[Grem] Pacs F: Miben is kell hinni? - Dogmák és paradigmaváltások a teológiában, a II.Vatikáni zsinatról
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Okt. 3., Szo, 19:29:55 CEST
Miben is kell hinni? – Dogmák és paradigmaváltások a teológiában
<http://jezsuita.blog.hu/2015/10/02/miben_is_kell_hinni_dogmak_es_paradigmavaltasok_a_teologiaban>
2015.10.02.
10:49 pacsy <http://blog.hu/user/137135/tab/data>
http://jezsuita.blog.hu/2015/10/02/miben_is_kell_hinni_dogmak_es_paradigmavaltasok_a_teologiaban#more7880568
[image: fr_reginald_garrigou-lagrange_o_p.jpg]Ha megkérdezzük valakitől,
aki történetesen katolikus, hogy hány szentség van, alighanem gondolkodás
nélkül rávágja: hét. No és hány parancsolat van? A válasz ugyanilyen
egyszerű: tĂz. Ha rászánjuk az idĹ‘t Ă©s egy kicsit utánanĂ©zĂĽnk nĂ©hány
egyháztörténeti adatnak (például akár az interneten is), alighanem minden
különösebb nehézség nékül azt is megtaláljuk, hogy eddig 21 egyetemes
zsinatot tartottak, és hogy Ferenc a 266. pápa. Ha vannak alapvető
teolĂłgiai ismereteink, könnyű lesz kiderĂteni azt is, hogy az Egyházi
Törvénykönyvben 1752 kánon van felsorolva. De vajon miért van az, hogy ha
azt kĂ©rdezzĂĽk, hogy hány dogma tartozik a katolikus tanĂtáshoz, a hĂvĹ‘
emberek közül a legtöbben csak vakarják a fejüket?
Talán csakugyan van abban valami zavarbaejtő, hogy a kötelező hittételek, a
dogmák számát firtató kérdésre a diplomás szakemberek, a teológusok is
zavarba jönnek. Hogy nem lehet az, hogy egy ilyen egyszerűnek látszó, és
nyilvánvalĂłan rendkĂvĂĽl lĂ©nyeges kĂ©rdĂ©s mĂ©g mindig nincs tisztázva? Vajon
csupán a mai teológusok hibájából – alkalmasint ezen „modernkedő”, ám
valĂłjában csak „a liberalizmus szerkerĂ©t toló”, „semmirekellĹ‘ állĂtĂłlagos
hittudósok” „nemtörődömsége és hanyagsága” folytán tartunk ott, ahol
tartunk? Hiszen mi mással volna magyarázható, hogy mindeddig
„elhanyagolták” egy ilyen jelentĹ‘s adat megállapĂtását? Ha meg tudjuk
mondani, hogy hány bekezdĂ©s van a KatekizmusÂban, nem volna idĹ‘szerű vĂ©gre
rendesen utánaszámolni annak is, hogy egy-egy bekezdésnek hány dogma
feleltethető meg?
Nos, nem rejtem többé véka alá a véleményemet: az a meggyőződésem, hogy a
számbeli bizonytalanság oka nem a szakteológusok feltételezett lustaságával
magyarázható. Az indok sokkal inkább maga a *kinyilatkoztatás természetében*
rejlik (s ez azután elkerülhetetlenül a kinyilatkoztatás *teológiájára* is
rányomja a bélyegét). Az igaz ugyan, hogy össze tudjuk számolni, hogy hány
artikulusból áll a nicea-konstantinápolyi hitvallás, csakhogy a bekezdések
nem feleltethetők meg egyértelműen egy-egy dogmának, illetve a krédók maguk
sem merĂtik ki a hittĂ©telek teljes listáját. ValĂłjában arrĂłl van szĂł, hogy
a kinyilatkoztatás és annak magyarázata elkerülhetetlenül *történeti*
folyamat. Csakis a kinyilatkoztatás tantételszerű szemléletét vallók, akik
ezt a történelmi dimmenziót lényegében elhanyagolják (vagy teljesen
félreértik), róhatják fel hiányosságképpen, hogy lehetetlen a dogmák
kimerĂtĹ‘ listájának összeállĂtása! Hiszen Ĺ‘k a kinyilatkoztatást kĂĽlönállĂł
igazságok – avagy tĂ©teles állĂtások – gyűjtemĂ©nyĂ©nek tekintik. EgyedĂĽl
ilyen alapon remélhetik ugyanis, hogy fáradhatatlan keresésük, osztályozó
és rendszerező munkájuk nyomán végre valahára meghatározott számú
tantételhez juthanak, feltéve, ha elég kitartóan folytatják a rendszerezést
és a keresést.
1950 Ă©s 1956 között egy legendás Ăşjskolasztikus professzor tanĂtott a mai
Eötvös Loránd Tudományegyetemről száműzött teológiai karon (Budapesti
Katolikus Hittudományi Akadémia). Takács József valóban zseniális ember és
teológus volt. Kiemelkedő eredménnyel doktorált dogmatikából
(szisztematikus teológiából) a római Pápai Gergely Egyetemen, s olyan
brilliánsan szerepelt az akkoriban szokásos újskolasztikus disputákon, hogy
évtizedekkel később VI. Pál pápa maga is emlékezett rá, és rákérdezett az *ad
limina* látogatáson lévő magyar püspököknél. Megnyugtatták: nem, nincs
börtönben…
Takács Józsefnek azonban valódi keresztú adatott; a Szentlélek
kifürkészhetetlen végzése folytán rengeteg szenvedésen kellett átmennie.
1956-ban azonban politikai okokbĂłl eltávolĂtották tanszĂ©kvezetĹ‘i állásábĂłl
és – természetesen – Budapestről is száműzték, több kisebb plébánián
működött lelkipásztorként. Gyémántkeménységű ember volt; egy alkalommal,
nyomozĂłk látogatták meg Ă©s virágnyelven megprĂłbálták „beĂ©pĂteni”, rávenni,
hogy idĹ‘nkĂ©nt Ărjon nekik egy-egy jelentĂ©st: „Lássa, csak ilyen aprĂłságrĂłl
van szĂł, s ha vállalja, másnaptĂłl Ăşjra tanĂthat” – Ăgy szĂłlt az ĂgĂ©ret. Ezt
válaszolta: „Nézzék, én 5 élő és három holt nyelven tudok, de ezt a
nyelvet, nem beszélem!” Plábánosként halt meg 1982. január 17-én Adácson.
Takács életszentsége és briliáns intellektusa hihetetlen hatást tett
hallgatóira. Valóban a legjobbak lelkesedtek érte (nem csoda, hogy néhány
Ă©ve mĂ©g a magyar katolikus pĂĽspöki karban is egykori tanĂtványai töltöttek
be kulcspozĂciĂłkat). A legĂ©rtelmesebbeket Ă©s a legĂ©rzĂ©kenyebbeket ragadta
leginkább magával, ahogyan egységes és kikezdhetetlen épületként tárta elő
a katolikus tanĂtást, amelyet nem kezdhet ki a törtĂ©nelmi hullámverĂ©s,
melynek falán egyetlen repedés sem mutatkozhat. A dolgunk tehát csupán
vaslogikával és töretlen hűséggel továbbadni a kikezdhetetlen és üdvösségre
vezetĹ‘ tanĂtást. Takács Ăşgy vĂ©lte, hogy a dogmatika legfeljebb nĂ©hány
aprĂłság tekintetĂ©ben szorul mĂ©g pontosĂtásra: ki kellene mondani a Mária
társmegváltóságáról (*co-redemptrix*) szóló dogmát, és szükség lesz még a
Szent Józsefről szóló teológiai traktátus (a jozefológia) kidolgozására,
amit eddig méltatlanul elhagyagoltak. Egyébként már majdnem minden készen
van, befejezett.
Nem tudok eltekinteni a párhuzamtól, miszerint a fiatal Werner Heisenberget
is megpróbálták lebeszélni a családi ismerősök, hogy az egyetem fizika
szakára iratkozzék be, mondván, hogy „a fizikában már minden fel van
találva”… Ahogy ugyanis a relativitáselmélet és a kvantummechanika új
alapra helyezte a fizikai tudományokat, úgy formálta át – *mutatis mutandis*
– az egész teológiai kérdésfelvetést a II. Vatikáni zsinat. Azzal, hogy az
újsokasztika megszűnt az egyház hivatalos teológiája lenni, hitem szerint,
a Szentlélek éltető ereje nyilvánult meg. A történtek hatására ma mindennél
világosan látjuk: nem hogy befejeződött volna, még alig kezdődött el a
kinyilatkoztatás megértése.
A II. Vatikáni Zsinat azt tanĂtja, hogy a kinyilatkoztatást nem lehet
leszűkĂteni kijelentĂ©sek vagy kĂĽlönállĂł igazságok gyűjtemĂ©nyĂ©vĂ©. VĂ©gsĹ‘
soron a kinyilatkoztatás nem egy kijelentsében vagy egy szövegben, hanem
Jézus Krisztusban magában tárul fel számunkra. Krisztus „az egész
kinyilatkoztatás közvetĂtĂłje Ă©s teljessĂ©ge” (DV 2).
Sejtitek ti ennek a tételnek a jelentőségét?
(Cf. Richard R. Gaillardetz, *By What Authority? A Primer on Scritpure, the
Magisterium, and the Sense of the Faithful*, Liturgical Press, Saint John’s
Abbey, Collegeville, Minnesota [USA] 2003, cap. VI.).
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151003/8b2444b8/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról