[Grem] Kötelező holokauszttörténet: dogmásítás a felsőoktatásban

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Május. 29., P, 17:42:26 CEST


Kötelező holokauszttörténet: dogmásítás a felsőoktatásban
<http://mandiner.hu/cikk/20150528_zsigmond_es_peterfy_kotelezo_holokauszttortenet_dogmasitas_a_felsooktatasban>

2015. május 28. 08:50
http://mandiner.hu/cikk/20150528_zsigmond_es_peterfy_kotelezo_holokauszttortenet_dogmasitas_a_felsooktatasban

*Ha a katolikus egyetemen tanuló fiatalokat el akarják téríteni az
antiszemitizmus útjáról, akkor kötelező holokauszttörténet helyett inkább a
keresztényi szeretetre kellene a nagyobb hangsúlyt fektetni az oktatásban.*

*Retorika, érveléstechnika, logika, írásgyakorlat.* *Ezek a fontos,
alapvető készségtárgyak nem szerepelnek a pázmányos joghallgatók kötelező
órarendjében*. *A holokauszttörténet viszont szerepelni fog. Ezután valaki
jogász lehet anélkül, hogy szóban vagy írásban értelmesen érvelni,
gondolkodni tudna; de anélkül, hogy holokauszttörténetből levizsgázna, nem
kap diplomát.*

*Szuromi Szabolcs rektor keddi bejelentése szerint minden karon, tehát
például az informatikus vagy a matematikus hallgatóknak is kötelező lesz
<http://mandiner.hu/cikk/20150526_kotelezo_lesz_a_pazmanyon_a_holokausztrol_szolo_targy?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201505>
a
holokauszt történetéről szóló tárgyat elvégezni: csakúgy, mint az évek óta
kötelező „katolikus hit alapjai” elnevezésű tárgyat – amit egyébként
annyira vesz komolyan az egyetem, hogy csak az nem puskázza ki, aki nem
akarja.* Az egyetem minden karán általánosan kötelező két tárgy között
azért van némi különbség. Egy katolikus egyetem joggal várja el, hogy a
hallgatói ismerjék az értékrendjét és hitelveit: legalább nagy vonalakban
az előadásokon halljanak ilyesmiről, ha már a vizsgára úgyis kipuskázzák.
De hogy egy hasraütésszerűen – vagy talán inkább elvárásoknak való
megfelelés jegyében – kiválasztott történelmi témát miért szükséges az
egyházi egyetemen tanított hittan-jellegű kurzushoz hasonlóan kötelezőként
bevezetni, az nehezen megfejthető.

*Mi lehetett a célja ezzel az intézkedéssel a rektornak? **Talán el akarja
oszlatni* *azt a baloldalon elterjedt vélekedést, hogy a katolikus fiatalok
antiszemiták? Ezt a feltevést sugallja az Index – meglehetősen etikátlan
– posztja
<http://index.hu/mindekozben/poszt/2015/05/26/pazmany_holokauszt/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201505>
is,
amelyben pázmányos hallgatók egy zárt Facebook-csoportjából kimásolt
elégedetlenkedő kommentekkel támasztja alá, hogy **„nem volt egy rossz
döntés az egyetemtől a tantárgy bevezetése”.* Egyrészt ezzel ellentétes
tartalmú kommentekkel is bőven lehetett találkozni, de mi nem követjük az
Index etikailag igen vitatható gyakorlatát, és nem fogunk zárt csoportokban
zajló beszélgetéseket közzétenni.

Másrészt pedig *önmagában attól valaki nem antiszemita, hogy – gimnáziumi
történelemoktatással és a témát feldolgozó, kikerülhetetlen könyvek, filmek
stb. ismeretével a háta mögött – nem akar még többet a holokauszt
történetéről tanulni.* *Sőt az sem antiszemita, aki esetleg szeretné, ha
eldönthetné, hogy ezt választott óraként felveszi-e *– anélkül, hogy *kötelező
tárgyként lenyomnák a torkán.*

Ha a katolikus egyetemen tanuló fiatalokat el akarják téríteni az
antiszemitizmus útjáról (már ha valóban e felé tendálnának tömegesen, mert
efelől is vannak kétségek), akkor kötelező holokauszttörténet helyett *inkább
a keresztényi szeretetre kellene a nagyobb hangsúlyt fektetni az oktatásban
*– és * persze emellett, választott óraként hadd tanuljon mindenki a
holokausztról is, akit érdekel.* A történelem szakos hallgatókon kívül
azonban ezt kötelezővé tenni érettségizett felnőtt emberek számára nem csak
felesleges, hanem kontraproduktív is. *Aki egyetemista, nyilvánvaló, hogy a
közoktatásban már találkozott a 2. világháború és benne a holokauszt
történetével.* M*iért kell egy komplett egyetem hallgatói tömegével
átismételtetni a rég megtanultakat?*

Külön „szépsége” az ügynek, hogy egy olyan történelmi eseménysor lesz
kötelező anyag minden karon a Pázmányon, *amellyel kapcsolatban még a
teljesen nyílt tudományos vita lehetősége sem biztosított, mivel a Btk.
bünteti a holokauszttagadást, amiben benne foglaltatik bizonyos részletek
vagy számok vitatása is.* Mikor az egyetemek mindinkább tömegképzést
nyújtanak és az ötszáz fős előadások mellett egyre inkább háttérbe szorul a
hallgatók kreativitása meg a szemináriumi viták, akkor* ezzel a húzással
ismét egy nagyot léptünk a dogmásodás felé. De legalább igaza van Ilan Mor
izraeli nagykövetnek, tényleg egyedülálló a koncepció az európai
felsőoktatásban, csak gratulálni tudunk.*


 Mandiner Zsigmond és Péterfy: Kötelező holokauszttörténet:
<http://mandiner.blog.hu/2015/05/28/kotelezo_holokauszttortenet_dogmasitas_a_felsooktatasban?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201505>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150529/1e0c230c/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról