[Grem] Nevelésről
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Ápr. 16., Szo, 08:15:32 CEST
NyĂltan a liberális gyereknevelĂ©srĹ‘l
csaladhalo.hu
Viniczai Andrea
http://csaladhalo.hu/cikk/hatter/nyiltan-liberalis-gyereknevelesrol
2016. 04. 14. 16:10
<http://csaladhalo.hu/system/files/imagecache/nagy-kep/cikk/2016/04/uid-13/csalad3free.jpg>
A mai szülők jó része szigorú, ma már inkább poroszosnak titulált
nevelésben részesült. Viszont mostanság éppen az ellenkezőjét
tapasztalhatjuk: a korábbi, korlátokat állĂtĂł mĂłdszert az engedĂ©kenysĂ©gen
alapuló, a gyereknek nagy szabadságot adó nevelés váltotta fel sok
családnál. Kérdés, hogy a liberális gyereknevelés jó módszer-e a
kiegyensúlyozott és boldog gyerekkorhoz?
------------------------------
A szülői lét egyik legszebb és egyúttal legnehezebb feladata a
gyermeknevelés, amelynek az elején egy gyerekkel van dolgunk, a végén pedig
egy felnĹ‘ttet indĂtunk Ăştjára. Ha szeretnĂ©nk sikeresen venni az
akadályokat, sokat segĂthet, ha az alapoktĂłl kezdve átgondoljuk, mivel is
kell szembenĂ©znĂĽnk, Ă©s kialakĂtunk egy átfogĂł, tudatos stratĂ©giát. A *cĂ©l *az
kell legyen, hogy boldog, és testben és lélekben egészséges gyerekeket
neveljünk, akik a szülői házból kirepülve *önállóan *is meg tudják állni a
helyüket az életben, különbséget tudnak tenni* jó és rossz *között, képesek
önállóan *dönteni *saját sorsuk kérdéseiben, és a döntéseik
következményeiért vállalják a felelősséget. A liberális neveléssel ezt
elérhetjük, ha néhány fontos dolgot szem előtt tartunk.
*Mitől liberális?*
A liberális nevelĂ©s a szabadságot, mint a legfĹ‘bb Ă©rtĂ©ket állĂtja a
középpontba. A szabadság ez esetben saját élményen keresztüli
megtapasztalást, szülői be nem avatkozást, és minimális külső kontrollt
jelenti. Ebben a nevelési metódusban kevés a külső iránymutatás, mert a
mĂłdszert alkalmazĂłk vĂ©lemĂ©nye szerint ez segĂti majd a gyerek saját
egyéniségének a kibontakozását. Játszótereken, parkokban, közösségi
házakban könnyen felismerhetőek a liberális nevelési elveket alkalmazó
családok: a szülők engedik a gyermekeiknek maguk intézni a másokkal
kialakuló konfliktusaikat, engedik nekik, hogy egyedül, szabadon fedezzék
fel a rendelkezésre álló játékokat, és szinte soha nem avatkoznak be a
gyermek interakciĂłiba.
*Liberális vs. laissez faire*
A liberális nevelĂ©st kĂĽlönĂtsĂĽk el a *laissez faire* nevelĂ©stĹ‘l, ami sokak
szerint leginkább a nem nevelést jelenti. A *laissez faire* jelentése
„engedni csinálni”, ami sajnos sok esetben tényleg a teljes kontrollhiányt
jelenti. Több olyan *laissez faire* szülő van, aki valóban szabadjára
engedi a gyereket, de nem azért, mert ezt a nevelési módszert követi, hanem
leginkább kényelemszeretetből. A gyermekét magára hagyó szülő nem
liberális, hanem *gondatlan*. A gyereknek nincs *mintája *és tudása arról,
hogyan illik társaságban viselkedni, mi veszélyes rá nézve a strandon vagy
a játszótéren, és azt sem tudja eldönteni, mi az a magatartásforma, ami
másokat esetleg zavarhat. *Nem attól lesz egy szülő nevelése liberális,
hogy nem fogja meg a gyereke kezét az úttesten*, ha a gyerkőc nem akarja,
vagy engedi a strand medencéjébe bombát ugrálni, miközben tele van úszó
felnĹ‘ttekkel a vĂz, Ă©s attĂłl sem, ha egĂ©sz hĂ©tvĂ©gĂ©n engedi a csemetĂ©t a
tévét bámulni. De akkor mitől?
*Liberális nevelés okosan*
Vekerdy Tamás pszichológus mondta egyszer egy előadásán, hogy
gyereknevelés, mint olyan, nem létezik, mert a gyerek úgyis azt „veszi le”
belőlünk, akik mi vagyunk, nem azt, amit prédikálunk neki. A liberális
nevelésben a legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, hogy* rosszul értelmezzük
a szabadság jelentését*, és a gyermek önállóságának kibontakozásakor nem
vesszük figyelembe a belső szabadságot. Fontos, hogy *a belső szabadság
csak tanulás és mintakövetés útján teremthető meg*, szükség van hozzá a
környezet pozitĂv, gondoskodĂł, önszabályozást támogatĂł hatásaira. A
liberálisnak mondott francia stĂlusĂş nevelĂ©s az *adj szabadságot a
gyerekednek* elven alapul. Ezt szeretik hangoztatni a liberális elveket
valló szülők, de azt elfelejtik, hogy a rousseau-i alapokon nyugvó nevelési
módszer azt is hozzáteszi, hogy mindehhez adni kell a gyereknek megfelelő
keretet! Az egyik legnagyobb tĂ©vhit, hogy a korlátok állĂtása a gyermek
személyiségének kibontakozását akadályozza meg. Ez nem igaz, hiszen az
Ă©rtelmes szabályok, a viselkedĂ©si korlátok, a rendszeressĂ©g biztosĂtja a
nélkülözhetetlen biztonságérzést a kisgyermek számára. Ezeknek hiányában
szorongóvá és nyugtalanná válhat, nem lesz képes jól eligazodni. A keretek
fontosak, és nekünk szülőknek *következeteseknek *kell lennünk a keretek
megtartásában. Keretek lehetnek például, hogy mikor van a lefekvés ideje,
mikor van a közös étkezés, mikor kap édességet a gyerek. A keretek nem
Ă©rtelmetlen szabályok, amik korlátoznak, hanem ezek kĂ©szĂtik fel
gyermekünket a nehézségekre, a kudarcok feldolgozására. *A túlzásba vitt
liberalizmus káros következményeit maga az élet igazolja.* Sem a szülők,
sem a tanárok, de még a munkahelyek sem tudnak mit kezdeni majd az olyan
fiatalokkal, akiknek sohasem kellett alkalmazkodni, mindig azt tettek, amit
akartak, és ha valamihez nem volt kedvük, azt egyszerűen ott hagyták.
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vĂrusoktĂłl. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_6399617354292232682_DDB4FAA8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160416/be5f387a/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról