[Grem] Interjú Erdő P. bíborossal a családszinódus végéhez közeledve

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Okt. 22., Cs, 19:14:07 CEST


InterjĂș ErdƑ PĂ©ter bĂ­borossal a csalĂĄdszinĂłdus vĂ©gĂ©hez közeledve
2015. oktĂłber 22. csĂŒtörtök 18:21
http://magyarkurir.hu/hirek/interju-erdo-peter-biborossal-csaladszinodus-vegehez-kozeledve
OktĂłber 21-Ă©n, szerdĂĄn VĂ©rtesaljai LĂĄszlĂł kĂ©szĂ­tett interjĂșt ErdƑ PĂ©ter
bĂ­borossal a VatikĂĄni RĂĄdiĂłban.

* <http://magyarkurir.hu/img.php?id=64961&img=o_erdo_interju-10_22.jpg>*

*– BĂ­boros Ășr! Lassan vĂ©gĂ©hez közeledik a hĂĄromhetes rendes csalĂĄdszinĂłdus.
Jóllehet a fontos zåró rész még håtra van, és ez nagyon nagy munka lesz.
ElƑször is, milyen lĂ©gkörben zajlott a szinĂłdus az aulĂĄban?*

– TermĂ©szetesen *sokkal jobb lĂ©gkörben*, *mint azt a sajtĂł közvetĂ­tette.*
Nagyon *testvĂ©ri Ă©s Ƒszinte lĂ©gkör* volt. De az ƑszintesĂ©g nem azt jelenti,
hogy veszekedések voltak, hanem azt, hogy mindenki elmondta a sajåt
véleményét, tapasztalatåt: az összes földrész egyhåzi élete kirajzolódott
elƑttĂŒnk. BĂĄr *a fölszĂłlalĂĄsok rövidek voltak, mert hĂĄrom percet kapott
mindenki, mégis egy egész nagy panoråmåt kaptunk, és mindenkiben megvolt az
a készség, hogy figyelemmel hallgassa a måsikat, és tiszteletben tartsa a
vĂ©lemĂ©nyĂ©t *Ă©s a meggyƑzƑdĂ©sĂ©t.

*– A tavalyi rendkĂ­vĂŒli csalĂĄdszinĂłdushoz kĂ©pest ez a mostani hordozott-e a
hangulatĂĄban, lĂ©gkörĂ©ben valami Ășjat?*

– Annyiban biztosan, hogy volt idƑ arra, hogy mindenki átgondolja a fƑbb
tĂ©mĂĄkat. És ez az idƑ valahogy *„összeĂ©rlelte” a vilĂĄg pĂŒspökeit*. TalĂĄn a
kĂŒlönbsĂ©gek mĂĄr nem voltak olyan nagyok, talĂĄn a felvetĂ©sek nem voltak
olyan vĂĄratlanok, hiszen, ismĂ©tlem, ĂĄtbeszĂ©ltĂŒk ezt a dolgot. Az elmĂșlt egy
évben tudomånyos kongresszusok voltak, könyvek egész sora jelent meg
azokrĂłl a problĂ©mĂĄkrĂłl, amelyek itt elƑkerĂŒltek. TehĂĄt ez sem mĂșlt el
nyomtalanul. Azok, akik eljöttek, fölkĂ©szĂŒltek a tĂ©mĂĄbĂłl.

*– NĂ©hĂĄny szinĂłdusi atya rögtön az elsƑ nap estĂ©jĂ©n levĂ©lben jelezte a
Szentatyånak észrevételeit. Ez a levél mennyiben befolyåsolta a szinódus
menetét?*

– Maga a levĂ©l aligha befolyĂĄsolt bĂĄrmit is, hiszen a szinĂłdus
nyilvĂĄnossĂĄga elƑtt nem is volt rĂłla szĂł. De* mĂ©g a folyosĂłn sem volt
jellemzƑ, hogy errƑl a levĂ©lrƑl suttogtak volna a kĂĄvĂ©szĂŒnetben egymĂĄs
között az atyåk.* Hanem megint* csak a média volt, amely emlegetett
valamilyen levelet, aztån leközöltek egy szöveget, måsnap közölték, hogy
nem egĂ©szen Ășgy volt, aztĂĄn azt is, hogy ki Ă©s mit Ă­rt. Azt hiszem, ez
inkĂĄbb egy kĂŒlsƑ keveredĂ©s volt*. Lehet, hogy valakik Ă­rtak valamilyen
levelet, de minden bíboros írhat levelet a Szentatyának. Úgyhogy ennek a
szinĂłdusi közössĂ©gen belĂŒl nem volt igazĂĄn semmifĂ©le megosztĂł vagy
komolyabban zavarĂł hatĂĄsa.

*– AmĂșgy is a Szentatya ott van az ĂŒlĂ©seken, tehĂĄt bĂĄrmikor, az ĂŒlĂ©sek
között, a szĂŒnetben megszĂłlĂ­thatĂł, elĂ©rhetƑ. Gondolom, minden szinĂłdusi
atya Ă©lt azzal a lehetƑsĂ©ggel, hogy legalĂĄbb **pĂĄr szĂłt **vĂĄltson vele *
*személyesen*

– Ez nagyon is Ă­gy van. SƑt, a pĂĄpa elƑbb bejön az ĂŒlĂ©sterembe, mint ahogy
kezdenĂ©nk a tĂĄrgyalĂĄst, Ă­gy a beĂ©rkezƑket mĂ©g ĂŒdvözli is. Hogyha valaki nem
olyan modortalan, hogy sok-sok percre lefoglalja a SzentatyĂĄt a bejĂĄratnĂĄl,
akkor a többiek is mind kezet foghatnak vele. Ha valaki nagyon sokåig
megĂĄllĂ­tja, akkor a többiek kĂ©nytelenek megkerĂŒlni, hogy a termet fel
tudjuk tölteni. TehĂĄt *a valĂłsĂĄg az, hogy közvetlenĂŒl, szemĂ©lyesen lehet
neki kérdést feltenni vagy javaslatot tenni.*

*– A pĂĄpa a szinĂłduson kĂ­vĂŒl Ă©s bent, a szinĂłdusi aulĂĄban is jelen van. Az
Ƒ jelenlĂ©te milyen hatĂĄssal van a pĂŒspökök gyƱlĂ©sĂ©re?*

– Itt megint csak mĂĄst szoktak a mĂ©diĂĄban emlegetni, Ă©s mĂĄst Ă©ltĂŒnk ĂĄt mi. *Mi
azt Ă©ltĂŒk ĂĄt, hogy egy jĂłindulatĂș atya, aki figyel bennĂŒnket, akinek minden
hozzĂĄszĂłlĂĄs fontos, de Ƒ nem reagĂĄl ezekre. Sem a nyitĂłbeszĂ©dĂ©ben, sem a
måsodik nap elején, amikor röviden szólt hozzånk. Nem reagålt a
felszólalåsokra, és nem adott senkinek igazat, vagy nem korrigålt senkit.
Hanem hagy mindenkit, és rezzenéstelen jezsuita arccal hallgatja végig a
kĂŒlönbözƑ felszĂłlalĂĄsokat. Nem lehet leolvasni az arcĂĄrĂłl, hogy melyik
tetszett neki, vagy melyik nem. Ezzel is azt segíti elƑ, hogy mindenki
szabadon kifejtse a véleményét.* Ɛ ezt nem befolyåsolja.

*– Több szinĂłdusi atyĂĄtĂłl hallottam, hogy ez egy olyan szabad fĂłrum, ahol
nincs olyan dolog, amit ne lehetne elmondani.*

– Így van. NyilvĂĄnvalĂłan itt felelƑs emberek beszĂ©lnek, akĂĄr a pĂŒspökök,
akår a meghívott szerzetesek, plébånosok, vilågiak. Azt hiszem, nem is
olyan szĂĄndĂ©kkal Ă©rkeztek, hogy olyasmirƑl beszĂ©ljenek, amit nem helyĂ©nvalĂł
egy szinĂłduson elmondani. Nagyon *megragadĂł volt a tizennyolc hĂĄzaspĂĄr
tanĂșsĂĄgtĂ©tele. Ha csalĂĄdrĂłl beszĂ©lĂŒnk, akkor szĂłljanak a csalĂĄdok. PĂ©ldĂĄul
az a tizenkét gyermekes håzaspår, aki négy hónapos legkisebb fiåt, Dåvidot
behozta ölben a szinĂłdusi terembe* is, ami utĂĄn azt Ă­rtĂĄk az ĂșjsĂĄgok, hogy
megjelent a szinĂłdus legfiatalabb rĂ©sztvevƑje. Ez a csalĂĄd arrĂłl tett
tanĂșsĂĄgot, hogy* mindenki azt hiszi, tizenkĂ©t gyermeket felnevelni valami
szörnyƱ nagy fĂĄradsĂĄg Ă©s nehĂ©zsĂ©g* – azt mondtĂĄk, biztos, hogy egĂ©sz
energiĂĄjukra szĂŒksĂ©g van hozzĂĄ, de az Ă©letben minden mĂĄs is ilyen, Ă©s a
korĂĄbbi Ă©letĂŒkhöz kĂ©pest ebben *a hĂĄzassĂĄgban a gyermeknevelĂ©s sodrĂĄban
sokkal boldogabbak voltak, mint egyébként. Mår itt a földön is a csalåd,
sƑt a nagycsalád az igazi boldogság forrása.*

*– A szinĂłdus lĂ©tszĂĄma meglehetƑsen nagy. Nem okoz ez nehĂ©zsĂ©get, tekintve
a hĂĄromperces hozzĂĄszĂłlĂĄsokat?*

– Az idĂ©n azĂ©rt sikeredett ilyen rövidre a hozzĂĄszĂłlĂĄsi idƑ, mert Ășj
módszert vezettek be. Hårom részre osztottåk a témåt, håromszor
ĂșjrakezdƑdött az ĂĄltalĂĄnos vita, Ă©s azutĂĄn hĂĄromszor Ășjra szĂ©tosztottĂĄk a
tĂ©mĂĄt a nyelvi csoportok között. Emiatt Ășgy alakult az idƑkeret, hogy a
rendes felszĂłlalĂĄsok hĂĄrom percre korlĂĄtozĂłdtak. HĂĄrom perc alatt nem lehet
részletes teológiai, jogi vagy pasztorålis érvelést kifejteni. Viszont
tapasztalatokat, gondolatokat össze lehet foglalni. S hogyha az atyåk
ĂŒgyesek, Ă©s sokszor lĂĄtszott, hogy azok; akĂĄr egy földrĂ©sz vagy egy orszĂĄg
kĂ©pviselƑi megosztottĂĄk egymĂĄst között a tĂ©mĂĄt, s ki egyik, ki mĂĄsik
oldalról vilågította meg ugyanazt. Kirajzolódott példåul nagyon sok afrikai
orszåg helyzete, az a pasztorålis probléma, amelyet a több lépésben kötött
håzassåg szokåsa jelent. Vagy az a valósågos felismerés, hogy *Afrikåban
mĂ©g szerencsĂ©re nem az elmagĂĄnyosodĂĄs a fƑ veszĂ©ly, bĂĄr a nagyvĂĄrosokban
mår ott is megjelent. A csalåd mint egy nagyobb egység mƱködik, és inkåbb
arra kell vigyĂĄzni, hogy ennek a kölcsönös segĂ­tsĂ©gnyĂșjtĂĄsnak a hĂĄlĂłja
megmaradjon az emberek között*, mert ha ebbƑl kiszakadnak, fƑleg akik
elhagyjĂĄk a rĂ©giĂłt, akik elvĂĄndorolnak AfrikĂĄbĂłl, azok utĂĄna tĂĄmasz nĂ©lkĂŒl
maradnak. Aztån érdekes volt* az indiai tapasztalat, amely a kombinålt
hĂĄzassĂĄgokat emlegeti Ășjra meg Ășjra. Azokat a hĂĄzassĂĄgokat, amelyeket a
csalĂĄd Ă©s a közvetĂ­tƑk segĂ­tsĂ©gĂ©vel boronĂĄlnak össze. Ez nem jelenti
feltĂ©tlenĂŒl, hogy a hĂĄzasulĂł fĂ©l akarata ellenĂ©re van. SƑt, legtöbbször
akarjĂĄk Ƒk maguk is a hĂĄzassĂĄgot. Lehet nem a szemĂ©ly irĂĄnti szerelembƑl,
hiszen nem ismerik még egymåst annyira, de a sajåt csalådjuk irånti bizalom
alapjån. Sokszor ezek a håzassågok teherbíróbbak, és több segítséget kapnak
a rokonsĂĄgtĂłl.* Úgyhogy nem teljesen elvetendƑ, viszont a szemĂ©lyes döntĂ©s,
a szemĂ©lyes szabadsĂĄg szerepĂ©t itt is hangsĂșlyozni kell.

*– A szinĂłduson jelen van az összes földrĂ©sz. Ez a sokszĂ­nƱsĂ©g, ami
legalĂĄbbis kontinentĂĄlis szinten megjelenik, zavarĂł vagy inkĂĄbb
megtermĂ©kenyĂ­tƑ?*

– Szerintem ez nĂ©lkĂŒlözhetetlen. E nĂ©lkĂŒl a sokfĂ©le tapasztalat nĂ©lkĂŒl nem
is tudunk reålisan gondolkozni a központi témåról, magåról a csalådról. A
csalåd az egész emberiség kincse, az nem egy regionålis sajåtossåg. A
kihĂ­vĂĄsok nem mindig problĂ©mĂĄk, a kihĂ­vĂĄsok sokszor pozitĂ­v lehetƑsĂ©get
jelentenek. Ezek lehetnek måsok régiók szerint, de ezek egymåst
gazdagĂ­tjĂĄk, mert az egyik rĂ©giĂł pozitĂ­v tapasztalata olyan szempontot hĂșz
alĂĄ, amely a mĂĄsik rĂ©giĂłban nem jutott az emberek eszĂ©be. De lehetƑsĂ©gkĂ©nt
felmerĂŒl. Azt hiszem, nemcsak pozitĂ­v, hanem szĂŒksĂ©gszerƱ is a többfĂ©le
nĂ©zƑpont.

*– Hogyan lehet a sokfĂ©le hozzĂĄszĂłlĂĄst valamifĂ©lekĂ©ppen közös mederbe
terelni, s aztån csoportosan összerendezni? Hiszen ez éppen maholnap
feladat lesz.*

– MindenekelƑtt *a sokfĂ©le hozzĂĄszĂłlĂĄsnak van egy közös alapja. Ez pedig a
katolikus hitĂŒnk. *AzĂ©rt ez egy nagyon fontos kĂ©rdĂ©s, mert nem ĂĄltalĂĄban
szociolĂłgiai szempontbĂłl beszĂ©lĂŒnk a tĂ©mĂĄrĂłl, hanem a hitĂŒnk fĂ©nyĂ©ben.
*Ugyanakkor
van egy munkaokmåny, az Instrumentum laboris, aminek a fejezetei és pontjai
szerint kellett a hozzĂĄszĂłlĂĄsokat megtenni. Minden hozzĂĄszĂłlĂłnak meg
kellett mondania, hogy melyik ponthoz fƱzi a megjegyzését. Ez önmagåban is
kanalizålja a témåt,* mert a hozzåszólåsokat rögtön szåmok szerint lehet
rendezni, s ott konfrontĂĄlĂłdik az ember kĂ©sƑbb a bizottsĂĄgban azzal, hogy
ehhez a ponthoz pĂ©ldĂĄul ellentĂ©tes megjegyzĂ©sek vagy egymĂĄst kiegĂ©szĂ­tƑ
szempontok szĂŒlettek.

*– BĂ­boros Ășr, ön hivatalbĂłl mint fƑrelĂĄtor tagja a szinĂłdus
zĂĄrĂłdokumentumĂĄt elƑkĂ©szĂ­tƑ bizottsĂĄgnak. ÓriĂĄsi rohammunka lesz tetƑ alĂĄ
hozni a hatalmas hozzĂĄszĂłlĂĄs halmazbĂłl a szinĂłdusi atyĂĄk elĂ© kerĂŒlƑ
tervezetet, amelyrƑl aztĂĄn vĂ©gĂŒl majd szavaznak. KikristĂĄlyosodtak-e a
legfontosabb pontok, Ă©szrevĂ©telek, megĂĄllapĂ­tĂĄsok Ășj igĂ©nyek Ă©s esetleges
tovåbbgondolandó kérdések?*

– Sok minden kikristĂĄlyosodott. PĂ©ldĂĄul *a hĂĄzassĂĄgra valĂł felkĂ©szĂ­tĂ©s Ă©s a
håzassåg kísérése*. Minden nyelvi csoport, minden régió kéri és
hangsĂșlyozza azt, hogy *az egyhĂĄz szervezettebben, mondjuk pĂŒspökkari
szinten megfogalmazva is, jelölje meg a tåvolabbi, közelebbi, közvetlen
hĂĄzassĂĄgi elƑkĂ©szĂ­tĂ©snek a szertartĂĄs szĂ©p, hatĂĄsos lefolytatĂĄsĂĄnak az
ĂștjĂĄt, Ă©s azt, hogy hogyan kĂ­sĂ©rjĂŒk a fiatal hĂĄzasokat kĂ©sƑbb.* Mindez az
jelenti, hogy egyrĂ©szt a hĂĄzasulandĂłknak legyen meg mĂĄr az elmĂ©lyĂŒlt, a
szemĂ©lyes, a felelƑs katolikus hite, tehĂĄt ne csak mint egy termĂ©szetes
emberi közössĂ©get nĂ©zzĂ©k a hĂĄzassĂĄgot, hanem legyen meg bennĂŒk a
természetfeletti szempont is. Måsrészt nagyon fontos, hogy a közösséggel
legyenek kapcsolatban mĂĄr az elƑkĂ©szĂŒlet ideje alatt, Ă©s kĂ©sƑbb.* Hiszen ez
segít rengeteg olyan problémånak a megoldåsåban, ami a håzassågot egyébként
megterheli. Ebben közös a hang és közös a kívånsåg. Aztån nagyon fontos
dolog az is, hogy a tĂĄrsadalom elƑtt a csalĂĄdok Ă©rdekĂ©ben fel kell lĂ©pni
mindenĂŒtt, a helyi hatĂłsĂĄgok felĂ©, mindenĂŒtt, ahol az ember rĂ©szt tud venni
a közĂ©letben.* Ezt az alapvetƑ szempontot, a csalĂĄdoknak az igazi javĂĄt a
puszta gazdasågi hasznossåg fölé kell helyezni, s ezt a hangot
érvényesíteni kell. Ez egy szociålteológiai kérdés, az egyhåz tårsadalmi
tanítåsånak a kérdése, de minden földrészen szorgalmazzåk, hogy ennek
megfelelƑ közössĂ©gi szervezettsĂ©gi cselekvĂ©st is mutassunk fel, ne csupĂĄn
tanĂ­tsunk ezekrƑl a kĂ©rdĂ©sekrƑl. Ez nagyon fontos, hiszen* ma a csalĂĄd, Ă©s
ez megint egy közös szempont volt, szembenéz egy olyan ideológiåval, a
genderideolĂłgiĂĄval, amely a csalĂĄdot mint közössĂ©get meg akarja szĂŒntetni.
Amely a definĂ­ciĂłk dolgĂĄban, az alapfogalmak dolgĂĄban is teljesen el akar
tekinteni az eddig ismert emberi intĂ©zmĂ©nyes fogalmi vilĂĄgtĂłl,* Ășgy a
hĂĄzassĂĄg, Ășgy a csalĂĄd, mint az egyĂ©b közössĂ©gek vonatkozĂĄsĂĄban.* Mi pedig
azt valljuk, hogy a csalåd olyan emberi értékeknek az åtadója, olyan
nĂ©lkĂŒlözhetetlen alap, amire a tĂĄrsadalomnak Ă©pĂŒlnie kell,* ami nĂ©lkĂŒl a
teljes embersĂ©gre valĂł fejlƑdĂ©s is zavarba kerĂŒl, Ă©s legtöbb esetben nem is
vĂĄlik lehetsĂ©gessĂ©. *IgazĂĄn nagy sĂșlyt kell helyeznĂŒnk arra, hogy a
csalĂĄdnak a becsĂŒletĂ©t, a csalĂĄdnak az Ă©rtĂ©kĂ©t is ismerje el a tĂĄgabb
emberi közösség is. Nem azért, mert mi ezt így szeretnénk, hanem mert ez az
emberiség érdeke.*

Forrås és fotó: Vatikåni Rådió
<http://hu.radiovaticana.va/news/2015/10/21/interj%C3%BA_erd%C5%91_p%C3%A9ter_b%C3%ADborossal_a_szin%C3%B3dusi_munk%C3%A1latokr%C3%B3l/1181003>

Magyar KurĂ­r
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151022/dcacf403/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról