[Grem] Oktatás, nevelés !! (pedagógus, pszichológus, püspök)

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Május. 7., Szo, 15:41:07 CEST


 2016. május 7. szombat 13:01
http://www.magyarkurir.hu/hirek/tanulasi-technikak-es-irgalmassag-az-oktatasban
Május 6-án tartották a Katolikus Tanítók XII. Szakmai Konferenciáját
Budapesten, a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézetben
(KPSZTI).

*Az irgalmasság gyümölcsei* mottóval rendezett konferencia elején az
intézet munkatársa, Mártonné Sárossy Mónika köszöntötte a résztvevőket, és
röviden értékelte a lassan véget érő tanévet, melynek során csupán az alsó
tagozatos pedagógusok számára 28 programot szerveztek a KPSZTI munkatársai.
Legnépszerűbbnek a bemutatóórával egybekötött alkalmak, valamint a
Powerpoint használatával, a másság kérdéseivel, a kiégéssel foglalkozó
képzések bizonyultak.

A felkészültségben és naprakészségben segítséget nyújtó képzések a
tantárgygondozók munkájának köszönhetők, akiknek Bajzák Erzsébet Eszter
nővér emléklapot nyújtott át, megköszönve munkájukat. Az intézet
munkatársai és a pedagógusok nevében megköszönték Eszter nővér sokéves
munkáját, és az Úr áldását kérték nyugdíjas éveire.

A Tanítók Fekete István Egyesülete idén Lázár Ervin meseíróversenyt
hirdetett meg az író születésének 80. évfordulója alkalmából a 3–4.
osztályosok számára; az egyesület nevében Csébi Józsefné és Eszter nővér
nyújtotta át a díjakat az első három helyezettnek.

A konferencia első előadását Pékné Borbély Katalin fejlesztő- és
gyógypedagógus tartotta *a hatékony tanulási és tanítási stratégiákr*ól. A
tanulást befolyásoló tényezők kapcsán beszélt *az érzelmi állapoto**k*ról,
melyek – *sajnálatra méltó módon – egyre rosszabb irányba haladnak*, *ahogy
telnek az iskolába járás évei;* pedig amikor a gyerek eléri az unalom
fokát, onnantól kezdve már nem lehet őt tanítani.

A tanulási technikákról szólva méltatta L. Ritoók Nóra tevékenységét, aki
rendkívüli eredményeket ér el a Hajdú-Bihar megyei Igazgyöngy-iskolában a
hátrányos helyzetű gyerekek oktatásában.

Az előadó hangsúlyozta *a szokásrend fontosságát*, ami *napjainkban kissé
háttérbe szorul;* majd a tanulási stílusok terén adott ötleteket és
támpontokat a pedagógusoknak.

*A tanulás külső feltételei*t fontos megteremteni a gyerekek számára;
ügyelni *a testtartásukra, a láb alátámasztottságára, a rendre, a
munkaeszközökre; a csendet *ajánlják általában tanuláshoz, azonban több
kutatás azt mutatta ki, hogy például* Mozart zenéje jó aláfestés, akár
napköziben is.* Borbély Katalin a résztvevők figyelmébe ajánlotta *a
Pomodoro módszert, mely az intenzív tevékenység és az 5-15 perces szünetek
váltakozását javasolja; hangsúlyozva, hogy tanítani kell rá a gyermeket,
hogy amikor a tanulási szakaszban kezd elkalandozni a figyelme, akkor
tudatosan térítse vissza a tevékenységhez.*

Az előadó beszélt a részképességek jelentőségéről; az auditív és vizuális
percepció (észlelés) szerepéről a megfigyelőképességben; megjegyezte, hogy
sokszor egyszerű anatómiai gondok állnak a problémák hátterében (látás- és
hallásproblémák). Javasolta Oroszlány Péter munkáit *a dinamikus
olvasásról, a skimming és scanning technikákról*; kiemelte *a belső
képalkotás fejlesztésének rendkívüli fontosságá*t, ami alapvető az olvasás,
szövegértés, tanulás terén. Emellett SNI-s gyerekeknél sokat segítenek *a
képregények,* illetve* az interneten is elérhető diafilmek*; valamint *a
kulcsszavak megtalálását gyakoroltató praktikák*.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=69506&img=o_IMG_1562.jpg>

A második előadás során Németh Erzsébet pszichológus *az iskolákban adódó
nehéz helyzetek*ről beszélt, *a hatékony kommunikáció és a
konfliktuskezelés módjair*ól. Elmondta, a közelmúltban végzett
ifjúságkutatás szerint napjainkban az egyik legnagyobb probléma a fiatalok
számára a kilátástalanság.* Értékvesztés, anómia **(a közösen elfogadott
értékek* *hiánya) jellemzi *a mai serdülőket, fiatal felnőtteket; mint Kopp
Mária vizsgálataiból kiderül,* ez a folyamat már 2002 táján elindult, és
néhány év alatt jelentősen rosszabbodott.*

A következőkben Németh Erzsébet abban nyújtott segítséget a pedagógusoknak,
hogyan tudnak jól lefolytatni beszélgetéseket konfliktushelyzetekben akár a
tanulókkal, akár a szülőkkel. Hangsúlyozta többek között *a megértő
meghallgatás* erejét, illetve hogy* nem szabad* * bagatellizálni,* *amit a
másik fél érez, tiszteletben kell tartani *az érzéseit. Még ha rosszat is
tett a gyerek, *meg tudjuk őt dicsérni például azért, mert „jó, hogy
ennyire őszinte voltál”, *vagy a szülőt azért, mert „látom, hogy figyel a
gyerekeire”.

*A sikerélmény *kapcsán kiemelte, *a sikerorientált emberek*re a kutatások
szerint jellemző, hogy* reálisabb célokat tűznek ki maguk elé*, *mint a
kudarckerülő társaik,** akik gyakran alá vagy fölé lőnek a célkitűzéssel.*
Ranschburg Jenőre hivatkozott, aki azt mondta: *olyan feladat kell, amit
lábujjhegyre állva el tud érni a gyerek*.

A konfliktuskezelés fő technikájának *az aktív figyelmet* nevezte az
előadó; *ha figyelek valakire, és megpróbálom megérteni, ami benne van,
hogy milyen érzelmek vannak mögötte, és ezt visszajelzem számára, annak
erős jutalomértéke van, emiatt csökkenti az indulatokat.* Meg kell értenem,
és meg kell nyugtatnom, csak azután tudunk megoldási módokat keresni. *Az
aktív figyelem céltudatos magatartás,* *szemben* *a passzív változatával,
ami erőfeszítés nélküli, és gyakran elkalandozik.*

*Az aktív hallgatás* minimum* szükséges összetevője a szemkontaktus*, *a
„bólogatás”, és az odafordulás *– már ez is segít, mégha nem is mondunk
semmit; emellett a nyitott kérdések, *az összefoglalás* és* tisztázás*
jelentőségét is kiemelte a pszichológus.

* <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=69506&img=o_IMG_1587.jpg>*

*A harmadik előadásban Udvardy György pécsi megyéspüspök* az i*rgalmasság
gyümölcsei*ről beszélt a hallgatóságnak, hangsúlyozva, hogy amikor az
irgalomról beszélünk, akkor Istenről beszélünk.* Isten szeretet *– mondja a
János-levél, és *csak ebben a tapasztalatban tudjuk Isten irgalmasságát jól
érzékeltetni.* *Sokszor felmerül egy pedagógus hétköznapjaiban, hogy egy
adott helyzetben irgalmas legyen, vagy igazságos? **Pontok, jegyek múlnak
rajta sokszor, esetleg egy gyerek egész jövője. **A Jézusban fölismert
irgalmasság új cselekvésmódra ösztönöz minket; napról napra hitbéli döntés
kell az irgalmassághoz.* *Alaptapasztalatunk az, hogy „nekem már
irgalmaztak”* – utalt a püspök a gonosz (irgalmatlan) szolgáról szóló
példabeszédre.

Udvardy György megemlítette, hogy a* mindennapi közbeszédben akár negatív
tartalmak is kötődnek az irgalmassághoz; sokszor feltételezik, hogy kizárja
az igazságosságot, illetve hogy ha irgalmas vagy, akkor nem fogsz
boldogulni, nem viszed semmire.* *Az Ószövetségben ezzel szemben az
irgalmasság anya és gyermeke kapcsolatát jellemzi *– felmerül a kérdés:
valójában ki függ kitől? *A gyermek függ anyjától – de a szeretet síkján az
anya is függ gyermekétől: tudni szeretné, mi jó neki?* Egy
osztályközösségben szintén *azt kell nézni, mi jó valakinek; az jusson
neki, ami őt gazdagítja.*

Isten hűsége és irgalma olyan, mint a szikla az Ószövetségben: jöhet bármi,
egészen bizonyosan ott van; nem mondja azt: „ezt nem gondoltam volna rólad”
– hiszen tudja, ki vagyok… Az egyiptomi fogság történetéből látszik, hogy *az
irgalomhoz a szabadítás is hozzátartozik. Istent megrendíti a bűn, de
büntetésében mindig irgalmas; az irgalom pedig megtérésre indít.*

Izajás könyvében az Úr szolgája* „a megroppant nádszálat nem töri össze, és
a kialvó mécsbelet nem oltja el”.* Amikor Jézus betér a názáreti
zsinagógába (Lk 4,18), a következő szövegrészt olvassa fel Izajástól:

*„Az Úr lelke rajtam: *
*ő kent föl engem, *
*hogy örömhírt vigyek a szegényeknek, *




*ő küldött engem, hogy (meggyógyítsam a megtört szívűeket), szabadulást
hirdessek a raboknak, és a vakoknak megvilágosodást, hogy felszabadítsam az
elnyomottakat, hirdessem az Úr kegyelmének esztendejét…”*

Az Úr kegyelmének esztendeje a jubileumra vonatkozik, ami új kezdetet,
szabadulást, gyógyulást és bűnbocsánatot jelentett mindenki számára.

A házasságtörő asszony történetében Jézus így szól: menj, de többé ne
vétkezzél. Az irgalmasság lelki cselekedetei között szerepel a bűnösök
megintése is. *A tanár is megfeddi növendékét, ha szükséges – hisz az
igazság kimondása is lehet az irgalmasság cselekedete.* Az irgalmasság
többi lelki cselekedete <http://uj.katolikus.hu/lelkiseg.php?h=30> szintén
hangsúlyos egy pedagógus életében:* a tudatlanokat tanítani, a
kételkedőknek jó tanácsot adni, a szomorúakat vigasztalni, a bántalmakat
békével tűrni, az ellenünk vétkezőknek megbocsátani *– ezeket mind átélik a
pedagĂłgusok.

*Az irgalmasság gyümölcse a sorsközösség, a felelősségvállalás, az anyagi
javak igazságos felhasználása; és ide sorolhatjuk a jó kérdések feltevését
is:* a konkrét, valós, közvetlen kérdéseket – fogalmazott Udvardy György.*
A másik közelsége kibillent virtuális világunkból, mert kér –* amire
konkrét, életszerű választ kell adnunk.

FotĂł: Lambert Attila
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160507/d2989f13/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról