[Grem] Hvom a csaldokat / Br Lszl pspk mrciusi levele

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Mr. 3., Cs, 19:03:19 CET


Hívom a családokat! - Bíró László püspök márciusi levele
csaladhalo.hu
http://csaladhalo.hu/cikk/egeszseg-es-lelek/hivom-csaladokat-biro-laszlo-puspok-marciusi-levele-0


Amikor a lányom bejelentette, hogy barátjával, akivel már nyolc éve együtt
él, hajlandóak lennének összeházasodni, ha valaki állná a kellő méltósággal
megrendezett esküvő költségeit – mesélte baráti társaságában egy magas
beosztású hivatalnok –, azonnal vállaltam mindent, a szervezést, az ifjú
pár lakásának felújítását, a költségeket, a lakodalmát. Sokba került, de
megérte, mindenki azt mondta, hogy rég látott ilyen szép esküvőt. Jó két év
múlva az ifjú férj, akinek jó állása volt, kapott külföldről egy ajánlatot
még jobb állásra. A fiú menni akart, a lányom meg azt mondta, hogy most már
igazán gyereket szeretne, de azt nem szeretné, hogy a gyereke külföldön
szülessen, sőt ott nevelkedjen, ő nem megy külföldre. Elváltak.
------------------------------

Korunkat az egész földkerekségre kiterjedő mély és gyors változások
jellemzik. Az emberi értelem és alkotó erő által létrehozott tudományos,
műszaki és kulturális eredmények visszahatnak magára az emberre, egyéni és
közösségi ítéleteire és vágyaira, gondolkodás- és cselekvésmódjára mind a
dolgokkal, mind az emberekkel kapcsolatban. A társadalmi és kulturális
átalakulás kihat a vallási életre is. (vö. GS 4.) Az
antropológiai-kulturális változások következtében változott a társadalmi
struktúrák befolyása az emberek érzelmi és családi életére. Az egyre
növekvő individualizmus eltorzítatja a családi kötelékek természetét,
előtérbe helyezi az egyénnek azt az elgondolását, amely szerint saját
vágyait követve építheti fel önmagát, az emberi kapcsolatokat pedig a
háttérbe szorítja. Általános, az adott kultúrától független jelenség, hogy *a
fiatalok vonakodnak az érzelmi kapcsolatok terén végleges elköteleződéseket
vállalni, gyakran választják inkább az elköteleződés nélküli együttélést,
vagy megelégszenek kárászéletű alkalmi kapcsolatokkal. Ilyen körülmények
között született gyermekeknek nehezen alakul ki identitásuk, ez aztán
hozzájárul a társadalom további széteséséhez.*

*Mondjatok példákat azokra a változásokra, amelyek visszahatnak az emberre,
ítéleteire és vágyaira, gondolkodás- és cselekvés módjára! Melyek ezek
közül azok, amelyek pozitív, és melyek azok, amelyek negatív irányba
mutatnak?*

*A család az örömök és próbatételek helye, az emberség első és
legalapvetőbb iskolája.* *A mai kulturális és társadalmi válságot nem csak
a család, hanem az egész emberiség megszenvedi.* *Észre kell vennünk
azonban, hogy épp a családok képesek a szeretet erejével gyógyítani* *a
válság okozta sebeket,* *erősíteni az emberi kapcsolatokat, nevelni a
gyerekeket, gondozni a rászorultakat, segíteni a generációk közötti
együttműködést, legyőzni* *az anyagias gondolkodást,** ellentmondani **az
individualizmus**nak*. *Még ha sérült is* *egy család, ha képes szeretni,
képes lesz szeretetre tanítani másokat, családon belül és kívül is.*

*Az anyagi és gazdasági helyzet* *segítheti a család növekedését és
kibontakozását, **de gátolhatja is **virágzását, egységét és
összetartozását.* *A szűkös anyagiak kizárhatják** a családokat az
oktatásból, a kulturális életből és a tevékeny társadalmi életből.* *Gyakran
okoznak gondot a családoknak a munkával kapcsolatos problémák*. *Hiába
szeretnének a szülők minél több időt együtt tölteni gyerekeikkel, ha
mindkettőjüknek dolgozniuk kell, kénytelenek a gyerekeket bölcsödébe,
óvodába, egész napos iskolába küldeni, a kevés otthon töltött időben pedig
nem foglalkozhatnak egymással, *mert egymás mellett a házi munkát kell
elvégezniük. Azt pedig, hogy ezek az intézmények a szülők kívánsága
szerinti szellemben neveljék a gyerekeket, pluralista, multikulturális
világunkban gyakorlatilag alig lehet megvalósítani. *A munka világában nem
annyira a személy érdekét tartják szem előtt, hanem a termelékenység
növekedését, a gazdasági hasznot.*

Egész gyorsan változó világunk számára* már nem* *az emberi személy a
fontos, **hanem a gazdaság növekedése, a haszon, a profit*. *A keresztény
ember a maga egyediségét mint Isten eredeti, teremtő tervét akarja
megvalósítani, cselekedeteit és magatartását összhangba akarja hozni
hitével.* *A körülmények által rákényszerített, adottságaival, belső
meggyőződésével **ellenkező életmód személyiségének, identitásának
torzulásához vezet.*

*Soroljatok fel olyan intézkedéseket, amelyek ugyan látszólag
„családbarátok”, valójában azonban a munka világában a profit növelését
szolgálják! Milyen szerepe lehet ilyen esetekben a közösségnek és a
nagyszülőknek?*

„Most, *amikor a világ a korlátok nélküli »szabadság« kínálta örömöket
gátlástalanul kiélvezi, kezdjük csak megérteni, milyen szomorú is ez a
világ. A tiltott élvezetek csillogása abban a pillanatban elhalványul,
amint már nem tiltottak. *Hiába próbálják újra meg újra fényesíteni ezeket,
kiderül, hogy fényük valójában véges.* Az ember azonban a végtelenre
szomjas*.” (J. Ratzinger, 1989) *Korunkban eluralkodott a mindent az
anyagiaknak alárendelő szemlélet, az individualizmus és a hedonizmus, ezért
az ember nehezen kap választ léte értelmét és célját kutató, identitását
kereső kérdéseire.* A választ Krisztus adja, amikor „az Atya és az Ő
szeretete misztériumának kinyilatkoztatásával az embert is teljesen
feltárja az embernek, és megmutatja neki magasztos hivatását”. (GS 22)
Ennek fényében* fedezhetjük fel Isten ránk vonatkozó terve és a házasság és
a keresztény család nagy érékei közötti összhangot és találhatjuk meg
identitásunkat.*

A mai világ szemében értelmetlen vállalkozásnak tűnhet* az önzetlenség, a
mindent, magunkat is a másiknak ajándékozása, a teljes és felbonthatatlan
egységre való törekvés. **Aki azonban Krisztusra tekint, aki őrá hallgat,
az bátran megkockáztatja ezt az értelmetlenséget. **A hamis csillogású
világ ugyan igyekszik nevetségessé tenni **a hűséget, az áldozatot és a
lemondást, az örökké tartó szeretetet, az embert azonban, a mai világban
élő embert is, vonzza és lenyűgözi a hiteles, teherbíró, gyümölcsöző, és
örök szeretet.* Az ember akkor is, amikor a pillanat gyönyörét hajszolja,
az igazi szeretetről álmodik, *miközben a testi gyönyör után fut,* *vágyik
a teljes odaadásra*. „A teremtés kezdetén azonban Isten férfivá és nővé
alkotta őket. Ezért az ember elhagyja apját és anyját, a feleségéhez
ragaszkodik, és a kettő egy testté lesz. Így már nem ketten vannak, hanem
egy test.” (Mk 10, 6-8)

*Mi segít abban, hogy gyerekeitekben helyes identitást tudjatok
kialakítani? Hogyan tudjátok nekik megmutatni, hogy mi a szabadság és a
szabadosság közötti különbség? Hogyan tudjátok gyerekeiteket megóvni a
médiából áradó házasság- és családellenes propaganda befolyásától?*

„Isten egyesíti az egymást szerető férfi és nő szívét, egyesíti őket
felbonthatatlan egységben. Ez azt jelenti, hogy *a házasélet célja nem csak
az, hogy mindig együtt éljenek, hanem hogy mindig szeressék egymást.* Jézus
így állítja helyre az eredeti és eredetet adó rendet. …* Egyedül Jézus
ingyenes, húsvéti szeretete őrültségének fényében válik érthetővé az
egyetlen és halálig tartó házastársi szeretet ingyenességének őrültsége*.”
(Ferenc pápa homíliája a szinódust megnyitó szentmisén, 2015. okt. 4.)

Mondd, megkérdezted a lányodat – szólalt meg egy kis csend után a baráti
társaság egyik férfi tagja –, vagy akár a barátját akkor, amikor
bejelentették, hogy „hajlandók” összeházasodni, hogy eddig miért nem, és
most miért igen? Nem – válaszolta a magas beosztású hivatalnok –, *a mai
fiatalok önállóak, nem szeretik, ha a döntéseik mögötti indokokat
firtatják.* Ők így látták jónak, és minthogy eddig jól megvoltak, nem volt
okom feltételezni, hogy nyolc évi együttélés után egyszer csak megunják
egymást. Nem arról volt szó – kérdezte a társaság egy nő tagja –, hogy ti,
a szülők mindig is szerettétek volna, ha összeházasodnak, ők viszont
sajnálták rá a pénzt? Aztán rájöttek, hogy ha „valaki” állja a költségeket
– és ki más állhatta volna, mint ti –, akkor ez egy új színt vihet a talán
mégis szürkülő kapcsolatukba. Bizony – vette át a szót a hivatalnok
felesége –, én mindig is tudtam, hogy a lányom vágyik valami komoly, igazi
kapcsolatra, de nem volt biztos abban, hogy a barátja az „igazi”, ezért nem
mert véglegesen elköteleződni. A fiúnak meg jó és kényelmes volt ez így. Az
idő ment, a lányom azt gondolta, hogy ha ez a kapcsolat megszakad, akkor ő
hoppon marad; ha viszont összeházasodnak, stabilizálódik kapcsolatuk.
Döntött, összeházasodtak, de arra nem számított, hogy számára a fiúból lett
férj már nem lesz olyan fontos, hogy vele akár külföldre is elmenjen.
Elváltak, így aztán tényleg hoppon maradt. Tudjátok, én azt gondolom –
szólt közbe a társaság egy idősebb tagja –, hogy *a világban zajló gyors
változások miatt ránk telepedett az ideiglenesség kultusza.* Minden
változik, és abban a tévhitben élünk, hogy ami új, az jobb annál, mint ami
már tegnap is megvolt. De mert minden változik, az új is hamar elavul, így
az ideiglenes tárgyak, eszmék, kapcsolatok bűvöletében élünk. Pedig *csak
az állandóság adhat megnyugvást, az állandó és megbízható kapcsolat, a
stabil és érett identitás, a gyökerekre épülő bizalom. **A megállapodott
emberek, családok és házaspárok arra vannak hivatva, hogy életükkel
tanúskodjanak arról az örömről, amelyet csak az állandóság kultusza adhat.*
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160303/0c6fe2bf/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl