[Grem] F.pápa / az eucharisztikus lakoma és a családi étkezés
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Nov. 13., P, 14:03:07 CET
Ferenc pápa: A családi asztalnál beszélgessetek, ne a telefont
nyomkodjátok!
http://csaladhalo.hu/cikk/szinek/ferenc-papa-csaladi-asztalnal-beszelgessetek-ne-telefont-nyomkodjatok
Magyar KurĂr
2015. 11. 13. 11:38
November 11-én *a közös étkezés fontosságáról,* valamint *a családi étkezés
és az eucharisztikus lakoma közötti összefüggésekről* elmélkedett Ferenc
pápa a szerda délelőtti általános kihallgatás keretében.
------------------------------
Kedves testvĂ©reim, jĂł napot kĂvánok!
Ma a családi élet egyik jellegzetességéről fogunk elgondolkodni, amelyet
már életünk első éveitől megtanulunk, ez pedig *a közös étkezés*, vagyis *az
a magatartás, hogy az élet javaiban osztozunk, és boldogok vagyunk, hogy
ezt tehetjük.* Az osztozás és *az osztozás képessége gyönyörű erény!* Ennek
jelképe, „ikonja” a vasárnapi asztal körül egybegyűlt család. Az étel
megosztása – de *az ételen túl a szeretet kifejezése, az események
elmesélése – alapvetően fontos tapasztalat.* Ha elérkezik egy ünnep, egy
születésnap, egy évforduló, ismételten az asztalnál találkozunk. Egyes
kultúrákban a gyász alkalmával is szokás közös étkezést tartani, hogy
egyĂĽtt legyenek fájdalmában azzal, aki elveszĂtette valamelyik családtagját.
*A közös étkezés biztos hőmérő a kapcsolatok egészsége számára: **ha van
valami a családban, ami nem működik, vagy ha van valami rejtett sérelem,
az **az asztalnál rögtön észrevehető. **Az a család, amely szinte sosem
étkezik együtt, vagy ahol az asztalnál ahelyett, hogy beszélgetnének, a
tévét nézik, vagy az okostelefonjukat nyomkodják, az „kevésbé család”. Ahol
a gyerekek az asztalnál is a laptopjukat vagy a telefonjukat babrálják
ahelyett, hogy egymásra figyelnének, az nem család, az kollégium.*
A kereszténységnek sajátos hivatása van a közös étkezésre, ezt mindenki
tudja. *Az Ăšr JĂ©zus szĂvesen tanĂtott az asztalnál, Ă©s Isten országát
időnként ünnepi lakomaként mutatta be. Jézus az asztalt választotta arra
is, hogy lelki öröksĂ©gĂ©t tanĂtványainak átadja,* ezt egy vacsora keretĂ©ben
tette. Ezt a lelki örökséget életáldozatának emlékgesztusaiban foglalta
össze: ez testének és vérének ajándéka mint az üdvösség étele és itala,
amely a valódi és tartós szeretetet táplálja bennünk.
Ebből a szempontból *joggal mondhatjuk, hogy a család „otthon van” a
szentmisén, mert az eucharisztiába beleviszi az együttétkezésről szerzett
saját tapasztalatát, és megnyitja azt az egyetemes étkezésnek, Isten világ
iránti szeretetének kegyelme előtt.* Azáltal, hogy részesedik az
eucharisztiábĂłl, a család megtisztul attĂłl a kĂsĂ©rtĂ©stĹ‘l, hogy önmagába
zárkózzon, megerősödik a szeretetben és a hűségben, saját testvéri
közössĂ©gĂ©nek határait pedig kitágĂtja Krisztus szĂvĂ©nek mĂ©rtĂ©kĂ©re.
*Korunkban, amelyet oly sok bezárkózás és túl sok fal jellemez**, a család
által Ă©letre hĂvott Ă©s az eucharisztia által kitágĂtott egyĂĽttĂ©tkezĂ©s
kulcsfontosságú lehetőséggé válik. *Az Oltáriszentség és a belőle
táplálkozó családok képesek legyőzni a bezárkózásokat, képesek a befogadás
Ă©s a szeretet hĂdjait Ă©pĂteni. Igen, annak az egyháznak a szentmisĂ©je,
amely olyan családokból áll, amelyek képesek visszaadni a közösségnek az
együttétkezés és a kölcsönös vendégszeretet hatékony kovászát, az
összehasonlĂtástĂłl nem fĂ©lĹ‘ emberi befogadás iskolája. Nincsenek többĂ©
olyan kicsinyek, árvák, gyengék, védtelenek, sérültek és csalódottak,
reményvesztettek és elhagyatottak, akiket a családok eucharisztikus
egyĂĽttĂ©tkezĂ©se ne tudna táplálni, felĂĽdĂteni, megvĂ©deni Ă©s vendĂ©gĂĽl látni.
*A családi erĂ©nyek*re valĂł emlĂ©kezĂ©s segĂtsen, hogy megĂ©rtsĂĽk ezt! Mi
magunk ismertünk – és még ma is ismerünk – olyan csodákat, amelyek
megtörténhetnek, amikor egy anya képes szemmel tartani – a sajátjain túl –
mások gyermekeit is, képes vigyázni rájuk, ellátni őket és gondjukat
viselni. A közelmúltig egyetlen anyuka elég volt, hogy figyeljen az összes
gyermekre az udvaron! Vagy folytathatnánk: tudjuk jól, milyen erőssé válik
az a nép, amelyben a szülők készek megmozdulni, hogy mindenki gyermekét
megvédjék, mert a gyermekeket osztatlan értéknek tekintik, és boldogok s
büszkék, hogy védelmezhetik őket.
*Ma sok társadalmi környezet állĂt akadályt **a családi Ă©tkezĂ©sek **elĂ©. *Igaz,
*manapság nem könnyű megoldani a közös étkezést*. De *keresnünk kell a
módját, hogy újra bevett gyakorlattá váljon. Az asztalnál beszélünk
egymáshoz és meghallgatjuk egymást. Nincs csend.* Nem arra a csendre
gondolok, amely a monasztikus nővérek csendje, hanem az önzés csendje, ahol
mindenki elvan magában, nézi a tévét, vagy nyomkodja a mobilját… és nem
beszélnek egymással. Nem, ne legyünk csendben! Újra fel kell fedeznünk a
családi Ă©tkezĂ©st, mĂ©g ha hozzá is kell igazĂtanunk a mai idĹ‘khöz. Ăšgy
tűnik, a közös étkezés olyasmivé vált, amit az ember ad-vesz, ez azonban
már valami más. A táplálkozás nem mindig a javak igazságos megosztásának
jelképe, mely képes elérni azt is, akinek nem jut kenyér vagy szeretet. A
gazdag országokban hozzászoktatnak minket, hogy rengeteget költsünk ételre,
túlsúlyosak leszünk, aztán azon igyekszünk, hogy helyrehozzuk a mértéktelen
fogyasztást. És ez az értelmetlen „üzlet” eltereli figyelmünket az igazi –
testi-lelki – éhségtől. *Ha nincs közös étkezés, akkor fellép az önzés, az
önösség, mindenki magára gondol. Annál is inkább, mert a reklámok a valódi
Ă©hsĂ©get ĂnyencsĂ©gek utáni áhĂtozássá vagy Ă©dessĂ©gek utáni vággyá fokozzák
le*. *Miközben nagyon sok, túl sok testvérünk nem ülhet étkező asztalhoz!
Ez kissé szégyenletes!*
Tekintsünk az eucharisztikus lakoma misztériumára! Az Úr megtöri testét és
kiontja vérét mindenkiért. Valóban nem létezik olyan megosztottság, amely
ellenállhat ennek a közösséget teremtő áldozatnak; csak a hamisság, a
rosszal való cinkosság zárhat ki belőle. Az összes többi távolság nem képes
ellenállni a megtört kenyér és a kiöntött bor védtelen hatalmának, az Úr
egyetlen teste szentségének.
*A keresztény családok élő és éltető szövetsége, mely vendégszeretetének
dinamizmusában megelőzi, támogatja és átöleli a mindennapi fáradalmakat és
örömöket, együttműködik az eucharisztikus lakoma kegyemével, amely képes
mindig új közösséget, egységet létrehozni a maga befogadó és megmentő
erejével.*
A keresztĂ©ny család Ă©ppen Ăgy mutatja meg valĂłdi horizontjának tágasságát,
amely az egyháznak, minden ember, minden elhagyott és kirekesztett ember,
minden nép anyjának horizontja.* Imádkozzunk, hogy a családi étkezés
gyakorlata növekedjen és fejlődjön az irgalmasság jubileumi évének kegyelmi
időszakában.*
FordĂtotta: TĹ‘zsĂ©r Endre SP
Forrás: Vatikáni Sajtóközpont
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151113/05e4d259/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról