[Grem] Bíró L. püspök júniusi levele

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Jún. 1., Sze, 21:45:29 CEST


Hívom a családokat - Bíró László püspök 2016. júniusi levele
csaladhalo.hu
MKPK
2016. 06. 01. 13:36
http://csaladhalo.hu/cikk/hatter/hivom-csaladokat-biro-laszlo-puspok-2016-juniusi-levele


A társaság vidám falatozása és beszélgetése közben az egyik férfi
megjegyezte: A házigazdáék süteménye olyan finom, hogy ez számomra
valóságos válóok; az én drága kis feleségem ugyanis huszonkét évi
házasságunk alatt még egyszer sem volt képes ilyen süteményt produkálni! *Hát,
ami igaz, az igaz – vette át a szót az érintett feleség elvörösödve –,
eddig még nem sikerült olyat sütnöm, amit az én drága férjem megdicsért
volna. *
------------------------------

*Viszont remekül tud kritizálni, ledorongolni, de elvárja, hogy ha néhány
szál hervadóban lévő virággal meglep, akkor én ódákat zengjek az ő
kifinomult ízléséről. Ja, kedves barátaim – szólalt meg a társaság egy
másik férfitagja –, a házasság nem könnyű műfaj, nem csak a mézeshetekből
áll! **A házasság állandó küzdelem, mindkét félnek küzdenie kell azért,
hogy jogait és érdekeit érvényesíteni tudja, hogy se a másik kénye-kedvének
kiszolgáltatva ne legyen, se ne váljon rabszolgává*. De ez nem csak ma van
így – szólt közbe egy orvos-házaspár nőtagja –, erre vonatkozik az az
állítólag az antik görögöktől származó mondás, hogy* a házasság olyan, mint
az ostromlott vár, aki belül van, az ki akar belőle törni, aki meg kívül,
az be szeretne jutni.* Vagyis az a szerencsés, aki idejében el tud válni,
majd újraházasodni. Ha aztán netán a házasságból család lesz – mondta kellő
határozottsággal a süteményt dicsérő férj –, olyan és annyi gond szakad az
emberre, hogy magára már gondolni sem tud. Ezért mondom, hogy *Dante
valójában nem a házasság, hanem a család kapujára szánta híres feliratát:
„Ha itten belépsz, hagyj fel minden reménnyel!”*

Ha valaki összeszámlálná, hogy jelenleg a magyarországi mozikban futó
filmek közül hány alkotás támogatja a hagyományos házasság és család
értékeit, és mennyi van ellene, azt hiszem *elszomorító* adatot kapna. *A
közbeszédben*, baráti társaságban vagy a munkahelyen* általános beszédtéma
a „modern” család, a többedik házasság, vagy a házasságot elutasító
életforma. *Szokás a kikapós menyecskét, vagy a többedik kapcsolatát sem
legalizálni óhajtó férfit példaképnek beállítani, pozitív hősként
beállítani. Még keresztény körökben is *gyakran hallani házasságellenes
tréfás, vagy gúnyos megjegyzéseket.*

*Idézzetek fel olyan beszélgetéseket, amelyekben egyesek a házasság
„árnyoldalait”, vagy „személyiség romboló” hatásait – esetleg tréfásan –
fejtegették. Hogyan tudtok ilyen estben kiállni a keresztény házasság
értékei mellett? Hogyan reagáltok arra, amikor jelenlétetekben egy házaspár
„jópofáskodva” felhánytorgatja egymás gyengéit? *

*Ferenc pápa Amoris Laetitia c. apostoli buzdításában **a krisztusi tanítás
alapján szilárdan állva **felsorol egy sor, a családokat napjainkban érő új
kihívást, **de rámutat a remény jeleire is. *Az antropológiai-kulturális
változások ma az életet minden szempontból befolyásolják, ezért a felmerülő
kérdéseket alapos körültekintéssel, az egyes eseteket kellő
megkülönböztetéssel kell kezelnünk. Ugyanakkor * észre kell vennünk, *h*ogy
a változások következtében a társadalom különböző intézményei* *az egyes
emberek érzelmi életét és a családi közösséget** egyre kevésbé támogatják.*

*Veszedelmes kihívást jelent az egyre szélsőségesebb individualizmus, az
individualisztikus kultúra uralkodóvá válása.* Ahol az egyes családtagokat
egymástól független lehetőségekkel és vágyakkal rendelkező egyedekként
kezelik, ott *a családi kötelékek meglazulnak és megjelenik az
intolerancia, az ellenségeskedés. A birtoklás és élvezet individualisztikus
kultúrájának a családban való megjelenése magával hozza a széthúzást és az
agresszivitást.* *A mai életritmus, a stressz, társadalmunk struktúrája és
munkaszervezése* *olyan kulturális tényezők, amelyek megnehezítik* *a
hosszútávra kiható döntések **meghozatalát.*

Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy *vannak olyan jelenségek, amelyeknek*
nem csak negatív, hanem *pozitív vonatkozásai is vannak. **A mai társadalom
értékesnek tartja, ha valaki arra törekszik, hogy önálló egyéniséggé,
határozott, hiteles személlyé váljon. Az önállóságra való törekvés segíti a
képességek kibontakoztatását, az új kihívásokra való spontán reagálást,* *de
előhozhatja az egyén állandó bizalmatlanságát, a kötöttségektől való
menekülést, a kényelembe való bezárkózást, sőt az arroganciát is. *Sokat
hangoztatott ideál az emberi szabadság, különösen a választás szabadsága,
amely lehetővé teszi az egyéni élet tetszés szerinti alakítását, a saját
készségek érvényre jutását.* A szabadság nagyszerű dolog*,* de ha
hiányoznak** a nemes célok,* *és gyenge **a személyes fegyelem*, *akkor a
„szabad” egyén képtelen lesz **magát nagylelkűen elajándékozni*. Látjuk,
hogy sok országban, ahol csökken a házasságkötések száma, *egyre többen
határoznak úgy, hogy „szabadok” akarnak maradni, nem akarnak elköteleződni,
ezért inkább egyedül élnek, vagy akivel együtt élnek, azzal nem akarnak egy
lakásban lakni.* Fontos és* dicséretes dolog a társadalmi igazságosság* is,*
de ha hibásan értelmezik, akkor a szabad polgárok szolgáltatásokat követelő
ügyfelekké degradálódnak és a gyengül a társadalmi kohézió.*

*Mondjatok példákat olyan vívmányokra, célokra, értékekre, amelyeknek
pozitív és negatív oldalai is vannak! Hogyan tudjátok gyerekeiteket
segíteni, ha ilyen döntések előtt állnak? *

A fogyasztói társadalom elsődleges célja a gazdasági fejlődés. Ban Ki-Moon,
az ENSZ főtitkára mutatott rá 2011-ben egy beszédében: „Nemzetközi szinten
elismerik és tisztelik a családot, a fejlődési munkaprogramokban azonban
meg se említik. A családok szerepét a fejlődési célkitűzésekért folytatott
küzdelemben sokszorosan alábecsülik.”* Az egy férfi és egy nő házasságára
alapuló család olyan életet szolgáló és szolidaritást megtestesítő
közösség, amely egyedülálló módon képes szolgálni és továbbadni a
kulturális, etikai, spirituális és vallási értékeket; hozzájárulása saját
tagjai és társadalom fejlődéséhez és jólétéhez nélkülözhetetlen. A család
az emberi együttélés alapja és természetes forrása.*

Keresztényként nem mondhatunk le arról, hogy minden házasság és valamennyi
család érdekében szót emeljünk.* Napjaink családjait azonban csak akkor
tudjuk hatékonyan támogatni, ha megértjük* *annak a társadalmi kultúrának a
szellemét, amelyben élnek. *Ugyanakkor hiba lenne, ha azért, hogy
korszerűnek látszódjunk, hogy a korunkban eluralkodó házasságot elutasító
és alternatív családformákat preferáló közgondolkodással szembe ne
kerüljünk, eltávolodnánk az Isten által megalapított családeszménytől (l.
Mt 19,4-6), vagy ha korunk erkölcsi és emberi hanyatlása láttán
elbizonytalanodnánk. *Abból sem sok haszon származik, ha ékesszólóan
becsméreljük korunk nyomorúságos betegségeit, ezzel mit sem tudunk a
helyzeten változtatni. Még kevésbé segít az, ha a tekintély hatalmával
kemény szabályokat hirdetünk, és az ezeket a szabályokat be nem tartókat
elutasítjuk*. *Az a feladatunk, hogy felelősségteljesen és teljes szívvel
felmutassuk azokat az okokat és motivációkat, amelyek miatt az emberek
javát az szolgálja, ha a házasság és család mellett döntenek, ha
válaszolnak Isten kegyelmi meghívására. Hirdessük életünkkel is a család
evangéliumát! *(vö. AL 32– 35)

*Mi segít abban, hogy környezetetekben elismert legyen a keresztény
házasság- és családideál?*

*Nem akarok dicsekedni – mondta a süteményt sütő asszony férje, a házigazda
–, de ez, és a hasonló sütemények nálunk mindig az öröm forrásai. Én
ugyanis nagyon szeretem a süteményt, nagy örömmel eszem, de még nagyobb
örömöt jelent nekem, amikor feleségem arcán meglátom az elégedettség
mosolyát. Már hogyne lennék elégedett – szólt közbe a feleség –, amikor
látom, hogy a férjem örül. És mi van akkor – kérdezte a társaság egyik
nőtagja –, amikor a sütemény nem sikerül, odaég, vagy sületlen marad? A
sütemény ilyenkor is az öröm forrása? Semmi esetre se lesz ebből botrány* –
válaszolt a süteménykedvelő férj –, ilyenkor az égett, vagy szétpukkadt
sütemény láttán jókat szoktunk nevetni. Feleségem nem akart sem nekem, sem
magának rosszat, miért tennék neki szemrehányást? Szóval a ti
házasságotok-családotok kapujára – szólt a süteményt először dicsérő férfi
– a feliratot Dantenak úgy kellett volna fogalmaznia, hogy „Ha itten
belépsz, hagyj fel minden bosszúsággal, búval-bánattal!” Látjátok, ezért
olyan jó itt lenni nálatok – szólt az orvos-házaspár férfitagja –, mert
nálatok semmi különös nem történik, csak ránk ragad *ez a másnak örömöt
okozni akarás. Kérek még egyet abból a süteményből, hadd örüljek neki!*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160601/774c8fa1/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról