[Grem] Szerzetesség és szakképzés
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Május. 8., P, 15:13:47 CEST
Szerzetesség és szakképzés
2015. május 7. csütörtök 18:10
http://magyarkurir.hu/hirek/szerzetesseg-es-szakkepzes
A piarista rendtartomány tette közzé Dekiszkyné Fejér Rita és Bángi-Magyar
Attila elemzĹ‘ Ărását a szerzetesi szakkĂ©pzĹ‘ iskolák sajátos helyzetĂ©rĹ‘l.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=61041&img=o_piar.jpg>
A szerzetesi szakképzők helyzete még az egyházi iskolák között is
sajátságos: az egyházi vezetĂ©si Ă©s Ă©rdekĂ©rvĂ©nyesĂtĂ©si struktĂşrában,
egyáltalán a szakmai képviseleti rendszerben nehezen találják a helyüket
akár az egyházon belül, akár az állami vezetéssel kapcsolatban.
A szakképzés mindig határmezsgye volt: kevesen élik át problémáit és látják
át működĂ©sĂ©t, Ăgy aztán gyakran olyan döntĂ©sek szĂĽletnek, melyek megosztĂłak.
Az egyes szerzetesrendekben is meglehetősen egyediek a szakképző iskolák:
külön utak, próbálkozások, válaszok keresése speciális helyzetekre.
Dinamikusak, kreatĂvak annak Ă©rdekĂ©ben, hogy fennmaradjanak Ă©s
megfeleljenek küldetésüknek.
Az elmúlt másfél év alatt – a szerzetesi szakképzési kerekasztal keretében
– öt alkalommal ültek le a szerzetesek közül azon rendek képviselői, akik
szakképzéssel is foglalkoznak. Nincsenek sokan, öt rend foglalkozik ezzel a
terĂĽlettel (is). A szalĂ©ziak alapĂ©rtelmezetten, hiszen alapĂtásuk Ă©s
küldetésük is e területre fókuszált. Mellettük még bencések, piaristák, és
szeptember óta a ferencesek is. A női rendek közül a premontrei nővérek
foglalkoznak szakképzéssel Zsámbékon. A kerekasztalokon kiderült, hogy
nagyon sok terület van, amiben érdemi közös gondolkodásra és közös
továbblépésre van lehetőség.
A szakképzésben nagy rendszerbeli változásoknak lehetünk tanúi: a változás
nĂ©mi bizonytalanságot szĂĽl, Ăgy nagy alkalmazkodĂłkĂ©pessĂ©get kĂván.
Magyarországon bevezetésre kerül(t) a duális képzés, ami a gyakorlati
oktatást külső cégeknél képzeli el. Ezzel egyidejűleg az iskolai
tanműhelyek finanszĂrozása messze elmarad a kĂĽlsĹ‘ cĂ©geknĂ©l szakmai
gyakorlatot végzőkhöz képest.
Éppen az elmĂşlt hetek oktatáspolitikai bejelentĂ©sei is hozzásegĂtettĂ©k a
kerekasztal résztvevőit, hogy még inkább együtt gondolkodjanak. Ennek
eredményeként közösen meg tudták fogalmazni, hogy
*mi az a többlet, amit a szerzetesi szakképzés hozzáadhat ehhez a
terĂĽlethez, Ă©s amitĹ‘l elĹ‘remutatĂłbb, innovatĂvabb, mint más iskolák.*
*Ezek a következők:• Egységes normarendszer, ami szilárd alapot ad a
neveléshez.• Sok elhivatott kolléga iskoláinkban.• A duális rendszerben a
tanulók idejük nagyobb részét külső cégeknél töltik, ezért a mentorálást az
iskola falai közül ki kell vinni a cégekhez is; hogy a mentorálást végző
pedagĂłgus kollĂ©gák, szemĂ©lyes kĂsĂ©rĹ‘kĂ©nt követhessĂ©k a kĂĽlsĹ‘ gyakorlati
helyen is a rájuk bĂzott tanulĂłkat. Ez a rendszer akkor működhet Ă©rdemben,
ha egy mentorhoz csak néhány mentorált tartozik.*
Sok szakiskolába érkező tanulónak van szüksége arra, hogy valódi
támogatókat kapjon maga mellé.* Bizalomra épülő, őszinte kapcsolatoka*t,
amelyek sokuk életében hiánypótlóak.
Az is kiderült számunkra, hogy *valódi tudás és tapasztalat halmozódott fel
e rendi intézményekben*, amit érdemes összevetni, kipróbálni. Így senkinek
nem kell feltalálnia a „langyos vizet”.
A pedagógiai elemek mellett a szerzetesi szakképző kerekasztalnál
résztvevők számára meghatározó terület e párbeszédben a működés
fenntarthatósága és továbbfejlesztése. Mert ugyan sokat beszélnek a duális
szakképzésről mostanában, de valódi, életképes és működő modellt még senki
sem kĂnált. E terĂĽleten talán a szalĂ©ziak jutottak olyan megoldásra, amely
sokban segĂtheti a többi iskolát is. Jelenleg ezeket vizsgálják Ă©s
prĂłbálják beĂ©pĂteni, adaptálni a többiek a saját gyakorlatukba.
Az együttműködés hátterét és a technikai működést pedig egy másik, korábban
megkezdett szerzetesi és civil együttműködés eredménye szolgálja, ez pedig
a Servitor Pro Multis Kft., ami alapvetően a rendi és egyházi intézmények
gazdálkodásának támogatására jött létre, de fő feladata, hogy eredményeiből
ezeket a közös cĂ©lokat Ă©s lehetĹ‘sĂ©geket is segĂtse.
Piarista oldalról a gödi iskola vezetése a tartományfőnökséggel közösen
vesz rĂ©szt e párbeszĂ©dben. Bár kis intĂ©zmĂ©nynek számĂtanak, kiprĂłbált Ă©s
bevált tapasztalataikat igyekeznek megmutatni a többieknek, hogyan működik*
a kĂsĂ©rĂ©s, mentorálás, a kĂ©pessĂ©gzavarokkal Ă©rkezĹ‘k fejlesztĂ©se.*
*A piarista működés alapjai, modellje a gödi szakiskolában*
Működésük alapja az, hogy a hozzájuk forduló és rájuk szoruló fiúk
kĂsĂ©rĂ©sĂ©t az iskolai Ă©vek alatt a legtöbb hozzáadott energiával
bontakoztassák ki. A* szakmai képzés és az emberré nevelés egyszerre
történik és közösségben: „szak-EMBER-képzés”.* Támogató rendszereikkel az
elakadások megsegĂtĂ©sĂ©t Ă©s a kĂ©pessĂ©gek fejlesztĂ©sĂ©t vĂ©gzik. A gyakorlaton
a mester-diák kapcsolatot tartják értékadónak. Néhány alapérték köré
szervezik az életet, ami egyaránt vonatkozik az intézményi közösség
felnőttjeire és diákjaira.
A változáshoz, a duális képzéshez való alkalmazkodás az intézmény előtt
állĂł kihĂvás.
*A lehetĹ‘sĂ©get a cĂ©galapĂtásban látják, amely rĂ©szben a piarista
intézmények munkáiból „vállalna fel” vagy a környékről érkező, főképp
Ă©pĂtĹ‘ipari munkákat. A diákok Ăgy a termelĹ‘i környezetben vĂ©geznĂ©k iskolai
gyakorlatukat. Fontos feladat áll az intézmény előtt, melynek lényege:
megtalálni az utat, hogy hogyan tudja a piarista értékeket a termelési
szférában dolgozó tanulóihoz is eljuttatni.*
A szerzetesi kerekasztalnál ülők közül már vannak, akik termelő cégekkel
rendelkeznek, az ő tapasztalataikat figyelve szükségesnek látják
kialakĂtani a saját piarista szemlĂ©letű cĂ©gĂĽket, Ă©s *megtalálni az
együttműködés módját iskola és kft között úgy, hogy a nevelés egységét ne
érje kár.*
Fotó: Piarista Rendtartomány
Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150508/f44c20ae/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról