[Grem] családszinódus /1./ Veres András püspök 2./ Népszava
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Okt. 27., K, 12:02:52 CET
1./ InterjĂș Veres AndrĂĄssal a szinĂłdus harmadik, zĂĄrĂł munkahetĂ©t követĆen
2015. oktĂłber 26. hĂ©tfĆ 12:50
http://magyarkurir.hu/hirek/interju-veres-andrassal-szinodus-harmadik-zaro-munkahetet-kovetoen
Ferenc påpa október 4-én a Szent Péter-bazilikåban szentmisével nyitotta
meg a XIV. rendes pĂŒspöki szinĂłdust. A fĆpĂĄsztorok oktĂłber 25-Ă©ig tartĂł
gyƱlĂ©sĂ©rĆl a harmadik, zĂĄrĂł hĂ©t Ă©s az egĂ©sz szinĂłdus tĂŒkrĂ©ben kĂ©rdeztĂŒk
Veres AndrĂĄs pĂŒspököt, az MKPK elnökĂ©t, a szinĂłdus rĂ©sztvevĆjĂ©t RĂłmĂĄban.
* <http://magyarkurir.hu/img.php?id=65005&img=o_4.jpg>*
*A 14. rendes pĂŒspöki szinĂłdus tĂ©mĂĄja: âA csalĂĄd hivatĂĄsa Ă©s missziĂłja az
egyhĂĄzban Ă©s a mai vilĂĄgbanâ. A szinĂłdus munkĂĄja a munkaokmĂĄny, az
Instrumentum laboris hĂĄrom nagy tartalmi egysĂ©ge szerint â a csalĂĄddal
kapcsolatos kihĂvĂĄsok meghallgatĂĄsa, a csalĂĄdi hivatĂĄs meghatĂĄrozĂĄsa Ă©s a
csalĂĄd mai kĂŒldetĂ©se â hĂĄrom hĂ©tre tagozĂłdik.*
*A szinĂłdus fĆrelĂĄtora ErdĆ PĂ©ter bĂboros. MagyarorszĂĄgot Veres AndrĂĄs
pĂŒspök, a Magyar Katolikus PĂŒspöki Konferencia (MKPK) elnöke kĂ©pviseli. A
keleti katolikus egyhĂĄzak kĂ©pviseletĂ©ben Kocsis FĂŒlöp hajdĂșdorogi
metropolita is részt vesz a szinóduson.*
*â Milyen Ășj pontokat javasolt a munkadokumentum a Familiaris consortio
csalĂĄdra vonatkozĂł tanĂtĂĄsĂĄhoz kĂ©pest, amelyet II. JĂĄnos PĂĄl pĂĄpa 1981-ben
ajåndékozott az egyhåznak?*
â ElsĆsorban az Ă©letĂŒnk vĂĄltozott meg, de az nagyon. A jelen dokumentum
helyzetfelmĂ©rĂ©s is kĂvĂĄnt lenni, az egĂ©sz vilĂĄgegyhĂĄzra vonatkozĂłan.
TermĂ©szetesen vannak örök problĂ©mĂĄk, amelyek mĂĄr a â80-as Ă©vek elejĂ©n is
jelen voltak a vilĂĄgban, de napjainkra Ășj kihĂvĂĄsok tĂĄmadtak a hĂĄzassĂĄg Ă©s
a csalĂĄd vonatkozĂĄsĂĄban.
â *Melyek napjaink legfĆbb kihĂvĂĄsai?*
â Megjelentek *olyan mozgalmak, de nevezhetjĂŒk Ćket akĂĄr ideolĂłgiĂĄknak is,
amelyek nagyon tudatosan próbåljåk lerombolni** a håzassåg és a csalåd
intézményét.* Itt *a genderideológiå*ra gondolok,* és mindazon
törekvĂ©sekre, amelyek Ășj törvĂ©nyek bevezetĂ©sĂ©vel prĂłbĂĄljĂĄk a hĂĄzassĂĄggal
azonos szintre emelni a kĂŒlönbözĆ egyĂŒttĂ©lĂ©seket vagy Ă©ppen az azonos
nemƱek kapcsolatĂĄt.* Ez a â80-as Ă©vekben mĂ©g nem volt ennyire Ă©rzĂ©kelhetĆ,
illetve nem emelkedett az ideológia szintjére.
â *A szinĂłdusi atyĂĄk kifejeztĂ©k azt az Ăłhajukat, hogy a ZĂĄrĂłjelentĂ©s
(Relatio finalis) fejezze ki az Isten tervei szerint és Krisztusban megélt
csalĂĄd Ă©s hĂĄzassĂĄg szĂ©psĂ©gĂ©t. Mennyiben valĂłsult meg ez a kĂvĂĄnsĂĄg? *
â MinĆsĂtĂ©s nĂ©lkĂŒl szeretnĂ©m mondani, hogy *a jelenlegi szinĂłdus*, a
tavalyi rendkĂvĂŒli szinĂłdussal ellentĂ©tben â amely inkĂĄbb a valĂłsĂĄgos
helyzet tĂĄrgyilagos leĂrĂĄsĂĄra törekedett, ezĂ©rt nemegyszer meglehetĆsen
negatĂv hangulatĂșra sikeredett â *sokkal tudatosabban törekedett a hĂĄzassĂĄg
és a csalåd értékeinek megmutatåsåra, amelyek, håla Istennek, sok-sok
hĂĄzaspĂĄr Ă©s csalĂĄd Ă©letĂ©ben jelen vannak.* TĂșlzĂĄs nĂ©lkĂŒl ĂĄllĂthatom, hogy
ez sikerĂŒlt.* A szinĂłdus igyekezett nagyon körĂŒltekintĆen a szĂ©psĂ©gekre Ă©s
a problĂ©mĂĄkra egyarĂĄnt figyelni, Ă©s ebben az összefĂŒggĂ©sben fogalmazta meg
vĂ©lemĂ©nyĂ©t* a jelen helyzetrĆl.
*â Milyen feladatokat tƱzött ki a plĂ©bĂĄniai közössĂ©gek szĂĄmĂĄra a szinĂłdus?*
â A *ZĂĄrĂłjelentĂ©s*ben amelyet a SzentatyĂĄnak ĂĄtadtunk, *egyĂ©rtelmƱen
megjelenik a plĂ©bĂĄniai közössĂ©gek eddigieknĂ©l sokkal nagyobb felelĆssĂ©ge.*
A szinĂłdus azt javasolja, hogy *a hĂĄzaspĂĄrok Ă©s a csalĂĄdok ezentĂșl sokkal
aktĂvabban vegyenek rĂ©szt a plĂ©bĂĄnia Ă©letĂ©ben*.* Ălljanak az ifjĂș hĂĄzasok
mellett, kĂŒlönösen az elsĆ Ă©vekben.* JelentĆs segĂtsĂ©g lehet, ha az
egyĂŒttĂ©lĂ©sben szĂŒksĂ©gszerƱen felmerĂŒlĆ nehĂ©zsĂ©geket a plĂ©bĂĄniai közössĂ©g
tapasztalt hĂĄzaspĂĄrjainak segĂtsĂ©gĂ©vel Ă©lik meg a fiatal pĂĄrok, nem utolsĂł
sorban a gyermeknevelĂ©s Ășj kihĂvĂĄsait is. Sokak szĂĄmĂĄra ĂșjszerƱen fog hatni
a szinĂłdus rĂ©szĂ©rĆl az a felhĂvĂĄs is, hogy lehetĆleg a hĂvĆ közössĂ©g is
vegyen rĂ©szt a templomi eskĂŒvĆn, Ă©s ĂŒnnepeljen egyĂŒtt a hĂĄzassĂĄgot kötĆ
ifjĂș pĂĄrral, osztozzon ennek az egyedĂŒli Ă©s megismĂ©telhetetlen pillanatnak
örömĂ©ben, Ă©s mĂĄr a hĂĄzassĂĄg megkötĂ©sekor ĂĄlljon az ifjĂș pĂĄr mellett, a
tovĂĄbbiakban pedig kĂsĂ©rje Ćket Ășj hivatĂĄsukban.
â *FelmerĂŒlt-e az igĂ©ny hosszabb, a katekumenĂĄtus intĂ©zmĂ©nyĂ©hez hasonlĂł
hĂĄzassĂĄgi felkĂ©szĂtĂ©sre?*
â MĂĄr korĂĄbban is kifejezĆdött az igĂ©ny arra, hogy *a hĂĄzassĂĄgkötĂ©sre valĂł
felkĂ©szĂtĂ©s* ne pĂĄr hĂłnappal, rosszabb esetben csak nĂ©hĂĄny hĂ©ttel a
szentsĂ©g kiszolgĂĄltatĂĄsa elĆtt törtĂ©njen. A kiscsoportos beszĂ©lgetĂ©sek
sorĂĄn többekben is megfogalmazĂłdott, hogy nagy szĂŒksĂ©g lenne a felnĆtt
keresztsĂ©get elĆkĂ©szĂtĆ katekumenĂĄtus intĂ©zmĂ©nyĂ©hez hasonlĂł hĂĄzassĂĄgi
felkĂ©szĂtĂ©sre. *Több hĂłnapos katekumenĂĄtusszerƱ foglalkozĂĄs kĂ©szĂthetnĂ© fel
a jegyespĂĄrt, hogy megvilĂĄgosĂtsa a hĂĄzassĂĄg szentsĂ©gi mivoltĂĄt.*
*â Hogyan valĂłsulhatna meg ez a felkĂ©szĂtĂ©s?*
â A felnĆttkeresztsĂ©get elĆkĂ©szĂtĆ katekumenĂĄtust, ugyanĂșgy, mint a
hĂĄzassĂĄgra valĂł fölkĂ©szĂtĂ©st is hĂĄrom rĂ©szre oszthatjuk.* A tĂĄvolabbi
elĆkĂ©szĂtĂ©s a csalĂĄdban törtĂ©nik meg a keresztĂ©ny Ă©rtĂ©kekre valĂł
nevelĂ©sben. A csalĂĄd az elsĆdleges Ă©rtĂ©keket Ă©s mintĂĄkat közvetĂtĆ
közösség,* ahol a gyermekek megtapasztalhatjåk a håzassåg, a kölcsönös,
elkötelezett szeretet szépségét. A közelebbi,* a måsodik szakaszban
törtĂ©nik a hitismeretek szisztematikus ĂĄtadĂĄsa a hĂvĆ közössĂ©g rĂ©szĂ©rĆl.*
Ebben a szakaszban az egyhĂĄz szĂĄmĂt a keresztĂ©ny csalĂĄdok közremƱködĂ©sĂ©re.
A közvetlen, *harmadik szakasz elĆkĂ©szĂtĂ©s a hĂĄzassĂĄg szertartĂĄsĂĄra, a
hĂĄzassĂĄg titkĂĄnak megvilĂĄgosĂtĂĄsa egy katekĂ©ta, illetve maga a pap
rĂ©szĂ©rĆl.* A szinĂłdus ezt a hĂĄromlĂ©pcsĆs elĆkĂ©szĂtĂ©st lĂĄtja szĂŒksĂ©gesnek.
*â MiĂ©rt szorgalmazza az egyhĂĄz a többlĂ©pcsĆs elĆkĂ©szĂtĂ©st?*
â A mai ember, kĂŒlönösen az eurĂłpai ember gondolkodĂĄsmĂłdja megvĂĄltozott.*
Egyre kevesebb az emberek ismerete** a hĂĄzassĂĄg szentsĂ©gĂ©rĆl, Ă©s a
tårsadalmi minta sem a keresztény értékrendet mutatja szåmukra.* Nagyon
fontos, hogy a jegyespĂĄrokat szisztematikusan vezessĂŒk be a
keresztĂ©nysĂ©gbe, majd a hĂĄzassĂĄg szentsĂ©gĂ©be. Ăgy sikerĂŒlhet elmĂ©lyĂtenĂŒnk
a håzassåg szentségének misztériumåt, hogy a fiatalok tudatosan köthessenek
hĂĄzassĂĄgot, Ă©s Ăgy felĂ©bresszĂŒk bennĂŒk a vĂĄgyat a szentsĂ©gi hĂĄzassĂĄgra.
*â A szinĂłdusi atyĂĄk is sĂŒrgettĂ©k az egyhĂĄz nyelvezetĂ©nek megĂșjĂtĂĄsĂĄt? *
â A szentsĂ©gre valĂł felkĂ©szĂtĂ©s megerĆsĂtĂ©se kapcsĂĄn merĂŒlt fel ez a
szempont a szinódus folyamån. Azok a vallåsi kifejezések, amelyek koråbban
ismertek, egyértelmƱek és természetesek voltak, a mai ember szåmåra mår nem
vilĂĄgosak. Fontos hogy az EgyhĂĄz tanĂtĂĄsĂĄt Ășgy fogalmazzuk meg, hogy az
Ă©rthetĆ legyen. PĂ©ldĂĄul ma mĂĄr nehezen Ă©rtik meg azt a pĂĄli gondolatot,
hogy *a fĂ©rj Ă©s a felesĂ©g közötti szeretetkapcsolatot Krisztus Ă©s az Ć
EgyhĂĄza közötti kapcsolathoz hasonlĂthatjuk. Ahogy Krisztus önmagĂĄt adta az
EgyhĂĄzĂ©rt, Ășgy adja a fĂ©rfi önmagĂĄt a felesĂ©géért.* *Ma mĂĄr szinte
érthetetlen *a fiatalok szåmåra a Krisztus és Egyhåza, illetve a férj és a
felesĂ©g szeretetĂ©nek analĂłgiĂĄja.* Legtöbben mĂ©g** ezen szentĂrĂĄsi rĂ©szt **sem
ismerik.*
*â Milyen megoldĂĄsokat javasolt a szinĂłdus erre a kihĂvĂĄsra?*
â A katekĂ©tĂĄkra, illetve papokra vĂĄr a feladat, hogy szembenĂ©zzenek ezzel a
kihĂvĂĄssal. MegfelelĆ segĂ©dkönyvek összeĂĄllĂtĂĄsĂĄval elĆmozdĂthatjĂĄk az
egyhĂĄzi nyelvezet megĂșjulĂĄsĂĄt. Meg kell Ă©rtenĂŒnk, hogy *nem lehet ma mĂĄr* *a
teológiån megtanult kifejezésekkel és fogalmakkal beszélni*.* Friss,
Ă©rthetĆ Ă©s felfoghatĂł nyelvezetet kell hasznĂĄlni*, amikor a csalĂĄdrĂłl, a
hĂĄzassĂĄgrĂłl Ă©s a hitrĆl tanĂtunk.
*â A szinĂłdusi atyĂĄk a gyerekek örökbefogadĂĄsĂĄra is bĂĄtorĂtjĂĄk a
csalĂĄdokat? *
â A szinĂłdus is megerĆsĂti az egyhĂĄznak azt a korĂĄbbi többszöri buzdĂtĂĄsĂĄt,
miszerint azon hĂĄzaspĂĄrok, akiknek termĂ©szetes mĂłdon nem lehet gyermekĂŒk,
nagylelkƱen tegyenek tanĂșsĂĄgot az Ă©let befogadĂĄsĂĄrĂłl. Ez esetben nem a
sajĂĄt gyermekĂŒket nevelik, hanem mĂĄsok gyermekĂ©t fogadjĂĄk örökbe. A
Szentatya csalådról szóló katekézissorozatåban megfogalmazta, hogy minden
gyermeknek joga van ahhoz, hogy csalĂĄdban nĆjön fel. Ha nem adatik meg a
lehetĆsĂ©g, hogy a sajĂĄt csalĂĄdjĂĄban nĆhessen fel, akkor a hĂvĆ emberek
Ă©rezzenek elkötelezettsĂ©get irĂĄntuk. Ărökbe fogadva Ćket biztosĂtsĂĄk
szåmukra azt a közösséget, amely az egészséges személyiség kialakulåsåhoz
feltĂ©tlenĂŒl szĂŒksĂ©ges.
*â Az elvĂĄlt Ă©s ĂșjrahĂĄzasodott hĂĄzastĂĄrsak szentsĂ©gekhez jĂĄrulĂĄsĂĄval
kapcsolatban milyen megoldĂĄst javasolt a szinĂłdus?*
â A szinĂłdus ezt a kĂ©rdĂ©st is Ășjra megvizsgĂĄlta. LĂĄtnunk kell, hogy* a
kinyilatkoztatås alapjån nagyon egyértelmƱ a keresztény håzassåg
felbonthatatlansåga. *Azon pårok esetében,* akik felbontottåk a
hĂĄzassĂĄgukat, Ă©s Ășjabb polgĂĄri hĂĄzassĂĄgra lĂ©ptek, objektĂv akadĂĄlya van a
szentĂĄldozĂĄshoz jĂĄrulĂĄsuknak.* *Az egyhĂĄz nem zĂĄrja ki Ćket tagjai sorĂĄbĂłl,
ellenkezĆleg, kĂŒlönös gondot fordĂt rĂĄjuk, ezutĂĄn mĂ©g jobban igyekszik Ćket
megtartani a hĂvĆ közössĂ©g kötelĂ©kĂ©ben, Ă©s mĂ©g inkĂĄbb segĂteni akarja Ćket
az ĂŒdvössĂ©g ĂștjĂĄn. TehĂĄt az elvĂĄlt Ă©s polgĂĄri jogilag Ășjra hĂĄzassĂĄgot
kötött pårok esetében az Eucharisztiåhoz való jårulåshoz våltozatlanul
ezutån sincs mód, de mås utakon, példåul az imådsåg, a plébånia gyakorlati
életében való buzgó részvétellel a kegyelem szåmukra is kiårad.*
*â Milyen enyhĂtĂ©seket eszközöl a szinĂłdust megelĆzĆ kĂ©t pĂĄpai rendelkezĂ©s
(motu proprio) az egyhĂĄzi hĂĄzassĂĄgok Ă©rvĂ©nytelenĂtĂ©sĂ©ben, semmissĂ©gĂ©nek
megĂĄllapĂtĂĄsĂĄban?*
Ezek a pĂĄpai döntĂ©sek közvetlenĂŒl a szinĂłdus elĆtt jelentek meg. * Azokban
az esetekben hoztak könnyĂtĂ©st az egyhĂĄzi peres eljĂĄrĂĄsban, amikor
egyĂ©rtelmƱvĂ© vĂĄlik, hogy az elsĆ hĂĄzassĂĄg nem jött lĂ©tre bizonyos fennĂĄllĂł
akadĂĄlyok miatt. Ezekben az esetekben a bĂrĂłsĂĄgi eljĂĄrĂĄsmĂłd lĂ©nyegesen
leegyszerƱsödik; a pĂŒspök eljĂĄrhat anĂ©lkĂŒl, hogy az ĂŒgynek vĂ©gig kellene
jĂĄrnia az egyhĂĄzi bĂrĂłsĂĄg minden lĂ©pcsĆjĂ©t.*
*â Az azonos nemƱek kapcsolatĂĄrĂłl is szĂł esett a szinĂłdus sorĂĄn?*
â Az ĂșjsĂĄghĂrekbĆl kiderĂŒlt, sokan vĂĄrtĂĄk, hogy az egyhĂĄz megvĂĄltoztatja a
hĂĄzassĂĄgrĂłl szĂłlĂł tanĂtĂĄsĂĄt, Ă©s az azonos nemƱek kapcsolatĂĄra is
kiterjeszti a håzassåg fogalmåt. Ez természetesen jogtalan elvårås volt. A
szinĂłdus pontosan azt erĆsĂtette meg, hogy *az a szeretetkapcsolat, amely
egy nĆt Ă©s egy fĂ©rfit összeköt a hĂĄzassĂĄg szentsĂ©gĂ©ben, semmilyen mĂĄs
kapcsolattal nem helyettesĂthetĆ, de mĂ©g csak hasonlatossĂĄg sincs köztĂŒk.* *KĂ©t
azonos nemƱ pår kapcsolatå*t *semmiképpen sem lehet a håzassåggal azonos
szintre emelni. Az egyhĂĄz igyekszik megĂ©rtĆ lenni Ă©s segĂteni mindazokat,
akik valamilyen okbĂłl eredĆen a sajĂĄt nemĂŒk irĂĄnti vonzĂłdĂĄst Ă©reznek, de
igyekeznek Ă©letĂŒkben a krisztusi Ășton jĂĄrni.*
*â Hogyan ĂĄllhat ki az egyhĂĄz a politikai, tĂĄrsadalmi konfliktusokban, a
csalåd, az élet védelmében, a genderideológiåval szemben?*
â A szinĂłdus felhĂvja a politikai Ă©s tĂĄrsadalmi Ă©let kĂ©pviselĆinek
figyelmét arra, hogy tegyenek meg mindent a håzassåg és a csalåd
vĂ©delmĂ©ben, Ă©s tĂĄmogassĂĄk Ćket, kĂŒlönösen a rendkĂvĂŒli helyzetekben.
TekintsĂ©k feladatuknak, hogy a csalĂĄdok soha ne maradjanak egyedĂŒl, a
megélhetés és a gyermeknevelés ne okozzon szåmukra az åtlagosnål nagyobb
nehĂ©zsĂ©get. TĂĄmogassĂĄk kĂŒlönleges engedmĂ©nyekkel is a csalĂĄd intĂ©zmĂ©nyĂ©t Ă©s
a gyermekvĂĄllalĂĄst. FelkĂ©rjĂŒk a hĂĄzaspĂĄrokat is, akiknek feladatuk, hogy a
vilĂĄgban tanĂșsĂĄgot tegyenek a krisztusi evangĂ©liumrĂłl, hogy mindent
tegyenek meg azért, hogy a håzassåg és a csalåd tiszteletet és védelmet
kaphasson a tĂĄrsadalomban. A *genderideolĂłgiĂĄv**al szemben* pedig, *amely **a
nemek közötti termĂ©szetes kĂŒlönbözĆsĂ©geket* *prĂłbĂĄlja kiiktatni**, pusztĂĄn
a nemek közötti jogi egyenlĆsĂ©g Ă©rdekĂ©ben, **semmikĂ©ppen sem kĂvĂĄn az
egyhĂĄz megengedĆ lenni.*
FotĂł: Lambert Attila
JĂĄnosi Dalma/Magyar KurĂr
2./ http://magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-65038
<http://magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-65038>
Mintha a NĂ©pszava (s mĂĄs baloldali mĂ©diumok, ahogy KEA is rĂĄmutatott a mĂșlt
héten) lenne az igazsåg, ill. a katolikus hit igazsågainak letéteményese.
Egyébként a påpa, tudtommal nem kezdett meg SEMMILYEN OLYAN UTAT, AMELYRE a
NĂ©pszava-összefoglalĂł utal, hanem szinĂłdust hĂvott össze a csalĂĄd tĂ©mĂĄjĂĄban.
A *NĂ©pszava* (9. o.) *Ăvatos egyhĂĄzi nyitĂĄs* cĂmmel leszögezi: âCsalĂłdtak a
vatikĂĄni csalĂĄdszinĂłdusban mindazok, akik konkrĂ©t eredmĂ©nyeket vĂĄrtak tĆle,
egyebek mellett azt, hogy az egyhĂĄz lehetĆvĂ© teszi az ĂĄldozĂĄst az elvĂĄltak,
majd polgåri håzassågot kötöttek szåmåra, vagy akik nyitåst reméltek az
azonos nemƱekhez vonzódók felé. Ugyanakkor kiindulva abból, milyen nyomås
alĂĄ helyeztĂ©k a konzervatĂv pĂŒspökök a pĂĄpĂĄt, mĂĄr az is eredmĂ©nynek
tekinthetĆ, hogy a 33 oldalas szöveg visszafogottnak tekinthetĆ, s esĂ©lyt
ad a kĂ©sĆbbi vĂĄltozĂĄsokra.â A haladĂłnak tekintett Reinhard Marx nĂ©met
bĂboros elmondta: âAz volt fontos szĂĄmomra, hogy a szöveg tĂŒkrözze az
ĂĄltalunk folytatott vitĂĄt. Nem jutottunk mindig azonos ĂĄllĂĄspontra.
Megpróbåltunk kompromisszumot talålni. De összességében a påpa åltal
megkezdett Ășton haladtunk tovĂĄbb.â A szintĂ©n a haladĂłkhoz sorolt Christoph
Schönborn bĂ©csi bĂboros, Ă©rsek hangsĂșlyozta: nem is volt konkrĂ©t cĂ©l, hogy
vĂ©gleges vĂĄlaszokat talĂĄljanak. âNem arrĂłl a kĂ©rdĂ©srĆl volt szĂł, hogy
valamire igent vagy nemet mondunk. Többféle helyzet is adódhat a
csalådoknål. Ezek pedig nem engedik meg azt, hogy valamiféle egységes
receptet Ărjunk elĆ.â A lap szerint a fĆpĂĄsztor ezzel arra utalt, hogy az
elvåltak, majd a polgåri håzassågot kötöttek esetében az adott szituåció
szerint hoz döntĂ©st a plĂ©bĂĄnos, s adott esetben gyorsĂtja fel a vĂĄlĂĄs
folyamatĂĄt. âEz megfelel Ferenc pĂĄpa törekvĂ©seinek, aki zĂĄrĂłbeszĂ©dĂ©ben
kiemelte: az egyhĂĄz elsĆdleges kötelessĂ©ge nem a bĂŒntetĂ©s, hanem Isten
felebarĂĄti szeretetĂ©nek ĂŒzenete.â
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151027/9ed9918a/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról