[Grem] F.pápa / a nevelésről, a kül. szereplők közötti bizalmi viszony visszaállításáról

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Május. 20., Sze, 18:22:13 CEST


 Ferenc påpa: Itt az ideje, hogy az apåk és anyåk visszatérjenek
szĂĄmƱzetĂ©sĂŒkbƑl!
2015. mĂĄjus 20. szerda 17:13
http://magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-itt-az-ideje-hogy-az-apak-es-anyak
Ferenc pĂĄpa a csalĂĄdrĂłl szĂłlĂł katekĂ©zisĂ©t folytatva a csalĂĄdon belĂŒli
nevelés måsra åtruhåzhatatlan feladatåról elmélkedett a Szent Péter téren
tartott szerdai åltalånos kihallgatås keretében måjus 20-ån.

<http://magyarkurir.hu/img.php?id=61386&img=o_0520katek.jpg>

*KÉPGALÉRIA – klikk a kĂ©pre!*

Ma, kedves testvéreim, mivel låttam, hogy sokan csalådostul vagytok jelen,
szeretnélek így köszönteni titeket: Isten hozott minden csalådot, jó napot
minden csalĂĄdnak!

Folytatjuk a csalådról szóló katekézisek soråt. Ma *a csalåd egyik
lĂ©nyegi *jellemzƑjĂ©rƑl,
vagyis arról *az alapvetƑ feladatá*ról lesz szó, hogy *nevelje a
gyermekeket, hogy azok felnƑjenek az önmagukĂ©rt Ă©s mĂĄsokĂ©rt vĂĄllalt
felelƑssĂ©gben.*

Nagyon szĂ©p az, amit az imĂ©nt hallottunk Szent PĂĄl apostoltĂłl:* „Gyermekek,
fogadjatok szĂłt szĂŒleiteknek mindenben, mert ez kedves az Úr szemĂ©ben.
ApĂĄk, ne keserĂ­tsĂ©tek gyermekeiteket, nehogy kedvĂŒket veszĂ­tsĂ©k”* (Kol
3,20–21). Ez bölcs szabĂĄly: Ășgy kell nevelni a gyermekeket, hogy *hallgassanak
szĂŒleikre, engedelmeskedjenek szĂŒleiknek, akik* *viszont nem
parancsolgathatnak visszatetszƑ mĂłdon, *hogy* ne **keserĂ­tsĂ©k meg
gyermekeiket. **A gyermekeknek ugyanis Ășgy kell növekedniĂŒk, hogy ne
kedvetlenedjenek el, lĂ©pĂ©srƑl lĂ©pĂ©sre.* Ha ti, szĂŒlƑk azt mondjĂĄtok
gyermekeiteknek: „MenjĂŒnk fel azon a lĂ©pcsƑn”, Ă©s kĂ©zen fogjĂĄtok Ƒket, Ă©s
lĂ©pĂ©srƑl lĂ©pĂ©sre felsegĂ­titek, az rendben van. Ha viszont azt mondjĂĄtok:
„Menj fel!” – „De nem bírok!” – „Menj már!” – nos ezt hívják a
gyermekek *elkedvetlenítésének
Ă©s megkeserĂ­tĂ©sĂ©nek: ha olyasmit kĂ©rtek tƑlĂŒk, amire nem kĂ©pesek*. *EzĂ©rt a
szĂŒlƑk Ă©s gyermekeik közötti kapcsolatban bölcsessĂ©gnek, nagy egyensĂșlynak
kell lennie.* Gyermekek, engedelmeskedjetek szĂŒleiteknek, ez tetszik
Istennek. SzĂŒlƑk, ne keserĂ­tsĂ©tek meg gyermekeiteket azĂĄltal, hogy olyasmit
kĂ©rtek, amire kĂ©ptelenek. *Úgy kell velĂŒk törƑdni, hogy felnƑjenek az
önmagukĂ©rt Ă©s mĂĄsokĂ©rt vĂĄllalt felelƑssĂ©gben.*

Az, hogy a nevelĂ©s a csalĂĄd egyik lĂ©nyegi feladata, magĂĄtĂłl Ă©rtƑdƑ
kijelentésnek tetszhet, de *manapsåg sem hiånyoznak a nehézségek. Nehéz a
nevelĂ©s azoknak a szĂŒlƑknek, akik csak este lĂĄtjĂĄk gyermekeiket, amikor
fåradtan hazaérkeznek a munkåból.* *Mår akinek egyåltalån van munkåja! Ez
mĂ©g nehezebb az elvĂĄlt szĂŒlƑk szĂĄmĂĄra, akiknek Ă©lethelyzete is megnehezĂ­ti
a nevelést. Szegénykék, nehezen jöttek ki egymåssal, elvåltak. Nagyon
sokszor tĂșsznak hasznĂĄljĂĄk a gyermeket: az apa rosszakat mond neki az
anyjåról, az anya rosszakat mond neki az apjåról, és ez nagyon årtalmas.*
Én viszont azt mondom az elvĂĄlt szĂŒlƑknek: *soha, de soha ne hasznĂĄljĂĄtok
tĂșsznak gyermekeiteket!* Ti elvĂĄltatok, sokfĂ©le nehĂ©zsĂ©g Ă©s ok miatt, az
Ă©lettƑl ezt a megprĂłbĂĄltatĂĄst kaptĂĄtok, de *ne gyermekeiteknek **kelljen a
vĂĄlĂĄs sĂșlyĂĄt hordozniuk! Ne hasznĂĄljĂĄtok tĂșszkĂ©nt a hĂĄzasfĂ©l felĂ©*:* azt
hallva kell felnƑniĂŒk, hogy az anya jĂłkat mond az apjukrĂłl, mĂ©g ha
nincsenek is egyĂŒtt, Ă©s az apa jĂłkat mond az anyjukrĂłl. Az elvĂĄlt szĂŒlƑk
esetében ez nagyon fontos, igaz, nagyon nehéz is, de meg lehet tenni.*

De mindenekelƑtt azt a kĂ©rdĂ©st tegyĂŒk fel:* hogyan neveljĂŒnk? Milyen
öröksĂ©gĂŒnk van, amelyet ĂĄt kell adnunk gyermekeinknek?*

A legkĂŒlönfĂ©lĂ©bb „kritikus” Ă©rtelmisĂ©giek ezer mĂłdon elhallgattattĂĄk a
szĂŒlƑket, hogy megvĂ©djĂ©k a fiatal nemzedĂ©keket a csalĂĄdi nevelĂ©s – valĂłdi
vagy vĂ©lt – kĂĄraitĂłl. MegvĂĄdoltĂĄk a csalĂĄdot – többek közt –
tekintĂ©lyelvƱsĂ©ggel, tĂșlzott vĂ©delmezĂ©ssel, konformizmussal,
konfliktusokhoz vezetƑ Ă©rzelmi nyomĂĄsgyakorlĂĄssal.

EgyfelƑl *tĂ©nylegesen szakadĂĄs tĂĄmadt a csalĂĄd Ă©s a tĂĄrsadalom, a csalĂĄd Ă©s
az iskola között. A nevelési szövetség måra felbomlott. *A tårsadalom és a
csalĂĄd közötti nevelĂ©si szövetsĂ©g azĂ©rt kerĂŒlt vĂĄlsĂĄgba, mert* a kölcsönös
bizalom megrendĂŒlt. SokfĂ©le tĂŒnete van ennek.* Az iskolĂĄban pĂ©ldĂĄul *megromlott
a szĂŒlƑk Ă©s a tanĂĄrok közötti kapcsolat. Olykor feszĂŒltsĂ©gek Ă©s kölcsönös
bizalmatlansĂĄg figyelhetƑ meg,* *ennek levĂ©t pedig termĂ©szetesen a
gyermekek isszĂĄk meg.*

MĂĄsfelƑl megszaporodtak az Ășgynevezett „szakĂ©rtƑk”, akik ĂĄtvettĂ©k a szĂŒlƑk
helyĂ©t a nevelĂ©s legbensƑbb terĂŒletein is. Az Ă©rzelmi Ă©letrƑl, a
szemĂ©lyisĂ©grƑl Ă©s annak fejlƑdĂ©sĂ©rƑl, a jogokrĂłl Ă©s kötelessĂ©gekrƑl a
„szakĂ©rtƑk” mindent tudnak: cĂ©lokat, motivĂĄciĂłkat, technikĂĄkat. A szĂŒlƑknek
pedig csak az a feladatuk, hogy meghallgassĂĄk Ƒket, tanuljanak tƑlĂŒk Ă©s
megfeleljenek nekik. Megfosztva szerepĂŒktƑl gyakran tĂșlsĂĄgosan is
aggĂĄlyossĂĄ vĂĄlnak, kisajĂĄtĂ­tjĂĄk gyermekeiket olyannyira, hogy *sosem
fegyelmezik Ƒket: „Nem szabad fegyelmezned a gyereked!” Egyre inkább
„szakemberekre” bĂ­zzĂĄk Ƒket, Ă©letĂŒk legkĂ©nyesebb Ă©s legszemĂ©lyesebb
dolgaiban is, maguk pedig, egyedĂŒl, sarokba vonulnak.* Így manapsĂĄg az a
veszĂ©ly fenyegeti a szĂŒlƑket, hogy *kizĂĄrjĂĄk magukat gyermekeik Ă©letĂ©bƑl.
Ez sĂșlyos baj! *Gyakoriak az ilyen esetek. Nem mondom, hogy mindig ez a
helyzet, de elƑfordul.

A tanĂ­tĂł nĂ©ni az iskolĂĄban leszidja a gyereket, Ă©s ĂŒzen a szĂŒlƑknek. Hadd
mesĂ©ljek el egy esetet sajĂĄt Ă©letembƑl. Amikor negyedik elemista voltam,
egyszer egy csĂșnya szĂłt mondtam a tanĂ­tĂł nĂ©nire, Ƒ pedig, egy kivĂĄlĂł
asszony, hívatta anyukåmat. Anyukåm måsnap elment, négyszemközt
megbeszélték a dolgot, utåna pedig behívtak engem is. Ott a tanító néni
elƑtt anyukĂĄm elmagyarĂĄzta, hogy csĂșnya dolog volt, amit csinĂĄltam, s nem
lett volna szabad. De ezt oly nagy szeretettel tette anyukåm, és azt is
kĂ©rte, hogy kĂ©rjek bocsĂĄnatot ott rögtön a tanĂ­tĂł nĂ©nitƑl. BocsĂĄnatot
kĂ©rtem, Ă©s örĂŒltem, mert azt mondtam magamban: „Na, ezt megĂșsztam!” Igen
ĂĄm, de az csak az elsƑ fejezet volt. Amikor hazaĂ©rtem, jött a mĂĄsodik
fejezet is
 Képzeljétek csak el, ha a tanító néni manapsåg ilyesmit tenne!
Mi törtĂ©nne? MĂĄsnap a szĂŒlƑk mindketten vagy csak egyikĂŒk mĂĄr ott is
lennĂ©nek az iskolĂĄban, Ă©s leszidnĂĄk a tanĂ­tĂłt, mert hiszen a „szakĂ©rtƑk”
megmondták, hogy a gyereket nem szabad így leszidni. Megváltoztak az idƑk!
De a szĂŒlƑknek nem szabad kizĂĄrni magukat gyermekeik nevelĂ©sĂ©bƑl!

NyilvĂĄnvalĂłan helytelen ez a hozzĂĄĂĄllĂĄs: nem harmonikus, nem dialogikus,
ehelyett arra kell törekedni, hogy* a csalåd és a nevelés vilågånak mås
szereplƑi, az iskola, az edzĂ©sek
 egyĂŒttmƱködjenek egymĂĄssal, Ă©s ne egymĂĄs
ellenében mƱködjenek.*

Hogyan jutottunk ide? *KĂ©tsĂ©gtelen,* hogy a szĂŒlƑknek, vagy jobban
mondva, *bizonyos
nevelĂ©si modelleknek a mĂșltban megvoltak a maguk hiĂĄnyossĂĄgai.* Ez
kétségtelen. De az is igaz, hogy vannak olyan hibåk, amelyeket csak a
szĂŒlƑknek van joguk elkövetni, hogy utĂĄna azokat helyre is hozhassĂĄk oly
mĂłdon, ahogy rajtuk kĂ­vĂŒl senki sem kĂ©pes. Azt is tudjuk tovĂĄbbĂĄ, hogy *az
Ă©let fukar kĂ©zzel bĂĄnik velĂŒnk: nincs idƑ* *a beszĂ©lgetĂ©sre, a
gondolkodĂĄsra, egymĂĄssal valĂł szembenĂ©zĂ©sre.* *Sok szĂŒlƑt „elrabolt” a
munka – „ApĂĄnak, anyĂĄnak dolgoznia kell!” *– Ă©s mĂĄs elfoglaltsĂĄgok,
zavarban vannak gyermekeik Ășj igĂ©nyeivel Ă©s a mai vilĂĄg bonyolultsĂĄgĂĄval
szemben – amely sajnos ilyen, Ă©s ilyennek kell elfogadnunk –, Ă©s a
hibåzåstól való félelem miatt lebénulva érzik magukat. A probléma azonban
nemcsak az, hogy nem beszĂ©lgetnek gyermekeikkel. SƑt,* a felszĂ­nes csevegĂ©s
nem teszi lehetƑvĂ©, hogy* *valĂłdi talĂĄlkozĂĄs jöjjön lĂ©tre az Ă©rtelem Ă©s a
szĂ­v szintjĂ©n. *InkĂĄbb azt kĂ©rdezzĂŒk meg: *IgyekszĂŒnk-e megĂ©rteni, „hol”
vannak valĂłjĂĄban gyermekeink Ă©letĂștjukon? Hol van a lelkĂŒk, tudjuk? És
fƑkĂ©nt: tudni akarjuk? Meg vagyunk-e gyƑzƑdve arrĂłl, hogy Ƒk voltakĂ©ppen
nem mĂĄst vĂĄrnak tƑlĂŒnk?*

*A keresztĂ©ny közössĂ©geknek az a feladata, hogy segĂ­tsĂ©get nyĂșjtsanak a
csalĂĄdoknak nevelƑi kĂŒldetĂ©sĂŒkben, Ă©s ezt mindenekelƑtt Isten igĂ©jĂ©nek
fĂ©nyĂ©vel tegyĂ©k.* PĂĄl apostol emlĂ©keztet bennĂŒnket a szĂŒlƑk Ă©s a gyermekek
kölcsönös kötelessĂ©gĂ©re: „Gyermekek, fogadjatok szĂłt szĂŒleiteknek
mindenben, mert ez kedves az Úr szemĂ©ben. ApĂĄk, ne keserĂ­tsĂ©tek
gyermekeiteket, nehogy kedvĂŒket veszĂ­tsĂ©k” (Kol 3,20–21).* Mindennek a
szeretet az alapja, amelyet Isten ad nekĂŒnk, az a szeretet, amely „nem
tapintatlan, nem keresi a maga javĂĄt, nem gerjed haragra, a rosszat nem
rĂłja fel. [
] Mindent eltƱr, mindent elhisz, mindent remĂ©l, mindent
elvisel” (*1Kor 13,5.7). *MĂ©g a legjobb csalĂĄdokban is szĂŒksĂ©g van arra,
hogy elviseljĂ©k egymĂĄst, sok tĂŒrelem kell hozzĂĄ! De ilyen az Ă©let! Az
Ă©letet nem laboratĂłriumban, hanem a valĂł vilĂĄgban Ă©ljĂŒk. Maga JĂ©zus is
vĂ©gigjĂĄrta a csalĂĄdon belĂŒli nevelĂ©s ĂĄllomĂĄsait.*

Ebben az esetben is Krisztus szeretetének kegyelme beteljesíti azt, ami
bele van írva az emberi természetbe. Mily sok gyönyörƱ példåjåt låtjuk az
emberi bölcsessĂ©ggel teli keresztĂ©ny szĂŒlƑknek! Ɛk megmutatjĂĄk, hogy a jĂł
csalådi nevelés az emberiség tartóoszlopa. A jó csalådi nevelés tårsadalmi
kisugĂĄrzĂĄsa olyan erƑforrĂĄs, amely hozzĂĄjĂĄrulhat a kevĂ©sbĂ© szerencsĂ©s
gyermekeknek jutott Ʊrök, sebek, anya- és apahiåny begyógyítåsåhoz. Ez a
kisugårzås valódi csodåkra képes, és az egyhåzban nap mint nap megtörténnek
ezek a csodĂĄk!

KĂ­vĂĄnom, hogy az Úr adja meg a keresztĂ©ny csalĂĄdoknak a kĂŒldetĂ©sĂŒkhöz
szĂŒksĂ©ges hitet, szabadsĂĄgot Ă©s bĂĄtorsĂĄgot. Ha a csalĂĄdi nevelĂ©s Ășjra
megtalĂĄlja a fƑszereplƑkĂ©nt valĂł mƱködĂ©s bĂŒszkesĂ©gĂ©t, sok minden jĂłra
fordul a bizonytalan szĂŒlƑk Ă©s a csalĂłdott gyermekek szĂĄmĂĄra egyarĂĄnt. *Itt
az ideje, hogy az apĂĄk Ă©s anyĂĄk visszatĂ©rjenek **szĂĄmƱzetĂ©sĂŒkbƑl *– mert
szĂĄmƱztĂ©k önmagukat gyermekeik nevelĂ©sĂ©bƑl –,* Ă©s ismĂ©t felvĂĄllaljĂĄk
nevelƑi szerepĂŒket. RemĂ©ljĂŒk, hogy az Úr megadja a szĂŒlƑknek ezt a
kegyelmet: *azt, hogy nem szĂĄmƱzik magukat gyermekeik nevelĂ©sĂ©bƑl. *
NevelƑi feladatukat pedig egyedĂŒl szeretettel, gyengĂ©dsĂ©ggel Ă©s tĂŒrelemmel
tudjĂĄk teljesĂ­teni!*

A mai ĂĄltalĂĄnos kihallgatĂĄson rĂ©szt vett kĂ©t magyar csoport – tĂĄjĂ©koztatta
szerkesztƑsĂ©gĂŒnket TĂłth TamĂĄs, a PĂĄpai Magyar IntĂ©zet rektora.

A PĂĄpai Magyar IntĂ©zet nĂ©gy növendĂ©ke – HodĂĄsz AndrĂĄs ĂșjmisĂ©s
(Esztergom-Budapest), Lovassy AndrĂĄs ĂșjmisĂ©s (VĂĄc), Nagy KrisztiĂĄn (Eger)
Ă©s BĂĄrdos KrisztiĂĄn (Eger) – mellett jelen voltak a Szent PĂ©ter tĂ©ren, Ă©s
talĂĄlkoztak, kezet fogtak a SzentatyĂĄval az Ăłbudai fƑplĂ©bĂĄnia alapĂ­tĂĄsĂĄnak
1000. évfordulója alkalmåból a plébånia képviseletében Tercsi Zoltån
plĂ©bĂĄnos, valamint TarlĂłs IstvĂĄn fƑpolgĂĄrmester Ă©s felesĂ©ge.


FordĂ­totta: TƑzsĂ©r Endre SP

ForrĂĄs: VatikĂĄni SajtĂłosztĂĄly
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150520/1dd6d314/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról