[Grem] Röhrig G.-Balog Z.(miniszter) hitről, hazáról világról, kereszténységről, zsidóságról
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Ápr. 16., Szo, 07:56:39 CEST
„Egy kicsi tűz” – Balog Zoltán faggatta Röhrig Gézát
<http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160415_balog_zoltan_rohrig_geza_keresztenyseg_zsidosag_tudositas>
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160415_balog_zoltan_rohrig_geza_keresztenyseg_zsidosag_tudositas
2016. április 15. 23:12 | *Írta: Stumpf András
<http://mandiner.hu/szerzo/stumpf_andras>*
a vita videó felvétele: https://www.youtube.com/watch?v=tMp5pHTGF1I
Bármikor megvédené Magyarországot és itthon tudná a legtöbbet adni Röhrig
GĂ©za, *az immár Oscar-dĂjas Saul fia c. film rĂ©gĂłta New Yorkban Ă©lĹ‘
főszereplője. Nem más, mint Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere
faggatta őt erről – s ők ketten egymást hitről, hazáról, világról,
kereszténységről és zsidóságról. És még sok minden másról. Hivatalban lévő
fideszes, református lelkész-miniszter és mélyen vallásos, Oscar-nyertes
zsidĂł költĹ‘ találkozása a református templom oltáránál. TudĂłsĂtásunk. *
Nem hirdették agyon a rendezvényt, az egész másfél órás volt és megbújt egy
templomban, pedig volt benne hĂrĂ©rtĂ©k bĹ‘ven: Balog Zoltán emberminiszter
vendége volt Röhrig Géza, a Saul fia főszereplője. Csütörtök este a Hold
utcai református templomban – Balog itt volt lelkész miniszterkedése előtt
– találkoztak a Református tavasz rendezvénysorozat keretében, s ritka
érdekes beszélgetést produkáltak ők ketten.
Hivatalban lĂ©vĹ‘ fideszes lelkĂ©szminiszter Ă©s mĂ©lyen vallásos, Oscar-dĂjas
zsidó költő találkozása a református templom oltáránál – már az alaphelyzet
sem mindennapi. Egy-két közéletet érintő érdekesség is kibukott az este
során, s mivel a diskurzus sokkal mélyebb volt ezeknél, gyorsan le is
tudjuk őket.
*1.* A beszélgetés egy pontján Balog megkérdezte Röhriget, hogy friss
Kossuth-dĂjával ugyan mit keresett a pedagĂłgustĂĽntetĂ©sen, ahol *„a te Zoli
barátod” *lemondását követelték. Röhrig elmondta: kiment a Parlamentből,
hazafele indult, de ott voltak a tüntetők és szelfizni kezdtek vele. Nem
szándékosan vett tehát részt a megmozduláson, csupán haza akart jutni.
*2.* KiderĂĽlt, hogy Balog terjesztette fel Kossuth-dĂjra Röhriget.
*3.* Röhrig a dĂszvacsorán felajánlotta szolgálatait Orbán Viktornak. Nem a
miniszterelnök vagy a kormány érdekében, hanem az országéban, de
felajánlotta.
*4.* Balog megkérte Röhriget, hogy védje meg Magyarországot az EU-val
szemben. *„Bármikor”* – vágta rá Röhrig. És nem viccelt.
A kiragadott részletek viszont messze nem olyan izgalmasak, amilyen a vita
maga volt.
*A vita felvétele*
*„Szövetség kell a kereszténység és a zsidóság között”*
Balog Zoltán emberminiszter, aki a kérdező szerepében volt szinte végig,
nem sokáig kerülgette a forró kását, már a beszélgetés elején a
keresztény-zsidó ügyre terelte a szót. Van-e szakadék? Hogy tekint Röhrig a
kereszténységre?
Röhrig Géza szerint a közös gyökerek vitán felül megvannak, Jézus zsidó
volt, az ĂšjszövetsĂ©get is zsidĂłk Ărták, de ettĹ‘l mĂ©g tĂ©ny, hogy *„a
történelmi kereszténység annyira zsidó, amennyire Shakespeare Hamletje
dán”.* Ezt mindenesetre cseppet sem rója fel a kereszténységnek, hiszen *„két
férfinak nem kell ugyanabba a nőbe szerelmesnek lennie, hogy barátok
legyenek. Az viszont nem baj, ha mindketten szerelmesek”*.
A huszadik század közepét megelőző 16 században zsidó szempontból szomorú
korszaka volt a kereszténységnek Röhrig szerint, mégpedig felekezetektől
függetlenül – utalt arra, hogy Hitler sem véletlenül idézi Luthert a Mein
Kampfban. Röhrig azért aláhúzta: a nácik nem keresztények voltak, hanem
zavaros fejű újpogányok, de az, hogy a zsidóság csak meghaladott lépcsőfok
lenne, amely a kereszténységhez vezet, 1600 évig meghatározó gondolat volt.
Ez szerinte a múlt század hatvanas, hetvenes éveiben változott, ma már nem
vonja kétségbe *„értelmes ember”*, hogy a zsidó vallás létező hagyomány. A
hitviták kora után tehát a párbeszédé következett a huszadik században, ami
viszont ma már nem elég: a szolidaritáséra van szükség. *„Szövetség kell a
kereszténység és a zsidóság között”* - mondta Röhrig, s utalt rá: ma a
legveszélyesebb identitás kereszténynek lenni a Közel-Keleten, ahol egy
esküvő, temetés megtartása is közvetlen életveszélyt jelent *„Joggal várja
el minden keresztény, hogy zsidók álljanak mellé ilyen helyzetben. S ennek
fordĂtva is működnie kell.”*
Balog bár egyetértett, de megvédte a hitvitákat: szerinte igenis van
Ă©rtelme azokat folytatni, hiszen a megismerĂ©st segĂtik. Röhrig erre
vázolta, mit ért hitvitán: azt, amikor a végén az egyik félnek fel kell
adnia a hitét. *„Hogy, hogy nem, érdekes módon mindig a keresztény győzött
az ilyen hitvitákon.”* Röhrig szerint ennek a missziós időszaknak lett vége
Auschwitz-cal, amikor is a kereszténység* „elvesztette erkölcsi tőkéjét
arra, hogy misszionálja a zsidóságot”.* Gyakorlatilag le is álltak ezzel,
pedig elvben ma is tehetnék, de érzik, hogy nem volna ildomos. Röhrig nem a
vészkorszak keresztény állampolgárait kárhoztatja, hanem a *„se hús, se
hal”* pápát, püspököket, papokra, akiknek *„szakmájuknál fogva vértanúvá
kellett volna válniuk”*, de nem váltak azzá.
Balog Zoltán erre csak nem bĂrta ki, hogy feltegye a legkĂ©zenfekvĹ‘bb
hitvitás kérdést, amit zsidó embernek csak fel lehet tenni.
*Messiás volt-e Jézus?*
*„Pál szerint ugye JĂ©zus addig nem jön vissza, amĂg minden zsidĂł meg nem
tĂ©r. Na most, a zsidĂłk addig nem fognak megtĂ©rni, amĂg JĂ©zus vissza nem
tér. 22-es csapdája.”* Amúgy sem az a fontos most, amikor a világ a
*„szekularizáció
özönvizében” *fuldoklik és két lábbal tapodja a hagyományt, hogy azon
vitatkozzunk, Messiás volt-e Jézus – ütötte el a kérdést Röhrig. Balog
erre: *„A katolikusokkal sem vagyunk ám olyan jóban. Vagy ők velünk”*, a
közeledést ott sem egymás felé kell megtenni, hanem Krisztus felé,* „és
aztán ott, nála találkozunk”*. Valahogy Ăgy kellene a zsidĂłsággal is.
*„Ne hülyéskedj”* – zárt rövidre Röhrig, de aztán azért mesélt saját
Jézus-élményéről. *„Szekularizált kádárista” *tiniként neki is előbb került
a kezébe az Újszövetség, mint az Ó-, s a példabeszédeket olvasva nagyon
szabadnak érezte magát, tudott azonosulni a Názáretivel – ennek ellenére*
„az antijudaizmus sajnos benne van a szövegben magában”*. János
evangéliumából idézte Röhrig Jézus zsidóknak szóló mondatát: *„ti az ördög
atyától valók vagytok...”* Röhrig szerint ez egyébként utólagos betoldás
lehet, az evangéliumok összeválogatásának korából, a korabeli követelmények
szerint, hiszen hogyan is mondhatott volna ilyet saját testvéreire Jézus,
aki maga is megtartotta a törvényt. Az az évszázadokon át ismételt vád,
hogy *„a zsidók” *megölték Jézust, éppen ezért ugyanilyen képtelenség.
Zsidó szemmel – mondta Röhrig – egyébként teljesen értelmezhetetlen az is,
amit a keresztĂ©nysĂ©g tanĂt, hogy ugyanis JĂ©zus *„beteljesĂtette a törvĂ©nyt”*.
*„Ez olyan, mintha azt mondanánk, valaki beteljesĂtette a KRESZ szabályait.*
*Az mégis mit jelent? Akkor mától nincs KRESZ? Törvényt a Jóisten adott,
örök idĹ‘kre, azt ugyanĂşgy nem lehet beteljesĂteni, ahogy a gravitáciĂłt
sem.”*
AzĂ©rt van ennek akusztikája egy református templomban. És mĂ©gis: szelĂdebb
volt az egĂ©sz, mint ahogy azt Ărásban vissza lehet adni. Röhrig egy
másodpercre sem volt sértő, sem kivagyi. Balog nem is nagyon vitatkozott,
csak amúgy hivatalból igyekezett „kimenteni” János evangelistát: szerinte a
zsidóságon belüli korabeli harcok, viták tükröződnek a szövegben, a zsidók
átkozása az Újszövetségben tehát olyan, mint amikor Ady a magyarságot
átkozza. *„Hogy a nem zsidók szájában aztán ebből később mi lett, abban
egyetértünk.”*
*Nagyképű zsidók – a pap beszól *
A hagyomány szerepéről sem volt vita – Balog és Röhrig között legalábbis.
Utóbbi viszont felidézte egy élményét egy katolikus pappal. Amikor éveken
át a Dohány utcai zsidó múzeumban dolgozott, egy atya hozta el az
osztályát. Miután vĂ©gignĂ©ztĂ©k a kiállĂtást, megrendĂĽltsĂ©gĂ©ben az atya azt
kérte, fogják meg egymás kezét és együtt imádkozzanak. Már hogy Röhrig is
velük. We are the world, világbéke.
Röhrig nemet mondott, ő ugyanis Kelet felé imádkozik, a nap bizonyos
szakában, másképp tehát. Szóval kimegy és az osztály maradjon csak,
imádkozzanak, ameddig jól esik – mondta. *„A pap erre úgy kiosztott... Hogy
ezért volt a holokauszt, mert ilyen nagyképűek vagyunk, mi, zsidók, hogy
elkülönülünk, kivonjuk magunkat, nem vesszük feleségül a lányaikat... Csak
néztem. Miért kellene nekünk összeházasodni? Vagy együtt imádkozni? Hol van
ez elĹ‘Ărva? MiĂ©rt nem elĂ©g, ha csak tiszteljĂĽk egymást?”*
Nem kell belemenni a szinkretista zsákutcába tehát, hogy *„minden vallás
ugyanazt mondja vĂ©gĂĽl is, csak a felszĂn más...”. *
*Mucsázás zsidó szájból – nagyon másképp*
Balog Zoltán itt is egyetĂ©rtett, de ekkor már politikai sĂkra terelte a
beszélgetést. Merthogy az EU is kötelező, világbékés *„együtt imádkozást”*
akar elĹ‘Ărni Ă©s nem hagyná, hogy azok legyĂĽnk, akik vagyunk. Ha nem
hasonulunk, máris maradi, retrográd nép vagyunk, az emberi faj ellensége.
Röhrig egyetértett és Balog kérésére, hogy védje meg az egyedit, a
magyarságot, azt mondta: bármikor. *„Azt akarják, hogy 10 hüvelykujja
legyen az embernek. De hogy lehet úgy zongorázni?*” - tette fel a költői
kérdést az egyébként tényleg költő Röhrig. Szerinte is árt az ország és a
világ ellenálló képességének, hogy generálszósszal akarják leönteni a
nemzeteket.* „Bábel tornyát nem az ördög: az Isten rendezte úgy, ahogy.”* A
különbözőség tehát isteni.
Jöttek aztán a hétköznapibb témák. Balog egyrészt elárulta, hogy ő
terjesztette fel Kossuth-dĂjra Röhriget, s meg is kĂ©rdezte, miĂ©rt mondta a
költĹ‘, hogy tĂşlzás a dĂj, s hogy utĂłlag akarja megszolgálni. FĹ‘leg pedig:
hogyan?
Nos, úgy, hogy hazajön. Röhrig 48 éves, négy gyerek apja, New Yorkban él
tizenhat éve, de annyi *„gombócból is sok”*. Úgy érzi, itthon tudná a
legtöbbet adni. AmĂg mĂ©g kint van, arra gondolt, Ărhatna a New York
Times-nak, lehetne magyar hang a világban, ahogy annak idején Václav Havel
cikkeit imádták az amerikaiak, talán egy Oscar után került olyan helyzetbe,
hogy használni tudjon az országnak mondjuk Ăgy. Aztán, ha kĂ©t-három Ă©v
mĂşlva hazajön, tanĂtana. *„Nem egyetemi katedrát szeretnĂ©k. Mucsát.
Kultúrtermet, mozitermet, ahol a Biblia könyveit tanulmányozhatjuk.”* Ennyi
szeretettel egyébként talán még nem ejtették ki a Mucsa szót – Röhrig
szájábĂłl semmilyen pejoratĂv Ă©le nem volt, sĹ‘t, inkább magasztos tartalmat
kapott.
*Saul és a remény*
A miniszter aztán a Saul fiára terelte a szót. Arra, hogy a film mennyire
nem zsidó ügy, s hogy szégyellte, amikor fideszes politikus társa közölte:
nem nézi meg, mert ő nem zsidó. Röhrig szerint nem ez az általános
hozzáállás, s örült annak is, amikor Orbán Viktor gratulált az alkotóknak
és Andy Vajnának az Oscar-hoz. Azért föltette magában a kérdést, hogy vajon
a miniszterelnök látta-e a filmet? Ha nem, tervezi-e megnézni? Ha igen,
hogy tetszett neki ErrĹ‘l ugyanis nem Ărt semmit. *„RemĂ©lem, nem politikai
számĂtásbĂłl...”*
*„Biztosan nem!”* - védte meg a főnökét Balog, aki még arra a labdára sem
csapott rá, amikor Röhrig kijelentette: nem fair, amikor azzal jönnek, hogy
KertĂ©sz Imre Nobel-dĂja Ă©s a Saul fia Oscarja is holokauszt-tĂ©ma, hát
biztosan amiatt kapták.* „A holokauszt tényleg meghatározza a nyugati
közgondolkodást, Trianon meg nem. Az egyik 19 országot érintő népirtás
volt, a másiknak kisebb a hatósugara.” *Nagyrészt stimmel, de azért kicsit
sántĂt is: ha Hollywood-ot az elĂĽldözött örmĂ©nyek vagy svábok Ă©pĂtettĂ©k
volna fel, vélhetőleg jobb eséllyel jutna Oscar azoknak a témáknak. Persze
azzal sem lenne gond, emberi és érthető lenne – de érdekes lett volna
megtudni, erről mit gondol Röhrig. Balog nem boncolgatta tovább a témát,
Ăşgyhogy nem ez derĂĽlt ki.
Az viszont igen, hogy a Saul fia tényleg nem zsidó történet.* „A gulágon is
játszódhatna.”* Történelmi helyzet ürügyén beszél az általánosról. A
megmagyarázhatatlanul feltámadó emberségről. A totális roncs Saul ugye
megszeret egy kisgyereket, aki nyilvánvalĂłan nem a fia.* „ValĂłszĂnűleg egy
összenézés lehetett. De ezt filmen nem lehet megmutatni. A nagy dolgokat
nem lehet. A fogantatás pillanatát, pĂ©ldául azt sem”* - Ăgy Röhrig. Saul
mindenesetre érezni kezdett újra, emberként, ezért pedig hálás lesz, s adni
akar.* „Egy halottnak mi mást is adhatna, mint hogy eltemeti?”*
S hogy miért a remény filmje a Saul fia? Ahogy Röhrig fogalmazott: *„Az
emberség olyan mint a tűz. Ha egy kicsi tüzed van, már akármennyi tüzed
van.”*
Az este is egészen reménykeltőre sikerült. Hagyomány és magyarság mellett
határozottan Ă©s szelĂden kiállĂł zsidĂł költĹ‘ Ă©s református miniszter
őszinte, összeborulásmentes, laza és természetes diskurzusa – ilyenből
többet is el tudnánk viselni. Kifejtetlen téma maradt még bőven.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160416/8a24950f/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról