[Grem] Roger Scruton szerint: Az iszlám oktatás titka

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Nov. 18., Sze, 16:31:35 CET


 Mi a titka az iszlám oktatásnak Scruton szerint?
2015. november 17. kedd, 10:24 | Írta: Szerkesztő
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2414:mi-a-titka-az-iszlam-oktatasnak-scruton-szerint&catid=34:ittesmost&Itemid=58


*[image: madrasza nyitó] Az elmúlt évek politikai-történelmi eseményei, az
utóbbi napok párizsi merényletsorozata egyre inkább arra (is) figyelmeztet
bennünket, hogy jobban kell ismernünk az iszlámot, a muzulmán hívőket –
éljenek akár Keleten, akár valamelyik nyugati országban. Roger Scruton
(1944-), a neves angol konzervatív filozófus és esztéta szemléletesen veti
össze az iszlám és a nyugati oktatást:*



"*Az iszlám *tehát nem annyira tanítás, mint inkább *kegyességi rendszer.
Alávetni magunkat annyi, mint fölfedezni a zavarmentes élet és a nyugodt
lelkiismeret szabályait. /.../ Védi a családot mint a hűség és a bizalom
legfőbb tárgyát, világossá teszi és szabályozza a nemi magatartást,
szentesíti a barátságból és rokonságból adódó kötelezettségeket, és
meghatározza az üzleti tevékenységnek mind a fölmentésre, mind a
felelősségre vonásra alkalmazandó szabályait. */.../ Van egy páratlan
előnye a modern világ összefüggésében:* világos.* Megmondja a hívőnek, mit
tegyen, hogy jó viszonyban legyen Istennel, és amit tennie kell, az
kizárólag a magánéletével , a rítusokkal és az istentisztelettel függ
össze. A Közszféra majd gondoskodik magáról, és az egyszerű muzulmánnak
nincs miért törnie magát ezért.* A nyugati anómiával és
élvhajhászással **szembesülő
muzulmán bevándorlók* következésképpen *belekapaszkodnak vallásukba, hiszen
azt szükségképpen magasabb rendűnek látják* *a körülöttük lévő erkölcsi
zűrzavarnál*, és* inkább annak előírásait tartják követendőnek*, *mint azt
a törvényt, amely ennyi bűnnek ad teret.* Gyermekeik talán egy darabig
föllázadnak a muzulmán család szigorú nemi szabályai és patriarchális
parancsai ellen, de ha bármilyen baj adódik, ők is az ősi valláshoz térnek
meg. Ez ugyanis* a feddhetetlenség és az erkölcsi biztonság látomását adja
meg nekik,* *melyet hiába keresnének a nyugati politikai rendszerek által
módszeresen teremtett köztérben.*

Ezenkívül látnunk kell a *madraszák (Az iszlámra építő alap- és középszintű
iskolák. A szerk.)* óriási jelentőségét abban, hogy ott a fiatalok
megkapják a hűséget és az átmenet rítusát, amit keresve sem találnának meg
szekularizált iskoláinkban.* Bármilyen elmaradottnak látszódjék is az
iszlám oktatás** a szabad vizsgálódás és a tudományos módszeresség
*szemszögéből,
erkölcsi és* kulturális tekintetben messze felülmúlja* *a nyugati
nagyvárosok fiataljainak nyújtottakat*.* Jámborságra, megfontoltságra és az
öregkor tiszteletére nevel,* biztosítja a felnőttkorba való átmenet magától
értetődő rítusát, a diákoknak* inkább bizonyosságokat mutat föl,* *semmint
kételyeket ébreszt* bennük,* inkább vigasztalást ad*, *semmint szorongást
támaszt.* Továbbá szorgalmazza a klasszikus arab tanulmányozását, és *a
diákokkal óriási mennyiségű nagyszerű és fennkölt szöveget memorizáltat,
megadva nekik* azt, *aminek** a legtöbb modern ember a maga nagy kárára
híjával van*, nevezetesen:* idézetek, szállóigék és szellemes, velős
mondások tárházát,* amelyből mindennapi életük és kapcsolataik közben *
mindig meríthetnek*. E bizonyosságtól átitatott szövegtöredékek nagy
becsben állnak mindazok szemében, akik megtanulják őket, és úgyannyira
fölemelik a hívő ember gondolatait és érzelmeit a szappanoperák és popzenei
klipek banális szintje fölé, hogy *a nyugati materializmus termékeit* *minden
további nélkül annak látja*, *amik valójában**: szemétnek*. Röviden szólva *azt
mutatja föl ez a nevelés, amit* *a nyugati országok liberális oktatási
rendszerei mélységesen megvetnek*: *a tekintélyt.*

[image: madrasza 2]

*Madrasza Nagy-Britanniában*

Az iszlám oktatásnak ezt az előnyét nem csökkenti az a tény, hogy az iszlám
tudományos gondolkodás kiveszett a modern világból. *A madraszákban folyó
oktatás inkább mindennapi kultúrát ad,* nem a magaskultúrát közvetíti. Az
egalitáriusság, a kritikátlanság és a lényegre összpontosítás jellemzi.
/.../* A mi iskolai oktatásunk nem nyújt semmilyen mindennapi kultúrát, nem
igazít el az élet dolgaiban, semmilyen bizonyosságot nem mutat fel, és
egyenlőtlen képzettséget ad. Akik azonban tudnak élni a szabadság nyújtotta
lehetőségekkel, hamar szert tesznek a magaskultúra, a filozófia áldásaira,
és részt vehetnek a különféle nyilt vitákban, amelyekben a tudatlanságot
immár nem fölmagasztalják, hanem megvetik.*

Másként szólva a nyugati társadalmak olyan közteret biztosítanak, amely a
közoktatás romlást a szabad növekedés és művelődés egyéb lehetőségeivel
ellensúlyozza. Ilyen köztér azonban* a hagyományos iszlám társadalomba*n
nincs. *A szent törvény parancsa hat át minden dolgot, *és mi sem áll
távolabb az iszlámtól, mint az a gondolat, hogy a szabadságnak és
kísérletezésnek tisztán emberi eredetű törvény által védett zónája legyen."

*In: Roger Scruton: A nemzetek szükségességéről. Helikon kiadó. 105-107. o.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151118/99736223/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról