[Grem] pszich: Ha lusta a kamasz, nem jók a célok!
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Május. 22., P, 15:19:17 CEST
Ha lusta a kamasz, nem jók a célok!
- Cziglán Karolina, pszichológus
<koncza at mail.index.hu?subject=http://divany.hu/kolyok/2015/05/19/ha_lusta_a_kamasz_nem_jok_a_celok/&cc=cikkszerzonek@mail.index.hu>
http://divany.hu/kolyok/2015/05/19/ha_lusta_a_kamasz_nem_jok_a_celok/
*A gyerek tĂzes Ă©veiben a szĂĽlĹ‘ben Ă©s a fiatalban merĹ‘ben ellentĂ©tes
változások zajlanak.* A szülők egyre komolyabban aggódnak amiatt, „mi lesz
ebbĹ‘l a gyerekbĹ‘l, ha Ăgy folytatja”, azaz egyre inkább számĂt az iskolai
teljesĂtmĂ©ny: gondolni kell a közĂ©piskolai felvĂ©telire, majd az Ă©rettsĂ©gire. A
gyerek pedig azt az időszakát éli, hogy háttérbe szorulna a tanulás
fontossága, most a belső, lelki folyamatok, olykor viharok, a szerelmek, a
barátok mind elsőbbséget kapnak.
Nem a gyerek hibája ez az ellentmondás, és kifejezetten távol áll a gyerek
szükségleteitől, hogy (attól függően, mikor történik az iskolaváltás) a
kiskamasz vagy kamaszĂ©vek koncentrált hajrába kĂ©nyszerĂtik a gyereket.
Mégis ez a helyzet. De belebetegedni sem kellene ebbe a nyomásba, mert
közben valóban zajlanak a lelki, pszichés változások, amik ugyanúgy
energiát követelnek, és szintén nem napolhatók el későbbre. Nem mondhatjuk,
hogy most tessék tanulni, mert az élet értelméről filozofálni, hajnalba
nyúlóan regényt olvasni, a legjobb baráttal órákon át beszélgetni és
szerelmesnek lenni ráérsz kĂ©sĹ‘bb is – mondjuk, nyugdĂjas korodban.
[image: shutterstock 91057052]
Vekerdy szokta mondani, a kamasz „fiziológiás lustaságban” szenved, ami azt
jelenti, biológiai, élettani alapja is van, mikor például órákig nem tesz
mást, csak az ágyon heverĂ©szik. Hát persze, átalakul a teste, intenzĂven
növekszik, az egész struktúra megváltozik.
Ezeket a testi változásokat még csak-csak tudomásul veszi a szülő, de a
lelki vonatkozás sokak számára megfoghatatlan. De ha valaki szerint csak
duma a „pszichés változás”, akkor tegye fel magának a kérdést úgy, számára
elfogadható lenne-e, ha érettségiző gyermeke ugyanolyan lelki érettség
szintjén állna, mint egy tizenkét éves? Nyilván ő is elvárja, hogy addigra
ne legyen olyan „gyerekes”, legyen valami elképzelése arról, mit akar az
élettől, számára milyen értékek fontosak, miben hisz, legyen véleménye a
világ dolgairól. Többek közt ezeknek is ki kell forrnia magát, és ez
ugyanúgy belső munkát igényel, mint a trigonometria megértése.
MĂ©gis Ăşgy tűnik, amit az iskola állĂt feladatkĂ©nt, amire osztályzatot
adnak, és ami felvételi tárgy, azt sok szülő hajlamos komolyabban venni, és
elfeledkezni arról, a gyereknek vannak más feladatai is, olyanok, amik
szintén elengedhetetlenek az élethez.
Igaz, nemcsak a tizenéves kor sajátossága a hatalmas testi-lelki fejlődés,
nem kisebb teljesĂtmĂ©ny megtanulni beszĂ©lni, járni stb. Csak az a
különbség, bizonyos életkorig valahogy respektálja ezt a munkát a
társadalom, és nem vár mást ezen felül. Persze, az iskoláskorú gyermek már
maga is igĂ©nyli, hogy legyenek feladatai, kihĂvásokkal találkozzon,
kĂvĂĽlrĹ‘l is láthatĂł teljesĂtmĂ©nyt hozzon lĂ©tre.
Jó, hogy erre lehetőséget kap, csak ne feledkezzünk meg róla, hogy ő attól
még tovább fejlődik, és nem „semmit tesz”, mikor az ágyon fekszik két órán
át, hanem egyszerűen szólva: érik. Lehet, hogy ezer változatot átgondol
azzal kapcsolatban, mit is válaszolhatott volna még az osztálytársnak, aki
beszĂłlt neki, lehet, hogy azon töpreng, elhĂvja-e moziba Julit. Lehet, hogy
azon gondolkodik, mekkora a valĂłszĂnűsĂ©ge, hogy lĂ©tezik lĂ©lekvándorlás. A
szülő szemével: elszúrja az időt, ahelyett, hogy a feladataival törődne,
azaz tanulna. Valójában a feladataival törődik, szükséges e válaszok
kidolgozása ahhoz, hogy normális, egészséges felnőtt legyen.
A tizenéves már érti, hogy miért fontos készülni egy-egy megmérettetésre,
Ă©s neki legalább annyira számĂt a siker. (Legalábbis, ha Ă©rtelmes a cĂ©l,
nem valami tőle idegen dolog, ami csak a szülő igényein alapul.) Nem kell
hajtani, mert nagyon tudják magukat hajtani, ha azonosulnak a feladattal.
Viszont fontos jól megválasztani a célt, azaz, ha azt látja a szülő,
egyszerűen nem bĂrja a terhelĂ©st a gyerek, ne várja meg, hogy
belebetegedjen. Ugyanakkor, ha valamilyen komolyabb cél vonzza a gyereket,
Ă©s szĂvesen tesz Ă©rte, hagyjuk, hadd prĂłbálja ki magát!
[image: shutterstock 251882935]
A szülő érzi, hogy nyomasztja a gyerek iránti felelősség, de érdemes
belátni: hosszĂştávon senkibĹ‘l sem lehet kiprĂ©selni olyan teljesĂtmĂ©nyt,
amire nem motivált. Sem jutalmazással-büntetéssel, sem azzal, ha minden nap
lelkére beszélünk, és rákérdezünk: „ugyeee, tanulsz?”. Fontosabb abban
segĂteni, hogy megtalálja a hozzá passzolĂł kihĂvást. Ha rossz a gyermek
teljesĂtmĂ©nye, nem azzal szokott baj lenni, hogy a szĂĽlĹ‘ nem hajtja elĂ©ggĂ©,
hanem valamilyen feltĂ©tel nem adott a jĂł teljesĂtmĂ©nyhez. PĂ©ldául nem hisz
benne, hogy sikereket érhet el, vagy elhibázottak a célok (például
tudományos irányba tolják az inkább gyakorlati irányultságú fiatalt.)
Az is gyakori probléma, hogy a szülő annyira aggódik a gyerek miatt, hogy
egészen átveszi a tanulás felelősségét, ellenőrzi a kamasz leckéjét is –
Ăgy persze, hogy nem kezeli saját felelĹ‘ssĂ©gkĂ©nt. Ha feltűnĹ‘ problĂ©ma van a
tanulással, a motivációval, érdemes ezeket a szempontokat áttekinteni, a
szĂĽlĹ‘ legjobban azzal segĂt, ha egyĂĽtt gondolkodva a gyerekkel, megtalálja,
mi lehet az akadályozó tényező.
Cziglán Karolina
pszicholĂłgus <http://www.lelki-segely.hu>
-
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150522/adc4c1e8/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról