[Grem] Hol tartanak ma a szerzetesi iskolk?
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Nov. 27., P, 20:11:13 CET
Hol tartanak ma a szerzetesi iskolák? – intézményfejlesztési projektzáró
konferencia
2015. november 26. csütörtök 19:31
http://www.magyarkurir.hu/hirek/hol-tartanak-ma-szerzetesi-iskolak
Befejeződött az „1 ház, 7 rend, 1 küldetés” elnevezésű hét, közoktatási
intézményeket fenntartó szerzetesrend összefogásából létrejött
intézményfejlesztési projekt. November 26-án a Sapientia Szerzetesi
Hittudományi Főiskolán tartott szakmai rendezvényen értékelték az
együttműködés eredményeit.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0166.jpg>
*KÉPGALÉRIA – Klikk a képre!*
Hét, közoktatási intézményeket fenntartó szerzetesrend összefogásából jött
létre az a TÁMOP-3.1.17-15 számú felhívásra benyújtott pályázat, melynek
keretében a rendek 180 millió 380 ezer forint európai uniós támogatást
nyertek iskoláik és óvodáik fejlesztésére.
A Piarista Rend Magyar Tartománya által vezetett szerzetesi konzorcium
tagjai, a Boldogasszony Iskolanővérek, a Congregatio Jesu
(angolkisasszonyok), az Isteni Megváltóról Nevezett Nővérek, a Jézus
Társasága Magyarországi Rendtartománya (jezsuiták), a Magyarok Nagyasszonya
Ferences Rendtartomány, valamint a Szalézi Intézményfenntartó arra
vállalkoztak, hogy együttműködést építenek ki intézményfejlesztési
stratégiák kidolgozására.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_1.jpg>
A májusban indult *1 ház, 7 rend, 1 küldetés* elnevezésű projektet értékelő
sajtónyilvános konferencián részt vettek az együttműködő rendek elöljárói,
illetve képviselői, valamint a szerzetesközösségek által fenntartott
iskolák vezetői.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0197.jpg>
Rendi közösségeink alapító szentjei karéjában tekintünk vissza ezen a
fórumon az együttműködés gyümölcseire – mutatott rá a rendalapítók teremben
elhelyezett portréira a résztevőket köszöntő Labancz Zsolt SP piarista
tartományfőnök. – Mögöttük pedig ott van Jézus Krisztus, aki értelmet adó
forrása az ő küldetésüknek és a mi szolgálatunknak is. A sok arc Jézus
arcának kibontása, hisszük, ha hozzá mint közös forráshoz közeledünk, akkor
a sokszínűség, amit a karizmáik jelentenek, nem eltávolítanak bennünket,
hanem segítenek felfedezni a sokszínűség építő, gazdagító erejét –
fogalmazott a piarista tartományfőnök. Kiemelte a rendalapítók
elkötelezettséget erősítő és identitást adó jelentőségét, és kifejezte
reményét, hogy az együttműködés révén megtapasztalt lehetőségeket a
közösségek tovább fogják építeni.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0177.jpg>
Hegyi László, az Emberi Erőforrások Minisztériuma egyházi kapcsolatokért
felelős helyettes államtitkára az együttműködés jelentőségét méltatta, és
arra biztatta a rendi közösségek elöljáróit, hogy a rendezvény ne
összefogásuk lezárása, hanem új kezdet legyen az úton. Rámutatott a hosszú
távon való építkezés fontosságára.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0155.jpg>
Tornay Krisztina M. Petra SSND projektmunkatárs és Guba András SP
konzorciumvezető az *1 ház 7 rend 1 küldetés* projekt keretében megvalósult
főbb fejlesztéseket, eredményeket mutatták be. Egy rövidfilm segítségével
idézték fel a közös munka hangulatát. Beszámoltak arról, hogy az
együttműködés építése három szinten zajlott: fenntartói szinten a
tartományfőnökök találkozója a stratégiaalkotást célozta, az
intézményvezetők számára vezetőképzést kínált a projekt, a harmadik szinten
pedig a tanárok szakmai fejlődését szolgálta.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0189.jpg>
Guba András megfogalmazta, küldetésük spirituális dimenziója nélkül nem
tudják elképzelni az intézményi vezetést. Tornay Krisztina M. Petra a
képzések iránti igényt emelte ki, melynek része a konfliktuskezelés, a
személyes coaching és a szupervízió is.
A projekt során jól működő műfajnak bizonyult az úgynevezett képző
konferencia – értékelte Guba András a megvalósult rendezvényeket. – Ez több
szintet integrál: tere a személyes fejlődésnek, a spiritualitás
megerősödésnek, a kapcsolatépítésnek, és szakmai előrelépést is biztosít.
Ha ez a négy szint együttesen jelen van, sikeres a továbbképzés. Számos
ilyen jellegű konferencia megvalósult. Négy rend – a piaristák, az
iskolanővérek, a ferencesek és a szaléziak tartottak az intézményeikben
dolgozó valamennyi tanár részére pedagógiai napot.
A projekt számos maradandó képzési anyagot is eredményezett, kiadványban
teszik közzé a rendek jó gyakorlatait, a diákcsoport-vezető-képzés, a
lelkigyakorlat-vezető-képzés, a férfi és női személyiségfejlődés, valamint
a keresztény szellemű iskolai nevelés módszertanát.
Fontos lépés volt az iskolák segítő munkatársai számára rendezett
konferencia a kapcsolatépítés és hálózatosítás céljával, a történelmi
egyházak kínálatát összegző állásportál létrehozása, a szülők és az iskola
kapcsolattartásával foglalkozó konferencia, valamint informatikai
fejlesztések is megvalósultak.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0214.jpg>
A zárórendezvény legfontosabb beszámolója volt Pusztai Gabriellának, a
Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete oktatójának előadása, melyben
bemutatta munkacsoportjuknak a felekezeti és szerzetesi iskolákra vonatkozó
kutatását. Ez a csoport évek óta rendszeresen vizsgálja az egyházi oktatás
helyzetét, és publikálja ennek eredményeit.
A kutatás célja annak felmérése,* hol tartanak ma az egyházi iskolák az
állami intézményekkel való összehasonlításban*, *mik az erősségeik,
erőforrásaik,* és* mik azok a problémák,* amiket meg kell oldani.
Rámutattak arra, hogy* a felekzeti és szerzetesi iskolák eredményességüket
nem** a társadalmi elit lefölözésének köszönhetik, mint azt velük szemben
vádként felhozzák*,* hanem annak, hogy nevelésükben a hozzáadott érték
nagyon magas.* A vizsgálat rákérdezett, miben gyökerezik ez a hozzáadott
érték. Kimutatták, hogy eredményességüket leginkább *az iskolák körül
kialakuló kapcsolathálózati, normákat támogató struktúra, a tanulók és
szülők hitbéli elköteleződése, **tanárok iránti szakmai és emberi bizalom,
a szabadidős tevékenységek gazdagsága, a normabiztonság, valamint az
önkéntes munka biztosítja*. A vizsgálat azt is kiderítette, hogy* a hitbeli
erőforrással **nem rendelkező** gyerekek is tudnak profitálni abból a
közjóból, ami ezeket az intézményeket jellemezi.*
A statisztika azt is igazolja, hogy* a közösségi lelki és sportprogramok,
melyek a kapcsolatot építik, a normabiztonságot erősítik, fontosabbak,*
mint a különórák.* Tartós hatás az értékrendben szintén az egyházi nevelés
erőssége. Ezt mutatja, hogy az egyetemen is kitűnnek az egyházi iskolában
végzett diákok, úgy viselkedésükkel, mint karakteres állásfoglalásaikkal,
döntéseikkel. *Fontos az is, hogy az egyházi iskolás diákok nem csak a jó
jegyért tanulnak, hanem *magáért a teljesítésért lelkesednek, ami fontos
hozzáadott érték tud lenni társadalmunkban* ebből a szektorból.
Az egyetemi kutatócsoport kérdőíves felmérésében zömmel középiskolai
tanárokat, mellettük hitoktatókat, művészeti tanárokat, szakoktatókat és
alsó osztálybeli tanárokat kért válaszadásra. Arra voltak kíváncsiak, ki
milyen pedagógiai kultúrát hoz magával, hogyan érzi magát az egyházi
iskolában, és miben találja meg a fejlődési lehetőséget. A
magas válaszadási arány alapján megbízható következtetéseket fogalmazhattak
meg.
A megkérdezés alapján összeállt adatbázist egészítették ki az országos
kompetenciamérés adataival, így teremtettek nagy mozgásteret az
eredményességi vizsgálati következtetések levonásához. Tekintetbe vették
továbbá az iskolák diák összetételét és a családok társadalmi helyzetét.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0210.jpg>
Megállapították, hogy *országos viszonylatban matematikából a
középmezőnyben vannak *– az egyes intézmények között jelentős
szórással –, *szövegértésben
pedig – kevésbé szórt eredményekkel – a középmezőny felső határán*. A
szövegértésben hozott eredményben megjelenik a vallási nevelés hozzáadott
értéke, ennek köszönhető az *olvasás-szövegértés területén a felekezeti
iskolák erőssége*.
*A családiháttér-index alapján *az egyházi sikolákba járó családok
előnyösebb helyzetben vannak az átlagnál, de óriási különbségek
tapasztalhatók az egyes régiók iskolái között. A kutatócsoport eredményei
azt mutatják, *az iskolák diáktársadalmának összetétele igen változatos.*
A kutatás a pedagógusokra koncentrált, így rákérdeztek arra, milyen
tőkeerőforrásokkal rendelkeznek a tanárok, hogy a kívánatos pozitív
felhajtóerőt felszínre tudják hozni. Ezek tudatosítása nagyon lényeges az
iskola eredményessége szempontjából. Kiderült,* a pedagógusok az emberi
tőke terén nagyon jól állnak, a társadalmi tőkét tekintve pedig gazdagok az
intergenerációs és intragenerációs forrásaik.* Pusztai Gabriella
hangsúlyozta, hogy* a lelki és spirituális odaadást tőkeként kell
értelmezni, és erre kell is támaszkodni.* *Erőforrásként említette
középiskolai szinten a férfi tanárok jelentős arányát, a fiatalabb
tantestületeket, a kisebb mértékű pályaelhagyást.* Rámutatott* ugyanakkor a
szakvizsgák terén tapasztalt lemaradásra.*
A kutatás kitért arra a kérdésre, vajon* eljuttat-e a szerzetesi iskolák
nevelése az elvárt, illetve az elvártnál magasabb szintre. * Rákérdezett,
milyen viszonyt alakít ki *a versenyfelkészítés, a tehetséggondozás és a
szabadidős tevékenységek, a hitéleti nevelés, az értékrendi orientálás, a
lelkigondozás* között. Felméréseik azt mutatják, a szerzetesi iskolák
*szabadidős
kínálatukkal eredményesebben tudnak *hozzájárulni ahhoz, hogy *az elvártnál
magasabb szintre juttassák el diákjaikat*.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0202.jpg>
A neveléskutató szerint az iskolafenntartóknak tantestületben kell
gondolkodniuk, és rámutatott, önmagában nem elég az, hogy a tanárok között
megvalósul a konszenzus.
A vizsgálat számos kérdést megfogalmazott a rendi elöljárók számára
(például a tantestületi konszenzus alakításának területén), melyek a
stratégiaalkotás alapjául szolgálhatnak.
*A konzorciumban részt vevő szerzetesi iskolák és óvodák – összesen 28
intézmény – lefedik az ország teljes területét, s több mint 1300
pedagógussal végzik 15 ezer gyermek keresztény szellemű nevelését,
oktatását.*
Fotó: Lambert Attila; Szathmáry Melinda
Trauttwein Éva/Magyar Kurír
Kapcsolódó képgaléria
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_1.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0155.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0158.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0161.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0166.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0168.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0177.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0181.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0184.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0188.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0189.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0194.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0197.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0200.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0202.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0207.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0210.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0214.jpg>
- <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=65837&img=o_img_0232.jpg>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151127/ffb591ec/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl