[Grem] Szkely Jnos pspk elmlkedse a mai evangliumhoz

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Okt. 11., V, 11:46:13 CEST


*Ez a Jézushoz odalépő ember keresi az Istent. Betart minden törvényt, de
úgy érzi, **hogy valami még hiányzik. *Valami több kellene. Ezért megy
Krisztushoz, mégpedig - a Márk-evangélium ábrázolásában - már a Golgota
felé menő Krisztushoz (vö. Mk 9,30; 10,32). Letérdel előtte (Mk 10,17), és
azt mondja: *"Jó Mester, mit tegyek, hogy eljussak az örök életre?*" *Jézus
ezt feleli: "Miért mondasz engem jónak? Senki sem jó, csak az Isten" *(Mk
10,18). Úgy gondolom, *ez a jézusi válasz provokáció. Jézus azt kérdezi,
miért mondtad, hogy én jó vagyok? Tudod-e, hogy mit mondtál igazában? Miért
jössz pont hozzám, hogy keresd a helyes utat, a jót? Tudod-e igazából, hogy
ki vagyok én? Mit tartasz te az Emberfiáról? Kinek tartasz engem? Jézus
elgondolkodtatja ezt az ifjút,* tudja-e, hogy mit mondott. *Tudja-e, hogy
Jézus valóban a Jónak a forrása és megtestesülése. Ő valóban a Jó Mester.*

Az ifjú - nevezzük így - azt kérdezi: mit kell tennem, hogy elnyerjem az
örök életet? Krisztus korában a rabbik igen gyakran adtak
pót-útmutatásokat, speciális jámborsági gyakorlatokat a Tóra mellé. Egy
ember kegyességét leginkább ezeken a külön parancsokon mérték le, a külön
böjtökön és külön imádságokon. Feltehető, hogy a gazdag ifjú valami
ilyesmire várt: "Mit kell még tennem?" Mutatja ezt az is, hogy mennyire
csalódik, amikor Jézus csak a régi parancsokat mondja, a Tízparancsolatot
sorolja el neki. Nem erre várt a gazdag ifjú.
*Jézus egyetlen paranccsal azért megtoldja a Tízparancsolatot, hozzáteszi
azt is a Márk-evangélium leírása szerint: "Ne csalj!" (Mk 10,19), ami a
biblikus nyelvben főként a napszámosok bérének a visszatartására vonatkozik
*(Lev 19,13). A gazdagnak teljesen aktuális volt ez a kiegészítés, hiszen ő
is - minden bizonnyal - sok embert foglalkoztatott. Azt mondja az
Evangélium: *"Jézus ránézett és megkedvelte." Akire Krisztus ránéz, annak
az életében új fejezet kezdődik. *Valami gyökeresen új kezdődhet. Jézus
fölkínálja neki a meghívást a titok mélyébe. Fölkínálja neki Önmagát. *"Jöjj,
és kövess engem!*" Megnyílik hirtelen az út valahova, Isten titkának
mélyébe. Valami olyasmi történik itt, amiről József Attila ezt írta: "Reám
néztél, s én mindent elejtettem. / Meghallgattál, és elakadt szavam"
(Gyermekké tettél). Krisztus ránéz erre az ifjúra és megkedveli.

Jézus így folytatja: "Valami hiányzik még belőled - mondta neki. Menj, add
el, amid van, (...) aztán gyere és kövess engem" (Mk 10,21). Máté
hozzáteszi: "Ha tökéletes akarsz lenni..." (Mt 19,21). Szent Márknál ez a
félmondat még nem szerepel. Máté saját hozzátoldása ez, mely kicsit rímel a
hegyi beszéd mondatára: *"Legyetek hát tökéletesek, amint Mennyei Atyátok
tökéletes!*" (Mt 5,48). Ez a hozzátoldás azonban, ha helyesen értjük, nem
vezet félreértéshez.* Nem feltétlenül azt jelenti, hogy két út van: egy a
’köznépnek’, egy pedig a ’szentség arisztokratáinak’, akik a tökéletesség
felé törekszenek. **Jézus meglátja, hogy ez az ember, ez a fiatalember
többre vágyik, radikálisan keresi az Istent. Jézus erre azzal válaszol,
hogy meghívja őt. Meghívja őt erre a teljességre. *
*A fiatalember azonban képtelen lemondani a vagyonáról.* Szent Márk így
fogalmazza szó szerint: "Az ember beborult" (Mk 10,22), ahogyan az ég
elborul. Egy időjárásra vonatkozó szó áll itt (sztügnadzó). Az ifjú
elhagyja a Világosságot, Krisztust, és az élete elsötétedik, elszürkül.
Jézus azt mondja, *könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint a gazdagnak
bemenni Isten országába *(Mk 10,25). Sokféle okos magyarázatot találtak
erre a radikális krisztusi kijelentésre. Sokan azt mondják, Jeruzsálemnek
volt egy kicsi kapuja, amit így neveztek: ’tű foka’, és ahol nehéz volt a
tevéket átpréselni. Azonban semmilyen adatunk nincs arra, hogy valaha is
Jeruzsálemnek ilyesfajta kapuja lett volna. Ezt íróasztalnál találták ki
egzegéták több száz évvel később. Tágítani próbálták a tű fokát, mert
túlságosan szűknek tűnt a számukra. Jézus a közmondásosan legnagyobbat és
legkisebbet - a tevét és a tű fokát - hasonlítja össze, ahogyan a rabbik is
gyakran tették. *Nehezen jut be a gazdag** Isten országába*,* nehezen jut
be az ember* *az Isten országába*. *Nehéz megtanulnunk azt,* *hogy az
életünket arra kaptuk, hogy odaadjuk. **Nehéz mindent odaadni.*

A katolikus exegézis a gazdag ifjú történetéből vezette le az evangéliumi
tanácsokról szóló tanítást. A protestáns exegézis pontosan az ellenkező
végletre jut el. Luther azt mondja, hogy Krisztus nem azt akarja
parancsolni, hogy le kell mondani a vagyonunkról. Hiszen ő maga sem tette
ezt. Nem adta el a ruháit, ő maga is evett és ivott. A vagyonát mindenkinek
meg lehet tartani, és a sajátjai, az övéi javára köteles azt az ember
felhasználni. Sőt, mondja Luther, a polgári ember még erőszakkal meg is
védheti a javait. Krisztus - Luther szerint - csak szembesíteni akarta a
gazdag embert az üdvösségre való képtelenségével, és azzal, hogy az
üdvösség kegyelemből, ingyenesen, ajándékként lesz az ember osztályrésze.
Érdekes, hogy elméleti prekoncepció, a lutheri teológia mennyire
elvakíthat, mennyire a feje tetejére állítja ezt a történetet.
Természetesen a protestáns exegézis nem állt meg itt, és jelenleg a
protestáns egyházakban is több helyen szerzetességhez hasonló közösségek
léteznek.

*A gazdag ifjú története nem feltétlen a klasszikus, két lépcsős etikát, a
parancsok és a tanácsok tanát alapozza meg**. II. János Pál pápa Veritatis
splendor című enciklikájában (n. 28) újra és újra hangsúlyozza, hogy minden
krisztushívőnek, minden tanítványnak a hivatása a tökéletesség. Ez a hívás
mindenkinek szól. Mégis világosan látszik, hogy ez a fiatalember valami
többet akart, radikálisan akarta Krisztust követni, mint nagyon sokan
mások. Úgy látszik, hogy Krisztus erre a vágyra válaszolt, igent mondott
rá. Megnyitotta az ajtót a fiatalember számára*.

Japánban azt mondják, hogy amit nagyon kell magyarázni, az már gyanús. Azt
hiszem, itt is olyan titokkal állunk szemben, amit nem szabad
túlmagyaráznunk. A szeretet titkával állunk szemben. A szeretetnek
nincsenek egészen egzakt észérvei. *A szeretet titkába lép be ez a gazdag
ifjú, oda kap meghívást*, *ott torpan meg. *



*(részlet dr. Székely János püspök elmélkedéséből)*
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151011/0ff42d9a/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl