[Grem] Oktatás, nevelés !! (pedagógus, pszichológus, püspök)
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Május. 7., Szo, 15:41:07 CEST
2016. május 7. szombat 13:01
http://www.magyarkurir.hu/hirek/tanulasi-technikak-es-irgalmassag-az-oktatasban
Május 6-án tartották a Katolikus TanĂtĂłk XII. Szakmai Konferenciáját
Budapesten, a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézetben
(KPSZTI).
*Az irgalmasság gyümölcsei* mottóval rendezett konferencia elején az
intézet munkatársa, Mártonné Sárossy Mónika köszöntötte a résztvevőket, és
röviden értékelte a lassan véget érő tanévet, melynek során csupán az alsó
tagozatos pedagógusok számára 28 programot szerveztek a KPSZTI munkatársai.
Legnépszerűbbnek a bemutatóórával egybekötött alkalmak, valamint a
Powerpoint használatával, a másság kérdéseivel, a kiégéssel foglalkozó
képzések bizonyultak.
A felkĂ©szĂĽltsĂ©gben Ă©s naprakĂ©szsĂ©gben segĂtsĂ©get nyĂşjtĂł kĂ©pzĂ©sek a
tantárgygondozók munkájának köszönhetők, akiknek Bajzák Erzsébet Eszter
nővér emléklapot nyújtott át, megköszönve munkájukat. Az intézet
munkatársai és a pedagógusok nevében megköszönték Eszter nővér sokéves
munkáját, Ă©s az Ăšr áldását kĂ©rtĂ©k nyugdĂjas Ă©veire.
A TanĂtĂłk Fekete István EgyesĂĽlete idĂ©n Lázár Ervin meseĂrĂłversenyt
hirdetett meg az ĂrĂł szĂĽletĂ©sĂ©nek 80. Ă©vfordulĂłja alkalmábĂłl a 3–4.
osztályosok számára; az egyesület nevében Csébi Józsefné és Eszter nővér
nyĂşjtotta át a dĂjakat az elsĹ‘ három helyezettnek.
A konferencia első előadását Pékné Borbély Katalin fejlesztő- és
gyĂłgypedagĂłgus tartotta *a hatĂ©kony tanulási Ă©s tanĂtási stratĂ©giákr*Ăłl. A
tanulást befolyásoló tényezők kapcsán beszélt *az érzelmi állapoto**k*ról,
melyek – *sajnálatra méltó módon – egyre rosszabb irányba haladnak*, *ahogy
telnek az iskolába járás évei;* pedig amikor a gyerek eléri az unalom
fokát, onnantĂłl kezdve már nem lehet Ĺ‘t tanĂtani.
A tanulási technikákról szólva méltatta L. Ritoók Nóra tevékenységét, aki
rendkĂvĂĽli eredmĂ©nyeket Ă©r el a HajdĂş-Bihar megyei Igazgyöngy-iskolában a
hátrányos helyzetű gyerekek oktatásában.
Az előadó hangsúlyozta *a szokásrend fontosságát*, ami *napjainkban kissé
háttĂ©rbe szorul;* majd a tanulási stĂlusok terĂ©n adott ötleteket Ă©s
támpontokat a pedagógusoknak.
*A tanulás külső feltételei*t fontos megteremteni a gyerekek számára;
ügyelni *a testtartásukra, a láb alátámasztottságára, a rendre, a
munkaeszközökre; a csendet *ajánlják általában tanuláshoz, azonban több
kutatás azt mutatta ki, hogy például* Mozart zenéje jó aláfestés, akár
napköziben is.* Borbély Katalin a résztvevők figyelmébe ajánlotta *a
Pomodoro mĂłdszert, mely az intenzĂv tevĂ©kenysĂ©g Ă©s az 5-15 perces szĂĽnetek
váltakozását javasolja; hangsĂşlyozva, hogy tanĂtani kell rá a gyermeket,
hogy amikor a tanulási szakaszban kezd elkalandozni a figyelme, akkor
tudatosan tĂ©rĂtse vissza a tevĂ©kenysĂ©ghez.*
Az elĹ‘adĂł beszĂ©lt a rĂ©szkĂ©pessĂ©gek jelentĹ‘sĂ©gĂ©rĹ‘l; az auditĂv Ă©s vizuális
percepció (észlelés) szerepéről a megfigyelőképességben; megjegyezte, hogy
sokszor egyszerű anatómiai gondok állnak a problémák hátterében (látás- és
hallásproblémák). Javasolta Oroszlány Péter munkáit *a dinamikus
olvasásról, a skimming és scanning technikákról*; kiemelte *a belső
kĂ©palkotás fejlesztĂ©sĂ©nek rendkĂvĂĽli fontosságá*t, ami alapvetĹ‘ az olvasás,
szövegĂ©rtĂ©s, tanulás terĂ©n. Emellett SNI-s gyerekeknĂ©l sokat segĂtenek *a
képregények,* illetve* az interneten is elérhető diafilmek*; valamint *a
kulcsszavak megtalálását gyakoroltató praktikák*.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=69506&img=o_IMG_1562.jpg>
A második előadás során Németh Erzsébet pszichológus *az iskolákban adódó
nehéz helyzetek*ről beszélt, *a hatékony kommunikáció és a
konfliktuskezelés módjair*ól. Elmondta, a közelmúltban végzett
ifjúságkutatás szerint napjainkban az egyik legnagyobb probléma a fiatalok
számára a kilátástalanság.* Értékvesztés, anómia **(a közösen elfogadott
értékek* *hiánya) jellemzi *a mai serdülőket, fiatal felnőtteket; mint Kopp
Mária vizsgálataiból kiderül,* ez a folyamat már 2002 táján elindult, és
néhány év alatt jelentősen rosszabbodott.*
A következĹ‘kben NĂ©meth ErzsĂ©bet abban nyĂşjtott segĂtsĂ©get a pedagĂłgusoknak,
hogyan tudnak jól lefolytatni beszélgetéseket konfliktushelyzetekben akár a
tanulókkal, akár a szülőkkel. Hangsúlyozta többek között *a megértő
meghallgatás* erejét, illetve hogy* nem szabad* * bagatellizálni,* *amit a
másik fél érez, tiszteletben kell tartani *az érzéseit. Még ha rosszat is
tett a gyerek, *meg tudjuk őt dicsérni például azért, mert „jó, hogy
ennyire őszinte voltál”, *vagy a szülőt azért, mert „látom, hogy figyel a
gyerekeire”.
*A sikerélmény *kapcsán kiemelte, *a sikerorientált emberek*re a kutatások
szerint jellemző, hogy* reálisabb célokat tűznek ki maguk elé*, *mint a
kudarckerülő társaik,** akik gyakran alá vagy fölé lőnek a célkitűzéssel.*
Ranschburg Jenőre hivatkozott, aki azt mondta: *olyan feladat kell, amit
lábujjhegyre állva el tud érni a gyerek*.
A konfliktuskezelĂ©s fĹ‘ technikájának *az aktĂv figyelmet* nevezte az
előadó; *ha figyelek valakire, és megpróbálom megérteni, ami benne van,
hogy milyen érzelmek vannak mögötte, és ezt visszajelzem számára, annak
erős jutalomértéke van, emiatt csökkenti az indulatokat.* Meg kell értenem,
és meg kell nyugtatnom, csak azután tudunk megoldási módokat keresni. *Az
aktĂv figyelem cĂ©ltudatos magatartás,* *szemben* *a passzĂv változatával,
ami erĹ‘feszĂtĂ©s nĂ©lkĂĽli, Ă©s gyakran elkalandozik.*
*Az aktĂv hallgatás* minimum* szĂĽksĂ©ges összetevĹ‘je a szemkontaktus*, *a
„bĂłlogatás”, Ă©s az odafordulás *– már ez is segĂt, mĂ©gha nem is mondunk
semmit; emellett a nyitott kérdések, *az összefoglalás* és* tisztázás*
jelentőségét is kiemelte a pszichológus.
* <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=69506&img=o_IMG_1587.jpg>*
*A harmadik előadásban Udvardy György pécsi megyéspüspök* az i*rgalmasság
gyümölcsei*ről beszélt a hallgatóságnak, hangsúlyozva, hogy amikor az
irgalomról beszélünk, akkor Istenről beszélünk.* Isten szeretet *– mondja a
János-levél, és *csak ebben a tapasztalatban tudjuk Isten irgalmasságát jól
érzékeltetni.* *Sokszor felmerül egy pedagógus hétköznapjaiban, hogy egy
adott helyzetben irgalmas legyen, vagy igazságos? **Pontok, jegyek múlnak
rajta sokszor, esetleg egy gyerek egész jövője. **A Jézusban fölismert
irgalmasság új cselekvésmódra ösztönöz minket; napról napra hitbéli döntés
kell az irgalmassághoz.* *Alaptapasztalatunk az, hogy „nekem már
irgalmaztak”* – utalt a püspök a gonosz (irgalmatlan) szolgáról szóló
példabeszédre.
Udvardy György megemlĂtette, hogy a* mindennapi közbeszĂ©dben akár negatĂv
tartalmak is kötődnek az irgalmassághoz; sokszor feltételezik, hogy kizárja
az igazságosságot, illetve hogy ha irgalmas vagy, akkor nem fogsz
boldogulni, nem viszed semmire.* *Az Ószövetségben ezzel szemben az
irgalmasság anya és gyermeke kapcsolatát jellemzi *– felmerül a kérdés:
valĂłjában ki fĂĽgg kitĹ‘l? *A gyermek fĂĽgg anyjátĂłl – de a szeretet sĂkján az
anya is függ gyermekétől: tudni szeretné, mi jó neki?* Egy
osztályközösségben szintén *azt kell nézni, mi jó valakinek; az jusson
neki, ami Ĺ‘t gazdagĂtja.*
Isten hűsége és irgalma olyan, mint a szikla az Ószövetségben: jöhet bármi,
egészen bizonyosan ott van; nem mondja azt: „ezt nem gondoltam volna rólad”
– hiszen tudja, ki vagyok… Az egyiptomi fogság történetéből látszik, hogy *az
irgalomhoz a szabadĂtás is hozzátartozik. Istent megrendĂti a bűn, de
bĂĽntetĂ©sĂ©ben mindig irgalmas; az irgalom pedig megtĂ©rĂ©sre indĂt.*
Izajás könyvében az Úr szolgája* „a megroppant nádszálat nem töri össze, és
a kialvó mécsbelet nem oltja el”.* Amikor Jézus betér a názáreti
zsinagógába (Lk 4,18), a következő szövegrészt olvassa fel Izajástól:
*„Az Úr lelke rajtam: *
*ő kent föl engem, *
*hogy örömhĂrt vigyek a szegĂ©nyeknek, *
*Ĺ‘ kĂĽldött engem, hogy (meggyĂłgyĂtsam a megtört szĂvűeket), szabadulást
hirdessek a raboknak, Ă©s a vakoknak megvilágosodást, hogy felszabadĂtsam az
elnyomottakat, hirdessem az Úr kegyelmének esztendejét…”*
Az Úr kegyelmének esztendeje a jubileumra vonatkozik, ami új kezdetet,
szabadulást, gyógyulást és bűnbocsánatot jelentett mindenki számára.
A házasságtörĹ‘ asszony törtĂ©netĂ©ben JĂ©zus Ăgy szĂłl: menj, de többĂ© ne
vétkezzél. Az irgalmasság lelki cselekedetei között szerepel a bűnösök
megintése is. *A tanár is megfeddi növendékét, ha szükséges – hisz az
igazság kimondása is lehet az irgalmasság cselekedete.* Az irgalmasság
többi lelki cselekedete <http://uj.katolikus.hu/lelkiseg.php?h=30> szintén
hangsĂşlyos egy pedagĂłgus Ă©letĂ©ben:* a tudatlanokat tanĂtani, a
kételkedőknek jó tanácsot adni, a szomorúakat vigasztalni, a bántalmakat
békével tűrni, az ellenünk vétkezőknek megbocsátani *– ezeket mind átélik a
pedagĂłgusok.
*Az irgalmasság gyümölcse a sorsközösség, a felelősségvállalás, az anyagi
javak igazságos felhasználása; és ide sorolhatjuk a jó kérdések feltevését
is:* a konkrét, valós, közvetlen kérdéseket – fogalmazott Udvardy György.*
A másik közelsége kibillent virtuális világunkból, mert kér –* amire
konkrét, életszerű választ kell adnunk.
FotĂł: Lambert Attila
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160507/d2989f13/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról