[Grem] Roger Scruton szerint: Az iszlám oktatás titka
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Nov. 18., Sze, 16:31:35 CET
Mi a titka az iszlám oktatásnak Scruton szerint?
2015. november 17. kedd, 10:24 | Írta: Szerkesztő
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2414:mi-a-titka-az-iszlam-oktatasnak-scruton-szerint&catid=34:ittesmost&Itemid=58
*[image: madrasza nyitó] Az elmúlt évek politikai-történelmi eseményei, az
utóbbi napok párizsi merényletsorozata egyre inkább arra (is) figyelmeztet
bennĂĽnket, hogy jobban kell ismernĂĽnk az iszlámot, a muzulmán hĂvĹ‘ket –
éljenek akár Keleten, akár valamelyik nyugati országban. Roger Scruton
(1944-), a neves angol konzervatĂv filozĂłfus Ă©s esztĂ©ta szemlĂ©letesen veti
össze az iszlám és a nyugati oktatást:*
"*Az iszlám *tehát nem annyira tanĂtás, mint inkább *kegyessĂ©gi rendszer.
Alávetni magunkat annyi, mint fölfedezni a zavarmentes élet és a nyugodt
lelkiismeret szabályait. /.../ Védi a családot mint a hűség és a bizalom
legfőbb tárgyát, világossá teszi és szabályozza a nemi magatartást,
szentesĂti a barátságbĂłl Ă©s rokonságbĂłl adĂłdĂł kötelezettsĂ©geket, Ă©s
meghatározza az üzleti tevékenységnek mind a fölmentésre, mind a
felelősségre vonásra alkalmazandó szabályait. */.../ Van egy páratlan
elĹ‘nye a modern világ összefĂĽggĂ©sĂ©ben:* világos.* Megmondja a hĂvĹ‘nek, mit
tegyen, hogy jó viszonyban legyen Istennel, és amit tennie kell, az
kizárĂłlag a magánĂ©letĂ©vel , a rĂtusokkal Ă©s az istentisztelettel fĂĽgg
össze. A Közszféra majd gondoskodik magáról, és az egyszerű muzulmánnak
nincs miért törnie magát ezért.* A nyugati anómiával és
élvhajhászással **szembesülő
muzulmán bevándorlók* következésképpen *belekapaszkodnak vallásukba, hiszen
azt szükségképpen magasabb rendűnek látják* *a körülöttük lévő erkölcsi
zűrzavarnál*, Ă©s* inkább annak elĹ‘Ărásait tartják követendĹ‘nek*, *mint azt
a törvényt, amely ennyi bűnnek ad teret.* Gyermekeik talán egy darabig
föllázadnak a muzulmán család szigorú nemi szabályai és patriarchális
parancsai ellen, de ha bármilyen baj adódik, ők is az ősi valláshoz térnek
meg. Ez ugyanis* a feddhetetlenség és az erkölcsi biztonság látomását adja
meg nekik,* *melyet hiába keresnének a nyugati politikai rendszerek által
módszeresen teremtett köztérben.*
EzenkĂvĂĽl látnunk kell a *madraszák (Az iszlámra Ă©pĂtĹ‘ alap- Ă©s közĂ©pszintű
iskolák. A szerk.)* óriási jelentőségét abban, hogy ott a fiatalok
megkapják a hűsĂ©get Ă©s az átmenet rĂtusát, amit keresve sem találnának meg
szekularizált iskoláinkban.* Bármilyen elmaradottnak látszódjék is az
iszlám oktatás** a szabad vizsgálódás és a tudományos módszeresség
*szemszögéből,
erkölcsi és* kulturális tekintetben messze felülmúlja* *a nyugati
nagyvárosok fiataljainak nyújtottakat*.* Jámborságra, megfontoltságra és az
öregkor tiszteletĂ©re nevel,* biztosĂtja a felnĹ‘ttkorba valĂł átmenet magátĂłl
Ă©rtetĹ‘dĹ‘ rĂtusát, a diákoknak* inkább bizonyosságokat mutat föl,* *semmint
kételyeket ébreszt* bennük,* inkább vigasztalást ad*, *semmint szorongást
támaszt.* Továbbá szorgalmazza a klasszikus arab tanulmányozását, és *a
diákokkal óriási mennyiségű nagyszerű és fennkölt szöveget memorizáltat,
megadva nekik* azt, *aminek** a legtöbb modern ember a maga nagy kárára
hĂjával van*, nevezetesen:* idĂ©zetek, szállĂłigĂ©k Ă©s szellemes, velĹ‘s
mondások tárházát,* amelyből mindennapi életük és kapcsolataik közben *
mindig merĂthetnek*. E bizonyosságtĂłl átitatott szövegtöredĂ©kek nagy
becsben állnak mindazok szemében, akik megtanulják őket, és úgyannyira
fölemelik a hĂvĹ‘ ember gondolatait Ă©s Ă©rzelmeit a szappanoperák Ă©s popzenei
klipek banális szintje fölé, hogy *a nyugati materializmus termékeit* *minden
további nélkül annak látja*, *amik valójában**: szemétnek*. Röviden szólva *azt
mutatja föl ez a nevelés, amit* *a nyugati országok liberális oktatási
rendszerei mélységesen megvetnek*: *a tekintélyt.*
[image: madrasza 2]
*Madrasza Nagy-Britanniában*
Az iszlám oktatásnak ezt az előnyét nem csökkenti az a tény, hogy az iszlám
tudományos gondolkodás kiveszett a modern világból. *A madraszákban folyó
oktatás inkább mindennapi kultĂşrát ad,* nem a magaskultĂşrát közvetĂti. Az
egalitáriusság, a kritikátlanság Ă©s a lĂ©nyegre összpontosĂtás jellemzi.
/.../* A mi iskolai oktatásunk nem nyújt semmilyen mindennapi kultúrát, nem
igazĂt el az Ă©let dolgaiban, semmilyen bizonyosságot nem mutat fel, Ă©s
egyenlőtlen képzettséget ad. Akik azonban tudnak élni a szabadság nyújtotta
lehetőségekkel, hamar szert tesznek a magaskultúra, a filozófia áldásaira,
és részt vehetnek a különféle nyilt vitákban, amelyekben a tudatlanságot
immár nem fölmagasztalják, hanem megvetik.*
MáskĂ©nt szĂłlva a nyugati társadalmak olyan közteret biztosĂtanak, amely a
közoktatás romlást a szabad növekedés és művelődés egyéb lehetőségeivel
ellensúlyozza. Ilyen köztér azonban* a hagyományos iszlám társadalomba*n
nincs. *A szent törvény parancsa hat át minden dolgot, *és mi sem áll
távolabb az iszlámtól, mint az a gondolat, hogy a szabadságnak és
kĂsĂ©rletezĂ©snek tisztán emberi eredetű törvĂ©ny által vĂ©dett zĂłnája legyen."
*In: Roger Scruton: A nemzetek szükségességéről. Helikon kiadó. 105-107. o.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151118/99736223/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról