[Grem] Bíró L. püspök júniusi levele
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Jún. 1., Sze, 21:45:29 CEST
HĂvom a családokat - BĂrĂł LászlĂł pĂĽspök 2016. jĂşniusi levele
csaladhalo.hu
MKPK
2016. 06. 01. 13:36
http://csaladhalo.hu/cikk/hatter/hivom-csaladokat-biro-laszlo-puspok-2016-juniusi-levele
A társaság vidám falatozása és beszélgetése közben az egyik férfi
megjegyezte: A házigazdáék süteménye olyan finom, hogy ez számomra
valóságos válóok; az én drága kis feleségem ugyanis huszonkét évi
házasságunk alatt még egyszer sem volt képes ilyen süteményt produkálni! *Hát,
ami igaz, az igaz – vette át a szót az érintett feleség elvörösödve –,
eddig még nem sikerült olyat sütnöm, amit az én drága férjem megdicsért
volna. *
------------------------------
*Viszont remekül tud kritizálni, ledorongolni, de elvárja, hogy ha néhány
szál hervadóban lévő virággal meglep, akkor én ódákat zengjek az ő
kifinomult ĂzlĂ©sĂ©rĹ‘l. Ja, kedves barátaim – szĂłlalt meg a társaság egy
másik férfitagja –, a házasság nem könnyű műfaj, nem csak a mézeshetekből
áll! **A házasság állandó küzdelem, mindkét félnek küzdenie kell azért,
hogy jogait Ă©s Ă©rdekeit Ă©rvĂ©nyesĂteni tudja, hogy se a másik kĂ©nye-kedvĂ©nek
kiszolgáltatva ne legyen, se ne váljon rabszolgává*. De ez nem csak ma van
Ăgy – szĂłlt közbe egy orvos-házaspár nĹ‘tagja –, erre vonatkozik az az
állĂtĂłlag az antik görögöktĹ‘l származĂł mondás, hogy* a házasság olyan, mint
az ostromlott vár, aki belĂĽl van, az ki akar belĹ‘le törni, aki meg kĂvĂĽl,
az be szeretne jutni.* Vagyis az a szerencsés, aki idejében el tud válni,
majd újraházasodni. Ha aztán netán a házasságból család lesz – mondta kellő
határozottsággal a süteményt dicsérő férj –, olyan és annyi gond szakad az
emberre, hogy magára már gondolni sem tud. Ezért mondom, hogy *Dante
valĂłjában nem a házasság, hanem a család kapujára szánta hĂres feliratát:
„Ha itten belépsz, hagyj fel minden reménnyel!”*
Ha valaki összeszámlálná, hogy jelenleg a magyarországi mozikban futó
filmek közül hány alkotás támogatja a hagyományos házasság és család
Ă©rtĂ©keit, Ă©s mennyi van ellene, azt hiszem *elszomorĂtĂł* adatot kapna. *A
közbeszédben*, baráti társaságban vagy a munkahelyen* általános beszédtéma
a „modern” család, a többedik házasság, vagy a házasságot elutasĂtĂł
életforma. *Szokás a kikapós menyecskét, vagy a többedik kapcsolatát sem
legalizálni ĂłhajtĂł fĂ©rfit pĂ©ldakĂ©pnek beállĂtani, pozitĂv hĹ‘skĂ©nt
beállĂtani. MĂ©g keresztĂ©ny körökben is *gyakran hallani házasságellenes
tréfás, vagy gúnyos megjegyzéseket.*
*Idézzetek fel olyan beszélgetéseket, amelyekben egyesek a házasság
„árnyoldalait”, vagy „személyiség romboló” hatásait – esetleg tréfásan –
fejtegették. Hogyan tudtok ilyen estben kiállni a keresztény házasság
értékei mellett? Hogyan reagáltok arra, amikor jelenlétetekben egy házaspár
„jópofáskodva” felhánytorgatja egymás gyengéit? *
*Ferenc pápa Amoris Laetitia c. apostoli buzdĂtásában **a krisztusi tanĂtás
alapján szilárdan állva **felsorol egy sor, a családokat napjainkban érő új
kihĂvást, **de rámutat a remĂ©ny jeleire is. *Az antropolĂłgiai-kulturális
változások ma az életet minden szempontból befolyásolják, ezért a felmerülő
kérdéseket alapos körültekintéssel, az egyes eseteket kellő
megkülönböztetéssel kell kezelnünk. Ugyanakkor * észre kell vennünk, *h*ogy
a változások következtében a társadalom különböző intézményei* *az egyes
emberek érzelmi életét és a családi közösséget** egyre kevésbé támogatják.*
*Veszedelmes kihĂvást jelent az egyre szĂ©lsĹ‘sĂ©gesebb individualizmus, az
individualisztikus kultúra uralkodóvá válása.* Ahol az egyes családtagokat
egymástól független lehetőségekkel és vágyakkal rendelkező egyedekként
kezelik, ott *a családi kötelékek meglazulnak és megjelenik az
intolerancia, az ellenségeskedés. A birtoklás és élvezet individualisztikus
kultúrájának a családban való megjelenése magával hozza a széthúzást és az
agresszivitást.* *A mai életritmus, a stressz, társadalmunk struktúrája és
munkaszervezĂ©se* *olyan kulturális tĂ©nyezĹ‘k, amelyek megnehezĂtik* *a
hosszútávra kiható döntések **meghozatalát.*
Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy *vannak olyan jelenségek, amelyeknek*
nem csak negatĂv, hanem *pozitĂv vonatkozásai is vannak. **A mai társadalom
értékesnek tartja, ha valaki arra törekszik, hogy önálló egyéniséggé,
határozott, hiteles szemĂ©llyĂ© váljon. Az önállĂłságra valĂł törekvĂ©s segĂti a
kĂ©pessĂ©gek kibontakoztatását, az Ăşj kihĂvásokra valĂł spontán reagálást,* *de
előhozhatja az egyén állandó bizalmatlanságát, a kötöttségektől való
menekülést, a kényelembe való bezárkózást, sőt az arroganciát is. *Sokat
hangoztatott ideál az emberi szabadság, különösen a választás szabadsága,
amely lehetĹ‘vĂ© teszi az egyĂ©ni Ă©let tetszĂ©s szerinti alakĂtását, a saját
készségek érvényre jutását.* A szabadság nagyszerű dolog*,* de ha
hiányoznak** a nemes célok,* *és gyenge **a személyes fegyelem*, *akkor a
„szabad” egyén képtelen lesz **magát nagylelkűen elajándékozni*. Látjuk,
hogy sok országban, ahol csökken a házasságkötések száma, *egyre többen
határoznak úgy, hogy „szabadok” akarnak maradni, nem akarnak elköteleződni,
ezért inkább egyedül élnek, vagy akivel együtt élnek, azzal nem akarnak egy
lakásban lakni.* Fontos és* dicséretes dolog a társadalmi igazságosság* is,*
de ha hibásan értelmezik, akkor a szabad polgárok szolgáltatásokat követelő
ügyfelekké degradálódnak és a gyengül a társadalmi kohézió.*
*Mondjatok pĂ©ldákat olyan vĂvmányokra, cĂ©lokra, Ă©rtĂ©kekre, amelyeknek
pozitĂv Ă©s negatĂv oldalai is vannak! Hogyan tudjátok gyerekeiteket
segĂteni, ha ilyen döntĂ©sek elĹ‘tt állnak? *
A fogyasztói társadalom elsődleges célja a gazdasági fejlődés. Ban Ki-Moon,
az ENSZ főtitkára mutatott rá 2011-ben egy beszédében: „Nemzetközi szinten
elismerik és tisztelik a családot, a fejlődési munkaprogramokban azonban
meg se emlĂtik. A családok szerepĂ©t a fejlĹ‘dĂ©si cĂ©lkitűzĂ©sekĂ©rt folytatott
küzdelemben sokszorosan alábecsülik.”* Az egy férfi és egy nő házasságára
alapulĂł család olyan Ă©letet szolgálĂł Ă©s szolidaritást megtestesĂtĹ‘
közösség, amely egyedülálló módon képes szolgálni és továbbadni a
kulturális, etikai, spirituális és vallási értékeket; hozzájárulása saját
tagjai és társadalom fejlődéséhez és jólétéhez nélkülözhetetlen. A család
az emberi együttélés alapja és természetes forrása.*
Keresztényként nem mondhatunk le arról, hogy minden házasság és valamennyi
család érdekében szót emeljünk.* Napjaink családjait azonban csak akkor
tudjuk hatékonyan támogatni, ha megértjük* *annak a társadalmi kultúrának a
szellemét, amelyben élnek. *Ugyanakkor hiba lenne, ha azért, hogy
korszerűnek látszĂłdjunk, hogy a korunkban eluralkodĂł házasságot elutasĂtĂł
Ă©s alternatĂv családformákat preferálĂł közgondolkodással szembe ne
kerĂĽljĂĽnk, eltávolodnánk az Isten által megalapĂtott családeszmĂ©nytĹ‘l (l.
Mt 19,4-6), vagy ha korunk erkölcsi és emberi hanyatlása láttán
elbizonytalanodnánk. *Abból sem sok haszon származik, ha ékesszólóan
becsméreljük korunk nyomorúságos betegségeit, ezzel mit sem tudunk a
helyzeten változtatni. MĂ©g kevĂ©sbĂ© segĂt az, ha a tekintĂ©ly hatalmával
kemény szabályokat hirdetünk, és az ezeket a szabályokat be nem tartókat
elutasĂtjuk*. *Az a feladatunk, hogy felelĹ‘ssĂ©gteljesen Ă©s teljes szĂvvel
felmutassuk azokat az okokat és motivációkat, amelyek miatt az emberek
javát az szolgálja, ha a házasság és család mellett döntenek, ha
válaszolnak Isten kegyelmi meghĂvására. HirdessĂĽk Ă©letĂĽnkkel is a család
evangéliumát! *(vö. AL 32– 35)
*Mi segĂt abban, hogy környezetetekben elismert legyen a keresztĂ©ny
házasság- és családideál?*
*Nem akarok dicsekedni – mondta a süteményt sütő asszony férje, a házigazda
–, de ez, és a hasonló sütemények nálunk mindig az öröm forrásai. Én
ugyanis nagyon szeretem a süteményt, nagy örömmel eszem, de még nagyobb
örömöt jelent nekem, amikor feleségem arcán meglátom az elégedettség
mosolyát. Már hogyne lennék elégedett – szólt közbe a feleség –, amikor
látom, hogy a férjem örül. És mi van akkor – kérdezte a társaság egyik
nőtagja –, amikor a sütemény nem sikerül, odaég, vagy sületlen marad? A
sütemény ilyenkor is az öröm forrása? Semmi esetre se lesz ebből botrány* –
válaszolt a süteménykedvelő férj –, ilyenkor az égett, vagy szétpukkadt
sütemény láttán jókat szoktunk nevetni. Feleségem nem akart sem nekem, sem
magának rosszat, miért tennék neki szemrehányást? Szóval a ti
házasságotok-családotok kapujára – szólt a süteményt először dicsérő férfi
– a feliratot Dantenak úgy kellett volna fogalmaznia, hogy „Ha itten
belépsz, hagyj fel minden bosszúsággal, búval-bánattal!” Látjátok, ezért
olyan jó itt lenni nálatok – szólt az orvos-házaspár férfitagja –, mert
nálatok semmi különös nem történik, csak ránk ragad *ez a másnak örömöt
okozni akarás. Kérek még egyet abból a süteményből, hadd örüljek neki!*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160601/774c8fa1/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról