azt tudja
felnevelni, amit a szĂŒlƑ elvetett. Nem tudja helyettesĂ­teni az iskola a
csalĂĄdot?*

*A csalĂĄd utĂĄn az iskola a mĂĄsodik legfontosabb, meghatĂĄrozĂł tĂ©nyezƑ a
felnövekvƑ ember Ă©letĂ©ben. Az apa Ă©s az anya szeretetkapcsolatĂĄt kell
megtapasztalnia legelƑször a gyermeknek, s azt, hogy Ƒt szeretik, akarjĂĄk.*
József Attila kiáltását mindenki ismeri: *„Hagyja a dagadt ruhát másra!
Engem vigyen a padlĂĄsra!”* Ezt a felkarolĂĄst senki Ă©s semmi nem pĂłtolhatja.
Se nevelƑotthon, se iskola. Bármennyire is hangoztatják sokan, hogy a
csalĂĄd nem szĂŒksĂ©ges, meggyƑzƑdĂ©sem, tapasztalĂĄsom, hogy semmivel nem
helyettesĂ­thetƑ. SzoktĂĄk mondani, hogy a gyermek nevelĂ©se mĂĄr a szĂŒletĂ©se
elƑtt kilenc hĂłnappal elkezdƑdik. Az anyamĂ©hben. S akkor fog biztonsĂĄgot
talĂĄlni a gyermek vilĂĄgrajövetele utĂĄn, ha mĂĄr a szĂŒletĂ©se elƑtt is
megtapasztalja a biztonsĂĄgot Ă©desanyja rĂ©vĂ©n, akinek magĂĄnak is szĂŒksĂ©ge
van a biztonsĂĄgra. SzĂŒksĂ©ge van tĂĄrsra. EzĂ©rt *elengedhetetlenĂŒl fontos egy
tårsadalom életében, hogy stabilak legyenek a pårkapcsolatok. *

*Azt is megemlíti: nem vilågosak a tårsadalmi elvåråsok és nem készít fel
az iskola pĂ©ldĂĄul a szĂŒlƑi, apai Ă©s anyai szerepekre. MĂĄsok szerint Ă©pp az
a jó, ha minél kisebbek a tårsadalmi elvåråsok, mert azok korlåtoznak
minket, ezzel egyĂŒtt mĂ©g mindig tĂșl patriarchĂĄlis tĂĄrsadalomban Ă©lĂŒnk. Mit
gondol errƑl egy bencĂ©s szerzetes-tanĂĄr?*

EmlĂ­tettem, hogy stabil pĂĄrkapcsolatokra van szĂŒksĂ©g*. A legtöbb nehezen
nevelhetƑ gyerek problĂ©mĂĄi valahol otthon kezdƑdnek*. AkĂĄr van bĂĄtorsĂĄgunk
kimondani, akĂĄr nincs, meggyƑzƑdĂ©sem, hogy *mindenki boldog szeretne lenni.**
Ez nem egyenlƑ azzal, hogy az Ă©letet Ă©lvezni akarom. Az Ă©lvezet szintje* *Ă©s
a szeretet szintje egészen mås. A szeretet egymås elfogadåsåt is
jelenti.* *ApĂĄtlan,
anyĂĄtlan nemzedĂ©kek nƑnek föl a szemĂŒnk elƑtt, akik nem talĂĄljĂĄk a helyĂŒket
ebben a vilågban. Nincsenek tårsadalmi elvåråsok: ki-ki éli az életét,
ahogy akarja, ahogy neki tetszik. Nincsenek normĂĄk, nincs kĂŒlönbsĂ©g jĂł Ă©s
rossz között, legföljebb csak  a szåmomra haszontalan vagy hasznos között.
Nem* *Ă©rtĂ©k az Ă©let.* LĂĄtjuk* az eredmĂ©nyĂ©t, egy önmagĂĄt vĂĄllalni nem merƑ
eurĂłpai tĂĄrsadalom, ahol a pĂĄrkapcsolatokra jutĂł gyermekek szĂĄma valahol
1,3 körĂŒl van, kĂ©ptelen önmagĂĄt fenntartani*. *ÉrtĂ©krend* *nĂ©lkĂŒl
nincs **egészséges
tĂĄrsadalom*. * Öngyilkos tĂĄrsadalomban Ă©lĂŒnk. *

*Az olvasható egy beszédében, hogy nincs szerzetesi iskola szerzetesi
szellemisĂ©g nĂ©lkĂŒl. Ugyanakkor egyre kevesebb a szerzetes. Mi a szerzetesi
iskolĂĄk jövƑje?*

*Egyre kevesebb a gyermek, egyre kevesebb Ă­gy a szerzetes is*. Annak a
kevĂ©s szerzetesnek, akik sokszor tĂșlterhelve vĂ©gzik mindennapi teendƑiket,
igazodĂĄsi ponttĂĄ kellene vĂĄlnia.* Minden szerzetesrendnek megvan a maga
sajĂĄtos szellemisĂ©ge, karizmĂĄja.* A velĂŒk kapcsolatban lĂ©vƑ, velĂŒk
azonosulni tudó vilågiak képesek arra, hogy a szellemiséget képviseljék.
EgyrĂ©szt *szĂŒksĂ©g van szaktudĂĄsra, mĂĄsrĂ©szt szellemisĂ©gre. S kell, hogy a
håttérben ott legyen egy bårmilyen kicsiny, de hiteles szerzetesi
közösség. *

*Regionålis szellemi központként tekint a kolostorra?*

A kolostoromra Ă©n elsƑsorban Ășgy tekintek, mint az otthonomra, ahol sokfĂ©le
kihĂ­vĂĄssal kell szembenĂ©zni. Annak csak örĂŒlni tudok, ha mĂĄsok szĂĄmĂĄra
valamikĂ©ppen szellemi központot jelentĂŒnk.

*„A kolostoromra Ă©n elsƑsorban Ășgy tekintek, mint az otthonomra, ahol
sokfĂ©le kihĂ­vĂĄssal kell szembenĂ©zni.”*



*Milyen feladatok talåltåk meg a tihanyi bencés szerzeteseket a
Balaton-parti faluban?*

Tihanyt lehet Ășgy is nĂ©zni, mint egy Balaton-parti falut, de Ășgy is, mint
egy olyan helyet, amely valamiképpen összefonódott a magyarsåg
törtĂ©nelmĂ©vel. 1950-ben megszƱnt itt a szerzetesi Ă©let, egy rendtĂĄrsunk –
mint egyhĂĄzmegyĂ©s pap – vezethette a plĂ©bĂĄniĂĄt, 1962-ig. Az apĂĄtsĂĄg
elsƑsorban mint kiĂĄllĂ­tĂłhely Ă©lt a köztudatban, de hogy az apĂĄtsĂĄg fogalma
szerzetesi közösséget jelent, azt sokan talån most sem tudjåk.

ÁtvettĂŒk a lelkipĂĄsztori munkĂĄt: ez volt a legelsƑ feladat. SikerĂŒlt
szĂ­nvonalas kiĂĄllĂ­tĂĄsokat rendeznĂŒnk. TuristĂĄk jöttek Ă©s jönnek tovĂĄbbra
is: ennek a bonyolĂ­tĂĄsa is a mi feladatunk. Egy lepusztult, elhanyagolt
Ă©pĂŒletet vettĂŒnk ĂĄt, fel kellett ĂșjĂ­tani a templomot, az apĂĄtsĂĄg Ă©pĂŒletĂ©t;
Ă©s hogy a szerzetesi közössĂ©gnek az apĂĄtsĂĄg Ă©pĂŒlete adjon otthont, kiĂĄllĂ­tĂł
helyet kellett Ă©pĂ­tenĂŒnk. TermĂ©szetesen ezeket a feladatokat munkatĂĄrsak
nĂ©lkĂŒl nem tudtuk volna Ă©s nem tudnĂĄnk ellĂĄtni.

A legnagyobb kihĂ­vĂĄs Ă©s feladat szĂĄmomra az volt, hogy Ă©lƑ szerzetesi
közössĂ©gkĂ©nt lehessĂŒnk jelen Tihanyban. Minden gyengesĂ©gĂŒnk ellenĂ©re ez
szåmomra a legnagyobb ajåndék, hogy bencés közösség él a félszigeten, az
Ƒsi Ă©pĂŒletben, rendszeres közös imĂĄdsĂĄggal, sok munkĂĄval, a kilenc fƑs
közössĂ©g Ă©letkori megoszlĂĄsa kiegyensĂșlyozott: a legidƑsebb 84, a
legfiatalabb 24 Ă©ves. És öröm, hogy vannak, akik Ă©rdeklƑdnek a szerzetesi
élet irånt.

*Milyen szerepet tölt be a TetƑtĂ©ri estĂ©k sorozata Tihanyban, s kik jĂĄrnak
rĂĄ?*

A *TetƑtĂ©ri estĂ©k* talĂĄlkozĂĄsi lehetƑsĂ©g Ă©rdeklƑdƑk szĂĄmĂĄra azokkal az
Ă©rtĂ©kekkel, amelyeket kĂ©pviselĂŒnk. Nem „hitbuzgalmi” vagy teolĂłgiai
jellegƱek ezek az elƑadĂĄsok, de nem is politikaiak. A lĂĄtogatĂłk elsƑsorban
értelmiségiek, többen vannak, akik egy ilyen talålkozåsért több mint szåz
kilomĂ©tert utaznak ide, s este mennek vissza. Úgy Ă©rzem, igĂ©ny van arra,
hogy emberek talĂĄlkozzanak Ă©rtĂ©kekkel. A közel kĂ©tszĂĄz elƑadĂĄs, ami itt
elhangzott, egy hatĂĄrozott Ă©rtĂ©krendet kĂ©pvisel. Az elƑadĂĄsok nyitottak,
bårki szabadon jöhet.

*Mintha az egyhĂĄzi szellemi elit nem tartanĂĄ a kapcsolatot a vilĂĄgival, s a
papsĂĄg - meg a keresztĂ©ny vilĂĄgi Ă©rtelmisĂ©g jelentƑs rĂ©sze – nem tartanĂĄ
szåmon, milyen szellemi åramlatok vannak épp a vilågban.*

Nem tudom, mit Ă©rtsĂŒnk „egyhĂĄzi szellemi eliten”. A papsĂĄgot? KeresztĂ©ny
értelmiségieket? Hol van åltalåban a magyar szellemi elit?
SzekĂ©rtĂĄborokban
 Nem szeretnĂ©k szekĂ©rtĂĄborhoz tartozni. ÁltalĂĄban
hiĂĄnyoznak a magyar szellemi Ă©letbƑl a valĂłban nagy formĂĄtumĂș gondolkodĂłk.
Nem csak az egyhĂĄzbĂłl. HiĂĄnyzik a magyar közĂ©letbƑl. HiĂĄnyzik egymĂĄs
kölcsönös megbecsĂŒlĂ©se, a mĂĄs vĂ©lemĂ©nyĂ©nek megĂ©rteni akarĂĄsa, egymĂĄs
tisztelete.

*„Hol van ĂĄltalĂĄban a magyar szellemi elit? SzekĂ©rtĂĄborokban
 Nem szeretnĂ©k
szekĂ©rtĂĄborhoz tartozni.”*



*Frissen megjelent kötetének egyik íråsåban kritizålja, amikor kifelé is a
belsƑ egyhĂĄzi nyelvezetet hasznĂĄljĂĄk az egyhĂĄziak, pedig a kĂ­vĂŒlĂĄllĂł nem
szereti a kenetteljes beszédet. Arról is ír, hogy fontos, ki veszi fel a
telefont. Az egyhĂĄz mintha nem tudna dƱlƑre jutni a mĂ©diĂĄval: morog, hogy
nem keresik, ha keresik, megijed és nem nyilatkozik. Pedig az évtizedek
alatt mår beletanulhatott volna a módjåba. Miért maradt ez el, mit lehet
tenni?*

Nem kenetteljessĂ©grƑl van szĂł, hanem mĂ©lyebb Ă©s komolyabb kommunikĂĄciĂłs
problémåról. Egy szekularizålódott tårsadalom nem tud mit kezdeni a
vallĂĄsos fogalmakkal, sƑt, ĂĄltalĂĄban nem tud beszĂ©lni a lĂ©tezĂ©s fontos
kĂ©rdĂ©seirƑl. Mintha elfelejtettĂŒnk volna gondolkodni, ennek következtĂ©ben
beszĂ©lni is nehezen tudunk egymĂĄssal Ă©s egymĂĄsrĂłl. SzĂŒksĂ©g volna közös
alapokra, közös mƱveltsĂ©gre. Kölcsönösen. Ha elƑfordulhat az, hogy a magyar
katolikus egyhĂĄz vezetƑjĂ©t hĂ­ranyagban „egyhĂĄzfinak” aposztrofĂĄljĂĄk, nem
arrĂłl van szĂł, hogy nincs egyhĂĄzi mƱveltsĂ©gĂŒk (az sincs), de nem ismerik
PetƑfinek *A helysĂ©g kalapĂĄcsĂĄ*t sem, ahol a *„fondor lelkĂŒletƱ
egyhĂĄzfirĂłl”* van szĂł, aki pedig a templomszolga, a sekrestyĂ©s. Nem
vilågnézeti probléma ez, hanem egyszerƱen a mƱveltség, a tåjékozottsåg
hiĂĄnya.

Ami a médiåval való kapcsolatot illeti, hadd jegyezzem meg, hogy mindaddig,
amíg a média szåmåra csak a negatív eseménynek vagy valami botrånynak van
igazi hírértéke, nem csodålkozom, hogy båtortalanok az egyhåziak, ha a nagy
nyilvĂĄnossĂĄg elƑtt kell szerepelniĂŒk. Sokat tehet ebbƑl a szempontbĂłl a
helyi mĂ©dia, a regionĂĄlis napilap, helyi kĂĄbeltelevĂ­zió
 Ha azonban egy
riporterrel Ă©lƑben,nagy nyilvĂĄnossĂĄg elƑtt mĂ©rkƑzĂ©st kell vĂ­vni, ember
legyen a talpĂĄn, aki ezt gyakorlat, rutin nĂ©lkĂŒl vĂĄllalja


*Mennyire politizĂĄljon az egyhĂĄz?*

Mi Ă©s ki az egyhĂĄz? Az egyhĂĄzat a közvĂ©lemĂ©ny a hivatalviselƑkkel, a
papsĂĄggal azonosĂ­tja. Az egyhĂĄz sokkal szĂ©lesebb közössĂ©g, a hĂ­vƑk
közössĂ©ge. A politika: közĂŒgy, nem egyszerƱen pĂĄrtok ĂŒgye. PĂĄrtpolitikĂĄval
ne foglalkozzanak a papok. De* igenis legyen vĂ©lemĂ©nyĂŒk közĂŒgyekrƑl,
oktatĂĄsrĂłl, csalĂĄdrĂłl, korrupciĂłrĂłl, mindenrƑl, ami az emberi Ă©lethez hozzĂĄ
tartozik. KötelessĂ©gĂŒnk megszĂłlalni, akĂĄr tetszik, akĂĄr nem, minden olyan
ĂŒgyben, amikor az Ă©letrƑl, csalĂĄdrĂłl, nĂ©prƑl, nemzetrƑl van szĂł. S ezt a
nyilvánosság elƑtt is meg kell tenni. *Ne gondoljuk, hogy a vallás
szabadsága az istentisztelet szabadságával egyenlƑ. Tehát a templomba való. *A
vallĂĄs magĂĄnĂŒgy. De a vallĂĄsos ember lĂ©tezĂ©se, Ă©rtĂ©krendje igenis közĂŒgy. A
templom falain kĂ­vĂŒl lĂ©tezƑ, tĂĄrsadalmat formĂĄlĂł tĂ©nyezƑ. Minden, aminek
köze van a tårsadalomhoz, az a szó legigazibb értelmében politika.* Minden
vallĂĄsos embernek joga van ahhoz, hogy a lelkiismeretĂ©vel összeegyeztethetƑ
pårtnak tagja legyen. De ha egy pårtnak felfogåsa szerint az azonos nemƱek
pĂĄrkapcsolata a fĂ©rfi-nƑ kapcsolatĂĄval azonos Ă©rtĂ©kƱ, az a pĂĄrt a
keresztény ember szåmåra vållalhatatlan. A szabadsågjogokhoz ez is
hozzĂĄtartozik.

S ha egy pap pĂĄrtpolitikĂĄval foglalkozna, azt joggal nem kifogĂĄsolhatnĂĄ
senki. De a katolikus egyház belsƑ fegyelme ezt nem engedi meg a számára.
Véleményem szerint nagyon bölcsen.

*„Tihanyban a termĂ©szeti környezet minden nap a teremtĂ©s csodĂĄjĂĄt tĂĄrja
elĂ©m.”*



*KeresztĂ©nysĂ©g, magyarsĂĄg Ă©s EurĂłpa nem szĂŒksĂ©gkĂ©pp összetartozĂł fogalmak –
Ă­rja. Sokan prĂŒszkölnĂ©nek. Mit Ă©rtett ez alatt? *

PrĂŒszkölnek vagy nem prĂŒszkölnek: ez a vĂ©lemĂ©nyem.* ÉrtĂ©k a keresztĂ©nysĂ©g,
Ă©rtĂ©k a nemzeti közössĂ©g, Ă©rtĂ©k az eurĂłpaisĂĄg. De lehet valaki magyar Ășgy,
hogy nem keresztĂ©ny, Ă©s eurĂłpai Ășgy, hogy nem magyar. *Bonyolult
összefĂŒggĂ©srendszer ez: a keresztĂ©nysĂ©g EurĂłpa kultĂșrĂĄjĂĄt meghatĂĄrozta.
Ugyanakkor a szekularizĂĄlĂłdĂł EurĂłpa egyre inkĂĄbb tĂĄvolodik a
keresztĂ©nysĂ©gtƑl. Nem szeretnĂ©k belebonyolĂłdni egy mĂĄsik kĂ©rdĂ©sbe sem:
van-e létjogosultsåga Európåban a nemzetållamoknak?

Én magam *nem szĂ©gyellem vĂĄllalni a babitsi meghatĂĄrozĂĄst: hogy EurĂłpa az
antikvitĂĄs Ă©s a keresztĂ©nysĂ©g kettƑs pillĂ©rĂ©n nyugszik. És azt sem, hogy a
magyarsĂĄg Ă©rtĂ©k. Itt vagyok itthon.* Babits ezt Ă­rja: „*Magyar vagyok:
lelkem, érzésem örökséget kapott, melyet nem dobok el: a vilågot nem
szegényíteni kell, hanem gazdagítani. Hogy szolgålhatom az emberiséget, ha
meg nem Ƒrzök magamban minden szĂ­nt, minden kincset, ami az emberisĂ©get
gazdagíthatja? A magyarsåg színét, a magyarsåg kincsét! De mily balga
volnék, ha ugyanakkor mås színt, mås kincset el akarnék venni vagy
meggyengíteni!”*

*A magyar egyhåznak gyakran a szemére vetik, hogy nem követi a påpa
pĂ©ldĂĄjĂĄt – legyen az XVI. Benedek vagy Ferenc. LegutĂłbb a migrĂĄnsvĂĄlsĂĄg
kapcsån voltak hangok, amelyek szerint nem eléggé vette ki a részét a
karitatĂ­v munkĂĄbĂłl, bezzeg az ĂĄllammal tĂșlsĂĄgosan össze van fonĂłdva. Hogy
lĂĄtja: milyen ĂĄllapotban van a magyar egyhĂĄz?*

A magyar egyhåzak vethetnék szemére a sajtónak, hogy az egyhåzak karitatív
tevĂ©kenysĂ©gĂ©rƑl enyhĂ©n szĂłlva mĂ©rtĂ©ktartĂłan tudĂłsĂ­tanak
 *A Katolikus
KaritĂĄsz egyhĂĄzi szervezet. A MĂĄltai SzeretetszolgĂĄlat ugyancsak. JĂł
szívvel tudom ajånlani, nézzék meg a honlapjaikat, hogy miként vannak jelen
a råszorulók segítésében. Vagy érdemes volna szåmba venni, mennyien vannak,
akik kĂŒlönfĂ©le fogyatĂ©kkal Ă©lnek, Ă©s egyhĂĄzi szervezet ad nekik munkĂĄt.
Vagy nem volt igazi hírértéke annak, hogy a nigériai Francist, aki a Boko
Haram elƑl menekĂŒlt, a gyƑri bencĂ©sek befogadtĂĄk
* Ha ezt mondjuk egy
politikus tette volna, tele lett volna vele a sajtĂł.

Hogy milyen állapotban van *a magyar egyház? *Arról a helyrƑl, ahol
jelenleg vagyok, meggyƑzƑdĂ©ssel mondhatom, hogy* Ă©l. ÁtalakulĂłban van.
MikĂ©nt az egĂ©sz magyar Ă©s eurĂłpai tĂĄrsadalom. A hagyomĂĄnyos „falusi”
keresztĂ©nysĂ©g visszaszorulĂłban, ahogy a falvak is kihalnak. Vannak Ă©lƑ,
eleven csoportok, közössĂ©gek, amelyek nem szokĂĄsbĂłl, hanem igazi belsƑ
meggyƑzƑdĂ©sbƑl, elkötelezettsĂ©gbƑl vallĂĄsosak. Ezek az emberek boldogabbak
mint a magyar åtlag. Sokkal kevésbé rabjai egy fogyasztåsra berendezkedett,
haszonelvƱ felfogĂĄsnak. SzĂĄmukra Ă©rtĂ©k a csalĂĄd, a gyermek. Ɛk – sok ilyen
csoporttal talĂĄlkoztam – szeretnek Ă©lni. MĂ©g akkor is, ha anyagi
nehézségeik vannak.* Nem azon kell keseregni, ami ideig-óråig tartó volt és
most Ă©ppen elhal. ÖrĂŒlni kell az Ășj hajtĂĄsoknak.

Az egyhåz mint szervezet, mint intézményfenntartó nagyon komoly
kihívåsokkal kell hogy szembenézzen. Elvåråsok vannak az egyhåzi
intézményekkel szemben. Ezek az elvåråsok talån hatårozottabbak, mint mås
nem egyhĂĄzi intĂ©zmĂ©nyekkel kapcsolatban. Ha valami „egyhĂĄzi”, akkor az
„mĂĄrkanĂ©v”.* Hitelesnek, megbĂ­zhatĂłnak kell lenni. Az egyhĂĄz mind közössĂ©g
pedig sejtekben, szigeteken él. *Vannak csoportok, amelyeknek azzal a
kísértéssel kell szembenézni, hogy önmagukba zåródnak. Vannak csoportok,
amelyek szĂĄmĂĄra bĂ©nĂ­tĂł *a hagyomĂĄny,** a tradĂ­ciĂł – pedig ez meggyƑzƑdĂ©sem
szerint megtartĂł erƑ. MindenkĂ©ppen olyan tĂĄrsadalmi tĂ©nyezƑ hazĂĄnkban az
egyhĂĄz, amit figyelmen kĂ­vĂŒl hagyni semmikĂ©ppen nem lehet. *

*Vannak olyan csoportok is, amelyek szĂ­vesen hĂșzĂłdnĂĄnak meg elƑírĂĄsok,
jogszabĂĄlyok mögött, örĂŒlnĂ©nek, ha a hagyomĂĄnyok megtartĂł ereje jobban
Ă©rvĂ©nyesĂŒlne. FĂ©lnek* *a felelƑssĂ©gtƑl. *

Az egyhåz az evangélium szerint só kell, hogy legyen, meg kovåsz. A
„nĂ©pegyhĂĄz” a mĂșltĂ©, bĂĄr egyhĂĄzszervezetĂŒnk mĂ©g mindig ezt tĂŒkrözi. Mivel
nem ritkån talålkozom azzal, hogy sokak szåmåra valamiképpen irritåló az
egyhåz jelenléte a tårsadalomban, még ha ez szerény is, azt gondolom, hogy *él
az egyhĂĄzunk.* Mert *vilĂĄgos, hogy a tĂĄrsadalom szĂĄmtalan sebbƑl vĂ©rzik.*
A só a seben pedig nagyon irritáló


*„Nem holt mƱemlĂ©k az apĂĄtsĂĄg, hanem egy Ă©lƑ közössĂ©g otthona.”*



*Mi vĂĄr a tihanyi a közössĂ©gre a következƑ Ă©vekben?*

A közössĂ©gben vannak idƑsebbek Ă©s fiatalabbak. Fokozatosan ĂĄt kell adni Ă©s
ĂĄt kell venni a feladatokat Ă©s a felelƑssĂ©get. Ki kell vennĂŒnk a rĂ©szĂŒnket
a környĂ©k lelkipĂĄsztori ellĂĄtĂĄsĂĄban: Ășj utakat Ă©s lehetƑsĂ©geket kell
talĂĄlnunk. IntenzĂ­vebbĂ© kell tennĂŒnk a jelenlĂ©tĂŒnket, hogy a szerzetessĂ©g
nem valami Ă©letidegen Ă©s idejĂ©t mĂșlt vĂĄllalkozĂĄs, hanem igazi lehetƑsĂ©g
arra, hogy az ember megtalålja a helyét, és tåmasza is lehessen måsoknak.

*Az Ă©pĂŒletegyĂŒttes felĂșjĂ­tĂĄsa befejezƑdött?*

Egy rĂ©gi Ă©pĂŒletet ĂĄllandĂłan gondozni kell. A nagy munkĂĄk befejezƑdtek, de
ahogy mĂșlnak az Ă©vek, Ă©vtizedek, sok mindent lehet kezdeni elölrƑl. Nagyon
fontos volna forrĂĄsokat tartani a rendszeres, mĂłdszeres karbantartĂĄsra,
kĂŒlönben hĂșsz Ă©venkĂ©nt Ășjra Ă©s Ășjra föl kell ĂĄllvĂĄnyozni mindent Ă©s elölrƑl
kell kezdeni a munkĂĄt.

*Helyreållítottåk a tihanyi Kålvåriåt. Visszakapta méltó helyét a tihanyiak
életében?*

Az önkormĂĄnyzattal egyĂŒttmƱködve sikerĂŒlt az 1960-ban lerombolt KĂĄlvĂĄriĂĄt
Ășjra felĂ©pĂ­teni. 2013-ban volt az ĂŒnnepĂ©lyes megĂĄldĂĄsa. Sokak szĂĄmĂĄra
érdekes és szép turista-låtvånyossåg, de sokan vannak, akiknek azt
elmĂ©lyĂŒlĂ©s, az elcsendesedĂ©s helye lett. NagypĂ©nteken nagyon sokan vesznek
rĂ©szt a keresztĂșton. El tudom kĂ©pzelni, hogy egyszer tömegeket vonzĂł, mĂ©ly
élményt adó passiójåték helyszíne is lehet.

*Hogy lehet szerzetesnek lenni a turistazsivaj közepette?*

Amikor Tihanyba kerĂŒltem, az egyik közvetlen munkatĂĄrsam azt kĂ©rdezte: *„az
atya mikor Ă©l szerzetesi Ă©letet?”* Azt vĂĄlaszoltam: *„most”*. SzerzeteskĂ©nt
vĂ©gzem a feladataimat, legyen az szervezĂ©s, elƑadĂĄs, lelkipĂĄsztori munka,
vendégek fogadåsa. A szerzetesi életnek lényegéhez tartozik, hogy egy
közössĂ©gnek vagyok a tagja, egy közösen imĂĄdkozĂł, közösen felelƑssĂ©get
vĂĄllalĂł közössĂ©gĂ©. TermĂ©szetesen keresni kell az idƑt, az alkalmat arra is,
hogy szemĂ©lyesen, magamban tudjak elmĂ©lyĂŒlni, olvasni, elmĂ©lkedni,
imĂĄdkozni. Minden nap van erre lehetƑsĂ©g. S mĂ©g valami: Tihanyban a
termĂ©szeti környezet minden nap a teremtĂ©s csodĂĄjĂĄt tĂĄrja elĂ©m. A felkelƑ
Ă©s lenyugvĂł Nap, a csillogĂł, hol zöld, hol ezĂŒstös, hol kĂ©k vize a
Balatonnak
 Reggel Ă©s este kĂŒlönösen is segĂ­t abban, hogy rĂĄcsodĂĄlkozzak a
teremtésnek és az életnek a titkåra.

Fotók: Földhåzy Árpåd
<http://www.arpadfoldhazi.com/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201605>
.

   -
   -
   -


   - 37
   3
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160510/39e7b61a/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról