[Grem] Jézus, az első liberális-konzervatív-radikális
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Dec. 8., Cs, 14:29:11 CET
*JĂ©zus, az elsĹ‘ liberális-konzervatĂv radikális*
http://talita.hu/magazin/jezus-az-elso-liberalis-konzervativ-radikalis/
[image: jezus-kiuzi-a-kufarokat-a-templombol]
<http://talita.hu/magazin/jezus-az-elso-liberalis-konzervativ-radikalis/jezus-kiuzi-a-kufarokat-a-templombol/>*Jézus
gyakran olyan, amilyennek magyarázzuk. Radikálisoknak ő a radikalitás
mintaképe, aki szigorúan odacsap, megmond, helyre tesz, ha éppen arra van
szĂĽksĂ©g. Liberálisoknak JĂ©zus a liberális prototĂpusa. Sokat beszĂ©l a
szabadságról, szombaton is jót tesz, elfogadó hangon szólal meg. A
konzervatĂvok is találnak rajta fogást. Ehhez Krisztus törvĂ©nyhez valĂł
viszonyát veszik elő, azt hangsúlyozva, hogy megőrizte a múlt számos
elemét.*
Mindez csak azért jutott eszembe, mert egy-egy beszélgetésben néha elsütik
valamelyik verziót: „Én azt mondom, Jézus volt az első liberális” –
hangzott egy ismerősöm szájából a minap. Egy másik pedig szentül meg van
győződve róla, hogy Jézus kizárólag „igazi radikálisnak nevezhető, mi más
is lehetett volna”. Az ilyen megjegyzések persze nem Jézusról szólnak,
hanem arról az illetőről, aki saját világlátását és adott esetben politikai
nĂ©zeteit kĂvánja viszontlátni Krisztus figurájában. A libsinek libsi,
radikálisnak radikális, konzervnek konzerv.
Szerintem mindannyian egyetérthetünk abban, hogy Jézust egyik kategóriába
sem igazságos bezsĂşfolni. ViselkedĂ©se Ă©s tanĂtásai alapján nehĂ©z is lenne.
JĂ©zus mindegyik, miközben egyik sem. KonzervatĂvnak hĂvjuk, csak mert
ragaszkodott örök értékekhez? Süssük rá a radikális bélyeget, mert
pĂ©ldázatai provokatĂvak Ă©s szĂłkimondĂłak voltak? Soroljuk a liberálisok
közé, mert beszélt a szabadságról?
A fenti „három kategĂłriábĂłl” mindenki megtalálhatja azt a tĂpust, amelyre
azután „igĂ©ket vadászhat” a SzentĂrásban, hogy igazolja a saját vĂ©lemĂ©nyĂ©t.
A téma többek között a Jelenések Könyve kapcsán is eszembe jutott, ahol
maga Jézus az efezusi gyülekezetnek szánt üzenetében mintha a szélsőséges
libsiknek adna egy pofont. Ezt mondja:
„De az melletted szól, hogy gyűlölöd a nikolaiták cselekedeteit: ezeket én
is gyűlölöm.” (Jel 2:6)
Jézus nem igazán áll előttünk úgy, mint aki valamit gyűlöl. Személyét
sokkal inkább a szeretettel kötjük össze. A nikolaiták iránti gyűlölet
azonban erénye volt az efezusi közösségnek, ráadásul ezzel a hozzáállással
Krisztus is azonosult. Magukról a nikolaitákról egyébként nem sokat tudunk.
KĂ©sĹ‘bbi egyházi ĂrĂłk a nevĂĽket az Apostolok Cselekedetei 6:5-ben emlĂtett
antiochiai Nikolaoszra vezetik vissza, de ez az elképzelés nincs
sziklaszilárdan alátámasztva. Mindenesetre az tudható, hogy a nikolaiták
olyan irányzatot kĂ©pviseltek, ami fellazĂtotta a gyĂĽlekezet Ă©s a világ
közti határokat. Szinkretizmus, kicsapongás Ă©s nyĂlt erkölcstelensĂ©g is
megfĂ©rt a soraikban, amit *libertinizmus*nak hĂv a szakirodalom. Persze az
ismerősen csengő libertinizmus szó nem egyenlő a liberalizmussal, de ez a
bibliai rész jól mutatja, hogy Jézus a szabadság fogalmát milyen határok
között képzelte el.
Ahogy fentebb Ărtam, magát JĂ©zust nem lehet csoportokba sorolni, korlátok
közĂ© szorĂtani, nekĂĽnk azonban pĂ©ldát mutatott abban, milyen keretek között
éljünk. Ebbe pedig szerintem a szabadság túlzott „kinyújtóztatása” az
elvtelen nikolaita-liberalizmus felé épp úgy nem fér bele, mint a
törvényeskedő szélsőségesség, ami önmagát konzervativizmusnak szereti
feltüntetni, miközben mérgezi az emberek életét. A keresztény élet eszerint
inkább az egyensúlyok műfaja, amit nem mindig könnyű megtalálni.
Ettől még Krisztus egyik politikai-társadalmi dobozba se fér bele, és nem
érdemes pártokhoz vagy mozgalmakhoz kötni. Inkább figyeljünk rá önmagában.
Sytka
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20161208/a9351ef5/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról