[Grem] ma Szt.Domonkos ünnepe
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Aug. 8., H, 15:22:53 CEST
Szent Domonkos
2016. augusztus 8. hétfő 14:51
http://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-domonkos
Augusztus 8-án ünnepeljük Szent Domonkost, a Prédikátorok rendjének
alapĂtĂłját, akinek Ă©letĂ©t áthatotta az Isten iránti lángolĂł szeretet.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71315&img=o_st-dominic.jpg>
*Fra Angelico: KeresztrefeszĂtĂ©s, San Marco-kolostor, Firenze, 1442.*
Az Ă“-KasztĂliát átszelĹ‘ Duero folyĂł völgyĂ©ben, nĂ©hány Ăłrányira a pĂĽspöki
székhelytől, Osmától fekszik* Caleruega városa. A Guzman családnak nagy
kiterjedésű birtokai voltak e vidéken. Domonkos itt született 1170
körül. *Szülei
egész kicsi korában az egyik nagybácsihoz,* a közeli Gumiel de Izan
esperes-plébánosához küldték, hogy ott kapja meg az alapvető iskolázást és
a nagybácsi vezesse be őt a templomi szolgálatba.*
*1190-ben került Domonkos a palenciai székesegyház iskolájába, s ekkor már
világossá vált, hogy pap akar lenni. *Tankönyveinek lapszéli jegyzetei és a
felebarátai iránt megnyilvánuló szeretete már előre jelezték, hogy mi lesz
belĹ‘le, ha felnĹ‘. *KasztĂliában Ă©hĂnsĂ©g volt,* *Domonkos pedig pĂ©nzzĂ© tette
könyveit, és árát a szegények között osztotta szét. *Azt mondta: „*Mit
tanulmányozzam én ezeket a holt pergameneket, miközben odakinn az utcán
éhségtől esnek össze az emberek?!*” – Ez az első mondat, amit Domonkostól
feljegyeztek, de már ez is mutatja segĂtĹ‘kĂ©sz emberszeretetĂ©t.
*Kispap korában tisztelettel néztek föl rá,* és példáját növendéktársai és
tanárai egyaránt követték. Tanulmányai befejeztével Diego de Azevedo, aki
az osmai kanonokreform egyik követĹ‘je volt, 1198-ban meghĂvta Domonkost a
székesegyház szolgálatára. Itt szentelte pappá Martin Bazán püspök, és*
felvette a szerzetesi fegyelemben élő kanonokok sorába. Nem sokkal később
Domonkos szubprior lett a kanonokok között.*
Diego, aki Domonkos atyai jóbarátja volt, 1202-ben püspök lett Osmában.
Négy évvel később Domonkossal együtt Rómába ment, és azt *kérte a pápától,
hogy adjon mindkettőjüknek felhatalmazást a kunok közötti misszionálásra*.
A pápa megörült apostoli buzgóságuknak, *de nem keletre, a kunokhoz, hanem
Dél-Franciaországba küldte őket, ahol ebben az időben a katarok és az
albigensek eretneksĂ©ge pusztĂtotta az Egyházat.* Ide kĂĽldte Ĺ‘ket, hogy
reformálják meg a papságot, és *vezessék vissza a katolikus hitre az
eretnekeket.* Erre a területre korábban is küldött már a pápa
misszionáriusokat, de ezek mint pápai követek túl nagy hatalommal léptek
fel, és az emberek meg sem hallgatták őket*. Diego püspök és Domonkos ezzel
szemben teljes szegénységben és alázattal járták a vidéket. Prédikáltak a
hĂvĹ‘knek, kerestĂ©k a találkozási lehetĹ‘sĂ©geket a tĂ©vtanĂtĂłkkal, vallási
vitákat folytattak, és próbálták meggyőzni az igazságról az embereket. *A
pápának tetszett a módszer, és jóvá is hagyta. Ez az eljárás azért is volt
olyan hatásos, mert *ez a két eretnekség **éppen azt hányta a papság és az
Egyház szemére, hogy elhagyták az apostolok életformáját, meggazdagodtak és
elárulták az evangéliumot.* *Domonkosék prédikációja is magatartása eleven
cáfolat volt ezekre a vádakra.*
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71315&img=o_san-domenico-fiesole-fra-angelico.jpg>
*Fra Angelico: Szent Domonkos-oltár, Fiesole, 1423-24.*
A püspök halála után Domonkos először Prouille-be ment, ahol Diego püspök
korábban már elindĂtotta a missziĂłt. A város MontrĂ©al Ă©s Fajnaeux között
van.* Az albigens asszonyok „kikĂ©pzĹ‘központokat” állĂtottak fel, ahol
eretnek tanĂtásuk szellemĂ©ben neveltĂ©k* a leányokat. * Domonkos erre
felfigyelve elsĹ‘ lĂ©pĂ©skĂ©nt a központok ellensĂşlyozására alapĂtott egy házat
a katolikus leányok nevelése céljából. Utána Claret Vilmossal együtt, a
használatukra átengedett templom mellett berendezték a saját otthonukat. A
leányok számára nyitott házból hamarosan zárda, az első domonkos
apácakolostor lett, *mert Domonkos igen fontosnak látta, hogy az apácák
imádságai támogassák az ő missziós munkájukat.
*Közben egyre több társ csatlakozott Domonkoshoz. 1215. március 25-én Fulco
toulouse-i püspök Domonkost és társait kinevezte egyházmegyei
prédikátoroknak, kiknek feladatául adta** az eretnekség** kiirtását, a nép
tanĂtását Ă©s a hĂvĹ‘ lelkek vezetĂ©sĂ©t.* *Domonkos *elĹ‘tt ennĂ©l átfogĂłbb
tervek álltak: az egyházmegyei prédikátortársulaton túl *egy világméretű
szerzetesrendről álmodott, amely kizárólag az igehirdetésnek szenteli
magát.*
Amikor Fulco püspök elindult a IV. lateráni zsinatra, Domonkost vitte
magával kĂsĂ©rĹ‘nek. A zsinat határozatot hozott, hogy fokozni kell a
prĂ©dikáciĂłs tevĂ©kenysĂ©get Ă©s a papság szellemi felkĂ©szĂtĂ©sĂ©t, de azt is
kijelentette, hogy Ăşjabb szerzetet nem szabad alapĂtani. Ăšj kolostor csak
Ăşgy alapĂthatĂł, ha a már meglĂ©vĹ‘ szerzetek regulái közĂĽl valamelyiket
magukévá teszik a szerzetesek. Domonkos felajánlotta magát és a
prĂ©dikátorok rendjĂ©t, amelyet alapĂtani kĂ©szĂĽlt, a pápa szolgálatára. Az Ăşj
rend apostoli alapgondolatát a pápa is, a zsinat is szĂvesen fogadta, de
nem tartották megfelelőnek, hogy csak a prédikálásra külön rendet
alapĂtsanak. Ince pápa azt tanácsolta Domonkosnak, hogy válasszon ki egyet
a meglevő szerzetesi regulák közül, a püspöktől pedig kérjen egy templomot,
s ebben az esetben megkapják a pápai jóváhagyást. De még mielőtt e
jóváhagyásra sor kerülhetett volna, Ince pápa meghalt.
*Domonkos visszatért Toulouse-ba és megtanácskozta társaival, hogy az
ágostonos regulát tekintik Ă©letĂĽk alapszabályának, Ă©s azt egĂ©szĂtik ki
sajátos céljuknak megfelelően. 1216-ban megkapták a Szent
Romanus-templomot, és megkezdték a szerzetesi életet. A templom mellé
lakĂłszárnyat Ă©pĂtettek, majd III. Honorius pápátĂłl megĂ©rkezett a jĂłváhagyás
is.*
1217-ben tett látogatást először Itáliában, Bolognában és Rómában. 1218-ban
ismĂ©t Franciaországba ment, ahol kolostorokat alapĂtott Madridban Ă©s
Segoviában, majd visszatĂ©rt Itáliába. RĂłmában kĂ©t kolostort alapĂtott: a
San Sistót az apácáknak, a Santa Sabinát pedig a férfi szerzeteseknek.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71315&img=o_st-dominic2.jpg>
*Fra Angelico: KeresztrefeszĂtĂ©s Szűz Máriával, Mária Magdolnával Ă©s Szent
Domonkossal, San Marco-kolostor, 1441-42.*
*1220-ban és 1221-ben a domonkosok általános káptalant tartottak
Bolognában, melyen elhatározták, hogy a rend tagjai mint közösség is
lemondanak a földbirtokról, és ingatlan vagyonuk csak a konvent épülete és
annak kertje lehet. Tevékenységük saját templomaikban az igehirdetés, a
liturgia Ă©s a lelkek gondozása, *s ebben nyĂşjtanak segĂtsĂ©get a világi
papságnak. NĂ©gy provinciát állĂtottak fel, Ă©s az általános káptalant a rend
legfelsĹ‘ vezetĹ‘ szervĂ©nek nyilvánĂtották.* Ezzel lett a domonkosok, vagy
más néven a Prédikátorok rendje kolduló renddé.*
Ebben a rendben az volt az újdonság, *hogy felszentelt papok szerzetesi
fogadalom szerint élnek, és teljesen a tanulásnak, a prédikálásnak és a
lelkek mentésének szentelik magukat*. Elvileg szigorú kolostori fegyelemben
élnek, de ha ez a tanulást vagy a lelkek érdekében végzendő munkát gátolja,
felmentést kapnak a kolostori élet egyes gyakorlatai alól.
Az 1221. évi általános káptalan után *Domonkos felkereste Velencét,
Trevisót és Veronát. Amikor visszaérkezett Bolognába, már beteg volt.
Gyomorbántalmak kĂnozták, de Ĺ‘ minden zokszĂł nĂ©lkĂĽl viselte a fájdalmakat.
MielĹ‘tt meghalt, biztosĂtotta övĂ©it, hogy halála után sokkal többet tesz
értük, mint amikor még köztük volt. A haldoklók szentségeinek felvétele
után 1221. augusztus 6-án halt meg.* A következő szombaton temették el a
bolognai Szent Miklós-templom szentélyébe.
IX. Gergely pápa 1234. július 3-án avatta szentté. Ünnepét azonnal
felvették a római naptárba, augusztus 5-re. Havas Boldogasszony napjának
bevezetésekor, 1568-ban augusztus 4-re helyezték. 1969-től augusztus 8-án
ĂĽnnepeljĂĽk.
***
Elbeszélik, hogy Domonkos édesanyja fia születése előtt álmot látott, és az
álom prófécia volt a gyermek jövőjéről. Látott egy kicsi, tarka kutyát,
amely a szájában fáklyát vitt, körbefutotta Ă©s lángba borĂtotta az egĂ©sz
földet. Ebben a domonkosok később magukra ismertek, amikor fekete-fehér
ruhájukban és lángoló szavukkal, mint a nemes vadászkutyák – Nagy Szent
Gergely hasonlĂtotta az igehirdetĹ‘ket a kutyákhoz – elkergettĂ©k a rĂłkákat,
amelyek az Ăšr szĹ‘lĹ‘jĂ©t pusztĂtották.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71315&img=o_st-dominic-flagellation.jpg>
*Fra Angelico: Szent Domonkos kereszthĂłdolata, San Marco-kolostor, Firenze,
1442.*
A katarok és a katolikusok közötti vitában gyakori volt az az eljárás, hogy
mindkĂ©t fĂ©l pergamenre Ărta fel a maga tĂ©telĂ©t Ă©s annak bizonyĂtĂ©kait, majd
döntĹ‘bĂrákra bĂzták: ĂtĂ©ljĂ©k meg, melyik oldalon áll az igazság. Domonkos
MontrĂ©alban szerkesztett egy ilyen iratot Ă©s átadta a bĂrĂłnak. Mikor este a
bĂrák kandallĂłnál ĂĽltek, egyikĂĽknek az az ötlete támadt, hogy vessĂ©k tűzbe
Domonkos pergamenjét, s ha sértetlen marad, akkor nyilvánvalóan nem a
katarok, hanem a katolikusok oldalán áll az igazság. A javaslatot
elfogadták, és bedobták a tűzbe a pergament, ám egy váratlan széllökés
kivetette a kandallóból. Ugyanez történt másodszor, sőt harmadszor is: a
pergamen sĂ©rtetlen maradt. Akkor a bĂrák megegyeztek abban, hogy errĹ‘l nem
tudhat senki. Csakhogy az egyik bĂrĂł nem bĂrta tartani a száját, Ă©s hĂre
ment a „csodának”.
MegrendĂtĹ‘ ereje van azoknak a feljegyzĂ©seknek, amelyek Domonkos kĂ©sĹ‘bbi
imádságos életéről maradtak ránk. Ezek szerint amikor a többi testvér
nyugovóra tért, Domonkos megkezdte a maga lelki őrködését a templomban.
Körbejárta a templomot: minden oltár és szentkép előtt megállt, mélyen
meghajolt, letérdelt, majd leborult a földre úgy, hogy homlokával érintette
a kövezetet. Ezt nagyon sokszor elismételte, s ha a szent hév elfogta,
kitárt karral imádkozott a templom közepén. Az egész teste -- mondta az
egyik testvĂ©r -- olyan volt, ,,mint egy lángolĂł nyĂl, amely az Isten által
megfeszĂtett ĂjrĂłl száll az Ă©g felĂ©''. Majd visszavonult a templom egyik
sarkába, és ostorozni kezdte a vállát és a hátát. Közben kérő imádságokat
mondott, olykor annyira hangosan, hogy felhallatszott a testvérek
cellájába, s egyik-másik fel is ébredt rá. Ezután az oltár lépcsőjére
térdelt, és ott folytatta imádságát. A testvérek többször látták
elragadtatásban a föld felett lebegni.
Mindössze két vagy három órát aludt, köpenyébe burkolózva a templom
kövezetén vagy az egyik padban. Nem is volt cellája és ágya. Reggel a
kórusban ő volt az első. Naponta misézett és az átváltoztatástól az
áldozásig hullottak a könnyei. Hosszasan elmerĂĽlt a SzentĂrás
tanulmányozásában, térdén tartva a hatalmas könyvet, ahogy Fra Angelico is
megfestette. Ă–tvenegy Ă©ves volt, amikor egyik nagyon kimerĂtĹ‘ apostoli
útjáról, Velencéből visszatért Bolognába. Lázas volt, és nagyon fájt a
gyomra. A beteget, hogy kĂnjain könnyĂtsenek, egy városon kĂvĂĽli kolostorba
vitték, ahol a nyári forróságot nem lehetett annyira érezni. A testvérek
összegyűltek körĂ©je, Ă©s Ăgy kezdett beszĂ©lni hozzájuk: ,,Hármas öröksĂ©get
hagyok rátok: a szeretetet, az alázatosságot és a szegénységet. Ha valaki
ezt az örökséget tőlem átveszi, társam lesz a mennyek országának
öröklésében. Ne szomorkodjatok amiatt, hogy eltávozom közületek, mert ahová
most megyek, ott sokkal inkább a javatokra leszek, mint itt a földön.”
***
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71315&img=o_1illumin.jpg>
*Fra Angelico: Misekönyv, San Marco-kolostor múzeuma, Firenze, 1430.*
*Istenünk, ki egyházadat arra méltattad, hogy Szent Domonkos életével és
tanĂtásával megvilágosĂtottad, kĂ©rĂĽnk engedd az Ĺ‘ közbenjárására, hogy
földi dolgainkban oltalmat találjunk nálad, lélekben pedig egyre
gyarapodjunk Benned!*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160808/4b0b38b2/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról