[Grem] Fogamzásgátlás katolikus módra - KEREKASZTAL összefoglalása

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Feb. 19., P, 15:28:11 CET


Fogamzåsgåtlås katolikus módra: mi fér bele és mi nem?
<http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160217_fogamzasgatlas_katolikus_modra_mi_fer_bele_es_mi_nem>

http://csaladhalo.hu/cikk/hatter/fogamzasgatlas-katolikus-modra-mi-fer-bele-es-mi-nem
2016. február 18. 16:34 | *Írta: Viola Beáta*

A katolikus csalĂĄdtervezĂ©srƑl rendeztek beszĂ©lgetĂ©st a Talita keresztĂ©ny
nƑi portĂĄl szerkesztƑi februĂĄr 8-ĂĄn este a PĂĄrbeszĂ©d HĂĄzĂĄban. Szokatlan
szĂłkimondĂĄs, helyenkĂ©nt torokszorĂ­tĂłan Ƒszinte megosztĂĄsok Ă©s minden
vĂĄrakozĂĄst felĂŒlmĂșlĂł hallgatĂłi lĂ©tszĂĄm jellemezte az estĂ©t, melynek
aktualitĂĄsĂĄt a HĂĄzassĂĄg Hete adta. A legelterjedtebb gyakorlatot azonban
senki nem vållalta fel arccal-névvel.

ParĂĄzs tĂ©mĂĄnak szĂĄmĂ­t a csalĂĄdtervezĂ©s a katolikus egyhĂĄz berkein belĂŒl,
mert a hĂ­vƑk mindennapi gyakorlata ezen a tĂ©ren vĂĄlik el legĂ©lesebben az
egyhĂĄz hivatalos tanĂ­tĂĄsĂĄtĂłl. JellemzƑ, hogy vĂ©gĂŒl nem sikerĂŒlt hĂĄzaspĂĄrt
talĂĄlni a beszĂ©lgetĂ©sre, akik felvĂĄllaltĂĄk volna, hogy alapvetƑ problĂ©mĂĄik
vannak a katolikus irånymutatåssal, félve attól, hogy a közösségeik
kiközösĂ­tik Ƒket. Így ezt az ĂĄllĂĄspontot a beszĂ©lgetĂ©s szervezƑi, a Talita
<http://talita.hu/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201602>
keresztĂ©ny nƑi portĂĄl alapĂ­tĂł-szerkesztƑi, Kölnei LĂ­via Ă©s KĂłcziĂĄn Mari
képviselték.

A beszélgetést indokolta az is, hogy VI. Pål påpa 1968-ban kiadott Humanae
vitae
<http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=120&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201602>
kezdetƱ enciklikĂĄja lassan fĂ©lszĂĄz Ă©ves lesz, Ă©s illƑ volna, ha az
Ă©rtĂ©kelĂ©sek közĂŒl nem hiĂĄnyozna a laikusok vĂ©lemĂ©nye sem, elvĂ©gre Ƒk az
Ă©rintettek. ElgondolkodtatĂł, hogy a csalĂĄdszinĂłdus elƑtt kikĂŒldött
kĂ©rdƑíveket MagyarorszĂĄgon a laikusok helyett szakĂ©rtƑk töltöttĂ©k ki.
NĂ©metorszĂĄgban azonban laikusokkal töltettĂ©k ki a kĂ©rdƑívet, Ă©s elĂ©g
markĂĄns eredmĂ©ny szĂŒletett: a hĂ­vƑk 90 szĂĄzalĂ©ka eltĂ©r az egyhĂĄz ĂĄltal
javasolt gyakorlattól a csalådtervezés terén - hangzott el a fórumon.

*Nem dogma?*

*„A katolikus szexuĂĄletika nem dogma, hanem irĂĄnymutatĂĄs”* – szögezte le
Kölnei Lívia. Hozzåtette: az egyhåz tanítåsa, ha lényegét tekintve nem is,
de sĂșlypontjaiban sokat vĂĄltozott az idƑk sorĂĄn. JĂ©zus korĂĄban a vĂĄlĂĄs, a
többnejƱsĂ©g vagy a leĂĄnygyermek prostitĂșciĂłra kĂ©nyszerĂ­tĂ©se a csalĂĄd anyagi
körĂŒlmĂ©nyeinek javĂ­tĂĄsĂĄra mĂ©g mindennapos gyakorlatnak szĂĄmĂ­tott. Az
egyhĂĄzatyĂĄk mĂĄr olyan erƑsen ĂłhajtottĂĄk vĂ©deni a hĂĄzassĂĄg intĂ©zmĂ©nyĂ©t, hogy
mĂ©g hĂĄzassĂĄgon belĂŒl is szigorĂșan bĂĄntak a szexualitĂĄssal. Az elsƑ
hivatalos egyhĂĄzi iratok a szexualitĂĄsrĂłl a 19. szĂĄzad körĂŒl keletkeztek,
amikor bevezettĂ©k a polgĂĄri vĂĄlĂĄst, Ă©s a pĂĄpa nem kerĂŒlhette el, hogy
nyilatkozzon a tĂ©mĂĄban – foglalta össze Kölnei LĂ­via.

Ezek a kezdeti egyhĂĄzi dokumentumok mĂ©g gyermekkĂ©nt kezelik a hĂ­vƑket,
minden eszközzel elrettentve Ƒket pĂ©ldĂĄul a gumiĂłvszer hasznĂĄlatĂĄtĂłl,
mintha nem lenne åtmenet a szabålyok pontos betartåsa és a szabadossåg
között – tette hozzĂĄ a Talita szerkesztƑje. – Ha valaki katolikus, akkor
nem él szabados életet akkor sem, ha gumióvszert hasznål. Ha pedig valaki
szabados, akkor a terhességfélelem sem tartja vissza.

Csupån az utóbbi évtizedekben kezdett az Egyhåz a szexualitåsra mint
örömforråsra és a håzassåg egyik fontos összetartójåra tekinteni, és nem
csak mint gyermeknemzƑ aktusra. II. János Pál pápának *A test teológiája*
cĂ­mƱ mƱve nagy lĂ©pĂ©s volt ebben a folyamatban – vĂ©lekedett Kölnei.

*Közös minimumok*

A törtĂ©neti ĂĄttekintĂ©s utĂĄn a szervezƑk tisztĂĄztĂĄk a jelenlĂ©vƑkkel, mik
azok a közös minimumok, amiket mindenki el tud fogadni. A nagy többség
egyetĂ©rtett abban, hogy minden hĂĄzassĂĄgban vannak olyan idƑszakok, amikor
nem jönne jĂłl egy Ășjabb gyermek, ezĂ©rt a csalĂĄdtervezĂ©s nem megkerĂŒlhetƑ;
és hogy az abortív fogamzåsgåtlók minden formåja elutasítandó, így az
esemény utåni tabletta és a spirål is.

Az egyhĂĄz irĂĄnymutatĂĄsa ezen kĂ­vĂŒl nem javasolja a hormonĂĄlis fogamzĂĄsgĂĄtlĂł
használatát a nƑi szervezetre tett hatása miatt. Sem a gumióvszer
hasznålatåt, ugyanis ideålis esetben nem csak åltalåban véve az egész
hĂĄzassĂĄgnak, hanem minden egyes aktusnak nyitottnak kell lennie a
gyermekáldásra. (Hogy mi számít valódi nyitottságnak – hangzott el –, arról
lehetne vitatkozni, hiszen egy-két generåcióval koråbban egyes falvakban
10-14 gyermeket szĂŒltek az anyĂĄk – ilyen fokĂș nyitottsĂĄgrĂłl manapsĂĄg nem
igazĂĄn beszĂ©lhetĂŒnk). A termĂ©szetes csalĂĄdtervezĂ©s esetĂ©n a fogamzĂĄst nem
akadålyozza semmi még akkor sem, ha a pår a nem termékeny napokon van
egyĂŒtt. (BĂĄr ahogy egy hozzĂĄszĂłlĂł megjegyezte, Istennek a gumiĂłvszer sem
akadály
).

A megszólalók a fenti alapelvekkel kapcsolatban képviseltek hårom
ållåspontot: a teljes egyetértést és gyakorlati megvalósítåst, az
egyetértést de gyakorlatban való eltérést, és az egyet nem értést.

*A csalĂĄdban mindenki tablettĂĄzott*

Dr. Hortobågyiné Nagy Ágnes és férje, Tibor teljesen egyetértenek az egyhåz
tanĂ­tĂĄsĂĄval Ă©s meg is valĂłsĂ­tjĂĄk azt. SƑt, Dr. HortobĂĄgyinĂ© Nagy Ágnes
orvosként arra tette fel az életét, hogy a termékenység-tudatos
fogamzåsgåtlås szemléletét minél több fiatallal és csalådossal
megismertesse. KecskemĂ©ten alapĂ­tottĂĄk meg a *Boldogabb csalĂĄdokĂ©rt –
csalådi életre nevelés* elnevezésƱ programot, melynek keretében håzaspårok
jårjåk az iskolåkat, tartanak tanfolyamokat és tanåcsadåsokat a természetes
csalĂĄdtervezĂ©srƑl.

*„A csalĂĄdomban mindenki tablettĂĄzott, Ă©n azt mondtam, akkor inkĂĄbb nem
megyek fĂ©rjhez”* – mesĂ©li kezdeti motivĂĄciĂłjĂĄt Nagy Ágnes, mely a
termĂ©szetes csalĂĄdtervezĂ©s felĂ© vitte, mĂ­g vĂ©gĂŒl orvoskĂ©nt is erre
specializålódott. Személyes veszteség tette véglegessé a håzaspår
elkötelezettségét a természetes csalådtervezés irånt, hiszen miutån 19
hetesen elveszĂ­tettĂ©k az elsƑ kisbabĂĄjukat, semmilyen eszközt nem akartak
bevetni, amely a gyermekĂĄldĂĄst megakadĂĄlyozhatta volna.

*Isten kezében*

Dervarics-Boros Ágnes és férje szintén az egyhåzi irånymutatås szerint él.
ElsƑ gyermekĂ©re hĂ©t Ă©vet vĂĄrt a hĂĄzaspĂĄr.

Az ember elƑször vĂĄrakozik, aztĂĄn orvoshoz jĂĄr, aztĂĄn Isten kezĂ©be ajĂĄnlja
a gyermekĂĄldĂĄst – mesĂ©li az Ă©desanya. VĂ©gĂŒl ebben a harmadik fĂĄzisban
szĂŒletett meg a kislĂĄnyuk, aki szintĂ©n jelen volt a beszĂ©lgetĂ©sen, Ă©s a
folyosĂłrĂłl jelezte idƑnkĂ©nt, hogy hosszĂșnak tartja anyukĂĄja tĂĄvollĂ©tĂ©t.

FelmerĂŒlt: kĂŒlön beszĂ©lgetĂ©st lehetne arrĂłl is rendezni, hogy meddƑsĂ©g
esetĂ©n a gyermekĂĄldĂĄsĂ©rt meddig mehet el egy hĂ­vƑ. A Creighton-mĂłdszer,
ahogy a csaladtervezo.hu
<http://csaladtervezo.hu/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201602>
oldalon is olvashatĂł, nem csak a gyermekĂĄldĂĄs elkerĂŒlĂ©sĂ©re, hanem az
elĂ©rĂ©sĂ©re is alkalmas. S ha egy nƑ rendszeresen vĂ©gzi a mĂłdszer alapjĂĄt
kĂ©pezƑ önmegfigyelĂ©st, megismeri a sajĂĄt szervezetĂ©nek mƱködĂ©sĂ©t Ă©s azonnal
felismeri az esetleges vĂĄltozĂĄsokat, Ă­gy az egĂ©szsĂ©g megƑrzĂ©sĂ©re is jĂł a
mĂłdszer – hangzott el a megszĂłlalĂłk rĂ©szĂ©rƑl.

*„Ha valaki azt mondja, hogy kilenc gyermekem lesz, fĂ©rjhez sem megyek!”* –
kezdte vallomĂĄsĂĄt a ForgĂĄcs-hĂĄzaspĂĄr nƑi tagja, Margit. Ahogy a legtöbb
ismerƑsĂŒk, Ƒk is a harmadik gyermek utĂĄn kezdtek gondolkozni a
csalĂĄdtervezĂ©sen – a gyakorlĂłidƑszakban aztĂĄn meg is Ă©rkezett a negyedik
gyermek, ahogy a legtöbb ismerƑsĂŒknĂ©l szintĂ©n. A hatodik gyermekĂŒk pĂ©ldĂĄul
mĂĄr tcst-tanfolyam (tcst: termĂ©szetes csalĂĄdtervezĂ©s) utĂĄn Ă©rkezett –
mindent jól csinåltak, de a meghosszabbodott ondóélettartamról akkor még
nem tudtak semmit. KiprĂłbĂĄltĂĄk a hormonĂĄlis fogamzĂĄsgĂĄtlĂłt is. Kilenc
gyermek után Ƒk annak tudják ajánlani a tcst-t, akik arra is nyitottak,
hogy a védekezés ellenére mégis jön egy baba.

*A szex körĂŒl van bĂĄstyĂĄzva fƑbƱnökkel*

*„MiĂ©rt van az, hogy ha manapsĂĄg egy katolikus fiatalt a hitĂ©rƑl kĂ©rdeznek,
akkor a szexualitĂĄsrĂłl kezd el beszĂ©lni?”* – tette fel a kĂ©rdĂ©st KĂłcziĂĄn
MĂĄria. SzĂĄmĂĄra a hite szempontjĂĄbĂłl mindig is sokadrangĂș volt a
szexualitĂĄs. KvĂĄzi keresztĂ©ny Ă©s nem szorosan katolikus normĂĄk szerint nƑtt
fel, és hålås a jegyesoktatójånak, hogy annak idején nem feszegette az
egyhĂĄz hivatalos tanĂ­tĂĄsĂĄt a hĂĄzassĂĄg elƑtti nemi Ă©letrƑl. MĂĄig Ășgy
gondolja, hogy a szexualitĂĄs tĂșlzott jelentƑsĂ©get kap egyhĂĄzi berkekben.

Mint mondta: a modern orvostudomånynak az egyhåz szexuåletikåjånak terén is
nyomot kell hagynia, akårcsak abban, hogy hogyan tekintenek példåul az
öngyilkosokra. Kölnei Lívia orvostörténészként ismertette azokat a
hiedelmeket, amelyeken ez az etika alapszik. Eszerint az ondĂłban talĂĄlhatĂł
maga a gyermek, ami a nƑbe mint tĂĄptalajba kerĂŒlve fejlƑdik ki. A
petesejtrƑl ugyanis sokĂĄig nem volt tudomĂĄsunk. A nƑt negatĂ­v fĂ©rfinak, a
hĂŒvelyt negatĂ­v pĂ©nisznek tekintettĂ©k. Az ondĂłrĂłl pedig azt tartottĂĄk, hogy
minĂ©l több ĂŒrĂŒl belƑle, annĂĄl rövidebb lesz a fĂ©rfi Ă©lete. A spontĂĄn
magömlést és az önkielégítést olyan betegségek okozójånak hitték, mint a
gerincsorvadås vagy az agylågyulås. Ma az önkielégítés a szexuålis érés egy
lĂ©pcsƑfokĂĄnak tekintik, de a gyĂłntatĂłszĂ©kekben mĂ©g sokszor tĂșl van
dimenzionĂĄlva Ășgy a gyĂłnĂłk, mint a gyĂłntatĂłk rĂ©szĂ©rƑl – vĂ©lekedett KĂłcziĂĄn
Mari.

Ne Ă©rezzĂ©k magukat rosszul az egyhĂĄzon belĂŒl azok sem, akik az egyhĂĄz ĂĄltal
javasoltaktĂłl eltĂ©rƑen Ă©lnek. Az egyhĂĄz pedig gondoskodjon rĂłla, hogy a
hĂ­vƑk minĂ©l szĂ©lesebb köre ismerhesse meg Ă©s gyakorolhassa be a termĂ©szetes
csalådtervezés módszereit. S ne csak elvårja az Egyhåz a sok gyermek
vĂĄllalĂĄsĂĄt, hanem tĂĄmogassa is a sokgyerekes csalĂĄdokat – foglaltĂĄk össze
az este konklĂșziĂłjĂĄt a szervezƑk.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160219/359bafdd/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról