[Grem] Szerzetesség és szakképzés

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Május. 8., P, 15:13:47 CEST


Szerzetesség és szakképzés
2015. május 7. csütörtök 18:10
http://magyarkurir.hu/hirek/szerzetesseg-es-szakkepzes
A piarista rendtartomány tette közzé Dekiszkyné Fejér Rita és Bángi-Magyar
Attila elemző írását a szerzetesi szakképző iskolák sajátos helyzetéről.

<http://magyarkurir.hu/img.php?id=61041&img=o_piar.jpg>

A szerzetesi szakképzők helyzete még az egyházi iskolák között is
sajátságos: az egyházi vezetési és érdekérvényesítési struktúrában,
egyáltalán a szakmai képviseleti rendszerben nehezen találják a helyüket
akár az egyházon belül, akár az állami vezetéssel kapcsolatban.

A szakképzés mindig határmezsgye volt: kevesen élik át problémáit és látják
át működését, így aztán gyakran olyan döntések születnek, melyek megosztóak.

Az egyes szerzetesrendekben is meglehetősen egyediek a szakképző iskolák:
külön utak, próbálkozások, válaszok keresése speciális helyzetekre.
Dinamikusak, kreatívak annak érdekében, hogy fennmaradjanak és
megfeleljenek küldetésüknek.

Az elmúlt másfél év alatt – a szerzetesi szakképzési kerekasztal keretében
– öt alkalommal ültek le a szerzetesek közül azon rendek képviselői, akik
szakképzéssel is foglalkoznak. Nincsenek sokan, öt rend foglalkozik ezzel a
területtel (is). A szaléziak alapértelmezetten, hiszen alapításuk és
küldetésük is e területre fókuszált. Mellettük még bencések, piaristák, és
szeptember óta a ferencesek is. A női rendek közül a premontrei nővérek
foglalkoznak szakképzéssel Zsámbékon. A kerekasztalokon kiderült, hogy
nagyon sok terület van, amiben érdemi közös gondolkodásra és közös
továbblépésre van lehetőség.

A szakképzésben nagy rendszerbeli változásoknak lehetünk tanúi: a változás
némi bizonytalanságot szül, így nagy alkalmazkodóképességet kíván.
Magyarországon bevezetésre kerül(t) a duális képzés, ami a gyakorlati
oktatást külső cégeknél képzeli el. Ezzel egyidejűleg az iskolai
tanműhelyek finanszírozása messze elmarad a külső cégeknél szakmai
gyakorlatot végzőkhöz képest.

Éppen az elmúlt hetek oktatáspolitikai bejelentései is hozzásegítették a
kerekasztal résztvevőit, hogy még inkább együtt gondolkodjanak. Ennek
eredményeként közösen meg tudták fogalmazni, hogy
*mi az a többlet, amit a szerzetesi szakképzés hozzáadhat ehhez a
területhez, és amitől előremutatóbb, innovatívabb, mint más iskolák.*



*Ezek a következők:• Egységes normarendszer, ami szilárd alapot ad a
neveléshez.• Sok elhivatott kolléga iskoláinkban.• A duális rendszerben a
tanulók idejük nagyobb részét külső cégeknél töltik, ezért a mentorálást az
iskola falai közül ki kell vinni a cégekhez is; hogy a mentorálást végző
pedagógus kollégák, személyes kísérőként követhessék a külső gyakorlati
helyen is a rájuk bízott tanulókat. Ez a rendszer akkor működhet érdemben,
ha egy mentorhoz csak néhány mentorált tartozik.*

Sok szakiskolába érkező tanulónak van szüksége arra, hogy valódi
támogatókat kapjon maga mellé.* Bizalomra épülő, őszinte kapcsolatoka*t,
amelyek sokuk életében hiánypótlóak.

Az is kiderült számunkra, hogy *valódi tudás és tapasztalat halmozódott fel
e rendi intézményekben*, amit érdemes összevetni, kipróbálni. Így senkinek
nem kell feltalálnia a „langyos vizet”.

A pedagógiai elemek mellett a szerzetesi szakképző kerekasztalnál
résztvevők számára meghatározó terület e párbeszédben a működés
fenntarthatósága és továbbfejlesztése. Mert ugyan sokat beszélnek a duális
szakképzésről mostanában, de valódi, életképes és működő modellt még senki
sem kínált. E területen talán a szaléziak jutottak olyan megoldásra, amely
sokban segítheti a többi iskolát is. Jelenleg ezeket vizsgálják és
próbálják beépíteni, adaptálni a többiek a saját gyakorlatukba.

Az együttműködés hátterét és a technikai működést pedig egy másik, korábban
megkezdett szerzetesi és civil együttműködés eredménye szolgálja, ez pedig
a Servitor Pro Multis Kft., ami alapvetően a rendi és egyházi intézmények
gazdálkodásának támogatására jött létre, de fő feladata, hogy eredményeiből
ezeket a közös célokat és lehetőségeket is segítse.

Piarista oldalról a gödi iskola vezetése a tartományfőnökséggel közösen
vesz részt e párbeszédben. Bár kis intézménynek számítanak, kipróbált és
bevált tapasztalataikat igyekeznek megmutatni a többieknek, hogyan működik*
a kísérés, mentorálás, a képességzavarokkal érkezők fejlesztése.*

*A piarista működés alapjai, modellje a gödi szakiskolában*

Működésük alapja az, hogy a hozzájuk forduló és rájuk szoruló fiúk
kísérését az iskolai évek alatt a legtöbb hozzáadott energiával
bontakoztassák ki. A* szakmai képzés és az emberré nevelés egyszerre
történik és közösségben: „szak-EMBER-képzés”.* Támogató rendszereikkel az
elakadások megsegítését és a képességek fejlesztését végzik. A gyakorlaton
a mester-diák kapcsolatot tartják értékadónak. Néhány alapérték köré
szervezik az életet, ami egyaránt vonatkozik az intézményi közösség
felnőttjeire és diákjaira.

A változáshoz, a duális képzéshez való alkalmazkodás az intézmény előtt
álló kihívás.

*A lehetőséget a cégalapításban látják, amely részben a piarista
intézmények munkáiból „vállalna fel” vagy a környékről érkező, főképp
építőipari munkákat. A diákok így a termelői környezetben végeznék iskolai
gyakorlatukat. Fontos feladat áll az intézmény előtt, melynek lényege:
megtalálni az utat, hogy hogyan tudja a piarista értékeket a termelési
szférában dolgozó tanulóihoz is eljuttatni.*

A szerzetesi kerekasztalnál ülők közül már vannak, akik termelő cégekkel
rendelkeznek, az ő tapasztalataikat figyelve szükségesnek látják
kialakítani a saját piarista szemléletű cégüket, és *megtalálni az
együttműködés módját iskola és kft között úgy, hogy a nevelés egységét ne
érje kár.*

Fotó: Piarista Rendtartomány

Magyar KurĂ­r
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150508/f44c20ae/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról