[Grem] családszinódus /1./ Veres András püspök 2./ Népszava

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Okt. 27., K, 12:02:52 CET


1./ InterjĂș Veres AndrĂĄssal a szinĂłdus harmadik, zĂĄrĂł munkahetĂ©t követƑen
2015. oktĂłber 26. hĂ©tfƑ 12:50
http://magyarkurir.hu/hirek/interju-veres-andrassal-szinodus-harmadik-zaro-munkahetet-kovetoen
Ferenc påpa október 4-én a Szent Péter-bazilikåban szentmisével nyitotta
meg a XIV. rendes pĂŒspöki szinĂłdust. A fƑpĂĄsztorok oktĂłber 25-Ă©ig tartĂł
gyƱlĂ©sĂ©rƑl a harmadik, zĂĄrĂł hĂ©t Ă©s az egĂ©sz szinĂłdus tĂŒkrĂ©ben kĂ©rdeztĂŒk
Veres AndrĂĄs pĂŒspököt, az MKPK elnökĂ©t, a szinĂłdus rĂ©sztvevƑjĂ©t RĂłmĂĄban.

* <http://magyarkurir.hu/img.php?id=65005&img=o_4.jpg>*

*A 14. rendes pĂŒspöki szinĂłdus tĂ©mĂĄja: „A csalĂĄd hivatĂĄsa Ă©s missziĂłja az
egyhĂĄzban Ă©s a mai vilĂĄgban”. A szinĂłdus munkĂĄja a munkaokmĂĄny, az
Instrumentum laboris hĂĄrom nagy tartalmi egysĂ©ge szerint – a csalĂĄddal
kapcsolatos kihívåsok meghallgatåsa, a csalådi hivatås meghatårozåsa és a
csalĂĄd mai kĂŒldetĂ©se – hĂĄrom hĂ©tre tagozĂłdik.*

*A szinĂłdus fƑrelĂĄtora ErdƑ PĂ©ter bĂ­boros. MagyarorszĂĄgot Veres AndrĂĄs
pĂŒspök, a Magyar Katolikus PĂŒspöki Konferencia (MKPK) elnöke kĂ©pviseli. A
keleti katolikus egyhĂĄzak kĂ©pviseletĂ©ben Kocsis FĂŒlöp hajdĂșdorogi
metropolita is részt vesz a szinóduson.*

*– Milyen Ășj pontokat javasolt a munkadokumentum a Familiaris consortio
csalådra vonatkozó tanítåsåhoz képest, amelyet II. Jånos Pål påpa 1981-ben
ajåndékozott az egyhåznak?*

– ElsƑsorban az Ă©letĂŒnk vĂĄltozott meg, de az nagyon. A jelen dokumentum
helyzetfelmérés is kívånt lenni, az egész vilågegyhåzra vonatkozóan.
TermĂ©szetesen vannak örök problĂ©mĂĄk, amelyek mĂĄr a ’80-as Ă©vek elejĂ©n is
jelen voltak a vilĂĄgban, de napjainkra Ășj kihĂ­vĂĄsok tĂĄmadtak a hĂĄzassĂĄg Ă©s
a csalĂĄd vonatkozĂĄsĂĄban.

– *Melyek napjaink legfƑbb kihívásai?*

– Megjelentek *olyan mozgalmak, de nevezhetjĂŒk Ƒket akĂĄr ideolĂłgiĂĄknak is,
amelyek nagyon tudatosan próbåljåk lerombolni** a håzassåg és a csalåd
intézményét.* Itt *a genderideológiå*ra gondolok,* és mindazon
törekvĂ©sekre, amelyek Ășj törvĂ©nyek bevezetĂ©sĂ©vel prĂłbĂĄljĂĄk a hĂĄzassĂĄggal
azonos szintre emelni a kĂŒlönbözƑ egyĂŒttĂ©lĂ©seket vagy Ă©ppen az azonos
nemƱek kapcsolatĂĄt.* Ez a ’80-as Ă©vekben mĂ©g nem volt ennyire Ă©rzĂ©kelhetƑ,
illetve nem emelkedett az ideológia szintjére.

– *A szinĂłdusi atyĂĄk kifejeztĂ©k azt az Ăłhajukat, hogy a ZĂĄrĂłjelentĂ©s
(Relatio finalis) fejezze ki az Isten tervei szerint és Krisztusban megélt
csalåd és håzassåg szépségét. Mennyiben valósult meg ez a kívånsåg? *

– MinƑsĂ­tĂ©s nĂ©lkĂŒl szeretnĂ©m mondani, hogy *a jelenlegi szinĂłdus*, a
tavalyi rendkĂ­vĂŒli szinĂłdussal ellentĂ©tben – amely inkĂĄbb a valĂłsĂĄgos
helyzet tĂĄrgyilagos leĂ­rĂĄsĂĄra törekedett, ezĂ©rt nemegyszer meglehetƑsen
negatĂ­v hangulatĂșra sikeredett – *sokkal tudatosabban törekedett a hĂĄzassĂĄg
és a csalåd értékeinek megmutatåsåra, amelyek, håla Istennek, sok-sok
hĂĄzaspĂĄr Ă©s csalĂĄd Ă©letĂ©ben jelen vannak.* TĂșlzĂĄs nĂ©lkĂŒl ĂĄllĂ­thatom, hogy
ez sikerĂŒlt.* A szinĂłdus igyekezett nagyon körĂŒltekintƑen a szĂ©psĂ©gekre Ă©s
a problĂ©mĂĄkra egyarĂĄnt figyelni, Ă©s ebben az összefĂŒggĂ©sben fogalmazta meg
vĂ©lemĂ©nyĂ©t* a jelen helyzetrƑl.

*– Milyen feladatokat tƱzött ki a plĂ©bĂĄniai közössĂ©gek szĂĄmĂĄra a szinĂłdus?*

– A *ZĂĄrĂłjelentĂ©s*ben amelyet a SzentatyĂĄnak ĂĄtadtunk, *egyĂ©rtelmƱen
megjelenik a plĂ©bĂĄniai közössĂ©gek eddigieknĂ©l sokkal nagyobb felelƑssĂ©ge.*
A szinĂłdus azt javasolja, hogy *a hĂĄzaspĂĄrok Ă©s a csalĂĄdok ezentĂșl sokkal
aktĂ­vabban vegyenek rĂ©szt a plĂ©bĂĄnia Ă©letĂ©ben*.* Álljanak az ifjĂș hĂĄzasok
mellett, kĂŒlönösen az elsƑ Ă©vekben.* JelentƑs segĂ­tsĂ©g lehet, ha az
egyĂŒttĂ©lĂ©sben szĂŒksĂ©gszerƱen felmerĂŒlƑ nehĂ©zsĂ©geket a plĂ©bĂĄniai közössĂ©g
tapasztalt håzaspårjainak segítségével élik meg a fiatal pårok, nem utolsó
sorban a gyermeknevelĂ©s Ășj kihĂ­vĂĄsait is. Sokak szĂĄmĂĄra ĂșjszerƱen fog hatni
a szinĂłdus rĂ©szĂ©rƑl az a felhĂ­vĂĄs is, hogy lehetƑleg a hĂ­vƑ közössĂ©g is
vegyen rĂ©szt a templomi eskĂŒvƑn, Ă©s ĂŒnnepeljen egyĂŒtt a hĂĄzassĂĄgot kötƑ
ifjĂș pĂĄrral, osztozzon ennek az egyedĂŒli Ă©s megismĂ©telhetetlen pillanatnak
örömĂ©ben, Ă©s mĂĄr a hĂĄzassĂĄg megkötĂ©sekor ĂĄlljon az ifjĂș pĂĄr mellett, a
tovĂĄbbiakban pedig kĂ­sĂ©rje Ƒket Ășj hivatĂĄsukban.

– *FelmerĂŒlt-e az igĂ©ny hosszabb, a katekumenĂĄtus intĂ©zmĂ©nyĂ©hez hasonlĂł
håzassågi felkészítésre?*

– MĂĄr korĂĄbban is kifejezƑdött az igĂ©ny arra, hogy *a hĂĄzassĂĄgkötĂ©sre valĂł
felkészítés* ne pår hónappal, rosszabb esetben csak néhåny héttel a
szentsĂ©g kiszolgĂĄltatĂĄsa elƑtt törtĂ©njen. A kiscsoportos beszĂ©lgetĂ©sek
sorĂĄn többekben is megfogalmazĂłdott, hogy nagy szĂŒksĂ©g lenne a felnƑtt
keresztsĂ©get elƑkĂ©szĂ­tƑ katekumenĂĄtus intĂ©zmĂ©nyĂ©hez hasonlĂł hĂĄzassĂĄgi
felkészítésre. *Több hónapos katekumenåtusszerƱ foglalkozås készíthetné fel
a jegyespårt, hogy megvilågosítsa a håzassåg szentségi mivoltåt.*

*– Hogyan valĂłsulhatna meg ez a felkĂ©szĂ­tĂ©s?*

– A felnƑttkeresztsĂ©get elƑkĂ©szĂ­tƑ katekumenĂĄtust, ugyanĂșgy, mint a
håzassågra való fölkészítést is hårom részre oszthatjuk.* A tåvolabbi
elƑkĂ©szĂ­tĂ©s a csalĂĄdban törtĂ©nik meg a keresztĂ©ny Ă©rtĂ©kekre valĂł
nevelĂ©sben. A csalĂĄd az elsƑdleges Ă©rtĂ©keket Ă©s mintĂĄkat közvetĂ­tƑ
közösség,* ahol a gyermekek megtapasztalhatjåk a håzassåg, a kölcsönös,
elkötelezett szeretet szépségét. A közelebbi,* a måsodik szakaszban
törtĂ©nik a hitismeretek szisztematikus ĂĄtadĂĄsa a hĂ­vƑ közössĂ©g rĂ©szĂ©rƑl.*
Ebben a szakaszban az egyhåz szåmít a keresztény csalådok közremƱködésére.
A közvetlen, *harmadik szakasz elƑkĂ©szĂ­tĂ©s a hĂĄzassĂĄg szertartĂĄsĂĄra, a
håzassåg titkånak megvilågosítåsa egy katekéta, illetve maga a pap
rĂ©szĂ©rƑl.* A szinĂłdus ezt a hĂĄromlĂ©pcsƑs elƑkĂ©szĂ­tĂ©st lĂĄtja szĂŒksĂ©gesnek.

*– MiĂ©rt szorgalmazza az egyhĂĄz a többlĂ©pcsƑs elƑkĂ©szĂ­tĂ©st?*

– A mai ember, kĂŒlönösen az eurĂłpai ember gondolkodĂĄsmĂłdja megvĂĄltozott.*
Egyre kevesebb az emberek ismerete** a hĂĄzassĂĄg szentsĂ©gĂ©rƑl, Ă©s a
tårsadalmi minta sem a keresztény értékrendet mutatja szåmukra.* Nagyon
fontos, hogy a jegyespĂĄrokat szisztematikusan vezessĂŒk be a
keresztĂ©nysĂ©gbe, majd a hĂĄzassĂĄg szentsĂ©gĂ©be. Így sikerĂŒlhet elmĂ©lyĂ­tenĂŒnk
a håzassåg szentségének misztériumåt, hogy a fiatalok tudatosan köthessenek
hĂĄzassĂĄgot, Ă©s Ă­gy felĂ©bresszĂŒk bennĂŒk a vĂĄgyat a szentsĂ©gi hĂĄzassĂĄgra.

*– A szinĂłdusi atyĂĄk is sĂŒrgettĂ©k az egyhĂĄz nyelvezetĂ©nek megĂșjĂ­tĂĄsĂĄt? *

– A szentsĂ©gre valĂł felkĂ©szĂ­tĂ©s megerƑsĂ­tĂ©se kapcsĂĄn merĂŒlt fel ez a
szempont a szinódus folyamån. Azok a vallåsi kifejezések, amelyek koråbban
ismertek, egyértelmƱek és természetesek voltak, a mai ember szåmåra mår nem
vilĂĄgosak. Fontos hogy az EgyhĂĄz tanĂ­tĂĄsĂĄt Ășgy fogalmazzuk meg, hogy az
Ă©rthetƑ legyen. PĂ©ldĂĄul ma mĂĄr nehezen Ă©rtik meg azt a pĂĄli gondolatot,
hogy *a férj és a feleség közötti szeretetkapcsolatot Krisztus és az Ɛ
Egyhåza közötti kapcsolathoz hasonlíthatjuk. Ahogy Krisztus önmagåt adta az
EgyhĂĄzĂ©rt, Ășgy adja a fĂ©rfi önmagĂĄt a felesĂ©géért.* *Ma mĂĄr szinte
érthetetlen *a fiatalok szåmåra a Krisztus és Egyhåza, illetve a férj és a
feleség szeretetének analógiåja.* Legtöbben még** ezen szentíråsi részt **sem
ismerik.*

*– Milyen megoldásokat javasolt a szinódus erre a kihívásra?*

– A katekĂ©tĂĄkra, illetve papokra vĂĄr a feladat, hogy szembenĂ©zzenek ezzel a
kihĂ­vĂĄssal. MegfelelƑ segĂ©dkönyvek összeĂĄllĂ­tĂĄsĂĄval elƑmozdĂ­thatjĂĄk az
egyhĂĄzi nyelvezet megĂșjulĂĄsĂĄt. Meg kell Ă©rtenĂŒnk, hogy *nem lehet ma mĂĄr* *a
teológiån megtanult kifejezésekkel és fogalmakkal beszélni*.* Friss,
Ă©rthetƑ Ă©s felfoghatĂł nyelvezetet kell hasznĂĄlni*, amikor a csalĂĄdrĂłl, a
hĂĄzassĂĄgrĂłl Ă©s a hitrƑl tanĂ­tunk.

*– A szinĂłdusi atyĂĄk a gyerekek örökbefogadĂĄsĂĄra is bĂĄtorĂ­tjĂĄk a
csalĂĄdokat? *

– A szinĂłdus is megerƑsĂ­ti az egyhĂĄznak azt a korĂĄbbi többszöri buzdĂ­tĂĄsĂĄt,
miszerint azon hĂĄzaspĂĄrok, akiknek termĂ©szetes mĂłdon nem lehet gyermekĂŒk,
nagylelkƱen tegyenek tanĂșsĂĄgot az Ă©let befogadĂĄsĂĄrĂłl. Ez esetben nem a
sajĂĄt gyermekĂŒket nevelik, hanem mĂĄsok gyermekĂ©t fogadjĂĄk örökbe. A
Szentatya csalådról szóló katekézissorozatåban megfogalmazta, hogy minden
gyermeknek joga van ahhoz, hogy csalĂĄdban nƑjön fel. Ha nem adatik meg a
lehetƑsĂ©g, hogy a sajĂĄt csalĂĄdjĂĄban nƑhessen fel, akkor a hĂ­vƑ emberek
Ă©rezzenek elkötelezettsĂ©get irĂĄntuk. Örökbe fogadva Ƒket biztosĂ­tsĂĄk
szåmukra azt a közösséget, amely az egészséges személyiség kialakulåsåhoz
feltĂ©tlenĂŒl szĂŒksĂ©ges.

*– Az elvĂĄlt Ă©s ĂșjrahĂĄzasodott hĂĄzastĂĄrsak szentsĂ©gekhez jĂĄrulĂĄsĂĄval
kapcsolatban milyen megoldĂĄst javasolt a szinĂłdus?*

– A szinĂłdus ezt a kĂ©rdĂ©st is Ășjra megvizsgĂĄlta. LĂĄtnunk kell, hogy* a
kinyilatkoztatås alapjån nagyon egyértelmƱ a keresztény håzassåg
felbonthatatlansåga. *Azon pårok esetében,* akik felbontottåk a
hĂĄzassĂĄgukat, Ă©s Ășjabb polgĂĄri hĂĄzassĂĄgra lĂ©ptek, objektĂ­v akadĂĄlya van a
szentáldozáshoz járulásuknak.* *Az egyház nem zárja ki Ƒket tagjai sorából,
ellenkezƑleg, kĂŒlönös gondot fordĂ­t rĂĄjuk, ezutĂĄn mĂ©g jobban igyekszik Ƒket
megtartani a hĂ­vƑ közössĂ©g kötelĂ©kĂ©ben, Ă©s mĂ©g inkĂĄbb segĂ­teni akarja Ƒket
az ĂŒdvössĂ©g ĂștjĂĄn. TehĂĄt az elvĂĄlt Ă©s polgĂĄri jogilag Ășjra hĂĄzassĂĄgot
kötött pårok esetében az Eucharisztiåhoz való jårulåshoz våltozatlanul
ezutån sincs mód, de mås utakon, példåul az imådsåg, a plébånia gyakorlati
életében való buzgó részvétellel a kegyelem szåmukra is kiårad.*

*– Milyen enyhĂ­tĂ©seket eszközöl a szinĂłdust megelƑzƑ kĂ©t pĂĄpai rendelkezĂ©s
(motu proprio) az egyhåzi håzassågok érvénytelenítésében, semmisségének
megĂĄllapĂ­tĂĄsĂĄban?*

Ezek a pĂĄpai döntĂ©sek közvetlenĂŒl a szinĂłdus elƑtt jelentek meg. * Azokban
az esetekben hoztak könnyítést az egyhåzi peres eljåråsban, amikor
egyĂ©rtelmƱvĂ© vĂĄlik, hogy az elsƑ hĂĄzassĂĄg nem jött lĂ©tre bizonyos fennĂĄllĂł
akadålyok miatt. Ezekben az esetekben a bírósågi eljåråsmód lényegesen
leegyszerƱsödik; a pĂŒspök eljĂĄrhat anĂ©lkĂŒl, hogy az ĂŒgynek vĂ©gig kellene
jĂĄrnia az egyhĂĄzi bĂ­rĂłsĂĄg minden lĂ©pcsƑjĂ©t.*

*– Az azonos nemƱek kapcsolatĂĄrĂłl is szĂł esett a szinĂłdus sorĂĄn?*

– Az ĂșjsĂĄghĂ­rekbƑl kiderĂŒlt, sokan vĂĄrtĂĄk, hogy az egyhĂĄz megvĂĄltoztatja a
håzassågról szóló tanítåsåt, és az azonos nemƱek kapcsolatåra is
kiterjeszti a håzassåg fogalmåt. Ez természetesen jogtalan elvårås volt. A
szinódus pontosan azt erƑsítette meg, hogy *az a szeretetkapcsolat, amely
egy nƑt Ă©s egy fĂ©rfit összeköt a hĂĄzassĂĄg szentsĂ©gĂ©ben, semmilyen mĂĄs
kapcsolattal nem helyettesĂ­thetƑ, de mĂ©g csak hasonlatossĂĄg sincs köztĂŒk.* *KĂ©t
azonos nemƱ pår kapcsolatå*t *semmiképpen sem lehet a håzassåggal azonos
szintre emelni. Az egyhĂĄz igyekszik megĂ©rtƑ lenni Ă©s segĂ­teni mindazokat,
akik valamilyen okbĂłl eredƑen a sajĂĄt nemĂŒk irĂĄnti vonzĂłdĂĄst Ă©reznek, de
igyekeznek Ă©letĂŒkben a krisztusi Ășton jĂĄrni.*

*– Hogyan állhat ki az egyház a politikai, társadalmi konfliktusokban, a
csalåd, az élet védelmében, a genderideológiåval szemben?*

– A szinĂłdus felhĂ­vja a politikai Ă©s tĂĄrsadalmi Ă©let kĂ©pviselƑinek
figyelmét arra, hogy tegyenek meg mindent a håzassåg és a csalåd
vĂ©delmĂ©ben, Ă©s tĂĄmogassĂĄk Ƒket, kĂŒlönösen a rendkĂ­vĂŒli helyzetekben.
TekintsĂ©k feladatuknak, hogy a csalĂĄdok soha ne maradjanak egyedĂŒl, a
megélhetés és a gyermeknevelés ne okozzon szåmukra az åtlagosnål nagyobb
nehĂ©zsĂ©get. TĂĄmogassĂĄk kĂŒlönleges engedmĂ©nyekkel is a csalĂĄd intĂ©zmĂ©nyĂ©t Ă©s
a gyermekvĂĄllalĂĄst. FelkĂ©rjĂŒk a hĂĄzaspĂĄrokat is, akiknek feladatuk, hogy a
vilĂĄgban tanĂșsĂĄgot tegyenek a krisztusi evangĂ©liumrĂłl, hogy mindent
tegyenek meg azért, hogy a håzassåg és a csalåd tiszteletet és védelmet
kaphasson a tĂĄrsadalomban. A *genderideolĂłgiĂĄv**al szemben* pedig, *amely **a
nemek közötti termĂ©szetes kĂŒlönbözƑsĂ©geket* *prĂłbĂĄlja kiiktatni**, pusztĂĄn
a nemek közötti jogi egyenlƑsĂ©g Ă©rdekĂ©ben, **semmikĂ©ppen sem kĂ­vĂĄn az
egyház megengedƑ lenni.*


FotĂł: Lambert Attila

JĂĄnosi Dalma/Magyar KurĂ­r


2./ http://magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-65038
<http://magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-65038>

Mintha a NĂ©pszava (s mĂĄs baloldali mĂ©diumok, ahogy KEA is rĂĄmutatott a mĂșlt
héten) lenne az igazsåg, ill. a katolikus hit igazsågainak letéteményese.
Egyébként a påpa, tudtommal nem kezdett meg SEMMILYEN OLYAN UTAT, AMELYRE a
Népszava-összefoglaló utal, hanem szinódust hívott össze a csalåd témåjåban.

A *NĂ©pszava* (9. o.) *Óvatos egyhĂĄzi nyitĂĄs* cĂ­mmel leszögezi: „CsalĂłdtak a
vatikĂĄni csalĂĄdszinĂłdusban mindazok, akik konkrĂ©t eredmĂ©nyeket vĂĄrtak tƑle,
egyebek mellett azt, hogy az egyhĂĄz lehetƑvĂ© teszi az ĂĄldozĂĄst az elvĂĄltak,
majd polgåri håzassågot kötöttek szåmåra, vagy akik nyitåst reméltek az
azonos nemƱekhez vonzódók felé. Ugyanakkor kiindulva abból, milyen nyomås
alĂĄ helyeztĂ©k a konzervatĂ­v pĂŒspökök a pĂĄpĂĄt, mĂĄr az is eredmĂ©nynek
tekinthetƑ, hogy a 33 oldalas szöveg visszafogottnak tekinthetƑ, s esĂ©lyt
ad a kĂ©sƑbbi vĂĄltozĂĄsokra.” A haladĂłnak tekintett Reinhard Marx nĂ©met
bĂ­boros elmondta: „Az volt fontos szĂĄmomra, hogy a szöveg tĂŒkrözze az
ĂĄltalunk folytatott vitĂĄt. Nem jutottunk mindig azonos ĂĄllĂĄspontra.
Megpróbåltunk kompromisszumot talålni. De összességében a påpa åltal
megkezdett Ășton haladtunk tovĂĄbb.” A szintĂ©n a haladĂłkhoz sorolt Christoph
Schönborn bĂ©csi bĂ­boros, Ă©rsek hangsĂșlyozta: nem is volt konkrĂ©t cĂ©l, hogy
vĂ©gleges vĂĄlaszokat talĂĄljanak. „Nem arrĂłl a kĂ©rdĂ©srƑl volt szĂł, hogy
valamire igent vagy nemet mondunk. Többféle helyzet is adódhat a
csalådoknål. Ezek pedig nem engedik meg azt, hogy valamiféle egységes
receptet írjunk elƑ.” A lap szerint a fƑpásztor ezzel arra utalt, hogy az
elvåltak, majd a polgåri håzassågot kötöttek esetében az adott szituåció
szerint hoz döntést a plébånos, s adott esetben gyorsítja fel a vålås
folyamatĂĄt. „Ez megfelel Ferenc pĂĄpa törekvĂ©seinek, aki zĂĄrĂłbeszĂ©dĂ©ben
kiemelte: az egyhĂĄz elsƑdleges kötelessĂ©ge nem a bĂŒntetĂ©s, hanem Isten
felebarĂĄti szeretetĂ©nek ĂŒzenete.”
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151027/9ed9918a/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról