[Grem] F.pápa / a nevelésről, a kül. szereplők közötti bizalmi viszony visszaállításáról
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Május. 20., Sze, 18:22:13 CEST
Ferenc påpa: Itt az ideje, hogy az apåk és anyåk visszatérjenek
szĂĄmƱzetĂ©sĂŒkbĆl!
2015. mĂĄjus 20. szerda 17:13
http://magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-itt-az-ideje-hogy-az-apak-es-anyak
Ferenc pĂĄpa a csalĂĄdrĂłl szĂłlĂł katekĂ©zisĂ©t folytatva a csalĂĄdon belĂŒli
nevelés måsra åtruhåzhatatlan feladatåról elmélkedett a Szent Péter téren
tartott szerdai åltalånos kihallgatås keretében måjus 20-ån.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=61386&img=o_0520katek.jpg>
*KĂPGALĂRIA â klikk a kĂ©pre!*
Ma, kedves testvéreim, mivel låttam, hogy sokan csalådostul vagytok jelen,
szeretnĂ©lek Ăgy köszönteni titeket: Isten hozott minden csalĂĄdot, jĂł napot
minden csalĂĄdnak!
Folytatjuk a csalådról szóló katekézisek soråt. Ma *a csalåd egyik
lĂ©nyegi *jellemzĆjĂ©rĆl,
vagyis arrĂłl *az alapvetĆ feladatĂĄ*rĂłl lesz szĂł, hogy *nevelje a
gyermekeket, hogy azok felnĆjenek az önmagukĂ©rt Ă©s mĂĄsokĂ©rt vĂĄllalt
felelĆssĂ©gben.*
Nagyon szĂ©p az, amit az imĂ©nt hallottunk Szent PĂĄl apostoltĂłl:* âGyermekek,
fogadjatok szĂłt szĂŒleiteknek mindenben, mert ez kedves az Ăr szemĂ©ben.
ApĂĄk, ne keserĂtsĂ©tek gyermekeiteket, nehogy kedvĂŒket veszĂtsĂ©kâ* (Kol
3,20â21). Ez bölcs szabĂĄly: Ășgy kell nevelni a gyermekeket, hogy *hallgassanak
szĂŒleikre, engedelmeskedjenek szĂŒleiknek, akik* *viszont nem
parancsolgathatnak visszatetszĆ mĂłdon, *hogy* ne **keserĂtsĂ©k meg
gyermekeiket. **A gyermekeknek ugyanis Ășgy kell növekedniĂŒk, hogy ne
kedvetlenedjenek el, lĂ©pĂ©srĆl lĂ©pĂ©sre.* Ha ti, szĂŒlĆk azt mondjĂĄtok
gyermekeiteknek: âMenjĂŒnk fel azon a lĂ©pcsĆnâ, Ă©s kĂ©zen fogjĂĄtok Ćket, Ă©s
lĂ©pĂ©srĆl lĂ©pĂ©sre felsegĂtitek, az rendben van. Ha viszont azt mondjĂĄtok:
âMenj fel!â â âDe nem bĂrok!â â âMenj mĂĄr!â â nos ezt hĂvjĂĄk a
gyermekek *elkedvetlenĂtĂ©sĂ©nek
Ă©s megkeserĂtĂ©sĂ©nek: ha olyasmit kĂ©rtek tĆlĂŒk, amire nem kĂ©pesek*. *EzĂ©rt a
szĂŒlĆk Ă©s gyermekeik közötti kapcsolatban bölcsessĂ©gnek, nagy egyensĂșlynak
kell lennie.* Gyermekek, engedelmeskedjetek szĂŒleiteknek, ez tetszik
Istennek. SzĂŒlĆk, ne keserĂtsĂ©tek meg gyermekeiteket azĂĄltal, hogy olyasmit
kĂ©rtek, amire kĂ©ptelenek. *Ăgy kell velĂŒk törĆdni, hogy felnĆjenek az
önmagukĂ©rt Ă©s mĂĄsokĂ©rt vĂĄllalt felelĆssĂ©gben.*
Az, hogy a nevelĂ©s a csalĂĄd egyik lĂ©nyegi feladata, magĂĄtĂłl Ă©rtĆdĆ
kijelentésnek tetszhet, de *manapsåg sem hiånyoznak a nehézségek. Nehéz a
nevelĂ©s azoknak a szĂŒlĆknek, akik csak este lĂĄtjĂĄk gyermekeiket, amikor
fåradtan hazaérkeznek a munkåból.* *Mår akinek egyåltalån van munkåja! Ez
mĂ©g nehezebb az elvĂĄlt szĂŒlĆk szĂĄmĂĄra, akiknek Ă©lethelyzete is megnehezĂti
a nevelést. Szegénykék, nehezen jöttek ki egymåssal, elvåltak. Nagyon
sokszor tĂșsznak hasznĂĄljĂĄk a gyermeket: az apa rosszakat mond neki az
anyjåról, az anya rosszakat mond neki az apjåról, és ez nagyon årtalmas.*
Ăn viszont azt mondom az elvĂĄlt szĂŒlĆknek: *soha, de soha ne hasznĂĄljĂĄtok
tĂșsznak gyermekeiteket!* Ti elvĂĄltatok, sokfĂ©le nehĂ©zsĂ©g Ă©s ok miatt, az
Ă©lettĆl ezt a megprĂłbĂĄltatĂĄst kaptĂĄtok, de *ne gyermekeiteknek **kelljen a
vĂĄlĂĄs sĂșlyĂĄt hordozniuk! Ne hasznĂĄljĂĄtok tĂșszkĂ©nt a hĂĄzasfĂ©l felĂ©*:* azt
hallva kell felnĆniĂŒk, hogy az anya jĂłkat mond az apjukrĂłl, mĂ©g ha
nincsenek is egyĂŒtt, Ă©s az apa jĂłkat mond az anyjukrĂłl. Az elvĂĄlt szĂŒlĆk
esetében ez nagyon fontos, igaz, nagyon nehéz is, de meg lehet tenni.*
De mindenekelĆtt azt a kĂ©rdĂ©st tegyĂŒk fel:* hogyan neveljĂŒnk? Milyen
öröksĂ©gĂŒnk van, amelyet ĂĄt kell adnunk gyermekeinknek?*
A legkĂŒlönfĂ©lĂ©bb âkritikusâ Ă©rtelmisĂ©giek ezer mĂłdon elhallgattattĂĄk a
szĂŒlĆket, hogy megvĂ©djĂ©k a fiatal nemzedĂ©keket a csalĂĄdi nevelĂ©s â valĂłdi
vagy vĂ©lt â kĂĄraitĂłl. MegvĂĄdoltĂĄk a csalĂĄdot â többek közt â
tekintĂ©lyelvƱsĂ©ggel, tĂșlzott vĂ©delmezĂ©ssel, konformizmussal,
konfliktusokhoz vezetĆ Ă©rzelmi nyomĂĄsgyakorlĂĄssal.
EgyfelĆl *tĂ©nylegesen szakadĂĄs tĂĄmadt a csalĂĄd Ă©s a tĂĄrsadalom, a csalĂĄd Ă©s
az iskola között. A nevelési szövetség måra felbomlott. *A tårsadalom és a
csalĂĄd közötti nevelĂ©si szövetsĂ©g azĂ©rt kerĂŒlt vĂĄlsĂĄgba, mert* a kölcsönös
bizalom megrendĂŒlt. SokfĂ©le tĂŒnete van ennek.* Az iskolĂĄban pĂ©ldĂĄul *megromlott
a szĂŒlĆk Ă©s a tanĂĄrok közötti kapcsolat. Olykor feszĂŒltsĂ©gek Ă©s kölcsönös
bizalmatlansĂĄg figyelhetĆ meg,* *ennek levĂ©t pedig termĂ©szetesen a
gyermekek isszĂĄk meg.*
MĂĄsfelĆl megszaporodtak az Ășgynevezett âszakĂ©rtĆkâ, akik ĂĄtvettĂ©k a szĂŒlĆk
helyĂ©t a nevelĂ©s legbensĆbb terĂŒletein is. Az Ă©rzelmi Ă©letrĆl, a
szemĂ©lyisĂ©grĆl Ă©s annak fejlĆdĂ©sĂ©rĆl, a jogokrĂłl Ă©s kötelessĂ©gekrĆl a
âszakĂ©rtĆkâ mindent tudnak: cĂ©lokat, motivĂĄciĂłkat, technikĂĄkat. A szĂŒlĆknek
pedig csak az a feladatuk, hogy meghallgassĂĄk Ćket, tanuljanak tĆlĂŒk Ă©s
megfeleljenek nekik. Megfosztva szerepĂŒktĆl gyakran tĂșlsĂĄgosan is
aggĂĄlyossĂĄ vĂĄlnak, kisajĂĄtĂtjĂĄk gyermekeiket olyannyira, hogy *sosem
fegyelmezik Ćket: âNem szabad fegyelmezned a gyereked!â Egyre inkĂĄbb
âszakemberekreâ bĂzzĂĄk Ćket, Ă©letĂŒk legkĂ©nyesebb Ă©s legszemĂ©lyesebb
dolgaiban is, maguk pedig, egyedĂŒl, sarokba vonulnak.* Ăgy manapsĂĄg az a
veszĂ©ly fenyegeti a szĂŒlĆket, hogy *kizĂĄrjĂĄk magukat gyermekeik Ă©letĂ©bĆl.
Ez sĂșlyos baj! *Gyakoriak az ilyen esetek. Nem mondom, hogy mindig ez a
helyzet, de elĆfordul.
A tanĂtĂł nĂ©ni az iskolĂĄban leszidja a gyereket, Ă©s ĂŒzen a szĂŒlĆknek. Hadd
mesĂ©ljek el egy esetet sajĂĄt Ă©letembĆl. Amikor negyedik elemista voltam,
egyszer egy csĂșnya szĂłt mondtam a tanĂtĂł nĂ©nire, Ć pedig, egy kivĂĄlĂł
asszony, hĂvatta anyukĂĄmat. AnyukĂĄm mĂĄsnap elment, nĂ©gyszemközt
megbeszĂ©ltĂ©k a dolgot, utĂĄna pedig behĂvtak engem is. Ott a tanĂtĂł nĂ©ni
elĆtt anyukĂĄm elmagyarĂĄzta, hogy csĂșnya dolog volt, amit csinĂĄltam, s nem
lett volna szabad. De ezt oly nagy szeretettel tette anyukåm, és azt is
kĂ©rte, hogy kĂ©rjek bocsĂĄnatot ott rögtön a tanĂtĂł nĂ©nitĆl. BocsĂĄnatot
kĂ©rtem, Ă©s örĂŒltem, mert azt mondtam magamban: âNa, ezt megĂșsztam!â Igen
ĂĄm, de az csak az elsĆ fejezet volt. Amikor hazaĂ©rtem, jött a mĂĄsodik
fejezet is⊠KĂ©pzeljĂ©tek csak el, ha a tanĂtĂł nĂ©ni manapsĂĄg ilyesmit tenne!
Mi törtĂ©nne? MĂĄsnap a szĂŒlĆk mindketten vagy csak egyikĂŒk mĂĄr ott is
lennĂ©nek az iskolĂĄban, Ă©s leszidnĂĄk a tanĂtĂłt, mert hiszen a âszakĂ©rtĆkâ
megmondtĂĄk, hogy a gyereket nem szabad Ăgy leszidni. MegvĂĄltoztak az idĆk!
De a szĂŒlĆknek nem szabad kizĂĄrni magukat gyermekeik nevelĂ©sĂ©bĆl!
NyilvĂĄnvalĂłan helytelen ez a hozzĂĄĂĄllĂĄs: nem harmonikus, nem dialogikus,
ehelyett arra kell törekedni, hogy* a csalåd és a nevelés vilågånak mås
szereplĆi, az iskola, az edzĂ©sek⊠egyĂŒttmƱködjenek egymĂĄssal, Ă©s ne egymĂĄs
ellenében mƱködjenek.*
Hogyan jutottunk ide? *KĂ©tsĂ©gtelen,* hogy a szĂŒlĆknek, vagy jobban
mondva, *bizonyos
nevelĂ©si modelleknek a mĂșltban megvoltak a maguk hiĂĄnyossĂĄgai.* Ez
kétségtelen. De az is igaz, hogy vannak olyan hibåk, amelyeket csak a
szĂŒlĆknek van joguk elkövetni, hogy utĂĄna azokat helyre is hozhassĂĄk oly
mĂłdon, ahogy rajtuk kĂvĂŒl senki sem kĂ©pes. Azt is tudjuk tovĂĄbbĂĄ, hogy *az
Ă©let fukar kĂ©zzel bĂĄnik velĂŒnk: nincs idĆ* *a beszĂ©lgetĂ©sre, a
gondolkodĂĄsra, egymĂĄssal valĂł szembenĂ©zĂ©sre.* *Sok szĂŒlĆt âelraboltâ a
munka â âApĂĄnak, anyĂĄnak dolgoznia kell!â *â Ă©s mĂĄs elfoglaltsĂĄgok,
zavarban vannak gyermekeik Ășj igĂ©nyeivel Ă©s a mai vilĂĄg bonyolultsĂĄgĂĄval
szemben â amely sajnos ilyen, Ă©s ilyennek kell elfogadnunk â, Ă©s a
hibåzåstól való félelem miatt lebénulva érzik magukat. A probléma azonban
nemcsak az, hogy nem beszĂ©lgetnek gyermekeikkel. SĆt,* a felszĂnes csevegĂ©s
nem teszi lehetĆvĂ©, hogy* *valĂłdi talĂĄlkozĂĄs jöjjön lĂ©tre az Ă©rtelem Ă©s a
szĂv szintjĂ©n. *InkĂĄbb azt kĂ©rdezzĂŒk meg: *IgyekszĂŒnk-e megĂ©rteni, âholâ
vannak valĂłjĂĄban gyermekeink Ă©letĂștjukon? Hol van a lelkĂŒk, tudjuk? Ăs
fĆkĂ©nt: tudni akarjuk? Meg vagyunk-e gyĆzĆdve arrĂłl, hogy Ćk voltakĂ©ppen
nem mĂĄst vĂĄrnak tĆlĂŒnk?*
*A keresztĂ©ny közössĂ©geknek az a feladata, hogy segĂtsĂ©get nyĂșjtsanak a
csalĂĄdoknak nevelĆi kĂŒldetĂ©sĂŒkben, Ă©s ezt mindenekelĆtt Isten igĂ©jĂ©nek
fĂ©nyĂ©vel tegyĂ©k.* PĂĄl apostol emlĂ©keztet bennĂŒnket a szĂŒlĆk Ă©s a gyermekek
kölcsönös kötelessĂ©gĂ©re: âGyermekek, fogadjatok szĂłt szĂŒleiteknek
mindenben, mert ez kedves az Ăr szemĂ©ben. ApĂĄk, ne keserĂtsĂ©tek
gyermekeiteket, nehogy kedvĂŒket veszĂtsĂ©kâ (Kol 3,20â21).* Mindennek a
szeretet az alapja, amelyet Isten ad nekĂŒnk, az a szeretet, amely ânem
tapintatlan, nem keresi a maga javĂĄt, nem gerjed haragra, a rosszat nem
rĂłja fel. [âŠ] Mindent eltƱr, mindent elhisz, mindent remĂ©l, mindent
elviselâ (*1Kor 13,5.7). *MĂ©g a legjobb csalĂĄdokban is szĂŒksĂ©g van arra,
hogy elviseljĂ©k egymĂĄst, sok tĂŒrelem kell hozzĂĄ! De ilyen az Ă©let! Az
Ă©letet nem laboratĂłriumban, hanem a valĂł vilĂĄgban Ă©ljĂŒk. Maga JĂ©zus is
vĂ©gigjĂĄrta a csalĂĄdon belĂŒli nevelĂ©s ĂĄllomĂĄsait.*
Ebben az esetben is Krisztus szeretetĂ©nek kegyelme beteljesĂti azt, ami
bele van Ărva az emberi termĂ©szetbe. Mily sok gyönyörƱ pĂ©ldĂĄjĂĄt lĂĄtjuk az
emberi bölcsessĂ©ggel teli keresztĂ©ny szĂŒlĆknek! Ćk megmutatjĂĄk, hogy a jĂł
csalådi nevelés az emberiség tartóoszlopa. A jó csalådi nevelés tårsadalmi
kisugĂĄrzĂĄsa olyan erĆforrĂĄs, amely hozzĂĄjĂĄrulhat a kevĂ©sbĂ© szerencsĂ©s
gyermekeknek jutott Ʊrök, sebek, anya- Ă©s apahiĂĄny begyĂłgyĂtĂĄsĂĄhoz. Ez a
kisugårzås valódi csodåkra képes, és az egyhåzban nap mint nap megtörténnek
ezek a csodĂĄk!
KĂvĂĄnom, hogy az Ăr adja meg a keresztĂ©ny csalĂĄdoknak a kĂŒldetĂ©sĂŒkhöz
szĂŒksĂ©ges hitet, szabadsĂĄgot Ă©s bĂĄtorsĂĄgot. Ha a csalĂĄdi nevelĂ©s Ășjra
megtalĂĄlja a fĆszereplĆkĂ©nt valĂł mƱködĂ©s bĂŒszkesĂ©gĂ©t, sok minden jĂłra
fordul a bizonytalan szĂŒlĆk Ă©s a csalĂłdott gyermekek szĂĄmĂĄra egyarĂĄnt. *Itt
az ideje, hogy az apĂĄk Ă©s anyĂĄk visszatĂ©rjenek **szĂĄmƱzetĂ©sĂŒkbĆl *â mert
szĂĄmƱztĂ©k önmagukat gyermekeik nevelĂ©sĂ©bĆl â,* Ă©s ismĂ©t felvĂĄllaljĂĄk
nevelĆi szerepĂŒket. RemĂ©ljĂŒk, hogy az Ăr megadja a szĂŒlĆknek ezt a
kegyelmet: *azt, hogy nem szĂĄmƱzik magukat gyermekeik nevelĂ©sĂ©bĆl. *
NevelĆi feladatukat pedig egyedĂŒl szeretettel, gyengĂ©dsĂ©ggel Ă©s tĂŒrelemmel
tudjĂĄk teljesĂteni!*
A mai ĂĄltalĂĄnos kihallgatĂĄson rĂ©szt vett kĂ©t magyar csoport â tĂĄjĂ©koztatta
szerkesztĆsĂ©gĂŒnket TĂłth TamĂĄs, a PĂĄpai Magyar IntĂ©zet rektora.
A PĂĄpai Magyar IntĂ©zet nĂ©gy növendĂ©ke â HodĂĄsz AndrĂĄs ĂșjmisĂ©s
(Esztergom-Budapest), Lovassy AndrĂĄs ĂșjmisĂ©s (VĂĄc), Nagy KrisztiĂĄn (Eger)
Ă©s BĂĄrdos KrisztiĂĄn (Eger) â mellett jelen voltak a Szent PĂ©ter tĂ©ren, Ă©s
talĂĄlkoztak, kezet fogtak a SzentatyĂĄval az Ăłbudai fĆplĂ©bĂĄnia alapĂtĂĄsĂĄnak
1000. évfordulója alkalmåból a plébånia képviseletében Tercsi Zoltån
plĂ©bĂĄnos, valamint TarlĂłs IstvĂĄn fĆpolgĂĄrmester Ă©s felesĂ©ge.
FordĂtotta: TĆzsĂ©r Endre SP
ForrĂĄs: VatikĂĄni SajtĂłosztĂĄly
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150520/1dd6d314/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról