[Grem] a zsid nprt s katolikus hitrt vrtanhallt halt krmelita Edit Stein (a mai nap szentje)
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Aug. 9., K, 16:12:29 CEST
Keresztről nevezett Szent Terézia Benedikta
2016. augusztus 9. kedd 12:43
http://www.magyarkurir.hu/hirek/keresztrol-nevezett-szent-terezia-benedikta
Augusztus 9-e Keresztről nevezett Szent Terézia Benedikta (Edith Stein),
Európa társvédőszentjének ünnepe. A zsidó származású filozófusnő, később
kármelita szerzetesnő hitéért halt vértanúhalált az auschwitz-birkenaui
koncentrációs táborban 1942-ben ezen a napon.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71326&img=o_0809_sztterezbenedikta.jpg>
Edith Stein 1891. október 12-én született *Breslauban (Wrocław) zsidó
származású porosz állampolgár*ként. Tanulmányait szülővárosában, majd
Göttingenben végezte, ahol Husserl tanítványa, később Freiburgban
tanársegédje volt.
*Egész életében szenvedélyesen kereste az igazságot, míg végre Avilai Szent
Teréz önéletrajzát olvasva megtalálta. *Ennek hatására* 1922. január 1-jén
megkeresztelkedett, * és akkori gyóntatója, Schwindt prelátus
közreműködésével a speyeri dominikánus leányiskolában lett nevelő és tanár.
Amíg itt tanított (1922–1932), Erich Przywara jezsuita megbízásából *németre
fordította **Henry Newman bíboros leveleinek és naplójának egy
kötetét, Aquinói Szent Tamás De veritate** (Az igazságról) című művét, és a
katolikus filozófiát tanulmányozta. *1932-ben a Münsteri Pedagógiai
Intézetben *docensi állás*t kapott, de *a náci kormányzat által hozott *
*antiszemita** törvények arra kényszerítették, hogy 1933-ban lemondjon*
*állásáról*. Ugyanez év október 14-én* belépett a kölni kármelbe, ahol a
Keresztről nevezett Terézia Benedikta nevet kapta. *
*Kármelita szerzetesként is folytathatta tudományos munkáját:* itt
írta meg *Endliches
und ewiges Sein* *(Véges és örök lét)* című könyvét, amelyben próbálja
összeegyeztetni Aquinói Szent Tamás és Husserl filozófiáját. 1938-ban a
nácik elől a hollandiai Echt kármelita kolostorába mentették át
elöljárói. Itt írta *Studie über Joannes a Cruce: Kreuzeswissenschaft*
*(Tanulmányok
Keresztes Szent Jánosról – A kereszt tudománya)* című könyvét.
„Ebben az írásban Keresztes Szent János életútját elemezve saját –* a
kereszt és a szeretet kapcsolatáról vallott – felfogásá*t ismerhetjük meg.*
Jézus Krisztus kereszthalála Isten szeretetének a megnyilvánulása, így a
kereszt és a szeretet összekapcsolódik, eggyé válik, egyet jelent.* Isten a
keresztben mutatta meg a szeretetét. A szeretet kölcsönösségéből
következően az ember Isten iránti szeretetének is a keresztben kell
megmutatkoznia. *»Krisztussal meg kell halni a kereszten, hogy Vele együtt
feltámadjunk! Minden hívő és minden pap számára valósággá lesz ez a vágy a
szentmiseáldozatban. *A hit tanítása szerint a szentmise a kereszt
áldozatának megújítása. Aki élő hittel mutatja be vagy vesz részt a
szentmisén, annak lelkében megismétlődik a Golgota eseménye.« A kereszt
tudományában Edith Steinnek a korai korszakában meglévő pszichológiai
érdeklődése, irányultsága bontakozik, illetve teljesedik ki, gazdagodva a
filozófiában és a vallási életben szerzett tapasztalatokkal. A léleknek azt
a belső útját írja le, amelynek során egyesül Istennel, ehhez felhasználja
a misztikus szerzőknél – főként Keresztes Szent Jánosnál és Avilai Szent
Teréznél – megtalálható fogalmakat, szimbólumokat (sötét éjszaka, titkos
létra, lelki eljegyzés).
A három fő részből álló mű *(A kereszt üzenete; A kereszt tanítása; A
kereszt követése) *utolsó része nincs befejezve, a kereszt követése Edith
Stein életútjában valósult meg. *Örökfogadalmi szentképére felírt,
Keresztes Szent Jánostól vett mondatát – »Ezentúl az lesz a feladatom, hogy
jobban szeressek!«* – bibliai értelemben valósította meg, mivel János
evangéliuma szerint *»Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha
valaki életét adja barátaiért.*« (Jn 15,13).” (Kormos József: *Edith Stein
a filozófiáról és a vallásról*
<http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_04/kormos.html>)
Edith Stein Hollandiában sem volt biztonságban: a holland püspöki
konferencia 1942. július 20-án nyilvánosan elítélte a náci fajelméletet; az
állásfoglalást az ország összes templomában felolvasták. Válaszként július
26-án *Hitler** elrendelte Hollandiában is** az áttért zsidók
letartóztatását,* *akiket** addig megkíméltek.*
Augusztus 2-án *Rosa nővérével** Auschwitzba hurcolták, ahol augusztus 9-én
megölték.** Vértanúként halt meg népéért és hitéért, egészen elégő
áldozatként.*
Maria Amata Neyer nővér, a kölni Edith Stein Archívum vezetője így írt az
elhurcolásról: *„**Miközben Edith elbúcsúzott a kármeltől, odaszólt
Rosának:* »*Gyere, hiszen mi a népünkért megyünk!«* Korabeli
megcáfolhatatlan tanúságtétel igazolja, hogy ezek a szavak így hangzottak
el. Jelentésüket azonban nem tudjuk egészen pontosan értelmezni. Edithnek e
szavait többnyire a zsidó népre vonatkoztatják, hiszen *a zsidó néppel való
sorsközösséget ő soha nem adta föl.* Már a zsidóüldözés elején
kinyilvánította, *»ennek a népnek a sorsa az én sorsom is.*« Edith azonban
más kérdéseket is feltett, és erről is cáfolhatatlan tanúságtételünk van.
Élete vége felé többször is megkérdezte: »*Ki fog majd engesztelni
mindazért, amit a német nép nevében a zsidó nép ellen elkövetnek*? – *Ki
fogja a bűnnek ezt az iszonyú áradatát mindkét nép számára áldássá
változtatni?”«* – Azt hiszem, szabad azt remélnünk, hogy Edith életének
utolsó útján a német népért is engesztelt.”
Edith Stein egész életére jellemző igazságkeresés a szeretet megtalálását
jelentette.* Szerinte a lényeg, az igazság és a szeretet összefügg
egymással. **II. János Pál pápa 1987. május 1-jén avatta boldoggá. 1998.
október 11-én, szentté avatásakor pedig így fogalmazott: „Keresztről
nevezett Teréz Benedikta nővér mindnyájunknak mondja:* *Ne fogadj el semmit
igazságnak, ami a szeretet nélkül van. És ne fogadj el semmit szeretetnek,
ami az igazság nélkül van!”*
Edith Stein *a 20. század egyik legjelentősebb filozófusnője.* Alakja
mégsem tudományos vagy tanári munkája miatt vált századunk egyik jelképévé,
hanem sorsa miatt.
* * *
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71326&img=o_edithstein-1.jpg>
Edith Stein kereste az igazságot, és megtalálta Istent. Műveiből idézünk:
„Létezik egy olyan hívás, amely arra ösztönöz, hogy Krisztussal
szenvedjünk, és ezért együttműködjünk vele a megváltás művében. Ha az Úrral
egyesülten élünk, tagjai vagyunk Krisztus titokzatos Testének: Krisztus
tagjaiban tovább folytatja életét s szenved bennük:* az Úrral egyesülten
viselt szenvedés az Ő szenvedése, bekapcsolódik a megváltás nagy művébe, és
ezért termékeny. Ez az az alapelv, amelyre valamennyi szerzetesrend,
különösképpen pedig a Kármel élete épül: a szabadon vállalt és örvendező
szenvedés által közbenjárni a bűnösökért, és együttműködni az emberiség
megváltásában” *– írta egyik levelében a szíve mélyén fölismert, majd
életre váltott hivatásról.
„Mosolyognom kell azon a kérdésen, hogy mennyire szoktam már meg a magányt.
Életem során többnyire sokkal magányosabb voltam, mint itt (a Kármelben).
Nem hiányzik semmi abból, ami odakint van, s megvan mindenem, ami odakint
hiányzott, úgyhogy már csak hálát kell adnom a hivatás mindent meghaladó
kegyelméért, amelyet egyáltalán nem érdemeltem meg.”
„A Szent Éjszaka: egy nemzet üdvössége, az ember üdvössége, a te
üdvösséged!
Uram, mi Istenünk, kijelöltél számunkra egy hosszú és sötét, köves és
kemény utat.
Miért a szenvedés, mely rázúdul a világra?
Miért tűnik úgy, hogy csökken a reménység, amikor a fény kialvóban van?
Gyakran kevesek erőim, és szinte nem remélem, hogy a fény még felragyoghat.
Azonban, amikor a szívem megkövesedett egy mély fájdalomban, íme,
segítséget nyújtott számomra egy világosság, egy édes csillag. Hűségesen
kísért engem – és én követtem őt, eleinte tétován, aztán mindig
biztosabban. Így újra megtaláltam egy kunyhó ajtaját és megláttalak Téged:
Szeretet Misztériuma!
Isten nagysága egy szűk istállóban!
Az én szívem most jászollá változott, mely Téged vár.
Tudom, hogy nem kell sokáig várnom. Mert ahol látod a szegénységet, Te ott
vagy. Ahol könny van, Te hozod a vigasztalást, ahol reménytelenség és
félelem van, ott Te simogatsz szereteteddel, mely enyhülést ad.”
*Végrendeletéből:*
„Köszönetet mondok teljes szívemből elöljáróimnak és minden kedves
nővértársamnak azért a szeretetért, amellyel befogadtak, és minden jóért,
amiben ebben a házban részesültem.
Azt a halált, amelyet Isten nekem szánt, örömmel fogadom el már most
tökéletes megadással Isten szent akaratában. Kérem az Urat, hogy fogadja el
életemet és halálomat az ő dicsőségére és magasztalására, Jézus és Mária
Szent Szíve és az Anyaszentegyház minden ügyéért, különösen szent rendünk,
nevezetesen a kölni és echti Kármel fennmaradásáért, megszenteléséért és
tökéletesedéséért, engesztelésül a zsidó nép hitetlenségéért, hogy az Urat
az övéi fogadják be és eljöjjön az Ő dicsőséges országa, Németország
megmentéséért és a világ békéjéért, végül élő és elhunyt
hozzámtartozóimért, és mindenkiért, akit Isten nekem adott: hogy közülük
egy sem menjen veszendőbe.
1939. június 9-én, úrnapja nyolcadának péntekén, lelkigyakorlatom 7. napján.
Az Atya, Fiú és Szentlélek nevében.”
Keresztről nevezett Teréz Benedikta nővér O.C.D.
* * *
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71326&img=o_st-teresia-benedicta.jpg>
*Atyáink Istene, te Szent Teréz Benedikta vértanúdnak megadtad, hogy
keresztre feszített Fiadat megismerje és egészen a halálig kövesse.
Közbenjárásodra add, hogy Krisztust minden ember elismerje Üdvözítőjének,
és általa eljusson örök színelátásodra. Aki veled él és uralkodik a
Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön-örökké. Amen.*
Forrás: Kármelitakolostor.hu; Kormos József: *Edith Stein a filozófiáról és
a vallásról*
Fotó: Kármelitakolostor.hu; Philomelablogja.blogspot.com
Magyar Kurír
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160809/81e7108a/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl