[Grem] Interjú Bagdy Emőkével
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Jan. 30., Szo, 09:47:46 CET
[image: Fotó: T. Szántó György/Demokrata]
http://www.demokrata.hu/cikk/nagyobb-ero-bekebelezi-kisebbet
Fenekestől felfordult körülöttünk a világ. Naponta kell szembenéznünk
azzal, hogy a liberális ideológia nevében megcsúfolnak bennünket hitünkben,
férfi vagy női mivoltunkban, nemzeti érzéseinkben. Ma hatalmas erők
mozognak, amelyek igyekeznek felrúgni a nemi rendet, a családrendet, a
házasság rendjét, mindazt, amely elvezette idáig az emberiséget. Még a
szavakat is megszeplĹ‘sĂtik – mondta a Demokratának dr. Bagdy EmĹ‘ke
pszicholĂłgus, akivel identitásunk Ă©pĂtĹ‘köveirĹ‘l beszĂ©lgettĂĽnk.
*– Manapság, amikor viharzik körülöttünk a történelem, s az úgynevezett
migráciĂłs válság naponta szembesĂt minket a gyöngesĂ©geinkkel, egyre többen
keresik a választ azokra a kérdésekre, kik vagyunk, hol vannak a
gyökereink, merre tartunk? A sodródó fiatalokat és felnőtteket nézve úgy
tűnik, nem állunk jól identitás dolgában.*
– Az identitás önazonosságot jelent. Szilárd ismerete annak, „ki vagyok
Ă©n”. Az e tudáshoz, vagyis az identitáshoz szĂĽksĂ©ges Ă©pĂtĹ‘köveket 10-12
Ă©ves korunkig gyűjtögetjĂĽk, aztán egysĂ©gessĂ© Ă©pĂtjĂĽk kiskamasz Ă©s serdĂĽlĹ‘
korunkban. Az identitás fogalmát megalkotó Erik Erikson, múlt században élt
dán származásĂş, amerikai pszichoterapeuta által felállĂtott
személyiségfejlődési modell szerint az ember sokféle belső adottságot,
lehetőséget hoz magával, amikor a világra születik. A gyermeket érő
környezeti hatásoktól függ, ezekből melyik valósul meg. Éppúgy, mint a
genetikában: a kulcsingerek a hozott potenciálokat aktiválják, mint ahogyan
Csipkerózsikát is fel kell ébreszteni az álmából. A gyermeknek egyes
életkori szakaszokban más és más a fejlődési „feladatuk”. A környezetnek
pedig az a „feladata”, hogy a bennük rejlő lehetőségeket ki tudja
teljesĂteni. Nem csak biolĂłgiailag kell vĂ©gigjárni a fejlĹ‘dĂ©s Ăştját,
lelkileg is el kell jutni az érettségig.
*– Vagyis identitásunk Ă©pĂtĂ©se már a pĂłlyában elkezdĹ‘dik?*
– Én mindig azt mondom a leendő anyukáknak: adj két évet az életedből annak
az emberpalántának, akit a világra hoztál! Ne csak szĂnleg, tessĂ©k-lássĂ©k.
Add oda magad egészen, mert ezzel lehetőséget adsz neki az egészséges
életre. Az első évben az anya és a gyermek közös feladata az, hogy
kialakĂtsák a biztonságos kötĹ‘dĂ©s kĂ©pessĂ©gĂ©t, ami Ă©letre szĂłlĂł minta. A
csecsemő hozza magával a fogó-, a megkapaszkodási és az ölelés-reflexet.
Ezek rĂ©vĂ©n közli: meg akarok maradni, Ă©lni akarok, segĂts ebben! Az anya
feladata az, hogy tartósan védelmet, biztonságot nyújtson. Teljes
személyiségével jelen legyen, és megfelelő válaszokat adjon a gyermek
jelzĂ©seire. Ha az anya vállalja e vĂ©dĹ‘-ĂłvĂł, nyugtatĂł, csillapĂtĂł szerepet,
akkor felszabadulnak azok a hormonok is, amelyek a baba testi fejlődéséhez
szükségesek. E hormonok megnyugtatóan hatnak majd felnőttkorban is, amikor
stressz helyzetben találjuk magunkat. A biztonságos kötődés bevésődése az
alap ahhoz, hogy később a lelki folyamatok végbe tudjanak menni,
felépülhessen egy egészséges személyiség. Ha ez a folyamat sérül, ha az
anya reakciĂłi kiszámĂthatatlanok, bizonytalanná válik a kötĹ‘dĂ©s, ami
elbizonytalanĂtja a gyermeket. Ez prognosztizálhatĂłan visszaĂĽt majd
felnőttkorban, amikor például nem tudja kimutatni és elfogadni a
szeretetet, vagy állandó civakodás jellemzi a párkapcsolatait.
*– S ha sikerĂĽl az elsĹ‘ Ă©v feladatát teljesĂteni, jöhet a felfedezĂ©s kora?*
– A második év az autonómia korszaka, amikor a gyerek megszerzi az első
önálló ismereteket a világról. E korai tapasztalatokat tekinthetjük azoknak
az első tégláknak, amelyekre támaszkodva később, a kamaszkorban
felĂ©pĂthetjĂĽk az önazonos szemĂ©lyisĂ©get, a biztos identitást. Ha ebben az
életszakaszban állandó hadakozásra kényszerül a gyerek a szülővel, akkor
makacs és konok emberré válik, hiszen ő azt tanulta meg, hogy csak akkor
Ă©rvĂ©nyesĂtheti az akaratát, ha erĹ‘szakosan megvĂv Ă©rte. Ha pedig helyette
oldanak meg helyzeteket, önállótlanná válhat.
*– Lassan eljutunk a 3-5 éves korhoz, amely napjainkban a genderkutatók és
genderelmĂ©letek cĂ©lkeresztjĂ©be kerĂĽlt, hiszen ekkor rögzĂtjĂĽk szexuális
szerepeinket. A svédek már megválaszthatják, hogy kisfiúk akarnak lenni
vagy kislányok. Ez normális dolog?*
– A genderidentitás-elmélet egy bizarr, teljességgel képtelen és a
fejlĹ‘dĂ©si törvĂ©nyeknek ellentmondĂł áramlat. Az esĂ©lyÂegyenlĹ‘sĂ©grĹ‘l szĂłlĂł
1995-ben született Pekingi nyilatkozat téves értelmezésen, az elv
fĂ©lremagyarázásán alapul. Mindenkit arra buzdĂtok, hogy hallgasson a jĂłzan
eszére. Hiszen az, hogy XX vagy XY kromoszómával születünk, eldől a
fogantatás pillanatában, nem népszavazás dönti el, és nem képtelen
eszmeáramlatok. Rajtunk, felnőtteken áll, miként zajlik le az a folyamat,
amelynek során a kisfiú megtanul fiú módra élni, a kislány leány módon.
*– 2010 előtt nálunk is voltak olyan politikai törekvések, amelyek már az
Ăłvodában megszakĂtották volna e folyamatot. SzerencsĂ©re az ĂłvĂłnĹ‘k elemi
erejű felháborodása révén sikerült megőrizni a kislányok szabadságát a
babázáshoz, a fiúcskákét a vonatozáshoz.*
– A nevelĂ©studomány Ă©s a pszicholĂłgia azt mondja: a lányban erĹ‘sĂtsd a
leányt, a fiĂşban a fiĂşt, mert ha a gyereket elbizonytalanĂtod nemi
identitásában, az beláthatatlan következményekkel járhat. 3-5 éves
korunkban az akaratunktól függetlenül, nagyrészt a szülői mintára
támaszkodva, megszületik a döntés, hogy valaki fiú sorsban megy tovább vagy
leány sorsban. Ha ez nem Ăgy törtĂ©nik, annak Ă©lethosszig tartĂł
bizonytalanság, a nemi szerepazonosság hiányábĂłl fakadĂł krĂzissorozat lesz
a következmĂ©nye. Ha erre mĂ©g ráerĹ‘sĂtenek olyan kĂ©ptelen mesĂ©k, mint amiket
például az utóbbi időben a Kossuth rádióban hallhatunk, hogyan veszti el
magát a kis virág, vagy mennyire élvezi az alma, ahogyan a kukac
belefúródik a testébe és csiklandozza, az ilyenek romboló hatásúak lehetnek.
* <http://www.demokrata.hu/sites/default/files/bagdy_emoke_3_kicsi.jpg>– Én
6-10 éves korban is látok veszélyeket. Sokan már ebben az időszakban
megkezdik gyermekük csúcsmenedzserré képzését, különóráról különórára
hajszolva szegényt.*
– Ennek a nagyon Ă©rzĂ©keny idĹ‘szaknak a feladata az önbecsĂĽlĂ©s kialakĂtása.
A szĂĽlĹ‘nek mindig azt mondom: bĂzz benne, erĹ‘sĂtsd meg önĂ©rtĂ©kelĂ©sĂ©ben a
gyerekedet! Becsüld meg azzal is, hogy csak erejéhez mért feladatokat
állĂtasz elĂ©. Ha megkapja a bizalmat Ă©s bátorĂtást, akkor Ăłriási
erĹ‘feszĂtĂ©sekre kĂ©pes, hogy elfogadják, elismerjĂ©k. Ha csak elmarasztalást,
földbe döngölĂ©st kap, ha nem Ă©rtĂ©kelik a teljesĂtmĂ©nyĂ©t, akkor hamarosan
minden feladat és felelősségvállalás elől igyekszik elbújni, mondván, én
úgyis hülye vagyok, elrontok mindent. Az önbizalom gyökere mások belénk
vetett bizalma.
*– Vagyis hiba esetén az a lehetőség is füstbe megy, hogy zseniális kamasz
váljék a kisgyerekből?*
– Arra kell törekedni, hogy az adott időszak feladata maradéktalanul
teljesüljön. Mi a kiskamasz dolga? Hogy nagy barátságokat kössön,
belefelejtkezzen a nagy beszélgetésekbe, megtanulja, hogyan kell érzelmeket
közvetĂteni Ă©s elfogadni. Ez lesz az alapja annak, hogy felnĹ‘ttkorban kĂ©pes
legyen egyenrangú kapcsolatra. S ezek a barátságok, szövetségek adják az
alapot a pubertás idején beköszöntő égi és földi szerelemnek. Az égi a
sóvárgásról, a vágyról szól, arról a küzdelemről, amit a gyerek önmagában
vĂv meg, hogy vĂ©gĂĽl elnyerje a szeretet, a szerelem, az elkötelezĹ‘dĂ©s
képességét. Az elsietett, korai szex, amit a filmek, a reklámok és sajnos a
társadalmi gyakorlat is sugall, megkĂmĂ©li a gyereket a kĂĽzdelemtĹ‘l, de
megfosztja a szerelem megélésnek lehetőségétől is.
*– A pesti éjszakában falnak támasztott, betépett vagy tökrészeg, magányos
tizenévesek látványa azt mutatja, a mai világ ettől radikálisan megfosztja
az ifjakat…*
– Manapság elfelejti a nevelési gyakorlat, hogy a 16-20 éves ember már a
felnőttség felé tart, most lenne itt az ideje a meggyőződések és
Ă©letideálok beĂ©pĂtĂ©sĂ©nek. Mestert keres, aki el tudja magyarázni, mi ez a
káosz, ami körülveszi. Közösséget keres, ahol meg tudja beszélni azokat az
ellentmondásokat, amelyek feszĂtik, s amelyek meg tudják könnyĂteni a
leválást a szülői házról. Példaként a cserkészmozgalomra hivatkozom, amely
kĂ©pes volt e szĂĽksĂ©gletek szolgálatára, segĂtett a világ megĂ©rtĂ©sĂ©ben, a
felnĹ‘ttsĂ©g elĂ©rĂ©sĂ©ben. Volt korosztályos csapat, amelyik átsegĂtette az
embert a belsĹ‘ konfliktusokon Ă©s volt mester, aki eligazĂtást tudott
nyújtani a világ dolgaiban. Mindez beépült a lélekbe, a lélek „gerince”
megerősödött. Ma nincs mester és nincsenek határok, mindent eluralt a
korlátok nĂ©lkĂĽli szabadosság, az egyĂ©nre van bĂzva, hogy eldöntse, mi a jĂł
és mi a rossz. De ezt nem mi döntjük el. Vannak törvények, kőtáblák, olyan
életszabályok, amelyeket nemzedékek tapasztalatai alapján dolgozott ki és
foglalt Ărásba, pĂ©ldául a Bibliában, az emberisĂ©g. Ha ezeket semmibe
vesszük, elmosódnak a határok és eluralkodik a káosz. Ma hatalmas erők
mozognak, amelyek igyekeznek felrúgni a nemi rendet, a családrendet, a
házasság rendjét, mindazt, amely elvezette idáig az emberiséget. Még a
szavakat is megszeplĹ‘sĂtik, olyan tartalmakat rakva mögĂ©jĂĽk, amelyek
alapján egész embercsoportokat lehet például rasszistának vagy szélsőséges
nacionalistának bélyegezni. Nem hagyják meg tisztán a szavak értelmét, és
kilĂşgoznak minden Ă©rtĂ©ket! Hogyan várhatjuk Ăgy, hogy eligazodjon bárki a
káoszban?
*– Így csúsznak félre, válnak magányossá az emberek?*
– Az a nagy baj, hogy az elköteleződésnek, a felelősségvállalásnak éppen
16-20 éves korban kellene bevésődni. De nem vésődik be! A fiatal belezápul
a gyermeksĂ©gĂ©be, kĂ©ptelen felnĹ‘ttĂ© válni. Ezt hĂvják Ăşgy, hogy
identitásmoratórium: kitolódik az érett, felelősséget vállaló személyiség
megszületése. Egy vizsgálat során végzős, vagyis 25-28 éves
mérnökhallgatókat kérdeztek arról, miként látják öt évvel idősebb önmaguk
életét. Mindegyik az egzisztenciateremtésről beszélt, anyagi biztonságról.
Az ötvenbĹ‘l összesen hárman emlĂtettĂ©k, hogy ha mindez megvan, családot
szeretnĂ©nek alapĂtani. GyerekrĹ‘l egyik sem tett emlĂtĂ©st. MiĂ©rt? Mert ehhez
kellene a felelősségtudat, vágyakozás a család után. Az a fajta
elköteleződés, hogy a párommal vállaljuk a házasság szentségét – mert a
házasság szentség –, s ketten tovább tudjuk vinni az életet. Mert ez az
életfeladat. Ez a legfontosabb azon dolgok között, amivel hozzá tudunk
járulni a világ rendjéhez. Ehelyett van etikai relativizmus, bármi lehet
jó, bármi lehet rossz, és ezerféle liberális félreértelmezés. De az élet
fenntartásában, továbbvitelében és védelmezésében nincs egyrészről,
másrészről. Csak igenek és nemek vannak, amelyek révén eldől, hogy képesek
vagyunk-e megfelelni az élet törvényének.
*– És eljön a legfontosabb kérdés: képesek vagyunk-e világra hozni, óvni és
védelmezni egy új életet?*
– Amikor felnőtté válunk, képesek leszünk arra is, hogy adni tudjunk. Ma
sajnos sok sérülés éri a fiatal felnőttet identitásában. Mert csak szilárd
hitek, egyértelmű vállalások adják meg a személyiségnek azt a szilárd
magját, amely alapján el lehet dönteni, ki vagyok, mi leszek, merre tartok.
E nélkül csak hajlunk, mint a zászló, ahogyan fújja a szél, és divatok,
külső pressziók hatására sodródunk, vagy beleragadunk a gyermekség
parazitizmusába.
*– De Ăgy hogyan lehet bĂ©kessĂ©gben Ă©lni önmagunkkal Ă©s a világgal?*
– Most, amikor nagy katyvasz van körülöttünk, szembe kell néznünk azzal,
hogy a nagyobb erő bekebelezi a kisebbet. Azzal is számolni kell, hogy a
kisebbség véleményterrorja uralkodik a többség fölött. Ennek ellenére
választ kell tudnunk adni arra a kérdésre, ki vagyok én, honnan jöttem, hol
vannak a gyökereim. Ezek az önazonosság, vagyis az identitás legfőbb
kĂ©rdĂ©sei. Én magyar, református nĹ‘ vagyok. TemplomĂ©pĂtĂ©sre gyűjtök.
Tiszteletben tartom mások kultúráját, és elvárom, hogy az enyémet is
akceptálják mások. Tudom, hogy nem feszegethetjük büntetlenül a természeti
határokat, akkor sem, ha Európában most sok helyütt megteszik. S az
identitásom rĂ©sze, hogy vállalom a megÂgyĹ‘zĹ‘dĂ©semet akkor is, ha ezĂ©rt
támadásokat kapok majd.
*Nagy Ida*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160130/d996704e/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról