<div dir="ltr"><h2>Hívom a családokat - Bíró László püspök 2016. júniusi levele</h2>                                  
        
<div>
<div><a href="http://csaladhalo.hu" target="_blank">csaladhalo.hu</a></div><div>MKPK</div>
<div>2016. 06. 01. 13:36<br><a href="http://csaladhalo.hu/cikk/hatter/hivom-csaladokat-biro-laszlo-puspok-2016-juniusi-levele" target="_blank">http://csaladhalo.hu/cikk/hatter/hivom-csaladokat-biro-laszlo-puspok-2016-juniusi-levele</a><br></div>
</div>
<div> </div>
<div>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr>
<td>
<div>
</div>
<br></td>
<td>
<div>
</div>
<br></td>
</tr></tbody></table>
</div>
<div>
        
<p>A társaság vidám falatozása és beszélgetése közben az egyik férfi
megjegyezte: A házigazdáék süteménye olyan finom, hogy ez számomra
valóságos válóok; az én drága kis feleségem ugyanis huszonkét évi
házasságunk alatt még egyszer sem volt képes ilyen süteményt produkálni!
<span style="background-color:rgb(208,224,227)"> <b>Hát, ami igaz, az igaz – vette át a szót az érintett feleség
elvörösödve –, eddig még nem sikerült olyat sütnöm, amit az én drága
férjem megdicsért volna. </b></span></p>
<hr>
<p><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>Viszont remekül tud kritizálni, ledorongolni, de elvárja, hogy ha
néhány szál hervadóban lévő virággal meglep, akkor én ódákat zengjek az ő
kifinomult ízléséről. Ja, kedves barátaim – szólalt meg a társaság egy
másik férfitagja –, a házasság nem könnyű műfaj, nem csak a
mézeshetekből áll! </b><b>A házasság állandó küzdelem, mindkét félnek küzdenie
kell azért, hogy jogait és érdekeit érvényesíteni tudja, hogy se a másik
kénye-kedvének kiszolgáltatva ne legyen, se ne váljon rabszolgává</b></span>. De
ez nem csak ma van így – szólt közbe egy orvos-házaspár nőtagja –, erre
vonatkozik az az állítólag az antik görögöktől származó mondás, hogy<span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b> a
házasság olyan, mint az ostromlott vár, aki belül van, az ki akar belőle
törni, aki meg kívül, az be szeretne jutni.</b></span> Vagyis az a szerencsés, aki
idejében el tud válni, majd újraházasodni. Ha aztán netán a házasságból
család lesz – mondta kellő határozottsággal a süteményt dicsérő férj –,
olyan és annyi gond szakad az emberre, hogy magára már gondolni sem
tud. Ezért mondom, hogy <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>Dante valójában nem a házasság, hanem a család
kapujára szánta híres feliratát: „Ha itten belépsz, hagyj fel minden
reménnyel!”</b></span></p>
<p>Ha valaki összeszámlálná, hogy jelenleg a magyarországi mozikban futó
filmek közül hány alkotás támogatja a hagyományos házasság és család
értékeit, és mennyi van ellene, azt hiszem <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>elszomorító</b></span> adatot kapna. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A
közbeszédben</b></span>, baráti társaságban vagy a munkahelyen<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> általános beszédtéma
a „modern” család, a többedik házasság, vagy a házasságot elutasító
életforma. </b></span>Szokás a kikapós menyecskét, vagy a többedik kapcsolatát sem
legalizálni óhajtó férfit példaképnek beállítani, pozitív hősként
beállítani. Még keresztény körökben is <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>gyakran hallani házasságellenes
tréfás, vagy gúnyos megjegyzéseket.</b></span></p>
<p><b><i>Idézzetek fel olyan beszélgetéseket, amelyekben egyesek a
házasság „árnyoldalait”, vagy „személyiség romboló” hatásait – esetleg
tréfásan – fejtegették. Hogyan tudtok ilyen estben kiállni a keresztény
házasság értékei mellett? Hogyan reagáltok arra, amikor jelenlétetekben
egy házaspár „jópofáskodva” felhánytorgatja egymás gyengéit? </i></b></p>
<p><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>Ferenc pápa Amoris Laetitia c. apostoli buzdításában<span style="background-color:rgb(255,229,153)"> </span></b><b>a krisztusi
tanítás alapján szilárdan állva </b></span><span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>felsorol egy sor, a családokat
napjainkban érő új kihívást, </b></span><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>de rámutat a remény jeleire is. </b></span>Az
antropológiai-kulturális változások ma az életet minden szempontból
befolyásolják, ezért a felmerülő kérdéseket alapos körültekintéssel, az
egyes eseteket kellő megkülönböztetéssel kell kezelnünk. Ugyanakkor <span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>
észre kell vennünk, </b></span>h<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ogy a változások következtében a társadalom
különböző intézményei</b></span> <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>az egyes emberek érzelmi életét és a családi
közösséget</b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> egyre kevésbé támogatják.</b></span></p>
<p><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Veszedelmes kihívást jelent az egyre szélsőségesebb individualizmus,
az individualisztikus kultúra uralkodóvá válása.</b></span> Ahol az egyes
családtagokat egymástól független lehetőségekkel és vágyakkal rendelkező
egyedekként kezelik, ott <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a családi kötelékek meglazulnak és megjelenik
az intolerancia, az ellenségeskedés. A birtoklás és élvezet
individualisztikus kultúrájának a családban való megjelenése magával
hozza a széthúzást és az agresszivitást.</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A mai életritmus, a stressz,
társadalmunk struktúrája és munkaszervezése</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>olyan kulturális tényezők,
amelyek megnehezítik</b></span> <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>a hosszútávra kiható döntések </b><b>meghozatalát.</b></span></p>
<p>Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>vannak olyan jelenségek,
amelyeknek</b></span> nem csak negatív, hanem <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>pozitív vonatkozásai is vannak. </b><b>A mai
társadalom értékesnek tartja, ha valaki arra törekszik, hogy önálló
egyéniséggé, határozott, hiteles személlyé váljon. Az önállóságra való
törekvés segíti a képességek kibontakoztatását, az új kihívásokra való
spontán reagálást,</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>de előhozhatja az egyén állandó bizalmatlanságát, a
kötöttségektől való menekülést, a kényelembe való bezárkózást, sőt az
arroganciát is. </b></span>Sokat hangoztatott ideál az emberi szabadság, különösen a
választás szabadsága, amely lehetővé teszi az egyéni élet tetszés
szerinti alakítását, a saját készségek érvényre jutását.<span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b> A szabadság
nagyszerű dolog</b></span>,<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> de ha hiányoznak</b></span><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b> a nemes célok,</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>és gyenge </b></span><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>a személyes
fegyelem</b></span>, <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>akkor a „szabad” egyén képtelen lesz </b></span><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>magát nagylelkűen
elajándékozni</b></span>. Látjuk, hogy sok országban, ahol csökken a
házasságkötések száma, <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>egyre többen határoznak úgy, hogy „szabadok”
akarnak maradni, nem akarnak elköteleződni, ezért inkább egyedül élnek,
vagy akivel együtt élnek, azzal nem akarnak egy lakásban lakni.</b></span> Fontos
és<span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b> dicséretes dolog a társadalmi igazságosság</b></span> is,<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> de ha hibásan
értelmezik, akkor a szabad polgárok szolgáltatásokat követelő ügyfelekké
degradálódnak és a gyengül <span style="background-color:rgb(255,229,153)">a társadalmi kohézió.</span></b></span></p>
<p><b><i>Mondjatok példákat olyan vívmányokra, célokra, értékekre,
amelyeknek pozitív és negatív oldalai is vannak! Hogyan tudjátok
gyerekeiteket segíteni, ha ilyen döntések előtt állnak? </i></b></p>
<p>A fogyasztói társadalom elsődleges célja a gazdasági fejlődés. Ban
Ki-Moon, az ENSZ főtitkára mutatott rá 2011-ben egy beszédében:
„Nemzetközi szinten elismerik és tisztelik a családot, a fejlődési
munkaprogramokban azonban meg se említik. A családok szerepét a
fejlődési célkitűzésekért folytatott küzdelemben sokszorosan
alábecsülik.”<span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b> Az egy férfi és egy nő házasságára alapuló család olyan
életet szolgáló és szolidaritást megtestesítő közösség, amely
egyedülálló módon képes szolgálni és továbbadni a kulturális, etikai,
spirituális és vallási értékeket; hozzájárulása saját tagjai és
társadalom fejlődéséhez és jólétéhez nélkülözhetetlen. A család az
emberi együttélés alapja és természetes forrása.</b></span></p>
<p>Keresztényként nem mondhatunk le arról, hogy minden házasság és
valamennyi család érdekében szót emeljünk.<span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b> Napjaink családjait azonban
csak akkor tudjuk hatékonyan támogatni, ha megértjük</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>annak a társadalmi
kultúrának a szellemét, amelyben élnek. </b></span>Ugyanakkor hiba lenne, ha
azért, hogy korszerűnek látszódjunk, hogy a korunkban eluralkodó
házasságot elutasító és alternatív családformákat preferáló
közgondolkodással szembe ne kerüljünk, eltávolodnánk az Isten által
megalapított családeszménytől (l. Mt 19,4-6), vagy ha korunk erkölcsi és
emberi hanyatlása láttán elbizonytalanodnánk. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Abból sem sok haszon
származik, ha ékesszólóan becsméreljük korunk nyomorúságos betegségeit,
ezzel mit sem tudunk a helyzeten változtatni. Még kevésbé segít az, ha a
tekintély hatalmával kemény szabályokat hirdetünk, és az ezeket a
szabályokat be nem tartókat elutasítjuk</b></span>. <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>Az a feladatunk, hogy
felelősségteljesen és teljes szívvel felmutassuk azokat az okokat és
motivációkat, amelyek miatt az emberek javát az szolgálja, ha a házasság
és család mellett döntenek, ha válaszolnak Isten kegyelmi meghívására.
Hirdessük életünkkel is a család evangéliumát! </b></span>(vö. AL 32– 35)</p>
<p><b><i>Mi segít abban, hogy környezetetekben elismert legyen a keresztény házasság- és családideál?</i></b></p>
<p><span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>Nem akarok dicsekedni – mondta a süteményt sütő asszony férje, a
házigazda –, de ez, és a hasonló sütemények nálunk mindig az öröm
forrásai. Én ugyanis nagyon szeretem a süteményt, nagy örömmel eszem, de
még nagyobb örömöt jelent nekem, amikor feleségem arcán meglátom az
elégedettség mosolyát. Már hogyne lennék elégedett – szólt közbe a
feleség –, amikor látom, hogy a férjem örül. És mi van akkor – kérdezte a
társaság egyik nőtagja –, amikor a sütemény nem sikerül, odaég, vagy
sületlen marad? A sütemény ilyenkor is az öröm forrása? Semmi esetre se
lesz ebből botrány</b></span> – válaszolt a süteménykedvelő férj –, ilyenkor az
égett, vagy szétpukkadt sütemény láttán jókat szoktunk nevetni.
Feleségem nem akart sem nekem, sem magának rosszat, miért tennék neki
szemrehányást? Szóval a ti házasságotok-családotok kapujára – szólt a
süteményt először dicsérő férfi – a feliratot Dantenak úgy kellett volna
fogalmaznia, hogy „Ha itten belépsz, hagyj fel minden bosszúsággal,
búval-bánattal!” Látjátok, ezért olyan jó itt lenni nálatok – szólt az
orvos-házaspár férfitagja –, mert nálatok semmi különös nem történik,
csak ránk ragad <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>ez a másnak örömöt okozni akarás. Kérek még egyet abból a
süteményből, hadd örüljek neki!</b></span></p>
        
        
        
                        
</div>
</div>